Asus Zenbook UX31A-R4003V Review

Door Memori 10 juli 2012, laatste update op 10 juli 2012, 2.549 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Zonder problemen in zon werken
  • Accu gaat een hele werkdag mee

Minpunten

• Gevoelige touchpad is ergerniswekkend
  • Geen home/end, pageup/pagedown

Sub-beoordelingen

Ik begin maar met een waarschuwing dat deze review waarschijnlijk niet lekker leest. Ik typ alles maar even snel uit zonder er bij na te denken. Wel bevat deze review detetaileerde informatie over problemen waar ik tegenaan ben gelopen.

Een goede eerste indruk
De Zenbook wordt geleverd in een nette doos voorzien van een aantal converters en adapter met een universeel systeem vergelijkbaar met die van Apple, waardoor het mogelijk is om bijvoorbeeld ook Engelse of Amerikaanse stekkers eraan te zetten (niet inbegrepen).

Als je de Zenbook uit de doos haalt valt meteen op dat het echt een luxe product is. De hele chassis is van aluminium gemaakt en voelt heel stevig aan. Het scherm blijft, zoals vrijwel alle nieuwe laptops, plakken tot waar je hem open of dicht doet. Tijd zal leren of de Zenbook deze stevigheid weet te behouden.

Het opstarten verloopt heel erg snel. Bij de eerste keer opstarten moet er wat informatie ingevoerd worden, maar dat is zelfs voor de grootste computerleek nog te doen. Niet geheel onverwacht stond er de gewoonlijke overtollige software van Asus geïnstalleerd zowel als McAfee antivirus. Ik heb niet veel met de standaard installatie gespeeld, want ik besloot er een schone OS op te zetten. Dat bleek een hele avontuur.

Het installeren van Ubuntu / Linux Mint
Het plan was om eerst te kijken of de Zenbook goede ondersteuning had in Linux om daar een stukje over te kunnen schrijven in mijn review. Helaas kon ik geen van beide distributies installeren vanwege een zwarte scherm wanneer de installatieprogramma geladen is.

Installeren van een schone Windows 7
Het eerste probleem dat ik ben tegengekomen is dat het systeem de rechter USB poort niet herkende als ik er tijdens de boot een bootable USB stick in had. Sterker nog, het hele systeem ging gewoon hangen zodra ik de USB stick erin deed (tijdens boot of in de EFI). Wanneer ik de USB stick eruit haalde, ging het systeem weer verder alsof er niets aan de hand was. In de preinstalled Windows installatie herkende hij deze USB poort wel gewoon.

Na van USB poort te hebben gewisseld (nu de linker), kwam ik eindelijk in het Windows installatie programma terecht, waarbij ik een probleem stuitte alvorens ik het scherm kreeg om de partities in te delen:

A required CD/DVD drive device driver is missing
Hierbij is het noodzakelijk om terug te gaan naar de preinstalled Windows installatie om daar de Intel USB 3.0 drivers van de Intel website te downloaden en op de schijf te plaatsen. Vervolgens kan je dan in het Windows installatie programma alle drivers inladen na deze te hebben opgezocht.

Het volgende probleem komt voort bij het maken van de partities. Het is noodzakelijk om ALLE partities te verwijderen en vervolgens een partitie voor je schone Windows installatie aanmaakt. Ik heb geprobeerd om de systeemherstelpartitie te behouden, maar dan zeurt hij iets over de GUID Partition Table wat ik zelfs niet met PartMagic heb kunnen oplossen.

Uiteindelijk in Windows, is het gemakkelijk om de drivers van de Asus website te downloaden en te installeren. Je hebt niet alle drivers nodig; uiteindelijk heb ik gekozen voor de Intel drivers (chipset, VGA, USB), de WiFi drivers en de keyboard shortcut / Trackpad drivers.

De eerste negatieve eigenschappen duiken op
Met mijn palmen rustend op de laptop, lekker aan het programmeren of chatten met vrienden. Het duurde niet lang of ik ondervond problemen met de zeer gevoeldige Trackpad. Gezien de grootte van de Trackpad, raken de palmen tijdens het typen regelmatig de Trackpad. De driversoftware detecteert dit niet goed en ziet dit als een aanwijs- aanraking. Hierdoor komt het regelmatig voor dat je een hele lap tekst selecteert en dit vervangt met hetgeen je aan het typen was, of dat je per ongeluk een ander venster focust.

Dit probleem is minder erg te maken door de Trackpad software juist te configureren (rechtsklik icoontje in de Traybar), maar zelfs dan komt het nog steeds met regelmaat voor. In het register kan je een aanpassing doen waardoor je een optie "palm tracking" beschikbaar krijgt in de Trackpad configurator. Deze kan je één stand hoger zetten dan standaard is, maar dat is nog bij lange na niet genoeg. Dit blijft dan ook een negatieve eigenschap totdat Asus de software hiervoor aanpast. De "palm tracking" optie zet je aan door de DWORD "Palm_Display" in de volgende sleutel de waarde "1" te geven:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Elantech\SmartPadDisplay
Of de volgende waarde direct aan te passen (5 is maximaal in de GUI, andere waarden nog niet uitgeprobeerd):
HKEY_CURRENT_USER\Software\Elantech\SmartPad\Palm_Slider
Verder heb ik één tot drie keer per dag last van dat het systeem voor ongeveer 1 minuut stilhangt. Alles wat ik heb getypt wordt dan tegelijk uigevoerd als het systeem weer verder gaat. Muis werkt nog wel, en ik kan ook gewoon minimalizeren / maximalizeren, maar ALT+CTRL+DEL of taskmgr opsterten werkt bijvoorbeeld niet. De oorzaak kan zijn dat ik de systeempartitie heb geëncrypt met TrueCrypt, maar dat kan ik pas uitsluiten wanneer ik de partitie decrypt.

De perfecte laptop voor het terras
Het scherm is het beste wat een laptop is overkomen. Je kan namelijk pal in de zon alles nog goed zien wanneer je een lichte achtergrond hebt. Als je tegen de zon in zit, zijn donkere pagina's ook nog wel te lezen. De batterij gaat (vooralsnog) ook erg lang mee. Het enige nadeel is, is dat je de batterij er niet uit kan halen voor wanneer je deze niet nodig hebt (gezonder voor de batterij). Ik verwacht dan ook dat de batterij snel minder zal worden, tenzij Asus een automatische batterij bypass heeft. Dat wordt nergens aangegeven, dus daar is weinig hoop voor.

Wordt vervolgd..

Heb jij ook een Asus Zenbook UX31A-R4003V?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik heb UX31A-R4003X Ubuntu 12.04 staan. Installatie verliep zonder problemen. Alle hardware werkt out of the box. Geen idee wat er bij jou niet goed gaat..
Dat is apart. Ik zal het binnenkort nog eens proberen.
Het is niet helemaal waar wat hij zegt, vrij wel alle huidige linux distros hebben een intel driver die niet goed werkt met de 4000 gpu, Na updaten is het vaak wel opgelost.

Je kan dit vrij simpel oplossen door in grub nomodeset toe te voegen aan je kernel paraments bij het booten. Zodra je update naar de laatste kernel is het opgelost.
Misschien niet helemaal de juiste plek maar heeft iemand nog enig idee waar je een UX31A kan aanschaffen?

[Reactie gewijzigd door Scorp op 1 november 2012 11:22]

Ik denk dat je bedoelt dat je 'm eerst in de winkel wilt zien?
Anders kan je gewoon in de pricewatch kijken..

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities