Apple MacBook Pro 2011 13" Review

Door BillSpaarbank 4 juli 2012, laatste update op 4 juli 2012, 3.032 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Kwaliteit Beeldscherm
  • Prestaties
  • Bouwkwaliteit
  • Internet recovery

Minpunten

• Lage resolutie beeldscherm
  • Geluidsproductie

Sub-beoordelingen

Algemene beoordeling
Sinds een maand of twee ben ik in het bezit van deze Macbook Pro. Ik ga proberen om mijn gebruikerservaringen te verwoorden in deze review. Waar loop je tegenaan? En hoe bevalt het allemaal.

Mijn oude huisgenoot is grafisch ontwerper en ik heb in het verleden regelmatig achter zijn Mac gezeten. Ik was beperkt op de hoogte van de mogelijkheden van Mac Os X. Een ding was toen zeker, het zag er altijd gelikt uit.

Ik wilde zelf graag de switch naar Mac OS X eens maken en ervaren of het wat voor mij zou zijn. Een van de eisen was dat ik alles wat in onder Windows gewend ben te doen, ook onder OS X kon uitvoeren. Het uitgangspunt was dan ook niet om native Windows op de Macbook Pro te gaan draaien. Ik wil graag met Office kunnen werken, programmeren, videobewerken, madiacenter toepassingen draaien, downloaden uit nieuwsgroepen, iPhone beheren, agenda's beheren en VM's kunnen draaien zonder dat ik via bootcamp een Windows partitie hoef aan te maken.

Featureset
Allereerst de specificaties. De versie die ik heb aangeschaft werd geleverd met een gratis upgrade naar een 750GB HDD i.p.v. de standaard 500 GB HDD. Echter heb ik de schijf inmiddels vervangen door een solid state disk. Daarover later wat meer.

De Macbook Pro is voorzien van een Intel Core i5 2435M en 4GB DDR3 RAM geheugen. Het beeldscherm heeft een schermresolutie van 1280x800 pixels. Er zijn 2 USB poorten aanwezig, een thunderbolt aansluiting, Firewire-poort, Magsafe powerconnector en een kaartlezer.

De Macbook Pro wordt geleverd in een zeer degelijke verpakking. De kans op beschadigingen tijdens het transport is nihil.

In de doos vinden we:
* De Macbook Pro
* Magsafe oplader (met extra verlengkabel)
* Beperkte documentatie
* Een schoonmaakdoekje voor het scherm

Sinds 2008 wordt er door Apple geen remote meer meegeleverd.

Bij het eerste gebruik krijg je een gelikt welkomstscherm voorgeschotelt waarin je via een aantal keuzes vrij snel aan de gang kunt gaan. Op het moment van levering was de Macbook Pro voorzien van OS X lion 10.7.3. Via de App Store kun je iMovie, iPhoto en Garage Band gratis downloaden.

Wat ik jammer vind is dat er een HDMI aansluiting ontbreekt. Nu is dit via een Thunderbolt adapter wel op te lossen, maar het kost je zo'n 29 euro extra.

Een pluspunt vind ik zelf de mogelijkheid van de Apple internet recovery. In het geval je HDD crasht of bij het plaatsen van bijvoorbeeld een SSD, heb je de mogelijkheid om via jouw internetverbinding het OS opnieuw te installeren. Hierbij hoef je dus niet op zoek naar installatie DVD's. Erg makkelijk.

Prestaties
De machine presteert over de hele lijn erg goed. Het besturingssysteem reageert overal vlot op. Sommige wat zwaardere applicaties hebben wel even de tijd nodig om op te starten, maar ik merk weinig verschil met Windows machines. Ik was in het begin wat sceptisch over de grafische kracht van de Macbook Pro. In de App Store zag ik bijvoorbeeld het spel Tomb Raider Underworld staan. Vroeger was ik redelijk fan van de Tomb Raider serie en na het lezen van wat comments in de App Store zag ik dat het spel aardig zou draaien op mijn machine. Nu ligt mijn focus totaal niet op het spelen van games, maar zo nu een dan wat ontspanning moet kunnen. Tot mijn verbazing draait het spel redelijk soepel. De Intel HD 3000 grafische kaart weet het allemaal goed bij te houden. Helaas merk je wel dat het laden van een nieuw level erg lang duurt door de 5.400 toeren schijf.

SSD
k heb inmiddels de HDD vervangen door een Samsung 830 256Gb SSD. Het geheugen heb ik uitgebreid naar 8GB. Deze upgrade verhoogt de gebruikerservaring aanzienlijk. Het systeem start in minder dan 20 seconden op en alle toepassingen openen vrijwel direct. Het is eventueel ook mogelijk om je superdrive te vervangen door een optibay, waarin je de originele HDD bij kan plaatsen.

Hier een voorbeeldfilmpje hoe snel je Macbook Pro kan opstarten met een Samsung SSD. Dank aan de uploader van het filmpje.

Beeldkwaliteit
Hier is bij de Macbook Pro uitgebreid over gediscussieerd. De meest in het oog springende kritiek is de "lage" resolutie van 1280x800. Dit is ook voor mij een twijfelpunt geweest. De Macbook Air heeft bijvoorbeeld een hogere resolutie van 1440x900. Ik ben een keer of 4 naar de winkels afgereisd om het scherm nogmaals met eigen ogen te zien. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de Macbook Pro toch meer bij mijn wensen aansloot dan bijvoorbeeld de Macbook Air en heb de lagere resolutie voor lief genomen.

Ik heb geen moment spijt gehad van deze beslissing. Ik vind de beeldkwaliteit echt heel erg goed vergeleken met mijn laatste HP laptop. De kleurweergave is prachtig en ik heb ook geen bezwaren tegen spiegelende schermen. Ik heb voldoende werkruimte op het scherm om simpele laptoptaken uit te voeren. Op het moment dat ik met iPhoto of iMovie aan de gang ga, heb ik vaak een full HD scherm aan de Macbook hangen. Via XBMC speel ik regelmatig full HD films af en ze spatten van het scherm. Ook als de Macbook Pro aan de TV hangt zijn er totaal geen problemen met het afspelen van HD content.

Er was wel een probleem via HDMI i.c.m. mijn Philips TV. Na een minuut of 10 sloeg de TV op hol. Kleuren werden niet meer goed weergegeven. Gelukkig was ik niet de enige en heb ik een oplossing gevonden. Zie: MacBook Pro op tv aansluiten

Bouwkwaliteit en robuustheid
Hier kan ik eigenlijk kort over zijn. Wat een enorm fijn stukje techniek. De behuizing is uit 1 blok aluminium gemaakt en dit voelt gewoon heel erg goed aan. De behuizing wil bij traditionele laptops nog wel eens kraken bij het verplaatsen. Bij de Macbook Pro voelt alles zeer solide en werkelijk alles sluit goed aan op elkaar.

De bodemplaat kan doormiddel van kleine schroefjes in een keer worden verwijderd. Hierdoor kun je bijna overal direct bij. Hier is erg goed over nagedacht en het vervangen van RAM of een HDD wordt zo erg makkelijk gemaakt. Stof wat zich na verloop van tijd ophoopt in de behuizing is hiermee ook heel gemakkelijk te verwijderen. Wat mij betreft een hele dikke plus.

Hoe de machine zich gedraagt bij een eventuele valpartij durf ik niet te zeggen. Ik kan me wel voorstellen dat er door de gebruikte materialen makkelijker deuken in de behuizing kunnen komen. Ik hoop dit echter nog even uit te stellen.

Ergonomie
Het wordt misschien een beetje saai, maar ook hier ben ik zeer over te spreken. Het gebruik van het touchpad is echt een verademing. Scrollen, pinch-to-zoom, het werkt gewoon. Er is goed over nagedacht en het levert een beetje een iPad/iPhone ervaring op. Het werkt in veel gevallen makkelijker dan een standaard muis. Het vroeg wel even om gewenning, maar het touchpad van een standaard laptop stoort me inmiddels direct :)

Het toetsenbord heeft een redelijk fijne aanslag, al druk ik soms te zacht op mijn keyboard om alle toetsaanslagen te registreren. Bij het invoeren van wachtwoorden ga ik nog wel eens de mist in. De toetsen hadden van mij iets gevoeliger mogen zijn. Wat ik als Windows gebruiker mis is een "Delete" knop. Zeker bij het bewerken van tekst werk ik nu meer vanuit eem "backspace" gedachte. Dit is overigens ook uitgebreid besproken in het Windows-naar-mac-frustratie topic en er zijn vast oplossingen voor.

Warmte- en geluidsproductie
In het algemeen is de Macbook Pro heerlijk stil. Al kun je redelijk wat situaties creŽren waarin de fans op volle toeren gaan draaien. Neem het vullen van een iTunes bibliotheek (wat je natuurlijk niet dagelijks doet) of het spelen van intensieve spelletjes. Het geluid van de fans kun je dan als vervelend ervaren. De Macbook kan ook met gesloten deksel gebruikt worden. De ventilatoren kunnen hun warmte dan ook prima afvoeren. Ik heb alleen een probleem met het gebruik van XBMC i.c.m. mijn TV. Als ik een film wat langer pauzeer met de klep gesloten, dan gaan de fans op volle toeren draaien terwijl er geen beeld wordt weergegeven. Ik ben er nog niet achter waar dit aan ligt.

Qua warmteproductie is het minder storend. Ik heb niet het gevoel dat de machine erg heet wordt en de behuizing is overal prima vast te pakken.

Mobiliteit en accuduur
De batterij gaat bij redelijk gebruik zo'n 4,5 uur mee. Dit is veel meer dan ik gewend ben. Ik heb de Macbook Pro pas een keer of 15 opgeladen, daardoor is het niet te zeggen hoe de capaciteit over een jaar zal zijn. De accu zit vast achter de bodemplaat en is niet makkelijk te vervangen. Ik zie hier echter niet zo'n probleem in. Op ifixit.com staan goede tutorials hoe je de accu zelf kan vervangen.

Over de magsafe adapter ben ik niet echt te spreken. Op een of andere manier is het snoer vrij stug en zit de aansluiting altijd net een beetje gedraaid om hem makkelijk aan te sluiten. De stugge kabel schiet dan wel eens uit mijn hand om vervolgens een onvoorspelbare draai richting het scherm of de behuizing te maken. Ik vind het echt een onding.

De Macbook is door het formaat uitstekend mee te nemen, al is hij met 2 kg toch best aan de zware kant.

Apple staat er een beetje om bekend dat het riante winstmarges hanteert. Ik vind het lastig om hier een reŽel oordeel over te vellen. Ja, het is een prijzige machine en ja, misschien is hij ook te duur. Windowsmachines met vergelijkbare specs zullen waarschijnlijk voor een paar honderd euro minder te koop zijn. Feit is wel dat je voor dit geld een heel mooi afgewerkte machine in je bezit hebt die ook nog eens heerlijk werkt. Ik wilde graag de switch maken om eens met een ander besturingssysteem te werken.

Wil je de Macbook Pro echt omtoveren in een snelle machine, dan zul je toch wat extra geld moeten spenderen om er een SSD in te plaatsen en eventueel het geheugen te upgraden. Hierna herken je de machine, die standaard zeker niet traag is, niet meer terug.

Een ander nadeel is toch wel de mooie accessoires die er te krijgen zijn. Als je een muis wilt, wil je toch de Magic Mouse. En als er dan toch een toetsenbord bij moet, dan wil je het bluetooth Apple keyboard. Een M-stand is dan ook weer handig :+ De accessoires zijn mooi en functioneel, maar ook zeer aan de prijs.

De overstap is mijn persoonlijk zeer goed bevallen. Op een enkele ontwikkel tool na heb ik voor al mijn toepassingen alternatieven gevonden. Er zijn een aantal zaken die net iets anders werken dan je in Windows gewend bent. Is dit erg? Volgens mij niet. Aan sommige dingen wen je binnen een dag en andere zaken duren wat langer. Duidelijk is dat overal goed over nagedacht is en dat alles is in een heel mooi jasje is gestoken.

Ik hoop dat ik met deze review wat vragen heb beantwoord voor eventuele twijfelaars die een Macbook Pro 13" op het oog hebben. Zeker het late 2011 model is momenteel aantrekkelijk geprijsd. Opmerkingen, tips of vragen zijn van harte welkom.

• Samsung 830 256GB SSD
  • Corsair geheugenkit 8GB for Mac
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2011 13"?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Je zegt:
Ik wil graag met Office kunnen werken, programmeren, videobewerken, madiacenter toepassingen draaien, downloaden uit nieuwsgroepen, iPhone beheren, agendasoftware en virtual machines kunnen draaien.
Maar dit kan allemaal prima op Windows en als je wilt zelfs op Linux?
Maar dus ook met een mac.
Beetje voorkeur denk ik.
Dat klopt ook. Ik bedoelde er meer mee dat ik graag de switch naar OS X wilde proberen en dan in ieder geval dezelfde werkzaamheden wil kunnen uitvoeren.

Linux heb ik een tijdje gedraaid, alleen had ik hier voor mijn gevoel altijd net de verkeerde hardware voor. Ik heb het eigenlijk maar op 1 pc echt stabiel kunnen draaien, maar dat ligt misschien meer aan mij dan aan linux. Dat zal ik verder in het midden laten. :)

-edit- Ik heb het iets verder toegelicht. Hoop dat het zo duidelijker is. Bedankt

[Reactie gewijzigd door BillSpaarbank op 3 juli 2012 12:33]

Een duidelijke review.
Ik twijfel voor de overstap van microsoft naar apple aan prijs en het feit dat je weer alles opnieuw moet zoeken.
Het is mij uiteindelijk erg meegevallen. De integratie van Spotlight is erg goed doorgevoerd. Dit is eigenlijk een zoekvenster waarin je dingen snel terug kunt vinden. Succes met je keuze.
Yeah right :

aanschaf Macbook pro ca 2000 euro naar 3 jaar ca 1000 euro waard.
aanschaf Asus / HP van ca 1000 euro naar 3 jaar ca 300 waard

De mac schrijft 50% af en de Asus HP 66 % dus idd het lijkt dat de MAC minder afschrijft maar kijk je wat je daarvoor eerst moet investeren kan je ook zeggen dat je bij het kopen van een HP / Asus 1300 euro in je zak houdt. Namelijk 1000 euro minder afschrijven en 300 restwaarde overhouden naar 3 jaar.
Redelijke review eigenlijk verdiend hij 3 sterren, maar er staan nog teveel typo's in en het is wel een grote lap tekst.
Vergelijking tussen opstarttijd stock HDD en SSD was leuk geweest.
meer plaatjes voegt ook wat toe aangezien het nou een grote lap tekst is met een plaatje aan het einde.

In ieder geval heb je een prettig leesbare schrijfstijl en is de review allesbehalve slecht.
Toch krijg je maar 2 sterren, als je typo's eruit haalt en meer plaatjes toevoegt worden dat er minimaal 3

Keep it up
Bedankt voor je goede feedback! Ik zal er in de komende dagen zeker nog aandacht aan besteden en proberen jouw punten toe te voegen.
Je zegt het volgende:

Wat je misschien vergeten bent i.v.m. windows is dat je bij een mac wel heel veel software meteen mee geleverd krijgt. Niet iedereen is zo handig dat ie alles online kan vinden (vooral de ouders en grootouders etc), outlook tegenwoordig kost je los 169 euro.....om maar even 1 voorbeeld te geven en Mail, foto, video, muziekprogramma's etc worden bij een Mac standaard meegeleverd ;)

Dit zou je eigenlijk voor de eerlijkheid in je overweging qua prijs mee moeten nemen als je twijfelt tussen een windows machine en een Mac.
Verder voor de twijfelaars. In een mac zit geen! lithium ion accu maar een Lithium Polymeer wat inhoudt dat hij 4-5x vaker opgeladen kan worden en dus niet na een jaartje nog maar 50% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft.

Heb hier een MacBook Pro 15 inch staan uit 2009. Dik 2,5 jaar oud en ondertussen al 560!x top tot teen opgeladen dus volledige cyclussen. Ik kan nog steeds 5 uur aantikken :)
Ik vind dit een lastig punt, vandaar dat ik het eigenlijk een beetje in het midden hebt gelaten. Het heeft natuurlijk een voordeel dat je gelijk een berg software erbij krijgt, aan de andere kant betaal je daar ook voor. Garage Band is bijvoorbeeld erg leuk, maar ik zie het mezelf niet gebruiken.

Ik zou het dan ook niet erg vinden als er minder software geleverd zou worden en dat je de verschillende onderdelen in de App Store zou moeten aanschaffen. Helemaal niet als dit zou resulteren in een lagere verkoopsprijs.

Ik ben wel met je eens dat een herinstallatie direct bruikbaar is en dat je voor standaard werkzaamheden bijna geen aanvullende software meer nodig hebt. Dat is bij een kale Windows installatie heel anders :)
Ik ben het met je eens. Het is een lastig punt en ik vind het eerlijk gezegd goed dat je dit eruit gelaten hebt.
Anders ga je ipv een mooie review een fanboy discussie krijgen.

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 4 juli 2012 12:53]

Vaak genoeg zijn er ook office programma's op windows machines geÔnstalleerd, en je kunt zo abnormaal veel downloaden dat het eigenlijk niet te vergelijken valt, het verschil in prijs blijft. En als je het over onhandige gebruikers hebt geldt dat ook direct voor de macbook gebruiker in die vergelijking. Verschilt natuurlijk per laptop, een dikke vaio kost natuurlijk meer als een packard bell.

En die accu: Is natuurlijk heel mooi, maar mijn hp laptop uit eind 2008 heeft ook nog niet veel ingeleverd met zijn 'inferieure' accu. Die heeft nooit echt veel capaciteit gehad maar daar red ik ook nog wel een 2 uur mee, toen hij nieuw was een kwartier langer, wat lang geen 50% is, en dus eigenlijk (weer) een non-argument. Is trouwens bij gelijke gebruikslast.

Ik vind dat BillSpaarbank een heel eerlijke en oprechte review heeft opgezet, vaak genoeg word je doodgegooid met non-argumenten en vergelijkingen met auto's als mensen Apple proberen te verdedigen. Het zijn gewoon feiten wat hier in staan, en het leest ook lekker weg. Lang geleden dat ik een hele tekst over een Apple-product heb gelezen, super review! :)
Dank voor jouw compliment. Erg leuk om de reacties zo te lezen :)
Er werd vroeger (lees: 2006) wel degelijk een Apple Remote meegeleverd bij een MacBook. Nu niet meer: sinds 2008 niet meer voor laptop, sinds 2009 niet meer voor iMac's.

Bron
Bedankt voor jouw aanvulling. :)
Die onderplaat is wel zeer makkelijk voor onderhoud/upgrades, mijn in de computerwereld antieke hp moet helemaal uit elkaar voor het moederbord er uit kan. Gelukkig zijn hdd etc makkelijker te bereiken. Verder een fijne machine (die mbp :P) maar je moet idd zelf bepalen of het je de forse meerprijs waard is tov een windows machine.

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 4 juli 2012 12:53]

Maar ja je moet het wel in perspectief zien...de windows laptops met ook een aluminium behuizing een enigszins degelijk scherm net zoals de MacBook Pro en dezelfde specificaties kosten in de 13 inch uitvoering bijna hetzelfde als de Apple....dus ja forse meerprijs?? ;)

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBBedrijfsnieuws

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013