×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŽn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Merk Zalman
Vermogen (watt) 600W
Modulair Ja (volledig)
Voedingtype ATX, ATX12V 2.2, EPS12V
  Bekijk alle specificaties

Zalman ZM600-HP Review

Door REDFISH 17 december 2007, 1.893 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• zeer efficiŽnt
  • nauwelijks geluid
  • modulair
  • zeer nette afwerking
  • levert goede voltages

Minpunten

• 90 euro is toch vrij fors

Sub-beoordelingen

Uitrusting Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Koelvermogen Score: 3

Ik heb deze voeding gekozen bij het bouwen van een nieuwe Quad core PC. Alle reviews op internet waren zeer positief, er was alleen een enkele review die niet tevreden was over de kwaliteit van de condensatoren op de PCB. Deze zouden van ondergeschikte kwaliteit zijn. Dit was ook het enige puntje van kritiek in deze review. Het was wel duidelijk dat dit echt een specialist was wat betreft voedingreviews.

Na enige twijfel of dit nu wel of geen issue zou worden toch maar deze voeding gekocht, mede omdat een modulaire voeding van 600W nauwelijks onder de 100 euro te krijgen is.

Bouwkwaliteit en aansluitingen
Na het openen van de verpakking viel meteen de zeer hoge afwerkkwaliteit op. Alle kabels zijn gesleeved en ook is er geen vergissing mogelijk bij het aansluiten van modulaire kabels omdat ze er maar op 1 manier in passen.

Er zijn bijna absurd veel mogelijkheden om apparatuur aan te sluiten, er zijn bijvoorbeeld vier 12V lijnen. De kabels die niet modulair zijn gebruik je toch altijd bij een nieuwe pc. Dit zijn de 24pins MB aansluiting, de 12V voor MB en de PCIe. Daarnaast heb ik nog 1 SATA stroomkabel gebruikt voor een Brander en een HD en 1 molex/floppy combi aangesloten voor een fanbus en de audigy drive. De kabels zijn niet absurd lang, dus je hebt nauwelijks problemen om de kabels weg te werken. Het was wel even knutselen met het opzetstukje voor de 20+4 pin MB aansluiting maar geen echt probleem.

Heatpipe
Je kunt door de mesh aan de achterkant de heatpipe goed zien zitten. Dit blijkt geen gimmick te zijn, het werkt echt. De voeding produceert eigenlijk geen geluid en de lucht doet ook niet warm aan. Dit heeft mede te maken met de efficiŽncy die zeer goed is en ook waarschijnlijk omdat ik de voeding niet maximaal belast. Mijn setup trekt rond de 240 Watt tijdens gamen.

Dat de voeding zeer efficiŽnt is blijkt ook wel uit de lekstroom als de pc uitstaat. Dit is slechts 1 tot 1.5Watt. Ook standby in S3 gebruikt de pc slechts 3.6Watt. Zeer nette waarden dus.

Ook de voltages zijn netjes te noemen. 3.3 Volt staat op 3.33V en 5 Volt op 4.95. Beide dus afwijkingen van +/- 1%. De 12 Volt lijn geeft wat gekke waarden dus die neem ik even niet mee. Mijn systeem is verder ook stabiel bij overklokken en ook de videokaart heb ik tot ongekende hoogte gekregen. In hoeverre dit aan de voeding ligt weet ik niet, maar deze zal zeker een rol spelen.

Koelvermogen
Het 'nadeel' van de koele voeding is het koelvermogen. Dit is zeer gering. Omdat de fan nauwelijks toeren maakt zal dit geen goede aanvulling zijn om je kast koel te houden. Je zult dus casefans moeten plaatsen. Bij mij is dat geen probleem aangezien ik 4x12cm fans in mijn kast heb hangen. Er komt zelfs zo weinig lucht uit de achterkant van de voeding dat de 12cm fan aan de achterkant van mijn pc op 5 volt zelfs nog een groot gedeelte van de luchtstroom van de voeding wegtrekt. De voeding heeft hier geen problemen mee en ik heb de fan nog nooit horen draaien. Je zult er echt met je oor tegenaan moeten zitten wil je iets horen. Oftewel: fluisterstil.

Verlichting
Als het donker is zie je de mesh van de voeding verlicht door de blauwe led in de voeding. Zelf boeit mij die verlichting niet, meestal vind ik het nog storend, maar deze verlichting is niet opvallend en stoort dus niet.

De prijs is toch nog best fors. 90 Euro is toch een flinke uitgave. Maar het is wel een essentieel onderdeel van de pc en ik heb er absoluut geen spijt van.
Als je de prijs vergelijkt met andere 600W modulaire voedingen valt deze nog alleszins mee. Veel andere voedingen zitten makkelijk boven de 100-120 euro.

Heb jij ook een Zalman ZM600-HP?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Nette review, heb hem zelf ook... erg tevreden over! Denk dat ik max 350watt gebruik, maar met een kijkje in de toekomst (ja ik kan in de toekomst kijken) zie ik dat er en een 2de videokaart bij komt en dan gaan ze in SLI. Zal dan alsnog 'maar' 450/500Watt gebruiken tijdens intensief gebruik.
Ligt er dan wel aan welke videokaarten je hebt want er kunnen maar 2x PEG op he.

In het nieuwe hardware info magazine kwam deze voeding wat betreft geluidsproductie niet goed uit de test. Hier snap ik zelf niks van. Ze maten een dbA van 55 op 10cm afstand, terwijl er ook voedingen waren die rond de 30 zaten maar ze gaven ook al aan dat de fan misschien ontregeld was.

Ze hebben gemeten bij een idle stroomverbruik van rond de 150 watt, dat heeft mijn pc ook en de voeding is gewoon zeer stil te noemen. Met je oor voor de opening hoor je wel een wat laag gezoem maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat 55 dbA is.
Bij mij uiteindelijk een probleem geworden, voeding gestorven net buiten de garantie periode. Helaas.
Mijn Zalman ZM600-HP is ook net overleden. Ik had al een tijdje het probleem dat als ik mijn pc uit had gezet dat ik hem nauwelijks meer aan kreeg. Als hij aanwas deed hij het overigens prima.

Nu wil hij niet meer aanspringen. Heel even een tikje licht de led op, en beginnen de fans van de computer te draaien (<0,1 sec) maar hij start niet door.

Helaas net als bovenstaand, net buiten garantie. aankoop in juli 2007.

Iemand enig idee wat het meest voor de handliggende wat kapot is met mijn probleem?
Beetje late reactie, maar gezien de opmerking hierboven dat de elco's dubieus zouden zijn is dat aandachtpunt nummer ťťn. Als er een elco "uit z'n dak" is gegaan moeten alle elco's (in ieder geval van de 12 en 5.0 V rails) worden vervangen. Stukke condensatoren staan voor veel defecten in recente apparatuur.
Edit: Deze test. Er zitten CrapXon elco's in. Uck...

[Reactie gewijzigd door Regenpak op 10 april 2012 11:38]

Doet het nog steeds hier hoor.
Hier thuis ook een ZM600-HP die nog steeds leeft ;(

En die staat behoorlijk veel aan :Y)

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013