HTC One X 32GB Grijs Review

Door mafiatounes 10 april 2012, laatste update op 10 april 2012, 6.434 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Heel mooi design
  • Voelt stevig aan
  • Krachtige Tegra 3 soc
  • Uitstekend 4.7 inch scherm
  • Kwalitatief uitstekende 8mp camera + Videocamera
  • 25 gb extra opslag bij Dropbox (Gedurende 2 jaar)

Minpunten

• Nog veel kleine bugjes
  • Geheugen niet uitbreidbaar
  • Batterijduur kan beter

Sub-beoordelingen

De HTC One X

Foto's genomen met de camera worden nog toegevoegd.
Review bijgewerkt 10/04/12.
Deze review wordt binnenkort herschreven als er een update beschikbaar is (mede door kleine software bugs).

Introductie:

Ik heb meerdere toestellen gebruikt het laatste jaar zoals bv. De HTC Sensation XE, Samsung Galaxy S II, Nokia Lumia 800, iPhone 4s, Galaxy Nexus en de Galaxy Note. Enkele van deze toestellen zijn vergelijkbaar met de HTC One X deze toestellen ga ik ook vergelijken in deze review.

De HTC One X heeft top specificaties en de kwaliteit ervan zoals het scherm, het OS met Sense 4, de camera, GPS en het toestel zelf zijn allemaal van superieure kwaliteit!

Design en bouw kwaliteit:

Het toestel is bijna volledig uit polycarbonaat en gorilla glas 2 gebouwd dit voelt heel solide en licht aan, de One X ligt prettig in de hand met een gewicht van 130 gram. Naarmate ik voldoende gebruik heb gehad met het toestel zal blijken of het polycarbonaat stevig/krasvrij is dit wordt dan aan de review toegevoegd.

Hierbij enkele krastest video's die bewijzen dat het toestel best krasbestendig is!

4.7 inch SLCD 2 scherm:

Het 4.7 inch scherm ziet er echt heel prachtig en levendig uit, en met een HD resolutie van 1280x720 pixels worden Websites, E-Books, G-Reader en Magazines heel leuk om te lezen! Het scherm lijkt de perfecte grote te hebben voor een mobiel niet te groot (Galaxy Note) of te klein (iPhone 4s), maar als je naar dit scherm kijkt is het echt scherp met hele mooie kleuren, en heel bruikbaar voor veel toepassingen, het zwart is net wat minder dan de bekende Super Amoled schermen van Samsung maar veel beter dan het eerste type SLCD (Sensation XE).

CPU/GPU:

De One X beschikt over een Tegra 3 soc (1.5 Ghz Quadcore + 1 (Zuinige) Asisstant core), ik kan je vertellen dat alles super vlot gaat en hij doet zeker niet onder voor de concurrentie! Ook HD films en games worden met gemak afgespeeld.

Geheugen:

Het toestel beschikt over 32 gb intern geheugen (waarvan ongeveer 26 gb beschikbaar is) dit kan je niet uitbreiden met behulp van een micro sd kaartje! Wel krijg je 23 gb extra opslag bij je Dropbox account dit i.c.m. met het interne geheugen is ruim voldoende voor mij.

De Dropbox actie is enkel geldig voor 2 jaar daarna moet je bijbetalen of zal de opslag terug met 23 gb verminderen.

Verder heeft de One X 1gb aan Ram geheugen, dit is ruim voldoende om te multitasken, Soms is er wel wat lag in het homescreen en app drawer, dit wordt hopelijk met een update verholpen.

Camera/Video:

De 8MP camera is veel verbeterd tov de Sensation XE, ik denk dat de One X op het moment de beste camera heeft onder de Android mobieltjes, de camera heeft veel instellingen en het uiteindelijke resultaat is van superkwaliteit (voor een mobiel) zowel overdag als s'nachts, je kan supersnel een foto nemen a la Galaxy Nexus. De camera in de One X doet zeker niet onder voor de iPhone 4s of Galaxy SII/Note mijn voormalige Galaxy Nexus presteerde in mijn ogen kwalitatief minder op camera gebied.

De 1.3 mp frontcam biedt een goed kwalitatief beeld om te videobellen met Skype/Google Talk enz. en deze gebruik ik dan ook best veel.

De video camera kan tot 1080P opnemen en dit bij 30 fps volgens de specsheet van HTC, Enkel bij 1080P worden mijn videos op 22 fps genomen hopelijk wordt dit dan ook opgelost in een software update, ik gebruik zelf de 720P mode voor een betere kwaliteit/opslagruimte verhouding. Een mooie toevoeging bij de One X is dat je tijdens het opnemen van een video ook foto's kan nemen!

De One X speelt best veel video formaten met gemak af Ik heb meerdere 720p MKV, h264 en WMV films zonder haperen kunnen afspelen en geloof me het is een genot om een film of clipje op het mooie scherm te bekijken.

Sense 4:

Het toestel draait momenteel op Android 4.0.3 met een schil namelijk Sense 4, Sense 4 is fel verbeterd tov de vorige versies van Sense die de toestellen vertraagde omdat ze te zwaar waren, de launcher werkt heel smooth en snel! Voor diegene die het maar niets vinden kunnen bij Android alles naar wens aanpassen van Launcher, Lockscreen, Widgets of Wallpapers enz.

Een klein (hopelijk tijdelijk) minpuntje is dat als ik terug ga naar de homescreen dat deze soms wordt herstart, of het toestel heeft een tekort aan ram geheugen wat zeer onwaarschijnlijk is of de software is nog niet goed geoptimaliseerd of bugvrij, laten we hopen op het laatste en dat dit snel wordt opgelost.

Connectiviteit:

De One X beschikt over veel verbindings-mogelijkheden zoals Bluetooth 4.0 met apt-x, NFC, Wifi A/B/G/N, Wifi tethering, Wifi Direct, Micro-USB + MHL via Micro-usb/HDMI.

Ik ben zeer blij met de toevoeging van Bluetooth 4.0 deze is aanzienlijk beter dan de 3.0 op het vlak van batterijverbruik. Ook het Wifi bereik is zeer goed te noemen ik haal download snelheden van boven de 20 mbps thuis, op mijn pc haal ik 30 mbps wat ik toch wel netjes vind voor een smartphone.

GPS:

De GPS ontvanger in de One X werkt best goed ik heb altijd een snelle fix! Dit met zowel Google Maps als Sygic Gps Navigation 11.2.6, deze laatste werkt heel goed en ziet er grafisch super uit met mooie 3d gebouwen.

Ik ben momenteel nog aan het wachten op de beschikbaarheid van de originele autohouder van HTC om meer gebruik te maken van de GPS.

Sygic Gps Navigation link:

Muziek:

De HTC muziekspeler heb ik persoonlijk links laten liggen ik vind hem persoonlijk een beetje onhandig in gebruik, er is geen equalizer enkel een optie om Beats enhancement aan en uit te zetten dit kan je bij meerdere muziekspelers aanzetten en niet enkel de standaard muziekspeler, de Beats enhancement houdt in dat de bass wat versterkt wordt. Ik maak gebruik van PowerAMP Pro deze is visueel aantrekkelijker en de equalizer kan manueel naar smaak aangepast worden verder is PowerAMP gebruiksvriendelijker en kwalitatief beter een echte aanrader dus.

Er worden geen Beats oordoppen meegeleverd maar simpele (niet in-ear) oordoppen van slechte kwaliteit.

PowerAMP link:

Benchmark:

Ik hecht niet veel waarde aan benchmarks, omdat ze meestal inaccuraat zijn Ik heb Antutu gebruikt om te benchmarken aangezien deze de betrouwbaarste waarden weergeeft.

Batterij:

De batterij heeft mij na 5 dagen gebruik nog niet helemaal in positieve zin verrast, de One X kan net een drukke werkdag gebruikt worden en dan is hij helemaal leeg, ik kan nu ongeveer een 12 a 16 uur doen met 2 mail accounts (1 Gmail, 1 Live) in push en met Facebook en Twitter in sync, ook lees ik gemiddeld 30 min google reader door en internet ik ook 30 min over de gehele dag, ik bel gemiddeld een 30 tal min en whatsapp ongeveer 50 a 60 berichtjes per dag. Met een 4.7 inch HD scherm, 4 + 1 core cpu enz vind ik dit een redelijke goede prestatie, maar je merkt wel dat als je het toestel niet gebruikt de batterij heel lang mee kan dit door de ultrazuinige assistent core die werkt als er weinig activiteiten bezig zijn. Bij veelvuldig gebruik gaan de Galaxy Nexus/Note wel wat langer mee, ik behaal met de Note makkelijk 30 uur bij hetzelfde gebruik en instellingen.

In de doos:

- HTC One X
- Lader/usb kabel
- HTC oordoppen
- garantie en handleiding

- Sennheisser CX-300 II Precision in ear oordoppen
- Autohouder HTC One X (Afwachting beschikbaarheid)

Conclusie:

Ik ben heel tevreden met de One X en zoals hierboven vermeld werkt bijna alles zoals het hoort buiten de genoemde kleine bugs, de review werd geschreven met software versie 1.26.401.2 ik ben er zeker van dat het toestel veel beter zal worden met een bugfix update. Voor de twijfelaars raad ik dit toestel zeker aan! Voor iedereen die van Foto's, Videos, Games, Muziek, Browsen, Gps en Tweaken houdt en een zo compleet mogelijk toestel wilt dat aangepast kan worden aan zijn/haar noden loop nu naar de winkel!

Heb jij ook een HTC One X 32GB Grijs?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Meer advertenties

"...behulp van een micro sd kaartje, wel krijg je van Dropbox 23 gb extra opslag wat voor mij i.c.m. met het interne geheugen ruim voldoende is."

Wat bedoel je hier? Dat je van Dropbox 23 GB extra krijgt? :?

Verder een nette review, leuk dat je foto's hebt bijgevoegd. Dat verduidelijkt wel, ook als het niet je eigen foto's zijn.

Duidelijk verhaal over de batterij, jammer dat die niet zo 'denderend' is, want dat was wel de verwachting toen hij uitkwam.
Bij het aanmelden/registregen bij Dropbox krijg je 23 gb extra bovenop de opslag die je op je Dropbox account al hebt (deze actie geldt enkel voor de HTC One toestellen en is 2jaar van kracht).

Bedankt! de foto's zijn allemaal van mijn toestel genomen met de screenshot functie (aan/uitknop + volume - samen indrukken), de eerste foto is van Google vond hem mooi om de review te beginnen.

De batterij is niet denderend als je het toestel veelvuldig gebruikt, maar gewoon in standby gaat hij best lang mee, verder zullen we even moeten afwachten op een update die dat hopelijk zal verbeteren.
Hmm, aan/uit + volume werkt bij mij niet, echter aan/uit + home wel :)
Toch wel, en zelfs stukken beter dan Home (ik drukte eerst de + en niet de - volume knop...)

[Reactie gewijzigd door dutchshadow op 9 april 2012 15:24]

Ja die werkt ook, er zijn 2 manieren om screenshots te maken

Beste Mafiatounes,

Op zich een redelijke review... Ik mis alleen een vergelijking met de andere telefoons waar je in het begin aan refereert. De HTC is als enige van de genoemde telefoons een Quadcore en het vergelijk is wel interessant, niet alleen qua performance, maar ook qua energieverbruik. Met de in de eerdere artikelen over de CPU werd de 5de core genoemd voor een lager energieverbruik maar met genoemde 10 tot 14 uur krijg ik daar wat twijfels bij.

Kopjes vet maken...

Gezien alle andere informatie die je wel geeft (Ik hou van reallife, in plaats van statische testen), voor alsnog 4 sterren

Groeten Johan

Edit Quadcore vet gemaakt, je weet wel waarom

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 8 april 2012 18:00]

Beste,

Ik ga zo meer vergelijkingen toevoegen, voor de batterij ja de 5de core is heel zuinig en dat merk ik ook als ik het toestel niet gebruik (dus gewoon in stand by) gaat er heel weinig van de batterij af, maar als je spelletjes speelt, browst of dergelijke gaat de batterij snel achteruit, ik hoop echt dat dit verholpen kan worden met een update en vergeet niet ik gebruik mijn toestel best intensief..

Bedankt voor je feedback, kopjes zijn vet gemaakt.
die 5e core is enkel actief als het toestel dat niet is he.
zie ook de review op tweakers:
De processor heeft eigenlijk vijf A9-kernen aan boord. Vier daarvan zijn de werkpaarden die op de maximale kloksnelheid kunnen draaien, de vijfde moet zorgen dat het stroomverbruik binnen de perken blijft. Deze heeft andere transistors dan de andere vier en is op 500MHz geklokt. Als de One X niet wordt gebruikt, is dat is genoeg om achtergrondtaken af te handelen en kunnen de andere vier worden uitgeschakeld. Nvidia noemt dit concept 4+1. In andere implementaties wordt een zuinigere vijfde processorkern gebruikt.

In de praktijk is de companion core nooit ingeschakeld als het scherm aanstaat. Als je animaties op je lockscreen ziet, is er normaal gesproken al een van de vier 'zware' cores ingeschakeld
gebruik de OneX een dag niet en je zult zien dat er bijzonder weinig stroom is verbruikt.
als je het toestel evhter gewoon gebruikt gaat het net zo snel als elke andere smartphone.

installeer voor de grap Juiceplotter eens, daarmee krijg je heel mooi inzichtelijk hoe het batterijverbruik in elkaar zit. :)
Van welke game is die screenshot, die wil ik ook wel eens proberen (racegames-fanaat :P)
Edit sorry de game is Reckless Racing 2 heel verslavend!!! ;)

[Reactie gewijzigd door mafiatounes op 8 april 2012 18:37]

ok bedankt dan ga ik direct de play store bezoeken :)
Kan je mij adviseren? Ik heb op dit moment een Sensation, en vond het een beetje eng toen ik hem koos omdat hij mij te groot leek. Ik vond het formaat van mijn vorige Desire eigenlijk ideaal.

Nu heb ik mijn Sensation een jaar, en ben ik er aan gewend en heb ik niks te klagen. Maar...
.. nu zit ik weer hetzelfde met de One X. Als ik kijk naar de performance die de One S neer zet, en de grootte van het scherm ga ik liever voor een One S, maar het hele 'pentile' idee staat me dan weer tegen. Dus zoals ik er nu over _denk_: One S te slecht scherm, One X te groot scherm.

Hoe voelt de grootte van de One X bij jou, vergeleken met je Sensation? Ik snap dat je hem ook met de Galaxy Nexus vergelijkt, maar ben juist benieuwd hoe hij in je hand valt als je net van je Sensation komt. Is hij inderdaad zoveel lichter / 'slicker' dan het beetje extra grootte niet opvalt?
Ik heb nu de One X en had hiervoor ook de Sensation. De One X is echt niet veel groter dan de Sensation. Wel is de One X een stuk handzamer.
Ik zou voor de One X gaan zonder twijfel een mooie upgrade, hij voelt lekker in de hand aan en is lichter dan de Sensation, ik zou je wel aanraden om ff naar de telefoonboer te gaan en hem even vasthouden en testen.

De One S was voor mij geen optie mede door het pentile scherm en anderzijds door minder opslag geheugen (16 gb), die keuze moet je even afwegen wat voor jou het beste is.
Goede review en zeker nuttig. Zit ook te wachten op een leuke aanbieding en dan ga ik zeker over.

Batterij vindt je redelijk. Zelf denk ik dat een toestel met een HD scherm en behoorlijk groot het juist heel goed doet. Misschien dat je dit deel kunt uitdiepen zodat meer duidelijk wordt waarom je dit vindt. Volgens mij zijn de meeste smartphones namelijk wel leeg na een dag gebruikt.

Tevens worden de linken naar Google Play afgekapt.
Bedankt voor je constructieve feedback.

De batterij is wel best goed, maar zoals in de review beschreven hangt dit van je gebruik af, bel je af en toe ga je af en toe naar een app dan gaat het toestel best lang mee. Maar ik gebruik het toestel intensiever en de batterij loopt dan best snel achteruit sneller als bij andere toestellen zoals de Note of de Galaxy Nexus. Ik zal het batterij gedeelte wat proberen aan te passen.

Ik heb inmiddels de Play Store links bijgewerkt.
Hoi,

Ik heb zelf de HTC one X nu een paar dagen en ik ben het met veel van je punten eens.
Ik wilde echter nog iets toevoegen aan je punt:

"Een ander minpunt dat meer aan de applicatie developers ligt is dat je een menu knop/balk op het onderste gedeelte van je scherm krijgt, dit omdat de richtlijnen voor het bouwen van apps voor ICS nog niet zijn toegepast. Normaal zou de 3 punt menu knop zich rechtsboven moeten bevinden en niet een gedeelte van het scherm innemen onderaan."

De HTC one X heeft 3 "hardwareknoppen", één voor terug, één voor home, en één waarvan je zou hopen dat hij is voor "menu" of "opties" of hoe dat dan ook heet. Dit zit op praktisch alle android toestellen en vind ik erg handig. Maar HTC heeft ervoor gekozen om dit een "recente apps" knop te maken. Standaard staat die bij android ingesteld als je lang op de home knop druk. Ik vind het compleet onbegrijpelijk en belachelijk dat ze deze keuze gemaakt hebben.
Nu staat namelijk bij iedere app zo'n gare opties knop in beeld (of dit nu rechtsboven of onderin is maakt mij niet uit, het blijft onhandig) terwijl ze van mij die "recente apps" knop hadden mogen vervangen door de "opties" knop.

Over de accu kwaliteit: Ik geloof dat er nog een update kwam (1.27 oid) die zowel accuduur als camera kwaliteit zou verbeteren.

Verder mooie review, 4 sterren voor nu!
Ik ben het volledig met je eens ik heb zelf ook een Galaxy Note (AOSP 4.0.4 Rom) waar ik het menu probleem helemaal niet ervaar omdat er gewoon een menu knop aanwezig is zoals het hoort, maar HTC heeft blijkbaar voor een wat onconventionele oplossing gekozen wat het toestel een beetje verpest 1. scherm wordt niet volledig gebruikt 2. die menu bar wordt in een app of game veel per ongeluk ingeduwt. Ik hoop dat ze het oplossen of HTC of de Dev's (duurt lang om alle apps goed te krijgen).

Ja ik verwacht de update 1.27/1.28 een deze dagen hoop dat die veel bugs eruit klopt en zoals je zegt de batterij verbeterd, want de hardware is echt top enkel software moet wat verbeterd worden, maar ik vertrouw op HTC.

Thanks voor de mooie score!
Google is 'de menu' knop er helemaal aan het uitslopen, en applicaties horen de nieuwe Action Bar bovenin te gebruiken waar dan de opties kunnen... 'ICS' stijl.

Oude apps die nog niet zijn aangepast krijgen dus een soft-menu-button onderin of op andere plekken wat inderdaad weird kan zijn, maar het is de bedoeling dat alle apps overgaan.

ik geloof zelf dat een hoop apps gewoon opnieuw gecompiled kunnen worden met de laatste sdk om dan een simpele action-bar te krijgen met de menu-knop bovenin, zoals met de rest van al je (system) apps... maar ja, er zijn nou eenmaal een hoop apps die nooit meer een update zullen zien :(
Hoe is de haptic feedback. Ik vind die van de galaxy nexus heel erg fijn aanvoelen. Toen ik daarna terug moest naar mijn desire hd had ik het gevoel een op hol geslagen vibrator te hebben.
Ik vind de feedback best goed niet te hard of te zacht, meningen kunnen wel verschillen de een vindt het prettig en voor de ander is het te hard/zacht. Het beste is om het toestel eens ter hand te nemen en zelf aanvoelen of het goed is.
Lijkt het een beetje op de nexus? Ik zal morgen eens bij coolblue gaan voelen.
Naar mijn gevoel wel mss net iets minder.
je zegt dat je mkv kunt afspelen....MKV's worden niet standaard door de Tegra3 accelerated, wat zorgt voor een hoger verbruik en je batterij dus sneller leeggaat. Daarbij worden de audiostreams in mkv's vaak in AC3 formaat of in DTS gecodeerd, wat ook niet door de Tegra3 encoded kan worden. Dus vaak mis je de audiostream in mkv's. Ervaar jij dit niet dan?
Ik kreeg trouwens geen handleiding erbij, slechts een safety manual en een hele rits talen aan garantieverklaringen.

Je zegt dat de camera de beste is onder de android toestellen....ik heb zelf met een Xperia S gespeeld en moet zeggen dat de detail wel beter is dan van de One X. Daarnaast geeft naar mijn mening de One X toch wel wat ruis in lowlight conditions. Ik heb toch een lichte voorkeur voor de Xperia S-camera. Daarnaast is het macro-scherpstellen niet echt functioneel aangezien de camera altijd op de achtergrond focust en niet op het onderwerp dat je met macro wilt cappen.
Het feit dat de camera uitsteekt, maakt toch dat ik niet met een gerust hart de telefoon met een normale "kracht" op de tafel wil neerleggen. Hij voelt wel lekker aan in de hand, maar wat mij betreft zorgt alleen dit punt al dat ik de telefoon op fragiliteit maar 3 sterren zou geven.

Ik heb vandaag veel gewhatsapped, gesmst, 2x gebeld, 3 trailers gekeken en ben inmiddels 16 uur verder met nog 19% over. Een screenshot van de accu-grafiek laat in ieder geval zien dat er niks is dat de telefoon "awake" houdt en dus niks op de achtergrond blijft draaien dat CPU power slurpt.

Ook het scrollen in de standaard webbrowser hapert soms, ookal is de website helemaal geladen. Dus ik vind er toch wel wat bugs in zitten moet ik eerlijk zeggen.

Ik geef je drie sterren, omdat ik vind dat diepgang (benchmarks, foto's en screenshots die je verhalen backuppen) wat achter blijft.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 9 april 2012 23:10]

Wat betreft de MKV's je hebt gelijk ze worden via software decoding afgespeelt standaard, enkel had ik wel geluid in het testfilmpje, maar zoals je zegt in sommige filmpjes werkt het geluid niet, een oplossing hiervoor is de app BS Player lite installeren die speelt de meeste formaten via de hardware af.

De handleiding staat digitaal in de root folder van je telefoon.

Ik heb de Xperia S zelf nog niet gebruikt of vergeleken, maar de update van de One X die binnenkort zou komen zou de camerakwaliteit/batterijduur verbeteren hierna zou ik ze wel met elkaar willen vergerlijken en de review updaten.

Ik zal wat screenshots van batterijgebruik en benchmarks toevoegen vanavond.

De browser is inderdaad een beetje buggy ofzo bij het in/uitzoomen hoop dat dit verholpen wordt, maar momenteel gebruik ik de Chrome Beta browser die beter is naar mijn gevoel.

Thx

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

Beste website van het jaar 2014