Apple MacBook Pro 2012 13.3" Ci7 3520M, 8GB, 750GB Review

Door mcauseway 8 juli 2012, laatste update op 8 juli 2012, 3.407 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• i7 processor, 8GB werkgeheugen, fantastische touchpad, accu duur, goede stabiele werking wireless internet

Minpunten

• standaard geen SSD aanwezig

Sub-beoordelingen

Waarom deze aankoop?
M'n vorige notebook had er de brei aan gegeven (Zepto), dus was op zoek naar iets nieuws (13-14"). Lang getwijfeld tussen een ultrabook met ssd of een nieuwe generatie MBP 13". Voor mij is prestatie en accuduur van de notebook een doorslaggevende factor geworden, gewicht/formaat komt op de 2e plaats. Het is dus deze notebook geworden, mijn eerste Apple.

Eerste indruk
Na 1 week ben ik al helemaal fan van deze notebook. Alles werkt snel, smooth en vooralsnog weinig hitte -en geluidsproductie meegemaakt. Nu heb ik nog geen zware taken gedaan, maar de planning is om er video bewerking mee te gaan doen. Het beeld heeft 'slechts' een resolutie van maximaal 1280 x 800, maar op een 13.3" beeldscherm is dit wat mij betreft niet storend, ik vind het beeld mooi helder en rustig om naar te kijken. De grote touch pad is ook een grote plus ten opzichte van de vele andere notebooks die ik heb gehad en geprobeerd. Dit werkt simpelweg lekker en soepel, hopelijk is het ook duurzaam.

Inbouw SSD
Tegenwoordig is een SSD schijf zo'n beetje de nieuwe standaard als je over ultrabooks/notebooks praat. Het is jammer dat deze nieuwe generatie MBP geen SSD heeft maar een 750gb HDD van Toshiba. Het eerste wat ik daarom zelf heb gedaan is een 128GB SSD inbouwen (Samsung 830 series). Met het programma CCC (carbon copy cloner) kun je heel eenvoudig je OSX systeem 'copy-pasten' van je hdd naar je ssd. Vervolgens is het omwisselen van je schijven een fluitje van een cent. Hierna is het raadzaam om de functie 'TRIM' aan te zetten en het SMS (sudden motion sensor) uit te zetten. Binnenkort vervang ik de optische schijf met de originele 750gb hdd, zodat ik een ruime opslag capaciteit heb binnen mijn MBP. Op deze manier ben je zo'n 150,- euro extra kwijt, maar naar mijn idee een interessante investering!

Prestaties
Helaas moet ik jullie lezers van mijn simpele review teleurstellen ten aanzien van prestatie grafieken, tabellen en vergelijkingen met andere notebooks. Ik ben wat dat betreft nog te weinig bekend met OSX en heb nog geen zware taken met deze MBP uitgevoerd. Wellicht kan ik in de toekomst een update geven als ik wat video bewerking en rendering heb gedaan. De i7 processor icm 8GB geheugen zorgen er iig voor dat ik mijn standaard taken probleemloos kan uitvoeren: internetten, filmpjes kijken en emailen. Ik verwacht met videobewerking meer van deze potentiële kracht gebruik te kunnen maken. De SSD die ik zelf heb ingebouwd zorgt voor snellere opstart tijden van OSX en andere applicaties. De wireless verbinding werkt een stuk sneller dan op m'n vorige laptop, en geeft bovendien nooit verbindingsproblemen. Ik zal niet diep ingaan over het verschil Windows 7 en OSX Lion. Hoewel ik Windows 7 nog niet heb geïnstalleerd op deze laptop, ben ik als ex-Windows gebruiker al zeer tevreden over de werking van OSX. Aangezien ik de laptop deze maand heb gekocht kom ik ook in aanmerking voor een gratis upgrade naar OSX Mountain Lion, leuk meegenomen lijkt me zo!

Mocht je nog vragen en/of suggesties hebben mbt tot deze MBP dan verneem ik dat graag.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2012 13.3" Ci7 3520M, 8GB, 750GB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Hoe zit het eigenlijk met de effectieve batterijduur op de nieuwe MBP 13 met i7? Ik zou dit toestel willen aanschaffen maar vraag me af of de i7 de batterijduur niet teveel inkort. Hoe verhoudt dit zich ten opzichte van de geadverteerde 7 uur?
Ik heb het niet exact gemeten, maar met normaal gebruik en af en toe in-uit sluimer stand, draai ik toch zeker 6u zonder netstroom, als het niet langer is.
tja, en dan ben je uiteindelijk ¤ 1700 kwijt voor een 13" laptopje.

Het zal wel met de produktie van harddisks te maken hebben maar in zo'n dure laptop hoort minimaal een 7200 toeren harddisk of liever een Seagate hybride disk van zeg 750 GB.
pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm
SSD is natuurlijk weer een stukkie duurder, zeker een 256 GB.

Het verschil in opstarttijd tussen een mac met harddisk of één met SSD/hybride disk is gewoon verbluffend, opeens kan je (oude) machientje weer een jaar langer mee.
Dat is mijn ervaring met een unibody macbook white.

Als je toch zo aan het upgraden slaat is het instapmodel van een Apple MBP serie met een wat mindere processor volgens mij een wat economischere keuze.

OSX 10.8 heet Mountain Lion.
Snow Leopard was 10.6.
Inmiddels aangepast (Snow Lion -> Mountain Lion), bedankt.
Ben het helemaal met je eens vwb de hardeschijf, belachelijk dat ze daar geen upgrade van 'deze tijd' voor doen!

Overigens snap ik niet helemaal hoe je op 1700,- komt, ik was 1425+150 = 1575,- kwijt.

[Reactie gewijzigd door mcauseway op 8 juli 2012 20:51]

de prijs voor niet studenten in de Macstore is ¤ 1549+¤ 150 maakt ¤ 1699
sorry hoor, als je het hebt over economischere keuze dan ga je kijken bij pricewatch voor de laagste prijs, daar kun je 'm als niet-student kopen voor 1489,- (scheelt 60,- tov de Macstore....)
Als je twee harde schijven hebt moet je ff kijken op internet, want deze kun je via Terminal ook formateren als een grote harde schijf (FusionDrive)
Desondanks dat je zegt niet in te gaan over de verschillen tussen windows en mac os had ik deze als lezer wel graag gezien.
U stapt ook voor het eerst over naar mac en dit is een stap die ik ook misschien wil maken. Daarom had ik graag wat meer geweten over de motivatie en de ervaring.
Dit zijn toch zaken die altijd missen in de professionele reviews imo.
Een verschil tussen windows en osx is pas iets over te zeggen als je er langer ervaring mee hebt, deze had ik toen nog niet. Inmiddels heb ik zo'n half jaar ervaring met deze 'switch' , dus nu zou ik hierover meer kunnen zeggen.

Als eerste mijn motivatie. Deze was, zoals je in mijn review kunt lezen, niet gebaseerd op een nieuw/ander besturingssysteem, maar op prestatie, accuduur, formaat (13-14" ) en gewicht van een laptop. Tenslotte is tot nu toe mijn ervaring met OSX tov Windows positief. Er zijn wat pro's en con's op te noemen, maar die zijn mijns inziens persoonlijk. Het is logisch dat je aan sommige dingen moet wennen van OSX als je hiervoor altijd met Windows hebt gewerkt. Pro is voor mij dat OSX snel werkt. Nadeel vind ik dat bijv. iets simpels als knippen-plakken lastig kan zijn (soms afhankelijk van doel locatie). Ook moet je soms even zoeken op google hoe bepaalde snel-functies werken, toets combinaties voor bepaalde handelingen. Inmiddels heb je Windows 8 en wellicht is dat weer een verbetering tov OSX. Kortom, je moet het zelf wel kunnen waarderen, want soms verlang ik toch wel eens terug naar Windows als het om simpele handelingen gaat die ik met OSx moeilijker voor mekaar krijg (kan ook aan mij liggen natuurlijk ;-).

Hopelijk heb je hier ' iets ' aan!

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013