Samsung Galaxy Tab 2 10.1 3G 16GB Titanium Review

Door T.Struik 8 juli 2012, laatste update op 19 juli 2012, 52.942 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Mooi design
  • Snel
  • SD-slot
  • Goed presterend display
  • Speakers leveren goed geluid

Minpunten

• Geen HDMI (multi-poort)
  • Geen (micro)USB (multi-poort)
  • Niet erg innovatief
  • (Te) hoge prijs
  • Geen accessoires
  • Geen micro-SIM
  • (Te) veel preinstalled software

Sub-beoordelingen

Na de met rechtszaken geplaagde Samsung Galaxy Tab 10.1 komt Samsung nu met een zogenoemde ‘successor’ met een naam die niet erg verrassend en spannend is: De Samsung Galaxy Tab 2 10.1. Hiermee is dit ook gelijk de eerste Samsung tablet die ik review. Hiervoor had ik het genoegen om de Yarvik GoTab 465 uit te proberen. Deze tablet wist mij op meerdere fronten toch redelijk te verrassen en bood een goede prijs/prestatie verhouding. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar deze Tab 2 10.1 wat betreft prijs/prestatie. Omdat ik al eerder tablet reviews gemaakt heb zal ik ook meerdere keren de vergelijking trekken met deze exemplaren. Aan diverse testjes zal ik de tablet onderwerpen om te kijken hoe deze tablet zowel van binnen als van buiten presteert. Als ik deze Samsung prijstechnisch bekijk zie ik een iets duurdere tablet dan bijvoorbeeld de Yarvik en Qware tablets, is dit apparaat zijn prijs waard? Uiteraard beantwoord ik graag vragen van andere Tweakers als die er zijn. Ik zou zeggen veel leesplezier!

Inhoud van deze review:

• Prestaties
  • Android 4.0 (ICS)
  • Geteste hardware
  • Slot

De Samsung Galaxy Tab serie was degene die als één van de eerste tablets die moest concurreren met de befaamde iPad 1 van Apple. Eerder kwam Samsung in de smartphonemarkt al met de ‘Galaxy’ serie. Zonder veel twijfel kan deze smartphoneserie als succesvol en innoverend getypeerd worden. Kan deze Galaxy tablet dat ook zoals de Samsung Galaxy S III zich onderscheid van de Galaxy S II? Nieuwsgierig was ik dan ook naar hoe verschillend de oude en nieuwe Tab wat betreft featureset is. Hieronder de features van de Tab 2 10.1:
  • 1 GHz Cortex-A9 dualcore processor
  • 10.1 inch, PLS display, 800 x 1280 pixels,16M kleuren
  • 1 GB werkgeheugen
  • 16 GB intern geheugen
  • Wifi a/b/g/n, Wifi direct, hotspot
  • GPS/GLONASS
  • Android 4.0
  • 3.15 MegaPixel camera 2048 x 1536 pixels, 720p video
Als ik naar deze features kijk en ik leg deze naast die van de vorige Galaxy Tab 10.1 dan zijn de verschillen niet erg groot. Veel specs komen overeen met die van de ‘oude’ Tab 10.1 P7500. Van spectaculaire innovaties vind ik dan ook geen sprake wat betreft de hardware specificaties. Deze zijn natuurlijk niet alleszeggend. Verder valt op dat de Tab 2 16 gram zwaarder is, nauwelijks breder, iets dikker en dezelfde lengte/hoogte heeft.

Zelf had ik een iets krachtigere processor verwacht in deze Tab 2. Dit was alleen een verwachting. Zoals ik eerder betoogde bij de Yarvik GoTab 465, zeggen GigaHertz an sich, evenals MegaPixels , eigenlijk niks over de kwaliteit van foto’s. Ook had ik de stille hoop dat Samsung wat betreft aansluitingen over zou stappen naar (micro) USB-poorten. Helaas trof ik deze niet aan, maar juist de Samsung aansluiting zoals deze ook bij de vorige Tab 10.1 te vinden was.

Het openen van de verpakking blijft een mooi moment de spanning wat voor moois er in zit. Ook leuk is het ontdekken van de bijgeleverde accessoires. Bij mijn vorige review over de Yarvik GoTab 465 schreef ik over een tablet die als redelijk budget wordt omschreven, maar waar toch veel extraatjes bijzaten aan kabeltjes en dergelijke. Zelf vind ik dit een sterk punt van een merk om wel te doen. Ik kan ook begrijpen waarom ze dat niet zouden doen, maar ik kijk vanuit de consumentenbril. Bij het openen van de doos had ik vergelijkbaar zicht als het onderstaande:

In de verpakking:
  • Samsung Galaxy Tab 2 10.1
  • Laadsnoer en tevens de datakabel
  • Tweedelige lader
  • Quick startersguide
Je zou haast kunnen zeggen dat je bij de Tab 2 10.1 uitsluitend een lader cadeau krijgt. Ik vind dit verkooppakket behoorlijk summier voor een tablet die hedendaags ( eind juni 2012) ¤ 414,- kost. Er zijn natuurlijk allerlei argumenten aan te dragen om een verkooppakket te vullen met accessoires of juist niet. Maar ik denk dat velen het met mij eens zijn dat een consument graag zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk willen. Daarnaast is een extra goodie in het pakket ook een soort positieve reclame die je maakt, vooral wanneer mensen het niet verwachten. In dit verband wil ik opmerken dat Samsung nog steeds vasthoudt aan zijn eigen stekkertype. Even een micro USB stekker aansluiten is er niet bij. Hiervoor moet je een converter kopen, evenals voor een SD-kaart. Hiervoor betaal je al snel samen tussen de ¤20,- of ¤30,-, dit vind ik een echte afknapper.

Bij het openen van de verpakking zag ik een tablet die qua design direct in de smaak viel, daar waar ik de vorige 10.1 niet erg bijzonder vond. De speakers aan de voorzijde aan beide kanten van het display zijn er wel hip uit, maar ook het materiaal vind ik er solide uitzien. Gelukkig voelt de tablet/ het materiaal ook prettig aan en ligt het apparaat fijn in de hand, geen scherpe randen of een stroeve behuizing. De Tab 2 10.1 geeft een stevige indruk en oogt chique. Overigens lijken de speakers wel redelijk veel op die van bijvoorbeeld de HTC Desire S , Desire HD en ook die van de Sensation. Het is net wat iemand boven of zijkant noemt. Ik heb mijn eigen interpretatie aangehouden. Boven is bij mij de zijde die bovenaan zit in landscapeview.

Aan de voorkant zie je:
  • Camera voor beeldbellen (640 x 480) midden bovenaan
  • Lichtsensor links naast de camera
  • Speakers aan beide zijkanten
  • Display 10.1 inch, PLS display, 800 x 1280 pixels,16M kleuren
De grijze rand om het toestel is harde plasticsoort. Ik vind het materiaal prettig aanvoelen en het oogt ook best luxe. In deze rand zijn de speakers verzonken, die trouwens ook erg stijlvol en strak ogen. Ook de afwerking is van goed niveau. Geen kieren, open randjes of niet symmetrische stukken behuizing. Mijns inziens ook wat je van verwachten van een dergelijk merk en zeker voor die prijs. Hard de rand van het scherm duwen of hard op het scherm zelf levert geen gekkigheden op als vlekken op het scherm. Wel kraakt het plastic aan de achterkant iets bij de powerknop en de volumerocker, beetje jammer. De speakers leveren overigens prima geluid. Het is dus niet alleen een design kwestie maar de functie ervan liegt er niet om. Wat ik nog mis is als klein puntje is een indicatie LED-je, altijd erg handig! Daarnaast had het onderscheidend vermogen van de Tab 2 ten opzichte van de eerste Tab 10.1 een stuk verbeterd als de Tab 2 een HD scherm zou hebben gehad, of ben ik dan iets te veeleisend? :$ Overigens lijken de randen naast het scherm wat betreft kleur en materiaal op die van de zwarte HTC One X.

Aan de linkerzijde:
  • Geen functies
Wat zal ik hier aan toevoegen? Het is een strakke en egale kant zonder poort of iets dergelijks.

Je vindt aan de rechterzijde (v.b.n.o.):
  • Geen functies
Ook hier vallen weinig woorden aan vuil te maken, dat zal ik dan verder ook niet doen ;).

Aan de onderzijde bevinden zich (v.l.n.r.)
  • Multifunctionele aansluiting (zo noemt Samsung het zelf)
  • Microfoon
De multifunctionele poort dient voor te laden en alle bekabelde data overdracht. De datakabel gebruik je ook als lader. Echter worden er geen andere kabels meegeleverd. Kortom wil jij je Tab 2 aan de televisie koppelen middels HDMI, wil je er een USB-toetsenbord of een USB-stick op aansluiten moet je een extra converter kopen, á circa ¤ 25,-. Zoals ik eerder zei vind ik dit een slechte zaak. Tegenwoordig is veel meer draadloos en worden kabels steeds meer overbodig dat argument begrijp ik, alleen een USB-stick is veel gebruikt, maar is niet kosteloos aan te sluiten. Mijns inziens kan een merk met een eenvoudig kabeltje de consument hier verrassen, maar helaas. Wat betreft bouw is de multifunctionele poort, maar ook de stekker, goed gebouwd en stevig.

Aan de top van de tablet zie je de volgende items (v.l.n.r):
  • Aan/uit knop (vergrendelknop)
  • Volumerocker
  • Slot voor micro-SD kaart
  • 3.5 mm audiojack
  • Insteek slot SIM-kaart
Het aan/uitknopje is een prettig. Werkt perfect en drukt prettig. Sommige apparaten hebben knoppen die je nauwelijks voelt en waar je na het induwen jezelf afvraagt, is dit nu een ‘klik’, of niet? Dat is bij de Tab 2 niet aan de orde. Ditzelfde geldt voor de volumerocker. Ook de afdekklepjes boven de SIM-kaart sleuf openen en sluiten erg soft. De afdekklepjes sluiten ook volledig zodra het onderliggende slot gevuld is. Wat betreft de SIM vielen mij twee dingen op. Allereerst waarom geen micro-SIM? En daarnaast moet je wel een iets langere nagel hebben om de SIM goed in zijn slot te positioneren. Maar dat zijn maar kleine puntjes. Audiojack is niks mis mee. Mijn geliefde Nokia oortjes doen het perfect in de 3.5 mm audiojack.

Aan de achterkant zie je (v.l.n.r.):
  • GPS antenne (niet zichtbaar, in de linker bovenhoek)
  • 3G antenne (rechts van de GPS antenne)
  • 3.15 MegaPixel camera 2048 x 1536 pixels, 720p video
De camera van de Tab twee (zit op het zilveren ringetje na) mooi verzonken in de behuizing, iets wat ik erg prefereer. Camera’s als bijvoorbeeld die van de HTC One X vind ik niet erg passend in/bij de behuizing. De reden om hem zo te plaatsen kan uiteenlopend zijn, maar volgens mij is het 100% verzinken in de behuizing de beste manier. Zoals het bij de Tab 2 is gedaan is niks mis mee!

Het display is één van de belangrijkste onderdelen van de tablet de bediening verloopt voor een groot gedeelte via het scherm. Daarnaast zie vrijwel alle acties erop terug als tekstverwerken of een film kijken. Bij iedere tablet of telefoon probeer ik de vergelijking te maken met een ander, nog niet eerder vergeleken, apparaat. Deze keer vergelijk ik de Tab 2 met een Asus Transformer PAD TF300. Beide apparaten staan ingesteld op maximale helderheid. Om een goed beeld te schetsen wat er vergeleken wordt staat hieronder een overzichtje van de displays welke specificaties zij kennen.

In de Samsung zit een zogenaamd PLS scherm. PLS is iets onbekender dan IPS (In Plane Switching). PLS staat voor Plane to Line Switching en die techniek komt van oorsprong bij het Zuid-Koreaanse Samsung zelf vandaan. Zij zien het als een opvolger van IPS. Samsung beweert met PLS een betere kijkhoek te kunnen creëren, betere displayweergave en meer helderheid in het scherm te kunnen brengen.
Gezien de Asus een IPS scherm heeft is de vergelijking enigszins te maken of Samsung zich aan zijn woord houdt.

Ik heb de twee tablets vergeleken wat betreft wit-kleur, zwart-kleur en een mix van kleuren. De kleuren van de drie afbeeldingen zijn wat betreft bestand de maximale waarden. Witter of bijvoorbeeld zwarter dan dat is er niet. Tijdens de vergelijking viel mij op dat het exemplaar van de Asus dat ik had last bleek te hebben van backlight bleeding. Zoals je op de foto ziet ‘sijpelt’ er vanaf de randen van het display een lichtere kleur het display in. Kijk bij de zwart en wit kleur vooral naar het midden van het scherm. Ik zal de foto’s van wat commentaar voorzien, maar geef je eigen ogen ook goed de kost en oordeel zelf ook. Links ligt de Asus, rechts ligt op de foto’s de Samsung.

Zwartkleurvergelijking

Voor mij was het een verassing dat bij deze zwarte displayweergave de Samsung een wat blauwig zwart toonde. Ook is de backlight bleeding van de Asus goed te zien. Desalniettemin is de kleur zwart van de Asus echter zwart dan die van de Samsung. 1-0 voor de Asus wat betreft zwartweergave (de bleeding buiten beschouwing gelaten).

Witkkleurvergelijking

Het verschil is niet erg groot en heel duidelijk is het ook niet te zien, maar de Asus toont hier een iets minder witte weergave dan de Samsung. Het lijkt op een heel licht grijze filter die over de Asus tablet ligt waardoor het wit iets donkerder oogt.

Kleurenvergelijking

Bij deze kleur vergelijking is te zien dat de kleurintensiteit van de kleuren zoals weergegeven op de Tab 2 hoger is dan die van de Asus. Wat betreft de blauwe kleur zou je nog kunnen discussiëren welke van de tablets deze het krachtigst en meest echt weergeeft, maar at betreft de andere kleuren vind ik zelf de Samsung de winnaar.

Waar ik voorheen de camera niet als apart item reviewde doe ik dat nu wel. Met beide camera’s heb ik wat foto’s geschoten en een video. Net als bij het display geef ik zelf wat commentaar, maar oordeel ook vooral zelf. De twee camera’s die de Tab 2 heeft:
  • 0.3 MegaPixel beeldbellen camera, 640 x 480
Voor beide camera’s wordt dezelfde interface gebruikt waar meerdere opties beschikbaar zijn. In deze interface kan ook geschakeld worden tussen de twee camera’s. De interface werkt vrij smooth, alleen de virtuele rode knop voor video-opnames lijkt at stug te werken? De interface ziet er zo uit:

De interface biedt voor een tablet naar mijn inzicht genoeg opties. Helemaal links bovenin vind je de optie om te wisselen tussen de twee camera’s. Het schakelen neemt een krappe twee seconden in beslag.
Onder deze optie bevindt een optie met betrekking tot video, je kunt hier selecteren of je de video per e-mail of mms wilt gaan versturen. De resolutie wordt dan verkleind en dus de bestandsgrootte waardoor zenden via bijvoorbeeld e-mail makkelijker wordt.
Daaronder staat de zelfontspanner, Samsung noemt het 'timer'. Of deze optie erg veel waarde heeft weet ik niet. Het wordt volgens mij erg lastig dit te gebruiken met een tablet, maar je weet nooit ;).
Beneden de zelfontspanner tref je de optie aan om de belichtingswaarde wat te kunnen sturen, door middel van een schuifbalk zijn de waarden aan te passen.
Het toverstafje onder witbalans biedt de mogelijkheid om effecten toe te passen als onder andere de zwart-witfoto’s of sepia effect.
Onder het onderste instellingen knopje zijn optie als resolutie, opslag, witbalans en richtlijnen te veranderen.
Rechtsboven staat allereerst de opslaglocatie voor de te maken foto of video weergegeven.
Hieronder is te schakelen tussen foto- en videomodus. Werkte bij mij dus wat stug?
Tot slot is helemaal onderaan direct te schakelen naar het fotoalbum waar de gemaakte foto’s staan.

De hoofdcamera
Volledige grootte

Volledige grootte

Ook het maken van een screenshot tijdens het filmen leverde geen problemen op zoals hieronder te zien is:

Rechts onderin beeld vlak boven de klok zie je een tellertje die laat zien hoeveel geheugen er vrij is om op te slaan en links daarvan is te zien hoeveel geheugen de video in beslag neemt die je op dat moment aan het maken bent. Rechts bovenin is te zien wat de opnameduur van de video die op dat moment gemaakt wordt.

Voor wat betreft de hoofdcamera tot slot nog een videootje gemaakt met deze camera. De weersomstandigheid was wat betreft zonlicht goed. Waarschijnlijk zal je aan het geluid horen dat er behoorlijk wat wind stond, maar mij gaat het in deze meer om de videokwaliteit.

Kwalitatief gezien en wat betreft weergave van kleuren is deze camera ruim voldoende te noemen.

De beeldbellen camera

Deze foto is een genomen in een plekje met wat schaduw de tuin. Deze foto vind ik zelf geen hoogstandje, echter is het ‘maar’ een camera om te beeldbellen. De kleuren worden nog vrij aardig weergegeven, in tegenstelling tot de onderstaande foto.

Deze foto is gemaakt met het zonlicht in de rug. De bloem op de foto hoort volledig licht roze te zijn. Duidelijk is dat de camera bij veel licht een scheef beeld schetst van de kleuren zoals ze in werkelijkheid zijn.

Ook met de tweede camera nog een video geschoten. De kwaliteit van die video is zichtbaar minder maar niet onaardig. Voor beeldbellen lijkt de kwaliteit afdoende. Daarnaast was het best lastig filmen als je niet kan zien wat er gefilmd wordt. Daarnaast is deze video op een andere dag gemaakt dan de foto’s en de video van de main camera. De dag dat deze video gemaakt is was wat bewolkter.

Oordeel zelf. Naar mijn mening is de videokwaliteit nog best goed, voor een dergelijke camera dan. Kijk vooral naar ruis en onscherpte.

Zoals bij de meeste apparaten die ik gereviewd heb kijk ik ook hier even naar de prestaties van deze tablet. Ik heb even naar de opstarttijd gekeken, benchmarks gedraaid en zal wat zeggen over de algehele werking van de Tab 2.

Om te beginnen check ik even wat de opstarttijd van deze Galaxy Tab 2 is. Dit heb ik eerder al gedaan bij andere tablets gedaan, welke je in het onderstaande tabelletje ziet. Hierbij zijn zoveel mogelijk functies en processen uitgeschakeld.

Zoals te zien is de Tab 2 niet bepaald een vlotte te noemen. Net zoals bij de andere tablets heb ik de tijd meerdere keren gemeten en kwam bij alle metingen op nagenoeg dezelfde tijd uit met deze Samsung. Je kunt hier natuurlijk argumenten voor aandragen hoe dit komt etc. maar voor mij blijft het voor deze prijs ondermaats.

Hieronder staan nog een aantal benchmark die met de Tab 2 zijn gedraaid. De scores zijn niet erg indrukwekkend, maar ook net slecht te noemen.

Antutu score:5024

Quadrant score:2549

Nenamark score:20,7

Als ik naar de overall werking kijk van de tablet, heb ik een stabiel apparaat in de hand dat tot op heden geen uitvallers of vastlopers heeft gehad. Het apparaat werkt erg smooth daar waar ik bijvoorbeeld met de Yarvik GoTab 465 meer haperingen ondervond. Ik ga ervan uit dat dit komt door de beperkte rekenkracht van de Yarvik, die ook niet erg gek was voor die prijs. In de Tab 2 zie ik dan ook een volwassen tablet die prima functioneert en lekker vlot is. De dualcore is in staat taken goed uit te voeren. Het afspelen van een full HD is dan ook erg goed te doen op de Galaxy Tab 2. Full screen spelletjes spelen is peanuts voor de Tab 2. Dit mag je ook wel verwachten van een tablet als deze die in het duurdere segment valt. In dit opzicht zeg ik dan ook dat de Samsung prima presteert en taken goed kan uitvoeren en multitasken. Alleen het unlockscherm hapert een klein beetje verder zie ik dit niet terug in de tablet.

Een paar puntjes over Android 4.0 op de Samsung Galaxy Tab 2 10.1:
De Samsung Galaxy Tab 2 10.1 wordt geleverd met Android 4.0.3 geïnstalleerd, zoals op veel tablets momenteel. Net als ieder merken heeft ook Samsung daar eigen toevoegingen op gedaan. De applicatie lijst ziet er ongeveer zo uit:

Ingebakken in de software zitten enkele opties om de batterijduur van de Tab 2 te verlengen. Hieronder vind je onder andere het beperken van de maximale processor snelheid. Bij het gebruik van deze optie merkte ik sporadisch dat de tablet iets langzamer was, maar niet hinderlijk.

Verder zit op deze tablet, in tegenstelling tot de Yarvik, wel gewoon de PlayStore. Prettig vind ik de ingebakken file browser die nogal eens wil ontbreken op Android apparaten. ES File Explorer is een prima alternatief, maar deze file manager werkte ook prima, zoals hierboven beschreven opende hij automatisch het medium dat aangesloten werd, niet bijzonder, wel handig. De icoontjes van bepaalde applicaties kunnen verschillen per merk. Bij Samsung vind ik ze er best hip uitzien. Verder is te zien op de menu afbeelding dat er best veel pre-installed apps op de tab te vinden zijn welke niet allen zomaar te verwijderen zijn. Het lijkt op een nieuwe desktop computer waar de vervolgens allerlei voorgeïnstalleerde meuk van het merk of een partner op zit. Zelf ben ik van mening dat je een klant hier niet mee van dienst bent maar eerder irriteert.

Ik heb de P5100 ook met wat hardware uitgeprobeerd. Het is niet heel veel bijzonders, maar toch laat ik het even zien. Ik film met mijn fotocamera, de kwaliteit is niet subliem en je zult zien dat mij camera op autofocus staat en zo nu en dan (onnodig) scherpstelt, maar het gaat om het idee.

USB-stick
Allereerst heb ik vanaf een Icidu 8 Gb USB-stick een HD film afgespeeld. Hiervoor is het eerder bekritiseerde adaptertje voor nodig. Los daarvan werkt dit wel perfect. De tablet opent automatisch de filebrowser na het aansluiten of later kun je de USB-stick openen via de ingebakken filebrowser, niks mis mee.

Toetsenbord- muiscombinatie
Daarnaast heb ik via dezelfde USB-adapter een draadloze toetsenbord- muiscombinatie aangesloten. Een Microsoft draadloze desktop 200 wel te verstaan. Dit werkte als ‘plug and play’. Aansluiten en lopen. Het geheel functioneert accuraat en direct, erg prettig, alleen sleep je een dergelijke combinatie niet overal zo makkelijk mee naar toe, maar het bevordert de productiviteit en snelheid van werken.

HDMI
Tot slot heb ik geprobeerd om via een HDMI-adapter de tablet aan een Philips 7605 te sluiten. Nu is de Philips 7605 niet erg gebruiksvriendelijk, maar na anderhalf uur uitproberen kreeg ik het geheel niet werkend. De adapter van de Samsung betreft een te ingewikkelde constructie. Uiteraard gaat één deel in de multifunctionele poort. Het andere uiteinde sluit je met een normale HDMI kabel aan op bijvoorbeeld een TV. Dit is niet alles. Ook de lader van de Tab 2 moet je in de adapter steken voor het geheel werkt. Er zijn nu drie kabels gekoppeld aan/in de adapter, ietwat onhandig. Nu wil ik geen appels met peren vergelijken, maar de Yarvik die gewoon micro-HDMI heeft sloot ik via een dergelijke kabel aan en het werkte geen kabelconstructies of iets dergelijks.

Connectiviteit

Mobiele data verbinding
Het exemplaar van de Galaxy Tab 2 dat ik heb heeft plaats voor een SIM-kaart en ondersteunt dus mobiel internet. Uiteraard heb ik dit getest. Helaas kon ik er niet veel aan testen. Gezien ik veel nieuwe toestellen probeer heb ik alleen nog maar micro-SIM kaarten met een data abonnement. Geen probleem had ik gedacht, een adaptertje van micro naar normale en SIM en geregeld. Helaas bleek dit bij de Tab 2 niet te werken. Hierdoor heb ik niks kunnen uitproberen wat betreft mobiel internet op deze tablet. Overigens is met deze tablet ook te bellen:

Wifi
De Tab 2 is DLNA certified. Hier heb ik weinig van uitgeprobeerd (gaat bij komende tablets meer komen). Het bekijken van films vanaf mijn mediacenter ging prima via wifi. De Yarvik en de Archos wilden hier nog wel eens klagen. Misschien mede door mijn 802.11 G router, maar de Tab 2 gaat onvermoeid door en laat een kwalitatief goede video zien! Verder wat betreft browsen is er weinig opmerkelijks of spectaculairs te melden.

GPS/GLONASS
Velen zullen GPS van naam nu wel zeer goed kennen. Echter is er van dit Amerikaanse systeem ook een Russische versie die door meer en meer fabrikanten genoemd wordt en ondersteund wordt. Het krijgen van een fix was in minder dan 20 seconden gelukt. De nauwkeurigheid is met circa 1.5 meter goed te noemen. Ook bij het verplaatsen bleef dit erg scherp.

Bluetooth
Het aansluiten van een headset en het versturen van wat foto’s ging zoals het hoort te gaan. Accepteren en overdragen. Veel noemenswaardige dingen kan ik hier verder niet bij vertellen. In het vervolg ga ik ook het kopje bluetooth naar alle waarschijnlijkheid weglaten.

Gebruiksduur accu
De Tab 2 10.1 put zijn krachten uit een Lithium-ion accu van 7000 mAh. Met deze accu draai je, afhankelijk van je gebruik, maar gemiddeld toch makkelijk twee á drie dagen. Samsung claimt zelf een stand-by tijd van 2000 uur, maar dat zegt niks, immers koop je geen tablet om hem vervolgens weken in de kast te leggen ;-(. Maar tijdens het testen één keer moeten laden. De accu liet alleen een wat snellere leegloop zien toen ik de HD video’s ging bekijken, maar ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dat niet heel vreemd is. Wat betreft de accuduur presteert de Tab 2 hier prima.

Gebruiksgemak & betrouwbaarheid
Hoewel ik de tablet geen weken gebruik oordeel ik uitsluitend over de relatief korte periode dat ik de tablet in gebruik heb gehad. In deze periode heb ik uitgeprobeerd met een tablet die geen vastlopers of uitval heeft gehad. Eerlijk gezegd had ik ook niet anders verwacht.
Als ik spreek over gebruiksgemak kan ik niet veel extra’s benoemen ten op zichte van de meeste andere Android-tablets waar deze nu zo boven uitspringt. Wat betreft de multifunctionele poort en de benodigde extra stekkers zie ik als gebruiksonvriendelijk.

Wanneer ik kijk naar de Tab 2 P5100 en de vorige Tab 10.1 zie ik twee tablets die wat betreft specs toch wel veel op elkaar lijken. Mijns inziens is er geen ‘major’ innovatie. Verder vind ik de Tab 2 een degelijk apparaat, wat betreft materialen vooral. Maar om nu te zeggen dat de P5100 met kop en schouder boven de andere tablets die ik getest heb uitsteekt, nee dat is te veel gezegd. Ik moet wel geven dat in vergelijking tot de andere tablets deze tablet het meest smooth werkt, hierbij rekening houdend met de releasedatum die meer in de toekomst ligt. Maar als ik alles wat betreft positief negatief tegen elkaar wegstreep ligt naar mijn mening de prijs te hoog, zeker gezien de beperking van bijvoorbeeld HDMI.

Samsung heeft met de Tab 2 P5100 een kwalitatief goed product neergezet. De toevoeging van een SD-slot is prettig maar niet erg spannend te noemen. Het design van de P5100 vind ik zelf erg strak en de behuizing stevig genoeg. Wat betreft display ziet er een vrij goed presterend display in, maar HD ontbreekt helaas. Samenvattend zie ik hier een redelijk tablet, maar echte innovaties ontbreken vergeleken met de eerste Galaxy Tab 10.1. Op dit vlak had ik zelf meer verwacht van Samsung. Daarnaast vind ik de multifunctionele poort stevig, maar niet praktisch zeker gezien een consument weer extra kabeltjes moet kopen en het hier al een duurder apparaat betreft.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 2 10.1 3G 16GB Titanium?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Pff.. hier heeft duidelijk weer idioot veel tijd in gezeten Tim! Mooie review hoor.

Ik vind het persoonlijk inderdaad van jou niet veel eisend dat er geen HD scherm in zit. Van Samsung mag je dat best wel verwachten, die zijn meestal één van de bedrijven die hier als eerste mee komt. Ik ben benieuwd wat hun afwegingen hierin zijn geweest. Waarschijnlijk geld. En achja, de iPad '2' had ook nog geen Retina scherm ;)

Opstarttijd is wel interessant ja, dat scheelt wel echt veel vergeleken met de andere modellen, lijk mij dat dat door pre-installed software komt, erg jammer.

b.t.w.
De prijs: ¤415,- (op pricewatch) is toch nog best netjes voor een merk tablet?
Edit: oh het is verder geen 3G tablet zie ik...ik heb eigenlijk geen idee wat een schappelijke prijs zou zijn voor de Tab 2.

[Reactie gewijzigd door Underworld op 4 juli 2012 21:46]

Het is een 3G apparaat. Mijn twijfel zat tussen slecht of voldoende. Onder meer omdat je naar mijn mening helemaal niet zoveel krijgt voor die prijs aan bijvoorbeeld extra's (Yarvik, geen 3G, ¤200,- ,goedkoper, load aan extra's) het is wat appels met peren vergelijken maar dan nog vind ik de verhouding scheef met de Tab 2. En wat brengt de Tab 2 voor die prijs nu zoveel aan nieuwe dingen? Daarnaast ontbreekt HDMI en USB, wat weer extra kosten met zich meebrengt. Hierdoor heb ik voor de huidige beoordeling gekozen.

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 4 juli 2012 22:19]

je vergeet een aantal belangrijke dingen die wel invloed hebben op de prijs van tablets. namelijk kwaliteit.
als je kijkt naar de yarviks komt hiervan zo'n 60% terug bij ons in de winkel. dit is niet het geval bij de samsung.
Wat een mooie review,mijn complimenten. Er is echt veel tijd en aandacht aan besteed. _/-\o_
Goede review maar ik vraag me af wat je motivatie is om voor deze Samsung te gaan die op alle vlakken inferieur is aan de iPad 3. De iPad kost maar 65 euro meer en veegt compleet de vloer aan met dit ding. Mooier high-res scherm, strakker design, veel snellere soc, iOS of Android is natuurlijk persoonlijk, heel veel apps speciaal voor tablets, een stortvloed aan accessoires, een hogere 2e hands inruilwaarde en ga zo maar door. Een no-brainer als je het mij vraagt.
Goede vraag, mogelijk heb ik dat niet heel duidelijk gemaakt, maar ik had het exemplaar slechts om te reviewen, niet gekocht dus ;). Wat dat betreft volg ik je beredenering hoor :).
Waar zie jij dat de nieuwe iPad 16GB WiFi+3G ¤65 duurder is? De 3G variant is ¤599 en dan is het verschil ¤180. De hogere 2e hands inruilwaarde is ook erg betwistbaar want je bent voor de aanschaf van een iPad ook meer kwijt dus per saldo maakt het dan niets uit...

De Asus Transformer 300T 3G lijkt mij overigens een betere koop voor ¤499. Heb je micro-hdmi, 32GB storage en een quad-core met een best behoorlijke GPU.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 4 juli 2012 23:18]

Waarom pak je er een iPad met 3G bij? Deze Samsing tab heeft ook geen 3G dus moet je eerlijk vergelijken: zelfde specs, dus geen 3G en 16gb opslag. En dan is de nieuwe iPad idd. 65 euro duurder, en daar krijg je een tab met een veel hogere resolutie voor.
Omdat deze review over de 3G variant van de Galaxy Tab 2 10.1 gaat. De Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Zwart (dus zonder 3G) is te koop vanaf ¤299 dus dan is het verschil geen ¤65 maar wederom ¤180.
Je hebt gelijk, slecht gelezen mijnerzijds.
Super uitgebreide review Tim, 5 sterren van mij!

Ik heb nog wel wat tips voor je:

Als de camera aan de voorzijde behandeld kun je beter testen hoe een persoon er uit ziet als die binnen zit met wat minder licht. Je zult deze cam denk ik nooit gebruiken om foto's mee te maken maar alleen voor videoconference. Dus hoe zie ik er uit als ik aan het Skypen ben terwijl ik 's avonds op de bank zit? Als ik een en al schaduw bent met veel ruis, dan is de kwaliteit te laag. Als ik mooi duidelijk zichtbaar dan is de kwaliteit goed.

Bij het filmpje met de USB stick waar je laat zien dat een film ook vanaf een USB stick af te spelen is zou ik ook nog graag willen zien of dat het beeld mee kantelt als je de stick aan de bovenkant hebt zitten. Ik zie me namelijk met zo'n ding op de bank of in bed gaan liggen en de tablet op mijn buik. Als die handel dan aan de onderkant zit werkt het niet. Het lijkt me dat dat prima zal werken gezien je ook naar portret kan kantelen (wat ik zeer opmerkelijk vond trouwens).
Het is al even geleden dat je deze vraag stelde, maar voor het geval je het nog niet wist:

Ja, wanneer je een film afspeelt, en je draait de tablet ondersteboven, dan kantelt het beeld mee.
Mooie review. Heb mijn 8.9 nu al driekwart jaar, en het blijft een leuke tablet. Heb nu al een week CM9 op mijn Tab 8.9, en ben er erg over tevreden.

De Samsung Galaxy Tab 8.9 16GB is zo nu en dan al voor 250 euro te koop:

pricewatch: Samsung Galaxy Tab 8.9 16GB Wit
Interessant is ook, om t.o.v. bijv. asus die er kwistig mee is, de komende 12 maanden te kijken hoeveel updates er komen van zowel android als firmware.
Voor mijn tab (de 1e, 7 inch) duurde het bijna 2 jaar, die ene update.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 8 juli 2012 11:05]

Geweldige review - 5 sterren. Je zegt alleen dat in vergelijking deze Tab 2 niet veel innovatie brengt t.o.v. de eerste tab 10.1 van Samsung. Dit klopt, maar dat mag je ook niet verwachten van de Tab 2 10.1. Het is namelijk niet, zoals je zou mogen verwachten, de opvolger van de huidige Tab 10.1, maar de opvolger van de allereerste Galaxy Tab-reeks (dus niet eens specifiek een 10.1 model) uit eind 2010/begin 2011.

De Galaxy Tab 10.1 was een topmodel, de Galaxy Tab 2 10.1 is een midrange of zelfs een budgetmodel. Dit kan je zien aan de prijs, maar als je de Galaxy Tab 10.1 en de de Galaxy Tab 2 10.1 naast elkaar legt zal je ook zien dat het scherm op de 'oude' Galaxy Tab 10.1 gewoon beter is.

Samsung is wel bezig met een echt high-end alternatief voor de Tab 10.1, de Note 10.1. Je zou denken dat dit dan weer de opvolger is van de Galaxy Note van 5.3" maar dat is dan weer niet zo. High-end opvolgers in de andere 'grootte' is dan weer de Tab 7.7. Verwarrend? Ja.. dat ben ik met je eens.
Een goede review. Alleen jammer dat er niet gemeld wordt dat Samsung nog geen adapter heeft ontwikkeld voor de Tab 2. Bij Media Markt werd mij wel eentje verkocht maar deze bleek niet te werken.
Wat voor adapter bedoel je dan? Ik heb het zowel over de USB als de HDMI adapter gehad? De USB adapter werkte prima, de HDMI niet, zoals ik heb geschreven. Zou niet weten wat voor andere adapters er niet besproken is die interesant is. De kaartlezer adapter is niet heel erg boeiend..
Hoi Tim,

Je omschrijving van deze samsung tab is niet geheel juist. De batterij is een Li-ion 7,000 mAh en geen Li- Polymer. Laatstgenoemde zit in de asus tf300t en bestaat uit een gel cq vaste stof die niet kan lekken en betere prestaties kan leveren.
Bedankt voor de opmerking, aangepast.
Bedankt voor de info betreft deze Galaxy 2,

Zelf hebben wij er ook een aangeschaft en, graag zou ik de Tab willen gebruiken op de samsung smart tv draadloos, alleen krijg ik dit niet voor elkaar.

Foto's en filmpjes doet hij wel via all share, maar graag zou ik het compete beeld van de Tab op de TV krijgen.

Wie kan mij vertellen hoe dit gaat?

Marcel
Ben ik ook mee bezig geweest, officiële HDMI-adaptor aangeschafd, HDMI-kabel.......
Helaas, het kan dus niet. Is echt een omissie.

Groet,

Rob