vivachris

6 juli 2012 12:58, laatste update op 6 juli 2012 13:39, 2989 views

Afgelopen maand heb ik de MSI GT60 gekocht ter vervanging van mijn Acer Extensa 5735 en mijn verouderde desktop. Mijn Acer notebook was 3 jaar oud en ik kon geen enkele games draaien vanwege de lage specificaties en het ontbreken van een grafische kaart. Mijn desktop is verouderd en kan de games van deze tijd niet meer draaien. Omdat ik wel graag spellen speel heb ik voor een gaming notebook gekozen die ik ook kan gebruiken voor school en het bekijken van (HD) films.

De MSI GT60 is een 15.6” gaming notebook met een zeer strak design. De klep en een gedeelte van de binnenkant zijn voorzien van een aluminium laag die ontzettend solide aanvoelt. Voorgaande gaming notebooks van MSI waren glimmend, wat ik persoonlijk niet zo mooi vind voor een notebook. De binnenzijde van de notebook is fraai afgewerkt. Een grote start knop met daaromheen een media bar, omrand met een rode lijn. Van voor naar achter loopt de notebook wat omhoog waardoor het toetsenbord een beetje naar voren gekanteld staat.

Specificaties

CPU-type: Intel Core i7 3610QM
Snelheid: 2GHz
Moederbordchipset: Intel Mobile HM77
Geheugengrootte: 8GB (4x2GB)
Geheugentype : DDR3 (SODIMM)
Schermdiagonaal: 15,6"
Videochip: GeForce GTX670M
Video uit: D-Sub (VGA), HDMI
Schermresolutie: 1920x1080 (Full HD 1080p)
Backlight: Led: Edge-lit

1x DSUB
1x RJ45
1x Kensington lock
BluRayspeler

Hetgeen wat het meest opvalt als je de notebook open doet is de mediabar. Een rechthoekige strook om de power knop heen met een aantal knoppen die in het plastic zijn verwerkt met een touch functie.

Turbo
De knop die de bekende boost knop van MSI vervangt. Je kan door erop te klikken de grafische kaart overklokken. Deze knop werkt echter alleen als die notebook is aangesloten op het lichtnet. Best logisch aangezien er extra stoom gebruikt zal moeten worden wil je de kaart sneller laten klokken.

Fancontrol
Hiermee kan je handmatig de ventilatoren controleren. Zelf heb ik hier totaal geen aandacht aan besteed omdat een notebook dit zelf goed genoeg regelt

Keyboardverlichting
Door op het knopje te klikken schakelt de toetsenbord verlichting tussen 3 standen. Gaming, waarbij alleen het linker gedeelte van het toetsenbord verlicht wordt. Normaal, het hele toetsenbord word verlicht en Uit, alle verlichting van het toetsenbord wordt uitgeschakeld. Tijdens het gamen in de avond is de Gaming stand ideaal. Ook als ik in de avond tekst wil verwerken kan ik het toetsenbord op laten lichten om het toetsenbord duidelijk te maken. Als ik een HD film aan het kijken ben dan wil ik niet dat het toetsenbord constant licht geeft en gebruik ik de Uit stand.

Wifi
Door op een van de knopjes te drukken schakel je de WIFI in of uit

Scherm
Wederom een fijne functie. Als iets download en ik even wat anders ga doen, kan ik mijn beeldscherm uitschakelen terwijl de computer gewoon aanblijft. Ook tijdens het kijken van films, die ik bekijk op een HD beeldscherm door de laptop er aan te sluiten, is het een stuk fijner als je het scherm van de laptop uit kan zetten.

Eject
Naast het standaard eject knopje op de blue-ray speler zelf zit er ook een knop op de media bar die de drive kan openen. Zodra je het indrukt gaat de optical vrijwel direct open. Het lijkt wel of er helemaal geen reactietijd is.

A
Caps lock

Num Lock

Touchpad en toetsenbord
Het toetsenbord van de notebook is van Steelseries, het bekende game merk wat ook bekend is van de headsets en game muizen. Eerdere producten die ik van Steelseries heb gehad waren dik in orde en dit toetsenbord kan zich bij dat rijtje aansluiten. Het betreft een chicklet toetsenbord dat qua bouwkwaliteit erg stevig aanvoelt en lekker typt. De verlichting die het toetsenbord heeft is niet alleen mooi maar ook zeer praktisch. Ik game vaak in de avond uren als het al donker is. Omdat ik veelal shooter of adventure games speel game ik liever in het donker omdat dit wat meer sfeer heeft. Voorheen had ik dan wel eens dat ik op de verkeerde knop zat te drukken omdat ik het niet goed kon zien in het donder. Dit probleem wordt door de verlichting verholpen maar doet er zelfs nog een schepje boven op. Je kan namelijk switchen tussen verschillende verlichtingsstanden door op het knopje op de media bar te klikken. Wanneer je klikt schakelt hij tussen de 3 standen normaal, game of uit. Het standje game zorgt ervoor dat alleen het linker gedeelte van het toetsenbord verlicht is en dus de (voor schooter en adventure games) kant verlicht die het meest van pas komt tijdens het gamen. Als je in het donker een film wil kijken en niet de verlichting aan wil hebben dan kan je de toetsenbordverlichting met 1 druk op de knop ook uitzetten.

Opvallend aan het toetsenbord is de positie van de Windows toets. Normaal zit deze toets aan de linker kant van de spatiebalk maar op dit toetsenbord zit die aan de rechterkant. Dit vind ik erg slim bedacht en is een ideale oplossing voor het bekende probleem voor gamers. Zelf heb in het zo vaak meegemaakt dat ik op control wilde klikken maar per ongeluk op de Windows knop ernaast drukte. Bij mijn desktop duurde het dan altijd een eeuwigheid voordat mijn computer weer terug was geschakeld naar de game. Voor mij word hiermee dus een van de problemen van een regulier toetsenbord verholpen.

Beeldscherm

Het beeldscherm is net zoals de notebook zelf niet glimmend. Een zeer groot pluspunt want nu heb je niet het gevoel dat je op een spiegel aan het computeren bent. Het verschil merk ik heel goed wanneer de zon op het beeldscherm schijnt, Een glimmend beeldscherm (van mijn oude notebook) wordt dan haast onbruikbaar.

Het is een 15.6” beeldscherm dat draait op 1920x1080

Geluid

In deze notebook zit een geluidssysteem van Dynaudio, een gespecialiseerd high-end audio bedrijf. Het geluid is dan ook verbluffend. Het lijkt net of je externe boxen inclusief een externe bass hebt aangesloten. Het geluid uit de twee speakers onder de klep is zeer helder en de woofer aan de onderkant van de notebook zorgt voor een complete muziek beleving. Het volume kan ook erg hard, waar mijn vorige notebook dat niet kon. Bij een spel zoals Counter Strike: Source kan je ook zonder koptelefoon de geluid details als voetstappen prima horen. Bij het kijken van films en het spelen van games maakt het superieure geluid de ervaring groter. Alhoewel deze boxen uiteraard niet kunnen tippen aan een 5.1 of zelfs 7.1 surround set, maakt vooral de woofer het kijken van films leuker door de echte bass bij onder andere explosies en het mooie geluid van muziek in de films. Hetzelfde geld voor games.

Zelf ben ik een liefhebber van hardstyle en ben dus heel tevreden met de woofer die de gewenste bass geeft in de harde tracks.

Het geluidssysteem van mijn vorige notebook was zeer slecht. Het geluidskwaliteit was niet goed en had een erg zwak volume. Deze notebook gebruikte ik dan ook altijd in combinatie met een 2.1 speaker set van Philips. Alhoewel de kwaliteit van het audiosysteem van de GT60 zeer goed is zal ik ook deze notebook aansluiten op mijn speakers maar dit geheel vanwege het volume.

Mobiliteit

Op mijn huidige opleiding volg ik laptop onderwijs. Dit houd in dat je voor meer dan de helft van de lessen je notebook nodig hebt voor het maken van aantekeningen of maken van oefeningen. Mijn Acer notebook was ook een 15.6” notebook en vond ik al behoorlijk zwaar om elke dag mee te sjouwen naar school. Door de high-end onderdelen die in deze notebook gebruikt zijn, is de notebook wel een stuk zwaarder dan mijn oude. Aangezien wij op school alleen werken met internet en microsoft office applicaties, denk ik erover om mijn oude notebook te gebruiken voor school en mijn MSI gaming notebook thuis te laten staan om mee te gamen en films/ TV series te kijken.

Hierboven trok ik de gaming notebook in vergelijking met een basic notebook met matige specificaties. Toch wil ik deze notebook qua mobiliteit in zijn eigen groep vergelijken namelijk met andere gaming notebooks. Waar vrijwel alle gaming notebooks 17.3” beeldschermen hebben heeft de GT60 een 15.6” beeldscherm. Dit maakt naar mijn mening de notebook een stuk mooier doordat die een stuk minder lomp lijkt. Als je het gewichtsverschil vergelijkt met de 17.3” inch Asus notebook van mijn broertje met de MSI GT60 dan voel je een verschil. Je levert dus met een 15.6” beeldscherm in op de grootte maar daarmee is het gewicht ook een stuk lichter.

Wil je een gaming notebook kopen om hiermee veel te reizen kies dan voor deze MSI GT60 want die is een stuk mobieler dan vergelijkbare notebooks met een 17.3 “

Gamen

Een aantal jaren terug toen ik nog een desktop had, speelde ik altijd via Steam games met mijn persoonlijke game account. Zodra deze notebook klaar was voor gebruik heb ik als een van de eerste programma’s Steam geďnstalleerd. Op dit account heb ik games staan als Counter Strike: Source , Left 4 Dead 2 en Team Fortress 2. Een aantal van mijn all time favourites. Maar ik heb natuurlijk niet de GT60 gekocht om CS op te spelen. Daarom heb ik Battlefield 3 aangeschaft via Origin omdat ik grote fan ben van de Battlefield reeks. Dit is een van de nieuwe shooters die op grafisch gebied veeleisend zijn. Nadat de game klaar was met downloaden en installeren ben ik met deze game aan de slag gegaan. In game heb ik gelijk alle video settings op zijn hoogst gezet er van overtuigd dat deze notebook dat aan moest kunnen en ik werd niet teleur gesteld. De maps en de details zijn erg mooi maar het spel leid er niet onder. De levels en missies laden rap en er is niks merkbaar van een vertraging of hapering bij het spelen van deze game. Mijn overige game titels draaien uiteraard ook als een zonnetje op deze game notebook.

Tijdens het gamen moet de notebook wel aangesloten zijn met de stroomadapter. Als je dit niet doet gaat die namelijk wél haperen en blijft die hangen. Dit is niet gek aangezien er een videokaart inzit die erg veel stroom verbruikt. Gelukkig kun je ook instellen dat de notebook de interne grafische kaart gebruikt, waardoor de batterij een stuk langer mee gaat als je niet aan het gamen bent.

Deze notebook heb ik gekocht bij 4Launch voor ¤1899, figuurlijk een rib uit mijn lijf zo duur. Dit was dan voor mij ook het grootste minpunt. Na er goed over nagedacht te hebben en het te hebben vergeleken met ander notebooks, heb ik uiteindelijk toch voor deze MSI gaming notebook gekozen. Na het nu een maand in mijn bezit te hebben heb ik er nog geen moment spijt van gehad. Je krijgt wel ware kwaliteit voor je geld wat je in meerdere aspecten terug ziet. De zeer goede bouwkwaliteit en de verbluffende hardware die in de notebook zit.

Ondanks de hoge prijs heeft MSI een super notebook weten neer te zetten. De beste hardware is in de GT60 verwerkt wat het een van de beste notebooks op de mark maakt. De goede bouwkwaliteit, de doordachte features , superieure hardware en de 2 jarige garantie maken deze notebook elke euro waard. Door het formaat is de notebook ook zeer mobiel. De enige minpunten die ik kan bedenken zijn het gewicht, het blijft een zwaar apparaat, en dat je eigenlijk niet kan gamen zonder stroom want anders gaat het spel haperen.

Pluspunten

• • Hardware
  • • Bouwkwaliteit
  • • Geluid
  • • Het scherm
  • • Blu-ray speler
  • • Keyboard
  • • Mediabar
  • • Toetsenbord(verlichting)

Minpunten

• • Het gewicht
  • • Niet mee te gamen zonder netstroom
  • • Prijs
Algemene beoordeling Score: 4

Fotos zijn gemaakt met een "Canon Digital IXUS 80 IS" :)
Mooi ding hoor en erg goede specs! Hij is wat aan de prijs maar heb je ook echt iets waar je van kan genieten. Leuke informatieve review

[Reactie gewijzigd door Nikeo op 6 juli 2012 13:19]

Iets wat je elke dag gebruikt, uren aan een stuk, jaren lang, is dan ook wel iets waard :)
Zeker als je ook wat wilt gamen... ik heb een MSI GE620DX, en daar ook hetzelfde probleem met op batterij werken: gamen wordt echt heel moeilijk (laadscherm in Skyrim duurt dan paar minuten ipv enkele seconden). Vind de kwaliteit van mijn notebook ook geweldig.

Nog een minpunt bij mij was de korte stroomkabel. Is dit bij deze ook zo of is deze best wel lang?
mooie review ;)
zou je nog iets kunnen vertellen over de hoeveelheid geluid productie (bij bv gaming) en hoe lang kun je op een accu gewoon internetten etc.?
en ben je er uberhaupt nog steeds gelukkig mee?
ja ja, je hoort een aankomende koper :P

[Reactie gewijzigd door handpels op 14 augustus 2012 03:43]

@Vampiretrix: Deze GT60 heeft een 1.80m lange power cord

@handpels: Als je gaat gamen hoor je wel dat die wat meer geluid gaat maken. Zelf heb ik hier geen problemen mee omdat ik vaak mijn geluid vol open zet en het dan niet meer hoor.

Toen mijn Acer notebook gerepareerd moest worden heb ik mijn GT60 een paar keer mee naar school genomen. Hij was toen goed opgeladen en heb er toen ongeveer 4 a 5 uur mee kunnen werken zonder accuoplader. Ik gebruikte hem dan wel alleen voor internet en word.

Ik ben er nog steeds erg tevreden mee, een van mijn betere aankopen in een lange tijd :)
ik heb nu de msi gt60 0nc 009nl gekocht maar ga hem terugsturen omdat het toetsenbord zo verkloot is..... :S
ik moet soms toetsen 2 keer indrukken voordat het lukt en ook de spatiebalk moet ik echt in het midden indrukken wil ie werken...

jij hebt daar geen last van?
Ik hoop dat het een fabrieksfout is want verder is het een heerlijk goeie laptop!!
weet iemand hier al wat over?