Terug naar Reviews

Lenovo IdeaPad Z580-M81DFMH Review

Door micbro777 21 juli 2012, 35.784 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• prijs/kwaliteit verhouding
  • Koele behuizing
  • OneKeyrescue systeem
  • goed toetsenbord
  • Voelt stevig aan
  • Goede grafische kaart
  • Merk is betrouwbaar

Minpunten

• Schermresolutie
  • Usb poort verlies bij sommige posities v/d voedingskabel
  • Tijdens gamen werkt de touchpad matig tot niet
  • De speakers geven af en toe een vaag geluid, tijdens het gebruik ervan.
  • Glare scherm in plaats van mat scherm.
  • Niet goed te gebruiken in de zon

Sub-beoordelingen

Ik was al een tijdje opzoek naar een laptop voor mijn studie en toen kwam mijn vriendin (die ook op zoek is naar een laptop) deze Lenovo ideapad Z580 tegen in de mediamarkt krant voor 599 euro.
Snel even de specs bekeken en moet zeggen het zag er niet slecht uit voor deze prijs!
Maar wat krijg je dan voor dat geld?

Ik moet hier wel bij zeggen dat ik denk dat dit de pre-releas versie is, omdat er pas een prijs indicatie is op 11 juni, terwijl de laptop op 23 juni gekocht is, er moeten nog een aantal driver updates komen om de laptop echt perfect te laten draaien en als laatste omdat de schijf die erin zit een hitachi is met 675GB (650GB hardeschijf en nog 25GB die een Lenovo partitie heeft (denk misschien dat dit een soort SSD iets is vanwege de omvang, maar dat is helemaal niet zeker.) Ik dacht dit omdat er bij de specs staat dat de schijf 750GB is, maar er is een deel voor Lenovo drivers en er is ook een hidden partitie voor het terug zetten naar de fabrieksinstellingen. Hierdoor heb je nog 675GB over.
Hier zie je waarom ik dacht dat het een 675GB schijf was ;)
Op de Lenovo partitie staan alleen drivers.

Inhoudsopgave:

6. Alternatieven
7. Conclusie
8. Updates

Lenovo
Wat altijd belangrijk is om bijna als eerste te doen, is te kijken of het merk een goed reputatie heeft of niet.
Na wat rondgekeken te hebben op internet blijkt dat Lenovo erg goed bekend staat, al is het merk in Nederland nog niet heel groot. Daarentegen is het de nummer 1 Laptop en PC producent in China. Dit zegt natuurlijk nog niet heel veel, omdat veel mensen de reputatie van China niet al te hoog achten.
Ik denk dat het in dit geval anders is. Na verschillende reviews over het merk gelezen te hebben blijkt dat de critici best tevreden zijn over Lenovo. OK, het is misschien niet zo stevig en goed gebouwd als een apple, maar daar betaal je dan ook niet voor.
Dus wat betreft het merk zit het wel goed, maar hoe zit het dan met de laptop zelf?

2. Specificaties

• -Intel core I5 3210M @ 2,5GHz (Dual-core)
  • -8GB werkgeheugen @ 1600mhz
  • -GeForce GT630M 2GB (DDR3)
  • -Resolutie 1366x768 naar een extern apparaat is de resolutie maximaal 2048x1536
  • -15,6" scherm
  • -Ethernet port 1gb/s
  • - SD Slot 5 in 1
  • -Glare scherm
Linkerkant:
Van links naar rechts zie je: kensington lock, uitlaat voor hitte, VGA aansluiting, Ethernet port, HDMI, 2x USB 3.0
De internet kaart voor wifi is een Realteck PCIe FE Family controller met een snelheid van vermoedelijk 100mb/s.

Rechterkant:
Van links naar rechts zie je: Koptelefoon ingang, microfoon ingang, USB 2.0 port, DVD drive, USB 2.0 en de voedings aansluiting.
Aan de voorkant zit nog een SD kaart slot (5 in 1), waarbij het SD kaartje ietsjes uitsteekt ten opzichte van de laptop eromheen.
Voor de rest zitten er ook nog 3 indicatie lampjes die niet veel licht geven zodat je er geen last van hebt.

Afmetingen:
37,7x 24,5x 32,7 CM
De laptop weegt 2,7 kilo met accu erin.

De laptop heeft dus best veel in huis voor maar 600 euro, al is het jammer van de scherm resolutie ;)
Ik heb hierdoor ook een beoordeling goed gegeven.
*Het verlies van die 75GB heeft te maken met het OneKeyRescue system, zoals te lezen bij Toetsenbord en touchpad.

3. Unboxing
Hierbij het unboxen van de laptop, voor wie niet weet wat dit is: Het is het uitpakken van je laptop uit de doos en kijkt wat erin zit.
Zoals te zien zit de laptop rechts en daarnaast de voeding. De voeding is in 2 delen verpakt, waarbij het bovenste gedeelte van het snoer een stuk klittenband heeft om de kabels bij elkaar te houden.
De handleiding lag onder de laptop, maar heb ik voor de mooi er even op gelegd.
De verpakking is van karton en ziet er gewoon goed uit, niet spectaculair mooi of iets maar doet wat ie moet doen.
Voor de rest zitten er geen kabels zoals een HDMI kabel of VGA bij de Z580.

4.Indruk
Na niet lang nagedacht te hebben ben ik naar de Media markt gegaan om eens te kijken hoe die eruit ziet, want tja zo'n aanbieding is leuk, maar krijg je dan wel waar voor je geld?
Zelf heb ik geen ervaring met Lenovo's en ken ik ook geen mensen die er ervaring mee hebben dus wou natuurlijk wel zeker weten dat ik geen kat in de zak koop.

Aansluitingen
De laptop heeft best wat aansluitingen:
  • 1x HDMI
  • 1X VGA
  • 2X USB 2.0 (rechterkant)
  • 2X USB 3.0 (linkerkant)
  • 1X internet port
  • 1X koptelefoon aansluiting
  • 1X microfoon aansluiting
  • 1X SD-kaart slot 5 in 1
De Z580 heeft ook een microfoon aansluiting links voorin de laptop zitten ten hoogte van de HMDI poort en een webcam van 0,3MP op de traditionele plaats, boven het scherm.

De aansluitingen werken naar behoren al heb ik USB 3.0 niet kunnen testen omdat ik niets heb om het mee te testen. Wel kan USB 3.0 overweg met USB 2.0, dus mocht je net zoals ik geen USB 3.0 media hebben dan werkt de USB 3.0-poort ook gewoon voor USB2.0 poort.
De enige misplaatste USB poort vind ik die voor de accu aansluiting, als je de voedingskabel naar de voorkant van de laptop hebt lopen, dan kun je die USB poort niet gebruiken en ook de DVD drive kan dan niet open (eventjes de de aansluiting ietsjes draaien en het lukt wel), gaat de voedingskabel naar achter de laptop toe dan kun je deze wel gebruiken. Als de voedingskabel wel naar de voorkant loopt is de USB poort dan nog wel toegankelijk voor hele kleine USB adapters, zoals de ontvanger van een aantal logitech muizen (zoals de M525). Dat de voedingskabel ervoor zit heeft gelukkig dan weer geen effect op het signaal van de muis naar de adapter.
De kleine usb adapter is dus voor mijn M525 ;)

Scherm
Het Jammere van het scherm vind ik de resolutie..
Die had van mij best wat beter gemogen, maar blijft nu nog steken (net zoals zoveel laptops tegenwoordig) op 1366X 780 pixels, en dat is naar mijn mening echt een gemis.
Toen ik net de Lenovo op mijn computer scherm had aangesloten via HDMI vertelde mijn beeldscherm mij dat hij op 1920x1080 weergaf (nadat ik de laptop had verteld dat ie alleen het externe scherm moest gebruiken met een resolutie van 1920x1080), je kan via HDMI en VGA maximaal tot de 2048x1536 komen, dat is best aardig te noemen omdat meeste schermen maar tot de 1920x1080 gaan.

Verder is het scherm mooi helder al merk je wel duidelijk dat het een glare scherm is, je ziet dus al snel weerspiegelingen bij grotere hoeveelheden licht. Dit kan een probleem zijn als je een film aan het kijken bent. De scharnieren voelen ook stevig aan, al trilt het scherm nog wel even na als je het scherm van positie hebt veranderd.
Het scherm zelf is erg dun en dat is fijn omdat er dan geen groot gewicht op de achterkant van de laptop drukt, als je bijvoorbeeld de laptop op schoot hebt, zie plaatje voor verhouding in dikte. De rand om de laptop heen is echter wel glanzend, waardoor je al snel vingerafdrukken ziet en viezigheid. Omdat de rand zwart is en glossy trekt het helaas ook veel stof aan, waardoor na een dag al stofplekjes zichtbaar zijn.

De kijk hoeken zijn redelijk goed van opzij maar naar boven toe is er al vrij snel veel color bleeding. Toen ik in bed film ging kijken was het af en toe lastig om een goede kijkhoek te verkrijgen.(ik had de laptop niet op schoot)
Wel zijn de kleuren erg goed als je er recht voor zit. Wit is echt wit en zwart is echt zwart.
De laptop is wel een stuk langer dan dat het hoog is, dat kan een klein nadeel zijn als je veel grote lappen tekst op internet moet door lezen omdat je eerder moet scrollen. Voordeel is dan wel weer dat letters groter zijn of dat er meer ruimte is om in te zoomen zonder dat je een gedeelte van de site mist.
Om het scherm heen zitten op verschillende plekken rubbere randjes die ervoor moeten zorgen dat het scherm onbeschadigd blijft, dit zorgt er echter wle voor dat er een gleuf ontstaat aan de voorkant van de laptop als de laptop dicht is. (is te zien bij het plaatje van de ingang links en rechts van de laptop)

Voor het kijken van films, vind ik de Z580 toch iets minder fijn, omdat zwart toch een lichte waas heeft.
Hierdoor is het toch iets minder fijn kijken naar mijn mening. Hierbij komt kijken dat de kijkhoek van onderen ook niet heel goed zijn, omdat er al snel kleur vervaging optreed en dit merk je natuurlijk het meest als je films aan het kijken bent.
Het is dan weer niet zo dat film kijken op deze laptop helemaal niet te doen is, ik ben het gewend om films te kijken op een extern scherm, en dan heb je vaak betere kwaliteit en daarom ben ik hier een beetje kritisch over.

Het scherm buiten
Vandaag was het eens mooi weer, dus ik heb de kans gegrepen om het scherm te testen als je in de zon zit met je laptop.
Zoals verwacht met een glare scherm, is ie buiten eigenlijk vrij waardeloos, mat zou hier veel beter voor zijn met een hoge helderheid. Je kunt nog wel een beetje zien wat je doet, maar toen ik net mijn cursor zocht om op mijn windows account te komen kon ik hem eigenlijk niet echt vinden.
Ik zit hierbij met mijn gezicht naar de zon en dus het laptop scherm tegen de zon in.
Met de zon direct op het scherm schijnend ziet wit er een beetje geelachtig uit, maar kun je sommige details nog net wel zien, zorg hierbij wel dat de zon dan niet via het scherm in je ogen schijnt anders zie je helemaal niets meer.
Op lage helderheid is het scherm nog wel een beetje te zien (zo zie ik nu alleen de tekst van de review maar alles eromheen is slecht tot niet te zien. met volle helderheid is het al een stuk beter te doen, maar ik kan alsnog niet aanraden om deze laptop in de zon te gebruiken omdat, vanwege het metaal, de buitenkant erg snel word opgewarmd door de zon.

Looks
Wat mij meteen opviel toen ik de laptop zag was dat de palm rests een beetje op die van veel asus laptops lijkt, met het brushed metal dat is gebruikt. En de kleur valt ook meteen op, Er staat namelijk dat ie grijs is, maar zelf vind ik hem meer een beetje naar paars gaan met bepaalde licht invallen.
Dit is niet het prinsessen paars van Disney, maar vind ik er zelf netjes uitzien. Ik kan het ook begrijpen als je het afschuwelijk vind, kwestie van smaak natuurlijk ;) (helaas is dit niet goed te zien op foto's dus mocht je bang zijn dat het een afschuwelijke kleur is waar je niet mee kan leven, zorg dan dat je de laptop zelf in de winkel hebt gezien vanaf verschillende licht invallen)
De "klep" is ook van een soort brushed metal, en daardoor zijn vingerafdrukken en krassen niet echt te zien, dit metaal is echter vrij dun en kan een beetje buigen waardoor er op het scherm druk plekken komen, normaal als je de laptop in de hand houd heb je hier geen last van.
Onderop de laptop zitten rubbertjes om de laptop niet te laten glijden, deze zijn een beetje piramide vormig met een stompe punt, waardoor bij slijtage de grip alleen maar groter zal worden.
ze zitten er erg goed op vast en ik verwacht dat als ze dan eens een keer lost raken je ze kunt vervangen voor nieuwe.

Toetsenbord
Het viel al snel op dat de toetsen die in het toetsenbord zitten, een soort aparte eilandjes zijn, dat is erg lekker typen omdat je niet al te snel een toets mist en al mis je er een je een kleinere kans heb een andere toets ook in te drukken.
De touchpad is lekker groot en heeft de muis knoppen erin gebakken zitten, waar ook nog de vingers geregistreerd kunnen worden. Dit is wel even wennen omdat af en toe de muis verschuift als je iets probeerd aan te klikken, hier kun je aan wennen maar als dat niet zo is kun je natuurlijk beter een externe muis nemen.
De touchpad registreerd goed voor zover ik weet, al heb ik hier vrijwel geen ervaring mee met andere modellen laptops. Wel werkt de touchpad een heel stuk minder goed tijdens games, dan registreerd ie opeens vrijwel niets meer (alleen in-game, menu's werken nog wel goed) ik verwacht dat hiervoor binnekort nog wel drivers zullen komen.
In het begin is het materiaal van de touchpad nog een beetje stug, maar al snel word dat minder en glijden je vingers er wel soepel overheen, ik merkte ook al op dat de toucpad, bij het aantikken op de touchpad om te "klikken", het touchpad iets naar beneden gaat waardoor er een klein kiertje ontstaat en er een beetje plastic achtig geluid te horen is. Dit voelt dus aan alsof het niet van erg goede kwaliteit is, al is de feeling die de touchpad over het algemeen geeft wel goed.
Het touchpad doet er vanuit slaapstand ook wat langer over om wakker te worden dan de laptop zelf, waardoor er 2 seconden verloren gaan voordat je kunt inloggen, geen wereld ramp maar wel een beetje een missertje, met een externe muis gaat dit wel meteen goed.

Extra functies van het toetsenbord
De Lenovo heeft net zoals anders laptops allemaal sneltoetsen bijvoorbeeld om helderheid te verlagen of verhogen. Dit is volgens mij standaard en is dus niets nieuws. Deze toetsen zijn aangegeven door de icoontjes die oranje zijn, net zoals de FN knop om deze sneltoetsen te activeren. (zie plaatje)
Wat wel opmerkelijk is, is dat er nog 5 knoppen met touch bediening zitten boven de speaker balk die van links naar rechts zijn: mute, volume verlagen en volume verhogen, scherm entertainment stand en slaaptstand, deze zijn door ledjes verlicht en zien er netjes uit.
Bij die multimedia stand kun je kiezen uit: normaal, film en intiligent. Wat intiligent precies inhoud weet ik nog niet maar zal ik later opzoeken.
En dan is er nog de slaapstand knop waarvan ik denk dat iedereen wel weet wat die doet :P
Op de speakers zitten ook nog 2 knoppen, dat zijn de aan-uit knop en de OneKey rescue system.
Dat is een systeem om het systeem in fabrieksinstelling terug te laten keren door via een verstopte partitie op te starten, hier meer over bij het software gedeelte van de review.
Deze knop zit naast de start knop dus laten we hopen dat ie daar niet geplaatst is omdat ie veel gebruikt zal gaan worden :P (ik verwacht het niet).

Ergonomie krijgt van mij daarom een Zeer goed.

Speakers
De speakers in de laptop zijn van Dolby digital en klinken vrij aardig. Van laptop speakers moet je nooit te veel verwachten maar ik was blij verrast toen ik het geluid hoorde! Zoals altijd bij een laptop hoef je niet veel van de bas te verwachten, maar de bas word ook niet in een vaag gekraak omgevormd en ook de heldere klanken zijn zeer goed te noemen.
De speakers zitten boven het toetsenbord en is een grote balk waar ook de aan-uit knop en nog een andere knop. Deze knop is er om het OneKey Rescue systeem te activeren.
Bas in een laptop is eigenlijk heel lastig te verkrijgen zonder externe subwoofer, omdat het allemaal zo klein mogelijk gemaakt is, terwijl bas een grote klankkast nodig heeft.
De speakers zijn ook te zien in het plaatje achter het toetsenbord, en zit tussen de touch knopjes en het toetsenbord in.
Wat na een tijdje begon op te vallen was dat de speakers af en toe een soort van hapering hadden. Dit gebeurde alleen tijdens het afspelen van audio en filmpjes, dus ik verwacht dat een driver update het zal verhelpen, als is het jammer dat dat niet gewoon vanaf het begin goed zit.

Videokaart
Dit onderdeel kan voor sommige erg belangrijk zijn, dus ik zal proberen een zo goed mogelijk beeld te geven van wat de videokaart kan. De videokaart is een GT630 van Nvidia met 2GB geheugen (DDR3) en presteert naar mijn eisen prima, denk niet dat je battlefield 3 highest kan spelen, maar voor wat oudere en wat lichtere spellen is deze zeker voldoende.
Ik heb Crysis 2 op ultra graphics gezet (hoogste stand) met DX 10 en dat red de laptop prima (1366x768). Al heb ik wel een beetje het gevoel dat ik tegen de 30 FPS zit, maar dat geeft niet omdat je hem nog altijd iets naar beneden kan zetten. Bij 1920x1080 pixels heeft de videokaart het er een stuk moeilijker mee en zal dan ook een standje minder mooie graphics aan kunnen.
Wat de Frames Per Second zijn weet ik niet precies en kan ook even geen goede tool vinden om dit uit te zoeken, dus als iemand nog een idee heeft wat dat betreft hoor ik het graag ;)

Wat mij wel opviel toen ik Crysis 2 ging spelen was dat het touchpad het opeens niet echt goed meer deed. Nou is dat voor mensen die games spelen geen probleem omdat die vaak een externe muis hebben, maar het is niet war je verwacht. Met externe muis is er niets aan de hand en gaat het dus prima. Ik verwacht dat dit iets van een driver probleem is die wel opgelost zal gaan worden binnekort.

Doordat er een intel 3rd generatie processor in zit met HD graphics 4000 naast de gt630 zelf word tijdens bijvoorbeeld het schrijven van deze review niet mijn gt630 gebruikt maar de intel graphics 4000.
Dat de gebruikte videochip van intel naar Nvidia gaat merk je niet (ok, er komt een icoontje rechtsonder in beeld in de taakbalk). Wel bespaard het veel energie omdat de intel hd graphicskaart zelf lang niet zo krachtig is als de GT630, waardoor die minder moeite moet doen om zich sowieso al koel te houden en dus minder stroom verbruikt.

Mocht je games per se willen spelen op 1920x1080 pixels of hoger, dan moet je via de VGA of HDMI kabel gaan werken naar een extern beeldscherm die die resolutie wel ondersteunt.
De videokaart zal dan wel meer moeite hebben met de games maar dat is natuurlijk logisch.
Via een extern beeldscherm kun je tot een resolutie van 2048x1536. Dit verbaast mij eerlijk gezegd wel omdat er een videokaart in zit die niet top of the line is.
Om de juiste resolutie te verkrijgen op een extern scherm (bijvoorbeeld 1920x1080), dan moet je wel eerst via windows laten weten dat je alleen het externe scherm wil gebruiken, waarna je dan de juiste schermresolutie kan instellen. Vergeet echter niet in games na het spelen ervan de resolutie weer op 1366x786 of lager te zetten, omdat het anders kan zijn dat je eerst weer het scherm aan moet sluiten om de resolutie goed moet zetten.

Internetten
Waarschijnlijk zal de meeste tijd op het internet worden gespendeerd, daarom heb ik ook dit onderdeeltje maar toegevoegd.
Zoals in de comments hieronder staat vroeg iemand zich al af of het klopt dat de ethernet poort maar tot 100mb/s gaat, dit is waarschijnlijk gewoon een 1gb/s verbinding wat vrij standaard is, voor wifi is het echter wel 100Mb/s
En dan nu over de internet ervaring; Die is goed te noemen.
Ik heb zelf nog nooit echt een probleem gehad met een pc die internet niet aan kon of iets, dus dat is vrij lastig te bepalen. Wel is het zo dat filmpjes, websites en dergelijke laden geen enkele moeite zijn voor de Z580. Het toetsenbord is fijn om te gebruiken als je op internet zit, of natuurlijk wanneer je een veel te grote review zoals deze schrijft :P
De touch pad is ook goed te doen op het internet al zal ik altijd een losse muis prefereren, omdat je af en toe als je niet oplet met je vingers of hand op het touchpad zit, waardoor er opeens op een andere plek dan de bedoelde plek zal worden getypt.
Ook is de touchpad multitouch en daar kun je natuurlijk wel wat mee, zoals het zoomen op een site.
Dit gaat echter te soepel waardoor je al heel snel te veel inzoomed of weer door schiet naar te ver uitzoomed. Een gemis omdat het wel heel snel en makkelijk werkt. Doe mij wat dit betreft maar ctrl+ scroll wiel van een externe muis.
Tijdens het internetten hoor je de laptop nauwelijks en blijft ie ook lekker koel.

Accuduur
Toen ik net even keek hoe de batterij indicatie het vond om met bijna volle helderheid, een download doende met een overzetting van 32GB en ook nog een installatie, zei die dat ik nog bijna 3 uur zo verder kon!
De batterij was toen nog 89% vol, dus verwacht ik dat het met de accuduur wel goed zal zitten.
Hoe die het onder load houd weet ik nog niet, tijdens het crysis 2 spelen ben ik stiekem even gaan kijken en de indicator van de accu zei dat ie nog ongeveer een uur mee kon zonder oplader. Aangezien Crysis 2 niet de lichtste game is (stond toen op extreme graphics, dat is op een na de hoogste) is denk ik wel te concluderen dat ie zich aardig goed houd tijdens het gamen.
Bij 100% vol stond er dat ie bijna 7 uur mee kan gaan, al ik heb dan niets open staan en de helderheid op 12/15 staan.
Met het schrijven van deze review kan ik op dit moment nog 3 uur doorgaan (56% resterend), dus voor internetters is de accu zeker goed!

Geluidsproductie
In Idle mode, dus wanneer je niets aan het doen bent met de laptop, is de laptop erg stil. Bij het opstarten hoor je 'm wel even duidelijk maar dat vind ik niet echt storend omdat dat bij vrijwel elke laptop is.
Wat mij wel tegenviel was het geluid dat de laptop produceerde toen ik eventjes Far Cry 2 aan het installeren was. De DVD drive begon meteen te loeien en is tijdens de installatie niet echt rustig meer geworden. Ook dit is een bekent verschijnsel, maar hierbij stoor ik mij meer omdat je er normaal minder van hoort.
Bij het opstarten van Crysis 2 kwam er al snel wat geluid van de exhaust vent vandaan, dit geluid is dan weer niet echt heel hard te noemen, maar je kent het gezegde, maakt je pc (of laptop) te veel lawaai, dan moet je je geluid harder zetten ;)
Tijdens het spelen van Crysis 2 is het geluid niet erger geworden (of zo geleidelijk aan dat ik het niet heb gemerkt), dat is dus goed nieuws :)
In idle mode is ie ongeveer 45 graden, dus das best netjes.

Warmteproductie
Wat de warmte betreft zit je met deze laptop erg goed, de palmrests zijn van metaal dus lekker koel en deze word ook niet warm bij installeren, downloaden of andere niet veel eisende bezigheden.
Ook bij de exhaust-vent voel ik geen warme lucht komen, dit is zelfs net iets kouder dan de kamer temperatuur op dit moment (Crysis 2 update aan het doen na installatie).
De onderkant van de laptop word ietsjes warmer dan de rest, maar dit is totaal niet storend en zal waarschijnlijk niet opgemerkt worden als je bezig bent.
Toen ik Crysis 2 ging opstarten werd de laptop al snel warmer bij de exhaust vent en de palm rests zijn ietsjes warmer geworden (vooral de linker kant), maar dit is tot nu toe nog geen probleem.
De onderkant is ook warmer geworden maar tot nu toe ook nog lang niet storend.
De warmte die uit de exhaust-vent komt is wel ietsjes warmer geworden, maar je zult je er niet aan gaan branden, ik zou het eerder een extra feature noemen voor als je op de trein zit te wachten op een koud perron dat je extra been verwarming hebt :P

Hier is de temperatuur te zien waarbij de maximale temperatuur verkregen is door crysis 2 op ultra graphics te spelen, aan het stopcontact zodat de prestaties het hoogst mogelijk is.
Deze temperatuur is natuurlijk binnenin de laptop en niet aan het oppervlak, anders zou het metaal natuurlijk veel te heet worden om aan te raken.

Uitbreidingsmogelijkheden
Omdat veel tweakers denk ik wel willen weten of je de laptop ook van een ssd of meer werkgeheugen kan uitbreiden heb ik even de onderkant opengeschroefd. Er zit maar 1 bay in voor de hardeschijf, dus is er helaas geen ruimte om een SSD in te zetten.
Dit zal misschien een gemis zijn voor sommige tweakers, maar als ik mij niet vergis is het ook mogelijk de DVD drive eruit te halen en daarvoor in de plaats een SSD te plaatsen. Dit is echter algemene informatie en is niet speciaal voor deze laptop. Ik heb dit dus ook niet getest.

Het Ram geheugen is ook uitbreidbaar of te vervangen, al lijkt me dat niet nodig omdat je al 8GB standaard krijgt op 1600Mhz, hier zijn 2 slots voor.

Software
Zoals waarschijnlijk een aantal van jullie al wel weten houden laptop fabrikanten er nog wel eens van om je laptop bij aankoop zo vol mogelijk te gooien met de meest nutteloze aplicaties die je nooit gaat gebruiken.
Lenovo is hier gelukkig een uitzondering in. De programma's die wel al standaard op de laptop stonden waren:
Een optimiser voor het opstarten, een webcam applicatie, adobe reader, mcafee anti virus, een telefoon aplicatie om met je laptop via het internet te bellen, een user guide en een programma voor het OneKey Rescue system. Dit lijkt veel maar vind ik zelf best mee vallen als je naar de concurrentie kijkt, en ook als je kijkt naar hoeveel hiervan nog nuttig is.
Standaard is Windows 7 x64 geïnstalleerd.

Lenovo EE Boot Optimizer:
Dit is een programma speciaal door Lenovo ontwikkeld om grote tijd verspillers tijdens het opstarten van de laptop minder tijd te laten innemen door bijvoorbeeld een andere boot-order (volgorde waarin programma's worden opgestart) in te stellen. Dit programmaatje vraagt bij het opstarten nog wel eens of je het weer wil optimaliseren en daarbij laat ie de tijd zien van hoe lang het de laatste keer heeft geduurd om op te starten.
Ik vertrouw deze timer echter niet, omdat ie bij mij zei dat de laptop er 80 seconde over deed. Het voelde meer aan als 50-60 seconde. De software heeft na de laatste keer wel een goede tijd aangegeven, namelijk 53 seconden voor de laptop is opgestart. Voor mij is dit vrij lang omdat ik een SSD ben gewend. Dit schijnt wel vrij snel te zijn voor een laptop als ik andere zo hoorde.

Lenovo YouCam
Deze laat zien wat de webcam ziet (jezelf dus :P) waarbij je dingen kunt opnemen (bijvoorbeeld handig voor het opnemen van youtube filmpjes waarin jij zelf aan het praten bent).
Je kan hierbij ook allerlei bewerking doen tijdens het filmen, zoals een hoed op zetten en er doorheen tekenen. Geen hele belangrijke toevoeging aan de laptop maar wel grappig om eens mee te spelen.

Lenovo Telephony Start now
Dit is eigenlijk een soort skype, maar ik verwacht dat skype lekkerder zal lopen en met meerdere functies.
Lijkt mij niet heel interessant, daarom maar zo'n klein stukje erover.

Cyberlink Power2Go
Een programma voor het branden van CD,DVD, Blu-ray (zit er niet standaard in maar kan het programma wel aan).
Denk hierbij maar aan een variant van Nero-Burning Rom, of deze echt beter is weet ik niet, maar het ziet er goed uit.

Energy management
Ik kwam net pas een tool tegen waarmee je verschillende standen voor de duur van de accu kunt regelen, de gezondheid van de batterij kan checken, die de batterij indicator herstelt mocht deze niet goed meer te lijken werken en zelfs, hiervan was ik echt verbaast!, een stofuitzuiging run kan doen! Als je deze start zal de laptop een aantal keer flink gaan blazen en daarna word ie weer rustig, je kan zelfs verder werken terwijl dit bezig is, erg fijn dus! Als de laptop klaar is met uitstoffen krijg je via de gadget, want het is meer een gadget dan echt een programma, een melding dat ie klaar is.
De lay out vind ik zelf ook wel goed gekozen, dus ben er zo erg tevreden over.

Dolby HomeTheater v4
Deze software hoort natuurlijk bij de speakers die in de laptop zitten.
Je kunt hiermee de equalizer instellen, waarbij er ook al een aantal presets zijn. Hierbij kun je instellen hoe je je geluid bij films, muziek en games wilt hebben, zodat je de beste geluids kwaliteit eruit kunt halen.
Je merkt het verschil, met of zonder presets, erg goed en dat is dus fijn, zo kun je goed vinden wat jouw favoriete preset is.

De rest van de software zijn vrij bekent, dit zijn: McAfee Antivirus Plus, Adobe reader X en Google Chrome.

Boekjes
Normaal gesproken ben ik zo iemand die iets nieuws koopt en vrijwel meteen de boekjes ergens in een verlaten hoekje legt, omdat je ze toch niet nodig hebt. Voor deze review heb ik een uitzondering gemaakt en wat ik vond was niet slecht, In het garantie boekje staan bijvoorbeeld heel goed weergegeven en ook nog goed gedetailleerd wat er precies in de laptop zit.
Dit boekje word ook bij de Z380, Z480/Z485 en de Z585 geleverd dus ik neem aan dat het gewoon een standaard boekje is.
Toen ik toch bezig was heb ik ook maar even de moeite genomen om de "Gids met algemene informatie en veiligheidsinformatie" te openen en ook hier werd ik blij verrast!
De veiligheids regels zoals je die normaal ziet in zulke boekjes zijn vaak nogal stom naar mijn mening, zoals dat je geen drinken over de laptop moet laten vallen. Hierbij zitten zulke voorbeelden er ook wel bij, mar het komt toch een heel stuk volwassener over op mij. Deels door hoe het geschreven is (je word niet behandeld als een kind van 5 die een nieuw speeltje heeft) en ook door goede voorbeelden en opmerkingen blokjes met uitleg.

5. Benchmarks
Omdat veel mensen ook wat kunnen met benchmarks ben ik van plan een aantal benchmarks te draaien, al zou ik dan wel graag willen weten welke goed zijn om te doen, omdat ik niet heel veel tijd wil verspillen aan honderd benchmarks ;)
Ik heb 3Dmark Vantage al even laten draaien en de Z580 kreeg daar een score van 7506.
Als hierbij nog andere statistieken belangrijk van zijn hoor ik dat graag! (sorry ben nog niet echt bekent met benchmarks :S)

6. Alternatieven:
Mocht je de i5 versie van deze laptop voor rond de 599 euro niet meer vinden, dan zijn hier een paar concurenten die het ook waard zijn te bekijken:

7.Conclusie
Deze laptop kan zeker mee komen met de andere grote jongens zoals Asus, Dell en HP. Je hoeft je zeker niet te schamen met zo'n notebook met zulke goede specs en zo'n goede prijs en ook nog een mooi uiterlijk (uitgaande van de 599 euro die ik er voor heb betaald) Ga je uit van 799 euro, zoals die nu bij een andere winkel is (al dan wel met i7 ipv i5), dan zou mijn advies zijn om verder te kijken, vanwege de slechte schermresolutie en de langzamere harde schijf.
Qua kwaliteit zit het erg goed, het ziet er degelijk uit en zo voelt het ook zeker.
De speakers zijn ook redelijk goede kwaliteit en de aansluitingen zijn ook gewoon goed en ook nog eens goed verdeeld, al zal dat voor andere misschien anders liggen.Je kan hem ook gebruiken om een beetje op te gamen al zal de accu daar niet lang mee om kunnen gaan.

8. Updates
26-06-2012: Scherm gebruiken in de zon toegevoegd
26-06-2012: Probleem met voedingskabel met een plaatje verduidelijkt.
27-06-2012: Tekst op sommige plekken verduidelijkt.
27-06-2012: Reputatie van het merk toegevoegd.
04-07-2012: Alternatieven toegevoegd
07-07-2012: Linkjes in de inleiding gezet om snel naar bepaalde hoofdstukken te springen
10-07-2012: video ervaring+ batterij programma toegevoegd

Als er nog vragen, tips of opmerkingen zijn sta ik daar zeker voor open, een berichtje sturen is natuurlijk ook goed mocht je dat fijner vinden ;)

Ik heb de notebook sinds 23 juni in bezit.

• Samsung Syncmaster P2270HD
  • Logitech M525
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Z580-M81DFMH?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Een 3210M is een dual-core hè, geen quad-core. Quad-cores worden aangeduid met QM.
De Nvidia GPU is trouwens gewoon DDR3.

[Reactie gewijzigd door Olympia op 24 juni 2012 11:05]

@Olympia
Bedankt voor de informatie, was nog van plan op te zoeken of het DDR3 is of GDDR5, scheelt weer wat zoeken op het internet :P
Van de processor zou het best kunnen kloppen. Ik had er quad core van gemaakt omdat ik dacht dat ik het ergens gehoord of gelezen had, maar ik neem aan dat jij gelijk hebt aangezien de meeste i5 laptop processoren dual- core zijn ;)

Hopelijk zijn er nog tips voor de lay-out, want die vind ik er zelf nog een beetje saai uitzien :P
Er komen nog plaatjes tussen de tekst door om het op te leuken, maar wil misschien nog wat duidelijkere scheidingen tussen de hoofdstukken.
De Intel Core i5-3210M is inderdaad een Ivy Bridge dual-core processor (3e generatie)
Weet jij toevallig ook of deze een turbo booster zou moeten hebben?
Mijn i5 2310 uit mijn pc krijgt elke keer bij het opstarten een pop-up of ik die wil inschakelen, bij de laptop is dat niet zo en kan ik ook geen programmaatje ervan vinden :S
Volgens mij is het een quadcore. Ik heb de laptop nu ook en bij apparaat beheer staat 4 x de processor aangeduid. Misschien heeft dat ergens anders mee te maken dat weet ik niet hoor.
Edit: Het is inderdaad dual core, hij geeft de threads aan.

Wat ik ook wil toevoegen is dat deze laptop Diablo III prima aan kan. Ik kan opzich met de graphics op high spelen alleen krijg je dan neen hoop frame drops. zodra ik het allemaal wat lager zet kan die het goed aan.

Over het geluid. Net even geluisterd en het klinkt alsof er een of ander effect overheen is gegooid. Er staat ook Dolby Home Theater op het speaker gedeelte. Voor films zou het dus best goed kunnen klinken. Voor muziek heb ik toch mijn koptelefoon. Maar vond het geluid zeker niet slecht hoor.

[Reactie gewijzigd door Heilige Kaas op 28 juni 2012 19:23]

Ik denk dat die 4 grafieken er zijn voor de 4 threads die de processor heeft ;)
En je kan de settings ook veranderen met de media knop (afgebeeld met een filmcamera boven de speakers) en die zorgt er ook voor dat het geluid aangepast word.
En daarnaast heb je ook nog rechtsonder bij de taakbalk een Dolby Home Theater knop die standaard uit staat ;)

En heb je diablo III op een extern of met het laptop scherm gespeeld?
Want als het op het laptop scherm was, dan kan die waarschijnlijk op full hd nog een standje lager om goed te functioneren ;)

Als je nog een idee hebt hoe ik een goede benchmark van de grafische kaart kan maken hoor ik het graag ;)
Nou of die full hd aankan weet ik nog net zo niet hoor. Ik heb nu alles op het laagst staan (en vind er weinig verschil in zitten) om het 100% vloeiend te hebben. Als ik hem hoger heb dan is het nog lang geen diashow maar hapert die soms, een framedrop heet dat als het goed is.

Verder had ik wel verwacht dat deze laptop stiller zou zijn in idle mode. Als is hij wel gewoon stil maar ik heb liever helemaal geen geluid. De lucht die eruit komt is gewoon koud dus je zou verwachten dat hij het stil ook zou moeten kunnen. Misschien als de fans wat meer tijd krijgen dat het veranderd.

Edit: Ik heb heel erg het vermoeden dat het aan de harde schijf ligt dat hij die lagspikes krijgt. Ik merk ook die framedrops bij benchmarks. Tijdens die bench was ik aan het downloaden en muziek aan het luisteren vervolgens krijg ik een hapering in de framerate en muziek. Dus dat duid op de harde schijf. Ik zie ook dat de pagefile aan staat. Zo maar eens even een reset en kijken of dat verschil op levert.

[Reactie gewijzigd door Heilige Kaas op 28 juni 2012 20:37]

Full HD kan de laptop ook alleen op een extern scherm en als je dan niet gaat gamen moet het nog steeds goed gaan ;)

Dat de laptop niet compleet stil is, is eigenlijk ook geen wonder, omdat (vrijwel) geen enkele laptop helemaal stil is ;)

Het zou best kunnen dat het de hardeschijf is, die is zeker niet de snelste met 8mb cache en maar 5400RPM.
Ik zit erover te denken om er een 128GB SSD in te stoppen en als het nodig is nog extern een HDD eraan te hangen zodat ie echt heel snel word.
Dan zal deze laptop alles behalve games heel snel doen lijkt mij.
Heb tot nu toe alleen maar ervaring met een SSD in een pc, dus dat kan natuurlijk nog verschillen.

Zou je mij de test-resultaten in de vorm van een grafiek kunnen sturen met de benodigde info om het in mijn review te stoppen?
Dat zou erg helpen, omdat ik geen ervaring heb met benchmarks ;)

Bedankt voor de reactie :)
Volgens de website van Intel is dit een dual-core met Hyper Threading.
Toch vreemd dan dat ik het niet kan vinden :S
Daarom heb ik ook voor de zekerheid even gekeken of hij niet al op vol vermogen draait, maar dat is niet zo, hij draait op 2,5ghz..
Iemand hier enige ervaring mee?
Ik heb genoeg van deze laptops gehad die 30 sec nodig hadden om op te starten met AV erbij dus het is echt een toptool.Er zijn genoeg klanten die het type eronder hebben en starten met 30 sec en soms met update richting de 50 sec. Even de opstarttool erover en gaat die dan weer naar de 30 sec. Echt superoplossing is dat.
Ik denk dat ik eerst maar eens moet zorgen dat ik alle software er een beetje goed op heb gezet voor ik hem weer ga draaien, omdat je toch zo weer 5 mins tijd verliest doordat ie het aan het regelen is.
Misschien dat ik dan nog meer snelheid eruit haal, maar dat zie ik dan wel en laat ik het weten, nu de laptop nog maar eens even vol gooien :P

Bedankt voor je reactie :)

Edit: Ben nu bezig met PCMark Vantage te downloaden, resultaat zal ik zo snel mogelijk erin zetten ;)
Ben nu ook nog bezig met plaatjes erin zetten.

[Reactie gewijzigd door micbro777 op 24 juni 2012 14:52]

Hier op tweakers (en ook andere sites) zie ik tussen de specificaties 'Ethernet 100Mbps' staan. Is dat niet een beetje uit de tijd? micbro777 kan jij bevestigen of dit klopt?
De adapter is een Atheros AR9285 Wireless Network Adapter, waarbij op de qualcomm site word gesproken over een max van 150mb/s, dus ik denk dat het wel klopt.
Ik zelf merk geen verschil in snelheid tussen mijn pc en laptop terwijl mijn laptop op wifi loopt en mijn pc op internet via het stopcontact, maar ook toen de laptop via het stopcontact op internet zat merkte ik geen verschil
Voor online gamen en live streaming enzo zou het misschien een probleem kunnen zijn ja.
Ik zal echter nog verder kijken of het echt klopt, maar ik kan me herinneren zoiets wel gelezen te hebben.
In de documentatie zie ik er nog niets van.
n3rd bedoelt denk ik het bekabelde netwerk ;) die zijn bijna altijd 1gbit en niet 100Mbps.
Ik denk niet dat veel mensen het zou merken als er 100Mbps in zit ipv 1gbit, want de meeste mensen hebben geen internet verbinding van sneller dan 100Mbps. Dus dan zou het alleen lokaal een bottleneck zijn.
Ga je uit van 799 euro, zoals die nu bij een andere winkel is, dan zou mijn advies zijn om verder te kijken, vanwege de slechte schermresolutie en de langzamere harde schijf.
Die laptop van ¤799 is een ander model. Die winkel heeft het verkeerde model hier geplaatst. Er zit sowieso een andere processor in, voor de rest heb ik er niet naar gekeken.

[Reactie gewijzigd door job_h op 24 juni 2012 16:37]

Vraag me wel af of je nou echt 200 euro extra wil betalen voor een i7 in plaats van een i5..
En ik denk dat normaal de Z580 met i5 rond de 600 zal kosten, omdat anders de kloof te groot is. Maar ja dat blijft altijd gokken totdat er meer bekend is ;)
Zelf zit ik hier op de 54mb/s en dat gaat best vind ik zelf (bf 3 online is speelbaar zonder lagg op mijn pc), dus ik denk niet dat je daar echt een probleem mee zal krijgen nee.
Echt een top laptop, en zeker voor die prijs. Er zijn nog altijd mensen die per se een quadcore willen en deze niet eens kunnen gebruiken, verbruikt alleen maar extra energie. Die 3rd-gen dual-core i5 staat ook zijn mannetje, zal niet gauw voorkomen dat deze niet voldoet, misschien bij benchmarks maar die draai je uiteraard niet 24/7. Die resolutie is inderdaad niet echt een uitblinker, maar er is prima mee te werken. Heb een enigzins vergelijkbare resolutie op mijn laptop, bij games of een ander grafisch zwaar programma hoef je dan niet zo veel pixels te vullen. natuurlijk is een full-hd een stuk scherper maar dan dien je direct je budget te verdubbelen.
Klopt, toen ik een i5 (2de gen) in mijn pc stopte dacht ik ook dat ie misschien op sommige punten net iets tekort zou schieten, maar dit bleek zeker neit het geval!
Alles doet het goed en heb nergens problemen mee dat het langzaam is.
Zelfde is dat hier met de laptop en een dual core i5 3rd gen. Hij is niet even snel als de i5 2nd gen in mijn pc (is ook quad-core) maar doet eht nog steeds echt goed.

Bedankt voor je reactie :)

(nog steeds zoekende naar de internet snelheid via ethernet :S)

Edit: Ik denk toch echt dat de internet verbinding via de ethernet poort 100mb/s is (heb niets anders kunnen vinden dan 100mb/s)

[Reactie gewijzigd door micbro777 op 24 juni 2012 17:40]

Lenovo en veel andere merken, maken nog steeds gebruik van 100mbit kaartjes. Dit is vaak op de doos ook wel terug te vinden. HP doet dit in de G series bijvoorbeeld ook. Acer eigenlijk alleen in de goedkopere modellen. Dus het komt wel meer voor, maar eigenlijk een rare keuze van de fabrikanten.
Je hebt je best gedaan om een mooie review te schrijven, maar qua specs ben ik niet echt onder de indruk. Wat mij betreft is ¤ 600 genoeg om dit te kunnen bieden, en ook met een wat snellere ethernetpoort..
Je zou ons (mij) nog een plezier doen met de benchmarks van je video

De opstaande toetsen is wel van een absolute meerwaarde, het feit dat ze daar aan gedacht hebben, is een absolute pré!
voor 600 euro mag je wel iets goeds verwachten, dat ben ik helemaal met je eens.
Maar noem dan maar eens een goede laptop die echt beter is dan deze qua specs en waarvan je weet dat het goede kwaliteit is. Als het scherm beter was geweest qua resolutie dan denk ik dat deze laptop vrijwel geen concurentie heeft in dit segment.
Redenen daarvoor zijn : het toetsenbord is echt goed, en typt erg fijn, ziet er mooi uit, goede accu en heeft ook best wel goede specs.

Wat betreft de benchmarks, die wil ik best doen, maar ik heb er geen ervaring mee en weet niet goed welke delen ik van de benchmark moet gebruiken en welke benchmarks ik moet draaien. Als je mij daarbij zou kunnen helpen dan wil ik dat graag in de review verwerken, want ook ik mis eigenlijk wel de mooie grafiekjes van de benchmarks, die de s,echte reviews van de betere onderscheiden ;)

ben blij dat je het een mooie review vind :)
Al heb ik toch nog het idee dat ik meer aan de lay-out kan verbeteren :S

[Reactie gewijzigd door micbro777 op 24 juni 2012 22:17]

Ik ben geen Acer fan, maar dit zou een alternatief kunnen zijn voor rond dat bedrag.

Dat model heb ik overigens gewoon uit de link van notebookcheck.net gekopieerd. De processor is beter in de Lenovo, zie ik. Maar als vergelijking werkt dat prima. Voor 600 euro moet je een soortgelijke laptop kunnen verwachten.
Op de site gebruiken ze o.a. 3dMark als graadmeter voor de videoperformance.

Typisch is dat ze kennelijk 3 verschillende chips onder hetzelfde typenummer (GT630M) gebruiken. Het blijft een middenklasse, maar toch, het kan net de doorslag geven om deze te nemen boven een ander ;)

[Reactie gewijzigd door Harry_Sack op 24 juni 2012 23:52]

Ben zelf ook geen fan, en ik hoor dat de meeste tweakers niet tevreden zijn met acer, dus wat kwaliteit betreft, dan zou ik 40 euro besparen en voor een merk gaan met een betere naam + met een nieuwere processor.
Zoals in de review te lezen is maakt het best wel verschil dat de videochip switched tussen videokaart of videochip op het moederboard (intel graphics 4000) als je kijkt naar stroom voorziening. En daar merk je niets van, dus de Acer komt in de buurt, maar ik zou zelf zeker de Z580 nemen ;)

Is 3DMark niet hetzelfde als 3DMark Vantage? Want die heb ik al wel gedraaid ;)
Enig idee hoe het komt dat jouw score bijna de helft minder is dan mijn resultaat?
Misschien heb ik iets verkeerd in gestelt, of zou het kunnen dat in die test alleen de intel hd grafics 4000 zijn gebruikt?
Ik neem tenminste aan dat dit een testresultaat van de Z580 is.
Als het van de Acer is, dan is het wel opmerkelijk ja.
Kheb m ook gekocht afgelopen weekend. Zeer tevreden overigens, kan me volledig achter de review scharen wat dat betreft.
Teleurstellingen: op de Lenovo - site staat metalen schermachterzijde, maar dat is niet zoals je dat bij sommige thinkpads of imacs ziet; het is meer een dunner blad alu wat enigzins flexibel is. Wel steviger dan plastic overigens.
Overigens, correct me if 'm wrong: gaat de nvidia graka niet alleen werken op de RS uitgang en niet op de HDMI-uitgang? Zoiets begreep ik een beetje van de handleiding, maar die heb ik maar erg summier doorgenomen.

Overigens zie ik bij het taakbeheer wel 4 cores bezig (zal wel een noob-opmerking zijn...)
Het blad is inderdaad erg dun en als je te hard drukt zie je wel wat druk plekken op je scherm, maar dat ik met normaal gebruik niet zichtbaar.
Mij lijkt wat betreft de videokaart dat die ook via HDMI werkt, maar dat ie die alleen gebruikt als het echt nodig is en dat ie anders intel HD graphics gebruikt.

Ik heb even gekeken naar de taakbeheer en ik denk dat ik heb gevonden wat je bedoeld. Je ziet namelijk 4 grafiekjes met daarin staand geschiedenis van processor gebruik. Ik denk echt dat het hier gaat om de 4 threads die de processor heeft. Anders zou de intel site niet weten hoeveel cores er in zijn processoren zit :P
Ik had denk ik in eerste instantie ook gedacht aan quad-core, dus zo noob vind ik het dan weer niet hoor :)
Ik heb deze laptop ook recent aangeschaft. De HDD is inderdaad zeer traag dus heb ik deze vervangen door een 128GB SSD, nu loopt de laptop zeer soepel.

Wat mij wel opviel is dat wanneer ik een beetje druk zet op het touchpad dat deze een irritant klikkende geluid maakt. Dit kan ik begrijpen op de punten waar de knoppen zitten maar ik krijg dat 'klikje' ook als ik bijvoorbeeld recht/links boven een beetje druk op de touchpad zet. Herkennen jullie dit ook en is dat wel de bedoeling?
Heb er ook aan zitten denken om een SSD erin te stoppen, maar vraag me af of ik dat echt wel zo hard nodig heb..
En ja dat op de touchpad heb ik ook.
Dat is een nadeel aan dit type touchpad. Het komt doordat de knoppen op hetzelfde plaatje materiaal zit als de touchpad zelf waardoor de touchpad wat speling heeft.
Hierdoor komt er helaas wel meer vuil in en kan het misschien eens helemaal vast komen te lopen.
Ik heb daarom een externe muis gekocht, (logitech M525) om hier geen problemen mee te krijgen en heb nu het touch pad dus een beetje voor de sier :P

Bedankt voor je reactie, ik zal het later nog in de review verwerken ;)
Hey micbro777, hele fijne review hoor!
Ik ben van plan om deze binnenkort ook te gaan halen bij de Mediamarkt.
Op sommige gebieden van een pc ben ik nogal een noob, dus ik vroeg me af wat je precies met die HDMI-ingang gedaan hebt, zodat (zo valt te lezen) de Nvidea-kaart gaat werken.

Groetjes Lars
ben blij dat de review gewaardeerd word :)
Ik zelf heb niets met de HDMI kabel of het signaal daarvan gedaan.
De intel processor regelt dit voor jou. Als je gewoon aan het internetten bent dan heb je je videokaart (de 630) niet nodig en heb je genoeg aan de intel hd graphics 4000, maar als je games gaat spelen zoals crysis 2, dan gebruik je automatisch de GT 630 ;)
Dat is voor een deel een grote verbetering van de 3rd gen intel processoren ;)

Misschien zul je je daarna wel af vragen of de resolutie dan wel meteen goed staat op het beeld scherm waar je de laptop op hebt aangesloten, het antwoord hierop is nee.
Je moet eerst naar schermresolutie (rechtermuisknop->schermresolutie), daar moet je dan aangeven dat je wil dat alleen het externe scherm gebruikt moet worden (=scherm 2) en daarna kun je de resolutie aanpassen.
Mijn tip is als je dit doet, let er dan goed op nadat je een game hebt gespeeld waarbij je de resolutie boven de 1366x786 hebt gezet, die weer terug te zetten.
Anders kan het zijn dat je weer eerst op het externe scherm aangesloten moet zijn om de resolutie alsnog weer te verlagen en op het laptop scherm zelf te spelen ;)

Groeten Micbro

Populair: Tablets Nokia Websites en communities Smartphones Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013