Cooler Master HAF XM Review

Door Mexel 16 december 2012, 4.549 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Mooie cover om de kabels weg te werken.
  • Stevige kast.
  • Een ruime kast.
  • Perfecte koeling.
  • SSD past netjes achter het moederbord.
  • SATA 600 in de docking wordt ondersteund :-)
  • Na 2 maanden bijna nog stofvrij.

Minpunten

• Geen 3,5 slot, maar gelukkig is er een oplossing.
  • Geen clear sidepanel, is wel los te koop.

Sub-beoordelingen

Coolermaster kwam tijdens CES 2012 met een nieuwe kast, de HAF XM, iets anders dan de HAF X of HAF 922 kast van Coolermaster, persoonlijk had ik hem al gezien tijdens een casemod compo op het kantoor van Coolermaster in Eindhoven, dit was mijn eerste blik op de kast zelf. Hier kon ik al zien dat het een verrassende kast zal gaan worden, heb toen gelijk aangegeven dat ik deze kast wel wou hebben.

Nu mag ik hem een review geven en jullie laten zien wat er zo beter aan is.

Ik ben zeer te spreken over deze mooie kast, al doet het mij veel denken aan de oude HAF X / HAF 922 serie, vele kenmerken zijn nog aanwezig, alleen hebben ze vele verbeteringen door gevoerd, zodat de kast iets beter is geworden dan bijvoorbeeld de HAF X / HAF 922. De HAF XM heeft vele leuke extra kenmerken, zoals 2 docking stations voorin de kast, een cover voor de kabels van de voeding, een betere sidepanel en meer ruimte voor koeling en cable management.

De verpakking is de laatste jaren niet veel veranderd, veel informatie staat op de buitenkant van de verpakking, als je naar de verpakking alleen al kijkt weet je wat je koopt. Maar laten we het snel uitpakken voor een beter beeld.

De kast zit zeer stevig verpakt in de doos merk ik gelijk, meestal trek ik het piepschuim omhoog en heb ik de kast in de handen, nu dien ik eerst de bovenkant los te maken en de kast op de kop te houden, zodat ik eerst de verpakking eraf kan trekken.

Na dat de verpakking eraf is, halen we het piepschuim eraf, dit zit wederom stevig om de kast heen, veel plastic en geen stof te bekennen in de doos, dit is bij sommige fabrikanten helaas wel het geval.

Nu het plastic eraf is gaan we eerst even de buitenkant inspecteren.

Zoals ik al eerder vertelde, ziet de kast eruit als een HAF X / HAF 922 kast, niet helemaal, maar heeft vele kenmerken, de voorkant is el totaal anders geworden en de bovenkant ook, maar toch zie ik een HAF X / HAF 922 voor me als ik vlug kijk, dit keer heeft Coolermaster gekozen voor een vrij simpele look, maar toch zie je dat de kast anders is dan de anderen, kwa vormgeving is de kast iets simpeler gehouden.

Wel zie je een paar kenmerkende dingen, neem bijvoorbeeld de bovenkant, totaal anders dan de anderen, mooie knoppen voor het aan en uitzetten van de kast, ook een reset knop ontbreekt niet, en wat we al zagen bij de 922 is de knop voor het bedienen van de verlichting aan de voorkant, deze is ook nu bij de HAF XM aanwezig. Ook zien wij een mooie uitsparing in de bovenkant van de kast, met daarin een rubberen matje, dit is voor je mp3 speler, usb sticks, SSD, of iets anders, en Coolermaster is slim geweest om een verwijderbare rubberen matje te plaatsten, deze kun je er gemakkelijk uitnemen, zodat hij schoongemaakt kan worden.

Ook heeft coolermaster gekozen voor totaal andere sidepanels, niet plat maar met een stukje 3D, dit maakt de kast wel dikker, maar het zorgt ook voor om de kabels achter het moederbord beter weg te werken, men dient wel rekening te houden met de breedte van de kast, als je een normale ATX behuizing neemt en deze, dan is het bijna 7 cm verschil, en past deze bijvoorbeeld niet onder een buro, die voor computers een speciale vak hebben.

Ook zien we een handgreep aan de andere zijkant van de kast, zodat je de kast gemakkelijk kunt openen, deze techniek is niet nieuw, maar wel gemakkelijk voor als je veel hardware wilt vervangen. De sidepanel is ook verkrijgbaar in een window versie, voor meer info en bestellen klik hier.

Aan de achterkant van de kast vinden we zoals gebruikelijk de i/o paneel, de HAF XM heeft 8 pci slots, en 1 extra voor andere hardware of slot cooling, Bovenin de kast vinden we 3 gaten voor eventueel kabels of slangen van de waterkoeling.

Helemaal bovenin vinden we een thumbsrew voor het verwijderen van het bovenpaneel, helaas is deze thumbscrew wat aan de korte kant, waardoor hij niet gemakkelijk te draaien valt, maar met een goeie kruiskop-schroevendraaier lukt het ook.

Ook zien we 2 opvallende dockings slots, zo kun je gemakkelijk een hardeschijf in je pc stoppen en weer verwijderen, dit is wel heel makkelijk, aangezien je geen externe docking meer nodig hebt, of een hardeschijf in je pc hoeft te doen.

Helaas mis ik wel een 3,5 slot in de kast, aan de voorkant vinden we enkel plaats voor 4x 5,25 hardware, maar gelukkig hebben we een oplossing gevonden. (zie ook Inbouw- mogelijkheden.)
Vele 3,5 apparaten zijn kwa schroefgaten hetzelfde als een HDD, de rubbers van de slide-in zijn te verwijderen.

Omdat ik veel aan fotografie doe, heb ik een cardreader nodig, dus bedacht ik, laat me de cardreader in de bovenste slot doen, de onderste gebruik ik later voor het testen van een HDD, wel heb ik de werking getest, HDD erin, je schuift de docking weer in de kast, en sluit het klepje, wat trouwens heel stevig is.

(Waarom staat er een een dubbele regel in het chinees en een enkele in het engels ?)

De power wordt verkregen door een enkele molex aansluiting.

Een enkele PCB met 2 sata aansluitingen.

De slide-in`s zijn heel gemakkelijk om te gebruiken, je plaatst simpel een harde schijf en plaatst het geheel weer in de kast.
ook past er een sd kaartlezer in, bekijk de foto`s onderaan bij de Inbouw- mogelijkheden.

Kleine edit : 17-10-2012
Onderin de comments vroeg er iemand of de x-dock SATA 600 ondersteunde, dit heb ik helaas niet kunnen testen, maar di vraag heb ik uitgezet bij Coolermaster, na enkele dagen kwam er een vrolijke mail terug, met daarin de mededeling, dat SATA 600 Mogelijk is in de HAF XM, dit is zeer goed nieuws, aangezien dat nergens terug te vinden is.

En zo kun je ook de laatste modellen van SSD`s gebruiken in je systeem.

Kwa bouw en afwerking kan ik eigenlijk heel kort zijn, Coolermaster staat voor kwaliteit en perfectie, al jarenlang heb ik coolermaster kasten gebruikt, maar ook bij deze kast is alles goed kwa afwerking, geen uitstekende delen, of scherpe randjes, geen stof in de kast, alle schroeven zitten keurig vast, kwaliteit van de paint op de mesh is zeer goed.

De voorkant van het kant met het Coolermaster logo.

De bovenkant met de text Cooler Master.

Het inbouwen van een systeem vinden velen best een uitdaging, nou bij deze kast is er geen enkel probleem om je hardware in te bouwen, door de vele ruimte die je hebt, is het een kinderspel om allen in te bouwen, zelfs de CPU koeler is gemakkelijk te installeren, dit komt door de grote uitsparing in de kast.

Meestal kost het inbouwen van hardware een half uurtje, maar met deze kast denk ik dat er 10 minuten van die half uur af kunnen, aangezien de harde schijven gemakkelijk in te bouwen zijn, ook de koeling is voor een groot deel verzorgd, dus extra koeling zou niet nodig zijn, dit is voor velen soms een groot probleem, kabels wegwerken, waar moeten de fans, nou met deze opstelling is de kast optimaal kwa airflow.

Mijn mail systeem was dan ook binnen 20 minuten in de kast en draaide alles weer netjes.

Het volgende heb ik ingebouwd, de cardreader staat er niet tussen, deze kon ik niet zo snel vinden in de pricewatch.

Asus P5B
Intel Pentium 4 3.0GHz Tray Met een Antec 920 Kuhler CPU koeler.
Seagate Barracuda 7200.10 ST3160215AS, 160GB
LG DH16NS10 Zwart
Club3D GeForce 6200
Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
Revoltec Procyon 1.5 (RZ061)

Het is misschien niet het beste van het beste, maar deze mail PC, staat 24/7 aan, en gaat eens in het jaar uit en aan, of tijdens het wisselen van hardware.

Dus voldoende om een mail systeem draaiende te houden.

Aan de voorkant van de HAF XM vinden we enkel; 3x een 5,25 slots en geen 2,5 helaas, aangezien ik nog wel eens sd kaartjes moet gebruiken om foto`s te versturen, heb ik een sd kaart lezer nodig om zo foto`s te kunnen versturen.

Zie hier het resultaat van de SD kaartlezer in een docking slot.

Laten we eens kijken naar wat je allemaal kunt aansluiten op de HAF XM, bij deze kast is het vrij standaard kwa aansluitingen.

2 x USB 2.0
Koptelefoon aansluiting
Microfoon aansluiting
2 x USB 3.0

Alle kabels in de kast zijn verder zwart afgewerkt, bij de koptelefoon en microfoon kabel zien we nog wel iets kleur zitten, maar verder is alles netjes zwart gemaakt.

Iedereen wil zijn hardware graag koel houden, zodat je systeem een stuk stabieler is, in deze kast kunnen maar liefst 4 x 200mm fans, zodat je systeem lekker koel blijft, maar ook nog eens heel stil, of we kunnen gaan voor 9 fans in de HAF XM, natuurlijk is dat heel veel, maar ieder zijn wens zeg ik zo.

Hier een kort overzicht van Coolermaster zelf.

Front: 200mm Red LED fan x 1
(converted to 120mm fan x 2 / 140mm fan x 1)
Top: 200mm fan x 2 (1 is optional; converted to 120/140mm fan x 2)
Rear: 140mm fan x 1 (converted to 120mm fan x 1)
Side: 200mm fan x 1 (optional; converted to 140mm fan x 2)

Zelf ga ik voor 3 x 200mm en 1x 120mm, zodat ik aan een enkele fancontroller genoeg zou hebben, ook is het systeem dan stiller dan met 9 fans.

De 200mm top fan.

140mm fan aan de achterkant van de kast.

De 200mm fan met verlichting.

Op verzoek heb ik een overzicht gemaakt van de temperatuur in de kast en de onderdelen, helaas is de sensor op de videokaart kapot, maar met een laser temperatuur meter kom je er ook, binnenkort even een fancontroller halen voor alle fans in de kast, zodat alles netjes bijgesteld kan worden.

Mail machine temps
CPU 43
GPU 40
GPU 2 (pci kaartje) 34
MB 36
HDD 1 35
HDD 2 34
HDD 3 35

Alle fans in de kast draaien op ongeveer 715RPM, een lekker stil systeem krijg je hiervan.
(Edit : 18-10-2012 :)
De fans draaien nu nog steeds tussen de 700 en 730 in, het systeem is hierdoor lekker stil, al ging de temps wat omhoog, maar dit komt door de voorste stof filter, deze zat na 3 weken goed vol, dus met een stofzuiger ervoor en zuigen maar, zo kreeg het systeem weer voldoende koeling.

Aan de onderkant moet ik ook nog kijken wat de stof filter heeft opgevangen, maar ze doen hun werk goed.

De HAF XM heeft van binnen veel ruimte, nu denk je misschien, dat hebben ze toch allemaal, ja inderdaad, maar deze kast geeft mij het gevoel dat er meer ruimte is, ik kan gemakkelijk een moederbord plaatsen, ook het plaatsen van een videokaart gaat gemakkelijk, ook de kabels die ik weggewerkt hebt versterkt mijn gevoel.

In de kast vinden wij 4 gaten met grommits voor de kabels, deze zijn vrij ruim, zodat je alle kabels die je hebt er door heen kan doen, opvallend is de kabelgat bij de voeding, zeer handig, aangezien hier meestal de USB aansluitingen zit op een moederbord.

Ook vinden wij aan de achterkant een montage mogelijkheid voor een SSD, of een 2,5 HDD, deze plaats je gemakkelijk achter het moederbord, een handige plaats zeg ik zelf.

Verder vinden we ook uitsparingen aan de achterkant, zodat je de kabels netjes met een tie-wrap vast kunt maken, dit zorgt ervoor dat de kabels goed op zijn plaats blijven zitten en het oogt ook iets netter.

Het installatie gemak vinden we ook terug in de grote uitsparing in de moederbord tray, deze is vrij groot, waardoor je gemakkelijk een prosessor koeler kunt plaatsen, bij vele kasten is dit niet het geval, of is net iets te klein, bij de HAF XM is dat zekers niet het geval.
Ook kunnen we zeggen dat het plaasten van een hardeschijf heel gemakkelijk is, wij kunnen in deze kast maar liefst 6 hardeschijven plaatsen, klepje open, hardeschijf erin en de 3,25 bay er weer in schijven.

1 deel van de bovenstaande HDD bay kunnnen we verwijderen, zodat het installeren van een lange videokaart ook geen probleem is, fabrikanten van videokaarten komen de laatste tijd met iets langere modellen dan voorheen.

Ook voor het installeren heeft Coolermaster gedacht aan handige optie`s, wat eigenlijk steeds terug komt in de kasten, zijn de 5.25 bevestiging, een soort schuifje dat je 5.25 apparaat vast zet, een heel handig en snel systeem, alleen gebruik ik wel aan de andere kant een extra schroefje om het goed op zijn plaats te houden.

Edit 16-12-2012 : Het tijdelijk uit elkaar halen en de kast schoonmaken en onderdelen schoonmaken van stof.

Vandaag even de volledige hardware eruit gehaald en alles ontdaan van stof en vuil, het viel heel erg mee met de stof, wel zie je in kleine hoekjes wat stof opgehoopt liggen en dat was te verwachten, maar alles viel mee met de stofbende.

Door de grote kast was alles gemakkelijk uit elkaar te halen en alles zat ook zo weer in elkaar.
Dus een klusje van 2 uur is te doen en de kast is weer heerlijk schoon.

Of je deze kast kunt modden, ja dat kan, en heel eenvoudig ook, er zijn vele opties te noemen wat je allemaal met de kast kunt doen, je zou hem een kleurtje kunnen geven, plexiglas erin zetten, eiegenlijk kun je er van alles mee.

Als we kijken naar hou je de kast uit elkaar kunt halen, dan valt me op dat bijna alle onderdelen eraf kunnen, dus kunnen we ook parts gaan spuiten in een leuke kleur, of we vervangen het mesh voor plexiglas, doordat de voorkant een mooie 200mm fan heeft met verlichting (die je aan en uit kunt zetten) zou je aan de bovenkant ook nog verlichting in de fan kunnen maken, Coolermaster heeft hiervoor een top 200mm fan meegeleverd met 5mm holes op de fan zelf.

Ook heeft Coolermaster gedacht aan een soort cover voor je kabels, zodat alle kabels netjes weggewerkt zijn, deze kun je gemakkelijk verwijderen en bijvoorbeeld een kleurtje geven, of een mini window erin maken.

Kwa modbaarheid is deze kast zeer geschikt, ben benieuwd hoelang we moeten wachten op de eerste casemod met de HAF XM, ben je er 1 tegen gekomen, dan plaatsen wij hier de link naar de casemod.
Ik ga zelf de kast niet modden, misschien komt er bovenop nog een rode 200mm led fan, maar dat zal ook alles zijn, het ius maar een mail machine, dus hoeft het geen showcase te zijn.

Bij Azerty kost de HAF XM op dit moment 110,96, bij MyCom 109,98, eigenlijk bij elke webshop die ik bezocht is de prijs gelijk, of ligt aardig in de buurt van elkaar, ik zelf vindt het meer dan een mooie prijs, je krijgt er heel veel voor, en met deze kast kun je nog jaren vooruit, dit komt door de mogelijkheden en het kwaliteit van de kast.

Natuurlijk kun je voor een goedkopere kast kiezen, maar heb je dan die optie`s nog, nee niet echt, bij deze kast zit alles wat je van een mid tower mag verwachten voor dat geld, en daarbij komt ook nog het gemak van het inbouwen en cablemanagement, zodat je minder tijd kwijt bent voor het bouwen van je PC.

Voor een paar euro meer is er ook een versie beschikbaar met doorzichtig sidepanel.

Geen rooster en geen plaats voor 2 fans, maar een plexipanel om alles in je kast te kunnen zien.

Enkel bij 3 webshops beschikbaar, ook los te bestellen via de CM store.

Ik ben zeer blij met de vernieuwing die Coolermaster heeft gedaan bij de HAF XM, veel handige extra`s in de kast en buiten de kast, veel ruimte waardoor alles makkelijk in te bouwen is, perfecte afwerking en kwaliteit, kortom een top kast van de HAF serie.

Meestal kies ik een kast op een beoordeling, maar van deze HAF XM waren er nog niet zoveel, en die ik had gezien waren ook zeer positief over de kast, als we kijken naar de prijs / kwaliteit verhouding, is deze kast de beste die ik heb gezien boven de 100 euro.

1 klein minpunt was dat er geen 3,5 bay zat aan de voorkant, waardoor ik bijna geen SD kaartlezer kon gebruiken, maar aangezien deze kast 2 docking slots heeft kan daar 1 SD kaartlezer in en de andere gebruiken we voor een harde schijf.

Verder kan ik zeggen dat ik alleen maar plus punten kan opnoemen, maar dat kon iedereen al zien.

Edit 15-12-2012 : Na 2 maanden het systeem 24/7 te hebben laten draaien, was ik toch benieuwd wat de schade binnenin de kast was, elke kast heeft een aantrekking voor stof, ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je stofzuigt enz, ik stofzuig 1 keer per week de mancave, en toch na het openen van de kast was ik verbaasd, bijna geen stof te zien.

Een plus punt erbij, wel moet je elke 3 dagen aan de voorkant het stof van de kast afhalen, de rooster voorin houd alles goed tegen, natuurlijk is stof niet zo heel erg voor een kast en systeem, maar goed is het niet.

Een detail foto van het rooster aan de bovenkant, hier kun je goed zien wat kwaliteit is, alles netjes afgewerkt, en geen rommel.

Een zeer degelijke kast die een gamer en een eindgebruiker het gevoel te geven dat hardware inbouwen niet moeilijk is.

Ik gebruik nu de case enkele weken, maar ik kan nu al zeggen dat ik niet zo snel iets anders wil, met alle plus punten di de kast heeft, maakt het voor mij een perfecte kast.

Aangepast : 01-10-2012 : Typo`s en opmaak.
Aangepast : 02-10-2012 : Specs van de mailbak vermeld.
Aangepast : 02-10-2012 : Revoltec Procyon 1.5 (RZ061) toegevoegd.
Aangepast : 03-10-2012 : Temps vermeld op verzoek.
Aangepast : 04-10-2012 : Thumbs gemaakt van alles, en een stukje over de bevestiging van de 5.25 erbij gezet, en extra info over de plexi sidepanel erbij gezet.
Aangepast : 07-10-2012 : Banners geplaatst, verder kleine wijzigingen gedaan kwa grammatica.
Aangepast : 17-10-2012 : SATA 600 wordt ondersteund door de HAF XM, dit in de review verwerkt. Nu heeft de HAF XM van mij weer een plus puntje ontvangen.
Aangepast : 17-10-2012 : Vandaag ook de stof filter voor schoon gemaakt.
Aangepast : 19-10-2012 : Na aanleiding van de comments, delen van de text iets veranderd.
Aangepast : 15-12-2012 : Open maken kast en kijken wat de stof opbrengst is :-).
Aangepast : 16-12-2012 : Kast open gemaakt en alles schoongemaakt, eigenlijk een update aanvulling van gisteren.

Heb jij ook een Cooler Master HAF XM?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goede review. Veel pics = leuk.

De bekende kabel cover onderaan is echt spuuglelijk. Geldt bvb ook voor de Corsair 800D met z'n plastic cover over de SATA hotswap bays. Maakt je case echt niet mooier. Als je de psu kabels netjes bundelt met een tie-wrap of 2 en direct achter je mobotray laat gaan oogt het veel netter dan die overload aan plastic. Imho natuurlijk. :)
Ja het is ieder zijn smaak, maar ben het wel met je eens, ik hoef zo`n cover niet, maar denk ook aan de vele mensen die het wel willen, casemodders, die hun kabels netjes wegwerken, extra SSD bovenop plaatsen bijvoorbeeld.

Je kunt er veel mee, maar deze is met 2 schroeven gemakkelijk te verwijderen, dus een extra voor in je kast zeg ik maar.
Over smaak etc; Maar wat ik gelezen heb over deze kast en vooral de plastic cablecover is dat je aan de hdd cage nog twee 120mm fans kunt bevestigen waardoor de onderste fan icm de cablecover een extra koelingsoptie voor de psu zou zijn,
wat dan ook weer een voordeel is, verder lijkt het mogelijk aan de bovenzijde met een kleine tweak toch een 360mm radiator te instaleren, enkel push maar voor een midi atx in deze prijsklasse toch helemaal niet verkeerd,

verder mooie review
Ik heb zelf een Haf X en gebruik de kabel cover onderaan met plezier. Ik vind het een mooie en nuttige afwerking aangezien ik bij al mijn vorige kasten ontzettend veel rommel had met mijn kabels en het ook rommelig oogde. Bovendien is het een extraatje dat makkelijk te verwijderen is. :)

Verder @ poster, super nette review!

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 22 oktober 2012 13:35]

Tnx, ik vindt hem ook heel handig, je moet ervan houden, maar het is een leuke extra. idd.
Nette review, Mexel. Zoals al eerder is gezegd, lekker veel plaatjes.
Tnx, ik probeer met deze review een voorbeeld te geven, helaas kom ik vele reviews tegen zonder plaatjes, terwijl dat ook een onderbouwing geeft van de text.

Maar bedankt voor je reactie.
Mooie review.

Zoals hierboven al opgemerkt was 'ieder zijn smaak' . Imho zijn je afbeeldingen te groot (waardoor te veel, ik blijf scrollen...) maak dan thumbs met een link naar de grote versie.

Anyway, mooie review!

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 30 september 2012 13:39]

Tnx,

Kleine thumbs zijn niet zo heel mooi, met een grote foto kun je gelijk zien wat ik bedoel in de text.

Maar mochten er meer erzo over denken, ik kan altijd even proberen met thumbs :)
Aangepast, het zijn idd veel foto`s.
Deze kast vraagt om een mod...

Zeer nette review, je hebt er duidelijk tijd in gestoken!

Ik wilde bijna zeggen Kier-mod, tot ik tot de conclusie kwam dat het Mexel was die de review heeft geschreven en misschien zelf dat idee al had. :X
Hahaha,

Ja heb er aardig wat tijd in gestoken, maar dat moet ook, een goeie review is niet zo 1,2,3 op papier te zetten.

Zelfs bij het maken van de foto`s heb ik een stof doek bij de hand, zodat alles netjes op de foto komt.

En nee ik heb geen tijd helaas om deze kast een mod te geven, en te weinig plexi in huis om deze kast te gaan casemodden.
Ik ben het eens met de rest, nette review.

Het enige wat ik bij dit soort kasten mis (omdat het bij mijn CM Stacker 101 van +/- 8 jaar oud er wel bij zat) zijn wieltjes. Deze kon je dan ipv de voetjes vast zetten.
Tnx,

Ja de stacker was een hele mooie stevige kast, onderin veel ruimte voor watercooling, en misschien moet CM maar een 2e versie maken :*)
Ik heb een vraagje over de X-Dock. Weet je toevallig of deze ook de snelheid van SATA600 aankan? Ik kan hier nergens iets over vinden.
Dit ga ik voor je navragen, ik verwacht van wel, aangezien het maar een docking is met weinig weerstanden ertussen.
Net een mail terug gekregen van Coolermaster, en de Sata docking ondersteund ook Sata 600, dus het is mogelijk om de nieuwste ssd`s te gebruiken, ook ga ik de review updaten met deze info.
Bedankt voor het navragen en je reactie. Het maakt de aanschaf wel meer de moeitewaard.
Mooi review! Ik ben eigenaar van een haf32, en ik wil nooit meer een kleinere kast. Ik heb liever ruimte te veel, dan te weinig. De koeling is echt optimaal te noemen. En doordat de kast zo groot is, kun je je fans veel lager zetten in snelheid waardoor je de geluidsproductie binnen de perken houdt. :)
Tnx, ja ik ben ook een liefhebber van grote kasten, ik wil ook de ruimte hebben in een kast, maar ook voor de airflow is het belangrijk, en de fans staan bij mij op dit moment op 715RPM gemiddeld.
Heerlijke review om te lezen, ook mooie foto's. Vind het wel een mooie kast eigenlijk, heb zelf een HAF 912 Plus en de ruimte die er beschikbaar is is awesome c:

Verder vind ik het echt geniaal om een P4 in zo'n kast te doen, ik verwachtte echt een heel dik systeem met waterkoeling en alles en dan zie je zo'n oldschool P5B opeens haha }:O

4**** voor jou, misschien kan je nog wat temps geven van je huidige setup en dan krijg je er 5!
Tnx ook, de HAF 912 plus heb ik hier ook staan voor me Green Machine, idd een ruime kast, alleen is deze iets groter lijkt het.

Tja een P4 systeem, ik vindt het ook wel een cool idee om me mail machine erin te bouwen, ik had alles eerst zitten in een Enforcer, met kapotte deur.

Oja temps staan er nu bij :P
En nog meer aangepas, ook de temps iets aangepast na een week draaien 24/7

[Reactie gewijzigd door Mexel op 17 oktober 2012 12:48]

Mooie Review, ben zelf in bezit van de Cooler Master HAF X, ook zeer tevreden mee!
Tnx, de HAF X is ook zekers een mooie kast.
Zo dat is pas een zeer uitgebreide review - daar heb je aardig wat tijd en aandacht aan besteed.
Veel plezier met deze pc behuizing!
Ja idd, tnx, en als je er veel aandacht aan geeft, dan krijgt de bezoeker / koper ook een beter beeld van de kast.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013