HTC One X 32GB Wit Review

Door ScorpionNL 17 april 2012, laatste update op 17 april 2012, 5.060 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Scherm is geweldig
  • Licht en dun
  • Multitasking werkt goed
  • Algemene performance prima
  • Accugebruik in stand-by erg goed
  • Goede GPS ontvangst

Minpunten

• Plaatsing van aan/uit knop
  • Plaatsing van micro-usb aansluiting
  • Werking van notificatieled
  • Scrollen niet altijd even soepel
  • Gemis van hardware zoekknop
  • Verborgen notificatiebalk in standaard browser
  • Geen snelkoppelingen in het notificatiescherm zoals in TouchWiz
  • Scherm reageert niet lekker met lader aangesloten (alleen met bijgeleverde HTC lader?)

Sub-beoordelingen

Maandag 2 april was ik uitgenodigd om op het hoofdkantoor van Tweakers.net aanwezig te zijn bij de HTC One X Experience, samen met 24 andere gelukkigen. Tijdens deze avond werd ons het goede nieuws verteld dat iedereen de telefoon mocht houden! Voorwaarde was wel dat er een user review geschreven moest worden. Na een praatje van Wilbert de Vries (hoofdredacteur Tweakers.net) en Mark Moons (directeur HTC) mocht er zelf gespeeld worden met de One X. Nadat Wilbert zijn knutsel-skills bewees door mijn sim te verknippen tot een micro-sim kon ik echt aan de slag :)

Afgelopen week heb ik veel met de telefoon gespeeld en deze vergeleken met mijn vorige telefoon, een Samsung Galaxy S. In mijn review maak ik daarom ook vaak een vergelijking met die telefoon.

De review is gebaseerd op softwareversie 1.26.401.2

• 1GB RAM
  • 32GB opgeslaggeheugen
  • Gewicht: 130g
  • Afmetingen (lxbxh): 134 x 69 x 9mm
  • 1800mAh accu (niet te vervangen)
Inhoud van de doos

Toen ik de doos van de telefoon in m’n handen gedrukt kreeg dacht ik als eerste: is dit alles? Het is een klein wit doosje van een materiaal wat me nog het meeste aan een eierdoos doet denken. In de doos vind je het volgende:
  • De HTC One X
  • USB-oplader
  • Micro USB kabel
  • Oordopjes
  • Wat boekjes (met pinnetje hierin geplakt om microsim slot te openen)
Eerste indrukken en design

Mijn eerste indruk van de telefoon toen ik hem uitpakte was: Wow dit is groot. Vergeleken met mijn Galaxy S is dit toch wel een maatje groter. Het zwarte scherm lijkt als het ware op de witte telefoon te liggen en ik moet zeggen dat het uiterlijk mij wel aanspreekt. Ik zal eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo snel voor een witte telefoon zou gaan, maar het misstaat de telefoon niet.

Mijn telefoongeschiedenis. Van links naar rechts (en van klein naar groot :P ): Sony Ericcson K750i, T-Mobile Pulse, Samsung Galaxy S en de HTC One X.

Het materiaal is wat stroever dan de Galaxy S en voelt goed aan. Enig kritiekpuntje is de afwerking van de zijkanten. Wat mij betreft hadden deze wat ronder afgewerkt kunnen worden, de telefoon is vrij scherp in de hand. De telefoon is wel lekker licht.

Op de voorkant van het toestel bevinden zich drie capacitieve knoppen. Van links naar rechts: terug, home en de task switch knop. Helaas geen knop om snel te zoeken, een functie die ik vaak gebruikte om een applicatie of een google zoekopdracht op te starten.

Bovenop het toestel bevinden zich de aan/uit knop, de 3,5mm aansluiting voor een hoofdtelefoon en het microsim slot. Dit slot kan geopend worden met een klein pinnetje (bijgeleverd) of iets anders wat erin past, waarna je de microsim in een ‘laatje’ kunt monteren en weer dicht kunt doen. Ik zelf vind de keuze voor de aan/uit knop bovenop niet heel handig. Als je de telefoon in je hand hebt kom je hier lastig bij omdat het toestel net te groot is (met mijn handen). Ook heb ik regelmatig dat ik een volumeknop aanraak, omdat ik op dat moment het toestel daar beetheb.

De micro-usb aansluiting zit aan de linkerkant van het toestel. Liever had ik deze gezien aan de boven- of onderkant, in verband met houders voor in de auto. Ook is er geen klepje of schuifje voor deze aansluiting, dus het is afwachten of de aansluiting een beetje stofvrij blijft.

Aan de achterkant vinden we de camera, die uitsteekt, een led-flitser (ook als zaklamp te gebruiken), het HTC logo, een 5-pins aansluiting en het beats audio logo. De mogelijkheid om de telefoon als zaklampje te gebruiken heb ik vaak gemist bij m’n Galaxy S, dus ik ben blij dat die erop zit. Het uitsteken van de camera ben ik minder blij mee. Ik heb al klachten gelezen over snel krassende lensjes.

Voorop de telefoon zit een notificatieledje dat twee kleuren kan weergeven, groen en oranje. Het ledje gaat groen knipperen als je een notificatie hebt. Helaas heeft dit ledje beperkingen waardoor het voor mij eigenlijk nutteloos is. Ten eerste brandt de led altijd als de telefoon in de oplader ligt. Deze is oranje wanneer er geladen wordt en groen wanneer de accu volledig vol is. Op het moment dat de telefoon dus aan de oplader ligt, is er niet meer te zien dat je een notificatie hebt. Op mijn werk heb ik vaak de telefoon aan de lader liggen en staat hij op stil. Met m’n Galaxy S (met aangepast software) gingen de backlights achter de knopjes branden wanneer er een notificatie was, onafhankelijk van of de telefoon aan de lader hangt of niet. In deze situatie is de led van de One X dus niet bruikbaar. Wat mij betreft nog erger is, is de duur van de notificatie. Ik heb tijdens de eerste dagen van m’n gebruik regelmatig gehad dat ik geen knipperend ledje had, maar wel een bericht nadat ik het scherm unlockte. Ik ben er toen achtergekomen dat de led maar 5 minuten lang blijft knipperen! Ik snap niet waarom hiervoor gekozen is, de functie heeft zo voor mij totaal geen nut meer helaas. Hopelijk kan dit later opgelost worden in een sofware update of custom rom.

Al met al wat kritiekpuntjes (waarvan hopelijk de laatste opgelost kan worden), maar het blijft een mooi toestel. Het toestel is wel groot en niet altijd even handig met één hand te bedienen, maar past zonder problemen in m’n broekzak.

Scherm

Na het aanzetten van het toestel valt gelijk op wat een geweldig scherm de One X heeft. Ik was van tevoren bang dat ik m’n AMOLED scherm zou gaan missen, maar dit is totaal niet het geval! De hogere resolutie is schitterend en biedt wat mij betreft echt een meerwaarde voor o.a. browsen. Ook is de kijkhoek van het scherm erg goed. Je ziet wel dat zwart minder zwart is dan met AMOLED, maar ik vind dit niet storend. Het scherm is erg helder en goed buiten af te lezen. Als je het scherm naast de Galaxy S en de Galaxy S II houdt dan valt gelijk op hoeveel scherper het is.

Het touchscreen reageert tijdens normaal gebruik goed. Alleen als de telefoon aan de lader aangesloten zit (de meegeleverde) dan merk ik dat het scherm een stuk minder lekker werkt. Ik zal nog eens wat andere laders proberen om te kijken of het dan over is.

Update: Met de oude lader die ik nog had liggen ervaar ik dit effect veel minder/niet. Blijkbaar is de meegeleverde HTC lader de boosdoener.

Software

De hardware van een telefoon kan nog zo goed zijn, als de software dat niet is, dan zal het toestel nooit lekker werken. De One X is voorzien van Android 4.0.3 en HTC heeft daar zijn eigen skin, Sense 4, overheen gegooid. In discussies over Samsung vs HTC hoor ik vaak als argument dat mensen Sense prefereren over Touchwiz en ik was van tevoren wel benieuwd hoe ik dit zou beleven.

Het eerste wat je ziet als de telefoon opgestart is, is het lock screen. Erg handig vind ik de mogelijkheid om gelijk applicaties op te starten, door één van de pictogrammen te slepen naar het unlock-rondje onderin. Een nieuw bericht kun je zo vliegensvlug openen.

Na een tijdje met het toestel te spelen merk je goed dat de quadcore z’n werk goed doet met multitasken. Waar m’n Galaxy S door gebrek aan ram continue applicaties aan het sluiten was en hierdoor veel vertraging optrad, is er van vertraging weinig te merken bij de One X. De taskswitcher zelf is mooi, maar ik moet eerlijk toegeven dat hij niet erg efficiënt is. De oude taskswitcher waarin je de recente taken als icoontjes zag was hier sneller in.

Wat me wel tegenvalt is de soepelheid met scrollen. In zowel de browser, als in applicaties zoals nu.nl, is er nog steeds sprake van een soort hikken/stotteren als je door de lijst heen scrolt. Misschien iets van in de toekomst verbeterd gaat worden, maar voor nu een minpuntje.

Erg handig vind ik de dialer die HTC gemaakt heeft. Door middel van een T9 toetsenbord kun je snel contacten opzoeken. Het toetsenbord van HTC heb ik snel ingeruild voor Swype. Ik ben hier inmiddels zo aan gewend dat normaal typen geen optie meer is voor mij en het HTC veegtoetsenbord doet minder goed zijn werk. Vooral met automatische spatie-invoering gaat hij regelmatig de mist in.

Iets wat is wel mis zijn de snelkoppelingen voor o.a. WiFi, GPS en automatisch draaien die bij Samsung in het notificatiemenu staan. Ik heb begrepen dat deze bij de Sensation wel aanwezig zijn.

Om de grafische kracht te testen heb ik ShadowGun geprobeerd. Deze game laat goed zijn hoe ver de mobiele graphics al gekomen zijn wat mij betreft. De game loopt dan ook erg goed op de One X. Een andere game die ik nog geprobeerd heb is Angry Birds Space. Op de Galaxy S haperde dit nog regelmatig, maar op de One X is geen hapering te bekennen.

Een leuk detail is de manier waarop HTC de zogenaamde 'overscroll' heeft geïmplementeerd. Bij het bereiken van de onderkant van een lijst schuiven de menu items uit elkaar, als een soort accordeon. Leuk bedacht en veilig voor het aanklagen van Apple zoals Samsung mee mocht maken met het 'bounce' effect ;)

Tijdens het testen heb ik eenmalig een spontane reboot gehad terwijl de telefoon in stand-by stond.

http://dl.dropbox.com/u/10881157/HOX/lockscreen_resize.jpg http://dl.dropbox.com/u/10881157/HOX/recentapps_resize.jpg

http://dl.dropbox.com/u/10881157/HOX/dialer_resize.jpg http://dl.dropbox.com/u/10881157/HOX/accordeon_resize.jpg

Geheugen

De One X beschikt over 32GB opslaggeheugen. Hiervan is ruim 25GB beschikbaar als telefoonopslag. Ook krijg je nog 25GB ruimte bij Dropbox voor 2 jaar tijd. Hier staat wel tegenover dat de One X niet over een SD-kaart slot beschikt. Ik heb tot nu toe altijd genoeg gehad aan 16GB, dus ik verwacht niet dat ik problemen ga krijgen.

Browser

De browser is door HTC aangepakt. Erg handig is het reflowen van tekst. Hierdoor loopt de tekst automatisch terug op het moment dat je inzoomt.

Een nadeel vind ik dat de browser altijd fullscreen draait. De notificatiebalk is daarom niet te zien. Hierdoor zie je niet tijdens het browsen of je een nieuw bericht hebt, hoe laat het is en hoe vol je accu nog is. Wat ik ook regelmatig gebruik is Keepass om m’n wachtwoorden te beheren. Dit programma heeft een functie om vanuit het notificatiescherm je username of password te kopieren. Omdat de notificatiebalk verborgen is, moet ik dus eerst uit de browser gaan om hier gebruik van te maken. Een minpuntje dus.

In vergelijking met een Galaxy S II voelt de browser minder soepel aan. Samsung heeft echter al een jaar gehad om de browser te optimaliseren, dus ik heb er nog hoop op dat dit beter wordt. Door het hoge resolutie scherm is het wel erg fijn om tekst te lezen in je browser zonder te ver in te hoeven zoomen.

Tijdens het browsen heb ik wel regelmatig last van ‘glitches’ in de bovenste balk. Vaak tijdens het laden zie je opeens bovenin een balkje waarin allerlei kleuren door elkaar heen staan te dansen. Niet heel storend, maar wel opvallend.

GPS

Ik had gehoopt om op de terugweg vanuit Amsterdam gelijk de GPS te kunnen testen in de auto. Helaas liep ik hierbij tegen een praktisch probleem: hij past niet in mijn houder. Ik heb de GPS later alsnog uitgeprobeerd met Sygic toen ik als bijrijder bij iemand in de auto zat. Met de Galaxy S was het altijd een drama om een lock te krijgen als ik de telefoon in m’n hand hield, maar de One X had binnen luttele seconden een lock en bleef deze ook houden. Ik ben dus erg tevreden met de GPS performance.

Update: Afgelopen vrijdag heb ik voor mijn werk 400km moeten rijden. Omdat ik de licentie van Sygic nog niet over heb gezet, heb ik met Google Maps gereden. Om hem in de auto te kunnen gebruiken heb ik een houder gehaald, die eigenlijk voor een 'echt' navigatiesysteem was bedoeld. Door deze op z'n kant te gebruiken past de One X hier makkelijk in. Ik heb hiermee heel de reis probleemloos genavigeerd. Wat me opvalt is dat de telefoon veel sneller reageert op hoe je rijdt als de Galaxy S. Waar de Galaxy S nog vaak pas na een aantal seconden doorhad dat je niet volgens de route reed, ziet de One X dit zo ongeveer gelijk. Ik heb de goede GPS dan ook bij de pluspunten gezet.

Accuduur

Zoals in de specificaties te lezen valt, heeft de One X een accu van 1800mAh. Dit is meer dan de gemiddelde smartphone, maar het scherm is dan ook groter. Het totale verbruik van de telefoon wordt natuurlijk bepaald door twee dingen: je stand-by verbruik en het verbruik op het moment dat je de telefoon echt gebruikt. Eerstgenoemde is erg goed te noemen. In een nacht standby verliest de telefoon vaak maar 1% of zelfs niets en de keer dat ik de telefoon uit de lader haalde om 8:00 en om 12:00 weer keek stond er nog steeds 100% aangegeven. Dit is dus met 3G of WiFi ingeschakeld en alle synchronisatie gewoon aan.

Wanneer het scherm aanstaat dan merk je dat de accu snel leeggeslurpt wordt, zoals ik al had verwacht. Met helderheid in het midden ingesteld gok ik zo dat 3-3,5 uur schermtijd wel maximaal is wat er te halen valt. De review van Tweakers bevestigt dit ook.

Met mijn gebruik haal ik makkelijk het einde van de dag en daarom ben ik er tevreden mee. Het verbruik is dan ook vergelijkbaar met mijn Galaxy S, misschien wel iets beter omdat het stand-by verbruik zo goed is.

Accugebruik na een dag gebruik met ongeveer 1 uur scherm aan. Zoals je kunt zien is het stand-by gebruik bijna een vlakke lijn.

Geluid

Ik wil als eerste zeggen dat ik niet vaak gebruik maak van mijn telefoon om muziek te luisteren en dat ik mezelf zeker niet als audiofiel ziet. De vergelijking die ik dus hieronder maak heeft wat mij betreft dus ook geen wetenschappelijk waarde :+

Ik heb de One X vergeleken met de Galaxy S. Hierbij moet ik wel opmerken dat de Galaxy S voorzien is van een kernel met Voodoo Sound, een aanpassing in de kernel die er voor zou moeten zorgen dat de geluidskwaliteit beter is dan normaal. Ik heb getest met een Sennheiser CX 300 – II. Bij de One X heb ik ook nog gekeken wat het effect was van Beats aan en uitschakelen. Na wat verschillende muziek geluisterd te hebben en hierbij continue de telefoons omgewisseld te hebben moet ik de winst aan de Galaxy S toekennen. Wat mij als audio-leek opvalt is het vollere en helderdere geluid t.o.v. de One X. De Beats functie ‘pompt’ het geluid wel op (vooral lage en middentonen heb ik het idee), maar kan alsnog niet tippen aan de Galaxy S. Voor mij is het geluid wel acceptabel.

De speaker produceert genoeg geluid.

Belkwaliteit en bereik

Ik heb afgelopen weken een paar keer gebeld en heb daarbij niets te klagen gehad over de belkwaliteit. Ik kon de persoon aan de andere kant goed verstaan en ik heb ook geen klachten gehad dat ik slecht te verstaan zou zijn. Ook het bereik heb ik niks over te klagen. Dit lijkt vergelijkbaar te zijn met de Galaxy S, maar dit moet zich bewijzen op de langere termijn.

Camera

Komt nog….

Op een paar kleine puntjes na, ben ik erg tevreden met het toestel. Vooral het scherm is echt heel mooi en de hoge resolutie heeft wat mij betreft een grote meerwaarde. Het toestel is wel groot, maar er valt goed mee te werken (maar niet altijd met één hand). Het lage gewicht en de dunheid helpen er ook aan mee dat hij niet te groot aanvoelt.

Het toestel werkt over het algemeen lekker vlot, maar ik heb het idee dat de software nog wat optimalisatie nodig heeft. Met deze hardware moet scrollen toch wel soepeler gaan dan dit. Ik heb geen ervaring met de updates van HTC, maar ik heb zo het idee dat hier wel wat aan gedaan gaat worden.

De werking van de notificatieled vind ik een onbegrijpbare keuze van HTC. Hopelijk kunnen custom roms deze functie in de toekomst weer bruikbaar maken.

Al met al een redelijk goede ervaring met mijn eerste HTC. Ik ben wel benieuwd wat Samsung er tegenover kan zetten met de Galaxy S III.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Ik ben benieuwd naar je foto's en zie graag meer over de accuduur. Ik zou zeggen: probeer eens uit (mits je tijd hebt) de brightness op 100% te zetten en dan een film te kijken. Ik ben benieuwd hoelang de accu dan meegaat. Verder een nette review, ook al is die nog nietaf. Voor nu drie sterren :)
Ik zal de komende dagen eens kijken of ik wat testjes op deze manier kan doen!
Pinnetje is voor je sim-kaart uiteraard, niet voor je micro-sd.. :P

Verder nette review, heb zelf de grey brown versie :)
De browser alleen fullscreen tonen lijkt me een erg rare design keuze . Kun je dat niet ergens instellen?
Ik heb dit nergens kunnen vinden in de instellingen. Ook na een tijdje googlen ben ik het nergens tegengekomen. Mocht iemand dit weten dan hoor ik het graag :)
Bij 'stock' Android ICS kan dit via Instellingen > Labs > Volledig scherm.
Ik weet niet of HTC iets gedaan heeft met deze functie, wel begreep ik dat ze de andere 'Lab' instelling wel gehouden hadden (Snelle bedieningselementen), dus de kans is groot van wel.
Helaas is deze functie niet aanwezig.
Fijne review! Daarvoor dank.

Je kunt een aantal van je bevindingen wellicht oplossen of verminderen door wat custom mods of roms te installeren.

Zie: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1590532

Ook kun je overwegen te browsen met Chrome, zeker als je dat ook op de PC doet is dat super handig!

[Reactie gewijzigd door Crew One op 10 april 2012 23:59]

Met custom roms en aangepast kernels is waarschijnlijk wel een hoop op te lossen inderdaad. Maar voor de review wilde ik het 'originele' toestel gebruiken. Met mijn Galaxy S heb ik bijna vanaf het begin custom roms gedraaid, dus dit zal bijna zeker ook met de One X gaan gebeuren.
Goede review, maar opvallend dat je accu zo lang meegaat met die oude firmware.
Een paar opmerkingen:
- Plaatsing van aan/uit knop -> welke plaats had je dan in gedachten?
- Plaatsing van micro-usb aansluiting -> dat is bij elke HTC zo
- Gemis van hardware zoekknop -> dat is bij elk ICS toestel zo ;)
- Plaatsing van aan/uit knop -> welke plaats had je dan in gedachten?
Aan de zijkant bovenaan, net zoals bij de Galaxy S.
- Plaatsing van micro-usb aansluiting -> dat is bij elke HTC zo
Dit is mijn eerste HTC toestel ooit (zoals je kunt zien in mijn telefoongeschiedenis die ik heb toegevoegd). Nog steeds vind ik het geen logische plaats.
- Gemis van hardware zoekknop -> dat is bij elk ICS toestel zo ;)
Ik heb nog nooit eerder met een ICS toestel gewerkt. Misschien zal ik het in de toekomst niet meer missen, maar voor nu loop ik er tegenaan.
Aan de zijkant bovenaan, net zoals bij de Galaxy S.

ik vind hoe hij nu zit wel een logische plaats, maar ben het gewend van mijn legend :)

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 17 april 2012 16:57]

Hmm ik heb altijd de htc desire gehad met de aan/uit knop aan de bovenkant en vind dit dan ook het handigst. Bij de galaxy s van mijn vriendin druk ik steeds per ongeluk op de aan/uit knop als ik hem vast heb omdat die op de zijkant zit.. denk dat je gewoon nog even moet wennen, zou het niet meteen als een minpunt beschouwen. Verder een een mooie review.

Trouwens, is de speaker van de telefoon of luider/zachter, beter/slechter dan de samsung?

Oh en hoe ervaar je de niet-verwijderbare accu? Al eens een vastloper gehad? En zo ja, wat die je dan? Zit er ook een soort reset-knop op oid?
- Plaatsing van micro-usb aansluiting -> dat is bij elke HTC zo

Is niet zo, bij de HTC Desire zat hij ook aan de onderkant....
Mooie review verder, goede uitleg. Leuk die vergelijking met de SGS2 ;-)

Naar wat ik heb gespeeld met (jouw) HTC one X ben ik het wel met je punten eens. Ik vind sense wel echt nice in vergelijking met touchwiz. Touchwiz heb ik eigenlijk nooit gebruikt, direct een andere launcher geinstalleerd.

Misschien ook leuk om te vertellen hoe ze de overscroll hebben gedaan bij de HTC. Dat hebben ze namelijk ook op een aparte manier gedaan wat ik toch wel bijzonder leuk vond eigenlijk.
Ik heb nog geprobeerd om een screenshot te maken van de "accordeon-overscroll" die je bedoelt, maar dit werkt helaas niet :P

Edit: Toch gelukt! :D

[Reactie gewijzigd door ScorpionNL op 17 april 2012 16:43]

M.b.t. je probleem met de notificaties kun je mogelijk lightflow proberen. Deze app geeft je vele opties qua het notificatie ledje. De gratis variant is beperkt, maar de betaalde versie kan echt een boel toevoegen..

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneiPhone

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013