Apple Thunderbolt Display Aluminium, Wit, Zwart Review

Door xs4me 25 september 2012, laatste update op 25 september 2012, 8.458 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Design
  • Thunderbolt
  • Kleur weergave
  • Contrast

Minpunten

• Reflectie (glazen plaat)
  • Overnemen naar primary scherm bij dichtdoen MBP pakt hij soms niet.
  • Thunderbolt passthrough van USB idee werkt voor geen meter.

Sub-beoordelingen

Voor m'n MacBook Pro 17" besloot ik dit scherm aan te schaffen. Hoewel ik nog wel even heb zitten twijfelen tussen een veel goedkoper Dell Ultrasharp U2711 scherm, gaf Thunderbolt, de afwerking en 't design uiteindelijk de doorslag.

Featureset
Als je een MBP of Air bezit biedt deze monitor meer dan alleen een extra / groter scherm dankzij Thunderbolt. Zo hoef je maar 1 thunderbolt kabel aan te sluiten waar alles over loopt (ethernet, usb2.0, firewire, beeld). Zodoende werkt je monitor eigenlijk als een soort hub waardoor desktop gebruik een stuk prettiger wordt. Zeker omdat er ook een magsafe kabel bij zit. Zo kun je bijv. je toetsenbord, ethernet kabel, muis, oplader e.d. aangesloten houden en hoef je niet steeds alles in en uit je tas te halen.

Wel is 't jammer dat 1/8" stereo output, een SD card reader en USB 3.0 ontbreekt, want dat is ook mogelijk met Thunderbolt. Dus waarschijnlijk zal ik dadelijk 't gevoel hebben van: "had ik maar even gewacht op de volgende". Maargoed, ik wilde 'm nu, omdat ik er veel gebruik van maakte.

Ook de werking is helaas nog niet helemaal soepel. Hoewel een paar firmware updates 't een stuk beter gemaakt hebben (flikker problemen die er waren zijn weg), pakt hij 'm nog niet altijd direct / makkelijk over als ik m'n macbook sluit om alleen op de 27" te werken. Dus wederom geen "echte" "Apple" ervaring waarvan iedereen altijd maar blijft zeggen dat 't altijd (goed) werkt. Maar als 't dan eenmaal werkt, is 't wel heerlijk.

Note: Ik gebruik momenteel nog Snow Leopard. Deze problemen schijnen er niet te zijn op Lion.

Update: Nu met Lion toch ook wel wat kuurtjes. Scherm herkenning dmv TB gaat beter, maar de USB ports in de monitor worden niet herkent. Toetsenbord reageert niet. Moet echt rebooten voordat 't allemaal werkt - dus plug 'n play is het niet. Het werkt allemaal gewoon niet zoals 't de bedoeling is. Vrij matig eigenlijk.

Update 16.03.2013: Met laatste Lion updates nog steeds erg onvoorspelbaar gedrag. Overigens werkt 't i.c.m. een 27" DELL met een mini-displayport WEL altijd goed. Raar. Nog steeds op Lion, zal de komende tijd wel even updaten naar Mountain Lion.

Kleurweergave
Dankzij de glasplaat bijzonder goed. Mooi diep, vol en rustige indruk. Hij staat naast een Dell Ultrasharp 2407wfp-HC en een HP ZR24w. Beide destijds heel goed getest. En de Apple oogt 't fraaist en meest rijk.
Dankzij de glasplaat veel reflectie, waardoor 't weer minder is onder bepaalde omstandigheden. Nu is mijn werk plek vrij donker, dus ervaar ik niet zoveel problemen. Maar in lichte omgevingen een drama te noemen.

Contrast en helderheid
Dik in orde. Mooi diep zwart en rustig wit. Kleuren vol en totaal niet flets.

Ghosting
Niet waargenomen. Echter doe ik er geen games op oid, waar 't sneller in voorkomt. Video kijken komt ook zelden voor. Het is echt meer een workstation.

Pixeldefecten
Nog niks waargenomen.

Design, Bouwkwaliteit en afwerking
Helemaal top. Alles is mooi afgewerkt, van 't algehele design tot de voeding stekkers. Waar de DELL als een plastic huls overkomt, daar is deze een sieraad voor je bureau. Dat gaf me bij 't uitpakken, en nu nog steeds, 't gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Het is dan ook net welke waarde je hecht aan 't design uiteraard.

Zoals gebruikelijk bij Apple wat overpriced. Ik wil best wat meer betalen voor 't design en afwerking. Ook gezien Thunderbolt icm MBP zeker een meerwaarde, maar om er nou bijna 2x zoveel voor neer te leggen als de 27" DELL is eigenlijk weer net TE. Ik zelf zou 799,- ipv 999,- een marktconforme prijs vinden. Zeker omdat de Thunderbolt display best nog wel wat kleine issues heeft, al zijn de ergste eruit. Daarom de algemene beoordeling op "Goed" ipv "Zeer goed".

Update: Beoordeling dus aangepast door slechte werking Thunderbolt. Samen met 't design de enige usp waarom ik 2x zoveel uitgaf. Aangezien dat gewoon niet goed werkt dus veel te duur eigenlijk.

• Macbook Pro 17" 2011
  • OS X

Heb jij ook een Apple Thunderbolt Display Aluminium, Wit, Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goede review, maar ik mis wat foto's. Vind het altijd wel leuk om die te zien. zeker bij dit spul.
Ik vind het vreemd dat je zelf zegt dat het overpriced is en vervolgens de prijs 4 sterren geeft. Dat je het er voor over hebt wil niet zeggen dat het een goede prijs is toch? ;)
Nou, eigenlijk wel. Als het marktconform was geweest (in mijn ogen) dan had 't 5 sterren gekregen. Je krijgt gewoon wel kwaliteit, en dat heeft een prijs. Daarbij kijk je ook naar de concurrentie (die er eigenlijk niet is als je kijkt naar design/afwerking vs prijs). En dus vergelijk ik 't met aanbod wat niet eens in de buurt komt qua afwerking en schat ik 't daarop. Het blijft wel subjectief, omdat je eigenlijk geen product kunt vinden die je 1:1 kunt vergelijken.

Je doet gewoon een goede aankoop. En 4 sterren is in mijn optiek goed. Maar een koopje is 't ook weer niet. En je krijgt weer meer kwaliteit om 't te beoordelen als voldoende.

Dus voor een zeer goede beoordeling had die wel +- 150 EU goedkoper mogen zijn inderdaad (voor mij). Dit weegt dan ook mee in de algemene beoordeling, die dus ook geen zeer goed krijgt, maar gewoon goed.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 5 mei 2012 15:08]

Welke OS X versie draai je op die MBP? Dat is namelijk wel van belang omdat ze in de huidige versie (Lion) het nodige hebben aangepast op gebied van een extern scherm (met name wat ie doet als je er eentje aansluit, je laptop dicht/openklapt).
Ik moet nog naar Lion inderdaad. Door actieve projecten wacht ik nog (steeds) met de update totdat ik even tijd heb om zonder risico te updaten :)
Zal 't even vermelden in de review. Thx.
Draai je Snow Leopard of Leopard? Updaten vanuit Snow Leopard naar Lion is geen probleem, als je een actuele Time Machine back up hebt.
de laatste FW upgrade is toch van 2011? (V1.1) Ik heb mijn display nu een maand of 4 maar kreeg hem al met de laatste FW upgrade.
Wat bedoel je met Thunderbolt display wit in je titel. Er bestaat toch geen witte versie van deze display?
Geen idee, das niet mijn titel, maar de product titel van Tweakers.
Is het mogelijk om op deze combi (MBP plus Thunderbolt) nog een extra monitor (met DVI aansluiting) te plaatsen? De minidisplay naar DVI kabel heb ik aangesloten op mijn Thunderbolt 27" monitor, maar mijn tweede monitor werkt in deze opstelling niet.
Ondertussen zijn we aangekomen bij Mavericks.. Zijn de problemen die je noemde ondertussen opgelost? :)
Het gaat al wat beter, maar nog steeds met kuren. Pakt soms toch 't beeld nog niet goed op, maar een keer herstarten lost 't altijd op, wat voorheen niet altijd 't geval was. En bij m'n DELL op locatie gaat 't altijd goed. Beetje vreemd dat een DELL 't dan beter voor elkaar heeft als 't Apple scherm zelf.

Maar dit gaat om een ouder model scherm. Is er inmiddels geen nieuwere?
Het is inderdaad vreemd dat een Dell scherm het beter oppakt dan een Thunderbolt Display, maar dat kan ook zijn dat OS X verschillend omgaat met "generieke" schermen en het Thunderbolt Display.

Wat mij is opgevallen op de Apple website (overigens geen navraag gedaan bij de Apple store), is dat de Thunderbolt display nog altijd USB 2.0 en Magsafe 1 aansluitingen heeft. USB 3.0 is al een tijdje beschikbaar en Apple heeft zelf zijn Magsafe aansluiting geüpgraded naar versie 2. Ik weet niet hoe oud jouw Thunderbolt Display is, maar ik heb niet het vermoeden dat er de afgelopen jaren vernieuwingen zijn gekomen.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013