T.Struik

19 juli 2012 23:26, laatste update op 19 juli 2012 23:26, 14871 views

Een aantal van jullie zal bij het zien van deze review wel denken: ‘’Maar de Lumia 900 komt toch pas rond juni op de markt?’’, en dat klopt. De volgende gedachte die een aantal van jullie zal hebben is mogelijk: ‘’Een geïmporteerde Lumia 900 LTE uit de Verenigde staten zeker (AT&T)?’’, en nee dat klopt niet. Ik was erg enthousiast toen ik dit buitenkansje kreeg om een Nokia Lumia 900 prototype te mogen testen. Het gaat hier om de EU versie die naar verwachting in juni van dit jaar in de Nederlandse schappen ligt. Vooropgesteld moet worden dat mijn bevindingen zijn gedaan op basis van een prototype. De meesten van jullie zullen begrijpen dat dit dus geen retail-apparaat is en dat er dus nog wat software en/of hardware fouten kunnen voorkomen in het toestel. Met deze kennis heb ik even goed kunnen spelen en uitproberen met de Lumia 900.
Deze Windows Phone ervaring is niet geheel nieuw, eerder testte ik de Nokia Lumia 800 al. Ik maak dan ook met enige regelmaat vergelijkingen met de Lumia 800. Vraag hierbij is natuurlijk ook wat zijn de verschillen tussen de 800 en de 900? Gaat het alleen om het scherm of meer? Lees verder zou ik zeggen!

Inhoud van deze review:

• Display
  • Windows Phone 7
  • Prestaties
  • Tot slot

In de onderstaande opsomming tref je een rij met kenmerkende features van de Nokia Lumia 900. Het is een greep van de totale specificatiereeks. Voor meer specs klik hier.
  • 4,3 inch AMOLED display, Nokia Clearback, geen pentile, maar RGB
  • 1,4 GHz singlecore processor Qualcomm APQ8055
  • 512 MB werkgeheugen
  • 16 GB intern opslaggeheugen
  • 8 MegaPixel, 3264x2448 pixels, Carl Zeiss lens, dubbele LED-flitser
  • Windows Phone 7.5 Mango
  • Micro SIM-kaart
Als ik naar dit spectrum van specificaties kijk mis ik toch wat dingetjes voor een telefoon die op dit moment de markt gaat betreden. Waar is bijvoorbeeld HDMI? Waarom 720p display en geen 1080p camera? En waar is NFC? Of mensen NFC werkelijk zullen missen vind ik lastig te zeggen. Mijn Xperia S heeft wel NFC, maar tot op heden heb ik naast mijn SmartTags niet echt veel kunnen doen met NFC, mogelijk mede doordat zo weinig anderen NFC op hun toestel hebben of er (nog niet) echt functionele toepassingen zijn ‘in het dagelijkse leven’.

In mijn vorige reviews maakte ik iedere keer een beschrijving en een foto van de verpakking plus inhoud. Dit prototype van de Nokia Lumia 900 werd zonder retailverpakking bij mij aangeleverd. Een eigen foto met de verpakking blijf ik jullie dus nog schuldig. Wat de inhoud van het retailpakket wordt kan ik weet ik wel en zal daar dus een opsomming van geven.
  • Nokia Lumia 900
  • Nokia micro-USB lader AC-16U
  • Nokia datakabel CA-190CD
  • Nokia Stereo Headset WH-902
  • SIM–houder opener

Wat mij opviel is dat er voor de Nokia Lumia 900 een soortgelijke case beschikbaar is als bij de Lumia 800. Echter wordt deze wel bij de Lumia 800 geleverd (wat ik positief vind), maar zoals je kunt zien in de hier boven genoemde opsomming, bij de Lumia 900 niet. Ook opvallend is een opener voor het micro-sim slot. Dit is voor het eerst dat Nokia een dergelijke opener meelevert, de opener lijkt op die van de Apple telefoons. De Andere meegeleverde accessoires lijken me redelijk voor zich spreken, daarom geen extra foto’s daarvan ;).

Je zult niet de eerste zijn die beweert dat de Nokia Lumia 900 een opgerekte Nokia Lumia 800 is.
Hieronder zal ik het ontwerp van de Lumia 900 beschrijven, hopelijk kan ik dan laten zien dat er overeenkomsten, maar ook zeker verschillen zijn wat betreft het design van de twee eerder genoemde toestellen. De 900 mag dan weliswaar een stukje groter zijn dan de 800, wat betreft gewicht schelen de twee maar 18 gram. Zwaar voelt de 900 absoluut niet, ik moet zeggen dat de Lumia 800 door zijn kleinere omvang en zijn verhoudingsgewijze grotere zwaarte wat degelijker aanvoelt. Maar dat verder niets ten nadelen van de 900, het is meer een gevoelskwestie. Beide toestellen zijn gemaakt van het inmiddels steeds bekendere polycarbonaat. Dit materiaal wordt ondermeer gebruikt in skihelmen, veiligheidsbrillen en cd’s. De mensen in het onderstaande filmpje proberen een plaat polycarbonaat uit, het illustreert de kracht van het materiaal enigszins:

De verpakking op de foto is overigens van een Lumia 800, die van de 900 heb ik zoals eerder gezegd niet meegeleverd gekregen.

Aan de voorkant van het toestel tref je de volgende functies aan(v.l.n.r., v.b.n.o.):
  • Camera voor videobellen 960x1280
  • Lichtsensor
  • Nabijheidssensor (proximitysensor)
  • Speakers (redelijk onzichtbaar, goed weggewerkt)
  • AMOLED display, 480 x 800, 16M kleuren
  • Vorige toets
  • Home/Windows toets
  • Zoek toets
Het scherm van de Lumia 900 is helaas geen HD, zoals de recente topmodellen van de andere grote merken.Het display heeft een resolutie van 480x800 en is daarmee gelijk aan die van de Lumia 800 en meer Windows Phones. Dit heeft onder meer te maken met eisen vanuit Microsoft. Dit was eerder ook zo bij Android en de iPhones. Desondanks moet ik zeggen dat het scherm me zeker niet tegenvalt. Het is geen pentile scherm, bij de Lumia 800 viel; me dit nauwelijks op, maar de gekartelde randjes van de 800 zijn zeker niet te bespeuren bij de 900. Het display ziet er scherp uit en oogt prettig en rustig. Kleurweergaves zijn zeer intensief en helder. Wat ik jammer vind is dat de 900 geen bollend scherm heeft zoals de 800 wel heeft. Dit vond ik zeer prettig werken. Door dit scherm zat er bij de 800 tussen het scherm en de behuizing een randje waar makkelijk vuil tussen gaat zitten. Bewust of niet is dit bij de 900 ‘opgevuld’:

Blauw is Lumia 900, zwart is de Lumia 800

De toplaag van het display is gemaakt van corning gorilla glass, een stevig type glas dat reeds in meerdere telefoonmodellen is terug te vinden. Een aantal van jullie zullen hem wel kennen, een demonstratie van de stevigheid van het display van de Lumia 900. Neem dit ter kennisgeving en probeer het vooral niet na!

De camera aan de voorzijde van de Lumia 900 is ook te gebruiken bij het maken van foto’s. Ik moet zeggen dat deze snapper me alles meevalt wat betreft kwaliteit. “Tuurlijk ga je met deze camera niet je mooiste momenten vastleggen, maar wel aardig om te zien dat deze camera ook vrij redelijk presteert:

Hoge resolutie

De aanraakgevoelige knoppen onderaan het display werken perfect bij het minst geringe vingercontact volgt de gekoppelde actie. De knoppen zijn wel wat gelig gekleurd, ik ga ervan uit dat bij de retail Lumia 900 witte toetsen heeft.

Aan de linkerzijde:
  • Antenne (intern)
De linkerzijde van de Lumia 900 is strak en egaal, aan deze kant bevinden zich geen zichtbare functies of knoppen. Net boven het midden, de telefoon verticaal gezien, bevindt zich één van de twee interne antennes

Je vindt aan de rechterzijde (v.l.n.r.):
  • Cameratoets
  • Aan/uit knop
  • Volumerocker
De toetsen werken solide en reageren goed. De cameraknop is half indrukken focussen, volledig indrukken de foto maken. Als je de telefoon in de hand hebt om een foto te maken kun je het toestel mijns inziens ergonomisch goed en prettig vasthouden. Door de volumeknop in te drukken kun je ook eenvoudig de telefoon op stil zetten en de trilstand gebruiken. De aan/uit knop is ook het vergrendelen van het scherm c.q. de stand-byknop.

Aan de onderzijde bevinden zich:
  • Links microfoon
  • Rechts luidspreker
  • Antenne
Onder het rastertje aan de onderzijde bevinden zich twee functies. Links de microfoon en rechts de luidspreker. Wat betreft de speaker ontdekte ik dat deze ook op redelijk hoog volume nog steeds redelijk goed presteerde. De vorming van echt schel geluid was bij de diverse muzieknummers niet of nauwelijks te bespeuren.
Verder zit aan de onderkant de tweede, niet zichtbare, interne antenne.

Aan de top van de telefoon zie je v.l.n.r. de volgende items:
  • Simkaartslede
  • Micro-USB aansluiting
  • Tweede microfoon
  • 3.5 mm audiojack
De manier waarop de simkaartslede en de micro-USB poort gepositioneerd zijn verschilt ten opzichte van de Lucia 800. Het systeem van de laatst genoemde vond ik wel heel mooi werken, enigszins kwetsbaar, maar werkte uitstekend. De techniek van de sledes van de Lumia 900 en 800 zijn ook anders, hieronder meer daarover.
Bij de Lumia 900 is in tegenstelling tot de 800 geen afdekking van de micro-USB meer aanwezig, zelf houd ik er wel van als alles lekker afgedekt en beschermd is. Vooral als je een telefoon in een zak draagt, waarom de afdekking bij de Lumia 900 niet meer aanwezig is, is mij een vraag want het zal toch zelden een negatieve eigenschap zijn.
De audiojack zit net als bij de Lumia 800, Sony Xperia S en nog meer modellen aan de bovenkant, de beste plek als je het mij vraagt. Ik gebruik mijn telefoons altijd als muziekspeler en heb de telefoon in mijn borstzak en zo kan daar mooi via de bovenkant de 3.5 mm headset uit.
Hieronder zie je de slede van de 800 rechts en de 900 links.

Om de simkaarthouder van de 800 uit het toestel te krijgen moet je eerst het afdekklepje van het micro-USB slot openen waarna je de simkaarthouder met een schuivende beweging kon ontgrendelen en uithalen. Bij de houder van de 900 heb je een zogenaamde sleutel nodig (te zien bij inhoud verpakking). Met een soort mini hefboomconstructie duw je de simkaarthouder uit het toestel. De constructie an sich zal prima functioneren, maar bij dit toestel nog niet 100%.

Aan de achterkant zie je:
  • Camera, 8 MegaPixels, 3264x2448 pixels, F2.2 lensopening
  • Dubbele LED-flitser
De camera heeft een F2.2 lensopening en kan meer licht op vangen in donkere situaties. In deze duistere situaties kan de dubbele LED-flitser extra licht geven. Maar verwacht hier niet te veel van (leve xenon->N82!). De 8 MegaPixel van de 900 schiet naar mijn oordeel fraaie plaatjes. Hieronder twee voorbeelden:

Hoge resolutie

De foto’s zijn niet 100% scherp en op een zonnige dag lijkt een foto relatief snel overbelicht.
Wat betreft opties kent deze camera er genoeg, er zijn legio instellingen te maken. Een greep daaruit: automatisch uploaden, scènes, witbalans, belichtingswaarde, ISO, contrast, scherpstelmodus en resolutie (8 MP 4:3, 7 MP 16:9, 3 MP 4:3 en 2 MP 16:9).

Ook heb ik twee video’s genomen in verschillende lichtomstandigheden. De kwaliteit viel mij (nog) iets tegen:

De foto’s zijn genomen bij een laagstaande zon. De shots zijn geen hoogstandje. Dat vond ik de foto’s die de Lumia 800 ook niet bepaald, dat is jammer want ik had op iets beter gehoopt. Mogelijk dat hier softwarematig nog wat aan gesleuteld kan orden, lees: prototype.

Één van de belangrijkste instrumenten van telefoons zijn de displays, essentieel in het gebruik. Gezien er veel soorten displays zijn, zijn er ook veel kwaliteitsverschillen. Net als bij mijn andere reviews bekijk ik ook hier weer hoe de kleurweergaves zijn van het betreffende toestel en nog twee andere toestellen ter vergelijking. De afbeeldingen die op de telefoons worden weergegeven zijn zwart, wit en kleur. Bij alle drie geldt dat het om de hoogste waarden gaat. Witter of zwarter dan dat is er niet. Tijdens de vergelijking staan de apparaten stuk voor stuk op de maximale helderheid. Hierbij licht ik toe dat de Nokia Lumia 900 (midden) en de Nokia Lumia 800 (rechts) beiden beschikken over het zogenoemde ‘Nokia clear black display’. Deze techniek heeft een aantal voordelen; het vergroot de kijkhoek, beter leesbaarheid in zonlicht, intensievere kleuren en tot slot minder energieverbruik, bij echt zwarte kleuren verbruikt de Nokia zeer weinig tot geen energie.
Een uitgebreidere omschrijving hoe deze technologie exact werkt vind je hier.
Bij de onderstaande vergelijkingen heb ik geprobeerd zoveel mogelijk dezelfde kijkhoek aan te houden om zo een zo eerlijk mogelijke vergelijking te kunnen maken. Ik zal kort mijn interpretatie beschrijven, maar oordeel ook vooral zelf. Om te laten zien wat ik vergelijk, hieronder eerst even een overzichtje van de toestellen waarmee vergeleken wordt.

V.l.n.r.: Xperia S, Lumia 900, Lumia 800
Witvergelijking

Je ziet bij deze foto vooral een afwijking bij de Lumia 900. Wit wordt weergegeven met een iets blauwachtige waas, geen perfecte witweergave dus. Aan het scherm van dit prototype moet zeker nog wat gesleuteld worden wat deze kleur betreft. De Xperia S en de Lumia 800 doen het beiden goed. Op de foto is het niet geheel duidelijk te zien, maar de Xperia S ‘lijkt’ het nét even wat beter weer te geven dan de 800. De 800 geeft een net wat grijzere kleur weer.

Zwartvergelijking

Bij deze foto is duidelijk de kracht van de Nokia’s te zien bij zwartkleuren. Je ziet aan de drie witte menupuntjes dat de displays zeker wel aanstaan, maar écht zwart weergeven. Bij de Xperia S is goed te zien dat zwart daar geen zwart is, maar eerder donker grijs. Sterk punt van de Lumia’s hier.

Kleurvergelijking

Bij het maken van deze foto had ik lichtelijk last van het aanhouden van een goede kijkhoek voor een goede weergave van ieder display. Op deze foto is het beste het verschil tussen met name de Lumia’s en de Sony te zien. De Lumia’s laten met hun AMOLED display een hogere kleurintensiviteit zien. Dit kun je vooral zien bij de rode, gele en groene kleur. De Nokia’s geven hier de kleur het meest echt weer, terwijl de Sony de kleuren vooral ietwat te licht vertoont ten opzichte van hoe de kleuren werkelijk zijn. Vooral bij het veranderen van de kijkhoek is bij de Sony een sterke afname van de displayweergave. Bij de Lumia’s blijft de weergave tot een bepaalde hoek vrij goed. Dit is geen verassend verschijnsel, maar meer een eigenschap van het type display.

Alles bij elkaar presteert de Lumia 900 vrij goed wat betreft kleurweergaven. Echter moet er bij de witweergave nog wel wat bijgespijkerd worden, deze weergave is niet erg goed en wit zoals het hoort te zijn.

Op de Lumia 900 zit Windows Phone 7.5, Ook dit betreft een nog niet uit ontwikkelde versie die geschikt is voor de retail Lumia 900. Toch is hier wel het één en ander te vinden.
Het startscherm van de 900 ziet eruit zoals bij alle Windows Phones 7, met de LivesTiles. De tegels werken als snelkoppeling naar een app, of geven updates over bijvoorbeeld updates van Facebook. Het idee erachter is dat je zonder al te veel getik razendsnel kan zien welke updates er voor jou beschikbaar zijn, mail, sms, telefoontje, social media update, het maakt niet uit. Je kunt zelf Tiles verwijderen of toevoegen. In de programmalijst vind je de standaard apps als: agenda, berichten, camera, rekenmachine, etc. terug. Meer er is natuurlijk meer, ik zal niet alles bespreken maar licht enkele zaken toe.
Denk bijvoorbeeld aan Nokia Rijden, één van mijn favoriete navigatiesoftware. Helaas werkt het navigatieprogramma (nog)niet zonder internet. Momenteel alleen nog voor een routeberekening wat ik begrepen heb. Immers download je bij het eerste gebruik al de kaarten (circa 220 MB) en stemmen (4MB). Op de retailversie van de 900 zit waarschijnlijk wel Nokia Rijden 2.0 die offline navigeren mogelijk maakt. Op dit prototype zit nog Nokia Rijden 1.1.0, hier is offline navigeren nog niet mogelijk. Los daarvan werkt het navigeren echt top.
Wat ik erg waardeer aan Windows Phone toestellen (en voorheen al bij Windows Mobile) is de toevoeging van Office Mobile. Dit is dus ook te vinden op de Lumia 900 van Nokia. Met deze applicatie kun je documenten maken en bewerken van Excel, Word en Powerpoint. Je kunt ook de recente x extensies openen (.docx, .pptx, etc.), ideaal. Vooral als je in de ingestelde mailbox documenten met dergelijke bijlagen krijgt. Openen is meestal geen probleem bij andere toestellen, maar een fatsoenlijke gratis app om te bewerken is al iets lastiger. Via Office Mobile is het uploaden van je documenten vrij eenvoudig te realiseren.
Ook de Marketplace ontbreekt niet op de 900. Momenteel zouden er ruim 90.000 apps in deze store staan, nog niet geheel te vergelijken met de Play Store en de App-store, maar het gaat de goede weg op. Bij het in gebruik nemen van de Lumia 900 viel mij al op dat het populaire Whatsapp ook niet ontbreekt in de Market. Wat ik enigszins onhandig vond en miste waren de bankapps. Bij het gebruiken van de Lumia 900 zag ik dan ook gelukkig de Rabo en SNS mobielbankieren app in de Market. ABN-AMRO heeft te kennen gegeven dat zij voor de zomer met een WP-app komen, op de goede weg dus!
Niet geheel nieuw maar wel een leuke en handige feature is gedeeld internet. Deze functie is geen losse app, maar zit in Windows Phone in gebakken. Je creëert met je mobiele dataverbinding een router in je 900. Hierdoor kun je met andere apparaten (b.v. je wifi-tablet) onderweg toch op een redelijk eenvoudige manier internetten zonder bij een hotspot te zijn, immers heb je je Lumia 900 als mobiele hotspot. Het verbinden werkt eenvoudig en het internet van het ‘ingeplugde’ apparaat werkt op een degelijke snelheid. Ik heb er een filmpje van gemaakt waar ik drie apparaten verbind, een Windows Phone, een Android telefoon en een Android tablet.

De retailversie van de Lumia 900 wordt uiteindelijk geleverd met Windows Phone 7.6. De verschillen met 7.5 die op het gereviewde prototype stond zijn onder andere: ‘flip to silence’, door het toestel om te draaien zet je hem in de stille modus, audio en video bestandjes versturen via mms en je kan met 7.6 business cards versturen per sms.

Zoals ik al eerder opmerkte bij de Yarvik GoTab 465, wil ik dat ook even hier doen wat betreft processors. Circa vier á vijf jaar terug waren camera’s op mobiele telefoons één van de belangrijkste Unique Selling Points (USP). Iedereen wilde een camera op zijn of haar mobiel en het liefst een hele goede. Hierbij ontstond op een bepaalde manier massaal de veronderstelling bij consumenten dat MegaPixels hierbij een rol speelden. De meeste uitgesproken woorden waren toen ‘Hoe meer MegaPixels, hoe beter de kwaliteit’. Ik denk niet dat ik aan het gros van jullie Tweakers hoef uit te leggen dat dit niet correct is. Andere factoren als lens, chip en software zijn des te bepalender voor de fotokwaliteit. Het leek wel of er in deze periode vele modellen gelanceerd werden die inspeelden op deze onjuiste consumentgedachte. Er kwamen camerafoons uit met 8 of meer MP’s, maar de kwaliteit deed onder voor een 5 MP van een ander merk (denk aan de Nokia N82). Na een tijdje was de rek uit deze hype en heb ik zelf niet echt een nieuwe wedloop gezien waarin fabrikanten elkaar in hardware proberen te overtreffen.
Tot ongeveer één tot twee jaar terug.De MegaHertz en GigaHertz deden de intrede. Ook hier lijkt onder consumenten de gedachte te ontstaan hoe meer, hoe beter en het liefst een dualcore processor of zelfs een quadcore. Klopt deze gedachte? Als je het mij vraagt niet geheel. De aanname ‘Ooh, dat is maar een singlecore en maar 1,4 GHz’ is daarmee per definitie onjuist als je het mij vraagt. Voorop moet staan wat jouw behoefte is om met een apparaat te kunnen en wat de behoefte is van het apparaat om goed te kunnen functioneren.
Windows heeft bij een redelijk aantal mensen de reputatie opgebouwd een log en geheugen vretend besturingssysteem te zijn.
Als ik nu kijk naar de Lumia 900 zie ik een telefoon die met de aanwezige software, Windows Phone 7.5 en op de aanwezige hardware uitstekend draait, smooth en zonder lags. Het antwoord of je dus met minder MegaHertz of processorcores ook uit de voeten kunt lijkt mij hiermee gegeven.

Uiteraard heb ik ook nog even wat benchmarks gedraaid. Dit heb ik gedaan met andere apps dan de bekende die ik bij de Android toestellen gebruik. Helaas is er ook niet echt een goede vergelijking te maken met niet-Windows Phones. Ter vergelijking met andere Windows Phones de onderstaande. Helaas kon ik niet bij alle benchmark-apps een screenprint maken.

Benchmark free:39,5

WP bench Free

Ook heb ik met deze Nokia een 1080p film van 4.1 GB afgespeeld. Ik moet zeggen dit zag er echt gelikt uit! Geen haperingen, scherp en helder beeld, echt super. Tuurlijk is het scherm wat betreft grootte niet echt riant om een (lange) film af te spelen, maar als je zou willen fixt de Lumia 900 deze job.

Tot slot nog even een vergelijking van de opstarttijden na een schone herstart. Hierin staan slechts twee toestellen. Het toevoegen van niet-Windows Phone toestellen is mijns inziens zinloos. Gezien ik maar twee Windows Phone toestellen heb op het moment, dus ook maar twee in het overzichtje:

Connectiviteit
Belkwaliteit
Dit is haast een van de minst interessante items geworden van een smartphone. Ik kan hier niet heel veel over zeker maar zowel speaker als microfoon geven tezamen een goede belkwaliteit waarbij beiden goed verstaanbaar zijn.

4G?
De Amerikaanse Lumia 900 beschikt over LTE, oftewel 4G. De Europese (Nederlandse) Lumia 900 heeft geen 4G/LTE. Waarschijnlijk komt dit door de zeer beperkte beschikbaarheid van LTE alhier, maar ook door het zeer beperkte aanbod. Grappig om te zien was dat de Lumia 900 die ik had bij 'mobiele netwerk' aangeeft over 4G als hoogste verbindingssnelheid te beschikken, softwarefoutje gok ik?

Bluetooth
Ik heb met mijn Parrot MKI 9200 kunnen verbinden zonder problemen. Wat dat betreft top. Echter zoals ik bij de Lumia 800 al dekte is bluetooth in Windows Phone zeer beperkt wat ik op zich niet echt fijn vind. Het overzenden van een plaatje zit er dus niet meer in. Maar wat betreft de ondersteuning van bluetooth voor audio apparaten is er niks mis mee.

Wifi
Het gebruik van een thuisnetwerk gaat via de B,G of N standaard. Het verbinden met het draadloze netwerk gaat wat trager dan bij mijn afgelopen Android toestellen. Deze vertraging merkte ik ook al op bij de Lumia 800. Het gaat hier vooral over de eerste keer verbinden, daarna verbindt de telefoon sneller. Het iets langzamer opzetten van deze verbinding zegt niks over de verbindingskwaliteit, die is dik in orde. Helaas mis ik wel DLNA ondersteuning.

GPS
Bij het gebruik van Nokia Rijden heb ik het functioneren van de GPS enigszins kunnen volgen. Ik was na het opstarten van de applicatie redelijk verbaasd toen de 900 na luttele seconden al verbinding had met de satellieten. Goed om te zien was dat de aangegeven locatie tot op 3 meter nauwkeurig was. Ik heb een kort rondje genavigeerd wat perfect lukte. Wat ik alleen nog miste was een goede Windows Phone Geocaching applicatie (zoals C:geo) :). De GPS beschikt ondersteunt GLONASS (Russische GPS in het heel kort).

Accuduur
De accuduur blijf ik altijd omschrijven als iets wat lastig meetbaar is. Het is immers voor een groot deel afhankelijk van het gebruik door de eigenaar. Tijdens mijn testperiode heb ik het apparaat soms een dagdeel niet gebruikt, dan weer redelijk intensief. Een goed en duidelijk antwoord kan ik hierop (nog) niet geven dus. Alles bezien verwacht ik 1,5 tot 2 dagen met het toestel te kunnen doen bij gemiddeld gebruik, dat wil zeggen: wat internetten, een aantal foto’s maken, wifi gebruiken en wat bellen. Voor een hedendaagse smartphone vind ik dat in orde.

Gebruiksgemak
Bij de Lumia 800 had ik best veel moeite om te wennen aan de gesloten architectuur van het besturingssysteem en bijvoorbeeld Zune. Over Zune heb ik nog steeds dezelfde mening, het is een visueel aardig programma, maar werkt omslachtig en te ingewikkeld, waar het mijns inziens makkelijker kan. Denk bijvoorbeeld aan het historische Nokia PC Suite. Nu ik met de 800 al wat heb kunnen opwarmen is de 900 niet zo onwennig als ik de 800 in het begin vond. Ik heb mijn draai binnen Windows Phone kunnen vinden en de logica toch wel ontdekt. Toch blijf ik voor een wat uitgebreidere gebruiker als mij iets als een folderbrowser heel erg missen.
Als ik verder naar de werking van het toestel kijk en vooral naar de belangrijke functies kan ik wel zeggen dat ik de Lumia 900 redelijk gebruiksvriendelijk vind, voor mij en vele anderen zal het met name een kwestie zijn van gewenning voor je deze gebruiksvriendelijkheid ‘ziet’. Vraag is dan ‘Is iets gebruiksvriendelijk, als je het niet direct na enkele minuten doorhebt? Ben je dan te vastgeroest aan het oude vertrouwde, of is er sprake van ongebruiksvriendelijkheid?
Als laatste vind ik het zeker het vermelden waard dat ik het toetsenbord van de Lumia 900 reken tot de beste van alle toestellen die ik in mijn handen heb gehad, en geloof me dat zijn er veel ;).

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Waar ik bij de Lumia 800 nog erg moest wennen aan de vormgeving begin ik het aparte ontwerp te waarderen en daarbij ligt het goed in de hand.
Bouwkwaliteit, op dit punt kan ik kort zijn. De Lumia 900 is een telefoon die degelijk en stevig aanvoelt. Weliswaar is dat ‘massieve’ gevoel er niet zoals bij de 800, maar ik voel echt een telefoon die uit een stuk is gemaakt en getuigt van een sterke behuizing. Ik heb allerminst het idee een goedkoop plastic toestel in handen te hebben.
Als ik over afwerking spreek haal ik even het niet afgedekte micro-USB poortje aan, dit mis ik toch wel. Vuiltjes komen overal en zo wel ietwat gemakkelijk. Daarnaast zit het toestel redelijk strak in de behuizing en kan ik weinig opmerken over eventuele falende afwerking, ziet er in orde uit!

Stabiliteit, betrouwbaarheid en prijs
De Nokia Lumia 900 heeft als tweede Windows Phone voor mij nu een betrouwbare reputatie; opgebouwd als zijnde vlot en stabiel. Onder stabiel versta ik het doet wat het moet doen zonder vast lopers, hangers en uitval. Met de 800 heb ik een enkele keer een uitval gehad, bij het prototype van de 900 heb ik dit gelukkig niet hoeven ervaren. Het werkt in grote lijnen zoals het hoort te werken en vooral, altijd vlot. Deze stabiliteit bepaalt mede de betrouwbaarheid die ik in deze korte testperiode echt wel als goed ervaar. Het toestel heeft me niet in de steek gelaten.

Als ik naar de finale conclusie toeschrijf wil ik jullie het vooral niet onthouden wat Apple/Siri nu vindt van de Nokia Lumia 900. De concurrent is namelijk erg positief over de Lumia 900:

Als ik kritisch kijk naar de Lumia 900 zie ik meerdere verschillen dan alleen het scherm en de frontcamera, voor degenen die het uitgebreid willen bestuderen kijk even hier.Het reviewen van een prototype maakt het formuleren van een uiteindelijk oordeel lastig, maar dat is keuze. Er zijn punten waar ik ervan uit ga dat dit in de retailversie toch wel verbeterd moet zijn. Echter vind ik het niet fair om alle mindere punten toe te wijzen aan het zijn van een prototype, het is wel een factor waar ik rekening mee houd.
Bijvoorbeeld het niet hebben van een 720p scherm begrijp ik wel, maar vind ik best jammer, evenals het DLNA-verhaal. Ook het ontbreken van HDMI is een gemis en NFC had een mooie toevoeging geweest. Deze punten zijn een gegeven. Als ik kijk naar de hardware en software die de Lumia 900 wel in huis heeft ben ik positief. Een appmarket die (met mijn Androidervaring) nog wel wat apps mist en er ietwat veel betaalde apps biedt groeit wel. Ook erg belangrijke functionele apps stromen steeds meer binnen. Een stevige telefoon met een (is persoonlijk) goed design en een gevoelig scherm waarvan nog wel gesleuteld moet worden aan de witwaarden, maar dat zie ik echt als prototype gemis. Ditzelfde geldt voor de camera. Hoewel deze het predicaat Carl Zeiss draagt, staat dat niet direct garant voor mooie beelden, ik vind de foto’s en video’s wat tegen vallen. Zeker gezien wat Nokia eerder heeft laten zien met andere telefoonmodellen.
Alles overwegende zie ik in de Lumia 900 een degelijk telefoon waar naar de retailversie toe nog enkele puntjes bijgespijkerd moeten worden. Nokia kende de laatste twee jaar een dip, ik vind dit dan ook een stap in de goede richting. Hopelijk volgt de volgende stap spoedig, ik heb het dan bijvoorbeeld over NFC of een 720p scherm, wat mijns inziens op een hedendaags topmodel hoort.

Changelog
19-07-2012 -Correctie enkele foutjes en ongelukkig zinnen

Pluspunten

• Scherm
  • +Snelheid
  • Nokia Rijden
  • Internet delen
  • +Toetsenbord

Minpunten

• Camera
  • Gemis van 720p
  • Zune
  • Niet erg te customizen
Algemene beoordeling Score: 4

Top review Tim, 5 sterren!
Zeer uitgebreid. Voor sommigen waarschijnlijk te. Zeker 5 sterren waard.

Edit: Oh ja, DLNA hebben de Lumia's ook.
Zie de Nokia DLNA app "Afspelen naar" of in het engels "Play To"

[Reactie gewijzigd door Sake op 27 mei 2012 23:11]

Goed dat je het zegt, was ik nog niet van op de hoogte. Ik ben benieuwd of het ook vanaf een WP naar b.v. een tv werkt als omgekeerd, zoals DLNA mijns inziens bedoeld is.
Ik ga het stukje nog niet aanpassen. Allereerst omdat de applicatie nog in betá is en daarnaast omdat als ik de app download naar de Lumia 900 er aangegeven wordt dat de app niet beschikbaar is voor mijn apparaat/regio. Tnx voor je comment!
Inderdaad nog beta. Werkt zo goed dat ik dàt al vergeten was.

Van Lumia naar TV.
Werkt top icm met mijn Samsung TV.

[Reactie gewijzigd door Sake op 28 mei 2012 22:41]

Zeer goeie review, 5 sterren voor Tim!
Haha geweldige video op het einde!

Verder zeer informatief en kijk er naar uit.
Chapeu beste kerel, topreview! ;)
Mag ik vragen hoe je in aan aanmerking bent gekomen om een prototype-toestel uit te testen?
Niet zoals je wel eens leest, gevonden in een café ofzo. Connecties zal ik maar zeggen ;)

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 28 mei 2012 19:19]

Als je > 23.000 views trekt met 5 sterren op een Lumia 800 review, dan weet Nokia je wel te vinden hoor!
top review man! , heel uitgebreid
Nokia Rijden is zeker wel office te gebruiken hoor!
M'n pa gebruikt het dagelijks offline (geen internet abbo), gewoon eerst de kaarten en stemmen downloaden en je kan je reis offline plannen. Wellicht komt het omdat je een prototype hebt :).
Uitstekende review! Voor wat betreft de accuduur (1 a 2 dagen) had ik wel wat meer verwacht van deze Nokia.
Super review! Mat mij betreft mag Arnoud hem gewoon integraal overnemen op de website!