Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version) Review

Door TERW_DAN 6 januari 2013, 5.343 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Inbouwmogelijkheden
  • modmogelijkheden
  • Kwaliteit

Minpunten

• HDDs zijn wat lastig in te bouwen
  • Aan de zware kant vergeleken met m'n Lian Li

Sub-beoordelingen

Specificaties
De kast
Inbouwmogelijkheden en
Kwaliteit
Modbaarheid

De CM 690 Advanced II USB3.0 is een ATXkast met een vrij uitgebreide featureset. De vorige CM kast die ik handen heb gehad was de Silencio 550, die ik toen heel vlug even heb gereviewd omdat ik daarmee moest gaan modden. Met deze kast wil ik wat meer testen, met name met betrekking tot kabelmanagement als je veel kabels gebruikt en hoe het zit met grote koelers, zoals de CM Hyper 612s en de be quiet! Dark Rock Pro C1, die in veel kastjes maar net passen, en het verder heel lastig maken om nog makkelijk anders kabels in de kast vast te zetten of iets dergelijks.

specificaties

FormfactorATX, µATX
Drivebays 5.25”4 extern
Drivebays 3.5”6 intern
1 extern via 5.25” bracket
Afmetingen215 x 496 x 529mm
Fans1x 140mm 1200rpm led (voor)
1x 120mm 1200rpm (achter)
1x 140mm 1200rpm (boven)
Frontpanel connectoren2x USB2.0
2x USB3.0
2x 3.5mm audio (mic + headphone)
BijzonderhedenX-Dock

De kast
De CM690 is een ruim opgezette miditower, het is een flinke kast, zonder dat deze echt heel bulky is. Het front is helemaal voorzien van een mesh, die doorloopt in de drivebays. Hiermee heb je dus meer dan genoeg airflow naar de fans die in de kast zitten. Een van deze fans is een 140mm fan die voorzien is van blauwe ledverlichting en voorin de kast geplaatst is. De verlichting is met een knopje op het frontpanel aan of uit te zetten
Het zijpaneel is voorzien van uitsparingen voor 2 80, 92, 120 of 140mm fans.

Aan de achterkant vinden we naast de 7 slotplaatjes voor sloten op het moederbord nog een 8e die zijwaarts geplaatst is, en gebruikt kan worden om een losse bracket in te schroeven, voor bijvoorbeeld eSATApoorten, USB, firewire etc. Op zich praktisch, omdat deze brackets niet heel zeldzaam zijn, en ze dan niet tussen je kaarten gezet hoeven te worden, wat weer een boel kabelgeknoei scheelt.
De voeding wordt onderin geplaatst, en bovenin de kastzitten 2 gaten met rubbers voor slangen voor waterkoeling.
Verder zijn er overal stoffilters geplaatst voor de fans die eenvoudig te verwijdern en schoon te maken zijn, zodat de hoeveelheid stof die in de kast wordt gezogen meevalt.

Op de bovenkant van de kast zitten 4 USBpoorten, 2 USB2.0 en 2 USB3.0. Alle 4 worden via een interne header aangesloten (en dus niet zoals bij de Silencio via een kabel die achterin het moederbord gestoken moet worden).

Het frontpanel bovenop de kast. Van links naar rechts. Button voor fan led, 2x USB3.0, mic en headphone, 2x USB2.0, power en reset

Voorin de kast zitten 6 brackets waar 3.5” HDDs in gezet kunnen worden, waarvan 1 bracket met een verloopje is uitgerust zodat er ook 2.5” apparaten in geplaatst kunnen worden. Daarboven is plaats voor 4 5.25” drives en er wordt een kitje meegeleverd om hiervan 1 om te bouwen naar een 3.5” drive, zodat ook die extern te benaderen is, voor bijv een floppydrive of cardreader.

Bovenop de kast zit een X-Dock, deze X-Dock is een SATAaansluiting die bovenop de kast is geplaatst waar een 2,5” of 3,5” schijf in geplaatst kan worden. Dit geniale stukje maakt het vlug even aansluiten van een harde schijf een stuk makkelijker dan het werken met een externe behuizing, als je de schijf niet continu aangesloten wil laten. In de Silencio was dit een module die in een 5.25” bay geschoven werd, in deze kast zit het in de bovenkant verwerkt. Het enige nadeel hiervan is dat als je er een harde schijf in hebt zitten, je niets bovenop de kast kan zetten. De X-Dock wordt aangesloten op een SATApoort in de computer, dus je hebt zelf de keuze aan welke controller die hangt.

Het ontwerp van de kast is best aardig, alleen had Cooler Master van mij best eens wat meer mogen afwijken van een standaard layout als deze. Waarom er nog 4 5.25” bays inzitten vraag ik me af. Opticals gebruik je immers amper, en als die al in 't systeem zitten is het meestal beperkt tot 1 drive.

Ik had het op zich wel aardig gevonden als ze deze kast hadden uitgerust met een enkele 5.25” bay bovenin en de ruimte die vrij was gekomen bij de andere drivebays gebruikt om een stuk of 4 extra 3.5” bays intern te plaatsen, waarmee deze kast helemaal ideaal zou zijn als systeem waar lekker veel storage in gezet kan worden.
Om een idee te geven ben ik even creatief aan het photoshoppen geweest.
Dit wordt het front, de mesh zou gewoon tot boven door kunnen lopen, zodat je 1 bay hebt.

En aan de binnenkant heb je vervolgens ruimte voor zeker 10 3.5" bays, en een enkele 5.25" bay. Genoeg high-end borden worden al voorzien van 8 SATApoorten, en met een extra controller erbij zijn 10 disks zo aan een moederbord te knopen. Er is dan gelijk plaats voor 2 fans in 't front die zat airflow geven voor de disks en de rest van het systeem.

Inbouwmogelijkheden en kabelmanagement
Waarbij vroeger kabeltjes maar in een kast gevrot konden worden is een fatsoenlijke mogelijkheid tot kabelmanagement toch zeker wel belangrijk. En daarin voorziet de CM690 vrij goed. De enige manier om de kabelmanagement goed te te testen is daadwerkelijk hardware in te bouwen, dus heb ik de volgende setup in deze kast gebouwd:
Gigabyte Z68X-UD3H met 2500K
be quiet! Dark Rock Pro
MSI 7970 Lightning
6x 1TB HDD
ADATA HM1200

Het inbouwen van de hardware gaat grotendeels toolless. De zijpanelen zijn vastgezet met thumbscrews, die je als je ze niet te vast hebt zitten zonder schroevendraaier kunt openen.

De 3.5” harde schijven kunnen worden ingebouwd in losse brackets, waarmee je de schijven trillingsvrij kunt ophangen. Het inbouwen gaat niet heel erg gemakkelijk vind ik zelf. De sledes waar de schijven in moeten zijn voorzien van rubberen dopjes aan de zijkanten met een metalen pinnetje die de schijven vast moet zetten. Als dat pinnetje niet helemaal goed in het schroefgat van de schijf valt wil het nog wel eens gebeuren dat het rubberen dopje niet helemaal recht meer zit, en dat daardoor de schijf niet heel soepel meer in de behuizing te schuiven is, omdat er net 1 of 2 millimeter uitsteekt. De brackets die bij de Silencio zaten, waar je simpelweg de geleiderail aan iedere kant van de disk klikt en deze vervolgens in de HDDcage schuift.

Ondanks dat de HDDs wat lastig te monteren zijn werkt het systeem verder prima. Als je eenmaal de schijf er goed in hebt zitten is het heel simpel om de schijf in en uit te schuiven. De schijven worden zijwaarts gemonteerd, zodat de kabels aan de rechterkant van de case komen te zitten en de airflow zo dus nauwelijks benadelen. Het viel me op dat het gebruik van rechte SATA stroom- en datakabels wel gaat, maar het wel krap wordt aan de rechterkant van de kast. Het gebruik van haakse kabels is dan ook wel aan te raden, want dan weet je zeker dat de kabels niet tegen het zijpaneel aandrukken.

Voor de voedingskabels naar je HDDs geldt hetzelfde. Ik heb deze kast gebruikt in combinatie met een HM1200 van ADATA, een best forse voeding met stevige kabels waarbij de SATA kabels recht achterin de HDDs gestoken worden (zie onderstaande plaatje). Hierdoor is het ook niet mogelijk om het zijpaneel weer dicht te maken, zonder de kabels helemaal plat te drukken en (te)veel kracht op de connectoren te zetten. Gebruik je gewoon haakse aansluitingen, dan heb je meer dan zat ruimte tussen de harde schijven en het zijpaneel.

De kabelmanagement naar de harde schijven is dus best goed te noemen, ik heb niet de makkelijkste voeding gekozen (met opzet natuurlijk), maar als je rekening houdt met de SATAkabels en een voedingskabel gebruikt die niet te ver achter de HDDs uitsteekt dan past het allemaal prima.

Dit is een HM1200 ADATA voeding, welke vrij stugge kabels heeft, waardoor dit een probleem vormt als je het zijpaneel wilt sluiten. Aan te raden is een andere kabel te gebruiken. Zelf heb ik de kabel gepakt die ik gemaakt heb voor m'n Lian Li, dat werkte een stuk makkelijker, en dan heb je meer dan zat ruimte.

De ATX en PCIe kabels zijn een wat ander verhaal. De HM-1200 is een best flinke voeding, die voor een flink deel voor de gaten waar de kabels doorheen kunnen steekt. Hierdoor is het lastig om de ATXkabels en PCIe kabels achter het moederbord langs te trekken, en genoeg speling te hebben om ze goed te monteren. Het voornaamste probleem was toen ik dat deed, dat het zijpaneel niet meer vastgezet kon worden. In de huidige setup heb ik daarom de ATX kabel en PCIe kabels niet achter het moederbord vastgezet, maar gewoon binnen in de kast laten lopen, zodat deze lang genoeg zijn om alles goed aan te sluiten. Met een wat kortere voeding past het allemaal prima, omdat je dan beter de ruimte hebt om de kabels te buigen.

De overige kabels voor het frontpanel en dergelijke zijn zeer goed weg te werken, ze zijn in elk geval lang genoeg (iets dat bij simpelere kasten helaas nog niet altijd het geval is) en daardoor kun je ze mooi achter de mobotray wegwerken.

Volgens de specificaties is de kast geschikt voor videokaarten met een lengte tot 304mm. De MSI Lightning die ik hier heb liggen is 305mm lang. Het inbouwen vergt wel een beetje beleid, omdat je de kaart wel om de hdd-cage heen moet manouvreren, die 304mm slaat namelijk op de randen van de cage, maar daartussen heb je net iets meer ruimte, waardoor de kaart wel prima past. Verwacht geen zeeën van ruimte, dus veel langere kaarten gaan hier ook echt niet inpassen, maar met die paar millimeter extra heb je precies genoeg voor een kaart zoals deze.

Een laatste voordeel van deze kast dat ik zelf nog wel de moeite waard vindt te vermelden is de achterkant van de mobotray. Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, de foto van de achterkant van de mobotray van de CM690 en de Lian Li PC-A70 waar momenteel m'n systeem inzit.

Als ik de CPU koeler zou willen vervangen dan moet ik in de Lian Li het hele moederbord eruit halen, in de CM690 hoef ik enkel het zijpaneel eraf te halen om erbij te komen. Nu denk ik niet dat ik heel vaak de CPUkoeler oid ga vervangen, maar het is praktisch dat het wel gewoon mogelijk is.

Bij de CPUkoeler die ik zelf heb geinstalleerd, de Dark Rock Pro heb ik wel de 140mm fan bovenin eruit geschroefd. Niet omdat deze anders niet paste, maar omdat het anders bijzonder lastig werd om de 8 pins CPUkabel nog aan te sluiten.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van deze kast is prima in orde op de meeste punten. De kast is niet bepaald licht, wat deze een solide basis geeft.
De zijpanelen sluiten goed aan en ik heb ze nog niet horen resoneren, iets dat ik bij veel goedkope kasten wel heb meegemaakt als er een aantal HDDs inzitten.
Ook het toolless systeem om drives vast te zetten werkt best prima, hoewel de harde schijven wat moeite kosten om vast te klikken, als het eenmaal zit zit het wel goed.

Modbaarheid
Hoewel ik niet echt met deze kast aan het modden ben geslagen, is er toch zeker wat te zeggen over de mogelijkheden die je hebt om het ding te modden. Het voordeel van deze kast is dat hij grotendeels vrij gemakkelijk uit elkaar te halen is. De bovenkant kan losgeklikt worden, de voorkant eveneens, waardoor je zelf de ruimte hebt om hier dingen aan te veranderen. De kast leent zich prima voor het inbouwen van waterkoeling door het feit dat er meer dan zat ruimte is aan de bovenkant van de kast om een radiator in kwijt te kunnen.

De kast kost rond de 75 euro. Een mooi bedrag voor een kast met deze hoeveelheid features erin en deze afwerking. Er zijn natuurlijk goedkopere kasten te vinden, maar de vraag is dan of die dezelfde kwaliteit weten te bieden, en ook dezelfde hoeveelheid features weten te huisvesten.

De CM690 is een leuke kast die voor de meeste mensen aan de eisen zal voldoen. De bouwkwaliteit is prima te noemen en de kast biedt ook genoeg ruimte als je er niet al te rare hardware in gaat bouwen. Om deze kast te testen heb ik een vrij uitzonderlijke configuratie gebouwd met veel grote onderdelen, en dat ging met wat passen en meten nog prima. Het uiterlijk is niet helemaal mijn smaak, maar dat is en blijft natuurlijk iets persoonlijks. De afwerking van de kast is goed, geen scherpe randen of niet goed passende onderdelen. Al met al een meer dan prima kast met goede features.
Ik vind de dock bovenop wel erg handig, en is een feature die ik eigenlijk vrij continu gebruik, omdat ik nog best wat losse diskjes heb liggen die op deze manier een stuk makkelijker te testen zijn dan ze iedere keer in een externe behuizing te prikken.

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

toevallig heb ik sinds eergister de gewone versie van deze kast waarbij geen SATA aan de bovenkant zit :/ (zonder window jij dus ook :P)
wat is me dat een fijn ding!

Mooie review Danny ;)

[Reactie gewijzigd door TecHHeaD op 20 juni 2012 08:01]

Mooie review maar 1 vraagje maken de fans veel geluid.
Nope, dat valt heel erg mee moet ik zeggen. De fans uit m'n Lian Li maken meer geluid op het moment dat ik die allemaal aan heb staan. En zelfs die is al vrij stil te noemen.
Maar over hoeveel geluid hebben we het dan? En hoeveel (default) en extra fans heb jij er op dit moment in?

Staat de pc bij jou op de grond, in een bureau of naast je op het bureau? Als het stil is in de ruimte (tv uit, geluid uit, etc), hoe goed kun je de pc dan horen?
Ik heb geen metingen gedaan voor wat betreft het geluid, dus dat kan ik je niet vertellen. De kast stond gewoon op het bureau en als het echt stil is dan hoorde je het ding rustig zoemen, maar geen vervelend geluid.
Ik weet niet meer hoeveel fans ik er precies in had zitten, ik geloof enkel de front en rearfan.
Okee bedankt voor de info
Is er een mogelijkheid om er wieltjes onder te schroeven?
Een kleine opmerking tijdens het lezen:

Bij je specificatie tabel is er een leeg vak bij de Afmetingen.

Voor de rest een prima review :D
Je had gelijk, die stond er 2 keer in.
mooie review heb deze case gebruikt voor een pc van een kennis ,zeer stil en toch netjes.
"De brackets die bij de Silencio zaten, waar je simpelweg de geleiderail aan iedere kant van de disk klikt en deze vervolgens in de HDDcage schuift." Is deze zin al af? Volgens mij wil je zeggen dat de geleiderails van de Silencio handiger zijn.

Ik heb deze behuizing gisteren gekocht en heb een hele dringende vraag. Hopelijk kun je me helpen.
Ik lees bij jou dat de HDD's wat lastig te bevestigen zijn en in de review van technieuwscom staat dat het zo makkelijk is dat je in een minuutje klaar bent. Deze kast heb ik juist gekocht vanwege het toolless design en het gemak van inbouwen. Ik heb al vaker pc's ingebouwd en hoopte dat het met deze kast een stuk sneller zou gaan. Helaas niet.

Ik heb bij sommige HDD's werkelijk wel 10x moeten proberen voor ze ook maar een beetje goed zaten. Het kost veel kracht om de houder uit elkaar te houden bij het installeren en de pinnetjes zitten net niet ver genoeg van elkaar waardoor ze scheef in de hdd moeten en zichzelf daardoor uit het rubber drukken. Ook het weer verwijderen van een hard disk kost extreem veel kracht.
Weet je een trucje om ze makkelijker in de bracket te krijgen? Ik denk er namelijk over om de kast gewoon terug te brengen, maar ben er al zo lang mee bezig geweest dat ik niet echt zin meer heb om alles weer in een andere kast te bouwen. Bovendien lees ik overal dat dit vrij simpel moet zijn.

Hoort het trouwens ook dat het klepje bovenop van de x-dock gewoon los ligt? Als je je pc scheef houdt dan valt hij er gewoon uit??
Die dingen van de Silencio zijn inderdaad een stuk handiger. Het kost aardig wat geklooi met deze brackets om ze er goed in te krijgen. Zeker omdat die pinnetjes nooit helemaal goed gaan.

Gelukkig hebben ze dat met de nieuwe HAFkasten opgelost, die dingen zijn wat flexibeler (maar daar heb jij nu niet zo heel veel aan natuurlijk).
Is het mogelijk waterkoeling te plaatsen? Zo ja , waar komt dat de koeler? Ik ben van plan de Corsair Hydro Series H100i aan te schaffen.
Heb zelf de Corsair h100 erin zitten in deze behuizing. De radiator zit bovenin met 2x120 mm fans die de lucht naar buiten trekken. Een push-pull configuratie ga je echter niet redden omdat je met de push-fans dan in je moederbord zit.

Maar in deze behuizing draait mijn cpu (2600k oc op 4.45) idle op 25 graden, dus push-pull is nergens voor nodig. Houdt er overigens wel rekening mee dat de bijgeleverde fans van corsair erg rumoerig zijn, mocht je voor een stille bak willen gaan dan is het aan te raden andere fans aan te schaffen hiervoor..
welke van deze serie heeft wel een window?

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013