Samsung Galaxy Tab 2 7" WiFi 8GB Titanium Review

Door RvL 30 juli 2012, 23.856 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Goed scherm
  • Grote kijkhoek
  • Soepele en vloeiende bediening
  • Goede prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• TouchWiz zal niet iedereen kunnen bekoren
  • Camera's middelmatig
  • Accesoires? Welke accesoires???

Sub-beoordelingen

Niet al te lang geleden kwam de wederhelft op het idee om eens een ebook te proberen. Dat beviel haar wel, maar de laptop was toch wel wat zwaar om te lezen. Of een eReader niets voor haar zou zijn. Dus ik ben mezelf in gaan lezen in de wereld van eReaders en had al snel een aantal kandidaten op m’n lijstje staan.

Maar zoals ik al vaker heb meegemaakt in de IT kwam de opdrachtgever al snel met aanvullende eisen: Skype zou toch ook wel erg handig zijn om met familie aan de andere kant van de wereld te kunnen Skypen. Dus leek een tablet haar toch handiger, ondanks mijn argument dat een eReader voor lezen beter was.

Het budget werd vastgesteld op 250,-. Na enig uitzoekwerk had ik al snel een lijstje en uiteindelijk is de keuze op de Samsung Galaxy Tab 2.

• Processor: 1GHz Texas Instruments OMAP4430
  • Scherm: 7” (1024x600) PLS TFT
  • GPU: PowerVR SGX540
  • Geheugen: 1GB
  • Opslag: 8GB
  • WiFi: 802.11b/g/n
  • OS: Google Android 4.0.3
  • Camera: 3MP (VGA front camera)
De naam doet vermoeden dat de Galaxy Tab 2 de opvolger is van de eerste Galaxy Tab (P1000) en de Galaxy Tab 7 Plus. Toch zijn de specificaties van de Tab 2 vrijwel gelijk aan de Galaxy Tab en de Tab 7 Plus. De processor van de Plus is zelfs hoger geklokt dan de processor van de Tab 2.

Het grote verschil zit 'm in de Android versie. Vooralsnog is de Galaxy Tab 2 de enige met standaard Android ICS. Voor (onder andere) de Galaxy Tab 7 Plus is ICS echter wel aangekondigd, dus dit voordeel is van korte duur.

Inhoud verpakking
Wie van accessoires houdt komt bij Samsung bedrogen uit. De verpakking bevat niet meer dan het tablet zelf, een Quick Start Guide, een USB kabel met een Samsung specifieke connector en de bijbehorende lader.

Het uiterlijk van de Galaxy Tab 2 is erg eenvoudig gehouden en in stijl met de overige producten van Samsung.

Vooraanzicht
Het 7” scherm is omgeven door een vrij dikke rand, waardoor de tablet goed vast te houden is zonder direct het touchscreen zelf aan te raken.

Achteraanzicht
Aan de achterkant is niets meer te zien dan de camera en wat standaard teksten. De achterkant is van kunststof, hoewel de brushed aluminium look anders doet vermoeden.

Zijaanzicht Links
Aan de linkerzijde bevind zich een microSD slot. Standaard wordt er geen microSD kaartje meegeleverd.

Zijaanzicht Rechts
De rechterzijde herbergt de powerknop en de volume knoppen.

Bovenaanzicht
Aan de bovenzijde van de Galaxy Tab 2 zitten de 3.5mm hoofdtelefoonaansluiting en de microfoon.

Onderaanzicht
Aan de onderkant bevinden zich de luidsprekers en de aansluiting voor de USB kabel. Helaas heeft Samsung gekozen voor een eigen formaat aansluiting in plaats van micro USB.

Hardware
Ondanks dat de achterkant van kunststof is, voelt de Galaxy Tab 2 toch erg degelijk aan. Het frame rond het scherm heeft een randje wat een klein stukje boven het scherm uitsteekt. Hierdoor ligt het scherm wat lager dan de behuizing, waarschijnlijk om krassen te voorkomen.

Door de lijst om het scherm is de tablet ook goed vast te houden, zonder per ongeluk het touchscreen zelf aan te raken. De lijst is precies breed genoeg om twee (mijn) duimen naast het scherm te leggen.

Het scherm zelf is een PLS scherm met een resolutie van 1024x600. Deze techniek is verwant aan IPS en biedt een grotere kijkhoek en grotere helderheid als een standaard LCD scherm. De kijkhoek is inderdaad groot te noemen. Zelfs als je haaks op het scherm kijkt, dan is de kleurvervorming nog minimaal te noemen.

Ook over de scherpte is niet veel aan te merken. Zeker als je het vergelijkt met de directe concurrentie zoals de Archos 80, dan is het scherm van de Galaxy Tab 2 een stuk scherper. Een nadeel van het scherm is de sterke reflectie, wat met name buiten erg lastig is.

Het geluid is redelijk te noemen. Het volume kan flink hoog maar lage tonen ontbreken zo goed als. Maar wat kun je eigenlijk ook verwachten van een tablet? Je kan niet bepaald spreken van een klankkast. De plaatsing, aan de onderkant, van de speakers is alleen wat minder goed gekozen. Als je het tablet in landscape houdt, dan bedek je de speakers met je handen. Dat komt het geluid vanzelfsprekend niet ten goede.

Camera Achter
De camera aan de achterkant is niet meer dan middelmatig. Zo heeft de camera geen auto-focus en ontbreekt ook een flitser. Daarnaast is 3MP natuurlijk ook niet om over naar huis te schrijven. In goede omstandigheden zijn de foto’s niet eens zo heel slecht, maar bij weinig licht of juist erg veel (tegen)licht, worden de foto’s snel minder.

Camera Voor
De camera aan de voorkant komt niet verder van VGA resolutie (640x480). Hoewel deze camera in de eerste plaats niet bedoeld is om foto’s te maken, is hij voor videobellen voldoende. Verwacht echter ook hier geen goede kwaliteit, zoals op de foto’s te zien is. Voor normale foto's is de camera simpelweg niet goed genoeg, zoals op de bovenstaande foto kan worden gezien. De belichting van de foto is op sommige plaatsen sterk overbelicht, terwijl de foto aan het begin van de avond is genomen.

Software
De Galaxy Tab 2 wordt standaard geleverd met Google Android ICS, versie 4.0.3 om precies te zijn. Uiteraard wordt de Samsung interface, TouchWiz standaard ook meegeleverd. Deze combinatie werkt best soepel. Ook tijdens scrollen in de browser gaat soepel, al is Play Store soms een kleine hapering te merken. Het is echter niet storend.

Wat ik persoonlijk wel vervelend vind aan TouchWiz is dat er geen snelkoppeling naar een activiteit gemaakt kan worden. Er kunnen alleen snelkoppelingen naar apps gemaakt worden. Op mijn HTC Sensation is dit bijvoorbeeld wel mogelijk, waardoor het bij de app Unified Remote mogelijk is om een snelkoppeling naar een bepaalde remote te maken in plaats van naar de app zelf. In TouchWiz op de Tab 2 is dit dus kennelijk niet mogelijk.

Update 30-07-2012: het is dus wel mogelijk om een snelkoppeling naar een activiteit te maken, mits de app waarbij de activiteit hoort dit ondersteunt. In TouchWiz op de Tab 2 valt dit onder Widgets en zijn ze toe te voegen zoals iedere andere 'widget'. Ik vind dit toch een wat vreemde keuze, zeker wat naamgeving betreft, maar het is dus wel mogelijk.

Ook een vreemde keuze is de standaard softbutton voor het maken van een screenshot. Het maken van een screenshot is zeker een handige functie, bijvoorbeeld als je een review aan het schrijven bent ;), maar persoonlijk vind ik een (soft)button wat overdreven. Hij zit ook nog eens op een plaats die ik vrij vaak ongewild aanraak, namelijk in het rijtje Terug, Home, Home en App Geschiedenis. Gelukkig worden gemaakte screenshots niet direct opgeslagen, waardoor er niet snel een wildgroei aan ongewilde screenshots zal ontstaan.

Uiteraard is er met TouchWiz ook de nodige bloatware meegeleverd. Een aantal apps, zoals Polaris Office zijn zeker handig, maar een merendeel gebruik ik nooit. Gelukkig biedt TouchWiz daar ook een ‘oplossing’ voor, want apps kunnen worden verborgen in de app drawer.

De apps die ik vaak gebruik starten binnen de tijd die je mag verwachten. Bijvoorbeeld Angry Birds Rio toont binnen 2 seconde het eerste scherm, maar ook boeken die ik in Aldiko wil lezen worden na een ruime seconde getoond. Het afspelen van HD content van YouTube is eveneens geen enkel probleem.

Uiteraard heb ik het tablet ook aan wat benchmarks onderworpen. Als men bij Tweakers.net een Android apparaat reviewed, gebruiken ze daarvoor een aantal benchmarks apps. Om een vergelijkbaar resultaat op te leveren, heb ik een aantal van deze benchmarks uitgevoerd, namelijk:
  • AnTuTu
  • CaffeineMark
  • GL Benchmark
  • BrowserMark
De resultaten zijn hieronder weergegeven:

AnTuTu Bar view AnTuTu Details
Vergeleken met de Tweakers.net Benchmark Database is de score wat aan de hoge kant. Opmerkelijk is echter de erg lage leessnelheid van de SD kaart.
CaffeineMark
Ook de CaffeineMark scores liggen wat hoger dan de scores in de Tweakers.net Benchmark Database, maar ook hier zijn de verschillen niet heel erg groot.
GL Benchmark
De resultaten van GL Benchmark komen vrijwel overeen met de resultaten in de Tweakers.net Benchmark Database.
BrowserMark
De BrowserMark resultaten zijn hoger dan de resultaten voor de Galaxy Tab 2 7.0 in de Tweakers.net Benchmark Database, maar lager dan die van de Tab 2 10.1. Ergens is dit vreemd want op het schermformaat na zijn de tablets identiek.

Vergelijking met de concurrentie
Als ik deze scores vergelijken met de Tweakers.net Benchmark Database, dan zie ik dat ik mijn Galaxy Tab 2 onder andere apparaten met een Tegra2 SoC, zoals b.v. de Sony Tablet P en S en de Acer Iconia A200, achter zich laat terwijl deze toch een stuk duurder zijn. Toegegeven, het prijsverschil wordt merendeels ook veroorzaakt door het schermformaat bij de Tablet S en de A200.

Ook de goedkopere concurrentie laat de Galaxy Tab 2 achter zich. Recentelijk is door Tweakers.net de Yarvik GoTab 467 aan een review onderworpen. Dit tablet, op basis van de single core Allwinner A10 SoC, is iets goedkoper. Dat de benchmarks die onder andere naar de CPU kijken (zoals AnTuTu en CaffeineMark) hoger uitvallen is niet vreemd: de Allwinner A10 bevat een singlecore processor, waar de OMAP4430 van de Galaxy Tab 2 een dualcore processor bevat. Kijken we naar de grafische benchmarks, dan zijn de verschillen minder groot. De Mali GPU van de Allwinner A10 kan redelijk meekomen met de PowerVR van de OMAP4430 maar de eerste moet uiteindelijk wel zijn meerdere erkennen.

Vanzelfsprekend zijn de Tegra 3 en de Exynos SoC's een maatje te groot voor de OMAP4430 van de Tab 2. Hier is het prijsverschil dan ook naar. Een interessante optie zou mogelijk de nieuwe Google Nexus 7 zijn. Deze is gebaseerd op de Kai-versie van de Tegra 3, wat de budget versie van de Tegra 3 is waardoor de Nexus 7 in Dollars goedkoper is. De prestaties van de Nexus 7 liggen dan ook een stuk hoger, zeker op grafisch gebied. De vraag is echter of/wanneer deze naar Europa komt en wat hij dan hier gaat kost.

In zijn prijsklasse biedt de Samsung Galaxy Tab 2 7.0 op dit moment de meeste bang for bucks. Voor wat betreft prestaties presteert hij uiteraard vergelijkbaar met andere op de OMAP4430 gebaseerde tablets, zoals de Archos G9 serie.

Ten opzichte van de op de Tegra 2 gebaseerde processors presteert de Tab 2 een stukje beter, al zijn de verschillen klein. Een kleine voetnoot is hierbij echter wel op z'n plaats: de meeste Tegra 2 tablets draaien op oudere versies van Android, waardoor de vergelijking niet helemaal eerlijk is.

De tablet die op een AllWinner A10 SoC draaien laat de Tab 2 vooral op het gebied van pure processorkracht achter zich. Grafisch ontlopen de AllWinner A10 en de OMAP4430 elkaar echter niet heel veel.

Het PLS scherm van de Galaxy Tab 2 7.0 steelt in deze prijsklasse echter de show: het is erg scherp en de kijkhoek is erg groot. Zeker als je het scherm vergelijkt met de directe concurrenten. Het scherm reflecteert echter wel heel erg, maar daar lijken de meeste tablets last van te hebben.

Ook vind ik de bouwkwaliteit van de Galaxy Tab 2 net wat beter dan die van de directe concurrentie, hoewel het ook bij de Galaxy Tab 2 allemaal kunststof is.

Wat betreft de software draait het allemaal zoals je mag verwachten van een tablet in deze prijsklasse. De TouchWiz interface moet je kunnen bekoren. Persoonlijk heb ik er niet heel veel problemen mee, al heeft het wat onhebbelijkheden.

Het is echter wel interessant of de Google Nexus 7 naar Nederland komt en wat hij hier dan gaat kosten. Volgens de recente review door Tweakers.net veegt hij de vloer aan met de Galaxy Tab 2 en is hij in Dollars ook nog eens goedkoper. De Nexus 7 is echter niet met 3g leverbaar terwijl de Tab 2 dat wel is.

Changelog
24-07-2012: eerste versie
26-07-2012: toevoeging dat de Nexus 7 niet met 3g leverbaar is, changelog toegevoegd
30-07-2012: Aanpassing omtrent het aanmaken van snelkoppelingen naar activiteiten

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 2 7" WiFi 8GB Titanium?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Voordeel van de Tab2 is dat hij met 3G leverbaar is en de Nexus 7 niet.

Nette revieuw!
Dank je wel :)

Dat is inderdaad een voordeel t.o.v. De Nexus 7. Aangezien ik het zelf niet gebruik is dat een onderbelicht verschil.
Ik heb hem zelf ook al een maand. Inmiddels heb ik hem al geflashed met een JellyBean ROM. Ik ben zeer tevreden over mijn aankoop.
TouchWiz was voor mij echt een pijn, en die onhandige screenshot button zat me niet lekker. Toen had ik hem geflashed naar CM9 en nu sinds een paar dagen CM10.

Het 7" inch formaat is voor mij perfect. Hij past in mijn jaszak en een paar broeken. De Tab2 heeft mijn papieren agenda vervangen.
En voor 3g verbinding maak ik gewoon een hotspotje met mijn telefoon.

Mooie review, ben er over het algemeen mee eens.
kan hem via mijn werk bestellen met belastingvoordeel :)
je review heeft het laatste goede zetje gegeven.
heb je een linkje naar die jellybean rom?
Dat is inderdaad een goede, ik kan dat ook declareren via m'n werkgever. Zou ik glad vergeten zijn!

Waar je die Jellybean rom kan downloaden weet ik niet. Ik houd 'm voorlopig origineel. Maar ik denken dat je op't forum van xda-developers de meeste kans maakt.

Het model die je waarschijnlijk krijgt is de 3110, maar dat zal je even moeten dubbel checken. :)
Mooie review!
En hoe bevalt hij nu als eReader?
Dank je :)

Hij bevalt mij erg goed. Ik lees er dan vooral strips op met de app Perfect View. M'n wederhelft leest er vooral normale ebooks op. Ik vind het 7" formaat daar precies een lekker formaat voor. Het gewicht blijft daardoor ook aan de lage kant.

Overigens wordt hij ondertussen ook voor veel meer toepassingen gebruikt dan alleen als ereader, zoals ik al verwacht had ;)
Heeft deze tablet zoals de Amerikaanse versie nog steeds een infarood remote functie, Ik vind hier niets van terug op de samsung.be pagina terwijl daar op de .com wel reclame over is?
Dit lijkt me echt een handige en mooie functie zeker een meerwaarde. Verder een duidelijke en uitgebreide revieuw. :)
Ik ben deze functie nog niet tegengekomen op de Tab2. Zou wel een leuke gadget zijn geweest...
Zit er niet op. Wel op de Galaxy Notes..

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013