Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro Review

Door Pjerry 15 oktober 2012, laatste update op 15 oktober 2012, 9.176 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Constructie
  • Snel (focus)
  • Snel (licht, f/2.8)
  • Ultra scherp (dichtbij)
  • Focus beperking, voor normaal gebruik
  • Ligt heerlijk in de hand
  • Geweldig Bokeh
  • VR (II)
  • M/A

Minpunten

• Hunten (weinig licht/contrast)
  • Plastic zonnekap
  • Afwijkende filtermaat (62 mm is zeer ongebruikelijk bij Nikon)
  • Minder geschikt voor landschapsfotografie
  • Geen focusberperking voor macro (minor point)

Sub-beoordelingen

Vignettering Score: 5
Lens flare Score: 5
AF-snelheid Score: 4

NIKKOR AF-S 105MM F/2.8 G IF-ED VR MICRO

Gebruikt icm: Nikon D7000, (Nikon D40)

INTRODUCTIE

Ik was al een tijd aan het uitkijken naar een macro objectief en heb medio vorig jaar maar die knoop eens doorgehakt.
Omdat ik absoluut van plan ben binnen afzienbare tijd een FF-camera aan te schaffen en mijn D7000 te “degraderen” tot tweede camera, moest de lens een FF sensorformaat aankunnen, met als grote nadeel dat de prijs aanzienlijk wordt opgeschroefd, zeker als je naar een lens in de pro-serie gaat. Maar het heeft het ook voordelen, zelfs voor een DX-camera. Je gebruikt voor je APS-C sensor immers alleen het centrale deel van de lens, de plaats waar de lens op zijn best is.

Een 105mm lens is ook erg geschikt voor portretfotografie. Zeker op een FF camera is het een fijne maat. Op een DX zou je dan naar 70 mm moeten kijken, maar ook daar is 105 mm nog steeds erg bruikbaar voor portretfotografie, zeker als je op zoek bent naar schermvullende opnames.

Ik wilde een echte macro lens (1:1 dus). Bij 105 mm komt dat neer op een werkafstand van ca. 31 cm (object tot sensor!!!), een afstand welke in mijn ogen het absolute minimum is. Dus macro’s van 80 mm, 40 mm enz. werden absoluut niet meegenomen in de keuzes (plus dat de achtergrond daar ook minder mooi bij wordt). Deze lenzen zijn m.i. alleen bruikbaar voor dode voorwerpen, insecten kun je gewoonweg vergeten.

Wat ik nog wel het overwegen waard vond was het zoeken naar een langere macro lens. In de praktijk kom je dan op ca. 180 mm uit. Nikon biedt in dit segment de Nikon AF-D 200mm F/4.0 Micro IF ED die ongeveer ¤ 1400,= kost (een beest van een lens!!). Tamron heeft een wat vriendelijker geprijsd exemplaar: Tamron 180mm F/3.5 Di LD iF SP voor ca. ¤ 650,=. Beide hebben een internal focussing systeem, behoren tot de pro-serie van de fabrikanten maar missen een VR (vibratie reductie). De Nikon viel af vanwege de te hoge prijs en de langzame focus (geen AF-S). De Tamron ben ik eigenlijk vergeten om verder te onderzoeken, ik focuste mij al volledig op de ca. 100 mm lenzen. Er is ook nog een Sigma 150 mm in de handel die erg goede recensies krijgt en eigenlijk ook wel op je short list hoort te staan. Maar ook die lens heb ik om één of andere reden compleet over het hoofd gezien, misschien om dat ik in zijn algemeenheid wat minder een Sigmaman ben (slechte after-sales en slechte QC, hoewel daar hard aan gewerkt wordt).

Rond de 100 mm hebben we een wat grotere keuze. Het absolute (onovertroffen) vlaggeschip op dit gebied is de Carl Zeiss ZF.2 100mm F/2.0 Macro-Planar T*. Maar het prijskaartje is navenant (hoewel nog laag voor deze fabrikant). De ca. ¤ 1600,= was toch een brug te ver voor mij.
Sigma en Tokina bouwen ook erg mooie objectieven, respectievelijk de Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro 1:1 en Tokina 100mm F/2.8 AT-X macro 1:1 (beide FF-lenzen), maar daar heb ik verder niet naar gekeken, de testen van en commentaren over de Tamron 90 mm en zeker door de (toch wel stuk duurdere) Nikon 105 mm waren beter.

Bleven dus over de Tamron 90mm F/2.8 Di SP Macro 1:1 en de Nikon waar deze review over gaat. De Tamron heeft een veel gunstiger prijskaartje (in de 400 Euro, vs de advies prijs van de Nikon van bijna ¤ 1000,= en straatprijs van ca. ¤ 750,=). Echter het grote nadeel van Tamron is dat deze geen VR aan boord heeft. Daarenboven (voor mij één van de deal breakers) heeft het geen IF (internal focussing). Je bezorgt bij wijzen van spreken je insecten direct een hartverlamming als je scherp stelt met deze lens. Hij kan nl. een behoorlijk stuk langer worden.
Toch heeft Tamron een erg mooie lens neergezet, zeker voor deze prijs. Hij scoort in alle testen erg goed en ook op Flickr kom je erg mooie foto’s tegen die met deze lens genomen zijn.
Toch mistte hij in de winkel wat contrast t.o.v. de Nikon. De scherpte was ook een fractie minder en….. ik was eigenlijk al verliefd op de Nikon. Dus met de Nikon onder mijn arm de winkel uitgestapt.

WAT ZIT ER IN DE DOOS
  • Objectief (:p, das meegenomen)
  • Lensdop LF-1 (achterkant)
  • Objectiefdop LC-62 (voorkant)
  • Objectieftas CL-1020 (soft, alles behalve pro...)
  • Lens Hood HB-38 (plastic :s).
  • Korte handleiding
  • Garantiepapieren (1 jaar garantie, na registratie 2 jaar)
SPECIFICATIES EN BESCHRIJVING

Belangrijkste kenmerken volgens Nikon Nederland:
's Werelds eerste macro-objectief met Vibratie Reductie (VR II)
Met VR II fotografeert u uit de vrije hand met sluitertijden die tot 4 stops langer zijn
Nikons exclusieve SWM (Silent Wave Motor) staat garant voor een uitermate precieze, snelle en stille autofocus
Het ED-glas lenselement garandeert minimale chromatische aberraties
Nano Crystal Coat lenscoating zorgt voor een schitterende kleurweergave en hoge scherpte, en beperkt overstraling tot een minimum
IF (Internal Focusing) technologie voor snelle AF-instelling; maakt het mogelijk circulaire polarisatiefilters en flitsaccessoires aan de voorkant van het objectief te bevestigen
M/A stand om snel over te schakelen tussen Handmatige scherpstelling en Autofocus
Afgerond diafragma met 9 lamellen zorgt er voor dat onscherpe partijen er natuurlijk uitzien
Filtermaat van 62 mm (draait niet mee)
© Nikon

Objectiefconstructie:
• Elementen / Groepen
• Waarvan:

14/12
1 ED en 1 Nano Crystal Coat
Kortste Gemarkeerde Scherpstelafstand 0.31m (0,154 vanaf voorkant lens)
Maximale diafragmaf/2.8 (zie echter hieronder)
Minimale diafragmaf/32 ( idem)
Kijkhoek (DX)15 graden
Kijkhoek (FX)23,2 graden
Diafragmabladen9 (afgerond)
Maximale vergrotingsmaatstaf1
Filtermaat62 mm
Afmetingen, Diameter x Lengte83 x 116 mm vanaf vatting
Gewicht720/790 gr

SCHERPSTELMECHANISME.

Nikon maakt gebruik van meerdere scherpstelmechanismen (even alleen de moderne lenzen beschouwd, van de oude lenzen weet ik niets).
Een lens kan bijvoorbeeld wel een chip hebben, maar geen ingebouwde motor, zoals de D-serie lenzen (bijv. 50 mm f/1.8D). Het scherpstellen verloopt dan hetzij volledig handmatig, hetzij automatisch via een motor (schroef) in de body. Op het moment dat de A-stand is gekozen kun je handmatig niets bijstellen.
Goedkopere AF-S lenzen hebben een motor in de lens zitten (al dan niet SWM: Silent wave motor, de tegenhanger van bijvoorbeeld de USM bij Canon). Op deze lenzen kun je kiezen tussen een M- of een A-stand. De automatische stand is in dat geval ook niet te corrigeren met de hand. De 18-55mm f/3.5-5.6 lens (een vaak bijgeleverde kitlens) is daar een voorbeeld van.
Een veel duurder mechaniek wordt in deze 105 mm lens toegepast. Hierop zit een M/A- en een M-stand. Op het moment dat je automatisch focust, heb je nog altijd de mogelijkheid om het met de hand bij te stellen. De manuele bijstelling krijgt dan prioriteit.

Op de absolute toplenzen van Nikon is er nog een extra stand aanwezig: de A/M stand, ook deze automatische stand is handmatig bij te stellen, maar de automaat heeft prioriteit. Wat ik daar precies mee moet is me niet duidelijk, maar ik hoef me daar ook niet echt zorgen om te maken. Het zal nog wel even duren voordat ik ¤ 6k+ voor een lens neer ga tellen.
Om de focustijd te beperken (de lens is overigens razend snel), is het focus bereik te beperken(zie foto). Je kunt kiezen tussen Full en tussen 0,5m naar oneindig. Hoewel ik bij macrofotografie voornamelijk handmatig focus, zou het voor die gevallen waarbij je automatisch focust een stand micro-0,5 m ook wel erg handig geweest zijn.

VIBRATIE REDUCTIE

Anders dan je zou vermoeden heeft Nikon ondertussen drie versies daarvan in omloop. Versie 1 heet VR, versie twee heet VR II en versie drie heet…… ook VR II (rare jongens die Japanners).
Het verschil tussen de versies zit in het onderkennen van panning, het horizontaal (mee) bewegen met je onderwerp. Afgezien daarvan zijn er ook nog wel wat wijzigingen aangebracht zodat de VR effectiever is geworden (bij deze lens wordt tot 4 stops geclaimd).
De eerste versie maakt geen verschil tussen wat voor beweging dan ook die je maakt. Het mechaniek zal proberen elke beweging te stabiliseren. Dus als je aan sportfotografie doet (motorcross, wielrennen, enz.) dan zul je als je een foto met scherp onderwerp en vage achtergrond (panning) je VR uit moeten zetten.
De tweede versie voorziet wel in een panning-stand. Deze kun je activeren middels en een tweede schuifschakelaar. Hiermee kun je de VR op normaal of active mode zetten. De normale stand werkt als de eerste VR, de active stand corrigeert bewegingen als panning niet.
De derde versie is een stukje intelligenter. Het normal/active knopje is vervallen, de lens onderkent zelf wat voor soort beweging je maakt en schakelt dan automatisch tussen de diverse modi.

Deze 105 mm is met de derde generatie VR uitgerust. Ik moet zeggen, hij werkt voortreffelijk, doet zijn werk goed en snel. Het wel eens vernoemde geluid dat een VR maakt, valt bijzonder mee. Ook het feit dat je moet zorgen dat je VR rustig is (ingesteld, geen correcties meer uitvoert) voordat je je camera uitzet omdat je anders schade kunt krijgen, heb ik nog nooit ervaren… en ik let er nooit op!!! Het is niet de bedoeling dat je VR aanstaat als je een foto vanaf een statief neemt. De vibratiefrequentie van een statief is "onbekend" voor het VR-systeem, waar door het juist averechts gaat werken. Toch ben ik het wel eens "een keertje" vergeten om hem uit te zetten (default = aan, bij mij) en ik heb er nog nooit negatieve effecten van ondervonden.

Nikon adverteert overduidelijk met het feit dat dit enige macrolens is met VR aan boord. Tegelijk wordt er bij gezegd dat je voor macro-opname de VR stand niet moet gebruiken, het werkt daar contra-productief. De verschillende (gebruikers)-reviews verkondigen geen eenduidige mening en ik….. ik weet het niet. Ik heb nl. nog nooit een macro-opname gemaakt met de VR aan.

VERVORMING

De lens heeft een zeer kleine barrel vervorming, welke op een DX-camera niet/nauwelijks waarneembaar is. Een FX-camera (FF) heb ik (nog) niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Deze vervorming is bijvoorbeeld in PhotoShop heel makkelijk (automatisch) te herstellen. Daarnaast beschikt Nikon over een lenzendatabase, die je kunt downloaden in je camera. Op dat moment is de fout al direct te corrigeren als je een foto neemt. Maar zoals ik al zei, de vervorming is klein en bij 99% van de foto's die je maakt niet waar te nemen, tenzij je graag architectuur fotografeert, daar zie je dat soort dingen (hoe minimaal ook) direct bij.

CHROMATISCHE ABERRATIE

Ook op dit gebied is deze lens top. Theoretisch is het er wel, maar erg weinig. Normaliter zien foto's eruit als de volgende. Een 100% crop van een witte eend. Als CA voor komt, dan komt het in dit soort foto's voor. Alleen de bekende azijnpissers (een woord dat ik onlangs op het forum tegenkwam :p) zullen nog vallen over hier en daar een pixel, maar het stelt echt niets voor, zeker als de foto op normale grootte bekeken wordt, dan is het het echt niet waarneembaar. Voor de duidelijkheid, er heeft geen PP plaats gevonden om dat soort dingen weg te werken

Onlangs schrok ik wel erg, toen ik meerkoeten aan het fotograferen was. Een zwarte vogel met een bijna altijd uitbijtend wit schild op de snavel (zeker als de zon erop staat). Rondom het witte schild was een duidelijke sterke rode band waarneembaar.
Echter wat zoekwerk in mijn fotoalbum leverde mij een nieuw inzicht op. Op het moment dat het schild niet uitbijt, is de CA ook afwezig! Dat klopt niet als de lens de veroorzaker is. Volgens mij is hier spraken van fringing, hetgeen de sensor en niet de lens aangerekend moet worden. De sensor wordt overbelicht en dat straalt in meer of mindere mate naar uit naar de naastgelegen pixels, waar blijkbaar rood nog net met het licht overweg kan en de andere kleuren niet en dus dichtslaan/overbelicht zijn. Ik ga het binnenkort eens uittesten met mijn (nieuwe) Nikkor 28-70mm f/2.8, één van de mooiste lenzen van Nikon.

Longitudinale CA heb ik met de 105 mm (nog) nooit waargenomen.

Volgens een aantal reviews moet hij er bij f/2.8 en f/4 onder extreme omstandigheden wel last van hebben, maar niet in die mate dat het niet meer te corrigeren is.

VIGNETTERING

Ik kan hier wel een zwik foto’s neerzetten, maar het heeft eigenlijk weinig zin. Het is een FF-lens, dus als er vignetting is, dan zal die al nauwelijks waarneembaar zijn op een DX-camera.
In meerdere testen heb ik de volgende waarden gevonden voor een DX lens (in de hoeken).
Op f/2.8 ca. -0,5 eV
Op f/4 < -0,1 eV
Daarboven helemaal verwaarloosbaar.

SCHERPTE.

By far mijn scherpste lens die ik heb had (totdat ik onlangs de 24-70mm aanschafte). Volgens menig review heeft Nikon concessies gedaan aan de lens om er een goede/outstanding macro lens van te maken. Voor landschapsfotografie zou hij minder geschikt zijn. Ik geloofde dat maar gedeeltelijk. Inderdaad was de lens voor landsscahpsfotografie niet zo outstanding als voor macro, maar het was echt mijn scherpste lens. Nu ik met de 24-70 mm schiet, zie ik wat de lens te kort komt op dit vlak. En dat is inderdaad best wel veel. Maar die 24-70 mm is ook echt een beest van een lens.......

© Nikon
Interpretatie MTF

De lens is echt ontworpen om macro's/close-ups mee te maken. Echter voor portretfotografie is hij ook zeer goed inzetbaar. Eigenlijk vind ik het mijn mooiste portretlens, mooier dan bijvoorbeeld de 50mm f/1.8D. Met korte brandpuntsafstand moet je altijd opletten dat gezichten niet vervormen, bij 105mm heb je daar geen last meer van, omdat je gewoonweg op een iets grotere afstand moet gaan staan, terwijl je nog steeds een beeldvullend gezicht kunt fotograferen. De lens is zo scherp, dat je er eigenlijk alleen mannen mee kunt fotograferen, voor vrouwen is hij soms te scherp :p.
Naast protretfotografie is de lens natuurlijk ook uitermate geschikt om allerlei foto's op middelgrote afstand mee te schieten. Onderstaande foto is genomen op ca. 8 - 10 meter afstand. Na een kleine crop leverde dat de volgende foto op (de achtergrond bijt een beetje uit, de kat is echter perfect belicht).

Ja, en / What's Up by Pjerry ;), on Flickr
Nikon D7000, f/5.0, 1/1000s, ISO 800, JPG Fine, AF-S één scherpstelpunt, 5260K 0,0 , VR=on, Act D-lighting: normaal

Bovenstaande foto is een klein beetje gecropt en veel scherper dan dit kun je het maar nauwelijks krijgen. Een 100% crop van de kop levert deze foto op die alleen een heel klein beetje nagescherpt is, maar dat was nog niet eens echt nodig.

Op macrogebied is het absolute top. Het blijkt echter, dat macro toch iets minder mijn ding is dan ik dacht. Om die reden doe ik niet heel veel op dat gebied, maar zo nu en dan vind ik het toch leuk. Close-ups komen wat meer voor, maar dat loopt ook niet echt over.

Groene gaasvlieg (Goudoogje) \ Green Lacewing (Chrysoperla carnea) by Pjerry ;), on Flickr
http://nl.fotovideo.nu/forum/attachment.php?attachmentid=2008&d=1330250054 http://nl.fotovideo.nu/forum/attachment.php?attachmentid=2007&d=1330250025
100% crop, f/16, 1/250s, tripod, VR=off, ISO 100, + 1eV, handmatige scherpstelling

A beautiful failure by Pjerry ;), on Flickr
D7000, 1/250s, f/16.0, ISO 100, invulflits TTL (geknepen), Contrast+3, handmatige scherpstelling, verzadiging+2, afstd: 40 cm, WBA

En mijn eerste stacking experiment:

Tegenlicht / Back light (stacked) by Pjerry ;), on Flickr
D7000, Nikkor 105mm F/2.8 micro, 1/160s, f/18, ISO 800, stack van 7 foto's (PS 5), niet gecropt.

FLARE

Het gebruik van het ED glas en de Nano coating werpen hun vruchten af. Om flare te krijgen zul je echt tegen de zon in moeten schieten, normaal heb je er (mede door de grote zonnekap) helemaal geen last van.

BOKEH

Zoals je mag verwachten van een f/2.8 met negen afgeronde bladen is het bokeh echt fantastisch. Het verloop van de scherpte is zeer fraai, de achtergrond is rustig, zacht en zeer gebalanceerd. Één van de allermooiste bokehs die ik ken. Mijn 35mm en 50mm f/1,8 lenzen kunnen alleen maar op gepaste afstand toezien wat deze lens produceert.

DOF-indicatie

Op de lens, wordt in een venster, de afstand aangegeven tot het scherpstelpunt (ik moet zeggen dat ik er nog nooit naar gekeken heb..). Daarbij wordt ook een totaal onbruikbare DOF-indicatie aangegeven. Hoewel het vrij uniek begint te worden dat dit te vinden is op een recent objectief, zou deze indicatie net zo goede weggelaten kunnen worden.
Ten eerste zijn het waarden die gelden voor een FF-sensor, daarenboven is de indicatie is zo grof dat het echt een onzinnige toevoeging is. Oordeel zelf aan de hand van onderstaande foto.

TEKORTKOMINGEN

Dat ik enthousiast ben over deze lens dat moge duidelijk zijn.. maar is werkelijk alles aan deze lens
hosanna?
Nee, er zijn nog wel wat issues die het vermelden waard zijn:

Hunten
De belangrijkste tekortkoming is het hunten. Op zeer veel plaatsen op het Internet kom je dit probleem tegen. Op het moment dat deze lens een wat minder contrastrijke foto moet maken, of er weinig licht aanwezig is, gaat hij hunten. Zelfs als hij al scherp gesteld staat, is hij dan niet in staat om automatisch scherp te stellen, hij verlaat zijn scherpstelpunt en gaat “op zoek”.

Focus Breathing
Een tweede punt is de “focus breathing”. Iedere goede eigenschap heeft ook zijn negatieve kanten. De IF (internal focussing) heeft als grote voordelen dat de frontlens stil staat, de lens niet van lengte verandert en, doordat minder massa verplaatst wordt, het focussen razend snel gaat.
Interne focussing is een soort zoomen (zeker bij een echte macro-lens) binnenin de lens. Daardoor zie je dat je kadrering wijzigt op het moment dat je focust. Als je daarna nog gaat croppen is dat niet zo erg, maar als je echt SOOC wilt schieten is dat wel erg. Je komt in een iteratief proces terecht, van kadreren, focussen, opnieuw kadreren, opnieuw focussen, enz. Maar nogmaals ik heb en zal ook in de toekomst er niet erg zwaar aan tillen. Maar de lens doet het wel, en dat is een negatief punt.

Update 15/10/2012
Bij de Nikon Club Nederland is er onlangs een zeer interessant draadje over dit onderwerp ontstaan: ademen AF-S 105/2.8 VR. Voor degene, waarvoor theorie niet zijn/haar ding is, kan het draadje beter niet lezen. Uit dit draadje komt o.a. dat henkk de werkelijke brandpuntsafstand heeft berekend van de lens bij verschillende afstanden tot het object. Hij gebruikte hiervoor een Nikon D700, een full frame (FX) camera. Opvallend is dat de lens nooit brandpuntsafstand van 105 mm haalt. Echter, volgens de Exif bij mijn foto's haalt mijn lens 106,8 mm. Het is hierbij wel jammer dat de lens niet de reële waarden doorgeeft. Ongeacht de afstand toto het object wordt bij iedere foto met dit objectief een brandpuntsafstand van 106,8 mm en een maximale diafragma van f/2,8 aangegeven. Dit zijn zeer zeker niet de correcte waarden als je op korte afstanden van je object fotografeert (zie ook het volgende item: Diafragma). Henkk heeft de volgende waarden gemeten:

/Update

Diafragma
De lens wordt verkocht als een f/2.8 Hoewel Nikon er zelf niets over zegt, is dit niet de gehele waarheid. Het kleinste (en grootste) diafragma wijzigt afhankelijk van de afstand van het object dat je fotografeert.
Nikon heeft er (in tegenstelling tot andere fabrikanten) voor gekozen om het effectieve diafragma weer te geven.
Zoals ik bij “Focus Breathing” al aangaf, is het scherpstellen een soort zoomen. De lens is het meest “uitgezoomd” in de macrostand waardoor daar de f/2.8 niet meer haalbaar is. Op zijn minimale afstand is het grootste diafragma f/4.8 en de kleinste de totaal onbruikbare f/57 !!!
Maar laten we wel wezen, in de macrostand is een f/2.8 (vanwege zijn geringe DOF) ook totaal onbruikbaar. Sterker nog f/4.8 kun je ook niet zoveel mee, tenzij je een plat vlak fotografeert.
De lens presteert optimaal rond f/8 en de grootte van pixels op de sensor bepalen dat ik al last van diffractie krijg boven f/8 en tot f/16 nog bruikbare resultaten oplevert. Daarna krijgt diffractie echt de overhand….. Dus macrofotografie doe ik op f/13 – f/16, het beste compromis op mijn camera tussen scherpte en DOF.

Update 15/10/2012
Naar aanleiding van een vraag van Witeken heb ik uitgezocht hoe de maximale diafragma verloopt in relatie tot de afstand van het object. De gemeten waarden (die zeker niet wetenschappelijk verantwoord zijn, maar wel een erg goede indruk geven) heb ik hieronder weergegeven. In het begin veranderde ik de afstand met 5 cm tegelijk. Na, 1,14 meter heb ik echter de afstand steeds groter gemaakt totdat ik het diafragma zag verspringen naar f/2.8. Opvallend is dat pas bij een behoorlijke afstand (zeer ruim 2 meter) de maximale diafragma wordt bereikt. In de tabel zijn de afstanden van object tot de voorkant van het objectief weergegeven. Om de afstand tot de sensor te krijgen (de waarden die je normaal tegen komt) moet je er ca.15 cm bij optellen.

Afstand voorkant objectief tot object (cm)Maximale diafragma
164,8
56-2253,0
> 2252,8

/Update

Gewicht
De lens is veel zwaarder dan zijn grootte doet vermoeden. Op mijn D7000 body kan het net aan (met mijn grip erbij is het zelfs prima), op mijn D40 is er echt onbalans. Het ontbreken van een tripod Mount, zorgt ook voor een grote belasting van de kop op de tripod. Goed vastdraaien is noodzakelijk en in het begin er altijd rekening mee houden dat hij een klein beetje voorover zal gaan. Met de basic panhead, zonder fijnafstelling is dat wel eens problematisch (goede reden om een echt goede kop te gaan kopen :p).
Eigenlijk is het dus een lens voor de (zwaardere) pro-bodies. Echter geen probleem als je de lens goed ondersteunt tijdens het fotograferen, maar dat doen we toch allemaal…..

Plastic zonnekap
Naar mijn bescheiden mening mag op een pro-serie lens wel voorzien zijn van een metalen lenshood. Meer plastic dan de bijgeleverde kap kan haast niet. Niet alleen is de kap daardoor veel kwetsbaarder geworden, maar het biedt ook niet dezelfde bescherming aan je dure lens als een metalen exemplaar.

Opdruk
Zoals op de diverse foto's hierboven is te zien zijn alle teksten opgedrukt. Soms zijn de letters (in het plastic) uitgefreesd, zodat ze boven de omgeving uitsteken (zie de gouden opdrukken), soms zijn de letters gewoon opgeplakt/geverfd (zie de witte opdrukken). Eigenlijk zou dit allemaal in metaal ingefreesd moeten zijn, zoals je zou verwachten bij een objectief van deze klasse.

CONCLUSIE

Als je het geld er voor over hebt, een Nikon bezit en een mooie macro- en portretobjectief wilt, dan kan ik deze lens van harte aanbevelen.
Het bokeh is outstanding, de flare, fringing, CA, vervorming en vignettering zijn allemaal zeer goed onder controle. De lens wordt geleverd met de beste VR die Nikon op dit ogenblik heeft.
Voor een pro-serie lens van Nikon kost deze lens eigenlijk maar een schijntje, maar dat schijntje is natuurlijk wel relatief…..
Er zijn ook nadelen zoals een plastic zonnekap, en de opgedrukte teksten. Een verkeerde bezuiniging in mijn ogen. De focus breathing en vooral het hunten onder wat mindere omstandigheden moeten zeker als nadeel meegenomen worden.
Het gewicht en de niet constante f-waarden zijn in het verhaal als negatief punt genoemd, maar daar til ik eigenlijk niet zo zwaar aan (letterlijk en figuurlijk).

Extra:
In ieder geval zijn er veel foto's die gemaakt zijn met dit objectief o.a. in deze en deze Flickr-groepen, maar ook in mijn stream kun je nog meer voorbeelden vinden.
Naar aanleiding van een opmerking dacht het ook wel leuk zou zijn om naar andere reviews te kunnen kijken:Er zijn er nog veel meer, maar een aantal belangrijke spelers staan in deze lijst en levert al een hoop leeswerk op.

© Pierre Timmermans 2012.
Niets van deze review mag gebruikt, gekopieerd of op enige wijze vermeerderd worden zonder schriftelijke toestemming van de auteur.

Heb jij ook een Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Top review, Pierre!

Ik hoop dat je de tijd en zin kunt vinden om ook je 24-70mm zo te reviewen. De prestaties van 'dit beestje' ken ik uit eigen ervaring dus ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen met de 24-70mm
Dank ebatgot.
De ervaring met die lens is van de ene WOW in de volgende WOW. Jammer, maar niet echt desastreus, dat er geen VR op zit. Ik wilde eigenlijk voor de nieuwe Tamron gaan, maar dat werd me van heel erg veel kanten afgeraden.
De 24-70 is verslavend, en .... ik kan ze alleen maar gelijk geven. De echte groothoek mis ik niet, omdat ik mijn meeste foto's op ca. 35, 50 en 70 mm schiet (ff 50, 75 en 105 mm). In de toekomst komt er toch een "echte" tweede camera (hoewel ik over de D40 best tevreden ben, als je zijn beperkingen kent. In moeilijke situaties pak ik altijd mijn D7000), loop ik toch met twee camera's om mijn nek. Afhankelijk van de omstandigheden krijgt de tweede dan een tele of een groothoek erop geschroefd. Allemaal toekomstmuziek, geen van al die producten heb ik nu en die tele (70-200mm) is nog duurder dan de 24-70mm.... :p
Mooie review Pjerry, heel uitgebreid. Ik zit zelf ook te twijfelen tussen deze Nikon 105 VR of de Sigma 150 OS. Die schijnt ook aardig goed te presteren.

groeten, Marcopaint
Dank Marco, zo komen we elkaar nog eens ergens tegen hè :D.

Na wat ervaring met macro (ik ben er geen echte ster in, maar dat heeft ook met de matige interesse te maken), zal ik iedereen aanraden om minimaal ca. 100mm te nemen. De afstand tot je onderwerp is met de kortere lenzen gewoon veel en veel te klein naar mijn idee, zeker als je nog eens met tussenringen gaat werken. De prijs neemt met de brandpuntsafstand ook behoorlijk toe.

De Sigma is een mooie oplossing voor dit probleem (hij werkt ook nog met de converters van Sigma!!). Ik denk dat je heel erg veel waar voor je geld krijgt, maar ook een hoop gewicht. Er zit een tripodmount op (ook erg lekker) en schijnt ook nog goed te presteren op afstand.
In een review werd hij vergeleken met de Nikkor 70-200 mm VRII. Waarbij het focus breathing probleem van de 70-200mm werd aangehaald (die is inderdaad HUGE bij de 70-200 mm, op korte afstand blijkt de 200 mm slechts 138 mm te zijn). Maar ik denk dat die vergelijking voor de rest spaak loopt, mag ook wel gezien het prijsverschil.

De bedenkingen die ik heb, en dat is heel persoonlijk. Het is Sigma. De QC bij Sigma is duidelijk lager dan bij Nikon. Je kunt een goede treffen, dan ben je spekkoper, maar als je problemen hebt.... de aftersales van Sigma is niet echt denderend. Daarnaast niet stof- en spatwater-dicht. Maar of dat belangrijk is moet je zelf uitmaken, jij bent de enige die weet hoe je met je spullen omgaat.

Daar staat tegenover, de 150 mm erg lekker is, scheelt toch weer ruim een dm speelruimte.
Ik ben erg benieuwd naar uiteindelijke keuze, resultaten (zal de foto's op Flickr wel langs zien komen) en review (?). Ik hoop niet dat ik dan spijt ga krijgen :p. Zal wel niet, ben heel erg tevreden met mijn 105 mm....
prima review alleen een nadeel ben ik het niet mee eens. 62 mm filtermaat is helemaal niet ongebruikelijk bij Nikon. Nikon had in het verleden nog een 5T en een 6T close uplens in zijn assortiment met filtermaat 62 mm die speciaal voor op de macrolenzen zijn ontwikkeld. Deze dioptrien (met 2 lensdelen) zijn trouwens van prima kwaliteit en als je de kans krijgt er een te kopen: gelijk doen, want ze zijn erg zeldzaam.
En eerlijk gezegd vind ik dat deze lens wel bovenmatig veel last van chromatische aberraties heeft, maar gelukkig is dit allemaal zeer makkelijk te verhelpen met LR 3 of 4. Ik gebruik deze lens trouwens met veel plezier voornamelijk voor onderwaterfotografie.

groet, Udo
Dank Udo voor je reactie.

Misschien dat je 62 mm wel op macrolenzen tegenkomt, maar hoeveel mensen hebben meerdere macrolenzen? Op andere lenzen heb ik de maat nog nooit gezien. In mijn tasje heb ik nu objectieven met 52, 62, 67 en 77 mm filtermaat zitten. Ik vind dat toch wel erg onhandig. Ik weet 58 mm bestaat ook nog :p. Een beetje meer standaardisatie zou toch wel een hoop geld schelen. Een vast protectie- of UV-filter kan ik me wel voorstellen per lens, maar om nu 4 verschillende maten CPL's, ND's, GND's te moeten kopen dat is nogal wat. Dus ik ga maar Cokin aanschaffen, maar dat lost niet echt het probleem op van de pola's. Op deze lens gebruik ik een 67 mm CPL met verloopring, maar dat is dus ook niets, want je zonnekap kan er dan niet meer op. Dus dat wordt weer gewoon ca. ¤ 100,= voor een losse CPL.

Ja, CA.... Ik heb er geen last van en als ik andere reviews lees kom ik daar ook niet veel opmerkingen over tegen. Ken Rockwell heeft het alleen over dat "Lateral Color Fringes" op zijn D3 niet optreden. Tom Hogan zegt: "While the edges wide open may have a hint of softness to them, what isn't present is chromatic aberration.". Cameralabs heeft het over een milde vorm van longitudinale CA (LCA wil je dus echt niet hebben). Hun bijgesloten foto's (takken van bomen) laten op 100% niets zien van gewone CA (maar ik kan niet vinden of dat bijgewerkt is). Waar het op neer komt, ik heb er geen last van en in de literatuur kom ik het ook niet echt tegen.
Misschien heb je een exemplaar dat niet lekker zit op dat gebied. Ik denk dat je met me eens bent dat mijn eend en details van de gaasvlieg (allemaal SOOC en 100% crop) niet veel sporen van CA laten zien. Die gaasvlieg is er niet heel gevoelig voor, maar als het er veel zou zijn, dan zou je toch iets moeten zien.

/Edit:
Ik was net wat reviews aan het toevoegen en zag bij Photozone.de dat ze eerst een slecht exemplaar hadden met veel CA. Hun tweede versie voldeed wel aan de verwachting en heeft een CA van < 1 pix. Dit sterkt het idee dat je misschien een "slecht" exemplaar hebt. Als hij nog in de garantie valt zou ik even gaan zeuren bij Nikon.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 19 juli 2012 22:15]

Mooie review hoor. Zelf heb ik de lens ook in combinatie met een D300s. Ik kon deze een keer voor een leuke prijs kopen en wil me zodoende eens gaan verdiepen in macro fotografie (dat stiekem toch wel een aparte tak van sport is). :)
Het hunten, daar heb ik ook wel eens last van in moeilijke licht omstandigheden. Handmatig helpen tot (bijna) scherp helpt dan en dan het laatste tikje door de lens zelf laten doen.

Mooie van deze lens is dat hij goed samenwerkt met mijn Nikon TC20e-III extender waardoor je 210mm hebt met dezelfde scherpstelafstand! Je diafragma verdubbelt dan ook, maar voor macro wil je juist een hoger diafragma. AF is dan nog wel iets minder betrouwbaar.
Dank Toewan, wordt op prijs gesteld.

Bij mij helpt het niet als ik hem eerst handmatig scherp stel. Als hij wil hunten, gaat hij hunten. Het onderwerp bijlichten helpt wel (zaklampje doet soms wonderen :p).

De extender verandert wel de brandpuntsafstand en inderdaad de TC20e-III maakt er een F/4 lens van. Maar als ik het goed hebt, correct me if I'm wrong, het blijft dan een 1:1 macro-lens waarbij alleen de werkafstand toeneemt. Dat kan wel eens erg lekker zijn. Om meer vergroting te krijgen moet je volgens mij naar tussenringen toe.

Hoe bevalt de TC20e-III. Ik heb wel eens gehoord, om je scherpte te behouden, dat je eigenlijk de TC14 of hooguit/in het uiterste geval de TC17 moet nemen. Maar wat een gebruiker ervaart vind ik toch net iets belangrijker.

Voor alsnog heb ik geen extenders gekocht, omdat ze maar op heel erg weinig lenzen gebruikt kunnen worden. Soms ben je bepaalde functies kwijt, maar nog belangrijker, door de constructie van de TC moet de achterste lenzen van je objectief verzonken zitten en dat is niet altijd zo. Volgens deze chart zou AF op de 105 mm helemaal niet werken. Op de 70-200 mm werkt hij wel, wellicht dat ik tegen de tijd dat ik dat objectief aanschaf ik er een extender bij neem.
Ik heb mijn 105 VR verkocht en er een Sigma 180mm Macro voor terug gekocht (en nog wat centjes over gehouden) :) . Daar heb ik geen spijt van gekregen. De 200mm is de absolute top voor Nikon, volgens een aantal ervaren macro mannen is de 180mm Sigma een goede 2e.
De VR mis ik niet. Ik sta meestal op statief.
Voor portret foto's raad ik 1 van de DC objectieven aan of een lichtsterke prime van 200mm of meer.
Dat is een objectief dat twee keer zo duur is, dus geen vergelijk lijkt me. Dus hoe je dan centjes overhoudt? Tenzij je het net als ik doe.... wat ik te kort kom spaar ik :D.

Daarnaast is 200 mm absoluut geen portretlens meer (wordt erg vlak), zeker als je die op een DX-camera zou zetten.

Ik had ook liever meer mm gehad voor macro, maar de prijs neemt een beetje exponentieel toe met de mm's. De Sigma 150mm macro, vind ik in dat opzicht wel erg mooie lens. Enige nadeel, ik ben niet echt een Sigma-man. Heb je een goed exemplaar ben je spekkoper, maar anders.....
Fijne eerlijke review Piere!
Dank je Peter.
Een strange artefact dat je hier een heel andere naam hebt. Ik herkende je aan je avatar :D.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013