Merk en serie Sony, Xperia
Gsm-besturingssysteem Android
Telefoonmodel Bar
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Sony Xperia S Zwart Review

Door Robin64 26 maart 2012, 21.443 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Hoge resloutie
  • Goede camera
  • Goed geluid
  • Design
  • Snel

Minpunten

• Kijkhoek scherm
  • Capacitieve knoppen zijn klein
  • Positie usb en hdmi poorten
  • Geen verwisselbare accu
  • Geen micro sd slot
  • Behuizing niet naadloos

Sub-beoordelingen

Update 26-03-1: GPS deel aangepast na firmware fix. accu deel uitgebreid
Update 16-03-12: stukje over auto brightness toegevoegd en gps probleem beschreven

Na anderhalf jaar een Samsung Galaxy S gebruikt te hebben was het tijd voor iets nieuws. Ik heb altijd gezegd dat ik pas zou upgraden als er een telefoon is met een 720p scherm. Toen de Xperia S in het nieuws kwam met zijn 720p scherm was mijn interesse gewekt en is alleen maar gegroeid. De Galaxy Nexus was eerder met een 720p scherm maar heeft mijn interesse verloren door het in mijn ogen saaie uiterlijk en pentile pixel lay-out.

Ik weet dat er ook nieuwe toestellen aankomen met 720p schermen en waar wel de nieuwste processor inzit maar deze zijn allemaal een stuk groter en duurder. De Xperia S heeft een prijs vergelijkbaar met de HTC sensation reeks, Samsung Galaxy S 2/Nexus. En in die prijsklasse vond ik dit wel een aantrekkelijk toestel. Dus ik heb de knoop doorgehakt en zal nu vertellen wat ik er van vind.

Uiterlijk
De Xperia S heeft een naar mijn mening mooi en uniek uiterlijk. Een rechtszaak omdat het teveel op een iPhone lijkt zie ik ook niet snel gebeuren ;) . Het onderste stuk en de achterkant is van een mat en glad soort kunststof. Ik had eerst de gedachten dat het een stroef rubber achtige behuizing is maar dat is het dus niet. Het materiaal is wel vlek werend waardoor het er langer als nieuw uit moet zien.

De transparante strip onderin is verlicht en bevat iconen voor de capacitieve knoppen erboven. Ik vind de capacitieve knoppen zelf een voordeel. Ze zijn er beter uit dan fysieke knoppen en verspillen geen schermruimte zoals de virtuele knoppen van de Galaxy Nexus.

Het toestel voelt degelijk aan. Het voelt wel een stuk zwaarder en dikker in vergelijking met de Galaxy S2. Dit merk ik alleen als ik ze vergelijk. Bij normaal gebruik merk ik hier niks van en ligt het goed in mijn hand en past het ook zonder problemen in mijn broekzak.
http://s18.postimage.org/3tam7acad/2005_01_02_13_11_56.jpg http://s16.postimage.org/cztf1haxt/2005_01_02_13_13_21.jpg

De voorkant
Wanneer het scherm uitstaat is deze geheel zwart en zie je het verschil tussen de behuizing en het scherm nauwelijks. De frontcam valt wel op omdat het eruit ziet als een light grijs rondje. Verder zit er ook een lichtsensor, notificatie led en speaker boven het scherm. De capacitieve knoppen onder het scherm zijn voorzien van een zilver puntje. Deze geven zelf geen licht.

De zijkant
Aan de linkerkant zit de micro usb poort en aan de rechterkant de mini hdmi. Beiden zijn afgeschermt door een kunststof klepje. Dit is gelijk een nadeel. Door deze positie is het erg lastig een dock te maken en ik denk dat er ook geen dock voor zal komen. De klepjes zijn wat stug en kunnen lastig te openen en sluiten zijn. Verder zitten op de rechterkant nog de volume knoppen en de camera knop. In de bodem zit een ruimte in een koortje aan het toestel te knopen voor bijv een bolsband. Op de bovenkant zit de power knop en de 3,5 mm jackplug. Eén nadeel is de overgang van de behuizing naar de transparante balk. Deze balk is iets minder breed waardoor je bij de overgang een klein randje voelt.

De achterkant
Op de achterkant bevindt zich de 12mp camera, led filts, speaker en de 2de microfoon. De achterkant kan open geschoven worden op de micro-SIM-kaart te plaatsen. Omdat er geen micro-sd slot of een verwisselbare accu aanwezig is kan je hier verder niks doen dus is de klep vrijwel overbodig. Een unibody behuizing met een slot in de zijkant voor de SIM-kaart was mooier geweest. De achterkant heeft een curve waardoor het wel wiebelt als het op tafel ligt en je de telefoon bedient. De camera steekt in tegenstelling tot andere merken niet uit. De lens zelf is juist in de behuizing verzonken en is daardoor minder gevoelig voor vlekken en krassen.

Hardware

Scherm
Het scherm in de Xperia S is hetgene wat mijn aandacht trok toen ik de eerste berichten over het toestel las. Het is een lcd scherm met een resolutie van 720x1280 met een grote van 4.3 inch. Naast dat het een mooie hoge resolutie is, is het ook nog eens ontzettend scherp met een ppi van 342. De uitdaging is dan natuurlijk om te gaan pixel spotten. Mijn oog kon niet meer goed focussen bij 12cm van het scherm en begon ook pijn te doen. En op die afstand kan ik nog steeds geen pixels zien. De kleuren zien er goed uit en de zwartweergave is ook ok. Ik kom van een amoled scherm dus de zwartweergave is niet van hetzelfde niveau als ik gewend ben. Naast de extra scherpte die de resolutie bied heb je ook meer ruimte. Er past meer op het scherm en dat geeft ook een ruimtelijker gevoel.

Het scherm heeft wel twee nadelen. Ten eerste had de kijkhoek van mij beter gemogen. Het scherm is wel altijd leesbaar onder een grote kijkhoek maar er komt vrij snel een witte waas over het scherm. Zo word bijvoorbeeld rood vrij snel rozig als je er niet recht op kijkt, hoe groter de kijkhoek hoe erger het wordt. Geen deal breaker maar toch jammer.

Het tweede nadeel is dat de reactietijd niet snel genoeg is om ghosting te voorkomen. Dit merkte ik tot nu toe alleen maar bij het in en uitschuiven van de notificatiebalk en bij het scrollen van witte tekst op zwarte achtergrond. In verdere situaties is het mij niet opgevallen en vindt het dan ook geen probleem.
Wat voor type glas er voor het scherm wordt gebruikt is niet duidelijk. Sony meld dat het een “shatter proof sheet on scratch resistant glass” is. Wat er dus op neerkom dat er een screenprotector op de glaslaag zit. Als je goed kijkt zie je het ook zitten. Deze zit er wel mooi strak op en is ook glad.

Op het eerste gezicht lijkt de Xperia S geen auto brightness te hebben, In de instellingen is er alleen een slider om de brightness in te stellen en geen check-box voor auto. Echter staat de auto functie altijd aan. De ingestelde brightness zal als gemiddelde genomen worden en bij veel of weinig licht wordt de backlight in de buurt van de gestelde waarde gezet.

Tip: Als je zelf een afbeelding als achtergrond wil gebruiken zorg dan dat ze een resolutie hebben van 1440x1280. Dit is de optimale grote voor dit scherm. Ook is de kleur temperatuur bij een achtergrond vrij hoog en komt te kill over. De afbeelding iets warmer of donkerder maken zorgt ervoor dat het als achtergrond weer normaal uitziet. En als laatste. De standaard gallerij app maakt dat de achtergrond niet scherp is. Gebruikt quickpic (gratis te vinden in market) en stel daar de achtergrond in met de optie set as>quickpick wallpaper. De achtergrond afbeelding is nu een stuk scherper. Geen probleem van Sony maar van de gallery app van android. Zie hier het verschil:
http://s16.postimage.org/dtam7u6ch/screenshot_2012_03_09_1317.jpg http://s18.postimage.org/97wviged1/screenshot_2012_03_09_1318.jpg

Knoppen
Het toestel beschikt over 4 fysieke hardware knoppen en 3 capacitieve knoppen.
Bovenop zit de power knop. Dit is de enige knop om het toestel te laten ontwaken en door de lengte van de Xperia S is het lastig te unlocken met één hand. De manier waarop ik hem vasthoud is mijn wijsvinger niet lang genoeg om de knop te kunnen bereiken. Twee handen zijn dan nodig of tijdelijk het toestel anders vasthouden. Al moet ik dan wel oppassen dat ik het niet uit mijn hand laat glijden want de behuizing is redelijk glad. Al vind mijn huisgenoot dit niks bijzonders en zal het waarschijnlijk een kwestie van wennen zijn voor mij.

Aan de rechterkant zit de volume knop deze en daaronder de tweetraps cameraknop. Vanuit stand-by is het mogelijk om de cameraknop ingedrukt te houden. De camera app zal dan starten en gelijk een foto maken in ongeveer 2 seconden. In de camera stand zal het half indrukken van de knop de focus regelen en bij het volledig indrukken wordt de foto gemaakt.

Direct onder het scherm bevinden zich de drie (beruchte) capacitieve knoppen. Deze worden kenbaar gemaakt door drie zilveren puntjes. Van links naar recht hebben ze de back, home en menu functies. Ik noem ze berucht want in vele reviews worden deze als minpunt gezien om de reden dat ze soms niet reageren en lastig te vinden zijn. Met het lastig te vinden kan ik het wel eens zijn. In het begin druk ik soms mis maar dit is een kwestie van wennen en zal ik dus niet als minpunt zien. In de claim dat ze soms niet of slecht reageren kan ik mij niet vinden. Als ik op de goede plek druk reageren ze elke keer.

Tip: Druk net iets boven de puntjes, daar zit de sensor. Of in plaats van te drukken maak een kleine veeg beweging over de knoppen. Op deze manier zit je vrijwel altijd goed.

Draadloze verbindingen
De Xperia S beschikt over HSDPA, Bluetooth 2.1 en WiFi b,g,n op 2.4 ghz. De signaal sterkte van het 3g netwerk en wifi zijn allebei normaal. Ik heb het vergeleken met een Samsung Galaxy S2 en beide laten ongeveer dezelfde waarden zien. Omdat ik verder woon en werk in een gebied met goede dekking en kan ik er op dit moment verder weinig over melden.

Bluetooth 2.1 lijkt een groot gemist nu dat er alweer bluetooth 4.0 is. Maar het lijkt erop dat het verschil tussen bluetooth 2.1 en 3.0 de snelheid in dataoverdracht is en het verschil tussen 3.0 en 4.0 is dat 4.0 energie zuinige protocollen ondersteund. Dus lijkt het voor een deze telefoon niet een minpunt.

De Xperia S beschikt ook over NFC. En in tegenstelling met andere fabrikanten kan je ook wat met NFC gaan doen door middel van nfc tags. In de verpakking zitten 2 Sony smartags geleverd. Met de voor geïnstalleerde app Tags kan er een profiel gemaakt worden dat geactiveerd wordt zodra het toestel bij de smarttag gehouden wordt. Standaard zit er een Bedroom profiel in dat WiFi, Bleutooth en het geluid uitzet en de wekker app start. Dit kan uiteraard aangepast worden en nieuwe profielen kunnen ook gemaakt worden.

GPS
De Xperia S ondersteunt GPS, a-GPS en GLONASS. In de paar testen die ik gedaan heb met de GPS zijn zeer goed gegaan. Ik heb eerst getest met de gps test app. De fix was er al voordat het splashscreen voorbij is. Verder is er getest door met mytracks de auto route te volgen. Deze resultaten waren ook nauwkeurig.

In de .67 firmware die ik pas ontvangen heb lijkt het gps probleem te zijn gefixed. Ik heb net getest en waar het eerst altijd faalde gaat het nu goed. Nu is de gps snel en nauwkeurig en heb zelfs binnenhuis een fix.

Maar toch is de GPS onvoldoende. De fix kan na een periode van 10-20 min verdwijnen. Helaas ben ik niet de enige met het probleem. Na het lezen over dit probleem ben ik het gaan testen met verschillende GPS en navigatie apps. Op een route van ongeveer 20-25 min valt de gps inderdaad 3 van de 4 keer weg. Wanneer dit probleem voorkomt is de enige oplossing om de telefoon te herstarten. Er is wel een work-around door tijdens het navigeren de telefoon in vliegtuig modus te zetten, maar dit hoort natuurlijk niet. De fix hiervoor, voor zover ik gelezen heb, komt met de ICS update.

Totdat het opgelost is heb ik de score van betrouwbaarheid verlaagt naar voldoende.

FM
Met een koptelefoon ingeplugd en de radio app is het mogelijk om naar FM radio te luisteren. De app werkt makkelijk en werkt met autoscan. Het ruist en kraakt alleen wel meer op de achtergrond in vergelijking met de Galaxy S.

Geluid
Het enige waar mijn Galaxy S nog high end in is, is het geluid over een koptelefoon in combinatie met Voodoo sound. Ik heb zelf het geluid van muziek vergeleken tussen de Galaxy S en Xperia S met een Sony MDR XB700 koptelefoon en MDR EX500 in ear. Ik kan hier zelf geen verschil in horen. Maar ik ben dan ook geen echte audiofiel. Mijn huisgenoot kan wel verschil horen en gaf de voorkeur aan de Xperia S. Het geluid uit de achterspeaker van de Xperia S kan vrij hard en klinkt voor een telefoonspeaker ook goed.

SOC
De gebruikte Qualcomm Snapdragon MSMS8260 is tegenwoordig niet meer zo spannend. Deze dualcore zit onder andere in de HTC Sensation (XE) en draait bij de Xperia S op 1.5 GHz. Qua prestaties zal de Xperia S dus ongeveer gelijk zijn met de Galaxy S2 en Sensation XE.

Accu
De Xperia S heeft een niet verwijderbare accu met een capaciteit van 1750mAh. Het is nog te snel om een oordeel erover te geven maar ik ga ervanuit dat de meesten er één of twee dagen met een volle lading kunnen doen. Sony claimed de accu niet verwijderbaar gemaakt te hebben om deze sneller te kunnen opladen.

26-03-12: Na een tijd in gebruikt houd de accu het bij normaal gebruikt een dag vol. Ongeveer dezelfde duur als ik had bij de Galaxy S. Er zit nog wel een bug ergens in de software. Deze kan ervoor zorgen dat de telefoon steeds uit slaapstand gehaald wordt. Met alle verbindingen aan kan dat dus een verlies zijn van 20% accu als dit tijdens de nachtrust gebeurd. Door 's nachts in flightmode te zetten, wat ik altijd al deed, is dit niet zo'n probleem.

Opslag
Er zit 32GB opslag geheugen in. Dit is echter niet allemaal voor de gebruiker beschikbaar. Er is 25.80GB beschikbaar voor de opslag van eigen data. Voor het installeren apps is er een partitie van 1.8GB beschikbaar.
Er is geen micro sd slot aanwezig dus het kan niet uitgebreid worden. Voor mij geen probleem maar toch vreemd.

Software
De Xperia S draait nog op android 2.3.7 gingerbread. Niet echt spannend dus en voor sommigen teleurstellend gezien android 4.x ICS al een tijdje uit is. Maar Sony heeft aangegeven de Xperia S een update te geven naar 4.x in het tweede kwartaal.

Naast de hardware proberen fabrikanten zich ook te onderscheiden door middel van een skin over android. Zo heeft HTC Sense, Samsung Touchwiz en Sony heeft op de Xperia S ook een skin UXP NXT. Een voordeel van deze skins zijn dat ze extra functies toevoegen die handig zijn, of waar de fabrikant denkt dat het handig is. Daar kan ik mij wel redelijk in vinden gezien normale android wel erg kaal en basic is. Het heeft wel als nadeel dat er soms te veel onnodige zaken worden toegevoegd die in het ergste geval het systeem vertragen. Ook als de stijl niet in de smaak valt is er weinig aan te veranderen. En de launcher vervangen is niet genoeg want zo’n skin is veel meer dan dat.

Na bijna 2 jaar met Touchwiz gewerkt te hebben ben ik blij verrast door de skin van Sony. Deze ziet er naar mijn mening een stuk volwassener en stijlvoller uit. Het is ook door middel van thema kleuren maar naar eigen smaak te maken. Om een indruk te krijgen van de interface raad ik aan deze video te bekijken:

Ook zijn er meerdere apps voorgeïnstaleerd. De hoeveelheid onnodige apps valt mij nog mee. Het voordeel is wel dat je een bepaalde selectie kan verwijderen. Wil je apps verwijderen die niet te verwijderen zijn zal je root toegang moeten hebben. De software lijkt wel te af te wijken tussen verschillende landen. Ik zie bijvoorbeeld niks terug van music unlimited (een dienst die ook niet in Nederland beschikbaar is) en ook van de Playstation software is bij mij niks te bekennen.

Het standaard toetsenbord heeft als nadeel dat er op het hoofdscherm geen punt en komma staat. Deze tekens staan op de symbolen pagina. Wel heeft het toetsenbord een swype functie. Mocht het niet bevallen kan er altijd een ander toetsenbord geïnstalleerd worden.

De bootloader is standaard vergrendeld. Sony bied de mogelijkheid om je bootloader te unlocken. Het doel hiervan is dat je dan kunt rooten en custom roms kan draaien. Bij het unlocken verlies je wel de DRM keys, waardoor het kan dat bepaalde apps of content niet werken. En kan je geen aanspraak maken op de garantie met betrekking tot software. Tevens zullen de updates niet meer automatisch komen. Het kan zijn dat het toestel niet te unlocken is door bijvoorbeeld de wensen van een provider. Om te kijken of het toestel unlocked kan worden hoort de volgende code ingetoetst te worden in de dialer. *#*#7378423#*#* (de getallen spellen service). In dit service menu ga je naar Service info>configuration. Als daar onderin het volgende staat: “Rooting status: Bootloader unlock allowed: Yes” dan kan het.
Ik ben zelf nog niet verder gegaan dus kan over het vervolg verder weinig melden. Al is het hele proces een stuk ingewikkelder dan bij de Samsung toestellen.

Camera
De camera is zoals belooft snel. Zoals eerder gemeld kan er vanuit lockscreen in ongeveer 2 sec een foto gemaakt worden. Ook kan je snel foto’s achter elkaar schieten met een halve seconde tussenpauze. Camera is voor mij een bijzaak en voor een goede test zal ik niet de juiste persoon zijn. Een goede camera review en vergelijk met andere toestellen kan je hier vinden:
Conclusie uit de test is dat de Xperia S gemiddeld de beste smartphone camera heeft.

Bellen
Bellen is voor mij meer een bijzaak geworden. Hier ben ik dan ook niet heel kritisch op. Ik heb uiteraard wel gebeld met iemand en dat ging verder prima. Ik kon de ander duidelijk verstaan en de ander mij ook. De tweede microfoon op de achterkant is voor noise cancelation wat het achtergrond lawaai voor de andere partij moet verminderen. Wel vind ik het volume van de achterspeaker wat aan de lage kan als je hiermee belt.

Prestaties
Prestaties zijn voor mij een hele vooruitgang. Apps starten een stuk sneller en vertragingen komen zelden voor. Helemaal lag free is het nooit en zo nu en dan komt er wel eens een hapering voor. Browsen gaat goed. Ik gebruik de standaard browser nooit maar altijd Opera mobile. Het scrollen door pagina’s gaat soepel en flashfilmpjes op een pagina gaat ook goed. Voor vele zaken moet android 4.x een prestatie verbetering geven ten opzichte van 2.3.x dus ben benieuwd hoe het na de 4.x update zal draaien. Deze update zou in Q2 2012 moeten komen.

De Xperia S heeft 1GB aan ram. Echter is er maar 609 MB ram beschikbaar. Android toestellen hebben altijd een deel van het ram gereserveerd alleen is dit wel een erg groot deel. Ter vergelijk de Galaxy S 2 heeft ook 1gb ram maar heeft 781 MB beschikbaar. Wat de Xperia S allemaal in het gereserveerde ram heeft staan is mij nog niet duidelijk.

De boot tijd is ook snel. De telefoon start in 28 seconden op. Als vergelijk: mijn SGS 1 start in 58 seconden op en de SGS2 in 26 seconden.
En voor de liefhebbers benchmarks scores.
http://s7.postimage.org/ffesd0rw7/screenshot_2012_03_09_1130.jpg http://s11.postimage.org/7a18hdjgf/screenshot_2012_03_09_1247.jpg http://s14.postimage.org/q9ppkjt71/screenshot_2012_03_09_1255.jpg

Door de verwachtingen die ik had bij de Xperia S kon ik niet meer wachten tot mijn abonnement was afgelopen en heb het toestel dan ook los gekocht. En het was het waard. Het is lekker snel en heeft een prachtig scherp scherm. De SOC en gingerbread zijn tegenwoordig niet meer spannend maar gezien de prijs moet het nog concurreren met de HTC Sensation serie en de Samsung Galaxy S2. En vergeleken met die toestellen vind ik dit wel de betere keuze.

Heb jij ook een Sony Xperia S Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Hele mooie duidelijke review!

Alleen het begin is een beetje onduidelijk, iets zegt me dat je te direct begint.

Je mist niks, misschien nog fotos, die je ermee maakt? Hoe is de camera?
Dankje :)

Ja ik ben inderdaad gelijk begonnen dus heb er nu een inleiding bij geplaatst.

Heb weinig met fotografie en weet er dan ook geen goede review over de beeldkwaliteit te maken. Daarom heb ik gelinkt naar een review die alleen de camera heeft getest in vergelijking met andere toestellen
Graag gedaan :D.

Ik bedoelde gewoon je eigen mening, wat je ervan vindt.

Het is nu wel echt 'n mooi review :)
Prachtige review, ik wacht nog ff op de review van de Xperia P die wat kleiner is, en metalen unibody en een beter scherm heeft. Mocht dat bevallen dan wil ik zien onder Google datamijnende Android uit te komen.
De Xperia P lijkt me op dit moment toch relatief duur tov van de S en U. En wat betreft je andere punt, ken je dit artikel? [ik vindt het overigens een absurd idee, want tenzij je op de pc alleen maar Bing gebruikt weten ze toch genoeg van je]
Bedankt.

Ik vind de P ook erg mooi, met name in het rood. maar die heeft een lagere resolutie en ik wou graag 720p en kon niet meer wachten.
Niet geheel over je review, maar waarom heb je besloten voor de Xperia S te gaan en niet te wachten op de nieuwe HTC's of SGS3? Omdat je 2 SGS' hebt gehad zou je denken dat je erg tevreden bent over Samsung, of is dit toeval?

Heeft het toestel genoeg RAM in de praktijk? Bij de 2011 Xperia's is dat wel een beetje een issue, ik merk zelf dat apps erg snel worden afgesloten op de achtergrond, zeker nu ik er ICS op heb staan.
De SGS 2 is van mijn huisgenoot, ik heb alleen de SGS 1 gehad. En hoewel de SGS 1 toen de beste keus was qua hardware heeft de software mij niet echt kunnen overtuigen weer voor samsung te gaan. De SGS 1 had nogal wat software problemen in het begin. HTC vind ik maar matige toestellen uitbrengen al ziet die nieuwe generatie er wel goed uit.

De reden dat ik niet gewacht heb voor is dat het nog lang duurt voordat ze uitkomen, stuk duurder zijn en ook erg groot qua formaat.

Het ram is voor mij in de praktijk genoeg. Er is altijd wel een dikke 300 mb vrij. De overgang van 512 mb (waarvan 340 bruikbaar bij mijn SGS) naar 1gb (waarvan 609 mb beschikbaar) is wel goed merkbaar.

[Reactie gewijzigd door Robin64 op 12 maart 2012 12:21]

Abosoluut goede review en ben ook zeer te spreken over deze Sony Xperia. Dit is nu al de tweede review waar leuke tips in staan om het toestel nog verder te ontdekken.
Voor het installeren apps is er een partitie van 1.8GB beschikbaar.

kan dit nog ergroot worden?
1,8 gig lijkt veel maar met de grote apps teenwoordig valt dat nogal tegen.

verder blijft het jammer van de accu en idd vreemd dat de experia S zoveel meer ram gebruikt.
Ik heb anders nog nooit de 1.8 gb van de SGS volgekregen. Meeste apps zijn nog steeds ver onder de 30 mb, wat het oude limiet was van de market.
De games die honderden mb aan data hebben zetten dit op je sd kaart. In dit geval dus de 25gb die je hebt voor data.
Leuk detail met die NFC-tags. Dat lijkt me nou handig!!!
Je schrijft dat er een soort screenprotector op het scherm zit. Ik ontdekte dit gisteren ook. Heb de telefoon nu een kleine week.

Weet iemand of dit ook echt een soort van screenprotector is. M.a.w., als ie gaat krassen, kan je hem dan eenvoudig vervangen?

Simpele vraag met waarschijnlijk een simpel antwoord, maar ben gewoon benieuwd.

Goede review verder! Ik herken me in veel dingen die je schrijft, alleen snap ik je kijkhoek-probleem niet helemaal. Ik heb geen last van een witte/rose waas.

Die tags zijn overigens ook geniaal!
Dankje.

Je kan de screenprotector eraf halen en eventueel een andere erop doen.

Met de kijkheok krijg je ook geen roze waas maar rood wordt dan roze, het contrast neemt snel af en alles bleekt.
Helaas heeft deze telefoon ''ANTENNEGATE''

Als je de onderste transparante balk een beetje bedekt( vingers,hoesje) gaat het bereik achteruit. Heb vandaag een nieuw toestel gekregen, met helaas hetzelfde probleem.

Heel jammer dus!
Naar mijn mening is dit beetje overdreven. Elke telefoon heeft wel een punt dat als je het afdekt er iets signaal verlies is. Waar ik hier normaal -77 dBm heb krijg ik met het compleet afdekken, wat je in de praktijk dus nooit doet, -85 dBm
Super leuke review en heb hem zelf ook ben er zeer tevreden over! Vooral de camera is een lust voor het oog.
Goede review ik heb mijn telefoon naar .79 geuprgrade.
Je vergeet ant+ voor connectie naar fitness aparatuur.
Zelf gebruik ik een hartslag meter van adidas van 40¤ en je met o.a. Endomodo je workout opnemen zonder verder dongels zoals bij iphone. Werkt super!
Ik mis twee streepjes als ik doorzichtige deel afdek. Valt wel mee dus.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities