Merk en serie Sony, Xperia
Gsm-besturingssysteem Android
Telefoonmodel Bar
Kleuren Zwart
  Bekijk alle specificaties

Sony Xperia U Zwart Review

Door ted_heuvel 14 juni 2012, laatste update op 14 juni 2012, 18.566 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Mooi, helder en scherp scherm
  • Sublieme audiokwaliteit
  • Snel
  • Geen data kabel nodig voor overzetten bestanden
  • Video's vanaf de PC op de telefoon streamen via wifi
  • Design

Minpunten

• Transparante bar onderin niet als notificatielicht in te stellen
  • Werkgeheugen ietwat krap
  • Intern geheugen niet uit te breiden
  • 3,5" zal voor veel mensen te klein zijn

Sub-beoordelingen

Ongeveer een jaar geleden ben ik overgestapt van een nokia E72 op mijn eerste smartphone, een samsung Galaxy S Plus om precies te zijn. Hoewel dat toentertijd 'slechts' een midrange smartphone was, kon ik mijn ogen als longtime symbian gebruiker niet geloven. Het gemak en de snelheid waarmee ik door het web en mijn telefoon navigeerde, was tot die tijd voor mij ongekend. Ook het instellen en beheren van email accounts (2x hotmail en exchange email voor school) was een eitje in vergelijking met de E72, die met name bij het instellen van de exchange email mij wat grijze haren heeft bezorgd.

De vreugde was echter voor korte duur want een maand of drie later heeft een harde botsing te fiets met een grijze container langs de kant van de weg, met de daaropvolgende val, het scherm van mijn S Plus het onderspit doen delven. :(

In de eerste istantie heb ik een Galaxy TXT als vervangend toestel gehaald. Voor een dikke honderd euro een koopje als het vergelijkt met bijv. de E72 die in de praktijk trager/minder gebruiksvriendelijk is en minimaal een keer zo duur is. Terwijl de TXT het gros van de android apps zonder morren draait, albeit merkbaar trager als de S Plus. Echter door het lage resolutie scherm en probleem dat veel apps alleen in portrait-modus worden weergegeven toch op zoek gegaan naar wederom een ' volwaardig' touchscreen android toestel..

Welk type user schrijft deze review?

Voor de mensen die deze review lezen omdat ze wellicht interesse hebben in een Xperia U zal ik een korte schets geven van mijn smartphone gebruik. Ik ben geen poweruser in de zin dat ik custom ROMs installeer, de telefoon voor zakelijke doeleinden gebruik (skypen, videobellen etc.) of HD films stream naar mijn smart-TV of vice versa. Als ik die al zou hebben.

Waarvoor gebruik ik een toestel wel? Voor 90% het volgende:

- Bellen, SMS'en, Whatsappen en mailen (jawel);

- Mp3 speler, luister onderweg altijd muziek via de tel omdat ik geen zin heb een standalone mp3 mee te zeulen;

- Af en toe informatie opzoeken op het web zoals internetbankieren, filmpjes, trein/bustijden checken, buienradar etc. etc.;

- Dagelijks nieuws en tweakers lezen via verschillende apps, soms een filmpje van uitzending gemist
op bed;

-Af en toe een spelletje bijv. schaak of patience, Angry Birds als de verveling erg hoog is.

- Wekker en agenda om respectievelijk uit bed te komen en mijn school/werktijden te noteren.

Eisen nieuwe telefoon

Zoals je kan lezen niet veel bijzonders voor de veeleisende gebruiker.
Met dit dagelijkse gebruik in het achterhoofd ging ik op zoek naar een telefoon met de volgende eisen:

-Scherp scherm

Het scherm van de S Plus was ik zeer tevreden over, lekker scherp en heldere kleuren, het 320 x 240 scherm(pje) van de TXT maakte het leven er in vergelijking dan ook niet makkelijker op, met name bij browsen en nieuwsberichtjes lezen. Kortom een scherm met minimaal dezelfde resolutie/PPI als de S Plus was een vereiste.

- Goede audiokwaliteit

Zoals gezegd gebruik ik mijn telefoon ook als mp3-speler i.c.m. een setje in-ears van Philips. De S Plus was in dit opzicht een teleurstelling; schel, blikkerig geluid met weinig bass kwam uit de oordopjes.
De veel goedkopere TXT was verrassend genoeg een stuk beter in dit opzicht; vol geluid met een diepe bass. Beter dan menig standalone mp3 speler in het 30-60 euro prijsklassement.

-Vlot

De 1,4 Ghz processor van de S Plus was voldoende om apps op de telefoon gelijktijdig vlot te draaien.
De 800 Mhz chip van de TXT was net voldoende om het gros van mijn apps vlot te laten draaien, maar wanneer er 3 apps of meer tegelijk draaiden kreeg hij het merkbaar moeilijk. Veel voorkomend voorbeeld: mailtje binnenkrijgen en checken terwijl je net NU.nl doorneemt en muziek luistert in de bus.

Waarom Xperia U?

Na een maand of twee reviews lezen en de pricewatch bijhouden waren twee toestellen overgebleven:
de Galaxy Nexus en deze Xperia U.

De Galaxy Nexus is voor zover ik weet het goedkoopste toestel met een 720p scherm en meerdere reviews waren lovend over de audiokwaliteit via de oordopjes van dit toestel. 350/360 euro blijft echter een flink bedrag voor een studentje als mij om in een keer af te tikken. Ook vond ik het toestel wel erg groot
in de hand liggen.

De Xperia U is het goedkoopste toestel met een dual core processor en de resolutie van 480 x 854 pixels gecombineerd met een 3,5" scherm zorgt voor een geruststellende PPI waarde van 280. Niet misselijk voor een toestel van 220 euro. Zeker als je bedenkt dat de qua specs een stuk minder bedeelde S Plus
nog altijd een paar tientjes meer kost. Bovendien heeft Sony op audiogebied een goede reputatie bij mij opgebouwd en wordt het toestel in de komende maanden naar ICS geupgrade. Het design sprak mij in de eerste instantie vanaf plaatjes niet zo heel erg aan, maar in de winkel vond ik het toestel toch wel erg handzaam en strak vormgegeven.

Uiteindelijk voor de U gegaan en telefonisch bij de phonehouse besteld, met dien verstande dat ik het toestel nog altijd binnen de respijtperiode kon retourneren mocht het mij niet bevallen.

Hoewel er op de site wordt geadverteerd met een levering de volgende werkdag heeft het uiteindelijk 4 werkdagen geduurd voor ik het pakketje kon afhalen bij het postkantoor. Als tegemoetkoming wel een
waardebon van 30 euro gekregen waarmee ik accessoires kan aanschaffen in de winkel, lang niet slecht.

Inhoud pakket

Afijn, pakketje opgehaald en thuis er even goed voor gaan zitten. Het toestel komt in een platte witte doos met een plaatje van de U erop samen met de gebruikelijke marketingtermen als BRAVIA, ClearBass en xLoud technology.

In het pakket vinden we:

- Het toestel, uiteraard;

- Een oplader, net als bij HTC toestellen is dit gelukkig een stekker waar je een USB kabel in kunt drukken;

- Data kabel, die dus tevens als laadkabel functioneert;

- Screenprotector, ik was blij verrast met een gratis screenprotector bij het toestel, helaas uit mijn handen laten glippen bij het aanbrengen, waardoor het velletje helemaal onder de stof en zand zat. :/ Heb hem daarom weggegooid, maar de motorisch beter begaafde tweaker hoeft dus geen screenprotector los aan te schaffen;

- Setje oordopjes, geen in-ears en verder ook niet gebruikt aangezien ik mijn eigen in-ears heb;

- Extra kapje voor onderaan het toestel, in dit geval een roze, verder ook niet gebruikt;

- Micro-Sim adapter voor de mensen met een microsim, aangezien er een normale sim in dit toestel gaat.

Al met al redelijk standaard m.u.v. de screenprotector, wat een fijne extra service is.

Het toestel

Ik ga geen -volledige- lijst met specs hier neerpennen, in de pricewatch staat een accuraat overzicht.

De belangrijkste specs:

- Scherm 3,5" 480 x 854 (~280 PPI)
- Dual core processor 1 GHz
- 512 MB RAM
- 8 GB intern geheugen waarvan 4 voor de gebruiker beschikbaar (niet uitbreidbaar)
- Android 2.3.7 met een upgrade naar ICS gepland in 3de kwartaal.
- 5 MP Camera (0,3 MP Front camera)
- 1320 mAH accu

Op het toestel zelf vinden we aan de linkerkant alleen een microUSB slot voor data transfer of opladen; aan de bovenkant een 3,5mm plug voor oordopjes; aan de rechterkant de aan/uit knop, volumeknoppen en (tweetraps)cameraknop en tot slot vooraan uiteraard het scherm met daaronder v.l.n.r een terug- home- en instellingenknop, welke allemaal capacitief zijn.

Design en bouwkwaliteit

Over het design van de nieuwe Xperia-lijn is het nodige gezegd en geschreven, met name wat betreft de
transparante balk onderin het toestel. Zelf vind ik het design van Sony goed gekozen, de vormgeving gekenmerkt door strakke lijnen met een ietwat bolle achterkant zorgt voor een no-nonsense uitstraling en ligt lekker in de hand.

De balk onderin had van mij niet perse gehoeven, maar zorgt er wel voor dat het redelijk kleine toestel beter in de hand ligt. Wanneer ik het toestel met een hand vasthoud, rust mijn pink op deze balk, als die er niet had gezeten was het toestel misschien iets te klein geweest om comfortabel vast te houden.

Over de bouwkwaliteit ben ik zeer te spreken. Het zachte matte plastic achterop voelt niet goedkoop aan en geeft voldoende grip. Het toestel is goed afgewerkt, ik heb geen kieren of piepende onderdelen kunnen bespeuren en de capacitieve knoppen onderaan reageren zoals ik dat verwacht (is bij de S niet altijd het geval heb ik gelezen). Al met al heb ik echt het gevoel een premium product in mijn handen te hebben hoewel de prijs anders doet vermoeden.

Beeldscherm

Het beeldscherm is op papier meer dan aardig voor een toestel in deze prijsklasse en dat kan ik na een
aantal dagen gebruik beamen. Het beeld is haarscherp en ik kan de individuele pixels zo goed als niet meer onderscheiden, een behoorlijke verbetering tegenover de S Plus. Behalve de hogere PPI-waarde zal wellicht de pentile-indeling van de S Plus hier ook aan bijdragen.

De kleurweergave is ook dik in orde voor zover ik kan beoordelen, heldere mooie kleuren die natuurgetrouw overkomen. Of de BRAVIA engine hier veel aan bijdraagt weet ik niet, maar de mannen bij Sony mogen zich van mij even op hun schouders kloppen dat ze een scherm van deze kwaliteit in een
budget smartphone aanbieden.

Audiokwaliteit

Samen met het beeldscherm de belangrijkste criteria voor mijn nieuwe telefoon. Daar waar ik wat het beeldscherm betreft al redelijk zeker wist dat dit wel snor zat, was het niet mogelijk om in de winkel de
audiokwaliteit goed te toetsen. Bij het uitpakken heb ik dan ook als een van de eerste acties een test mp3 (320kbit) op het toestel gezet, als de audio kwaliteit slecht zou zijn kon het toestel dan ook gelijk retour naar de Phonehouse, daar ik op een gemiddelde doordeweekse dag zeker 2 a 3 uur mp3tjes luister in de hardere rock- en dancesferen. Sony heeft wel een goede reputatie op audiogebied maar het bleef toch een beetje een gok op het moment van bestellen.

En wat voor een gok.. na enkele seconden biggelden de tranen over mijn wangen en wist ik dat de leverancier kon fluiten naar zijn toestel. Het geluid via de in-ears is loepzuiver en de strakke bass varieert van 'lekker' tot 'sta ik soms in de club?!' omdat je deze los van de equalizer kunt instellen. Hoewel de echte audiofielen ongetwijfeld het een en ander kunnen aanmerken op de kwaliteit, vind ik de geluidskwaliteit als bovengemiddeld kritisch gebruiker beter dan ik eerder heb gehoord op een draagbare mediaspeler. Wel zul je een degelijk setje oordopjes moeten halen om dit te ervaren.

Het begint eentonig te worden, maar net als over de bouwkwaliteit en het beeldscherm kan ik Sony alleen maar complimenteren met de kwaliteit die ze leveren (voor deze prijs).

Software & features

Na deze drie 'pijlers', die alle drie dik in orde zijn, wil ik graag de software en enkele handige features in het dagelijks gebruik toelichten alsmede de mogelijke nadelen voor de potentiele koper.

Net als andere merken heeft Sony de standaard Android software ietwat aangepast. Omdat ik van de S Plus en TXT Samsungs TouchWiz (oid) gewend was, moest ik een klein beetje wennen. Met name het missen van enkele snelkoppelingen in de notificatiebalk zoals snel wifi aan- en uitzetten is jammer.

! -verholpen met een app zie update onderaan- !

Sony heeft hiervoor een aantal widgets die soortgelijke functionaliteit bieden, maar dit houdt wel in dat de gebruiker toch even terug zal moeten naar het hoofdscherm i.p.v. snel even de notificatiebalk omlaag trekken. Ik meen dat Android ICS deze snelkoppelingen standaard heeft trouwens, nog even wachten op de update dus.

Hier staat wel tegenover dat de meegeleverde mediaspeler van Sony veel beter/handiger werkt met een zeer handige widget hiervoor. Ook kan behalve het gebruikelijke sms'jes bekijken etc., vanaf het lockscreen, de telefoon snel op stille stand worden gezet en kan de mediaspeler bediend worden. Wat mij betreft een aantal zeer praktische punten.
Ook kan de app lijst worden gerangschikt en kunnen apps sneller/makkelijker verwijderd worden via de app lijst dan op mijn voorgaande samsung toestellen.
Al met al geen zeer grote verschillen en was ik binnen een dag helemaal gewend aan de Sony software.

Deze software werkt verder vlotjes op het toestel, ongetwijfeld dankzij de dual processor die dit toestel aandrijft. Apps worden met ong. 2 mB p/s binnengehaald via de wifi en installeren in enkele seconden.
Apps starten snel op en ik ben nog geen tegengekomen die het toestel een 'run for its money' gaven.

Met teveel apps op de achtergrond is het wel soms nodig om via de taskmanager (Sony biedt hiervoor geen widget aan i.t.t. samsung, heb de GO launcher widget hiervoor gedownload) wat processen af te sluiten, hier loopt het toestel af en toe tegen de grenzen van de 512 mb RAM.

De designtaal van de toestellen is doorgevoerd in de UI van Sony, het doet allemaal strak en overzichtelijk aan zonder onnodige toevoegingen. Mooier dan de Samsung UI naar mijn mening. HTC laat ik even buiten beschouwing, die standaard UI vind ik niet om aan te gluren met de hele serengeti-uitstraling die het uitademt.

Een groot minpunt waar ik van tevoren geen rekening mee heb gehouden, is dat de transparante bar onderin het toestel niet als notificatielampje kan worden ingesteld. Daar waar de balk alleraardigst oplicht in verschillende kleuren wanneer je bijv. een foto bekijkt, moet je het wat betreft gemiste sms/whatsapp/bel notificaties doen met een LED lampje naast de frontcamera, die zo klein is dat ik een -hiervoor speciaal getrainde- zeearend heb moeten inschakelen om het bestaan ervan te verifieren.
Een keuze van Sony waar ik persoonlijk niets van snap.

! -verholpen met een app zie update onderaan- !

Ook het ontbreken van een microSD slot is een groot gemis en voor veel mensen zal het toestel hierdoor
gelijk afvallen. De gebruiker heeft 4 GB netto (3,97 volgens mijn PC) tot zijn beschikking, aangezien ik nooit foto's en filmpjes maak gebruik ik deze 4 GB vrijwel alleen voor muziek. Je kan er een paar honderd mp3tjes in goede kwaliteit op kwijt. Voor mij ruim voldoende maar houd hier rekening mee.

Om mp3's en andere data op je toestel te zetten levert Sony een kabeltje en software bij het toestel genaamd 'PC Companion'. De software stelt je in staat contacten te synchroniseren, media over te zetten en andere functionaliteit die we sinds jaar en dag gewend zijn van soortgelijke programma's. Zoals de meeste tweakers stel ik dit soort software niet op prijs en gebruik ik de telefoon het liefst als massaopslag apparaat om snel mijn bestanden via de explorer over te zetten.

Hier komt een handige feature van de software om de hoek kijken: wanneer je je toestel via de software eenmalig koppelt aan je PC wanneer ze op hetzelfde wifi netwerk zitten, kun je daarna zonder tussenkomst van de PC Companion je toestel draadloos aan je PC koppelen om via de explorer snel bestanden over te zetten zonder dat je een kabel nodig hebt! Misschien dat dit bij de nieuwere smartphones gemeengoed is, ik heb het in ieder geval niet eerder gekund en vind dit een van de meest handige opties die ik op een smartphone ben tegengekomen.

Behalve het draadloos koppelen om bestanden over te zetten, kan de Xperia U ook bestanden op de PC via het wifi netwerk rechtstreeks op je telefoon afspelen! Hiervoor is zelfs de Companion software niet nodig.
De app 'Verbonden apparaten' toonde tot mijn grote (en aangename) verbazing, zonder morren alle video- en muziekbestanden op mijn PC en speelde deze vlekkeloos af! Helaas biedt de Xperia U standaard geen ondersteuning voor onder meer .avi bestanden waardoor het gros van de video's niet was af te spelen.

In de playstore vond ik zonder veel moeite een app die precies dezelfde functionaliteit biedt met ondersteuning voor de meer gangbare bestandsindelingen zoals .avi (aVia speler). Southparkjes en the Walking Dead-episodes op 720p worden zonder hapering afgespeeld op de telefoon. Of ik hier veel gebruik van ga maken moet nog blijken maar als ik bijvoorbeeld op bed even een video wil kijken die op mijn PC staat is de mogelijkheid in ieder geval daar. Gemak dient de mens zullen we maar zeggen..

Accuduur

Bijna vergeten en moeilijk te zeggen na 3 dagen vrijwel contant apps downloaden en spelen met de telefoon, maar het lijkt erop dat de accuduur zoals ik in andere reviews ook had gelezen ruim voldoende is om minimaal 1 volle dag met erg zwaar verbruik door te komen. In absolute zin uiteraard slecht zoals alle telefoons vandaag de dag, maar voldoende om de dag zonder zorgen door te komen mits hij 's avonds aan het infuus ligt.

De software die wordt meegeleverd door Sony gebruik ik niet en ga ik verder niet bespreken, ook de standaard Android/gmail apps en functies werken zoals een gebruiker die vertrouwd is met Android dat mag verwachten en behoeven verder geen toelichting.

Samenvattend mag ik concluderen dat ik dit toestel een absoluut koopje is. Voor een dikke 220 euro levert Sony een toestel dat premium aanvoelt zowel qua design/bouwkwaliteit als in het dagelijks gebruik. Wat mij betreft is er in deze prijsklasse geen toestel dat ook maar in de buurt komt en had een prijs van 270/280 euro niet misstaan voor dit toestel.

Voor veel mensen zal het 3,5" scherm en 4 GB opslaggeheugen een echte dealbreaker zijn, als je hier niet zo zwaar aan weegt is dit toestel in elke situatie het overwegen waard.

Update 14-06: Tweakers.net hive mind werpt vruchten af! LED Balk onderin toestel is in te stellen als notificatielamp met de app 'Illumination Bar' en de snelkoppelingen in de notificatiebalk kunnen worden toegevoegd met 'Notification Toggle'.

Heb jij ook een Sony Xperia U Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie review! Lekker uitgebreid, alleen nog wat foto's en mogelijk video's en je haalt de 5 sterren!
Overigens kwalificeer je de E72 als niet zijnde een smartphone, maar dat is het wel ;-).
Hoi T.Struik, bedankt voor je reactie. Ik wilde een aantal screenshots met onderschrift ter illustratie toevoegen maar het is me niet duidelijk, alleen onderaan het review scherm kan ik plaatjes uploaden die kennelijk automatisch helemaal onderaan de review komen te staan.
Als eerste, prima review! Wat de foto's aangaat, die moet je hosten (bijv. op T.net als je een fotoalbum hebt) en vervolgens de foto embedden in de review. Volgens mij met de [img][/img] tags.
mooie review, alleen een klein vraagje, weet je zeker dat het transparante balkje niet als notificatie licht is in te stellen?
daar wordt in de video hands on van tweakers wel over gesproken. misschien een instelling die je hebt gemist? ik mag mijn abo vernieuwen en hollandse nieuwe heeft een leuke sim only aanbieding met deze mobiel op studentmobiel.
Hoi Dxue, de balk onderin licht wel op wanneer je wordt gebeld, maar blijft niet knipperen bijvoorbeeld wanneer je de oproep hebt gemist. Ik heb gekeken maar kan niks vinden in de instellingen en op het officiele Xperia U forum maken gebruikers er ook melding van. Het is dus geen defect maar een bewuste keuze van Sony, wellicht om de batterij te sparen maar dat is pure speculatie van me.
Voor de notificatie leds onderin is er sinds dit weekend deze app:
Illimination app. Die nog niet veel kan, maar wel geŁpdate lijkt te worden.
Topper! De app werkt prima met gemiste gesprekken en smsjes! Hopelijk wordt de app nog uitgebreid met whatsapp/mail notificatie dan issie helemaal perfect :)
Mooie uitgebreide review, maar ik heb een vraagje:
Je noemt dit in je review. Ik neem aan dat deze 4GB beschikbaar is als 'documentopslag', zoals bij veel telefoons de SD kaart is.
Betekent dit dat de andere 4GB gebruikt wordt voor de firmware, en alle apps die je installeert?
Precies, de andere 4 gb is voor android en gedownloade apps etc.
Merci.
Ik loop momenteel met een Wildfire S nogal eens aan tegen geheugenproblemen voor de lokale opslag (lang niet alles kan op de SD standaard). Lijkt met deze dan geen issue te worden!

Edit:
Ik kwam dit tegen in een externe review:
The obvious catch is the very limited internal storage - 4GB for your documents and media files and 2GB for apps is what you get out of the box

[Reactie gewijzigd door Blamm op 11 juni 2012 16:15]

Heel mooie review! Alles komt aan bod, en er zijn ook screenshots aanwezig. Alleen mis ik nog foto's genomen met de Xperia U. Voor de rest is alles goed.
Erg mooie review.
Een vraagje, hoe heet de app waarmee je bestanden van je pc rechtstreeks op je phone kan afspelen?
Lijkt me erg handig.
De app heet aVia, werkt makkelijk inderdaad. Tevens enkele screenshots toegevoegd in de tekst maar krijg ze nog niet mooi naast elkaar :/
Oke dank je, ga hem gelijk even uitproberen
''speciaal getrainde- zeearend heb moeten inschakelen''
Haha! +1

Een mooi review. Jammer dat er geen microsim in kan. Maar voor de meeste gebruikers die geen muziek luisteren 1 van de betere telefoon. Prachtig scherm, werkt heerlijk rap! Met ICS zal het toestel nog sneller reageren verwacht ik. Sony levert in de update meestal optimalisaties van de hardware mee. Dat gebeurde met mijn Xperia X10/ARC ook nog na 1,5 jaar.

Nu nog wachten icm met een 1 jarig abbo! :D

[Reactie gewijzigd door guidonno op 12 juni 2012 09:54]

Mooie review! Heb ongeveer dezelfde ervaringen mtb audio met mijn S, ben er dan ook erg blij mee. Om de notificaties in je balk terug te krijgen kun je deze app proberen: Notification Toggle Ben al een poosje tevreden gebruiker. Om je ruimte op je mobiel wat te sparen kun je gebruik maken van de foto-upload service van dropbox en google music voor je muziek ;) Dan heb je zelf nauwelijks nog ruimte nodig. Mocht je een krappe bundel hebben dan wel even wifi-ony aanzetten bij beide apps natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Cyleo op 12 juni 2012 10:52]

Hey Cyleo, bedankt voor je reactie. Ik heb de app even gedownload en hij werkt prima idd!
Bedenk mij overigens net, waarschijnlijk is de screenprotector die je erbij krijgt een extra. Standaard worden alle Xperia's namelijk geleverd met een machinaal bevestigde in de fabriek erop geplakte screenprotector. Je kan hem alleen zien als je heel goed kijkt in de hoekjes. Sommige mensen halen hem eraf omdat ze het met wat stroef vinden, zelf vind ik het wel een fijne gedachte om zo'n goede screenprotector erop te hebben zitten dat je hem niet ziet zitten ;)
Opgelet, wat Cyleo schrijft hierboven klopt waarschijnlijk niet, volgens onderstaande link:
Is dat wat er te vinden is op de Xperia P?? Als ik dicht op het scherm kijk zie ik eromheen hele dunne naden waar ik me echter nooit aan heb geŽrgerd omdat deze symmetrisch zijn. Misschien af en toe voor stof maar dat valt reuze mee.
Het plaatje bovenaan de review is niet van een Xperia U maar van een Xperia S - wellicht pas je dat best aan.
Hoi eddy, scherp gezien, ik heb het gelijk even aangepast! Ook de apps die enkele minpunten van mijn review verhelpen heb ik even in de tekst gezet

Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013