Merk en serie Cooler Master, Silencio
Alleen geschikt voor nvt
Form Factor ATX (Standard), Micro-ATX (µATX), Mini-ITX
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

Cooler Master Silencio 650 Review

Door marquis 9 september 2012, laatste update op 14 december 2012, 1.980 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Degelijke, strakke behuizing.
  • Van binnen heel goed afgewerkt.
  • Goed geďsoleerde, stille kast.
  • Handige X-Dock, ook geschikt voor 3.5” HDD.
  • “Dual HDD boot controller”, een mooi systeem om met twee verschillende OSen te werken.
  • Geschikt voor waterkoeling.
  • Een slim systeem om genoeg lucht toe te voeren aan de twee fans die aan de voorkant zitten als de deur dicht staat.

Minpunten

• Dunne vingers of nagels vereist om de deur open te krijgen.
  • Niet alle kabels passen achter de backplate.
  • Ook al gebruik je de “Dual HDD boot controller” niet, aansluiten is verplicht. Je fans werken anders niet.
  • Door de “Dual HDD boot controller” verlies je een HDD plaats in de HDD cage.
  • Geen bracket voor een SSD in te bouwen.

Sub-beoordelingen

Ik heb deze systeemkast gewonnen bij een inschrijving van Coolermaster. De belofte die ik zou doen, is het maken van een review hiervan. En natuurlijk zit er ook een andere kant aan, ik mag hem houden! Nu kan ik een systeem wat ik al die tijd los heb liggen, een mooi plekje geven. Hiervoor wil ik Coolermaster (en Marco) bedanken. Dit is mijn eerste review, mocht je advies hebben, dan hoor ik het graag!

Eigenlijk kennen we het wel van Coolermaster. Het product zit netjes in de doos (met duidelijke opdruk), ingepakt in twee polystyreen blokken die zorgen dat het product ruim in de doos zit waardoor doosschade niet gelijk resulteert in kastschade. Helaas heeft de doos wel kleine schade opgelopen door de verzending (denk ik).

Als de kast uit de doos is, is valt mij gelijk uit hoe strak de behuizing is. Geen openingen in de zijkant (eigenlijk logisch, het is een stille kast, gniff), een gesloten deur en aan de bovenkant een controle paneel die je kan afsluiten met een schuifklepje. De boven achterkant heeft ook een schuif waarmee je de in/outtake kunt afsluiten. Het is wel jammer dat de kleur van de deur een diepere zwart heeft dan de zijpanelen en de rest van de behuizing. Maar dat zal komen omdat er verschillende materialen gebruikt zijn. In de verpakking zitten nog de nodige accessoires (met de schroefjes, tyrips, een systeemspeakertje, de X-Dock adapter en HDD tool free strips) en een beknopte handleiding. Ik vind ook nog in het zakje met schroeven een dopje waarmee je de afstandsbusjes kunt vastdraaien dmv een kruiskopschroevendraaier. Heel handig. Wat ik wel mis, is een bracket voor een SSD in te bouwen.

Als je de deur opent, valt gelijk op hoe degelijk deze is. Het is uit 3 mm aluminium gemaakt, heeft een mooie afwerking en het logo is in de deur uitgefreesd. Het openen vergt wel wat moeite. De ruimte tussen de deur en behuizing is krap (lange nagels of dunne vingers vereist :)) en een andere mogelijkheid om hem te openen is er niet. De deur is aan de binnenkant goed bekleed met dikke isolatie en blijft dicht door vier krachtige magneetjes met een rubber voetje om resonantie te voorkomen. By the way, de opening van de deur is om te keren. Kwestie van deur op tillen, eruit halen, pennetjes en rubbertjes omzetten en weer plaatsen. Achter de deur zie ik twee voorzetplaatjes voor DVD/BD spelers en daar onder een docking bay. Coolermaster noemt het de “X-Dock”. In de bay past een 3.5” HDD. Om een 2.5” HDD of SSD te plaatsen zit er bij de accessoires een adapter. Iig, geen reden meer om geen back-ups te maken! Advies: schroef je 2.5” apparaat wel vast in de adapter. Als je dat niet doet, trek je je adapter eruit en blijft je apparaat lekker zitten in de X-Dock. Het totale voorfront klik je in zijn geheel los door de onderkant voorzichtig naar voren te trekken.
Een stapje lager zie ik een grote plaat met ventilatieopeningen. In het voorfront zit een uitsparing waardoor je de plaat eraf kunt halen. Kwestie van de plaat naar beneden drukken en naar voren halen. De voorplaat is dubbel uitgevoerd en de binnenplaat heeft een beetje grof stoffilter. Deze kun je ook weer van de voorplaat afhalen dmv vier pennetjes die je moet samen drukken. Heel handig! Achter de voorplaat zitten twee 120 mm ventilatoren die zorgen voor de intake van verse lucht en je HDD koelen. De lucht die de fans nodig hebben, als de deur dicht is, worden door de kleine gleufjes in de pilaren naast de deur binnen gevoerd. Zeer ingenieus komt het dan net weer voor de filter, maar achter het eerste rooster, naar binnen.

Bovenop zit de “controle paneel” voor de systeemkast. Bovenin vier USB aansluitingen waarvan er twee USB 3.0 zijn. Om USB 3.0 te kunnen gebruiken heeft je mainboard een brede aansluiting (zie foto boven) nodig. Niet alle mainboards hebben dat al, iets om rekening mee te houden. Tussen de USB aansluitingen heb je de microfoon en koptelefoon aansluiting. Daaronder zie je twee schuifjes. De linker schuif bedien je de voorste fans en eventueel de outtake fan. Je kunt hem schakelen tussen 700 tpm tot 1200 tpm. Daarnaast een SD cardreader en daarnaast een “Dual HDD boot controller”. In de kast zitten twee vaste aansluitingen waar je twee HDDs kunt plaatsen met verschillende OSen. Die schakelaar bepaald van welke schijf je wil gaan opstarten. Het jammere van de schakelaar is dat je niet een duidelijk crossover gevoel heb. Hij reageert als een regelschuif, niet als een schakelaar. Had er graag een “klik” in gevoelt….. Daaronder zitten twee knoppen. Links de “reset” knop en rechts de “aan/uit” knop. De knoppen zijn lekker degelijk en de opdruk is uitgegraveerd. Dat zal dus zeker niet slijten onder gebruik! Maar, wat ziet mijn oog, zit er ook verlichting in het controle paneel? Stay tuned ;)
Aan de andere kant, de achterkant van de bovenkant, zit een grote schuif die onder het bovenpaneel weggeschoven wordt. Hieronder kun je een 120mm of een 140mm fan kwijt. Gebruik je het niet, laat dan maar dicht zitten. Scheelt weer geluid… De bovenkant is alleen in het midden geďsoleerd.

De achterkant, ja, daar is eigenlijk niets bijzonder mee. Wat wel mooi is, dat er ruimte is om twee aansluitingen naar buiten te voeren voor een radiator (waterkoeling). En er zit een slot aan de rechterkant extra over de lengte van de andere sloten. Misschien om een kaart te kunnen plaatsen via een riserboard? Mijn oordeel? Beetje nutteloos… De voeding wordt onder geplaatst (op rubbere plaatjes) en heeft een eigen luchtingang aan de onderkant van de kast. Wat ik wel mooi vindt, is de dat daar een filter zit die je er gemakkelijk uit kunt halen om schoon te maken. Lipje naar beneden drukken en de filter eruit trekken. De filter loopt bijna volledig door naar voren zodat je achter de voeding ook nog een 120mm extra fan kunt zetten en gebruik kunt laten maken van de filter. De kast staat op dikke zachte rubberen poten die 1,3 cm dik zijn. Dit vind ik echt ideaal.
De zijplaten zitten ieder met twee kleine duimschroeven vast. De linkerplaat (van voren gezien) heeft 5 mm dikke noppenschuim wat goed geplakt zit. De rechterplaat moet het met wat minder doen, slechts 3 mm schuimplaat (zonder noppen) moet hier de nodige lawaai onderscheppen. Logisch dat dit niet zo dik is, je wilt nog wel wat kabeltjes achter de back plate kwijt. En veel kabels dempen ook geluid :) .

De binnenkant is zwart, mooi afgewerkt, dat zie ik graag. Alle randen zijn rond omgezet, je handen zul je aan deze kast dus niet openhalen. De HDD cage in het midden (rechts) kun je een kwartslag draaien (vier schroefjes losdraaien en aan de twee kunstof lippen trekken) zodat je schijven aan de achterkant er in gaan ipv opzij, of je verwijdert hem compleet als je een videokaart heb die groter is dan 268 mm. Dan kun je een kaart kwijt die max 434 mm lang is. In ieder geval, je kunt je kaart dus altijd wel kwijt. Nog wat getallen, je CPU koeler mag niet hoger zijn dan 168 mm, anders raakt deze de zijplaat. In de HDD cage daaronder zitten de twee vaste aansluitingen voor je HDD`s met verschillende OSen. Eerder heb ik daarover gehad, dat je in het controle paneel je favoriete OS kunt kiezen. Gebruik je dit systeem niet, dan is de vaste aansluiting heel makkelijk te verwijderen door twee schroefjes los te draaien. Maar daar zit wel een addertje onder het gras. Je systeemfans zullen dan niet meer werken! Gebruik je het wel, dan moet je zorgen voor een molex aansluiting (voor de spanning) en twee sata kabels, de aansluitingen zitten achter op de print.
Bovenaan zit de kooi om twee DVD/CD/BD spelers kwijt te kunnen. Met een toch wel ingenieus systeem klik je je speler vast. Wat me wel zorgen baart, is dat de lipjes waarmee je het vastklikt (zie foto boven), wat speling hebben, ook als het dicht geklikt is. Ik hoop niet dat dit voor resonantie zorgt…
De X-Dock die zich hieronder bevindt, hebben een molex en sata aansluiting nodig.

De backplate heft een grote opening bij de aansluiting van de CPU, hiervan zijn de randen ook weer mooi omgewerkt. Aan de zijkant zitten ruime rubberen flappen om je kabels mooi weg te kunnen werken en te beschermen. Ook zit er een handige lip waar je je ATX moederbord op kan laten steunen om hem te monteren. Aan de achterkant zit een 120 mm fan die je aan kunt sluiten op je regelaar op het controle paneel of direct kunt aansluiten op je mainboard of zelfs nog op een molex aansluiting. Als extra kun je nog een 140 mm of een 120 mm fan aan de bovenkant plaatsen en een 120 mm fan aan de onderkant.

Laat ik maar eens de proef op de som nemen. Ik ga een systeem inbouwen. Mijn componenten? Hieronder een lijstje:
  • Mainboard: Asus, M4A785D-M Pro
  • CPU: AMD Phenom X4 9850 Black Edition
  • CPU koeler: Artic, Freezer Xtreme
  • Geheugen: Kingston HyperX kit, 2 Gb.
  • GPU: Sapphire, Flex edition Radeon HD 6870
  • Voeding: OCZ, ModXtreme Pro 500 W
  • HDD: Western Digital, 160 Gb op 7200 tpm
  • DVD: LG sata
Als ik het moederbord ga monteren, merk ik dat er al twee afstandsbusjes geplaatst zijn. Dit zijn tevens centreerbusjes, ze hebben een opstaande rand die in een van de gaten van het mainboard passen. Om de draad van de achterste fan mooi weg te kunnen werken, heb ik de fan een halve slag gedraaid. Zo kan ik hem netjes aansluiten op de connector die van de regelaar op het controle paneel af komt. Als ik het mainboard geplaatst heb, sluit ik de kabels aan van het controle paneel, maar wat valt mij op? Een halve USB 2.0 aansluiting. Is dat voor de regelaar van de fans? Dat kan niet, 5 volt is te weinig. Ik zie dat de spanning voor de fans van de “Dual HDD boot controller” in de kast af komen. Van de printplaat in de onderste HDD cage. Je zult deze dus altijd moeten aansluiten! Maar uiteindelijk weet ik nog steeds niet waar die halve USB connector voor dient… Verder met inbouwen.

Toen ik de 4 pins CPU connector plaatste, viel mij op dat de kabel echt niet korter mag zijn dan 45 cm. Hij past er ook maar net (niet) in. Dit is hetzelfde voor de 8 pins CPU. Om de “Dual HDD” en de X-Dock te voeden, heb je twee molex aansluitingen nodig die wat ver uit elkaar liggen. Om maar ččn kabel te gebruiken, waar twee molex aansluitingen zitten(heb een modulaire voeding), heb ik tussen deze twee een verlengkabeltje gelegd. Deze moet minimaal 20 cm zijn. Tijdens het aansluiten van de voeding op de video kaart stuit ik op nog een probleempje. Waar eerder de 4 en de 8 pins CPU connector net past, past deze kabel niet. Maar dat geld alleen als je hem achter de backplate wil leggen. Ja, en eigenlijk heeft dat wel mijn voorkeur. De HDD sluit ik aan op de “Dual HDD boot controller” in de onderste HDD cage. Als al je kabeltjes gelegd zijn, wil je achter de backplate de kabels een beetje reorganiseren. Je heb ong. 1,2 cm dus laat je kabels een beetje verspreiden. De haakjes op de backplate, en die zitten er genoeg, kunnen je daarbij goed helpen. Daar zet ik de kabeltjes vast met tyrips. Uiteindelijk kom ik erachter dat die voedingskabels voor de GPU toch niet achter de backplate hadden gepast. Het is te vol en de rechter zijplaat past maar net.

Goed, de spanning erop. Ik heb de rechterzijde van de behuizing dus geplaatst, de linker laat ik nog even open. Wanneer ik hem aanzet, valt het alleen aan de verlichting boven dat ie aan staat. Die is stil… Ja, er zit verlichting in het controle paneel, in de vorm van een HDD blauwe balk aan de linkerkant en de aan/uit blauwe balk aan de rechterkant, onder de aan/uit en de reset knop. Voor dat ik hem ga installeren wil ik eerst zien of de schijf hem ziet in de BIOS, vanwege de aansluiting op de “Dual HDD boot controller”. De BIOS ziet hem. Zet ik hem uit, verander ik de stand van de schakelaar en kijk ik opnieuw in de BIOS, wordt de schijf niet gedetecteerd. Oke, duidelijk, schakelaar terug zetten en installeren.

Na het instaleren wil ik eens kijken hoe de temperaturen zich houden en hoeveel geluid hij produceert. . Eerst de warmtetest. Gebruikte software is HWMonitor 1.20 en Prime 95. Om de videokaart te stressen, gebruik ik FurMark 1.10.1. De eerste test is op fans minimum snelheid en de tweede is op maximale snelheid. Beide worden ook nog eens gemeten met de deur open en met de achterste schuif (die op de bovenkant zit) open. Lees de tabel wel van links naar rechts, dus na "Idle" komt de "schuif open" onder Idle, en daarna "deur open" maar "schuif" maar wel onder "Idle" weer dicht. De "video kaart" is een lostaande meting. Snap je hem nog? Hieronder vind je het resultaat:

De testopstelling om te kijken hoeveel geluid de Silencio 650 produceert heb ik hieronder afgebeeld. Ik doe de geluidstest in het laatste tabel in vergelijking met een Coolermaster Storm Trooper. Eigenlijk onvergelijkbaar maar het is maar om te kennen te geven wat ongeveer een andere behuizing zou doen.

Ik wil van vier standen gaan meten. Van opzij, links en rechts, van voren en van boven. Daarbij met de deur open en dicht. Ik gebruik daarbij de DVM 805 van Vellerman om de DBa te meten. De meter staat op 20 cm afstand van alle kanten. Om de CPU te stressen, gebruik ik Prime95. Lees de tabel zoals onder het kopje "Testen en resultaat" staat aangegeven. Het resultaat van de test staat hieronder:

En dan hieronder de vergelijking met een Storm Trooper behuizing. Ook van CoolerMaster. Zoals ik al eerder schreef, de vergelijking gaat best wel mank, maar het is om te laten zien wat een andere behuizing zou doen. Let wel op, de Sliencio heeft een voordeur die je meestal dicht doet, de Storm Trooper heeft dat niet! De videokaart laat ik op 100% draaien via de eigen software van de fabrikant. Het zal nooit voorkomen, volgens mij, maar gewoon om te kijken hoeveel de kast dempt. Dit doe ik ook bij de Storm Trooper, die uitgerust is met een 580 GTX kaart. Alleen krijg ik deze niet verder dan 85%. De geluidsdruk van de beide kaarten schelen maar iets van 3 dB(a) op volle snelheid.

De Silencio 650 is een goed, degelijke kast met genoeg inbouwmogelijkheden. Hij is mooi om te zien (is wel persoonsgebonden) en door het gebrek van fanverlichting en dergelijke, is het een kast om in je kamer naast de tv te zetten. Hij is stil en blijft ook stil ondanks dat ik het systeem heb lopen stressen. Vergeleken bij de Storm Trooper, dat ook best wel een stille kast is, wint de Silencio het echt wel. Daarop inhakend, hij weet goed de warmte af te voeren met zijn standaard uitrusting aan fans. En genoeg verse lucht aan te voeren met het slimme systeem als de deur dicht zit. Alleen gaat de temperatuur van de mainboard iets omhoog als je de achterste schuif open zet. De casefans blijven zelfs op volle snelheid ("via het controle paneel") lekker rustig. Trouwens, ik heb de clipjes, waarmee je de DVD/BD vast zet, niet horen rammelen! Mooi is ook de mogelijkheid om met twee Osen aan de gang te kunnen, zonder dat je de HDD moet omschakelen of inbouwen. Een nadeel is dat er wel een plekje in de HDD rack verloren gaat... En dan nog niet vergeten, de X-Dock. Een makkelijke manier om back-ups te maken of snel wat info van een andere schijf af te halen. Je haalt echt wel een kwaliteit behuizing in huis.
Kort om, de Sliencio 650 is echt Silent (io)...

• Zorg voor genoeg SATA kabels als je alle aansluitingen (de X-Dock en de HDD wissel) in de behuizing wil gaan gebruiken.
  • Je CPU koeler mag niet hoger zijn dan 168 mm, gemeten vanaf de plaat die normaal op de CPU zit.
  • De GPU mag niet langer zijn dan 268 mm. Is hij langer dan moet je de middelste HDD cage voor de HDD verwijderen en kun je maar drie HDDs gebruiken (tegenover zeven).
  • Wil je USB 3.0 op de controlepaneel gebruiken? Houd dan rekening met een brede stekker die op je mainboard moet passen.
  • Je 4 of 8 pins CPU connector moet langer zijn dan 45 cm, anders past hij net niet.
  • Wil je de 6 pins GPU voedings aansluiting achter de backplate langs leggen, dan moet deze ruim 50 cm zijn. Mijn advies? Leg maar voorlangs, je zijkant past anders niet.
  • Een extra molex verlengkabeltje om maar één kabel te hoeven gebruiken (zie tekst “systeempje inbouwen?”). Sommige voedingen met meer dan 2 molex aansluitingen zouden het wel redden (zoals Didge70 hieronder aangeeft) .
Edit 10-9-12: Aandachtspunten aangepast.
Edit: 22-9-12: De fans zijn niet regelbaar maar je kunt schakelen tussen 700 en 1200 toeren.
Edit 10-10-2012: Titels bewerkt

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 650?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Hele gave review!
complimenten voor het meten van de geluidsproductie =)

Al zou ik er zelf een waterkoeling in zetten voor net dat extra stukje stilte ^^
Mooie uitgebreide review , bedankt!
Dank je, dmvdberg en Leaninsider, graag gedaan. Vond het ook leuk om te doen.
Er is ook wel genoeg ruimte om een wc te plaatsen, maar idd, dat zou hem helemaal stil maken!
Een topreview, helemaal niets op aan te merken.

5 sterren.
Bedankt voor de goede review. Hier toch even mijn eigen ervaring.

Ik vind deze kast helemaal niet stil. Hij staat op 1 meter afstand en ik hoor heel duidelijk de 3 fans draaien aan 700 rpm (ze produceren een soort ratel), laat staan op 1200 rpm, dan is het geluid nog erger. Ik gebruik nochtans 2 ssd's een macho hr-02 en een passieve psu en het enige dat ik hoor zijn de fans, dus voor een zogenaamde stille kast vind ik dit niet geslaagd.
Qua kabelmanagement is er gewoon te weinig plaats, je moet de zijplaat er echt op duwen en met 2 handen vast houden of je krijgt hem er niet op vast. Qua molex, had ik 1 lange molex kabel met 4 aansluiten van mijn Corsair psu die ik kon gebruiken, dus geen verlengkabel nodig.
Hey Didge70, bedankt voor je commentaar. Is miss een van je fans niet in orde? Want die ratel is volgens mij niet goed. Kijk eens of er iets mee resoneert? Ikzelf had wat twijfels over de clips die de DVD/BD vasthouden. Kunnen die bij jou toch meetrillen? Ff testen met een plakbandje eroverheen. Wat ik wel met je eens ben, is de kabelmanagement. Er is eigenlijk geen ruimte om de kabels van je voeding via de backplate te laten lopen. Zoals ik melde, is er maar 1,2 cm ruimte.
Die melding van je molex kabel neem ik mee.
Hi marquis,

Voor zover ik kan vaststellen trillen de DVD clips niet mee, maar bij mij zijn het de 2 voorste intake fans die nogal resonantie geven en een ratelend lawaai maken. Ik zie niets dat in de weg zit of meetrilt met de fans. Misschien omdat de HDD kooi erachter zit. De achterste fan is ok. Ook blijkt mijn fan controller schakelaar niet meer te werken in die zin dat de snelheid van de fans altijd hetzelfde blijft, ik denk op 1200 rpm. Ik heb die schakelaar maar 2 keer gebruikt om het verschil aan temp te testen bij verschillende rpm.
Dan zou ik toch terug gaan naar de winkel. Het zou heel goed kunnen dat de controller de ratel veroorzaakt. Dat de regelaar niet meer werkt zou ik zoiezo terug gaan naar je winkel. Of kijk of je iemand van Coolermaster Nederland kan bereiken. Miss kunnen zij je wel een nieuwe controller opsturen.
Hij ziet er zo uit.
Tja, ik zal inderdaad terug naar de winkel moeten, al is het alleen maar de fan controller schakelaar die niet meer werkt (kan dat?), de rest is ok, usb en aan knop etc. Ik denk dat het geluid van de fans zelf komt, want als ik ze uitzet en alleen die van vanachter, hoor ik niets.
Ja, dat kan, maar het kan ook aan de elektronica liggen. Als je dan toch terug gaat, zou ik het ook van die fans even aanhalen. Die horen gewoon stil te zijn. Mocht je om een of andere reden geen garantie krijgen, hier kun je ze bestellen. Succes en laat wat horen.
Een ander aandachtspuntje is de plaats voor de CPU cooler. Cooler Master zegt dat er 168mm plaats is. Mijn Macho HR-02 wordt opgegeven als 162mm hoog met fan. Maar als ik hem installeer komt de fan van de Macho HR-02 net tegen/in het isoleermateriaal terecht, gelukkig de heat pipes niet. Ter info de fan van de Macho komt net over mijm Corsair vengeance low profile, dus ik kan de fan niet verder naar beneden plaatsen.
Ik heb het even voor je nagemeten. Vanaf het mainboard tot aan de rand waar de plaat op valt, zit 176 mm. Dan 5 mm voor het schuim afhalen kom ik op 171 mm. De processor zit ongeveer 3 mm vanaf het mainboard, iig voor AMD. Dan kom ik op 168 mm. Gebruik jij een Intel processor, en zo ja, hoe hoog zit deze dan? Want dan kan ik dat meenemen in het review. Bedankt alvast!
Ik heb een ga-z68x-ud3h-b3 moederbord met een i7-2600k Intel processor. Ik kan het nu niet meten maar ik denk dat het ook zo'n 3mm is. Ik denk dat de geadverteerde hoogte van de Macho hr-02 eerder rond de 168mm ligt (de fan van de Macho komt ongeveer 6mm boven de heatpipes uit en de Macho zelf is 162mm hoog), waardoor het maar net past.
PS Ik heb ook de winkel alternate.be (ik kom uit Belgie :) ) gecontacteerd ivm de fan controller maar daar geloofden ze me niet echt. Ik moet de hele PC binnendoen.
Oke, thanks voor het nogmaals nakijken.
Oeps, daar was ik al een beetje bang voor.
Goeie review man!
Goeie kist ook trouwens. Staat hier naast me en is écht wel stil!

Kabeltjes moet je inderdaad wel wat tijd voor maken om die mooi te leiden langs het paneel. En dan nog gaat het maar nét mooi dicht.
Maar liever zo dan een cm bredere kist...
Verder erg aangenaam om in te bouwen. Alle randen mooi afgerond, kabels mooi weg, alles toolless inbouwbaar,...

Wat de Fan Controller betreft: ik kan mis zijn, maar volgens mij heeft die maar twee standen: laag en hoog. Trapsgewijs zou fijner zijn. Jammer ook dat ik deze niet softwarematig kan aansturen (Asus' Fan Xpert 2 doet't nochtans érg goed, maar 'vindt' enkel de cpu-koeler).

@didge70: Al een oplossing gevonden? Hoe was de opvolging verder bij Alternate?
Dank je voor je compliment.
Je hebt gelijk, hij is niet regelbaar maar schakelbaar. Ik heb de review aangepast. Maar ik denk dat de verschillen zo klein zijn, wat betreft geluid en luchtopbrengst, dat het geen nut heeft om hem regelbaar te maken.
@Thomartin: Wel, alternate.be was niet bepaald klantvriendelijk. Na een kwade mail wouden ze dan toch eerst alleen naar de fan controller kijken ipv te zeggen "dat ik mijn PC niet goed gebouwd had".
Zo heeft alternate.be mij al een keer mijn PC helemaal uit elkaar doen halen toen ik na het bouwen geen stroom had en ik beweerde dat het de PSU, een Corsair AX650, was die DOA was. Volgens hen kon dat niet, ik moest heel mijn PC demonteren en wat bleek: de PSU was DOA.
Na die ervaringen had ik niet veel zin om met mijn Cooler Master case terug naar alternate te gaan.
Ik heb dan de klantenservice van Cooler Master Europe (die trouwens in Nederland is) gecontacteerd, mijn probleem uitgelegd en die waren zo vriendelijk om mij een nieuwe USB fan controller card gratis op te sturen. Werkelijk fantastische service van Cooler Master! Ik heb die gisteren geďnstalleerd en alles werkt terug naar behoren.
Ik vind wel dat de fans te veel lawaai maken op 12V maar zoals marquis hierboven zegt, qua temperatuur en luchtopbrengst is die stand toch niet voordelig.

@marquis: het is enkel de fan van de Thermalright HR-02 macho die in de foam drukt, dus dat is niet erg. Ik kan wel niet goed meten hoe hoog de Intel processor zit, maar volgens de specificaties van Intel ongeveer 4,5mm.
Dat dacht ik wel. Die jongens van CM Nederland zijn niet zo lullig. Mooi!
Oke, dan zit daar net 1,5mm verschil tussen. AMD heeft maar 3 mm. Als het alleen de bovenkant van de fan is, is het geen probleem, idd. Alleen mag deze niet te hard in de foam drukken, anders brengt je koeler toch nog resonantie over naar de kast, snap je?
Nu je het zegt, ik denk dat ik inderdaad een lichte resonantie heb door de fan die in de foam drukt, ik denk eraan om de TY-140 fan te vervangen door een 120mm fan of wat foam weg te snijden (wat ik niet graag doe). Maar het is eigenlijk Thermalright die zijn specificaties niet duidelijk vermeldt; zij vermelden 162mm hoogte maar zeggen niet hoeveel met de fan erbij, en de koeler is nogal groot waardoor de fan net boven mijn eerste geheugenmodule (low profile) hangt en ik die dus niet lager kan hangen.
Ik denk dat je beter de fan kan vervangen voor een 120mm. Hij steekt idd wel ver uit boven het koelblok. Hou je me op de hoogte?
Heb je soms een suggestie? Die TY-140 is rond 700rpm echt wel heel stil als je met de case open luistert. Dus ik zoek iets gelijkaardigs qua stilte/geluid.
Ik zou je graag advies willen geven, maar ik weet het ook niet. Misschien vindt je hier iets, in de testresultaten. Die Scythe Gentle Typhoon 120mm 800rpm is miss wel iets....

[Reactie gewijzigd door marquis op 26 september 2012 17:25]

Zou je deze kast ook aanraden voor gamers ik denk er namelijk over om deze kast te kopen :)
Dat kan je doen. Maar hou rekening met gebrek aan ruimte achter de moederbord voor kabels.
Mocht je een langere videokaart willen plaatsen, dan moet je ook de HDD bracket verwijderen.
Voor de rest, een fijne kast. Al is er niet zo een fijne airflow als de Storm Trooper.

Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013