TP-Link TL-WDN3200 Review

Door sdekker 14 december 2012, 2.864 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• prijs
  • functionaliteit (5GHz)

Minpunten

• TL-Link werd niet door W7 herkend.
  • Na hibernate/sleep mode wordt TP-link niet meer herkend.

Sub-beoordelingen

Ivm verhuizing had ik nieuwe netwerkapparatuur nodig. Een UTP verbinding vanaf de benedenverdieping (waar de Fritzbox staat) naar de eerste verdieping kan helaas niet.

Powerline
Daarom eerst geprobeerd met Powerline, maar dat beviel niet. Als de pc uit slaapstand ontwaakte duurde het zeker 10 seconden voordat de Powerline verbinding weer op was. Toen geprobeerd om met Wifi goede snelheid te krijgen.

Requirements
Ik wilde een snelle Wifi adapter met N ('300 mbit') en 5Ghz ondersteuning. De 2.4 GHz band zit vol en ik kon zien op de Fritzbox dat ik de enige op de 5GHz ben. Daarnaast wilde ik hoge transfersnelheden omdat ik veel vanaf mijn nas via Samba en iscsi laat komen.

Zodoende ben ik uitgekomen bij de TL-WDN3200 vanwege prijs en features.

Installatie
Na insteken in USB2 poort werd de TL-WDN3200 niet herkend door Win7/X64. Gelukkig zat er ook een drivertje bij en daarna werkte hij probleemloos. Er is een TP-link configuratieprogramma dat extra opties biedt en een overview van de overige access points en gebruikte kanalen.

Configuratie
Ik heb 2.4 en 5GHz met hetzelfde SSID naam actief op mijn Fritzbox. In het begin wilde de TL-WDN3200 alleen verbinding maken met de 2.4Ghz (die 54 Mbit is...) maar na enkele keren opnieuw proberen werd het de 5Ghz. Daarna werd hier telkens verbinding mee gemaakt en heb ik geen wisselingen meer gehad.

Snelheid
Ik heb glasvezel en via speedtest haal ik 50 Mbit download en 30 Mbit upload via Wifi.
KopiŽren van data van de NAS beneden (naast de Fritzbox) naar de PC boven via Wifi gaat met ca. 8 MB/sec.

Voor een bedrag van minder dan 20 euro ben ik zeer tevreden met de snelheid die ik haal. Natuurlijk is het niet zo snel als een UTP verbinding maar dit is een afdoende alternatief. De komende periode zal ik merken hoe betrouwbaar de verbinding is. Vooralsnog gaat het probleemloos.

Update 15 december 2012
Na enkele maanden ben ik gestopt met gebruik maken van de TP-Link. Het gebeurde regelmatig dat na hibernate/sleep mode de TP-Link niet actief wilde worden. Dan moest ik hem uit en in de USB-poort steken; heel irritant.

Ik ben overgestapt op een intern PCI kaartje voor Wifi en dat werkt probleemloos.

Heb jij ook een TP-Link TL-WDN3200?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Bedankt voor de review!
Heb deze zojuist ook besteld, als ie deze week binnenkomt zal ik kijken of ie ook perfect werkt :D
Dat de compuuter hem niet emer herkent, ligt dat neit aand e instellingen van de PC? Ik weet dat Windoos de USB reset na de standby. Het gebeurt bij sommige moederboarden dat de USB niet herkend wordt als deze tijdens de herinitialisatie ingeschakeld wordt.

Heb ik ook gehad met een van de eerste USB muizen: mocht ik pas in de poort steken nadatr de pc weer helemaal draaide. Dan herkende hij hem wel.

Neemt niet weg dat het wreed irritant is, en dat het apparaat zichzelf daartegen moet beschermen....

Verder een aardige review! Heb je met de 5GHz band geen probleem met een plafond? (hout zal geen probleem zijn, beton mogelijk wel) Daar hoor ik vaker over namelijk.
Het was heeeel irritant. Outlook liep er vaak op vast

Ik heb geen problemen gehad met 5GHz. Het plafond is van hout en de afstand tussen router and wifi USB stick was ca. 3 meter.
Ik heb deze net geinstalleerd op een windows 7 machine.
Ik zit ongeveer 18 meter van het upc modem zonder zichtbare obstakels en haal 114 Mb/s.
Om deze snelheid te halen heb ik de deze adapter horizontaal geplaatst en gericht naar het modem.

[Reactie gewijzigd door klaphek op 9 maart 2014 08:16]

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013