D-Link Powerline AV 500 DHP-501AV Review

Door accountabc 6 februari 2013, 6.780 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Plug and Play
  • Sneller dan Wifi
  • Redelijk stabiele ping

Minpunten

• Snelheid komt niet in de buurt van geadverteerde snelheid

Sub-beoordelingen

Aangezien de UPC router in combinatie met mijn laptop het niet voor elkaar kreeg om een snelheid boven de 10Mbit/s te produceren met absurd hoge ping, en daarbij ook nog eens uitermate instabiel was ben ik op zoek gegaan naar een andere manier om mijn laptop van internet te voorzien. Een draad trekken is in het appartement helaas geen optie. In de eerste instantie wilde ik een betere router aanschaffen, maar toen bedacht ik dat er ook nog zoiets bestond als powerline adaptors.

Aanschaf
Na wat reviews gelezen te hebben kwam ik erachter dat ik een 500mbit/s exemplaar wilde hebben. De snelheid die deze apparaten halen komt welliswaar niet in de buurt van de 250Mbit/s (aangezien 500Mbit/s half-duplex is moet de snelheid door 2 worden gedeeld), maar snelheden van boven de 80Mbit/s moesten er toch wel haalbaar mee zijn. Aangezien de meeste 500Mbit/s exemplaren ongeveer hetzelfde presteerden viel de keuze op de D-link DHP-501AV; de op een na goedkoopste uit de pricewatch.

Ervaringen en Prestaties
Na het inpluggen van de powerline adaptors in de stopcontacten bij respectievelijk de UPC router en mijn laptop maakten deze direct verbinding met elkaar. Erg benieuwd naar hoeveel er van de 120Mbit overbleef heb ik direct een speedtest gedaan met de servers van reggefiber. Het resultaat: 93Mbit/s. Dit komt niet in de buurt van de 250Mbit/s die maximaal gehaald kan worden, maar toch een verbetering van een factor 9 t.o.v. wifi! De adaptors zitten beiden op een andere stroomgroep, en er zit een meter of 25 kabel tussen. Al met al ben ik redelijk tevreden over de snelheid. Helaas werd de kabel die door de woonkamer liep niet zo gewaardeerd, waardoor ik het nu met een stekkerblok en 78mbit moet doen :P.

Ook over de ping ben ik redelijk tevreden. Als de lijn verder niet belast wordt is de ping naar de router eigenlijk altijd 2ms, met af en toe een uitschietertje naar 8 of 13ms. Als er met zo'n 5MB/s wordt gedownload zijn er soms uitschieters naar ~20ms te bespeuren, maar niks desastreus. (Ter vergelijking: via wifi kon ik regelmatig genieten van uitschieters naar boven de 200ms (na toepassen van in reacties genoemde tweaks daalde dit tot max 90ms). Dit is wel met de baggerrouter van UPC, maar toch).

Prima alternatief voor 802.11N, en wanneer stabiele pingtijden belangrijk zijn (denk aan online gaming) zeker het overwegen waard als een draad trekken geen optie is.

Edit 18-04-2012: afbeeldingen toegevoegd en tekst op enkele punten aangepast
Edit 06-02-2013: twee maanden terug zijn de adaptors helaas stuk gegaan. Hoewel ze prima te benaderen waren via hun netwerkpoort wilden ze met geen mogelijkheid meer met elkaar praten... Firmwareupdates konden dit niet oplossen. Paar dagen terug heb ik ze (eindelijk) terug mogen ontvangen

• 120/10 kabelverbinding
  • Intel Advanced N-6205
  • Lenovo W520
  • UPC router van Cisco
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een D-Link Powerline AV 500 DHP-501AV?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

leuk die prestatie testen, maar even wat anders.

Heb je je windows 7 wel voor snelheid ingesteld zoals b.v. op deze website staat.

Zo niet, doe dat eens en doe die snelheids test opnieuw.

even als voorbeeld, mijn XPS i7 laptop die via wireless met 300 Mbit verbonden is, kon met een snelheid van 1-2MB/s kopieren ( wat je in windows ziet,dus even niet over bits en bytes gaan zeuren)

na de aanpassingen op deze website is mijn snelheid naar 10-12MB/s gegaan, factor 10 sneller dus.
Alleen de autotuning doet al ongeveer 40-50% snelheids winst.

Er valt zeker via wireless nog veel meer te tunen, maar daar is deze review niet voor.
en als tip gebruik eens het programma SSIDer , daarmee kan je zien hoeveel mensen in de buurt op het zelfde wifi kanaal zitten, snelle test, probeer eens kanaal 1 , 5, en 11
en kopieer eens hetzelfde bestand, of download hetzelfde bestand.
hoemeer overlap hoe trager, en vergis je niet, ook een draadloze huistelefoon stoort, en ja zelfs je magnatron stort ook die is 2.4Ghz.

laat dan nog eens weten hoe je test verlopen is.

[Reactie gewijzigd door Thc_Nbl op 18 april 2012 15:14]

Bedankt voor je reactie!

Ik was inssider inderdaad al tegengekomen, en met behulp daarvan heb ik het kanaal inderdaad ingesteld. Aangezien ik in een appartement woon is het niet zo gek dat de 2.4Ghz band redelijk druk is (klik), wat redelijk funest is voor de snelheid van de verbinding. De 5Ghz band is wel leeg. In de eerste instantie wilde ik daarom ook een dual-band router kopen.
De UPC router kan ook op 5Ghz, dus dat heb ik ook getest; De ontvangst was echter dermate dramatisch dat ik op mijn kamer gewoon geen verbinding meer kreeg op mijn kamer, en inssider gaf ook een signaalsterkte van -90dB aan... Aangezien het signaal dermate verzwakt was heb ik toen besloten om voor powerline te gaan, ook al zou ik waarschijnlijk met een fatsoenlijke router ook wel een aangename snelheid kunnen halen.

Dat alles neemt niet weg dat de wireless snelheid die mijn laptop haalt abnormaal laag is. Een vriend van mij heeft exact dezelfde laptop, en haalt als onze laptops naast elkaar staan significant hogere snelheden bijvoorbeeld :? De tweaks die in de link die je postte staan zal ik eens gaan proberen. Ben benieuwd of het wat uitmaakt. Ik post straks wel even of het heeft geholpen.

EDIT: Ik heb net de tweaks toegepast, en mijn verbinding is nu draadloos een stuk stabieler. Waar ik eerst niet boven de 11mbit/s kom haal ik nu ongeveer 17mbit/s, en ook krijg ik geen pingtijden boven de 100ms meer te zien. Not bad :). Thanks Thc_Nbl!

[Reactie gewijzigd door accountabc op 18 april 2012 16:57]

Hmm.. Ik twijfel om deze wellicht te kopen. Hij staat vandaag op iBood.

Ik heb nu een Wireless Repeater (van de ALDI) die het Wireless signaal oppakt en bekabeld verder voert, maar dit werkt niet echt heel erg lekker voor Ziggo interactief.

Als ik deze review zo lees kan dit nog wel een betere oplossing zijn (heb een 60/6 lijn van Ziggo maar krijg geen kabel naar de woonkamer toe...)
offtopic
...... maar krijg geen kabel naar de woonkamer toe...)
Spouwmuren zijn vaak uitstekende manieren om een leiding aan te brengen, Gat boren b.v. in een raam tussen de binnen en buitenmuur dan een 16 mm buis daarin steken waar een "visdraad" 2,5mm2 ingevoerd kan worden, Bij andere plaats gat boren en daar gaan zitten vissen of je de ingevoerde draad kan vangen. Al vele malen met succes toegepast, ook bij het passeren van verdiepingen :) Nadeel is de tegenwoordig veel toegepaste spouw-isolatie..
/offtopic
Ik heb deze homeplugs zelf ook gehad, maar die zijn nu allemaal vervangen door een Devolo Dlan 200 AVplus Powerline. Dat heeft mijn netwerk effectief verdriedubbeld en de powerline verbinding is nu veel stabieler.
Dat vind ik redelijk apart. 500 Mbit powerline setjes horen onder normale omstandigheden toch echt wel sneller te zijn dan 200 mbit exemplaren. Misschien dat je over een erg grote afstand werkt of een brak exemplaar te pakken had?
Powerline Adapters horen echt NIET in stekkerdoos. dat kan verlies van 20mbit of meer betekenen.

Voorbeeld ik heb thuis ziggo alles in een 60mbit internet, met powerline adapters direct in de stopcontact hall ik mijn maximale snelheid. Doe er stopcontact tussen zakt mijn snelheid naar rond de 40mbit.
Bij mijn collega ook ziggo alleen dan 120mbit internet met precies de zelfde adapters zonder stekkerdoos haalt hij 120mbit zonder problemen met stekkerdoos tussen halt 90-95mbit,

Conclusie door een stekkerdoos verlies je makelij 20 of meer mbt snelheid, natuurlijk is er ook wat verschil per merk.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Je wil je powerline adaptor inderdaad het liefst rechtstreeks in een stopcontact stoppen. In sommige gevallen is het echter niet mogelijk om dat (netjes) te doen. In stekkerdozen werken de adaptors wel, maar de snelheid is dan inderdaad wel merkbaar lager.

In mijn geval zaten de adaptor wel degelijk in wandcontactdozen. In mijn oorspronkelijke review heb ik het schijnbaar verkeerde woord gebruikt. Inmiddels ben ik overigens verhuisd en maak ik weer gewoon gebruik van gigabit ethernet :).

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013