Terug naar Reviews

Corsair Carbide 300R Review

Door Bitpusher3 19 juni 2012, laatste update op 20 juni 2012, 4.358 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Grote grafische kaarten van 45 cm passen in de kast
  • Stalen kast met veel ventilatie roosters en standaard 2 grote fans
  • Een uitneembaar stofrooster voor de voeding aan de onderkant v/d kast
  • Optie om 2.5 inch ssd's in te bouwen zonder extra brackets
  • 5.25 inch tool-less bays. Een DVD brander inbouwen zonder schroefjes / gereedschap te gebruiken.
  • Geldt ook voor 3.5 inch harddisks (niet voor 2.5 inch SSD's, die kunnen via de bijgeleverde schroefjes vastgemaakt worden)
  • De meeste kabels zijn mooi weg te werken.
  • Voldoende schroefjes en tyraps meegeleverd
  • Mooi zwart design (is persoonlijk uiteraard)

Minpunten

• Een kort kabeltje van front audio naar moederbord. Met mijn ASRock H77m gaat het wel maar staat bijna strak en de kabel kan niet weg gewerkt worden.
  • Een Samsung 830 SSD kan ingebouwd worden maar de schroefgaatjes in de drive tray zitten net niet helemaal goed eigenlijk. Maar hij zit er in zonder beschadigingen
  • De 3.5/2.5 inch trays zijn niet echt stevig. Niet echt een probleem maar als de harddisk eenmaal zit krijg je deze er maar moeilijk weer uit.
  • De front USB 3 connector past op mijn ASRock moederbord maar schijnt niet met alle typen interne USB 3 connectors compatible te zijn. Ik heb 2 plaatjes toegevoegd van mijn moederbord waar de front USB 3 connector van de Carbide 300R op past en van de connector zelf.

Sub-beoordelingen

In deze korte review wilde ik het volgende behandelen:

- Reden tot aankoop
- Positieve en negatieve punten
- Conclusie

Reden tot aankoop:

- Ik wilde een nieuwe allround en game computer bouwen.
- De prijs was niet al te hoog en binnen mijn budget (+/- 63 euro heb ik betaald)
- Het is een midi tower maar er past een grote (of 2) grafische kaart in van 45 cm.
- Ik wilde 3x 3.5 inch drives en 1x 2.5 inch SSD kwijt kunnen
- Een 2.5 inch SSD kan standaard ingebouwd worden zonder bracket.
- Ik vond het design mooi.

Positieve punten:

- Grote grafische kaarten van 45 cm passen in de kast
- Stalen kast met veel ventilatie roosters en standaard 2 grote fans
- Een uitneembaar stofrooster voor de voeding aan de onderkant v/d kast
- Optie om 2.5 inch ssd's in te bouwen zonder extra brackets
- 5.25 inch tool-less bays. Een DVD brander inbouwen zonder schroefjes / gereedschap te gebruiken.
- Geldt ook voor 3.5 inch harddisks (niet voor 2.5 inch SSD's, die kunnen via de bijgeleverde schroefjes vastgemaakt worden)
- De meeste kabels zijn mooi weg te werken.
- Voldoende schroefjes en tyraps meegeleverd
- Mooi zwart design (is persoonlijk uiteraard)

Negatieve punten:

- Een kort kabeltje van front audio naar moederbord. Met mijn ASRock H77m gaat het wel maar staat bijna strak en de kabel kan niet weg gewerkt worden.
- Een Samsung 830 SSD kan ingebouwd worden maar de schroefgaatjes in de drive tray zitten net niet helemaal goed eigenlijk. Maar hij zit er in zonder beschadigingen
- De 3.5/2.5 inch trays zijn niet echt stevig. Niet echt een probleem maar als de harddisk eenmaal zit krijg je deze er maar moeilijk weer uit.
- De front USB 3 connector past op mijn ASRock moederbord maar schijnt niet met alle typen interne USB 3 connectors compatible te zijn. Ik heb 2 plaatjes toegevoegd van mijn moederbord waar de front USB 3 connector van de Carbide 300R op past en van de connector zelf.

Conclusie:

Van de genoemde negatieve punten heb je eigenlijk geen last meer als de computer gebouwd is. Het is een mooie kast voor een goeie prijs. Voor deze prijs misschien wel de beste kast voor een allround of game systeem. In ieder geval mijn keus.

Heb jij ook een Corsair Carbide 300R?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik heb naast een SSD ook WD schijven in mijn 300R.
Ik raad een ieder ten sterkste aan om een "gewone harde schijf Niet met alle 4 pinnetjes in een tray te plaatsen, dit omdat de harde schijf dan idd zeer moeilijk weer los te krijgen is.Ik heb ze met 2 pinnetjes vastgezet, en als je geen LANpartyganger bent is dat meer dan voldoende.
Een extra frontfan is zeker de moeite waard.Een WD schijf ging met een whopping 8 graden Celsius naar beneden.Waarom Corsair de kast standaard met 1 frontfan levert is mij een raadsel. Dan maar een paar euro meer bij de prijs, hoe koeler hoe beter, want niet iedereen neemt de moeite om ook de temp,s van een harde schijf te meten. (HWiNFO64 in mijn geval).
Al met al de beste kast die ik tot nu toe gekocht heb, mooier dan op welk plaatje dan ook :), en voor die prijs hard to beat.
2 pinnetjes is een goeie tip. Ik heb er nog eens naar gekeken maar ik heb een betere oplossing gevonden. De Harddisks gewoon andersom in de tray zetten! 8)7
Zie foto 3 en 4. De trays gaan nu heel soepel.

[Reactie gewijzigd door Bitpusher3 op 21 juni 2012 09:06]

Zo is het denk ik ook bedoelt en staat ook veel netter :)
Vraagje kan je als je geen USB 3.0 hebt op je moederbord alsnog gebruik maken van die front USB als 2.0 eventueel?
Durf ik geen antwoord op te geven. USB 3 is downwards compatible met USB 2 maar of dat ook voor de casing- en moederbordconnectors geldt?
Thanks voor het antwoord. Volgens mij gaat het niet lukken. Want de connector is anders.
Kun je ook vertellen hoeveel ruimte er is voor de cpu koeler ?
Staat niet op de corsair site.
Ik ben nu vier maanden in het bezit van deze kast, mooi ding maar had meteen al problemen met de USB 3.0 frontaansluiting.
De schijven die ik hier aansloot "klapperden" constant.
Na contact met Corsair stuurden ze me een nieuw setje connectors met aansluitkabel maar helaas deed ook deze hetzelfde, hierop stuurden ze weer een nieuwe set, deze werkte wel.
Uiteindelijk vier maanden verder en nu werken de USB aansluitingen.
Mocht je deze kast hebben, test die aansluitingen aan de voorkant dus even!
Verder ben ik super tevreden met deze strakke kast.
Hoe zit het met stof in de kast? Ik heb hier wel klachten over gelezen, stof komt binnen via de bovenkant.

Populair: Gamescom 2014 Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Windows Sony Microsoft Games Consoles Besturingssystemen

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013