Merk en serie Acer, Aspire V3
Laptoptype Notebook
Toetsenbordindeling Qwerty
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Acer Aspire V3-771G-53218G75Maii Review

Door Pathogen 6 september 2012, laatste update op 7 mei 2014, 9.361 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Optimus technologie
  • Snel opstarten
  • Snelle HDD
  • Goede onboard GFX (Intel 4000)
  • Goede discrete GFX (nVidia Geforce 650M)
  • Goede processor
  • USB3
  • Redelijk geluid
  • Goede toetsenindeling (numpad, pijltjes)

Minpunten

• Acer Support is slecht, zowel customer service als documentatie
  • Accu is slecht
  • Touchpad is grof gebouwd
  • Bloatware verpest de beleving
  • Geen HDD-bracket voor een 2e HDD, terwijl er wel een bay voor is
  • BIOS opties zijn zeer karig

Sub-beoordelingen

Ik heb na lang zoeken en vergelijken deze laptop gekocht als budgetvriendelijke vervanger van mijn PC.

De te vervangen PC:
- AMD Phenom II X3 720
- 4GB RAM
- Kingston SSDNow! V+ 128Gb (een van de eerste V+ series)
- Sapphire Radeon 5770 Vapor-X

Wat ik wilde bereiken met de aanschaf van deze laptop:
- een mobielere PC (laptop == draagbaar) zodat ik deze ook voor studie kan gebruiken
- de mogelijkheid houden om te kunnen gamen
- niet achteruit gaan wat betreft resolutie (1920x1080) en soepel werken
- mogelijkheid om mijn bestaande SSD over te zetten (dus plek voor een tweede HDD)

Waarom deze, en niet een andere?
Deze specifieke laptop is erg goedkoop voor de grafische kaart die erin zit (Geforce 650M) icm met 8GB RAM, een degelijke i5-processor (dual-core, maar 4 threads dankzijn hyperthreading!) en een mechanische HDD-drive, plus plek voor een tweede HDD.
Ik wilde per sé niet betalen voor een SSD, want die heb ik toch al.

Optimus
Nog een groot pluspunt: de combinatie van Intel HD4000 Graphics en de 650M kan schakelen dmv Optimus-technologie.
nVidia's Optimus werkt op een beperkt aantal combinaties van onboard en dedicated graphics-chips. Helaas is het niet makkelijk te achterhalen wélke combinaties dat betreft; nVidia heeft geen duidelijke documentatie op de website, en op websites van verschillende laptopfabrikanten kwam ik hier ook niet achter.
Uiteindelijk heb ik na het nodige Googlewerk gevonden dat een aantal andere laptops met dezelfde combinatie aan graphics-chips expliciet Optimus-ondersteuning hadden, en heb ik de gok gewaagd dat deze het ook zal hebben.

Wat merk je hiervan? Simpel: als je geen grafisch veeleisende dingen doet gebruikt de laptop zijn onboard graphics. Dit hoor je (niet), dit voel je aan de frisse lucht die uit de laptop komt, en als je zonder adapter werkt zie je dit ook direct terug in het batterijverbruik.
Open je een game, dan schakelt de Geforce-kaart in. Ook dit hoor en voel je :) en zie je direct terug in je batterijverbruik (waarover later meer). Dit gaat compleet vlekkeloos tot nu toe, maar mocht Optimus niet automatisch inschakelen, dan kun je ook per applicatie instellen dat deze met de Geforce-kaart gedraaid moet worden.

Out of the box experience
Voordat ik alle tweakerij ga bespreken, eerst maar even een kopje OOBE.
De laptop zit goed stevig ingepakt, al ligt er iets los in de box (een kabeltje dacht ik) wat tikt als je de doos vrolijk huppelend uit de winkel meeneemt.

De inhoud is redelijk spartaans, maar had naar mijn smaak nog veel spartaanser gemogen. De quick guides geven zo belachelijk weinig informatie dat die net zo goed niet meegeleverd kunnen worden (in 10 verschillende talen), en de garantieboekjes kunnen ook een stuk kleiner als je het tot Benelux beperkt.
Verder zit alles in de doos om direct aan de slag te gaan.

Adapter in het stopcontact, mickey-mouse-snoer naar de laptop, laptop open en powerknop in.
Even later word je begroet door een Acer-customized Windows 7, waar je een keuze maakt voor de gewenste taal (alleen Engels, Nederlands en Frans, dus waarom die 20 andere talen in de boekjes?).
Na die keuze wordt Windows, zoals normaal, nog even geconfigureerd en uiteindelijk word je begroet door een vers geïnstalleerde Windows 7.

Bloatware
Nou ja, vers... Zoals vele laptopfabrikanten zorgt Acer ervoor dat je direct het gevoel hebt dat je laptop toch te traag is en dat je een snellere had moeten kopen. De hoeveelheid voorgeïnstalleerde troep is verbazingwekkend. Gelukkig heb ik hier van tevoren rekening mee gehouden en was ik bekend met de reputatie van Acer wat betreft deze bloatware, maar mocht je hier niet bekend mee zijn: het is op te lossen, je hebt geen baggerlaptop gekocht. (straks meer hierover)

Na deze ietwat teleurstellende intro wordt het tijd om een aantal emmers vol aan Windows updates binnen te halen. Hier heb je met elk vers systeem last van, maar het is aan te raden de laptop even aan een draadje te hangen als je thuis een 802.11g netwerk hebt... 54Mbit is niet je vriend :)

Snelheid
Helaas is Acer erg onduidelijk in zijn specificaties, dus ik kan hier niet vertellen of het moederbord in de laptop voorzien is van een UEFI of een BIOS. Ik gok echter op een UEFI module, want het opstarten van de laptop gaat razendsnel, ook met de originele HDD en de preinstalled Acer bloatware.
De processor lijkt nergens tekort te schieten, en ook de onboard GFX zijn voor een integrated chipje aardig rap. Met een tweede scherm aangesloten (dus 2x 1920x1080) heeft de HD4000 het wel wat moeilijker, maar dat ligt ook geheel binnen verwachting.

Geluid
Het is een laptop, dus ik moet het geluid beoordelen op een laptopniveau. Er zit geen (mini) subwoofer in het geheel, dus bijzonder rijk geluid hoef je niet te verwachten. Met de (bijgeleverde) Dolby software kun je echter een hoop configureren, en een redelijk geluid op goed volume is absoluut uit de laptop te krijgen.
Ter indicatie: mijn pc-speakerset staat nog op het bureau, maar ik neem de moeite niet om hem voor wat gaming aan te sluiten. Voor een film of muziek zou ik dat wel doen, maar als ik geen aparte speakers had gehad was het geen ramp geweest.

Uiterlijk, bouwkwaliteit e.d.
De laptop heeft een flink 17" scherm. Zo'n oppervlak is moeilijk stevig te houden als klep, maar het is Acer aardig gelukt met dit model. Het is dun plastic, met een pianolak-finish, maar ik heb een stuk kwetsbaarder klepjes gezien op bijvoorbeeld mijn 11" EeePc.
Het scherm is, vanuit de juiste positie, van prima kwaliteit. Geen gekke over- of onderbelichte plekken, en een mooi scherp beeld op de native resolutie (1920x1080).
De kijkhoek naar de zijkanten is niet indrukwekkend, maar dat verwacht ik niet en dat heb ik ook niet nodig.

Als je de laptop met 1 hand aan een zijkant vastpakt om te dragen, merk je wel dat het een 17"-model betreft. Het gaat, maar niet van harte. Ook dit ligt voor mij in de lijn der verwachting, maar voor diegenen die een rotsvaste behuizing belangrijk vinden is het verstandig om het zelf eens te voelen bij een winkel voordat je beslist of deze laptop iets voor je is.

Het scharnier van het scherm is goed afgesteld. Hij is met 1 hand te openen en sluiten, maar blijft netjes op zijn plek op elke hoek, ook wanneer je rondloopt met het apparaat.

De accu heeft wat speling wanneer deze vastgeklikt is. Dit is qua bouwkwaliteit het vreemdste punt dat ik ben tegengekomen, aangezien de form-factor van de accu in een hoop andere modellen gebruikt is. Wellicht is dit simpel te verhelpen met een stukje foam oid, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om dit aan te pakken.

Het keyboard is een heel persoonlijk ding. Ik heb veel verschillende verhalen gelezen, met duidelijk verschillende meningen, dus laat ik het wat zakelijk houden:
Er is een apart numpad en apart geplaatste, goed vindbare pijltjestoetsen.
Ik heb geen enkele moeite om op deze indeling de juiste toetsen te vinden, wat voor een laptop een erg fijne beleving is.
De toetsen zelf liggen ruim uit elkaar (1 à 2mm). Dit is absoluut een smaak-ding, maar ik vind het persoonlijk prettig typen. De toetsen zijn vlak aan de bovenkant, en een mm of 2 hoog. Het tikken maakt geluid, maar vergeleken met een desktop-keyboard is dit niet noemenswaardig. Ik ben sowieso fan van vlakke, lage toetsen en dit keyboard voldoet prima.

Het touchpad zit links uit het midden, wat ik altijd een rare positie vind voor rechtshandigen. Voor gebruik wanneer een muis even niet kan is het prima, maar voor langdurig gebruik zou ik ten zeerste afraden het touchpad te gebruiken.
Dit mede doordat de touchpad niet aan de subtiele kant is. Om een touch te registreren moet er duidelijk druk gezet worden, terwijl bijvoorbeeld de EeePc (1101HA) bedienbaar is met subtiele strelingen van het touchpad. Ook voor clicks op het pad moet je een duidelijke *tap* aangeven.
Dit went, maar is niet ideaal. Gelukkig gebruik ik sowieso 90% van de tijd een muis.

Verder is op de behuizing niet veel aan te merken. De power-aansluiting zit stevig, de poorten netjes op de juiste plek, en ook op de indeling van de poorten heb ik niet echt commentaar. Ja, er zitten USB2.0 poorten rechts, maar als je wil gamen met alleen de laptop kun je je muis ook prima in een poortje links prikken.

Tweaking!
Tweaking is een groot woord, maar ja, ik wil de laptop nog wel even aanpassen naar eigen wens.
- SSD toevoegen
- Bloatware verwijderen
- Andere tweakjes, omdat het kan!

SSD time
De toevoeging van een SSD maakt van deze laptop echt een fijn apparaat om mee te werken. De HDD kwam al niet tekort (ik heb véél slechtere HDD's gezien in laptops), maar ja, een SSD is en blijft het summum van snappiness.
Hiervoor is aan de onderkant een luikje. Haal je geduldig de schroefjes los, dan zul je merken dat daarna het luikje nog steeds vastzit. O. Dan moeten we even uitzoeken hoe en wat. Uiteindelijk blijkt dat de accu eerst los moet; deze houdt een vergrendeling vast. Mijns inziens een prima idee, dan weet je zeker dat er geen stroom op je componenten kan staan tegen de tijd dat je ze aan kan raken.
Als de accu en de schroefjes los zijn, is het tijd voor wat subtiel krachtwerk: het luikje zit vastgeklikt met een aantal lipjes, maar is met beleid los te klikken.

...verrassing! Acer maakt wel ruimte voor een tweede HDD, maar geeft je geen bracket om deze netjes vast te zetten! Vreemde manier van kostenbesparing al vraag je het mij. Een bracket bijbestellen is er tot nu toe niet van gekomen; bij verschillende shops zou ik hier gezellig ¤20 ex verzendkosten voor neer mogen tellen. Jammer, ik had toch wel verwacht dat deze meegeleverd zou zijn.

Na deze verrassing heb ik de SSD zo goed mogelijk vastgezet met wat karton. Het is toch geen mechanische schijf, dus het is niet heel erg dat er mogelijk wat kan bewegen, maar blij ben ik er niet mee.
Hierna is alles prima verlopen. De laptop heeft (uiteraard) geen enkele moeite met de schijf.

Bloatware removal
Ik heb ze niet geteld, maar er staan minimaal 20 programma's in het configuratiescherm die vinden dat ze op een verse kopie van Windows thuishoren, omdat Acer ze dat verteld heeft.
Nee! Dat horen jullie niet! Ik hoef geen McAfee trial, Office trial, 3rd party Wifi management tools (die eigenlijk niet eens iets doen behalve een schilletje om Windows heen zijn) en andere crap.

Omdat ik al eerder problemen heb gehad met vooral McAfee van een systeem af krijgen, en omdat ik een verse SSD tot mijn beschikking heb, heb ik besloten om Windows maar gewoon vers te installeren op de SSD.

Hiervoor heb ik een image gedownload (legaal, want ik heb een passende key) van Windows 7 Home Premium x64 SP1, die op een USB stick gekwakt en hoppa!
...nou ja, hoppa... We zitten blijkbaar weer in een tijdperk waar nieuwe hardware te nieuw is om met een standaard driver door Windows herkend te worden, en zodoende bleek het onmogelijk om met een standaard Windows 7 SP1 image de boel geïnstalleerd te krijgen. De SATA-controller werd al niet herkend, evenals de voor USB3 verantwoordelijke chip, en als ik het goed heb ook degene die voor de optische drive zorgt.

Drivers fiksen dan maar. Downloadsite opzoeken van Acer, model selecteren... Alleen op dat moment was mijn model niet te vinden in de supportafdeling! Ten tijde van het schrijven van deze review gelukkig wel, en gek genoeg stammen een hoop van de toepasbare drivers uit april, maar ja, dat mag wel iets vlotter.
Uiteindelijk heb ik de drivers uit de recoverypartitie getrokken en Windows 7 lekker vers van de pers op de SSD kunnen zetten.

Wat een verademing! Niks is een fijnere beleving dan in een seconde of 10 gewoon je desktop voor je neus te hebben, zonder dat er nog van alles opgestart moet worden :) Het gaat zelfs zó snel dat Windows al probeert mijn netwerkschijven aan te roepen voordat de netwerkverbinding up is... Dat moet nog een keer gefikst worden, maar wie geeft er om zo'n luxeprobleem?

Andere tweaks
Goed, dacht ik, nu nog wat i's van puntjes voorzien en dan ben ik helemaal tevreden. Laat ik eens in de BIOS rondkijken of ik nog wat overbodige dingen uit kan zetten (met name Bluetooth).
Niks van dit alles. De setup biedt je geen enkele optie om mee te spelen. Geen ramp, maar ik snap niet waarom dergelijke dingen dichtgetimmerd worden. Ten tijde van schrijven zit ik nog op versie 1.07 waar 1.08 uit is, puur uit gebrek aan een changelog. Waarom iets flashen waarvan je niet weet wat het verbetert?

Gaming
Nu de laptop zoveel mogelijk naar wens is ingericht is het tijd voor de laatste test: Hoe speelt ie?
Hij speelt prima, zolang je hem aan de adapter houdt. Wel heeft Windows de neiging om ook aan de adapter de graphics niet voluit te willen laten draaien, dus kijk even je Power Options na.

Even een potje Orcs Must Die geprobeerd, en dat draait als een zonnetje (1920x1080). FPS heb ik niet gemeten, maar dat doe ik ook niet zolang het soepel aanvoelt. Het gaat uiteindelijk toch om de beleving.
Met Guild Wars 2 net uit, komt er echter een hele nieuwe uitdaging op mijn bord. In eerste instantie lijkt dit toch wat teveel te zijn, en moet ik uitwijken naar 1366x768 voor een goede speelbeleving, maar dit blijkt al snel een driverprobleem te zijn. Nieuwe grafische chips in combinatie met een nieuw spel is altijd maar even gokken, maar na een update naar beta drivers 306.02 kan ik weer in full-HD genieten. Ik verwacht in de toekomst nog verbetering, maar ik ben nu al tevreden over de grafische kracht van de Geforce 650M.

Accu
Kort maar krachtig. Dit is een beschrijving van de accuduur. Met 4400mAh / 11.1v / ~49Wh levert Acer ronduit een prutaccu mee. Genoeg om even mee op de bank te zitten, maar als je op de bank wil gamen kun je dat vergeten: na een klein uurtje GW2 is de accu al zo goed als leeg.
Dit wist ik bij aanschaf, en samen met de andere voor mij acceptabele minpunten is het dan ook de reden waarom deze laptop toch echt ¤150 goedkoper was dan een alternatief van een ander merk.
Extended accu's zijn te vinden, maar ik heb me daar nog niet aan gewaagd. Eerst maar eens kijken of het daadwerkelijk een probleem wordt.

Support
Acer support is wat het altijd al geweest is: crap met peren. Er wordt weinig tot geen informatie gepubliceerd op de website (zoals een changelog bij een BIOS update), vragen worden half beantwoord en je krijgt nooit de indruk dat iemand er moeite doet om een klant te helpen.
Samengevat is Acer geen merk voor hen die niet graag zelf problemen oplossen.
Ook dit wist ik toen ik de laptop kocht.

UPDATE - SUPPORT
Na wat heen en weer gepraat blijkt de "support" op http://acer-nl.custhelp.com niet écht een supportafdeling te zijn, maar een eerstelijns Technical Support. Helaas hebben zij nog nooit gehoord van het doorspelen van een probleem, maar uiteindelijk ben ik alsnog bij de juiste supportafdeling terecht gekomen:
Hier word ik tot nog toe consequent snel geholpen. Helaas is het via deze website dan weer niet mogelijk om op een eenzijdig gesloten case te reageren, maar de hulp is wel vele malen sneller en professioneler.

Dat het Acer policy is om ¤60 te rekenen voor een setje installatiemedia is en blijft belachelijk, maar met het alternatief, een tooltje om zelf installatiemedia te branden zolang je nog je recovery-partitie hebt, ben ik ook geholpen. Nu nog een hdd-bracket zien te fiksen :)

De Acer Aspire V3-771G-53218G75Maii is een krachtige goedkope 17 inch laptop, zolang de minpunten niet vervelend voor je zijn.
Kun je niet leven met een slechte accu, een vervelende touchpad of een door bloatware verpeste installatie, dan is deze laptop niks voor jou.
Kun je niet leven met slechte support, dan blijf ik Acer in het algemeen afraden.

Kun je daar wel mee leven, en vind je het ook niet erg om even Windows zelf opnieuw te installeren, dan hou je een heerlijke machine over voor een spotprijs in zijn segment.

Update: 2 jaar later
In de tussentijd is de SSD een keer vervangen door een groter model en heb ik vorig jaar wat andere randapparatuur gekocht.
Toch zijn er genoeg punten aan de laptop waar ik me aan stoor om een nieuwe te willen:

• Geluid- en warmteproductie
  • Gewicht (en grootte)
  • Ik heb minder nodig
Ik wil een laptop die goedkoper, lichter en steviger is. Full HD is geen vereiste meer (ben nu 1366x768 aan het proefdraaien), ik moet alleen nog even kijken of ik 13 of 15 inch wil gaan. Het wordt (door de support) echter géén Acer meer.

Heb jij ook een Acer Aspire V3-771G-53218G75Maii?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goede Review alhoewel ik het niet met alles eens ben maar dat is puur subjectief.

Heb je al eens gekeken of je er geheugen bij kunt plaatsen? Als ik aan de binnenkant kijk zie ik toch echt 4 geheugensloten maar waar ik ook zoek, overal wordt bij deze laptop opgegeven dat hij maximaal 8Gb aan kan en beschikt over 2 sloten.

De HDD-bracket is bijv. hier te koopt voor 2 tientjes:

Ik ga er een SSD bij plaatsen en ik ga Windows 8 installeren zodra deze uit is (15 euro voor een upgrade is geen geld). Ik ben benieuwd.
Er zitten 4 geheugenslots in, waarvan 2 bezet.

Ik heb uiteindelijk toch een HDD bracket gekregen via Acer. Dat ie te koop is snap ik, maar ik vind dat het erbij hoort te zitten :)

Overigens ben ik ondertussen wat meer aan het touchpad gewend, maar het is nog steeds een grof ding.

Heb me zelf ook ingeschreven voorde upgrade offer, ben benieuwd :)
Kun je me vertellen hoe je die bracket gekregen hebt? Ik heb de SSD deze week binnen en wil Acer graag uitleggen dat ik ook dringend de bijbehorende bracket nodig heb :)

Je hebt nog niet geprobeerd om er geheugen in te stoppen begrijp ik. Dan zal ik kijken of ik het kan kopen en testen. Dat laat ik dan weten.
Overigens koop ik er ook 3 jaar garantie bij...kost 6 tientjes ongeveer..daar kun je je geen buil aan vallen.
Ik heb een discussie gestart bij Support, en duidelijk uitgelegd dat ik het een belachelijke policy vind om niet alle toebehoren mee te leveren bij de laptop.
Er zit een 2e SATA-aansluiting bij, als ze echt hadden willen bezuinigen hadden ze die ook weg moeten laten.
Ok. Tnx. Dat ga ik dan ook doen. Moet wel m'n SSD netjes kwijt kunnen natuurlijk :)

Ik kom er nog op terug of je er extra geheugen in kan stoppen
Ik twijfel tussen die van jou en deze LENOVO IdeaPad Z580 Aluminium I7 versie..moeilijk moeilijk
En? weet je al of er extra geheugen in kan?

Ik heb de zelfde laptop besteld, en ben van plan om er SSD caching in te doen.
Er zijn 4 RAM slots, waarvan 2 bezet in dit model. Ook zt er nog een onbezette mSATA connectie in als ik het goed heb gezien, dus daar moet je ook wat leuks mee kunnen.
Mooie review, ik heb deze laptop zelf ook besteld en heb een vrij aparte vraag.

Toen ik het hierover had met een vriend vertelde hij mij een verhaal waarover ik toch wel
enige twijfels heb.
Zijn stelling, "Laptops zijn niet geschikt voor gaming omdat ze steeds oververhit raken en dan uitvallen."
Hij haalde hierbij ook ervaringen van een vriend naar voren, drogreden I know, maar goed ik
heb verder geen laptop ervaring of argumenten om hier tegen in te gooien op, "Dat lijkt me vrij sterk." na.

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
Niks aparts aan hoor.
Ik zou niet gamen met de laptop op schoot, omdat je dan gewoon hele slechte airflow krijgt. Bij volle belasting wordt de laptop uiteraard warm, maar dat wordt afgevoerd. ook wordt ie niet warm bij je handen, dus daar heb je geen ongemak van.

Bij 2D (Desktop) wordt de Geforce-kaart niet gebruikt, dus dat scheelt sowieso een partij warmte.

Een laptop die uitvalt door oververhitting is niet goed ontworpen, óf zit zo vol met stof dat het koelsysteem niet goed meer werkt. Deze laptop lijkt tot nu toe prima te koelen, en er ligt regelmatig een flink verharende kat naast :P
Mooie review! Ik heb nog wel een aantal vragen..
Mocht ik deze kopen, is het dan voor mij ook nodig om al dat gepiel en gekloot met programma'tjes en wat dan ook te doen, of doe je dit puur uit eigen wil omdat je het op die manier fijner vind? Bloatware ben ik ook niet zo van maar ik zou het het persoonlijk opzich ook wel waard vinden deze gewoon te verwijderen..
Verder, weet jij of er een mSata slot aanwezig is om SSDs in te prikken? Ik neem aan dat er nogsteeds geen HDD brackets geleverd worden in deze tweede HDD bay dus dan is het een stuk minder gedoe om er gewoon een msata versie in te hangen..
Tot slot nog een vraagje: hoe bevalt de laptop voor de studie? Ik zou hem namelijk ook vrij regelmatig meenemen naar de universiteit e.d, is het erg onpraktisch daarvoor? En hoelang gaat de accu dan ongeveer mee bij 'normaal' (internet/word) gebruik? (dat was inderdaad toch niet een vraagje maar het heeft wel allemaal betrekking op hetzelfde)

Hopelijk voel je je niet overspoeld met vragen :+
Niks is verplicht, en je kunt natuurlijk gewoon alles uninstallen wat je niet bevalt. Ik ben een beetje OCD als het om dit soort dingen gaat: Windows hoort alleen Windows te zijn.

Er is een mSata slot, maar of die actief is weet ik niet. Ik vermoed van wel.

Ik ben nog niet aan de studie begonnen, maar de laptop typt redelijk fijn. Accu daarentegen is het allergrootste minpunt, die gaat op waar je bijstaat. Op de accu zelf staat overigens 4000mAh ipv 4400.
Internetgebruik geeft je wel meer dan een uur speling, en de accu laadt aardig rap op, maar veel is het niet.

Daarnaast blijft het een 17" laptop, dat is groot :) Maar voor een desktop replacement vind ik m erg geslaagd.
Ik krijg die van mij a.s. dinsdag binnen.
Of SSD of mSata als het past gaat 1 van die 2 er in.
Ook vraag ik me af of die 2 andere geheugenbanken werken en/of je er nog is 8 gig bij kan proppen, het hoogste wat ik een aspire v3 gezien heb is 12 gig. De kosten zijn het niet.
Ik heb in beide sloten een Kingston 4Gb module geplaatst en bij het opstarten blijft het scherm helemaal zwart. Ook het plaatsen van slechts 1 extra module geeft hetzelfde resultaat.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de originele bankjes in de vrije sloten te steken en de Kingstons in de primaire banken maar dat ga ik nog doen.
Op het eerste gezicht lijkt het echter dat er ergens iets moedwillig wordt geblockt (BIOS misschien) waardoor je niet boven de maximale hoeveelheid geheugen kunt komen.

Voor wat betreft de HDD bracket. Acer geeft aan dat deze niet (meer) worden nageleverd.
Dat is dus echt een slechte zaak. Helemaal omdat Acer dit niet vermeld vóór de aanschaf van de laptop. De reactie van Acer agent Marleen (agentnummer 2141): Meneer, dat krijgt u niet. Daar bemoeien wij ons niet mee en dat moet je zelf maar regelen. (onbeleefdheden laat ik maar even weg).
Die moet je dus bij Replacedirect bestellen (zie mijn link hierboven). levertijd 3 weken !
Mijn SSD werkt fantastisch overigens. Opstartsnelheid van Windows vanaf de uitstand is +/- 12 seconden.

@RickyH: Ik heb er verschillende medium zware tot zware games op staan. De laptop is voor mij ook echt puur prive. Hij valt zeer zeker niet uit en voldoet prima.
Acer Support is erg vervelend. Ik heb ook niet in één keer een bracket gekregen, maar heb echt door moeten zagen over hoe ik van mening ben dat dit een niet kloppende policy is.

Wbt het geheugen: ik vermoed dat de BIOS het niet tegenhoudt, maar dat er net zoals in een PC het een en ander onthouden wordt. Probeer dit eens:

- Batterij uit de laptop halen
- geheugen bijprikken
- powerknop een paar seconden ingedrukt houden
- batterij terug

Als het net zo werkt als bij een PC, dan haal je hiermee de spanning af van de componenten die je PC config onthouden. Vervolgens zou je moeten kunnen opstarten en wordt die cache weer opnieuw gemaakt maar dan met je nieuwe config.

Afgaande op de hoeveelheid moeite (lees: geen) die Acer steekt in het blokkeren van upgrademogelijkheden denk ik niet dat dit iets moedwilligs is. Anders zou de tweede SATA connector wel weggelaten zijn, net als een mSATA connector.

Wat hooguit nog kan is dat de chipset niet in staat is meer te handlen. Maar ook dat lijkt me ernstig stug.
haha ja dat konden ze zich nog herinneren (dat doorzagen dus). Maar daarna (of misschien juist daarom) hebben ze nu het standpunt ingenomen dat ze geen brackets meer verzenden.

Voor wat betreft jouw tips. Tnx maar de batterij zit nog steeds netjes ingepakt in de doos dus zonder adapter is de laptop zonder stroom.
Ik werk bij een IT bedrijf en we hebben er al met meerdere naar zitten kijken. Het vreemde is dat het scherm zwart blijft en er zelfs geen foutmelding komt. Alleen de fan gaat draaien dus het lijkt er op dat hij zelfs niet in zijn POST komt.

Ook hebben we iedere willekeurige combinatie geprobeerd.
- Originele dimms in de bovenste sloten: werkt
- Nieuwe dimms in de onderste sloten: werkt
- (Originele) dim aan de linker kant onder + boven: werkt niet
- (Originele) dim aan de rechter kant onder + boven: werkt niet
Kortom, elke combinatie waarin zowel de onderste als de bovenste sloten worden gebruikt resulteert in een zwart scherm.

In de BIOS is geen geheugen configureerbaar.

Het lijkt me dat het moederbord en de chipset hetzelfde is als van z'n grote broertje de i7. (gezien de tweede SATA controller) en die wordt o.a. met 16Gb geleverd. Een optie zou zijn om firmware van de i7 uitvoering te laden.

Ik houd me aanbevolen voor overige suggesties :)
Omdat de CPU een dual-core is ondersteund deze slechts 2 (dubbel zijdige) geheugen banken. Uitbreiden van het geheugen kan dus alleen door de bestaande geheugen bank(en) te vervangen. Combinaties van verschillende grote is dus mogelijk (vb. 6 Gb =4+2, 12 Gb =8+4 enz.)

De i7 versie is een quad core cpu. Deze ondersteund 4 geheugen banken. Hiermee kun je dus alle per twee gelijke gehuegen modules er in totaal 4 plaatsen.
Vb. 4+4 en 8+8 = 24 GB of 8+8+8+8 = 32 GB.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013