Synology DiskStation DS1812+ Review

Door YaNightmare 3 mei 2012, laatste update op 3 mei 2012, 11.742 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Laag energie verbruik
  • Functionele en goedwerkende interface (DSM4.0)
  • Simpel in gebruik
  • Modbaar *(software -> IPKG)
  • Uitstekende prestaties

Minpunten

• Vrij aan de prijs
  • Plastic HDD trays
  • Bugs in dual ethernet & firewall (meer DSM dan DS1812+ probleem). (inmiddels opgelost).

Sub-beoordelingen

Zoals beloofd in het Synology topic bij deze mijn review van de DS1812+, een kleine sidenote als wel, dit is mijn eerste review op tweakers ooit dus evt tips en kritiek zijn welkom ;)

Helaas was de originele levering een (D)OA wat te lezen is in mijn shopreview, als je hier meer over wil lezen verwijs ik je naar de shopreview.

Reden tot aankoop:
Ik heb ~2 jaar gebruik gemaakt van een vaste server voor opslag, downloaden, webserver etc. Na een steeds hoger wordende energie nota ben ik eens gaan kijken naar wat besparingen. Mijn "inmiddels" serverpark op zolder verstookte ~16-20KWH per dag, het meeste was uiteraard niet nodig, maar veelal om te spelen (corperate firewall solution, ESXI server en een storage server). Na een tip van een vriend van mij dat hij zeer tevreden was met zijn DS411 ben ik ook maar eens gaan kijken naar een Synology, mijn eisen waren dat mijn toekomstige NAS alles moest kunnen overnemen van mijn huidige storage en download server vandaar dat ik vrij snel bij Synology uit kwam (QNAP kan ongeveer hetzelfde heb ik begrepen, maar dankzij de tips van een vriend van mij wist ik in iedergeval wat wel en niet ging werken).
Mijn budget zou ongeveer rond de 600 euro gaan liggen en als eerst had ik de DS1511+ op het oog, vlak voor ik deze ging bestellen zag ik de release update van de DS1812+, een week of 2 wachtten was dit wel waard. Zelf had ik reeds 5x 2TB disks liggen van de oude array, meerdere 80GB HDD's geseald en al 2 jaar aan het verstoffen op zolder plus een spare 2TB, mede hierdoor heb ik gekozen voor de DS1812+.

Uiterlijk:
Een kwestie van smaak, niet van feiten, toch vind ik dat het uiterlijk een plekje verdient ondanks mijn bevooroordeelde mening. Ik was zelf erg gecharmeerd van het uiterlijk, met name omdat hij 8 bays naast elkaar heeft ipv 4 boven elkaar, hierdoor oogt hij "Lean and Mean". De gehele behuizing is mat zwart staal rondom met een plastic front.

Inhoud / Hardware:
Helaas word er gebruik gemaakt van plastic HDD trays, deze voelen stevig genoeg aan en ik verwacht niet dat ze snel zullen breken (je wisselt nou eenmaal niet vaak van HDD's) toch doet dit wat goedkoper aanvoelen dan ik zou willen bij een product van deze prijs.
Er worden in totaal 2x 36 schroefjes meegeleverd (standaard 3,5" HDD montage schroefjes en een kleinere maat, ik gok dat deze voor SSD's zijn die je van onder moet vastschroeven). Dit betekend 4 schroefjes per schijf en 4 "spare". Ook worden er 2 "sleuteltjes" meegeleverd zodat je de HDD trays kan vergrendelen.
Uiteraard word een powercord + 2x 1,5m Gbit netwerkkabel ook meegeleverd.

De DS1812+ word geleid door een ATOM "Cedarview" processor van 2,13Ghz (2 cores + HyperThreading) en 1GB DDR3 memory.

Inhoud / Hardware - RAM Upgrade

Na de laatste DSM update is het probleem met de RAM upgrade verholpen, DWZ, de CPU load werd ~4x hoger na de ram upgrade, dit bleek later een software bug (uiteraard staat dit weer niet in de releasenotes van patch 2219, ik heb voor ~10 euro de Kingston ValueRAM KVR1066D3S8S7/2G besteld en in de Synology geplaatst

Na het verwijderen van de 6 schroefjes op de achterkant van de Synology kan je de kap optillen:

http://i.imgur.com/qDqoxm.jpg (klik foto voor full size).

Het plaatsen van de RAM module moet elke tweaker wel enigsinds bekend zijn, hier nog een foto van het moederbord zelf:

http://i.imgur.com/mo5MTm.jpg (klik foto voor full size).

Aan de "binnenkant" van de unit zit de processor en een ander geheugenslot, hierin zit de standaard 1GB RAM, volgens bronnen op het Synology forum is het in theorie mogelijk om hier ook een 2GB RAM module in te zetten (de CPU van de 1812+ (en de rest van de 12+ serie)) support maximaal 4GB RAM, dit heb ik echter niet getest, plus deze module heeft een garantie zegel, dus bij het veranderen van de module vervalt je garantie.

Helaas was het niet mogelijk een semi-degelijke foto te maken van de andere kant van het moederbord, niet zonder alle disks te verwijderen en kabels los te trekken.

Configuratie: Hardware & Systeem
Mijn uiteindelijke (hardware) configuratie bestaat uit 6x 2TB disks in SHR (RAID5) en 2x80GB (RAID0).
De storage array komt hierdoor op 8,93TB netto ruimte uit. De RAID0 array word enkel gebruikt voor downloaden, par en unrar. Gezien dit SATA1 schijven zijn is RAID0 de enige manier om er nog een beetje snelheid uit te halen, tevens is bij een verlies van een schijf deze snel vervangen (*heb er nog iets van 10 liggen) en de verloren data is beperkt.
De Synology is aangesloten op een Gbit switch & mijn thuislijn is 100Mbit fiber.

Voorbeeld van het HDD overzicht met bovenstaande configuratie

Performance: NAS

EDIT: Onderstaande hoofdstukken zijn voor de RAM upgrade naar 3GB, ik heb nog geen tests gedaan na de upgrade, vooralsnog lijkt de upgrade weinig impact te hebben om de overall performance, SABNZBD is nog steeds even snel als hiervoor, ik kan wel wat meer geheugen toewijzen aan Subsonic waardoor deze wat sneller aanvoelt, maar behalve dat is er er qua gevoel geen grote snelheidswinst.

RAID Rebuild:
Omdat ik toch wou weten wat de snelheid en duur is om de RAID te rebuilden na een crash deze zelf maar gesimuleerd.
- Allereerst een schijf eruit getrokken, dit gaat goed (hier krijg je netjes een mailtje van en overal gaan bellen rinkelen ;) )
- Vervolgens op deze schijf de MBR gereset en een low level format gedaan.
- De schijf weer in de Synology gestopt en vervolgens in de DSM aangegeven dat de array ge-repaired moet worden.
Hier liep ik tegen een probleem aan dat de minimale snelheid die hij gaat gebruiken 1000KB/s is (maximaal is 200.000 KB/s). Dit heb ik zelf even aangepast dmv het uitvoeren van het volgende commando als root *(in SSH). "echo 100000 > /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min". Hierdoor zou hij ten koste van andere performance met maximaal 100.000 KB/s moeten gaan rebuilden.
Uiteindelijk duurde de rebuild ongeveer 7 uur, met ~70 a 80MB/s (alle data bleef beschikbaar en de NAS bleef werken zoals hij hiervoor deed).

RAID Uitbreiden:
Ik heb ook een test gedaan door realtime de SHR uit te breiden met 2x 2TB:
Ik ben begonnen met 4x 2TB in SHR (RAID5), vervolgens 2 disks toegevoegd (hotplug) en in de DSM gekozen voor een uitbreiding van de desbetreffende volume.
In totaal heeft hij er ongeveer 21 uur over gedaan om de array uit te breiden, vervolgens nog ~4 uur om het bestand systeem te vergroten, in totaal is hij ~25 uur bezig geweest.
Dit lijkt vrij lang maar dit is enigsinds normaal, ten alle tijden kon ik bij de data en de NAS was te gebruiken voor alle taken alsof er niets aan de hand was.

Netwerk:
Mijn enige "echte" test is gedaan dmv het kopieren van de file naar een share op de Synology, helaas heb ik hier geen onbewerkte data van, dit staat nog op de todo lijst.
Dit bestand komt van een RAID0 opstelling af welke ~150MB/s read haalt om zeker te zijn dat dit niet de beperkende factor is.
NAS -> Windows 7 over 1x Gbit -> 16,5 GB -> 96 - 102MB/s -> 40% CPU op de NAS
Windows 7 -> NAS over 1x Gbit -> 45GB file -> 97 - 99MB/s -> 80-90% CPU op de NAS

Performance: Software
Momenteel heb ik de volgende "optionele" software ge´nstalleerd:
  • SABnzbd
  • SickBeard
  • CouchPotato
  • Plex Media Server
  • Subsonic (67,100 nummer)
  • ZNC
Met bovenstaande software blijft in "idle" de Synology rond de 1 a 2% CPU use zitten en ~40% RAM.
Als ik meer tijd heb zal ik wat "betere en meer tweakerwaardige" tests uitvoeren, voor nu:

SABnzbd:
Enkele download:
16.4 GB -> 35m39s -> avg speed: 7.8MB/s -> unpack: 7m58s
Dubbele download (download terwijl hij bezig is met unpacking en parren van andere downloads)
11.9 GB -> 32m5s -> avg speed: 6.4MB/s -> repair: 6m13s -> unpack: 17m19s

Plex Media Server:
Tja, dit is een beetje een gevoelskwestie, streamen naar Plex Media Center gaat perfect met zowel 720p en 1080p. Het transcoden naar een mobile device gaat goed voor SD en deels 720p, er is nog wel wat bitrate tweaking vereist om dit vlot te laten verlopen, ik heb hier nog niet veel mee getest tot nu toe omdat ik het amper mobiel gebruik. Ik zal nog eens testen wat er gebeurt wanneer er een transcode gelijk loopt met een download. 1080p is out of the question, dit gaat te traag en betekend dus veel buffering tussendoor.

EDIT:
Op verzoek even een snel testje gedaan met transcoden (alle plaatjes zijn klikbaar voor volledige grootte).

Origineel bestand: Mike.and.Molly.S01E02.720p.BluRay.X264-REWARD.mkv (893MB)

Mobiele hardware: HTC Sensation XL

1.5Mbit:
CPU & RAM screenshot op DSM

Screenshot op telefoon

Algemeen: Loopt goed, dingen als scrollen kosten wat tijd, ook een "resume from x:xx" kost wat tijd (seconde of 10)

4Mbit:
CPU & RAM screenshot op DSM

Screenshot op telefoon

Algemeen: Her en der wat vertragingen, ik ben een beetje onzeker of dit framedrops zijn van de transcode of de telefoon die het niet bij kan houden, het lijkt op het laatste, alhoewel dit de NAS wel op zijn top belast lijkt het net goed te gaan, waarschijnlijk gaat dit niet goed bij snelle gedeeltes in de aflevering, maar dit heb ik niet getest.

Hieruit is zowizo op te maken dat SD streaming geen enkel probleem is, HD streaming tot 720p is acceptabel tot max 4Mbit, misschien is 3Mbit de "sweet spot"

Subsonic:
Dit werkt prima, nog nergens tegenaan gelopen, echter is het wel verstandig om boven de 70,000 nummers de java max size hoger te zetten (default = 100MB). in mijn geval gebruikt hij 95 van de 98MB die de applicatie maximaal mag gebruiken.

Conclusie:
Al met al ben ik nog zeer tevreden met de NAS, ik heb er nog niet lang genoeg mee kunnen werken om met gerichtere test resultaten te komen (mede omdat het voor mij niet nodig is om ISCSI te gebruiken etc heb ik niets getest daarmee).
Mochten er verzoekjes zijn wat betreft tests kan je die altijd achterlaten, wanneer ik tijd heb zal ik deze uitvoeren en bijwerken.

Review versiebeheer
26-03-2012 -> Review aangemaakt
26-03-2012@16:00 -> Performance opgesplitst in NAS en Software, RAID Rebuild & Uitbreiding
performance toegevoegd.
03-05-2012@12:45 -> Foto's toegevoegd en de RAM module upgrade beschreven, + update performance hoofdstuk
03-05-2012@18:00 -> Screenshots en update geschreven over streaming/transcoding met Plex naar een mobiel apparaat op 1,5 en 4Mbit.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1812+?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-150050+113+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Fijne review, heb je voor je over ging tot aanschaf ook naar Thecus gekeken?
Ik krijg de indruk dat je bij hen wat meer bang-for-the-buck krijgt.
Ik heb al drie jaar een Thecus N7700 - onbetrouwbaar ding, verslikt zich op elke schijf die ik getest heb die niet in de (beperkte) compatibility list staat. Bij een power failure ben ik een half uur schijven aan het removen, terug insteken, ... omdat bij unclean shutdowns er in de EEPROM blijkbaar wat foute data blijft staan. Ik draai nog de 2.x firmware omdat alles erna mijn WD Caviar Blacks niet ondersteund en tot instabiliteit van de NAS leidt (hangt gewoon na uurtje). Geef je 800 euro uit aan een NAS om op twee oren te slapen, krijg je daarvoor een onstabiel bakje waarbij ik bij elke power failure of disk fail alleen maar kan hopen dat het goed komt.... !!

Ik kijk nu naar deze Synology om de thecus te vervangen. Never ever koop ik nog iets van Thecus (net zoals m'n drie collegas die gelijktijdig ook Thecus material kochten en intussen allang naar Synology zijn overgestapt).

Afgaand op de looks, zijn QNAP NASsen trouwens hetzelfde als Thecus.... hopelijk voor QNAP wel met betere firmware...
@ lazydave-II -> Zie de review, ik heb onder het hoofdstuk van Plex even een toevoeging gedaan met een snelle test, hopelijk is het duidelijk genoeg :-)

@ MmOoZz -> in principe word geen enkele "green" disk echt aangeraden door medetweakers, noch afgeraden door Synology, die disks die jij aangeeft zouden het prima moeten doen in iedergeval. Ik zou wegblijven bij de Samsung HD204UI schijven (deze gebruik ik en geven nogal wat problemen mits je op low level dingen aanpast)

Je kan verder beter dit soort vragen stellen in het grote synology topic, sterker nog, als je deze doorleest worden jou vragen al beantwoord :)
Mooie review, heb zelf de DS1511+ met de Samsung HD204UI's erin. Hoe bedoel je dat deze problemen geven? Ik weet uit ervaring dat de oude modellen (met specifieke modelcodes) problemen hadden in hun firmware maar met een 'simpele' firmware update was dat verholpen. De nieuwe serie heeft dit probleem niet meer en ik heb er tot nu toe ook geen problemen mee gehad.

Is er misschien nog een ander probleem mee? Zo ja dan kan ik namelijk nog actie ondernemen voordat de laatste 2 erin worden geplugged.
Ik heb zelf een DS1010+ met 5 maal 3 Tb erin en daarachter een DS207+ met 2 maal 2 TB in Raid0.
Maar met dit zou ik alles in een behuizing kunnen doen en met een spare disk over.

Wellicht over een jaartje als upgrade.
lekkere review:

heb je de mogelijkheid om de plex ios app een video op te laten vragen die door pms getranscode moet worden? gaarne op 1,5 Mbps (480 p) , en 4mbps (720p)
Lol, zie nu pas dat een reply handiger is, ter info, is (een tijdje terug) geupdate met jou verzoek :)
@ lazydave-II

Ik gebruik plex eigenlijk zelden gezien de ondertitels altijd mis gaan bij mij, geen tijd nog om hier naar te kijken, ik zal eens even testen wat betreft die transcode naar een android toestel. Ik update daarna de review wel even.

@ Philip J. Dijkstra

Ik heb eigenlijk niet naar de Thecus gekeken, voor mij was belangrijk dat ik alles kon krijgen op een NAS, van de Synology weet ik dat ik dingen als automatisch downloaden aan de praat kreeg en ik weet genoeg van linux om hier onderhuids ook aanpassingen in te maken, ook ken ik meerdere mensen met een Synology dus ik weet dat het OS vrij degelijk is, van de Thecus weet ik niets af, vandaar dat ik eigenlijk alleen heb gekeken tussen de Synology en de QNAP, waarvan bovenstaande argumenten uiteindelijk de doorslag hebben gegeven voor de Synology, icm met een nieuw model wat uitkwam precies wanneer ik tot aanschaf wou overgaan :)
Bedankt voor de review,

Ik ben van plan ook deze Synology 1812+ aan te schaffen.
Welke harddisks hebben jullie in je synology zitten?
Ik ben van plan de harddisks in Raid 5 of 6 te zetten.
Wat raden jullie mij aan?

Is de Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB hier geschikt voor?
Deze harddisk heeft een goede prijs per Gigabyte.
De Caviar Green bijvoorbeeld heeft problemen (gelezen op internet) met Raid 5 en 6.
Geldt dit ook voor de Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB ?

Ik heb zelf naar volle tevredenheid een 209+ met Caviar Blacks draaien.
Maar die harddisks en de enterprise harddisks (van alle fabrikanten) zijn nogal duur.

Welke harddisks raden jullie mij en andere mensen ,
die misschien met met dezelfde vraag zitten, aan?

Alvast bedankt aan iedereen die mij advies wil geven!
Ik heb hier de ST3000DM001 barracuda's lopen prima. De temperatuur is rond de 40░ wanneer de NAS al enkele uurtjes draait.
Goeie review,

heb zelf de DS1812+ al een tijdje draaien en wat ik me afvraag is of jij ook een 'irritante' voedingsfan hebt. Als ik de DS openschroef en kortstondig(!) het kleine fannetje van de voeding tegenhou, dan zakt het geluidsniveau van de NAS enorm. Ik stoor me eraan, te meer dat deze NAS redelijk dichtbij staat op mijn werkplek. Ik heb al gemailed met Synology en ze willen de NAS vervangen, maar ik weet niet zeker of dat het wel zal verhelpen gezien het kleine, snelle fannetje in de voeding.
@ ItsValium, hier heb ik absoluut geen last van, ik hoor hem helemaal niet en hij staat onder mijn bureau naast mijn voeten. Nu maakt mijn desktop behoorlijk wat herrie, maar zelfs met mijn hoofd naast de DS1812+ is het nagenoeg stil, ik denk dus dat je fannetje niet helemaal lekker is want het kan dus anders.
Ok, thx for the quick reply. RMA zal het dus worden!

LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True