Terug naar Reviews

Samsung 830 series SSD 128GB Review

Door ChillPascal 29 juni 2012, laatste update op 1 juli 2012, 13.548 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Snel
  • Goedkoop
  • Geen sandforce controller

Minpunten

• Geen

Sub-beoordelingen

Reden van aanschaf
Enkele maanden geleden had ik de OCZ Vertex 3 aangeschaft. Deze heeft de plaats ingenomen van m'n oude traditionele HDD. Echt een wereld van verschil, zonder twijfel de beste aankoop/upgrade ooit!

Op 26 juni heb ik een nieuwe laptop besteld, namelijk de Dell Inspiron 15R Special Edition. Door mijn goede ervaring met SSD's heb ik zonder twijfel besloten om ook m'n nieuwe laptop te laten beschikken over een SSD. Mijn keuze is voor deze SSD is gevallen op de Samsung 830 vanwege de zeer lage prijs. 89 euro op datum van aanschaf, terwijl de rest van de 120/128GB SSD's zo'n 100 120 euro kosten. Ook hebben de vele positieve reviews en benchmarks natuurlijk meegewogen in mijn keuze.

Specificaties
Hieronder de specificaties van de Samsung 830 128GB, volgens de fabrikant.

Merk : Samsung
Productserie: 830 series
Grootte: 128GB
SSD-controller Samsung: S4LJ204X01
Sata type: SATA 600
Leessnelheid: 520MB/s
Schrijfsnelheid: 320MB/s

Verpakking
Zoals de Vertex 3, kwam ook de Samsung 830 in een kleine verpakking.
Deze verpakking bevatte:
- 2,5" SSD 830 Series (100 x 69,85 x 7mm)
- Samsung software & manual CD
- Quick User Manual (In het Engels en een tweetal Chinese/Koreaanse talen)

De SSD zelf was vastgezet in een plastic houder, zo'n een die je vaak tegen komt bij speelgoed (voor kinderen dan h!) Gelukkig was dit wel van stevig plastic, zodat de kans op beschadiging van de SSD minimaal is.

Toch miste ik wel een ding in de verpakking, namelijk een 3,5" naar 2,5" bracket. Deze kreeg ik wel bij mijn Vertex 3. De bracket krijg je wel bij het desktop pakket, alleen is deze enkele euro's duurder (+- 5)

Installatie
Omdat ik de laptop nog niet binnen had op 't moment van schrijven, heb ik de SSD getest in mijn Gaming-rig. Vanzelfsprekend ging de installatie verder soepel. Doordat elke HDD-bay in mijn case beschikt over de correcte gaten om een SSD in the installeren had ik het bracket gelukkig niet nodig.

Prestaties
Na de correcte instellingen in de BIOS heb ik de SSD uitvoerig getest. Gelijk heb ik mijn Vertex 3 getest om de resultaten te vergelijken. Beide SSD's zijn aangesloten op de SATA3 met de intel-controller d.m.v. dezelfde kabels. Dit vooral om enige verschillen uit te sluiten.
Let wel op: De Vertex 3 is de bootdrive en staat 80GB aan data op. De 830 is geformateerd en dus compleet leeg.

Gebruikte software: AS SSD Benchmark. Versie: 1.6.4237.30508

Benchmark

Copy-Benchmark

Compression-Benchmark

OCZ Vertex 3 120GB

Volgens mij is het vrij duidelijk. De Samsung 830 wint het vrij makkelijk. Ook ben ik zelf niet erg te spreken over de Sandforce-controller van de Vertex 3, en alle andere OCZ SSD's. De betrouwbaarheid hiervan is een stuk lager. Vaak als ik een tijdje mijn computer aan laat staan, blijkt dat deze een BSOD heeft wanneer ik terug kom!

Al met al ben ik zeer blij met mijn Samsung 830 en raad deze zeker aan!

Heb jij ook een Samsung 830 series SSD 128GB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

De 2,5 inch naar 3,5 inch bracket zit wel in het desktop pakket. Bij mijn 256 GB versie zat hij er wel bij. Het desktop pakket is alleen iets duurder.

pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB

Misschien niet echt een negatieve eigenschap dus?

[Reactie gewijzigd door BillSpaarbank op 29 juni 2012 16:14]

Klopt, ben ik 't helemaal mee eens. Wel jammer dat die niet in 't 'standaard' pakket zit. Of dat dat ergens duidelijk staat aangegeven!
Aan de andere kant kunnen ze hem voor notebooks of mensen die al een bracket hebben, goedkoper leveren in de versie zonder bracket ;) Verder een heerlijke schijf.
Ik heb hem liever zonder, in een laptop gebruik je immers de aanwezige houder en is het alleen maar weer extra rommel:)

Als het dan ook nog eens goedkoper is, top.
Daarnaast zijn er tegenwoordig veel kasten die ook 2,5 inch brackets hebben, zoals Core 1000 van Fractal, waar ik laatst een samsung voor vaders ingezet heb.

Verder is het volgens mij vrij simpel en idd niet als negatief te bestempelen, je hebt de notebook upgrade, desktop upgrade en de versie zonder.

Als de desktop upgrade (zoals bij de 64) goedkoper is dan de kale kit, dan is er helemaal geen reden tot klagen meer en heb je er ook een sata-kabeltje extra bij, mocht die ooit nodig zijn.
Die brackets zijn in hedendaagse moderne kasten totaal overbodig. Dat gaat er ook allemaal uit.

Tegenwoordig zitten overal gaten om SSD's aan op te hangen of te mounten. In mijn kast de Bitfenix Prodigy kunnen er verticaal gezien zelfs 4 SSD's geplaatst worden en zijn de 3,5" bays allemaal zo uitgevoerd dat er ook gaten in zitten voor 2.5" SSD's. In totaal zit er bij mij in de kast iets van 10 plekken waar je SSD's kan plaatsen.

En dan praat ik over een kleine mini-itx kastje.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 21 augustus 2012 10:20]

De AS SSD screenshots geven aan dat je BIOS setting niet goed staat [pciide - BAD].
Waarschijnlijk staat de drive in IDE mode i.p.v. AHCI.

AHCI zorgt ervoor dat het TRIM commando wordt doorgegeven. Kort samengevat zorgt dat ervoor dat je disk performance op peil blijft.
Klopt, dit komt enkel doordat ik de 830 erin heb gezet om te testen. Waarschijnlijk zie je dit alleen op de Samsung en niet op de Vertex 3!
De foutmelding staat bij zowel de Samsung als de Vertex.
Dan is het voor de vergelijking niet zo erg maar wat wel vervelend is is dat je prestaties van de SSD nu slechter zijn dan mogelijk, zie mijn post stukje verder op, in AS SSD haal ik meer dan 700 punten met diezelfde SSD :)
kerel! HULDE! Je hebt mijn vraagstuk beantwoord waar ik al een tijdje mee zat!
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat was dat vraagstuk haha!
Vertex 3 vs. Samsung 830. Had wel gegoogled, maar kon de exacte detail vergelijking niet vinden qua benchmarks.
haha top! veel geluk gehad hiermee dan!
Zou sowieso niet (meer) voor een SF-controller gaan!
Belangrijkste verschil is betrouwbaarheid.

Apple kiest niks voor niks Samsung SSD technologie in hun computers.
Dat heeft eerder een andere reden.

Voor betrouwbaarheid denk ik aan Intel.

Goedkope Samsung produkten zijn sowieso niet betrouwbaar door de goedkope condensatoren die toegepast worden. Denk hierbij aan monitoren, televisies, digitenne ontvangers en andere elektronische artikelen. Kost een paar Euro om ze wel betrouwbaar te maken (condensators vervangen).
Top review
Ik ben opzoek naar een vervanger voor mijne OCZ Vertex II en dit lijkt mij een goedkope schijf.
Wel ff een typo wijzigen :

Quick Suer Manual

Voor de rest 4 sterren!
Wat ik zo raar vind zijn de uitslagen van die SSD benchmark.
Ik heb nu 2 van die ssd's in 2 van mijn pc's op een sata3 aansluiting en ik kom niet verder dan bij seq: 290 read en 163 write.
Dit is wel nadat ik windows erop heb geinstalleerd, maar volgens mij moet dat toch niet veel uitmaken ?
Samsung Magician al geprobeert?
En gebruik je wel de Intel SATA3 controller en niet de 2de (marvel ofso) die vaak op die borden zitten maar slechter presteren als SATA2?
Sata 3, ik heb ook al in de bios IDE veranderd in AHCI maar zelfs dan nog valt de snelheid best tegen in vergelijking met deze review.
Je weet dat je na die wijziging windows opnieuw moet installeren?
Niet als het gewoon werkt hoor :)

Maar meestal moet dat wel hoewel er zoals verder op ook al aangegeven wordt met wat aanpassingen ion het register ook wel lukt.

@daisai, welk moederbord heb je?
Ik heb 2 controllers op mijn moederbord, beide SATA3 en verschil tussen dag en nacht, waar de slechtste nog slechter was dan mijn oude SATA2 aansluiting op mijn vorige moederbord!
Nee hoor, je kan door een aanpassing in het register zorgen dat Windows de AHCI drivers installeert bij de volgende keer opstarten dan is er niets aan de hand en doet Windows het gewoon weer.
@Daisai

Dat probleem heb ik dus ook.
Seq 295 read en 190 write.

Dat terwijl ik best wel een goed systeem heb. Vind dat erg vreemd.

Mijn specs:

MSI Radeon HD6950 Twin Frozr III Power Ed OC 2GB GDDR5
Moederbord AMD Asrock 870 Extreme3 AM3
Processor AMD Phenom II X6 1090T AM3 Black Box
Samsung SSD 830 Series 128GB
Corsair 2x4GB DDR3 2133 CMZ8GX3M2A2133C11R
OS: Windows 7 64

Heb de performance optie uitgevoerd met behulp van de bijgeleverde software van de SSD. Maar helaas geen verbetering. Zie ik nog iets over het hoofd?

edit:
bios update gedaan, probleem opgelost :)

[Reactie gewijzigd door ThijsLuke op 5 juli 2012 13:59]

Op welke controller is die aangesloten? Op een SATA poort van intel of een andere...

Ik had eerst op de 2de contrller aangesloten en haalde hele beroerde snelheden, terwijl ik op de intel controller snelheden haal ver daar boven (bijna x2), ook maakt het uit op wat voo rmodus de SATA poort is ingesteld, IDE modus is langzaam, AHCI/RAID is snel bij mij.

Wat mij opvalt is vooral dat ik met AS SSD op SATA2 al betere scores haal dan in deze review (561 punten in AS SSD):
En SATA3 dus nog VEEL beter, ondanks dat die al veel meer data bevat want het is mijn windows partitie (45GB gebruikt, ik heb maar 100GB gepartitioneert) (728 punten in AS SSD):

Wat bij mij heel erg hielp was die magician tool draaien van Samsung, ging er 50MB/s mee vooruit tegenover een verse installatie van Windows 7, tevens lekker makkelijk om alle troep van Windows in 1 klap iot te zetten...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 juli 2012 11:55]

Nette review. Het is een prachtige SSD, simpelweg de beste in de categorie en dan ook nog de goedkoopste. Kan hem iedereen aanraden. Heb nu een 256GB in m'n desktop zitten, en de ''oude'' 128GB ook van Samsung naar m'n laptop doorgeschoven.

Oude opstarttijd laptop (koud): 4:01 minuten (tot het opstarten van Google Chrome)
Nieuwe opstarttijd laptop (koud) 31 seconden! (tot het opstarten van Google Chrome).
Om van IDE naar AHCI te switchen is geen reinstall van windows meer nodig.

Met deze handleiding kun je via registry edit een heleboel werk besparen.

[Reactie gewijzigd door ThijsLuke op 9 juli 2012 14:04]

Bij de 256GB versie van de notebookversie heeft mijn collega een usb -> sata ding gekregen, echt superhandig! Meteen aan te sluiten via USB als die een keer niet in de laptop zit, of voor andere notebookschijfjes (je oude), alleen zit geen voeding op dus mag alleen low-poer schijfje zijn...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 juli 2012 17:14]

Na het draaien van de bijgeleverde optimalisatie software ging ik nog eens 35 MB read erop vooruit. :)

[Reactie gewijzigd door ThijsLuke op 11 juli 2012 12:16]

Populair: Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013