Synology DiskStation DS1812+ Review

Door YaNightmare 3 mei 2012, laatste update op 3 mei 2012, 11.542 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Laag energie verbruik
  • Functionele en goedwerkende interface (DSM4.0)
  • Simpel in gebruik
  • Modbaar *(software -> IPKG)
  • Uitstekende prestaties

Minpunten

• Vrij aan de prijs
  • Plastic HDD trays
  • Bugs in dual ethernet & firewall (meer DSM dan DS1812+ probleem). (inmiddels opgelost).

Sub-beoordelingen

Zoals beloofd in het Synology topic bij deze mijn review van de DS1812+, een kleine sidenote als wel, dit is mijn eerste review op tweakers ooit dus evt tips en kritiek zijn welkom ;)

Helaas was de originele levering een (D)OA wat te lezen is in mijn shopreview, als je hier meer over wil lezen verwijs ik je naar de shopreview.

Reden tot aankoop:
Ik heb ~2 jaar gebruik gemaakt van een vaste server voor opslag, downloaden, webserver etc. Na een steeds hoger wordende energie nota ben ik eens gaan kijken naar wat besparingen. Mijn "inmiddels" serverpark op zolder verstookte ~16-20KWH per dag, het meeste was uiteraard niet nodig, maar veelal om te spelen (corperate firewall solution, ESXI server en een storage server). Na een tip van een vriend van mij dat hij zeer tevreden was met zijn DS411 ben ik ook maar eens gaan kijken naar een Synology, mijn eisen waren dat mijn toekomstige NAS alles moest kunnen overnemen van mijn huidige storage en download server vandaar dat ik vrij snel bij Synology uit kwam (QNAP kan ongeveer hetzelfde heb ik begrepen, maar dankzij de tips van een vriend van mij wist ik in iedergeval wat wel en niet ging werken).
Mijn budget zou ongeveer rond de 600 euro gaan liggen en als eerst had ik de DS1511+ op het oog, vlak voor ik deze ging bestellen zag ik de release update van de DS1812+, een week of 2 wachtten was dit wel waard. Zelf had ik reeds 5x 2TB disks liggen van de oude array, meerdere 80GB HDD's geseald en al 2 jaar aan het verstoffen op zolder plus een spare 2TB, mede hierdoor heb ik gekozen voor de DS1812+.

Uiterlijk:
Een kwestie van smaak, niet van feiten, toch vind ik dat het uiterlijk een plekje verdient ondanks mijn bevooroordeelde mening. Ik was zelf erg gecharmeerd van het uiterlijk, met name omdat hij 8 bays naast elkaar heeft ipv 4 boven elkaar, hierdoor oogt hij "Lean and Mean". De gehele behuizing is mat zwart staal rondom met een plastic front.

Inhoud / Hardware:
Helaas word er gebruik gemaakt van plastic HDD trays, deze voelen stevig genoeg aan en ik verwacht niet dat ze snel zullen breken (je wisselt nou eenmaal niet vaak van HDD's) toch doet dit wat goedkoper aanvoelen dan ik zou willen bij een product van deze prijs.
Er worden in totaal 2x 36 schroefjes meegeleverd (standaard 3,5" HDD montage schroefjes en een kleinere maat, ik gok dat deze voor SSD's zijn die je van onder moet vastschroeven). Dit betekend 4 schroefjes per schijf en 4 "spare". Ook worden er 2 "sleuteltjes" meegeleverd zodat je de HDD trays kan vergrendelen.
Uiteraard word een powercord + 2x 1,5m Gbit netwerkkabel ook meegeleverd.

De DS1812+ word geleid door een ATOM "Cedarview" processor van 2,13Ghz (2 cores + HyperThreading) en 1GB DDR3 memory.

Inhoud / Hardware - RAM Upgrade

Na de laatste DSM update is het probleem met de RAM upgrade verholpen, DWZ, de CPU load werd ~4x hoger na de ram upgrade, dit bleek later een software bug (uiteraard staat dit weer niet in de releasenotes van patch 2219, ik heb voor ~10 euro de Kingston ValueRAM KVR1066D3S8S7/2G besteld en in de Synology geplaatst

Na het verwijderen van de 6 schroefjes op de achterkant van de Synology kan je de kap optillen:

http://i.imgur.com/qDqoxm.jpg (klik foto voor full size).

Het plaatsen van de RAM module moet elke tweaker wel enigsinds bekend zijn, hier nog een foto van het moederbord zelf:

http://i.imgur.com/mo5MTm.jpg (klik foto voor full size).

Aan de "binnenkant" van de unit zit de processor en een ander geheugenslot, hierin zit de standaard 1GB RAM, volgens bronnen op het Synology forum is het in theorie mogelijk om hier ook een 2GB RAM module in te zetten (de CPU van de 1812+ (en de rest van de 12+ serie)) support maximaal 4GB RAM, dit heb ik echter niet getest, plus deze module heeft een garantie zegel, dus bij het veranderen van de module vervalt je garantie.

Helaas was het niet mogelijk een semi-degelijke foto te maken van de andere kant van het moederbord, niet zonder alle disks te verwijderen en kabels los te trekken.

Configuratie: Hardware & Systeem
Mijn uiteindelijke (hardware) configuratie bestaat uit 6x 2TB disks in SHR (RAID5) en 2x80GB (RAID0).
De storage array komt hierdoor op 8,93TB netto ruimte uit. De RAID0 array word enkel gebruikt voor downloaden, par en unrar. Gezien dit SATA1 schijven zijn is RAID0 de enige manier om er nog een beetje snelheid uit te halen, tevens is bij een verlies van een schijf deze snel vervangen (*heb er nog iets van 10 liggen) en de verloren data is beperkt.
De Synology is aangesloten op een Gbit switch & mijn thuislijn is 100Mbit fiber.

Voorbeeld van het HDD overzicht met bovenstaande configuratie

Performance: NAS

EDIT: Onderstaande hoofdstukken zijn voor de RAM upgrade naar 3GB, ik heb nog geen tests gedaan na de upgrade, vooralsnog lijkt de upgrade weinig impact te hebben om de overall performance, SABNZBD is nog steeds even snel als hiervoor, ik kan wel wat meer geheugen toewijzen aan Subsonic waardoor deze wat sneller aanvoelt, maar behalve dat is er er qua gevoel geen grote snelheidswinst.

RAID Rebuild:
Omdat ik toch wou weten wat de snelheid en duur is om de RAID te rebuilden na een crash deze zelf maar gesimuleerd.
- Allereerst een schijf eruit getrokken, dit gaat goed (hier krijg je netjes een mailtje van en overal gaan bellen rinkelen ;) )
- Vervolgens op deze schijf de MBR gereset en een low level format gedaan.
- De schijf weer in de Synology gestopt en vervolgens in de DSM aangegeven dat de array ge-repaired moet worden.
Hier liep ik tegen een probleem aan dat de minimale snelheid die hij gaat gebruiken 1000KB/s is (maximaal is 200.000 KB/s). Dit heb ik zelf even aangepast dmv het uitvoeren van het volgende commando als root *(in SSH). "echo 100000 > /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min". Hierdoor zou hij ten koste van andere performance met maximaal 100.000 KB/s moeten gaan rebuilden.
Uiteindelijk duurde de rebuild ongeveer 7 uur, met ~70 a 80MB/s (alle data bleef beschikbaar en de NAS bleef werken zoals hij hiervoor deed).

RAID Uitbreiden:
Ik heb ook een test gedaan door realtime de SHR uit te breiden met 2x 2TB:
Ik ben begonnen met 4x 2TB in SHR (RAID5), vervolgens 2 disks toegevoegd (hotplug) en in de DSM gekozen voor een uitbreiding van de desbetreffende volume.
In totaal heeft hij er ongeveer 21 uur over gedaan om de array uit te breiden, vervolgens nog ~4 uur om het bestand systeem te vergroten, in totaal is hij ~25 uur bezig geweest.
Dit lijkt vrij lang maar dit is enigsinds normaal, ten alle tijden kon ik bij de data en de NAS was te gebruiken voor alle taken alsof er niets aan de hand was.

Netwerk:
Mijn enige "echte" test is gedaan dmv het kopieren van de file naar een share op de Synology, helaas heb ik hier geen onbewerkte data van, dit staat nog op de todo lijst.
Dit bestand komt van een RAID0 opstelling af welke ~150MB/s read haalt om zeker te zijn dat dit niet de beperkende factor is.
NAS -> Windows 7 over 1x Gbit -> 16,5 GB -> 96 - 102MB/s -> 40% CPU op de NAS
Windows 7 -> NAS over 1x Gbit -> 45GB file -> 97 - 99MB/s -> 80-90% CPU op de NAS

Performance: Software
Momenteel heb ik de volgende "optionele" software geïnstalleerd:
  • SABnzbd
  • SickBeard
  • CouchPotato
  • Plex Media Server
  • Subsonic (67,100 nummer)
  • ZNC
Met bovenstaande software blijft in "idle" de Synology rond de 1 a 2% CPU use zitten en ~40% RAM.
Als ik meer tijd heb zal ik wat "betere en meer tweakerwaardige" tests uitvoeren, voor nu:

SABnzbd:
Enkele download:
16.4 GB -> 35m39s -> avg speed: 7.8MB/s -> unpack: 7m58s
Dubbele download (download terwijl hij bezig is met unpacking en parren van andere downloads)
11.9 GB -> 32m5s -> avg speed: 6.4MB/s -> repair: 6m13s -> unpack: 17m19s

Plex Media Server:
Tja, dit is een beetje een gevoelskwestie, streamen naar Plex Media Center gaat perfect met zowel 720p en 1080p. Het transcoden naar een mobile device gaat goed voor SD en deels 720p, er is nog wel wat bitrate tweaking vereist om dit vlot te laten verlopen, ik heb hier nog niet veel mee getest tot nu toe omdat ik het amper mobiel gebruik. Ik zal nog eens testen wat er gebeurt wanneer er een transcode gelijk loopt met een download. 1080p is out of the question, dit gaat te traag en betekend dus veel buffering tussendoor.

EDIT:
Op verzoek even een snel testje gedaan met transcoden (alle plaatjes zijn klikbaar voor volledige grootte).

Origineel bestand: Mike.and.Molly.S01E02.720p.BluRay.X264-REWARD.mkv (893MB)

Mobiele hardware: HTC Sensation XL

1.5Mbit:
CPU & RAM screenshot op DSM

Screenshot op telefoon

Algemeen: Loopt goed, dingen als scrollen kosten wat tijd, ook een "resume from x:xx" kost wat tijd (seconde of 10)

4Mbit:
CPU & RAM screenshot op DSM

Screenshot op telefoon

Algemeen: Her en der wat vertragingen, ik ben een beetje onzeker of dit framedrops zijn van de transcode of de telefoon die het niet bij kan houden, het lijkt op het laatste, alhoewel dit de NAS wel op zijn top belast lijkt het net goed te gaan, waarschijnlijk gaat dit niet goed bij snelle gedeeltes in de aflevering, maar dit heb ik niet getest.

Hieruit is zowizo op te maken dat SD streaming geen enkel probleem is, HD streaming tot 720p is acceptabel tot max 4Mbit, misschien is 3Mbit de "sweet spot"

Subsonic:
Dit werkt prima, nog nergens tegenaan gelopen, echter is het wel verstandig om boven de 70,000 nummers de java max size hoger te zetten (default = 100MB). in mijn geval gebruikt hij 95 van de 98MB die de applicatie maximaal mag gebruiken.

Conclusie:
Al met al ben ik nog zeer tevreden met de NAS, ik heb er nog niet lang genoeg mee kunnen werken om met gerichtere test resultaten te komen (mede omdat het voor mij niet nodig is om ISCSI te gebruiken etc heb ik niets getest daarmee).
Mochten er verzoekjes zijn wat betreft tests kan je die altijd achterlaten, wanneer ik tijd heb zal ik deze uitvoeren en bijwerken.

Review versiebeheer
26-03-2012 -> Review aangemaakt
26-03-2012@16:00 -> Performance opgesplitst in NAS en Software, RAID Rebuild & Uitbreiding
performance toegevoegd.
03-05-2012@12:45 -> Foto's toegevoegd en de RAM module upgrade beschreven, + update performance hoofdstuk
03-05-2012@18:00 -> Screenshots en update geschreven over streaming/transcoding met Plex naar een mobiel apparaat op 1,5 en 4Mbit.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1812+?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik heb zelf een DS1010+ met 5 maal 3 Tb erin en daarachter een DS207+ met 2 maal 2 TB in Raid0.
Maar met dit zou ik alles in een behuizing kunnen doen en met een spare disk over.

Wellicht over een jaartje als upgrade.
Top review. erg duidelijk en overzichtelijk.
Nice.. heb zelf een DS1511+ en ben daar ook erg tevreden over.. Heb er 5x2Tb in Raid 5 in zitten... Draait als een zonnetje..

Ben toch voor deze gegaan omdat ik kan upgraden met een DS510+ module.. voor nog eens 5 extra schijven...

Maar deze DS1812+ is ook een heel mooie..
Gasten kom op! Deze review is echt wel meer waard dan 3 sterren...

Ook geeft hij nog aan dat hij de review nog wil/gaat aanpassen. En zelfs bereid is tot testen/verzoekjes.

Ok, wellicht mist er iets naar je idee. Maar geef dat dan aan, dan kan hij daar wat mee.

Van mij heb je er vijf (om het gemiddelde weer op pijl te brengen :) )
Haha thnx :-)

Zoals ik inderdaad al aangaf en nu nogmaals dor MrBreaker, mocht er iets missen of anders/beter kunnen hoor ik het graag.

PS, ik wacht momenteel nog met foto's omdat ik een extra RAM module heb besteld, als ik deze inbouw kan ik meteen wat fototjes schieten.
Mooie review.

Ik ben zelf geinteresseerd in de DS1512+ die in principe gelijk is aan de DS1812+ (-3bays).

Benieuwd welk RAM module je hebt besteld. Voor de DS1512+ kun je naar wat ik heb begrepen gewoon 2GB DDR3 SODimm module kopen van Kingston á ¤ 12,50.
Yub, ik heb nu de Kingston ValueRAM KVR1066D3S8S7/2G erin zitten.

Bij de vorige DSM versie zat nog een bug die ervoor zorgde dat je CPU usage heel hoog werd, dit hebben ze met de laatste versie opgelost (2219)

[Reactie gewijzigd door YaNightmare op 24 april 2012 22:01]

Leuke uitgebreide review. Zelf zit ik ook al een tijdje te twijfelen over een gelijkwaardig product. Als je nu ook nog de geschoten foto's plaatst na de RAM upgrade is je review helemaal af. ;)
Haha, zal ik doen, ik hoop nog deze week, ik ben kort geleden vader geworden dus tijd vinden om achter de computer te zitten is lastig :) foto's heb ik wel, dus het is een kleine moeite, zal morgen even kijken :)

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013