×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieėn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

ASRock Z77 Extreme6 Review

Door pgm5700 25 augustus 2012, laatste update op 10 september 2012, 2.771 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Lay-out is top
  • Zeer snel
  • Stabiele werking
  • Overklokken makkelijk
  • Kan heel goed overweg met Extreem snel geheugen, XMP tot 2800 werkt
  • Totaal verzorgd pakket.

Minpunten

• Handleiding is niet erg uitgebreid
  • Download versie is beter
  • Sata sloten Intel & Asmedia hebben dezelfde kleur, verwarrend

Sub-beoordelingen

Layout Score: 4

Na vele jaren Asus borden te hebben gebruikt, de overstap naar Asrock gedaan. Vorige maand een Gigabyte z77 gekocht maar die was al de tweede dag defect, dus wat anders nu.
Nog enkele seconde spijt van gehad, absoluut klasse dit bord, en super snel en nog eens stabiel ook.
De EXtreme 6 kan ik aanraden voor eenieder die hoge prestaties verwacht gekoppeld aan een knap design & veel mogelijkheden.

Deze week is het nieuwe bordje van Asrock (Extreme 6) ingebouwd en geconfigureerd, eerst even getest met 2 latjes van het supersnelle Corsair geheugen erin, geeft ie keurig 1333mhz als standaard op, dan het XMP profiel ingesteld (2133), reboot, dat wordt ogenblikkelijk weergeven als werkende (goed zo), dan gevuld met alle 4 de reepjes, heropstart en XMP 2133 wordt opgepikt, dus 16 GB aan supersnel geheugen aan boord, dat perfect werkt op deze snelheid.

Overigens is dit mijn eerste Asrock bordje, en ben danig onder de indruk van het spul, zeer compleet, zeer snel, tot op heden echt stabiel, en met de combinatie Core I7 37770K (nu al op 4400 mhz stabiel), SSD 830/256 van Samsung (met de tweaks), en dit speedy Ram aan boord "supersonisch".

Inmiddels de radeon 5770 vervangen door de Asus GeForce GTX660 TI-DC2-2GD5

Hierbij de vernieuwde Prestatie score

Onderdeel Details Score Basisscore
Processor Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz 7,8
Geheugen (RAM) 16,0 GB 7,9
Grafisch NVIDIA GeForce GTX 660 Ti 7,9
Grafische weergave voor spellen 4095 MB totale hoeveelheid grafisch geheugen 7,9
Primaire harde schijf 222GB beschikbaar (238GB totaal) 7,9

Windows 7 Home Premium x64

Vandaag getest met Video Redo H264, een opname in HD 1080 afkomstig van satteliet bewerkt, begin & eindpunt instellen, reclames verwijderen, en opslaan als MKV met 5.1 Dolby Digital.

Verbazing alom, deze klus klaart hij in welgeteld 22 seconden, ruim boven mijn verwachting, dit is echt supersnel.

Een film in SD kwaliteit van 1.55h opnieuw opbouwen en oplaan als MKV in 9 sec (jawel, als u dit leest is het al gebeurt) , amazing power.

Eenzelfde klus op mijn Core 2 Quad was goed voor een koffiepotje, zal nu vooraf moeten zetten, en dan zal de tijd nog te kort wezen om te drinken :*)

Ik verwachte al het een en ander na de geweldige score in de Windows prestatie index, maar dit slaat alles.

Verdere ervaring met dit nieuwe spul op latere datum

Heb jij ook een ASRock Z77 Extreme6?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

foto van build?
mooie korte to the point review iig, dank voor windows index =)
Asrock is ontstaan uit Asus. eigenlijk 1 pot nat :)

Maar je Review mag wel wat uitgebreider.
Foto's / Specs / features ect.

Edit:
Misschien kun je kijken hoe Virtu MVP werkt op de Z77 chipset.
Zelf ben ik daar wel geinteresseerd in. Hiermee kun je de onboard samenlaten werken met je GPU. Soort SLI/Crosfire effect.

Zo kun je de 5770 alsnog een boost geven.

[Reactie gewijzigd door mukkel op 10 augustus 2012 18:57]

Wordt nog verder uitgebreid, heb nog wat te testen komende tijd.
fix je dan ook even je foto's die er nu staan? Foto 1 en Foto 2 laten twee HELE andere borden zien!! (grootste hint zijn de dimm sloten)
Ook ik kwam deze tegen in mijn zoektocht naar een nieuw mobo.
Echter ik zie ook telkens i7, mobo, = max ddr3 - 1600 Mhz geheugen...
Jij rept over 1333, en dan een leap naar 2133
Hoe zit dt dan? XMP techniek (kende ik nog niet, voert dat 1600 Mhz nog op of zo?) zit niet op andere bordjes van deze prijsklasse?
in het kort.

XMP zit om het geheugen zelf. Een klein geheugen deeltje waar een profiel op staat die je in je bios kan laden, zo hoef je zelf de instellingen niet goed te zetten.
(mits het mobo XMP ondersteund)

Waarschijnlijk heeft PGM gewoon 2133Mhz geheugen gekocht.
eerste instantie "herkent" je mobo het geheugen niet (1333Mhz) en daarna laad je het profiel waar het geheugen op moet lopen. (fabrieks- instellingen)

Een XMP profiel laden heeft niets te maken met overklokken :) Het is puur alleen het door Corsair gemaakte profiel laden.
Hierbij wat uitleg,
Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP) allows you to overclock compatible DDR3 memory to perform beyond standard specifications. It’s designed to enhance the gaming features built into Intel® technology–based PCs. If you like to overclock and squeeze as much performance from your PC as possible, then memory based on Intel XMP gives you that extra edge you need to dominate—without breaking a sweat.1

Predefined and tested Intel XMP profiles can be loaded via BIOS or a specific tuning application through a computer’s operating system. Often the easiest way to load Intel XMP profiles is using a tuning utility, which may be available depending on the particular board manufacturer. To learn whether a tuning utility is available on your system, you should contact the board manufacturer.

Ik vind dat toch een ietwat foutieve beschrijving die corsair geeft. In mijn ogen is dit geen overclocken als het geheugen door middel van een XMP profiel de specificaties krijgt waarmee de fabrikant het geheugen op de markt brengt. Ze verkopen het geheugen namelijk als 2133 zijnde, dus dan verwacht jij als consument dan ook dat het geheugen op deze snelheid zal lopen. Pas wanneer door middel van een XMP profiel hogere snelheden worden bereikt dan de opgegeven specs zou ik zeggen dat dit onder overclocken valt. Met een dergelijk XMP profiel bereik je dus uiteindelijk enkel op een eenvoudige manier de opgegeven specs van de fabrikant.

@ notsonewbie: Ik heb hetzelfde met mijn g.skill ares 1600mhz geheugen. Hier zit dan een XMP profiel bij wat er voor zorgt dat het geheugen op 1600mhz loopt. Het is normaliter dus niet zo dat je 1600mhz geheugen koopt waar een xmp profiel bij zit zodat het nog sneller zal lopen dan de opgegeven waarden. Deze XMP optie zit trouwens ook wel op goedkopere borden. Mijn asus p8z77-m heeft het ook.
De verkochte modules bevatten tegenwoordig meerdere profielen die ingebakken zitten, XMP is daar een van.
Zie hiervoor http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Ineens besef ik mij, dat ik iets niet weet in deze materie.

Meer kloktikken wil niet zeggen meer verbruik(?) t.o.v. oudere hardware!) , immers e.e.a. is ook afhankelijk van bijv. de gehanteerde 'bak methode in nm'.
Een oude q9950 proc. 'geeft' meer TDP(95) dan een moderne i7 variant met 77, maar verbruikt deze ook meer watt ?

Is het zo dat geheugen in xmp mode non-stop overklokt is? en zo ja, verbruikt het dan meer prik dan in 'standaard 1600' mode (uiteraard uitgaande van ddr3 1600 dan)
Of staat de boel onder spanning X in zowel standaard mode als xmp en is de rest v.w.b. de snelheid van nullen en enen wisselen intern in de gehugenchips?

M.a.w. biedt dit bord het beste van 2 werelden, overklokken en standaard mogelijkheden naast elkaar, meer uit geheugen halen zonder dat je meer stroom verstookt?

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 15 augustus 2012 11:13]

Zou je mij kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt? SSD 830/256 van Samsung (met de tweaks) Heb je een tweak tool voor de ssd gebruikt?

Bedankt.
De meeste optimalisaties kan je doen met de Magician Software van Samsung:

En dan is nog SSD Tweaker:

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013