Terug naar Reviews

Zyxel P-2812HNU-F1 Review

Door temporum 11 december 2012, laatste update op 14 juni 2013, 49.718 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• 4 verschillende communicatie protocollen (ADSL,VDSL,Glasfiber,3G)
  • Gigabit snelheid (10/100/1000Mbps)
  • Wifi-802.11/b/g/n, WPS

Minpunten

• Wifi signaal te zwak
  • Gevoelig voor storingen i.c.m. wifi-extenders

Sub-beoordelingen

WLAN-bereik Score: 3
Beheerbaarheid Score: 4

Toevoeging d.d. 14-06-2013
Ben er sinds kort achter (het kan waarschijnlijk al sinds de firmware update in januari dit jaar) dat er een 2e wifi-netwerk met afzonderlijk in te stellen security aangemaakt is tijdens een update van de firmware door Telfort. Er zijn daarnaast nog 2 andere wifi-netwerken mogelijk, dus totaal 4 wifi-netwerken. Handig als je bezoekers heb die van je wifi gebruik willen maken, maar je eigen primaire wifi inclusief de daarin opgenomen PC's en shares voor jezelf wilt houden. Ik vind het typisch dat Telfort er geen reclame voor maakt en de firmware zonder nadere informatie update; het lijkt bijna wel sneaky! Want ik zou het juist als een reclame-stunt zien als Telfort zo'n optie aan de grote klok zou hangen om zich te profileren m.b.t. de faciliteiten die aangeboden worden.
Welnu; ik vind het een zeer handige uitbreiding, een extra wifi-netwerk is ook weer simpel te implementeren met een eigen naam en eigen Key; door het gebruiksvriendelijke interface is het een fluitje van een cent.

Achtergrond
Weer (04-apr-13) nieuwe info onder Beheer/Onderhoud
Onderstaande review heb ik gemaakt als eindgebruiker, die voornamelijk geÔnteresseerd is in eenvoud van installatie, bediening, gebruik en onderhoud. Als zodanig moet ik degenen die slimme tweaks verwachten van een review teleurstellen. Het gaat mij meer om een globaal overzicht van de mogelijkheden; uiteraard is dat wel in de context van de keuze voor een bepaalde provider (Telfort).

Aanleiding
Ik heb recent mijn wel zeer outdated Speedtouch ST716V5WL wifi-modem vervangen door het bruikleen wifi-modem Zyxel P-2812HNU-F1 van Telfort. In principe kan elke klant van Telfort dit nieuwe standaard modem in bruikleen (dus gratis) krijgen, dus van die mogelijkheid heb ik gebruik gemaakt. Als er een nieuw abonnement wordt afgesloten krijgt men het modem zelfs automatisch. De eigenlijke reden was het gebruik van tablets en het aansluiten van een tweetal IP wifi camera's (Full HD), waarbij mijn oude modem (slechts wifi 802.11/b/g) schromelijk tekort schoot qua wifi snelheid.

Installatie
In zoverre van installatie gesproken kon worden ging deze vlekkeloos. Gebruik van installatie-CD was niet nodig omdat het modem bij aansluiting de benodigde gegevens ophaalt. In dit geval waren de gegevens gebruikt zoals die voor het oude modem van toepassing waren; zoals VOIP gegevens en type verbinding (ADSL2+).
Ik moet zeggen dat het een grote verbetering was t.o.v. de vroeger gevolgde procedure, waarbij je alle gegevens zelf diende in te voeren . Er zijn ook wat andere voordelen aan dit modem verbonden: het heeft 4 poorten op basis van een Gigabit ethernet-switch(10/100/1000Mbs/sec), het heeft naast wifi 802.11/b/g ook de snelste variant wifi 802.11/n met een theoretische snelheid van 300Mbs/sec. In de praktijk heb ik een snelheid van 135Mbps gezien, maar dat was naar een Tom-Tec tablet.

Toekomstgericht
Telfort heeft met de keuze van dit standaard modem een toekomstzekere stap gezet, gezien het feit dat er op grote schaal gewerkt wordt aan overgang op VDSL(2) is dat met dit modem naast verschillende oudere ADSL protocollen geen enkel probleem. Het modem is middels een conversiekastje ook te gebruiken voor op glasfiber gebaseerde Internet verbindingen via een inkomende externe ethernet-aansluiting. Is glasfiber qua aanlegkosten te kostbaar dan is er nog de mogelijkheid via het wireless 3G communicatie protocol (via USB dongle) de laatste mijl te overbruggen. Dit modem heeft dus al deze mogelijkheden ingebouwd; voor Telfort is het een manier op een efficiŽnte manier een geleidelijke overgang te realiseren tussen verschillende communicatie protocollen zonder daarvoor iedere keer een nieuw modem te moeten plaatsen. Naast de hier genoemde zaken zijn er ook voorzieningen voor de toekomstige overgang op IPv6. Maar de meeste winst voor Telfort is naar mijn mening gelegen in de verregaande automatisering van het onderhoud van dit type modem en de gegevens daarin.

Bediening, onderhoud, gebruik
User interface/informatie
Het interface van het Zyxel modem is overzichtelijk, de voor de eindgebruiker belangrijke onderdelen zoals de instelling van het Wireless netwerk en de beveiliging ervan zijn snel te vinden en eenvoudig in te stellen. Verder kan er van alles en nog wat ingesteld worden: het registreren in logs van statuswijzigingen, etc. Zelfs als er remote management uitgevoerd is kan men dat laten registreren en in de logs nakijken.

Aansluiting van nieuwe apparaten kan middels WPS (wifi-protected-setup) op eenvoudige manier gerealiseerd worden. Verder mogen alle instelmogelijkheden van NAT, Firewall, IP-instellingen, DNS, DHCP, VOIP, SIP als bekend verondersteld worden. Er moet nog vermeld worden dat er een versie van het modem bestaat waarbij men bij problemen met Internet telefonie (VOIP) terug kan vallen op de oude analoge KPN aansluiting. Helaas wordt dit type niet door Telfort geleverd en ondersteund; ik liep daar tegenaan omdat mijn oude modem die mogelijkheid wel had.

Bij het modem wordt een CD geleverd, waarin de specifieke Telfort installatie-procedure gedocumenteerd staat; dit bleek bij mij niet nodig omdat e.e.a. verregaand geautomatiseerd was.
Documentatie m.b.t. het modem is zeer volledig in een via internet te downloaden PDF-bestand te vinden. Ik heb daarnaast een document gevonden dat uitvoerig een toelichting geeft op alle gebruikte termen; alles wat u zou willen weten kunt u daarin terugvinden. (zoek daartoe op P-2812HNU-F1_1.0.pdf).

Beheer/onderhoud
Beheer van de firmware en specifieke modemgegevens wordt door Telfort uitgevoerd, dit gebeurt automatisch en evt. ook op verzoek aan Telfort (b.v. bij een ernstig probleem waarbij nieuwe firmware een oplossing zou kunnen bieden). Op eigen houtje firmware van het internet downloaden en installeren heeft geen zin omdat Telfort specifieke wijzigingen in de standaard firmware heeft aangebracht, o.a. nodig voor de volledig geautomatiseerde installatie en onderhoud van het modem.

Het beheer door Telfort wordt perfect uitgevoerd, dat is mij recent gebleken door het omzetten van mijn analoge telefoon nummer van KPN naar Telfort. Je kunt in de website van Telfort bij Mijn Telfort > Mijn Telfort Internet > Mijn instellingen klikken op instellingen vast bellen wijzigen. In het laatste scherm kun je dan nummerbehoud aanvragen. Vervolgens krijg je brieven van KPN en Telfort over de omzetting en de datum ervan. Ik had me gezien de brief van Telfort, waarin verwezen wordt naar de installatie procedure, al schrap gezet om gegevens in het modem te wijzigen, maar dat bleek in het geheel niet nodig. Alle gegevens waren d.m.v. remote management in het modem gezet.

Op woensdag 6 juni is er omstreeks 03:00 uur een update van het modem met remote beheer door Telfort uitgevoerd. Dat blijkt naast de herstart-tijd van het modem uit de volgende feiten in de systeem info:
1 De firmware-versie is gewijzigd van V3.10(TUE.4)b1 in V3.10(TUE.4)
2 Informatie m.b.t. (ADSL WAN1) en (ADSL WAN2) is gewijzigd naar (ADSL) resp. (IPTV_ADSL)
3 Er is een derde WAN gecreŽerd (VOIP_ADSL)
Blijkbaar worden er beheers-technisch gezien 3 WAN's onderscheiden: ADSL, IPTV en VOIP.

Op 17 juni is er weer een nieuwe versie van de firmware via remote beheer gedownload:
1 De firmware is gewijzigd van V310(TUE.4) naar V3.10(TUE.4)-20120702
2 De derde WAN (VOIP_ADSL) is weer verwijderd

Regelmatig zie ik nieuwe firmware geladen worden:
Na 30-jan-2013: V3.11(TUE.5)-2_20130130
Na 07-mrt-2013: V3.11(TUE.5)-2_20130307

Gebruiksaspecten
Het enige punt van kritiek is de naar mijn mening te zwakke wifi, niet elke plaats in huis valt (2e verdieping en terras buiten) binnen het bereik van de wifi-antennes. Als oplossing daarvoor heb ik parallel een 2-tal wifi range-extenders geplaatst. Ik heb eerst aan Zyxel voorgelegd of de aansluiting van 2 range-extenders type WN3000RP van NETGEAR op het Zyxel modem mogelijk was. Ik werd afgescheept met het antwoord dat men geen gegevens had van de betreffende range-extenders en dus geen antwoord kon geven. Ik heb daarna nog expliciet de vraag gesteld of er Łberhaupt 2 range-extenders (wat voor merk dan ook) aangesloten konden worden, maar het bleef oorverdovend stil. Uiteindelijk kon Informatique mij bevestigen dat de aangegeven configuratie mogelijk was. Het bleek een sukses, er kunnen dus parallel meerdere Extenders aangesloten worden! Ik heb zonder problemen met WPS de 2e extender aan kunnen sluiten en heb de netwerknaam-extensie daarvan gewijzigd, maar dat is eigenlijk niet echt nodig en alleen maar handig voor het onderscheid. De Llink Rate die de 2 extenders te zien gaven waren resp. 216Mbps en 270Mbps en is afhankelijk van de afstand en de signaalsterkte.

Snelheid van de verbinding (ADSL2+) is zeer stabiel en zit al heel snel op het maximum, in tegenstelling tot het vorige modem, waar dit niet het geval was, tevens is de error-rate van het signaal enorm teruggelopen (betere chips!).

In eerste instantie had ik nog wat last van enkele vastlopers (modem gecrashed en daarna in volkomen vreemde status), die waarschijnlijk alleen in mijn specifieke netwerk configuratie optraden, maar dat is na de al genoemde update van het modem en na update van de firmware van de wifi range-extenders niet meer voorgekomen.

Het feit dat het Zyxel modem een Gigabit-ethernet-switch ingebouwd heeft, heeft mij doen besluiten de 2 in mijn netwerk aanwezige 100Mbps switches te vervangen door een tweetal 5-ports 1Gbps switches van TP-Link. Misschien ietwat overdreven, maar op die manier wordt voorkomen dat de 100Mbps verbindingen een beperkende factor zijn als via wifi camera's of wifi tablets data wordt verstuurd van of naar PC's of Media-streamers.

De laatste maanden (nu dec 2012) toch weer wat vastlopers, soms moet het modem dan herstart worden, de Wifi-extenders (incl actieve camera's) moeten dan uit staan omdat dat anders problemen geeft nij het opstarten. In een enkel geval was het zelfs nodig om een reset naar fabrieksinstellingen uit te voeren. Dat is dus toch een zwak punt van dit modem; n.l. de combinatie van het modem met 2 wifi-extenders en actieve camera's is gevoelig voor storingen. Ik hoop dat er nog een firmware-upgrade van het modem komt, anders zie ik me toch bijna genoodzaakt een aparte wifi-router b.v. van Netgear op het modem aan te sluiten.

PotentiŽle mogelijkheden en functionaliteit
Naast de al aangestipte functionaliteit m.b.t. de diverse communicatie-protocollen en Ipv6 ben ik op andere zaken zoals de aansluiting van een wifi-printer, het gebruik van de USB poorten en de praktische toepassing van uPnP hier niet ingegaan omdat ik daar nog geen ervaring mee heb opgedaan. Ik heb het hier nog niet eens gehad over de mogelijkheid filesharing en een mediaserver te implementeren door aansluiting van een USB hard disk drive, maar wil het wel even gemeld hebben.

Heel handig is de registratie van inkomende en uitgaande telefoongesprekken; dit kan men overigens ook weer uitzetten. Verder is het eenvoudig mogelijk de telefoon door te koppelen naar een ander nummer, dit kan ook zo ingesteld worden dat de doorkoppeling alleen gebeurt als je nummer in gesprek is of als er niet opgenomen wordt. Uiteraard kun je ook je externe nummerherkenning uit of aanzetten. Dit alles is niet echt uniek, maar het zit wel allemaal in dit modem.

Overigens viel me op dat in het Zyxel menu onder Traffic bij WAN statistieken naast ADSL ook IPTV_ADSL als connected interface staat aangegeven. Eigenlijk wel logisch als je weet dat Telfort vorig jaar IPTV heeft aangekondigd; daarbij gebruik makend van de KPN IPTV-infrastructuur.

Ondanks de wifi beperking ben ik gezien de zeer uitgebreide functionaliteit en mogelijkheden, het gebruiksgemak en de prijs/performance (gratis!) al met al zeer tevreden over deze aanwinst en kan het anderen ook ten zeerste aanraden.

• Gigabit Switch 5-port TL-SG1005D TP-Link (2x)
  • Wifi IP Full HD camera DCS-2230 D-link (2x)
  • Wifi range extender WN3000RP NETGEAR (2x)

Heb jij ook een Zyxel P-2812HNU-F1?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Hi,

Goeie review.
Als de wifi powersaving uit zet heb je sterker signaal.

Ik ben benieuwd of je ook zo tevreden bent over de DLNA / uPnP functionaliteit want die is niet al te best...
Qua inhoud wel een redelijke review, maar het is niet echt leesbaar.
Probeer wat meer alinea's toe te voegen en/of tussenkopjes gebruiken zou een hoop helpen.
Bedankt voor de suggesties en hints, ik ga er zeker op in.
@fkoren: bedoel je deze instelling?
Enable WMM Automatic Power Save Delivery(APSD)?
Vinkje aan of uit?
DUidelijk verhaal. Ik heb geen last van de zwakke wifi. Tot een meter of 25 en 2 muren gaat het prima. Zwakke wifi heeft overigens wel voordelen uit oogpunt beveiliging. ;)
Hebben toch stiekem heel veel routers last van? Van zwak wifi-signaal dan. Ik heb een klein huisje, maar of ik nou de router van online aanzet (is dat niet een of andere speedtouch?) of de bij m'n glasvezel geleverde Packetforce, het is allemaal niet om over naar huis te schrijven.
Ik ben ook zeer te spreken over dit modem! Ook het feit dat Telfort niet alles heeft dichtgetimmerd, vind ik een hele grote pre.

Ik heb UPNP aanstaan en wat betreft de Xbox werkt dit goed..... Heb er verder geen ervaring mee.
Gisteren ben ik ongevraagd omgezet naar VDSL2 en heb ik dit modem van Telfort ontvangen. Helaas heeft dit modem geen FXO poort, iets dat ik wel moet hebben voor mijn Voipbuster SIP account. Nu ben ik dus niet bereikbaar via KPN als ik mijn telefoon op de VOIP poort heb. Heeft iemand ervaringen met een ATA kastje i.c.m. dit modem? Telfort levert het model die wel een FXO poort heeft (HNUL) niet.
"Wifi signaal te zwak"

Dat is een understatement. De modem staat hier 50 centimeter onder mijn imac en ik krijg telkens "connection timend out" bij het maken van verbinding. Er zit weliswaar een dun houten tafelblad tussen, maar dat zou geen probleem mogen zijn.

Mijn macbook kan wel verbinding krijgen als ik op de bank zit, 2 meter bij het modem vandaan, maar bij een beetje verplaatsing valt het signaal weg. De wifi powersaving van het modem staat inmiddels uit, n.a.v. de tip van fkoren, maar ik zie geen verbetering.

Hier niet tevreden over dit modem!
Om eerlijk te zijn: sommige Macs hebben erg veel moeite met Wifi. Apple brengt regelmatig updates uit om zulke problemen te verhelpen maar bijvoorbeeld mijn late 2009 iMac 27" wil best nog wel eens haperen. Windows staat er naast geÔnstalleerd en die heeft 'gewoon' goed ontvangst.

Het beschuldigen van de modem is in het geval van de Macs dus niet altijd terecht.
Hierzo ook NIET, echt niet tevreden. Wireless signal is echt SUPER zwak. Ik zit er 5~ meter vanaf en uhm heb net nog geen 2mbps. En valt steeds weg. Me vorige router was veel beter. En ik heb power saving uit gezet, hielp niks. Triest dat zo'n nieuwe router zo slecht is, echt niet verwacht. Hij gaat maar door een muur heen. 1 meer. Belachelijk slecht.

Qua beveiliging en firewall en settings etc is hij zeker goed. Maar dat is het dan ook.

[Reactie gewijzigd door NiTrOcx op 21 juni 2012 22:32]

Heb je toevallig ook een Mac?

Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013