Samsung Galaxy S III 16GB Blauw Review

Door T.Struik 16 december 2012, 15.460 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• 720p display
  • +Snelheid overall
  • Fotokwaliteit
  • Grote accu
  • Design
  • Micro-SD slot

Minpunten

• Geen micro-HDMI (maar MHL)
  • Te veel pre-installed software
  • Software oogt wat te fancy
  • Software werkt her en der nog niet 100%
  • Geen cameraknop

Sub-beoordelingen

Over het algemeen verschijnen er voor de officiële release van een toestel wel een video of en aantal foto’s op internet. Bij de Samsung Galaxy s III wist de Zuid-Koreaanse telefoonbakker het concept toch vrij aardig geheim te houden en gaf zelf geen informatie over de telefoon weg. Ook op het Mobile World Congres (MWC) zweeg Samsung over de Galaxy S III.
Eind mei van dit jaar was het dan eindelijk zover, de Samsung Galaxy S III werd op de Nederlandse markt gebracht. Alleen de witte in verband met productieproblemen rondom de blauwe achterkantjes van de S III. Heh jammer, ik wilde per se een blauw exemplaar voor m’n review. Even afwachten dus. Na eerst nog even de reviews van de Asus Transformer Tab TF300TG en die van de Nokia Lumia 610 afgerond te hebben is dan eindelijk de Galaxy S III aan de beurt. De keren dat er in een kalenderjaar een toestel aangekondigd cq gereleased wordt met specs die naar mijn mening echt indrukwekkend zijn, kan ik op één hand tellen. De Samsung Galaxy S III vond ik er daar één van. Overigens de HTC One X ook, maar is het toestel nu ik er mee kan spelen nog steeds zo’n WOW ding? Ik zeg lees verder!

In deze review zijn de volgende onderwerpen terug te vinden:

• Keyfeatures
  • Inhoud verkooppakket
  • Ontwerp en indeling
  • Display
  • Camera
  • Prestaties
  • Software
  • Slot
Om deze review zo compleet en bruikbaar mogelijk te maken voor andere gebruikers zal ik een aantal maal de vergelijking maken met de voorganger van de Galaxy S III, de Galaxy S II, en de directe concurrent van de S III, de HTC One X. Alle drie de toestellen heb ik uiteraard voor het reviewen fysiek tot mijn beschikking. Als er nog vragen zijn na het lezen, reageer onderaan!

De Samsung Galaxy S en de S II zijn twee toestellen die wat betreft verkoopaantallen en populariteit een goede staat van dienst hebben. Met de S III had Samsung dus wat te bewijzen. Één van de succesfactoren voor een merk en type is innovatief zijn en de ander is onderscheidend vermogen hebben. Op beide vlakken scoort Samsung mijns inziens goed, met onder meer de volgende specs:
  • 1.4 GHz quadcore processor (Cortex A9)
  • 4.8 inch Super AMOLED display, 720 x 1280, 306 ppi, 16M kleuren
  • 1 GB werkgeheugen
  • 16 GB intern opslaggeheugen
  • 50 GB Dropbox
  • 8 Megapixel camera, 3264x2448 pixels
  • Near Field Communication (NFC)
  • micro-SIM
  • 2100 mAh accu
Met de boven genoemde kenmerken zet Samsung een behoorlijk fatsoenlijke set specificaties neer. Punten als een 720p scherm, quad-core processor, NFC, 4,8 inch scherm zijn nog niet heel erg doorsnee specificaties op veel toestellen en zeker niet de gehele combinatie. Ook de accu moet hier niet vergeten worden een flinke jongen als je kijkt naar bijvoorbeeld de HTC One X (1800 mAh) en de Xperia S (1750 mAh). Een goede dorstlesser voor een hedendaagse stroomslurper, benieuwd hoe deze praktisch gezien presteert. Wat in het bovenstaande lijstje ontbreekt is een micro-HDMI poort, vind ik zelf wel handig. Het alternatief is een micro-USB poort die tevens als MHL poort fungeert, werkt dit minstens zo goed? We zullen zien!

Zoals ook de eerste twee generatie Samsung Galaxy S’ werden geleverd, wordt ook deze S III in een bescheiden doosje geleverd. Al even is de tijd van de mega retailverpakkingen voorbij. (Denk aan b.v. de Nokia N95 & N97 (etc.) en de Samsung L310). Hoewel dat bij lang niet ieder merk en/of type zo was of is, zijn de twee kleuren waar de S III nu in geleverd wordt ook de kleur van de doos. De witte verpakking herbegt dus een witte S III binnenin en de donkerblauwe doos een blauwe SIII. In deze toestelverpakking zijn meerdere goederen te vinden:

• Samsung Galaxy S III
  • Accu (2100 mAh)
  • Datakabel/laadsnoer
  • 230 V adapter
  • 3.5 mm audiojack
  • Siliconen oordopjes
  • Gebruikershandleiding
De siliconen oordopjes zijn een welkome extra, maar niet een echte extra goodie waar ik altijd op hoop. Wat daarnaast opvalt is dat het een donkerblauw toestel is (pebble blue) is, maar dat het witte oordopjes zijn die er bij worden geleverd. Design technisch geen goede combinatie. Mogelijk dat donkerblauwe oordopjes wat lastig wordt, maar dat zwarte op zijn minst een betere match waren geweest. Iets extra’s had wel leuk geweest, ook gezien de prijs van ongeveer ¤550,-. Echter had de kleine verpakking dan opgerekt moeten worden. Verder prima inhoud.

De telefoon is met zijn 4.8 Inch redelijk aan de maat. Op zich niks geks, (high-end) telefoons groeien al meerdere jaren achtereen wat betreft display inches. De behuizing die om die display zit gevouwen meet in de breedte 70,6 mm, de lengte telt 136,6 mms en de S III is 8.6 mm. Dit alles weegt totaal 133 gram. Hieronder volgen foto’s van alle zijden van de S III met daarbij een beschrijving van voornamelijk de zichtbare functies in het design en een korte beschrijving.

Aan de voorkant zie je (v.l.n.r. & v.b.n.o.):
  • 4,8 inch Super AMOLED HD scherm, 720 x 1280, 16M kleuren, 306 ppi
  • Menu toets
  • Home toets
  • Vorige toets
Links bovenaan het display is een indicatie LED te vinden welke in verschillende kleuren aangeeft wanneer er bivoorbeeld een e-mail, telefoontje of berichtje is binnengekomen. Zelf vind ik een dergelijke melder erg prettig. Het zorgt ervoor dat je niet steeds je display hoeft te activeren om te kijken of je wat gemist hebt. De positie van het lampje is ook precies goed, echter de omvang vind ik net wat te groot daarbij vind ik de kleuren wat te fel, in die zin fel dat ik het niet meer in het design van de S III vind passen:

Naast deze LED is de speaker te zien welke stijlvol in het design is verwerkt. Belangrijker is de belkwaliteit, en die is prima! Rechts naast de speaker zijn twee puntjes te zien, de eerste is de nabijheidssensor welke bijvoorbeeld het display in- en uitschakelt wanneer je de telefoon van en naar je oor beweegt om te bellen of nadat een gesprek juist geëindigd is. Daarnaast zit de lichtsensor welke de helderheid van het display regelt als deze op automatisch staat ingesteld. Een iets grotere uitsparing rechts daarvan is de camera om te kunnen beeldbellen. Wat betreft kwaliteit is daar meer van te zien bij het onderdeel ‘Camera’. Het grootste oppervlakte aan de voorkant wordt ingenomen door het display van 4,8 inch. Het display is erg helder en scherp, heel mooi! Bovendien heeft het display een bollend effexct wat er erg strak uitziet. Zie verder bij het onderdeel ‘Display’. Links onderaan is een touchsensitive menu toets te vinden. Wat mij een beetje verbaasde is dat Samsung bij de Galaxy S III toch weer heeft gekozen voor een hardware toets die nog echt in te drukken is. Zelf had ik gedacht dat de S III volledig was voorzien van touchsensitive toetsen aan de voorzijde. Dit had voor deze specifieke toets misschien wel beter geweest, de toets werkt enigszins stug, touchsensitive had sneller en directer gewerkt dan deze toets is mijn verwachting. Hiernaast tref je wel een touchsensitive toets aan en wel de vorige toets. De menu- en vorige toets werken uitstekend evenals het touchscreen. Het is echter wel wat lastig om bij bediening met één hand aan de (linker) bovenkant van het scherm te komen. Dit is uiteraard niet alleen bij de i9300 zo, maar ook bij andere ‘grote display-achtige’.

Aan de linkerzijde (v.l.n.r.):
  • Volumerocker
Aan de linkerkant is niet meer te vinden dan de volumeknop. Hoewel dit niet veel is valt er wel degelijk wat over te zeggen. Bij de S II was deze knop ook al aan de linkerkant van het toestel gepositioneerd. Echter is dit naar mijn idee de verkeerde kant. Tijdens het gebruik van de volumeknop is niks ‘mis’. Als je deze bedient duw je het toestel met de rechterzijde vanaf het midden tot de onderkant tegen je handpalm nabij je duim aan (stel je even voor hoe je een toestel vasthoudt). Dit gaat goed, echter wanneer ik de aan/uit knop bedien, dan duw ik tegen deze knop maar geef ik met mijn andere vier vingers ‘tegen druk’ aan de linkerzijde, waar de volumeknop zit. Met de grootte van mijn hand kom ik automatisch in ‘de eerste houding’ met mijn wijsvinger uit op de volumeknop. Wanneer ik dus de aan/uit knop indruk, vooral als ik het even snel onbewust doe, druk ik vaak ook de volume toets in. Erg vervelend. Waarschijnlijk komt dit hoofdzakelijk door de grootte van mijn hand en/of vingers, maar ik kan me zo voorstellen dat meer mensen hier last van hebben. Uiteraard zal een andere positie van de volumeknop ook weer zo zijn voor en tegens hebben, maar op deze manier vind ik de betreffende knop niet handig geplaatst.

Je vindt aan de rechterzijde (v.l.n.r.):
  • Aan/uit knop
Weinig spannends hierover te melden, een goed werkend knopje dat prettig functioneert. Overigens is het toestel omlijst met een stijlvolle rand, welke veel op metaal lijkt, echter is dit kunststof. Daarnaast had ik een cameraknop wel handig gevonden, vind ik zelf altijd wat beter werken dan een shutterkey op het display.

Aan de onderzijde bevinden zich:
  • Micro-USB poort (tevens MHL-poort)
  • Microfoon
De Micro-USB poort is te vinden aan de onderkant van de telefoon. Een gunstige plek als je het mij vraagt. De Micro-USB poort is ook een MHL poort. Het voordeel van een dergelijke Mobile High Definition Link (MHL) poort is dat er niet nog een aansluiting in het ontwerp van het toestel verwerkt moet worden. Dit is bijvoorbeeld wel het geval bij de Sony Xperia S welke een micro-USB poort heeft en een micro-HDMI poort. Overigens voor een gebruiker niet echt storend. Het nadeel van deze constructie is dat er een convertertje nodig is om de MHL stekker om te zetten naar een HDMI stekker die in de TV kan. Een dergelijke converter kost circa ¤20,-. Mocht je al een dergelijke adapter hebben gekocht voor je S II, dan moet je weer een nieuwe adapter kopen omdat de pin layout van de MHL connector gewijzigd is, dat is jammer. Het gebruik van een dergelijke adapter die los gevoed moet worden is überhaupt jammer. In deze context gezien dat een micro-HDMI aansluiting niet per definitie apart gevoed moet worden en een aparte converter vereist.
Verder levert de microfoon (de basis van de telefoon, maar weinig over te vertellen) uitstekend geluid bij de beller of gebelde.

Aan de bovenkant van de tablet zie je de volgende functies(v.l.n.r):
  • Tweede microfoon
  • Opening voor batterijklep
  • 3.5 mm audio jack
Bovenop de i9300 is voor het compenseren van achtergrondlawaai een tweede microfoon gemonteerd. Rechts daarvan een uitsparing om de batterijklep te kunnen verwijderen. Daarnaast een 3.5 mm audiojack voor oordopjes of een speakersetje, etc.

Aan de achterkant zie je:
  • GPS-antenne, linksboven de flitser
  • LED flitser
  • 8 Megapixel camera 3264x2448 pixels
  • Luidspreker
  • GSM/UMTS/HSDPA antenne, over de hele onderzijde
  • Batterijklep, de hele achterzijde
Als jij bijvoorbeeld kijkt naar de iPhones, One X en de Xperia S zijn dit stuk voor stuk toestellen met een ingebouwde, niet verwijderbare batterij, de S III heeft echter nog steeds een verwijderbare accu, net als zijn voorgangers. Bij accuproblemen kan het verwijderen/vervangen nog best handig zijn. Het achterklepje voelt wat steviger aan dan die van de S II, die vond ik zelf niet getuigen van sterk materiaal, maar juist wat breekbaar aanvoelen. De achterkant van de S III is gemaakt polycarbonaat. De Nokia Lumia 800 en Lumia 900 zijn hier ook van gemaakt maar dan de volledige behuizing. Het achterklepje mag dan weliswaar bestaan uit materiaal waar skihelmen ook van worden gemaakt, de vergelijking is nauwelijks te trekken, immers zo stevig voelt het klepje ook weer niet aan. Over de camera is meer te vinden bij het onderdeel ‘camera’. De luidspreker levert bij zowel muziek als bij video verassend goede audio. Nadeel, waar overigens meerdere toestellen me kampen, is dat de luidspreker op de achterzijde zit. Zelf houd ik bij het afspelen van video of muziek mijn toestel bijna nooit de hele tijd vast maar leg ik het neer. Hierdoor vervormt de klank heel erg. Verder stel ik me tevreden met deze kwaliteit.

Zoals eerder vermeld heeft i9300 een 4,8 inch display met een resolutie van 720 x 1280 en 16 M kleuren. Opvallend was dat Samsung koos voor een pentile lay-out scherm in plaats van een RGB lay-out. Het argument van Samsung om voor een pentile scherm te kiezen is dat deze langer mee zou gaan dan een RGB scherm. De AMOLED pentile schermen kennen een RGBG lay-out waarbij groene subpixels worden afgewisseld met rood en blauw. Deze pentile schermen kennen dus minder subpixels per pixel. Pentile schermen zijn niet altijd per definitie minder. Een pentile scherm is ook terug te vinden in de Nokia Lumia 800. Nadeel kan zijn dat randen van plaatjes erg kartelig zijn. Bij de Lumia 800 is dit zichtbaar, bij de Galaxy S III is dit zo goed als niet zichtbaar, mogelijk door de hogere resolutie, meer pixels. Wat betreft aanraakgevoeligheid en weergave is de S III echt een topper. Het ziet er gelikt uit! Op dit punt laat ik even een vergelijking zien met de HTC One X en de Samsung Galaxy S II. Alvorens laat ik het bekende overzichtje zien met daarin wat er nu eigenlijk vergeleken wordt.

Hieronder volgen foto’s van de drie toestellen die eerst de kleur zwart, wit en tot slot een kleurenmatrix laten zien. Ik voeg enig commentaar toe, maar oordeel ook vooral zelf.

Zwartvergelijking
Links de SGS II, midden de SGS III, rechts de HTC One X.

Bij deze vergelijking zie ik een resultaat dat mij niet verrast. Kenmerkend voor een LCD is dat deze schermen niet zoals bij een AMOLED zwart als echt (diep) zwart kunnen weergeven. De AMOLED’s van Samsung laten dus een echtere kleur zien dan de One X welke grijs/blauw voordoet als zwart. 1-0 voor Samsung.

Wit vergelijking
Links de SGS II, midden de SGS III, rechts de HTC One X.

Bij deze witte displays was het erg lastig om de werkelijke weergave van de displays te laten zien. Beide samsung’s geven een wit weer met een licht blauwe waas erover. De HTC lijkt mooi wit te laten zien, maar het neigt (ook kenmerkend voor menig LCD) naar enigszins gelig. Een echt mooie witte kleur vond ik niet tussen de drie.

Kleur vergelijking
Links de HTC One X, midden de SGS III, rechts de SGS II.

Bij de kleurweergave zie ik de s III als heer en meester, hij laat diepe en intensieve kleuren zien, daar waar de HTC juist wat vale kleuren showt en de S II minder diepe en echte kleuren.

Kijkhoek in kleur
Links de HTC One X, midden de SGS III, rechts de SGS II.

Het verhaal krijgt een andere wending wanneer de kijkhoek belicht wordt. Een zwak punt van LED schermen en ook die van Samsung. Hier is dan ook te zien dat de overwinning op dit punt door de HTC wordt binnen gesleept.

Bij het maken van de foto’s stonden alle displays handmatig ingesteld op maximale helderheid. De foto’s zijn geschoten in een iets wat donkerdere omgeving om de kleuren er meer uit te laten komen.

Overall mag de S III dan wel een pentile scherm hebben maar in de vergelijkingen en ook daarnaast kan ik gerust zeggen dat het een fantastisch display is met prima weergaven en echte kleuren. Op niet ieder vlak scoort het scherm even goed, maar gemiddeld genomen zou ik hier erg tevreden mee zijn, net als menig consument gok ik. Het is weer een stapje beter dan de S II die velen al wist te verbazen. Tot slot is het display goed afleesbaar onder direct zonlicht. Dit weliswaar onder hoger display helderheid. Is de helderheid aan de lage kant is het display slecht afleesbaar.

Een goede camera in een telefoon wordt voor steeds meer mensen belangrijk. In eerdere reviews liet ik wat afdrukken zien van foto’s geschoten met het betreffende toestel. Voor deze review heb ik met de eerder aangehaalde Samsung Galaxy S II en de HTC One X foto’s gemaakt vanuit ongeveer dezelfde stand als dat ik met de S III gedaan heb. Zo hoop ik een goed beeld te geven van hoe de camera presteert ten opzichte van zijn voorganger en één van zijn directe concurrenten. Dit geldt alleen voor foto’s gemaakt met de hoofdcamera. De camera voor beeldbellen en een video met de hoofdcamera ontbreken niet, maar niet op een vergelijkende wijze met de andere twee toestellen.

De camera interface van de S III is hieronder te bewonderen:

De optie links
bovenin wisselt van hoofdcamera naar de camera aan de voorkant van het toestel. Met de optie eronder is de flitser aan, uit of op automatisch te zetten. De middelste optie aan de linkerkant geeft toegang tot de verschillende cameramodi. Hieronder zijn onder andere inbegrepen: burst shot, gezichtsherkenning, High Dynamic Range (HDR) welke na meerdere foto’s een foto met de beste (licht) omstandigheid creëert , panorama, cartoon, etc. De vierde optie voegt effecten toe aan foto’s, denk bijvoorbeeld aan zwart-wit en sepia. Totaal zijn er circa 10 van die effecten, op zich wel grappig. De onderste optie is de instellingenknop. Hier is onder meer de fotokwaliteit, geotagging ISO-waarden, witbalansen resolutie instelbaar. De toepasbare resoluties zijn:
  • 8 MP 3264 x 2448 (4:3)
  • 6 MP 3264 x 1836 (16:9)
  • 3,2 MP 2048 x 1536 (4:3)
  • 2,4 MP 2048 x 1152(16:9)
  • 0,9 MP 1280 x 720 (16:9)
  • 0,3 MP 640 x 480(4:3)
Rechts bovenin beeld is te zien waar de foto’s worden opgeslagen, in dit geval op het toestelgeheugen. Daarnaast is te switchen van foto naar videocamera. In het midden is de sluiterknop te zien en onderin de gemaakte foto’s welke gelijk toegang tot het fotoalbum geven. De interface werkt redelijk intuïtief en geeft vlot toegang tot een aantal doorsnee opties zonder daarvoor een heel optie scherm door te moeten spitten.

Hieronder volgen foto’s van drie ‘objecten’. De foto zie je drie keer, eerst de foto genomen met de S III, dan met de One X en tot slot met de S II. Ik zal kort wat opmerken maar trek ook je eigen conclusies. De toestellen schieten foto’s op 8 Megapixel. De foto’s van de One X zijn gemaakt op 1840 x 3264 pixels. De Galaxy S II & III maken foto’s op 3264 x 2448.

Foto prullenbak

Foto bloem

Foto boom

Groot exemplaar

Als ik naar de verschillende scènes kijk en de kleurweergaves zie, belichting en scherpte vind ik de Samsung Galaxy S III toch echt de beste van de drie gebruikte devices. Met kop en schouders vind ik wat te veel gezegd, maar naar mijn idee is dat toch best wel; zichtbaar.

De camera van de S III beschikt ook nog over een videomodus, ja ja. Hieronder een opname met de S III, de kwaliteit overrompeld met niet, maar mag er wezen:

Als besluit nog een foto van de camera voor te beeldbellen, welke kwalitatief gezien redelijk is:
Groot exemplaar

De Samsung Galaxy S III behoort tot de eerste generatie quad-core toestellen. Met vooral de S II zette Samsung in die tijd al een vlot toestel neer, maar ook de concurrentie maakt nu de stap naar quad-core processors, kortom Samsung had iets waar te maken maar ook iets neer te zetten met de S III. Met een aantal benchmarks zal ik proberen te schetsen hoe de prestaties van de S III zijn ten opzichte van voornamelijk Android toestellen. Opstartsnelheid is ook een onderdeel van hoe een telefoon presteert. Hieronder is in een tabelletje te zien wat de opstarttijden zijn van verschillende telefoons:

Duidelijk is dat de S III hier goed presteert en als snelste opstart. Hieronder volgen ook nog enkele benchmarks hoe de i9300 zich verhoudt tot andere merken en typen telefoons gemeten op verschillende vlakken.

Antutu score: 12051

Nenamark score: 58,8

Quadrant score: 5419

Kijkend naar de benchmark is één duidelijk lijn zichtbaar. Bij alle benchmarks scoort de Galaxy S III het beste, ook boven de One X. Los van deze benchmark werkt het toestel zeer snel en smooth, nét even soepeler dan de One X. Het beeld dat de benchmarks schetsen blijkt dan ook te kloppen. Om dit te kunnen bewerkstelligen wordt de quadcore van deze Samsung onder andere ondersteund door een Mali 400 GPU en 1 GB werkgeheugen. Het toestel werkt in eigenlijk alle opzichten lekker vlot en kun je haast zeggen dat wachten verleden tijd is ;-).

Hieronder volgen een aantal functies van de s III die verbinding gerelateerd zijn, draadloos of bedraad. Bij een aantal zit een filmpje toegevoegd om de functie te verhelderen.

Mobiel internet
In de Samsung Galaxy S III zit een micro-SIM met maximale snelheid van het mobiele internet á 1 mb/s. Even een kort testje gedaan hoe snel internet de S III weet te leveren. Uiteraard is die 1 Mb/s een theoretische snelheid waarbij factoren als in een gebouw en afstand tot de mast een rol spelen voor het halen van de 1 Mb/s. Tijdens het meten bleek dat van de theoretische 1 Mb/s nog 0.9 Mb/s overbleef:

Let overigens niet op de 0.0 bij upload, maar kijk naar het metertje. Mooie snelheden al vraag je het mij. Ook is met Android 4.0 een hotspot op te zetten, met een paar klikjes gebeurd, niks mis mee!

Wifi
Eenzelfde testje als met mobiel internet. Mijn verbinding is een 20 Mb/s. Tijdens de meting zat ik slechts twee meter van de router, een Linksys 54GL, geen N router dus.

De snelheid die de i9300 hier haalt is dus zeker goed! Wat betreft Wifi ga ik gelijk even naar DLNA. Op dit punt heb ik best veel pogingen gedaan om te verbinden met een LG 32LV375. Met de pre-installed software/Android werkte dit niet. Althans ik begreep dat het via Samsung Allshare Play kon. Hiermee kun je vanaf andere plekken ook je media afspelen. Dit heb ik echter niet geprobeerd omdat ik niet bereid ben voor zoiets simpels me gelijk te moeten registreren. In dit licht wil ik vergelijken dat bij de Sony Xperia S het wel mogelijk is, wanneer de LG TV aanstaat en de Sony met wifi verbonden is, direct via de Android ‘share knop’, content als video’s te delen met bijvoorbeeld de LG TV die DLNA ondersteund. Later heb ik via ‘iMediaShare Lite’ wel video’s naar de LG kunnen zenden, maar daar moest ik dus eerst een andere app voor downloaden.

GPS
In de tijd van de eerste GPS’en in telefoons (denk bijvoorbeeld aan de N95, Samsung G810) waren er nog echt gps modules die minder functioneerden. De laatste tijd kom ik nauwelijks nog GPS tegen die echt niet functioneren. Bij de S III tref ik ook een fatsoenlijke GPS aan die binnen 10 seconden een fix heeft, die met mobiele netwerktoegang. Op Google Maps krijg ik een redelijk precieze positie aan. Overigens ondersteund de S III ook GLONASS, het Russische GPS-systeem. De app GPS test schetst het volgende beeld:

Deze beweert een nauwkeurigheid van circa 26 feet, kortom ongeveer 8,5 meter. Als ik aflees bij Google Maps wat mijn positie is schat ik de nauwkeurigheid op ongeveer 2,5 meter. Prima om mee te kunnen navigeren. Overigens heeft Google eerder beweerd off-line navigatie te gaan leveren. Gratis off-line navigatie komt daarmee dus een stap dichterbij voor Android.

NFC
Ook de i9300 beschikt over NFC. Met Android IceCream Sandwich is daarmee gelijk Android Beam beschikbaar. Met deze functie zijn geringe hoeveelheden data te verzen naar een andere telefoon met NFC. Denk hierbij aan contacten, links en dergelijke. Hierbij houd je beifde telefoons met de achterzijden tegen elkaar om hetgeen te versturen. Dat ziet er ongeveer zo uit, het verzenden van een link die op dat moment op de verzendende telefoon opstaat:

Of dit praktisch veel gebruikt gaat worden weet ik niet. Zelf zou ik NFC weinig aan hebben staan, vooral door de beperkte toepasbaarheid momenteel en uit het oog van energiebesparing op mijn accu. Op de S III zit ook S Beam een functie die momenteel alleen op de Samsung Galaxy S III zit. Hiermee combineert de telefoon NFC en Wifi Direct om hiermee grotere hoeveelheden aan data verzenden, geen links en dergelijke dus, maar bijvoorbeeld afbeeldingen. Het principe werkt hetzelfde als bij Android Beam, je houdt de ruggen van de telefoons tegen elkaar en zendt de openstaande afbeelding:

Door: AndroidCentral

USB
De S III heeft een micro-USB poort die gecombineerd wordt met MHL. Voor de micro-USB poort kun je een USB-on-the-go kabetje gebruiken om reguliere USB apparaten aan te sluiten, dit werkt overigens prima. Via bluetooth wist ik een Microsoft cordless Elite toetsenbord aan te sluiten, zonder extra bluetooth USB dongle. Met deze combinatie had ik een USB ontvanger van de Logitech VX Nano aan te sluiten om zodoende een draadloze muis-toetsenbordcombinatie te creëren. Een dergelijke combinatie ga je niet overal met je mee naartoe slepen, maar het werkt dus wel:
Bluetooth toetsenbord en Nano muis.

Tijdens het filmen vroeg ik mij af hoe mijn Samsung NX 11 camera en de S III op elkaar zouden reageren. In de zin van een experiment koppelde ik de twee aan elkaar. Grappig was om te zien dat de NX 11 de S III als computer herkende en ik met de S III gewoon door de genomen foto’s en video’s van de NX 11 kon bladeren. Ook het bekijken van de foto’s en video’s op de S III leverde geen problemen op.

MHL/HDMI
De S III heeft helaas geen micro-HDMI poort wat mijns inziens handiger was geweest. In plaats daarvan wordt de micro-USB poort gecombineerd met een MHL-poort (Mobile High Definition Link). Om deze MHL poort te kunnen verbinden aan een TV is er een adapter nodig die circa ¤20,- kost (exclusief HDMI kabel). Deze constructie werkt net zo omslachtig als de converter van de Samsung Galaxy Tab 2. De converter kent MHL male, HDMI female en een micro-USB poort voor de voeding. Uiteindelijk is het een constructie van drie kabels dus, niet erg handig als je het mij vraagt. Jammer dat DLNA ook niet zo makkelijk werkt zoals het zou kunnen, maar dat is dus het alternatief voor een dergelijke kabelboom constructie. Overigens werkte het dorspoelen niet erg vlekkeloos, de 1080p film van 4 GB startte vanzelf opnieuw wanneer in één keer te ver werd doorgespoeld:

De i9300 beschikt over een aantal softwarefuncties die wel even leuk zijn om te benoemen. Ik ga ze niet allen aanhalen, maar zal er een paar benoemen, onder andere:

S-voice
Vooral de apple fans zullen zeggen dat dit het antwoord is op cq kloon is van Siri. De functionaliteit komt er inderdaad wel mee overeen. Net als Siri (toch?) is deze functie nog niet in het Nederlands beschikbaar maar uitsluitend Engels. De functie is grappig, maar werkt eerlijk is eerlijk nog niet zo goed als Siri doet, daarnaast twijfel ik voor mijzelf over de bruikbaarheid ervan, maar de funfacor is hoog in ieder geval.

Screenprint
Screenprints maken is in Android 4.0 niet echt een nieuwtje meer. Bij de S III is het maken van een screenprint echter op twee manieren mogelijk. De eerste manier is de home knop en de aan/uit toets tegelijk indrukken. De andere is door met je handpalm over het scherm te vegen, dit moet je wel eerst activeren:

De makkelijkste manier vind ik nog altijd hoe het bij Sony is geregeld, gewoon de aan/uit knop indrukken en voor screenprint kiezen, lekker makkelijk. Neemt niet weg dat de manieren van Samsung prima werken maar niet erg gebruiksvriendelijk en ergonomisch zijn.

Direct call
Direct call is functie waarbij je tijdens het typen van een bericht iemand kan bellen. Op zich herken ik de essentie van de functie wel;. Je gaat iemand berichten en denkt ‘Goh, dit wordt zo’n lang verhaal, ik bel wel even’. In dit geval breng je de telefoon slechts naar je oor en de S III verbindt je gelijk met de persoon wie je als geadresseerde van je bericht had genoteerd. Handig en simpel, je moet het alleen wel activeren. Ik wilde een filmpje toevoegen van hoe dit precies werkt. Echter mislukte het gebruik van Direct Call vaker dan dat het lukte. Mogelijk ligt het aan mijn device maar zonder vergelijking met een ander exemplaar van een i9300 zou ik zeggen dat het een functie is die nog in de kinderschoenen staat en niet bugvrij is? Immers zijn de instructies die voor Direct call gegeven worden nauwkeurig opgevolgd en meer dan dertig keer geprobeerd.

Pop-up play
Deze feature is toch wel een redelijk unieke. Het is een functie die in televisiewereld ‘picture in picture heet’. Met Pop-up play kun je tijdens het kijken van een video iets anders doen en gewoon de video verder bekijken op klein formaat in je display. Hoewel de feature prima werkt, je kunt het videokader ook binnen het beeldscherm verschuiven, wordt het kadertje best klein waardoor je de video nog in grote lijnen mist denk ik. Zie zelf:

Tot slot kan ik erover zeggen dat het geheel er best goed uitziet. Sommige functies lijken nog niet helemaal 100% uitontwikkeld te zijn of wat kinderziektes te bevatten, maar de koers is goed gezet. Wat jammer is, is dat sommige visuele aspecten van de software er wat te 'fancy' of heel overdreven gezegd wat 'kinderlijk' uitzien. Als ik bijvoorbeeld naar de icoontjes kijk prefereer ik toch zeker de stijl die te vinden is bij HTC (One X).

Bouwkwaliteit afwerking
De bouwkwaliteit van de i9300 is niet overweldigend. Zoals eerder gezegd is het achterklepje niet zo slap meer als bij de i9100. Dat is dus prettig. Echter voelt het toestel niet erg solide aan wat betreft materiaal, het display overigens wel. Maar als ik het toestel in de hand heb, krijg ik niet het gevoel dat het een stevig toestel is. Uiteraard probeer ik het niet uit, maar ik twijfel of een S III de eerste de beste val vanaf sta hoogte wel zal overleven. Hier scoort de concurrerende One X als je het mij vraagt beter. Met dien verstande dat de meeste toestellen meer fragiele delen bevatten als voorheen en de bouw niet meer te vergelijken is met de 3310 van Nokia.
De S III vind ik zelf een mooi toestel, dat over het algemeen goed is afgewerkt. De zijkant van het scherm bevat geen kieren waar makkelijk vuiltjes in gaan zitten. Ditzelfde gaat ook op voor de speaker aan de voorzijde die zo goed als naadloos omringd is door het display glas. Enige echte opmerking maak ik over de lijntjes die op iedere hoek van de telefoon zit. Iets van motagelijntjes of iets dergelijks. Erg duidelijk is het niet te zien maar van een dergelijk product verwacht ik niet dergelijke matige afwerking. Hier had het beter gekund.

Gebruiksduur accu
De motor van de S III draait op een 2100 mAh accu, groter dan de One X en de Xperia S. Ik merk dan ook dat bij enigszins vergelijkbaar gebruik de One X en de Xperia S zeker sneller op zijn. Bij de Tweakers batterijtest wordt dit beeld bevestigd. Met deze smartphone kan ik twee dagen uit met mijn gebruik, dit vind voor een hedendaagse computertelefoon prima.

Gebruiksgemak & betrouwbaarheid
Wat betreft gebruiksgemak springt ook Touchwiz in het oog, de laag die Samsung over Android legt. Overall werkt de i9300 prettig. Echter vind ik de pre-installed apps als Chat-on, Game Hub, Flipboard, More services, etc. etc. irritant en storend. Het vermindert het gebruiksgemak. Of een consument zich met al deze apps (meuk :-o) bedient voelt of ze juist vervelend vindt, ik twijfel erover, maar neig naar het laatste. Maar misschien heb ik het ook wel mis. In dit verband wijs ik ook nog even op het DLNA gedeelte, eerst registreren, niet in Android zelf geïntegreerd, had beter gekund.
Over de betrouwbaarheid kan ik kort zijn ik heb de S III ongeveer twee weken in gebruik en kan dusver niks opmerkelijks vinden wat afbreuk doet aan de betrouwbaarheid. Het toestel blijft consequent snel werken hapert niet en loopt ook niet vast.

De prijs voor de S III was bij de release zo ongeveer ¤ 600,-. Dit is een stuk duurder dan de prijs van de S II bij de release (ong. ¤ 515,-) en iets duurder dan de HTC One X (circa ¤ 580,-). Daar waar Samsung vaak iets voordeliger was dan de high-end toestellen van concurrenten had ik een iets goedkoper toestel verwacht. De prijs ligt momenteel op ongeveer ¤ 540,-. Als ik kijk wat er voor dat bedrag verkregen wordt vind ik de prijs ietwat aan de hoge kant, maar niet slecht te noemen. Veel consumenten zullen de S III toch kopen/krijgen bij een abonnement en dan zegt die nieuwprijs niet zoveel. Alleen wanneer het toestel door eigen toedoen stuk gaat en een nieuw toestel kopen dus op een dergelijke prijs uitkomt.

De Samsung Galaxy S III is een toestel wat in veel opzichten goed presteert, het is snel, heeft een mooi scherm en een goede camera. Daarnaast ondersteunt het redelijke ‘nieuwe’ features, als Wifi-direct, 4,8 inch scherm, NFC en een 720p scherm. Ook de softwarematige innovaties als Pop-up Play dragen bij aan het totaal beeld van vernieuwend zijn. Echter werkte bijvoorbeeld het Direct-call, S-voice en het DLNA bij mij wat minder. Om dus te concluderen dat dit de ultieme telefoon is gaat wat te ver, maar ik kan zeker zeggen dat Samsung goed bezig is. Overall ben ik zeer tevreden met deze S III in veel opzichten. Ik geef niet zomaar de waardering ‘zeer goed’ en tuurlijk is niet alles tip en top in orde, maar deze telefoon heeft deze waardering zeker verdiend!

Changelog
02-08-2012: Gebruikte hardware aangevuld.
02-08-2012: Spellingsfouten gecorrigeerd.
05-08-2012: Foto's bewerkt/(op) nieuw toegevoegd.
19-08-2012: Aantal zinnen herschreven
30-08-2012: Drie dode linkjes vervangen
22-10-2012: Enkele stukjes tekst aangepast

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III 16GB Blauw?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Wow, weer een zeer, zeer uitgebreide en goede review gemaakt Tim, daar hebben we wat aan. 6 sterren als het zou kunnen :)
Uitgebreide review, zeer mooi! Echter mis ik nog het bellen, dat heb je niet getest, je noemt nog wel de 2e microfoon maar niet het resultaat ervan. Verder top!
Staat er wel tussen hoor, bovenaan ;-)
Camera knop mis ik ook heel erg. Met custom roms kun je wel knoppen instellen, zoals die boven op zit. Die in ears klinken ook wel erg fijn met muziek ;)

En over de review, die is toppie.
-Te veel pre-installed software

Helemaal mee eens! Wat een rotzooi zit erop zeg. Is er niet ergens een standaard vodafone naked rom te downloaden? xD
Jawel, heb ik ook gedaan. Je hebt de PHN versie nodig van http://samsung-updates.com/device/?id=GT-I9300. Persoonlijk heb ik Samsung-Updates.com-GT-I9300_PHN_1_20120513164047_dwkq5pz47h geinstalleerd. Is de unbranded versie.
In ics kun je met gemak de pre-installed "meuk" weghalen door in de appinfo "de activeren" te selecteren. Hierdoor verdwijnt het icoontje, zodat je die apps niet meer in je lijst ziet (de app staat nog wel op je telefoon).
Klopt, maar zoals je aangeeft is dat een beetje half weghalen. Ik heb zelf altijd graag de keuze.. ;)
Zeer netjes gedaan.
Wellicht is voor beter vergelijk van de camera's het handiger om de foto's (die van de prullenbak, bloemen en boom) naast elkaar te krijgen.

Overigens, de direct call functie werkt bij mij uitstekend. Maak er vaak gebruik van en het werkt tot nu toe altijd.
Heb 1 keer iemand daardoor aan de lijn gehad op zijn vaste telefoonnummer omdat ik van die contactpersoon geen standaardnummer had ingesteld, en dan gebruikt de telefoon de eerst gevonden ingave. Als je dan bij je contactpersonen aangeeft welk nummer het standaardnummer is dan gebruikt hij die voortaan als eerste.

In het gebruik op termijn ben ik nog wel erg benieuwd naar de krasvastheid van het scherm, veel mensen zijn bang voor krassen etc. maar na het zien van dit filmpje krijg ik het idee dat dat ook allemaal wel zal meevallen
Goede review, op veel functies ga je diep in. Wat ik zelf wel als opmerking heb is dat ik het een beetje nutteloos vind om de snelheid te testen van bijv. Wifi op 2 meter afstand. Dan zal vrijwel ieder apparaat een goede score neerzetten. De vraag is juist, wat doet het apparaat op lange afstand van je router?

Ook de belkwaliteit wordt vrij kort behandeld. Ik heb er twee regeltjes over kunnen vinden. Ik geloof je natuurlijk best als je zegt dat de belkwaliteit prima is, maar hoe presteert hij bij veel wind en luide omstandigheden? Ik zou er zelf een apart kopje voor maken. Het is voor veel mensen een best belangrijke feature.

Voor de rest is het een nette en complete revieuw, 5*.
Tnx voor je comments, zal het volgende keer meenemen in de reviews. M.b.t. Wifi probeer ik puur en alleen aan te geven wat voor snelheid de telefoon in staat is te halen, dit doe je mijns inziens onder ideale omstandigheden, vandaar de korte afstand. Het lange afstandsaspect ga ik volgende keer meenemen!
Ligt aan jou :)

Het verschil tussen zwart en uit bij de SGSIII is erg minimaal en zoals je ziet voor mensen lijkt het net of de telefoon uit staat.
Ik ken Tim goed genoeg om te weten dat hij niet vals speelt, dat zal hem zijn eer te na zijn. Hij heeft geen enkel belang om een bepaald toestel te bevoordelen, hij beschrijft wat hij constateert en deelt dit met andere tweakers die hier ook hun voordeel mee kunnen doen.
Dat ligt aan jou, ze staan wel degelijk aan. Zoals ik beschrijf is het ook kenmerkend voor AMOLED een dergelijk goede zwartwaarde. Zo is een magere zwartwaarde ook kenmerkend voor LCD. De andere lijken uit te staan en de HTC aan, mogelijk door de touch sensitive toetsen van de HTC doe langer opgelicht blijven. Verder vind ik het best knap hoe jij verder kan beoordelen aan de hand van een foto of een toestel 'aanstaat' of niet, vertel eens. Overigens heb ik heb er totaal geen baat bij om hier te gaan cheaten ;).
Vraag me echt af hoeveel tijd hierin heeft gezeten! mooi hoor!
Mooie review. Sta op het punt om er eentje aan te schaffen. Thanks.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013