Yarvik TAB465 GoTab Exxa 9.7" Zwart Review

Door T.Struik 27 juni 2012, laatste update op 12 juli 2012, 24.050 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prijs/prestatie
  • Bouwkwaliteit
  • Display
  • Accessoires
  • SD-kaartslot
  • Veel aansluitingen

Minpunten

• Geen GPS
  • Geen bluetooth
  • Enigszins scherpe randjes behuizing
  • Lader van afwijkende standaard

Sub-beoordelingen

Yarvik is een nog niet heel bekende speler op de Nederlandse elektronicamarkt. Naast een aantal tablets heeft het bedrijf ook e-readers, mediaspelers en draagbare Dvd-spelers in haar portfolio. Deze organisatie profileert zich met laaggeprijsde producten.
Hoewel Yarvik een zelfstandige onderneming is valt het uiteindelijk onder Sweex, wellicht beter bij menig één bekend door de computerproducten als routers, webcams, etc. Hoewel Sweex mij niet al te goede herinneringen boven doen komen heb ik ook deze tablet weer vol goede moed onder de loep genomen. En ik moet zeggen dat Yarvik me heeft weten te verassen.

Bij mijn review over de Archos 101 had ik al enige hoofdbrekens over de vraag waar de prijs/(bouw)kwaliteit verhouding nu lag. Want wanneer is een prijs scherp, maar de bouw van een product (voor die prijs) aanvaardbaar? Dit evenwicht ligt bij de Yarvik GoTab 465 goed in balans, mogelijk zelfs in disbalans, in positieve zin voor de consumenten!

Inhoud van deze review:

• Slot
  • 1,2 Ghz ARM Cortex A8 processor
  • 1 GB werkgeheugen
  • 9,7 inch capacitief scherm 1024x768 met IPS
  • 2x micro USB (1x host, 1x slave)
  • Mini HDMI
  • Micro-SD
Ondanks dat Yarvik zich profileert als budgetmerk lijkt niet op alles bespaard om de productie/verkoopprijs te drukken. Er is gekozen voor een singlecore processor. Velen zullen zeggen ‘Maar we zitten toch in het dualcore (of zelfs quadcore) tijdperk?’. Dit klopt ook veel merk, mag ik zeggen overgrote deel, van de tabletmakers hebben modellen die dualcore processoren gebruiken. Je moet dit echter nuchter bekijken. Als eerste vraag je je af heb ik het nodig en heeft de tablet het nodig om degelijk te kunnen functioneren? Immers wat heb je aan een dualcore of quadcore als dit een regelrechte overkill is voor dat apparaat(het is een beetje appels met peren vergelijken, maar zo zie je dat de HTC One S, dualcore, menig keer beter presteert in de benchmarks dan de HTC One X, quadcore? Verder is het fenomeen megapixels ‘getransformeerd’ in processor-cores en is er mijns inziens een hernieuwde wedloop gestart. Waar bepaalde telefoonmerken elkaar in het verleden (circa 4 jaar terug) probeerden af te troeven met welke camerafoon de meeste megapixels had, lijkt deze aftroeverij nu terug te zijn in de vorm van kloksnelheden van processors en het aantal processorkernen. Zoals velen van jullie weten is dat megapixels lang niet alles zegt over de kwaliteit van een foto. Wat ik hiermee probeer duidelijk te maken is dat je je niet hoofdzakelijk moet laten leiden door processorspecificaties. Wat betreft de megapixels waren er veel consumenten die heilig geloofden in hoe meer hoe beter, hier hebben een paar telefoonmerken gretig gebruik van gemaakt en zij verkochten daarom goed. Houd dus een brede blik en focus je niet alleen op Ghz’s e.d.

Maar goed de Yarvik heeft ‘slechts’ één processorkern. Wel is de gangbare 1 GB aan werkgeheugen aanwezig. Verder is het scherm van een keurig formaat als je het mij vraagt, 9.7 inch. Wat bij het scherm opvalt is dat het een LCD paneel is met In Plane Switching (IPS). IPS op zich is geen mirakel. Echter is IPS een techniek die in voornamelijk duurdere modellen wordt gebruikt, het is een niet erg goedkope techniek. Dat IPS in een budgetmodel te zien is, is dus enigszins opmerkelijk, maar wel erg goed. Voor degenen die nog niet bekend zijn met IPS, in het kort:
Het is een techniek die een grotere kijkhoek ondersteunt door de horizontaal uitgelijnde kristallen, maar tegelijk ook een hogere kleurintensiviteit verzorgd. Bij de Yarvik zou de kijkhoek 178 graden moeten zijn.

Verder de twee micro USB-poorten zijn erg handig, één kan soms toch te weinig zijn. Ook de trendy HDMI aansluiting ontbreekt niet, helaas is het niet een micro-, maar een mini-HDMI.

Eerder berichtte ik in mijn Sony Tablet S review dat de meegeleverde accessoires van deze tablet erg beperkt waren. Bij de (goedkopere!) Archos 101 G9 was ik verrast dat ik al meer aantrof in de doos. Maar ja wat moet je dan verwachten bij een nóg voordeligere tablet dan de Archos? Inderdaad ook een aantal handige accessoires!

• De Yarvik GoTab 465
  • Lader met twee stekkers
  • USB male to micro-USB male
  • USB female to micro-USB male
  • Diverse handleidingen
Vanuit de consumentenvisie vind ik het altijd positief als er enkele hebbedingetjes bij een product geleverd worden. Om deze reden was ik bij de Sony Tablet S teleurgesteld was wat betreft inhoud van de doos, immers was het hier een wat duurdere tablet. Als ik naar de Yarvik, zijn prijs en de inhoud van het verkooppakket kijk vind ik de bijgeleverde kabeltjes en stekker zeker dik in orde! Zonder de aanschaf van een extra kabel kun je al een standaard USB-apparaat aansluiten op de Yarvik, ideaal, no-nonsense. Als het scherm geactiveerd is kun je via de micro-USB sloten apparaten als een telefoon opladen, het gaat langzaam, maar werkt wel ;-).

Als ik de Yarvik in mijn hand heb voel en zie ik een apparaat dat veel weg heeft van de Apple iPad 1. Hoe noemen ze dat ook weer? beter goed gekopieerd dan zelf slecht bedacht? Om de vergelijkenissen te laten zien voeg ik onder enkele zijden een internetfoto van de iPad 1. Maar goed dat ter zijde. De tablet voelt met zijn 655 gram goed aan, daarbij wil ik opmerken dat de randen soms wat hoekig en scherp aanvoelen. Verder is de behuizing an sich een stevig frame. Hard drukken op de zwarte randen van het scherm veroorzaken geen vlekken. Ook geeft de behuizing boven/onder de knoppen geen blijk van zwakte, een robuust geheel. Wel geeft het apparaat bij hard drukken op het scherm vlekken in het display. Eerder leek de Archos 101 G9 dat ook te hebben. Het scherm is echter gevoelig en hard drukken is dan ook niet nodig. Het is net wat iemand boven of zijkant noemt. Ik heb mijn eigen interpretatie aangehouden. Boven is bij mij de zijde die bovenaan zit in landscapeview.

Aan de voorkant zie je:
  • LCD paneel 1024x768 (XGA) met IPS
  • Beeldbellencamera 640x480)
Het scherm van de Yarvik reageert gevoelig en accuraat eigenlijk zoals ik gewend ben van menig tablet, niks op aan te merken dus.
Hieronder een plaatje van de camera aan de voorzijde:

De foto is overdag genomen bij bewolkt weer. Onder deze omstandigheden raakte de foto alsnog overbelicht en dat terwijl de zon zich 180 graden de andere kant op bevond. Camera’s om te beeldbellen zijn niet bedoeld om fraaie foto’s mee te schieten. Deze camera voldoet als je het mij vraagt.

Aan de linkerzijde:
  • Geen functies
Je vindt aan de rechterzijde (v.b.n.o.):
  • Drie speakeruitgangen
  • 3.5 mm audiojack
  • Micro-USB aansluiting
  • Micro-SD kaartslot
  • Micro-USB aansluiting
  • Mini-HDMI aansluiting
  • Laadpunt
  • Aan/uit knop
De muziek wordt afgespeeld uit een drieluikspeaker. Het geluid is geen kwalitatief hoogstandje, maar klinkt redelijk goedkoop en schel, zelf bij gemiddeld volume. Deze speaker vind je in haast identieke vorm bij de iPad:

Bron: http://cdnipad.i-culture.nl

Enerzijds vind ik het handig dat alle hardware aangesloten kan worden aan één zijde van de tablet en er niet aan alle kanten wat in- of uitsteekt. Hier kleeft wel één nadeel aan dat bij het aansluiten van meerdere kabels e.d. het kan gebeuren dat het niet past om alles tegelijk te verbinden. Ik heb hier geen problemen mee ondervonden, voor mij dus geen probleem. Verder vind ik het jammer dat er geen micro-HDMI aanwezig is, want dat wordt nu dé gangbare maat. De lader is helaas geen (micro-) USB, maar een rond stekkertje.

Aan de onderzijde bevinden zich:
  • Geen functies
Aan de top van de tablet zie je de volgende items (v.l.n.r):
  • Volumerocker (tegelijk ook een menu (-) en een home(+) knop)
  • Vorige knop
Vergelijk je deze zijde met die van de iPad 1, dan zie je dezelfde ‘knoppen’:

Bron: http://mobilegumti.com

Typisch vond ik het dat tijdens het afspelen van muziek, wat overigens vlekkeloos ging verder , met de voorgeïnstalleerde app ‘Play Music’ het niet mogelijk was om met de volumerocker het volume te bedienen? Ook in de app zelf waren aardig wat geluidopties te vinden, maar geen digitale volumebediening. Zie ik iets over het hoofd of doe ik iets niet goed? Ook bij het afspelen van video kon ik met de volumerocker geen volume bedienen/ Gelukkig bood deze app wel een virtuele volumeknop. De volumerocker doet het wel. Want de andere taak die de knop heeft (menu en home) doen het prima.

Aan de achterkant zie je:
  • Camera, 2 megapixel, 2592x1936
  • Reset knop
Een foto geschoten met de camera aan de achterkant van de tablet:

Groot exemplaar
De camera’s van tablets staan er nu niet bepaald bekend om van die geweldige snappers te zijn. De Yarvik zet deze lijn voort. De camera maakt matige plaatjes. Een leuke poll @ Tweakers zou kunnen zijn ‘Hoe vaak gebruik jij de camera van je tablet?’.

De aluminium behuizing van de Yarvik is zeer sterk, het materiaal voelt prima aan. Ook op dit punt zie ik wat overeenkomsten met de iPad 1:

Bron: Everythingipad.com

Om te beginnen zie je hieronder een tabelletje met daarin de opstarttijden van verschillende tablets waar ik de opstarttijd van gemeten heb na een schone herstart. De Yarvik scoort daar niet als beste, maar is ook geen hekkensluiter. Toch zijn er ook, vooral duurdere tablets die sneller opstarten. In deze context merk ik ook op dat de GoTab 465 niet zeer snel uit stand-by komt na het indrukken van de powerknop. Het duurt een seconde of 2/3 in plaats van direct. Dit heb ik al vaker gemerkt bij Androidtablets moet ik zeggen.

Natuurlijk heb ik ook bij de Yarvik de proef op de som genomen en na een schone herstart een aantal benchmarks gedraaid. Het apparaat werkt gewoon zoals hij fabriek-af draait, geen overclocking of iets dergelijks.

Antutu score: 2720

Quadrant score: 1529

Nenamark score: 21,0

Als je de benchmarkresults bekijkt kun je er weinig over discussiëren als er gezegd wordt dat de Yarvik niet tot de top/subtop behoort. Eigenlijk alle drie de benchmarks laten een beeld zien dat de Yarvik qua benchmark prestaties beneden gemiddeld scoort. Als je op de hoogte bent van de aanwezige hardware vind ik zelf deze resultaten niet erg verrassend. Je kan jezelf afvragen is dit aanvaardbaar voor deze prijs? Los daarvan zijn benchmark leuk om prestatie-inzicht te krijgen van een apparaat, maar als je het mij vraagt moet een benchmark niet leidend zijn voor een aankoop. Immers een stuk elektronica, nu een tablet, koop je met een bepaald doel. Het apparaat moet in de hoofdzaak een taak kunnen uitvoeren. Als dat zo is, maar de score van een benchmark is wat minder florissant, maakt dat dan uit? Feit blijft dat de Yarvik hier maar redelijk scoort.

Als ik na de benchmarks kijk naar de algehele werking van de GoTab 465, dan bedien ik een tablet die, voor een single-core, vrij goed presteert. Applicaties openen gaat redelijk vlot en bijvoorbeeld Angry Birds draait full screen vrij aardig (af en toe een hort en stoot). Ga je na het draaien van enkele apps Angry Birds draaien dan is te zien dat er in het cachegeheugen nog wat geladen staat en de game daardoor niet soepel loopt. Na het legen van de cache heb je weer een vlotte game. Hier merk je de snelheid van de tablet dus (of juist niet).

Zoals eerder benoemd heeft de Yarvik GoTab 465 een 9,7 inch capacitief LCD scherm 1024x768 met IPS. IPS wordt vaak gebruikt bij wat duurdere tablets omdat de techniek kostbaar is. Opmerkelijk dat IPS nu terug te vinden is in een budgettablet, maar des te beter.
Hieronder vergelijk ik het scherm van de Yarvik GoTab 465 met een Samsung Galaxy Tab 10.1. Beide tablets staan op maximale helderheid en geven identieke afbeeldingen weer. De afbeeldingen wit en zwart zijn de maximale wit en zwartwaardes, zwarter of witter is er niet. Beide tablets staan op maximale helderheid. De beelden spreken voor zich lijkt mij, trek je eigen conclusies. Desalniettemin zal ik er zelf ook het één en ander over opmerken. Om te laten zien wat voor hardware er vergeleken wordt hieronder een overzichtje:

De Yarvik ligt op de foto’s links en de Samsung Galaxy Tab 10.1 rechts.

Witvergelijking
Wat op deze foto duidelijk te zien is, is dat de Samsung bij de hoogste witwaarde op het display het meest heldere en witte beeld presenteert. Hoewel de Yarvik ook niet echt slecht presteert als ik naar andere tablets kijk (en zeker naar de prijs), zie je bij de GoTab 465 de bekende ‘grijze laag’ die ik reeds bij andere merken ook zag.

Zwartvergelijking
Bij de zwarte afbeelding laat ook nu weer de Samsung de meest echte kleur zijn, echt zwart. Daar waar de Yarvik zwart/donkerblauw displayt.

Kleurvergelijking
In de kleurenmatrix staan ook weer de kleuren met de uiterste waarden, maximaal rood, maximaal blauw etc. Overall heeft de Samsung de hoogste kleurenintensiviteit . De Yarvik presteert als je het mij vraagt fatsoenlijk, alleen kun je hier over het hele patroon een doffere kleurweergave registreren.

De GoTab 465 is voorzien van Android 4.0.3 fabriek-af. Het is dus niet zoals 3.0 een Android tabletversie. Android ICS biedt vele fixes voor fouten, maar ook nieuwe mogelijkheden die mede geboden wordt door de beschikbare hardware in het apparaat. Bijvoorbeeld NFC wordt door Android 4.0, maar zit niet in de Yarvik. Voorgeïnstalleerd worden er maar weinig apps meegeleverd op de Yarvik. Ook Google Play Store (voorheen Android Market voor degenen die daar nog niet van op de hoogte waren) zit niet voorgeïnstalleerd op de tablet. Dit om licentiekosten en dus de aanschafprijs van het apparaat te drukken. Als alternatief is het relatief onbekende Getjar te vinden als appmarket. Echter is het niet onmogelijk om toch de befaamde Google Play Store te installeren hiervoor vind je hieronder een stappenplan. Als je even de tijd neemt heb je op de Yarvik gewoon de Play Store staan. Opgemerkt moet wel worden dat je zo alleen gratis apps kunt downloaden. Wil je betaalde apps hebben ga je naar http://play.google.com.
Play store guide
Je hebt wel een Windows computer nodig om het er op te krijgen. Deze Windows computer dient unzip software te hebben, als je dat nog niet geïnstalleerd hebt, download deze dan (http://sourceforge.net/pr...p/9.20/7z920.exe/download) en installeer het.

Op de computer ga je vervolgens naar deze pagina: http://www.slatedroid.com...blets-google-play-script/. Scroll iets naar beneden en klik op de link achter Google-Play-Script. Nu wordt er iets gedownload waarmee je Google Play aan de Yarvik kunt toevoegen.

Hetgeen je gedownload hebt is een zip file. Unzip deze file op een plek waar je hem zo dadelijk weer kunt terug vinden (bijvoorbeeld je Bureaublad). Na het unzippen ga je naar deze map.

In deze map zit nog een map die je eerst moet unzippen: 2.USB-Drivers.

Sluit nu een micro-USB kabel aan op de Yarvik op de USB-Slave poort en de andere kant op de USB kabel van de computer. Als je nu een Windows melding krijgt dat er een bepaalde driver niet gevonden of geïnstalleerd kon worden, kies dan voor het Zelf aanwijzen van de driver en kies de locatie waar je net de USB-drivers hebt geunzipped.
Als de drivers succesvol geïnstalleerd zijn trek je de USB kabel even uit de computer en steek je hem na een paar seconden er weer in. Als je nu geen foutmeldingen krijgt kun je doorgaan.

*Zorg ervoor dat USB-debugging aan staat bij ontwikkelaarsopties
* Zorg ervoor dat standby, altijd het scherm aan ook aan staat bij ontwikkelaarsopties
*Schakel USB-opslag NIET in!

Ga naar de map toe waar het IceCreamSandwich-4.0.3-Google-Play-Script uitgepakt staat.
Klik op 3.Google-Play (zie onderstaande afbeelding):

[Afbeelding]

- Klik op de spatiebalk om door te gaan om door te gaan
- Kies bij het keuzemenu voor C (Other Allwinner A10 Tablets) gevolgd door de Enter knop
- Kies bij het volgende keuzemenu voor N (NO! Keep them there) gevolgd door de Enter knop
- Klik op de spatiebalk om door te gaan om door te gaan

Als je dit proces in enkele soconden weet af te ronden, is het niet goed gegaan. Je moet in CMD zien dat er bestanden worden geschreven.

De Yarvik wordt als het goed is vanzelf opnieuw opgestart. Zo niet, schakel dan nu de Yarvik uit, wacht 10 seconden en zet hem weer aan. Het opstarten kan nu wat langer duren dan normaal.

Er komt nu een vraag op het Display welke Launcher er gebruikt moet worden. Klik eerst op het vinkje (Standaard gebruiken voor deze actie) en dan op het groene Android poppetje in het witte huisje (Launcher).

Klik op OK om door te gaan.

Verwijder het GetJar icoon van het bureaublad door een paar seconden je vinger op het icoon te leggen en zodra er bovenin een kruisje verschijnt sleep je hem daar naar toe.
Klik op de Menu knop (6 stippen rechts bovenin), houdt het Play Store icoon ingedrukt en zet hem op de plek waar het GetJar icoon eerst stond.

Klik op de Play Store, meld je aan met Google account (of maak er een als je er nog geen hebt), kies Volgende bij Backup maken en terugzetten vraag, kies Doorgaan en Accepteer de voorwaarden.

Klik op de 3 stippen rechts bovenin en kies Instellingen. Zet 'Apps automatisch bijwerken' Aan en klik op de terug pijl (links onderin het display).

Klaar!
Mede mogelijk door R. Webbe

Deze keer wat minder dan in mijn vorige reviews maar geteste hardware vastgelegd op video was nu even niet mogelijk. Toch heb ik wel wat hardware getest. Te weten

-Via HDMI (via HDMI naar mini-HDMI omzetstukje) aan een televisie (Philips 7605), installatie is simpel en snel (verschilt soms per tv) het afspelen van een film op de televisie ging vlekkeloos.

-Film afspelen vanaf een NAS server ging minder goed. Het betrof een 1080p en een DIVX film. De Yarvik was niet in staat om de film smooth te laten draaien, of mijn G router hier de beperkende factor was, is mij niet duidelijk. De door mij eerder geteste Sony Tablet S en de Archos 101 G9 lukte dit wel.

-Aansluiten van een toetsenbord muis combinatie (via infrarood), dit werkte prima en tegelijkertijd. Eigenlijk best prettig moet ik zeggen. Je tablet gaat dan al wat meer lijken op een netbook, maar het is wel handig zoiets.

-USB-stick draaien lukte vrij goed, content doorbladeren lukt mij niet via ES File Explorer, maar alleen via de galerij die voorgeïnstalleerd staat op het apparaat. Hierdoor was niet alle content op de stick zichtbaar.

-Zoals eerder aangegeven was het aansluiten van een KPN Option 3G stick (niet heel verassend) onmogelijk.

-Het aansluiten van een USB bluetooth dongle’tje werkte helaas ook niet.

Connectiviteit

Mobiele data verbinding
3G modules (en bijhorend imei-nummer) zijn geen goedkope. Niet verassend (ik was al op de hoogte vooraf natuurlijk ;-)) is het dan ook dat voor deze prijs er bij de Yarvik geen mogelijkheid was om te verbinden met het mobiele datanetwerk via b.v. UMTS of HSDPA. Dit is dan ook een echte wifi-tablet. Ik heb geprobeerd via de meegeleverde micro-USB male naar USB female kabel een dongle aan te sluiten om zo toch te kunnen verbinden, maar niet onverwacht, werkte dit niet. Bij de Archos 101 G9 bleef je wifi-tablet niet voor altijd een wifi-tablet. Als je wilde kon je in het chassis van het tablet later nog een dongle van Archos zelf plaatsen om zo wel verbinding via mobiele netwerk te kunnen maken. Dit is niet mogelijk bij de Yarvik.

Wifi
Zoals hierboven genoemd is de Yarvik een echte wifi-only tablet. Je kan geen simkaart plaatsen voor een mobiele dataverbinding. Je bent wat dat betreft op wifi aangewezen. Gelukkig groeit het aantal gratis hotspots en dat werkt voor deze Yarvik gebruikers in hun voordeel. De wifimodule van de Yarvik is er één die 802.11 b/g/n ondersteunt, welke garant staan voor theoretische netwerksnelheden. Ik heb geen metingen kunnen doen, maar als ik naar de visuele laadtijden kijk zie ik geen merkbare verschillen met de Archos, Sony of de Samsung 10.1. Wat bereik geldt hetzelfde.
Bij het afspelen van een 1080p film (1.5 GB) via wifi (Linksys WRT54G) bleek de Yarvik wat moeite te hebben en dit lukte dan ook nauwelijks. Iets waar ik bij de Archos en zeker bij de Sony minder problemen heb ervaren. Ook bij een DivX (700 MB) had de Yarvik de grootste moeite. Wanneer de films op de tablets zelf staan blijkt het afspelen geen enkel probleem voor de GoTab 465

GPS
Van het ontbreken van een GPS-module was ik niet op de hoogte dus toen ik via verschillende apps probeerde te verbinden met satellieten, lukte dit dus niet :’). Toen vreemd vond ik dat ik GPS-connectie wel kon activeren bij de instellingen en bij dec snelkoppeling, terwijl dit bij bluetooth niet kon. Van een goede softwarematige integratie vind ik hier geen sprake.

Bluetooth
Bluetooth ontbreekt op deze tablet. Al je het mij vraagt had dit wel een mooie toevoeging geweest wegens het ontbreken van een 3G-chip.

Gebruiksduur accu
De Yarvik wordt voortgestuwd door een 8000 mAh accu. Het laden van deze accu gaat betrekkelijk traag. Wel gaat de tablet redelijk lang mee, mede door het ontbreken van energiesnoepers als 3G, bluetooth en GPS. Daarentegen zullen veel gebruikers wifi wel vaak aan hebben staan, ook niet energieloos. Tijdens het testen (ene dag wat meer tijd voor dan de andere) haalde ik met gemiddeld gebruik, misschien nog net wat daaronder, makkelijk 5 dagen. Dit om een minieme indruk te geven. Immers zegt stand-by tijd weinig. Ik vind deze ‘score’ meer dan redelijk, echter kun je ook stellen dat je hiervoor opties als 3G, bluetooth en GPS moet missen.

Gebruiksgemak & betrouwbaarheid
Gedurende het uitproberen heeft de Yarvik prima gepresteerd, gelukkig heb ik geen enkele vastloper of crash gezien, of dit een goed beeld oplevert tijdens een relatief korte en intensieve testperiode laat ik aan jou over.
Wat betreft gebruiksgemak heeft de GoTab 465 enkele puntjes. Zoals ik eerder vertelde vind ik de randen van de ‘behuizing’ soms wat scherp aanvoelen. Daarnaast kan het soms bij meerdere aansluitingen onpraktisch zijn als vrijwel alles aan één zijde van de tablet aangesloten moet worden. Het gebruiksgemak wordt vergroot door de hardwarekeys die een vorige toets vormen en de volumerocker die ook een ‘home’ knop en een ‘menu’ knop vormen.

De prijs van de Yarvik GoTab 465 mag er wezen, deze schommelt tussen de ¤215, ¤ 230,- en ¤ 250,-. Geen slechte prijs als je ziet wat voor product je krijgt. Ook de extra accessoires die worden meegeleverd vind ik top, zeker voor die prijs. Kortom een goede prijs voor een goed product als je het mij vraagt.

Alles tegen elkaar afwegend moet ik zeggen dat mijn verwachtingen van deze Sweex aka Yarvik boven verwachting zijn. Sweex heeft hier een prima tablet neergezet. Hierbij moet opgemerkt worden dat het wel een echte wifi (only) tablet is. Voor degenen die hier naar op zoek zijn is dit een echte aanrader. Een stevige behuizing met daarin een prima huis-tuin en keuken tablet die naar mijn mening voor een grote groep thuisgebruikers geschikt is. Vraag je meer van een tablet moet je denk ik op zoek naar iets anders, immers behoor je dan ook niet echt tot de doelgroep van deze Yarvik. Jammer is wel dat bluetooth (ik weet het, het is een steeds meer achterhaald iets) ontbreekt. Om de kosten te drukken ontbreekt de Google Play store. Met wat handigheid zet je deze in een 20 minuten op je GoTab en heb je eindeloos plezier van het apparaat. In de bovenstaande beoordeling van deze tablet houd ik rekening met de prijs/prestatiefactor.

11-07-12: Dode linkjes vervangen

Heb jij ook een Yarvik TAB465 GoTab Exxa 9.7" Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Geweldig uitgebreide review! Top, precies waar ik op zat te wachten. 5 sterren!

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 15 mei 2012 22:44]

Mooie review hoor!
Bedankt voor een heel mooie en duidelijke review :)
Hele mooie review. Kan ik meenemen in mijn beslissing voor een low-budget tablet ! :*)
Duidelijke en uitgebreide review erg goede informatie, hier kunnen veel mensen een goede keuze uit halen! 5 sterren!
Hele duidelijke en uitgebreide beschrijving. Super !!!!! :)
10 yarvikjes !!!!!
Duidelijk en mooie review bedankt voor je tijd en moeite!

10 sterren ;) :*)
Prima review, volle mep qua sterren zijn reeds gegeven.
Qua prijs/kwaliteit doet het mij aan de HTC Flyer denken, mits gekocht via de Hi aanbieding.
Mijn ouders hebben ieder een HTC gekocht, maar ik vind hem persoonlijk te klein.
Ik denk dat dit wel een goed alternatief is..
Prima review, ik heb je 5 sterren gegeven.Wel heb ik nog enkele zaken die ikmis:

HDMI "installatie": Werkt het beeld meteen als je de HDMI-kabel erin doet? Of kan je dit in- en uitschakelen net als wanneer je een Android apparaat aansluit op de computer via USB? Of is er zelfs een bepaalde app nodig om de verbinding op te zetten?

Bij Pluspunten: HDMI ;) Veel goedkope tablets hebben dit, maar veel duurdere raar genoeg niet, dus wat mij betreft is het toch een pluspunt.

Volgens mij haal ik uit je review dat de volumerocker ook een menu/home knop is. Hoe kan dit dan?

Lader met 2 stekkers: Hoe moet ik dit voor me zien? Een kabel die aan de ene kant in je stopcontact gaat en aan de andere kant USB én een propriety connector? Makkelijkste manier om dit "uit te leggen": Maak er een foto van ;)

Hoe zit het met de screen density instellingen? Daarmee bedoel ik: Hoe groot zijn de tekst en de menu's enzo? Ik had bijvoorbeeld even een Tomtc Excellent 8, waarbij de onderste balk (Met de Home en Back knoppen) hoger was en alle tekst groter dan op de Galaxy Tab 8.9. De makkelijkste manier om deze instellingen te vergelijken: Maak een foto met je beide tablets aan op bijvoorbeeld het instellingen menu.

Nogmaals, het zijn enkele kleine opmerkingen die de review nog iets duidelijker kunnen maken, maar de review zelf is al uitstekend en zeker 5 sterren waard!
HDMI, of het direct werkt ligt mede aan je tv. Op mijn Philips moest ik eerst het apparaat toevoegen en dan werkt het. Vanuit de tablet zelf is hier niks voor in te stellen, zodra je de tablet aansluit op HDMI heb je beeld.

Wat betreft de volumerocker zou deze moeten herkennen in welke situatie het de volumeknop moet zijn of b.v. de homebutton. Dit werkt in de praktijk niet erg goed.

Over de twee laadtekkers, het zijn travo's zoals die origineel bij Blackberry's zitten. Je kunt op de travo een stekker schuiven. De foto van de pakketinhoud was ik vergeten bij te voegen daar zie je het enigszins op, bij deze.

De tekstgrootte is aan te passen, icoongrootte niet. Dit doe je bij instellingen->weergave. Hoe dit zich verhoudt tot andere tablets weet ik niet precies. Op het blote oog zag ik geen verschil bij de tab 10.1.
Geweldige review. Het heeft mij over de streep getrokken om deze tablet aan te schaffen.

De tablet laadt wel op via de usb-slave aansluiting (Het scherm toon de notificatie: "oplade" en het percentage neemt toe).

Ik krijg echter google play niet geïnstalleerd.
Windows 7 geeft geen melding dat het apparaat niet herkend wordt en bij het uiyvoeren van google play.bat geeft het programma aan dat er geen apparaat gevonden wordt.

Sla ik een stap over of moet ik eerst de tablet rooten?

Hopelijk heeft iemand een suggestie.
In deze map zit nog een map die je eerst moet unzippen: 2.USB-Drivers.

...

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013