HTC One X 32GB Wit Review

Door InfinityEye 11 december 2012, 5.010 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• subliem 720p-scherm met hoge resolutie (316 ppi)
  • goede accuduur voor een smartphone met 4,7 inch scherm
  • belkwaliteit
  • subtiele trilfunctie

Minpunten

• lastig met één hand te bedienen
  • geen fysieke camera-ontspanknop in te stellen
  • luidspreker aan achterzijde telefoon
  • HTC Sense 4.0 heeft toch nog wat missers

Sub-beoordelingen

11 december 2012 - Na de eerste grote softwareupdate
Onlangs gaf HTC de eerste 'grote' software update uit. Mijn toestel draait dan nu ook op Android v.4.1.1 met HTC Sense 4+. (Softwarenr. 3.14.401.27)
Ik ga geen screenshots plaatsen hiervan - die kun je elders evengoed vinden. Mij vielen nog wel een paar dingen op.
Ten eerste maakt de trilfunctie bij bellen/SMSen duidelijk meer 'trilling', of ze het motortje softwarematisch hebben opgevoerd of een ander trilpatroon hebben ingesteld weet ik niet (hier ben ik technisch te onkundig voor) maar ik wil er dit graag over kwijt: De trilfunctie maakt nu meer geluid - m.a.w. is minder subtiel - dan voorheen, maar je voelt deze wel iets beter in je broekzak.
Haptic feedback is naar mijn gevoel juist iets minder heftig geworden, maar nog wel voldoende en ook voelbaar 'door een hoesje'.

Verder zitten er softwarematig een paar mooie features bij: browser fullscreen waarbij knoppen via swipe-bewegingen op te roepen zijn. Een standaard-verbeterd toetsenbord: de spatieknop is verbreed: voorheen drukte ik vaak een "." in inplaats van een spatie omdat die knoppenongunstig waren verdeeld.

Aan de nieuwe indeling van de galerij ben ik nog niet helemaal gewend, maar daarin is alles nu duidelijk veel meer geïntegreerd. Ik moet er nog maar aan wennen.
De camera heeft nu meer keuzemenu's in het zoekvenster. Dat zie ik als een plus. Wat wel verwarrend is gemaakt, is de keuze van het fotoformaat. Dat moet nu gekozen worden in het submenu 'beeldverhouding foto 4:3' waarna een keuze gemaakt moet uit klein, middel of groot (volgens mij respectievelijk 3 MP, 5MP en 8 MP). Dit was voorheen gemakkelijker in te stellen. De bediening van submenu's in de camera-instellingen, is overigens wel aanzienlijk verbeterd.

Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe - prominent aanwezige 'energiebesparingsknop' in de notificationsbar. Heb deze nog niet gebruikt na 2 dagen.

---Tot zover mijn aanvullingen n.a.v. de software update. ---

Algemene Beoordeling
HTC biedt met de One X een toestel aan welke ruimschoots voldoet aan de eisen voor een smartphone in 2012. Vooral het S-LCD2 scherm maakt het toestel in mijn ogen een begeerlijk object. Daarnaast is de accuduur in mijn ogen op de juiste manier verbeterd; bij actief gebruik (scherm aan) houdt de telefoon het nog even lang vol als modellen van voorheen, maar stand-by houdt de telefoon het nu veel langer vol.
Het grootste punt van kritiek zijn de proporties van het toestel. Deze maken het niet gemakkelijk het toestel met één hand te bedienen.

Figuur 1 - De HTC One X met S-LCD2-beeldscherm - Hier is een 'adapt screenprotector' op het scherm aangebracht

Achtergrondinformatie over de gebruiker
Ik gebruik mijn telefoon voornamelijk voor (instant) messaging, mobiel internetten, en het opzoeken van informatie wanneer ik buitenshuis ben. Bellen doe ik <20 minuten per maand en films kijk ik enkel op mijn computer. Als student leef ik onregelmatig. Soms een week lang van 9 tot 5 op de universiteit. Soms tot 4 uur 's nachts naar een feestje.
Softwareversie 1.26

Featureset
Hardware
HTC presenteert de One X als hun toptoestel voor het komende jaar. Met een quad-core processor met additionele 5e processor gaan zij de concurrentie aan tegen de andere grote merken. Daarnaast wil HTC dit toestel profileren als de ultime camera-phone, met 1080p video-opname mogelijkheid waarbij tegelijkertijd stills geschoten kunnen worden én een camera die in burst-modus vier 8 megapixel foto’s schiet per seconde, gedurdende een halve minuut.
Tenslotte wil men het toestel presenteren als een ideale mp3-speler door het bijleveren van de “Beats audio”-equalizer.
Een S-LCD2 scherm moet al deze media-weelde presenteren aan de eindgebruiker op de best mogelijke manier.
Maakt HTC zijn claims waar (na 1,5 week testen)?

Accu
Ten eerste: om wat langer te kunnen genieten van de prestaties van dit toestel moet je als gebruiker concessies doen: het is niet mogelijk het interne geheugen van 26,8 GB (waarvan 25 GB voor de gebruiker en 1,8 GB voor het opslaan van apps) uit te breiden met een microSD-kaart. Ook is de batterij niet vervangbaar. Zelf zie ik dit niet als een probleem (ik heb nog nooit een extra of vervangende accu voor een mobiele telefoon moeten kopen sinds 2002), maar er zullen ongetwijfeld gebruikers zijn die dit als lastig ervaren (hierbij denk ik aan zakenmensen die na hun vliegreis de accu willen verwisselen).
Figuur 2 - Accuduur na een dag met voor mij gemiddeld gebruik.

SD kaart
Het ontbreken van een SD kaart is alleen een minpunt, omdat het geheugen niet uitgebreid kan worden, maar voor mij volstaat 25 GB. Bovendien gaat het bewerken van de SD kaart in USB-modus snel genoeg, 300 MB aan muziek (8MB per song) staat binnen een halve minuut op de telefoon.
Bovendien worden foto’s (indien je dit instelt) automatisch gesynchroniseerd, waarbij je nu 25GB opslagruimte tot je beschikking hebt. Het is dus niet meer nodig de mobiele telefoon te pairen met je laptop of pc. Dit is echt ideaal.

Camera
De 8 megapixel camera zou met een aperture van f/2.0 betere foto’s moeten maken in moeilijke lichtomstandigheden. Om eerlijk te zijn merk ik de verbetering ten opzicht van de HTC Sensation niet echt, wanneer het gaat om foto’s in het donker of bij weinig licht. Hier heeft Apple de zaakjes toch beter voor elkaar (met ook een 8 megapixel f/2.0 lens produceert die camera duidelijk plaatjes met minder ruis - wanneer de skyline van Amsterdam wordt gefotografeerd bij nacht).
Overdag zijn de foto’s van deze camera overigens wel van dusdanige kwaliteit dat ik er van onder de indruk was.
De camera is bovendien bijzonder snel. Voor je het weet heb je 2 of 3 foto’s gemaakt omdat je de ontspanner (die helaas nog steeds alleen on-screen is) te lang inhoudt.
Het is ook mogelijk om direct effecten toe te voegen aan foto's. Van deze mogelijkheid heb ik nog nooit gebruik gemaakt. Het camera-menu bied ruim voldoende mogelijkheden om de camera in te stellen.
23 april 2012 - Afgelopen week heb ik eens gespeeld met de HDR functie en de panoramafunctie. Vooral de laatste werkt echt subliem. De zoeker toont een waterpas, waarna de eerste foto genomen kan worden. Hierna verschijnen er instructies voor het positioneren van de camera voor de volgende foto. Zo wordt een panorama gemaakt tot wel 5 foto's.
Bij het gebruiken van de HDR-functie worden ook daadwerkelijk drie foto's genomen (wanneer de camera namelijk te snel wordt bewogen zie je dat de bewerkingssoftware de drie foto's niet goed over elkaar kan leggen).

Nog steeds een grote misser bij het presenteren van de telefoon als camera-topper, is het ontbreken van een dedicated camera-button, of tenminste een hardware button die foto’s maakt. (Zet bijvoorbeeld hiervoor de volume-toets in bij gebruik van de camera-app.)

De front-camera kan 1.3 megapixel-foto’s maken maar is slecht. Enorm veel ruis bij het maken van foto’s, zeker in kunstlicht 's avonds. Bovendien vangt het camera-beschermglaasje snel veel stof doordat deze verzonken ligt in de polycarbonaat behuizing.
Frontcamera
http://i183.photobucket.com/albums/x285/basdejong/HTC%20One%20X/2012-04-06131256-1.jpg http://i183.photobucket.com/albums/x285/basdejong/HTC%20One%20X/2012-04-13185508-2.jpg
Testfoto's buitenshuis - klikbaar

Haptic feedback
Wat mij meteen bij het gebruik opviel, was de verbeterde trilfunctie (en dus de haptic feedback) van het toestel, ten opzichte van de HTC Sensation en mijn oudere toestellen. Trillingen zijn subtieler, maar nog lang niet zo subtiel als die van de Samsung Galaxy Nexus (al kan deze voorkeur voor haptic feedback en de trilfunctie in het algemeen een persoonlijke zijn).

NFC en “Pogo-pins”
Deze twee functies heb ik helaas nog niet kunnen goed uittesten. Zelf ben ik het meest benieuwd naar het gemak van de pogo-pins bij het opladen van de telefoon.

Softwarematige featureset
HTC levert de One X standaard met Android 4.0.3 met de eigen schil Sense 4.0. De rest van deze beoordeling zal zijn op basis van de ‘stock’ meegeleverde software. HTC bied de mogelijkheid tot rooten nu aan via een developers-pagina op hun site, wat ik erg positief vind om te horen.

De One X bied nu nog maar drie dedicated software buttons onderaan het scherm, te weten ‘terug’, ‘home’ en ‘multitasking’. Deze drie knoppen volstaan voor een goede bediening van het toestel.
De multitasking in Sense 4.0 is echter slechter uitgewerkt dan die in stock Android ICS of Sense 3.6. De miniaturen zijn namelijk wel groter, maar het scrollen door deze miniaturen gaat van links naar rechts, en programma’s zijn alleen af te sluiten door ze naar boven te swipen (waarom niet beide kanten op?).

Prestaties
Ik verbaas mij nog elke dag over de snelheid waarmee de One X draait. Op een paar ‘bugs’ na (zie einde van de gebruikersreview) werkt tenminste de interface vloeiend, iets waar ik erg veel waarde aan hecht. Ook het verbeteren van animaties en het verwijderen van nutteloze animaties draagt daar aan bij in mijn ogen.
Taken waarbij het scherm niet gebruikt hoeft te worden zoals bijvoorbeeld muziek luisteren verbruiken door de nieuwe processorarchitectuur aanzienlijk minder stroom dan op mijn oude toestel.
De accuduur behandel ik onder ‘mobiliteit’.

Bereik
Het is interessant te zien dat het bereik van de One X beter is dan die van mijn oude telefoon (de HTC Sensation). Dit is vooral te merken in de gebouwen van de Rijksuniversiteit Groningen (het gedeelte in het UMCG). In de kelders van dit gebouw had ik voorheen vaak geen ontvangst, maar nu tenminste een zwak GPRS-ontvangst (2 van de 5 streepjes).

Beeldkwaliteit
Het meest storende aan het scherm is backlight leakage van de dedicated softbuttons bij een minimale schermhelderheid. Dat had niet gehoeven en bij het bekijken van een film valt dit gewoon op (zeker wanneer het beeld rond de softbuttons zwart is).
Naar mijn persoonlijke mening heeft het scherm van de One X de juiste verhouding tussen verzadiging van de kleuren en een zwartweergave. Hoewel de zwartweergave niet zo goed is als bij een AMOLED-scherm, is de verzadiging weer niet zo overdreven als op een AMOLED-scherm.
De temperatuurinstelling van het scherm is wel een stuk lager dan op bijvoorbeeld een iPhone (wit lijkt dus meer geel/oranje op de HTC One X). Het is in het dagelijks gebruik niet storend en ‘s nachts voor het slapen gaan juist prettig dat het scherm een wat lagere temperatuur heeft.

De 720p-resolutie van een scherm is werkelijk prachtig. Bij Youtube-filmpjes op 720p resolutie is het beeld haarscherp (door een ppi van 316) en komt HD vol tot zijn recht.

Bouwkwaliteit
Persoonlijk was ik de afgelopen 4 jaar groot fan van metalen behuizingen (Nokia 6300, Nokia E72 en HTC Sensation). Erg nieuwsgierig was ik dan ook naar de ‘feel’ van deze HTC met een polycarbonaat behuizing.
Wat mijzelf en anderen die het toestel vasthouden meteen opvalt is het (relatief) lage gewicht. Ik ervaar het zelf als erg prettig. Ik vermoed dat het gebruiken van een metalen behuizing bij deze telefoon een te hoog gewicht op zou leveren. Temeer daar de omvang van het scherm soms vereist dat je de telefoon anders vastpakt, bij bediening met één hand, is het erg prettig dat de telefoon licht is.
Er is geen speling te ontdekken bij het indrukken van de behuizing, en de lock-button blijft niet hangen, wat wel het geval was na slechts 1,5 week gebruik (!) van mijn HTC Sensation.

De keuze om de 8 MP camera uit te laten steken aan de achterzijde van de behuizing snap ik echter niet. Het beschermende glaasje is erg gevoelig voor krassen doordat deze niet ‘in’ de behuizing ligt.

Ergonomie
Ten eerste bespreek ik de schermgrootte. De directeur van HTC Nederland gaf als antwoord op mijn vraag over toename van de schermgroottes van smartphones; dat HTC vooralsnog niet van plan is het schermdiagonaal verder te verhogen dan 4,7 inch. Dat lijkt mij ook verstandig gezien de grootte van dit scherm. Het is nog net mogelijk met ‘normale grootte’ handen om dit toestel te bedienen, maar soms is het al nodig je grip op het toestel te verplaatsen, om elk element te bedienen. Bij bediening met één hand is de lock-button bijvoorbeeld erg lastig te bereiken.
Het grote voordeel van dit scherm is natuurlijk dat het scherm perfect geschikt is voor het lezen van e-mail en websites.

Typen met twee duimen op het qwerty-toetsenbord (in portrait-modus) is daarentegen een verademing vergeleken bij het 4,3 inch scherm van mijn oude HTC Sensation. Dit merk ik vooral bij het typen met twee duimen. Mijn vingers raken elkaar niet bij het typen, iets waar ik mij nog wel eens aan stoorde bij mijn oude telefoon.

Daarnaast is het erg prettig dat de telefoon in de lengte gebolde randen heeft rond het scherm. Hierdoor gaat het navigeren tussen homescreens sneller en het schakelen tussen vensters bij ‘recente apps’.

Waar de zijkant van de HTC One X glad polycarbonaat gebruikt, is de achterkant voorzien van een matte finish. Ik ervaar deze afwerking als prettig, maar het verstevigt de grip op de telefoon niet bijzonder.

In tegenstelling tot de oudere generatie telefoons van HTC, staat de ‘home’-button nu - zoals bij vrijwel elk ander merk - in het midden van de soft-buttons. Dit vind ik een logische en juiste keuze. Wat mij de afgelopen dagen wel opvalt tijdens gebruik is dat de ‘terug’-knop voor rechtshandigen soms wat lastig te bereiken is met de duim. Sommige apps hebben ook links bovenin het scherm een terugknop, maar deze is net zo lastig te bereiken.

Warmte en geluid
Hoewel ik de afgelopen week last ondervond van de storing bij Vodafone, heb ik toch al enkele gesprekken kunnen voeren met de telefoon (ik bel < 20 minuten per maand).
Over de belkwaliteit ben ik zeer positief te spreken. De persoon aan de andere kant van de lijn is duidelijk te verstaan, en de kiestoon fluctueert niet in toonhoogte (dat was wel het geval bij HTC’s oude toptoestel - de HTC Sensation).

Dan het geluid van de externe speaker. Zoals zoveel smartphones van de laatste tijd, is de luidspreker op de achterzijde van de telefoon geplaatst. Hierdoor is het geluid van filmpjes, slecht te horen wanneer de telefoon op tafel ligt en dat is zonde, want het 720p scherm nodigt juist uit om met een paar mensen een filmpje te kijken.
Bovendien is bij een laag ingesteld ‘belvolume’ de beltoon ronduit slecht te horen.

HTC levert de One X met ‘Beats Audio’ by Dr. Dre. Persoonlijk interesseert me deze geluidsverbetering niet zo veel, aangezien ik net zo lief zelf een equalizer instel.
Beats Audio is alleen geactiveerd wanneer er enig merk koptelefoon aangesloten is. Wanneer je als gebruiker Beats Audio aanzet, zal ook het geluid uit andere apps zoals de FM-radio, alsook de bel-, sms- en notificatietonen worden ‘verbeterd’.
Wel moet ik zeggen dat ik Beats Audio altijd ingeschakeld laat , aangezien ik het geluid er wel beter door vind klinken.

De quad-core processor van de HTC produceert bij activatie wel warmte, maar de klachten op XDA-developers kan ik niet beamen. Bijvoorbeeld bij gebruik van Google Earth zal de telefoon warm worden, maar wel alleen rond de 8 MP camera. Daar houdt ik de telefoon eigenlijk zelden vast, waardoor de hitte niet storend is. Ik merk de warmteproductie alleen wanneer ik er doelbewust naar zoek. Aan de onderkant wordt de telefoon nooit warm.

Mobiliteit
Ik ben erg te spreken over de accuduur van de HTC One X. Ik lever er dan ook graag een SD-card slot voor in. De niet-verwisselbare accu neem ik graag op de koop toe. Waarom? Ik heb mij de afgelopen twee weken nooit zorgen gemaakt - halverwege de dag - over de acculading. Dat was bij de HTC Sensation wel anders.
De vijfde core werkt in mijn geval wel degelijk. Wel moet ik hierbij opmerken dat het effect van de vijfde - lager geclockte - core het best zichtbaar/merkbaar is wanneer zoveel mogelijk apps worden afgesloten wanneer ze niet gebruikt worden.

Bugs
Hardwarematig heb ik nog geen ‘bugs’ ontdekt in deze telefoon. De bijgeleverde software is echter nog niet bug-vrij. Een lijstje van de dingen die mij zoal opvielen:
Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een ‘live-wallpaper’ zal deze tussen de 5 of zelfs 30 seconden stilstaan na wisselen tussen de homescreens.
De agenda synchroniseren met mijn Mac via Syncmate en iCal-agenda’s werkt nog niet. Waarom ik dan geen google-agenda gebruik? Ik download roosters in iCal en werk daar met 7 agenda’s in verschillende kleuren. Het is niet erg gemakkelijk de agenda’s te synchroniseren met Google Calendar vanuit iCal. Ik vermoed dat het probleem echter bij SyncMate ligt, en niet bij HTC of Android.
De camera-app ‘lagt’ de eerste 5 seconden na opstarten af en toe. Ook beweegt de zoeker bij ‘pannen’ niet zo vloeiend als bijvoorbeeld op de Sony Xperia S.
http://i183.photobucket.com/albums/x285/basdejong/HTC%20One%20X/2012-04-15115438.png http://i183.photobucket.com/albums/x285/basdejong/HTC%20One%20X/2012-04-13215534.png
Links: Software versie 1.26 bevatte nog wat software bugs, in 1.28 ben ik ze nog niet tegengekomen. Rechts: Multitasking werkt anders dan in standaard ICS. De thumbnails zijn duidelijk omdat ze zo groot zijn, maar programma's kunnen alleen worden afgesloten door naar boven te swipen.

Op 14 april 2012 kost de HTC One X Wit ¤541,-. Aangezien ik de telefoon in bruikleen heb gekregen vanuit HTC in samenwerking met Tweakers.net, vind ik het moeilijk hier een neutraal oordeel over te vellen. Ik zal toch een poging wagen.

Met een prijs rond de 550 euro moet de HTC One X vergeleken worden met de iPhone, Sony Xperia S, Samsung Galaxy SII, Google Galaxy Nexus, kortom, de huidige topmodellen in smartphoneland. De prijszetting is dan in mijn ogen gemiddeld. Vooral de kwaliteit van het scherm verantwoord in mijn ogen de prijs, want het scherm is echt van topkwaliteit.
Ik ben erg nieuwschierig wat het tegenoffensief van Samsung zal worden. Dan zal ik allicht op dit onderdeel moeten terugkomen.

Ik wil in de loop van volgende week deze gebruikersreview uitbreiden met foto's gemaakt door het toestel en van het toestel. Allicht overweeg ik dan delen van de tekst te redigeren.
Errata & corrigenda zullen dan ook hier, onderaan de review genoemd worden.

23 april 2012 - Foto's toegevoegd (2 buitenopnames, 1 front-camera opname, accuduur, S-LCD2 scherm, 2 schermopnames.
Daarnaast extra informatie gegeven over de camera-functie.
Galaxy Nexus typefout verbeterd

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Je zegt: "Beats Audio is alleen geactiveerd wanneer er enig merk koptelefoon aangesloten is."
Dat is niet waar. Ik heb zelf de One X ook gereviewed en ik kan gewoon met bijvoorbeeld Denon oordopjes en de meegeleverde ook het beats profiel activeren. Het is niet merk gebonden.

Daarnaast zeg je "De Sense-overlay in het homescreen hapert bij het verwisselen van scherm, vlak na het sluiten van een app."
Hier kan ik me wel in vinden. Het was bij mij vandaag zelfs zo erg dat bij het terugkeren naar het homescreen vanuit eender welke applicatie, Sense opnieuw moest inladen.
Waarschijnlijk is dit een geheugenbug. Een restart van de telefoon heeft dat verholpen, maar ja...voor hoe lang....
pssst het is nieuwsgierig ;)

Bij mij wordt de telefoon wel degelijk warm, met name vlak onder de camera. Vooral wanneer je tijdens het opladen vanalles nog gaat doen ermee.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 14 april 2012 01:15]

Met "enig merk" bedoelt hij duidelijk welk merk dan ook en dus juist niet enkel dopjes van het overpriced/overhyped Beats merk. "is alleen..." slaat op het feit dat er een koptelefoon aangesloten moet zijn voordat deze functie beschikbaar is. Beter lezen...
Ik heb de typefout gecorrigeerd. Bedankt voor het melden!

Ik zal dit weekend eens kijken wat het effect is van een restart op het haperen bij het verwisselen tussen homescreens.

De telefoon wordt bij mij ook warm, alleen ervaar ik het niet als storend, omdat ik de telefoon nooit rond de camera vasthoud. Mijn HTC Sensation werd juist aan de onderkant warm (zeker tijdens opladen + volle belasting) en dat vond ik wél storend.
Ik denk dat je bij de prijs in de laatste alinea de Galaxy Nexus bedoelt ipv de Google Nexus S ;)

Verder een nette review, die na toevoeging van de plaatjes goed in elkaar steekt.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013