Sony Vaio VPCYA1V9E/B Review

Door stefanv 4 augustus 2012, laatste update op 4 augustus 2012, 476 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Balans tussen grootte, prestaties en prijs
  • Stevig
  • HDMI
  • Design

Minpunten

• Scherm contrast laag
  • Scherm klapt niet ver open
  • Sommige toetsen zijn te klein
  • Power led te fel in het donker

Sub-beoordelingen

Deze laptop heb ik gekocht voor erbij, eigenlijk een vervanging van de inmiddels erg trage Vaio TZ. Dat was een 11 inch met trage processor en een hele trage 1.8" 4200 rpm schijf...

Omdat ik hem puur als netbook gebruik voor lichte taken heb ik me niet verdiept in de snelheid etc. Ook is mijn prijs/kwaliteit beoordeling puur persoonlijk want ik kijk altijd alleen naar Sony.

Ik vergelijk de Vaio Y dus even met de TZ. Ik gebruik een kleine laptop voor onderweg, surfen op m'n werk, af en toe eens een filmpje of ebook. De TZ was oorspronkelijk een erg duur ding, de Y begint al als budget maar bied erg veel waar voor z'n geld.

De Y is een fijne kleine laptop die het mooie Vaio design naar een goedkope prijsklasse brengt. Het ontwerp van de scharnieren en van de palmrest bijv. krijg je normaal alleen bij 1000,-< kostende vaio's. Ik heb de zwarte versie en die ziet er gewoon heel netjes en zakelijk uit, met een fijne texture op de palmrest. Losstaande toetsen zijn ook mooi. Nadeel is het power lampje die veelste fel is. Stickertje erover zou moeten helpen. Design van de onderkant valt ook tegen, grote stickers etc.

HDMI is een uitkomst voor beamer en lcd tv. Dat had de TZ niet.

Ik heb 'm met een OCZ SSD Agility 2. Lekker vlot opstarten etc. Toch is hij af en toe traag, misschien door sony bloatware of reclame op internet etc.

Layout van de poorten is erg fijn.
Aan beide kanten USB poorten. Ethernet zit ver naar achteren dus die kabel zit ook niet in de weg. Warmteafvoer aan de linkerkant dat is ook fijn, HDMI zit ook links.

Nadeel is het scherm, voor desktopgebruik prima en mooie kleuren etc. Maar bij films kijken in het donker valt hij door de mand. Het zwart is meer grijs en de kijkhoek is bedroevend slecht. Vooral bij donkere scenes die in zowat elke film wel voorkomen... Het scherm is dus meer van netbook niveau. De Vaio TZ heeft een scherm van een totaal andere klasse. Diep zwart en prachtige kleuren met een grote kijkhoek. Maargoed die is ook van een compleet andere prijsklasse.

Ander nadeel kan zijn dat het scherm niet ver genoeg openklapt. Het is voldoende voor gebruik achter je bureau maar zodra je in een strandstoel zit ofzo dan kan het zo zijn dat het scherm niet ver genoeg open te klappen is.

De accu zit wat losjes maar dat kan je oplossen door een stukje rubber ertussen te doen. Heel veel Vaio's hebben dat. De adapter is klein en het snoer is ook dun want hij zit niet aan de randaarde. Ik vraag me wel af waarom ze niet gewoon een adapter kunnen maken die gelijk in het stopcontact gaat of nog liever de adapter inbouwen in de laptop zoals in vroegere tijden Compaq deed.

Al met al moet ik zeggen dat het een heel fijn ding is voor het geld. Het is een kleine draagbare laptop met een prima bruikbare resolutie. 2.5" HD die goed toegankelijk is aan de onderkant. De laptop is misschien iets dikker dan de meest stijlvolle dure Vaio's, hij heeft dus geen carbon fibre chassis maar eerder een dikke laag plastic. Aangezien mijn TZ schermschade heeft opgelopen ondanks(of dankzij) het flexibele carbon gebeuren prefereer ik een dikke stevige plastic laptop. Ik denk dat deze langer zal leven dan de duurdere modellen. Hij voelt in ieder geval een stuk steviger aan.

Al met al een succesvolle poging van Sony om mee te gaan met steeds goedkoper wordende ultraportables.

Heb jij ook een Sony Vaio VPCYA1V9E/B?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goeie review!, mag ik vragen wanneer en waar je hem gekocht hebt, ik kan hem nergens vinden.
Via Marktplaats, hij is van feb 2011 en kostte toen 749,- bij MediaMarkt. Geen idee of dat incl de 120 gb SSD was.
Zonder SSD zijn ze vanaf 200,- te krijgen op marktplaats. Hij is er ook met AMD en andere grafische kaart. Deze heeft intel onboard video.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung