T.Struik

16 maart 2012 20:42, laatste update op 16 maart 2012 20:43, 25671 views

Ik kreeg de kans om het nieuwe topmodel van de voormalige joint venture Sony Ericsson te kunnen testen, dit laat je je natuurlijk geen twee keer zeggen. Dit vernieuwende design met best coole specs, Xperia S genaamd, is de opvolger van de Arc S te noemen. Dit toestel heeft een aantal interessante specs die iik nader onder de loep neem. Ben jij opzoek naar een nieuwe smartphone en houd je van Android? Lees dan zeker deze review! Benchmarks, video's, foto's je vindt het allemaal in deze review.

Zoals de meesten van jullie weten heeft Sony zijn partner Ericsson uitgekocht. Kortom in 2012 is de merknaam die op de telefoons prijkt uitsluitend Sony. Uiteraard heb ik de kans om voor de release deze Sony Xperia S te testen niet afgeslagen. Zoals in eerdere reviews zal ik mijn verhaal ondersteunen met foto's en korte video's waar mogelijk. Ik moet zeggen dat de video's niet erg goed gelukt zijn. Daarom beschrijf ik kort wat ik doe zodat je toch nog een redelijke impressie van het fragment krijgt. Schroom niet om nog vragen te stellen die ik niet beantwoord heb in de review. De kwaliteit van de video's is niet top, maar volgens mij helder genoeg om mijn punt te illustreren. Tot slot is mijn doel om een relatief objectieve weergave van zaken te geven, niet te overtuigen. Let wel, het betreft een retailsample. Kortom de configuratie en/of inhoud van deze doos/softwareversie zal grotendeels overeenkomen met de retailversie, maar kan op wat kleine details nog afwijken.
Wat goed is om te weten dat mijn telefoons uit het recente verleden een Nokia N86, Sony Ericsson X10, Sony Ericsson Arc en de Nokia Lumia 800 zijn. Zo weet je een beetje met welke figuurlijke bril ik er tegenaan kijk.

Hieronder staan een aantal kenmerkende specificaties van het toestel genoemd. Dit zijn niet alle specs, maar een paar opvallende en die bezit het toestel mijns inziens zeker.

• 4,3 inch, 720 x 1280 pixels (720p) 342 ppi
  • 32 GB interne opslag
  • 1 GB werkgeheugen
  • Wi-Fi Direct, DLNA
  • Android 2.3, met upgrade naar 4.0, Icecream Sandwich (ICS)
  • 12 MegaPixel 4000x3000 pixels, 1080p video
  • Multitouch, tot maximaal 10 vingers
  • Snapdragon dual-core1.5 GHz, MSM8260
  • Micro SIM-kaart
  • NFC ondersteuning
Toen ik de doos in handen kreeg ging mijn technohart een stuk sneller kloppen, de doos was al sensationeel ;). De doos is redelijk plat en heeft het formaat van zo'n doos waarin gerepareerde HTC's terugkomen van repair, wel leuk zoiets afwijkends. Na het openen van de doos waar de Xperia S inzat trof ik de volgende inhoud aan:

• Xperia S met ingebouwde 1750mAh batterij (duhuh ;))
  • 230 stekker
  • Datakabel (tweede deel lader)
  • In-ear oordopjes
  • Paar beknopte gebruikershandleidingen
De afmetingen van het toestel zijn als volgt: 128 x 64 x 10.6 mm en 144 gram zwaar. Ik moet zeggen dat de Xperia S redelijk aan de maat is, zeker vergeleken met mijn Arc. Iets dikker zou hinderlijk geweest zijn.

Aan de voorkant van het toestel tref je de volgende functies aan(vlnr, vbno):
  • Indicatie LED
  • Lichtsensor daar direct links van de speaker
  • Speaker
  • Camera voor beeldbellen en videochat
  • LCD display, LED backlit, 720 x 1280
  • Vorige toets
  • Home toets
  • Menu toets
Het display had voor mij, ik ben een Sony Ericsson Arc en Nokia Lumia 800 gewend, zeker een WOW factor, het scherm is verbluffend scherp. Hier kom ik later nog op terug. De toetsen onder het scherm zien er gaaf uit. Ze zitten in een doorzichtig stukje materiaal. Van onder en boven deze icoontjes wordt er licht geprojecteerd, dat heeft een leuk effect, zie hier onder. Daarnaast erg fijn dat de indicatie LED weer aan de voorzijde zit in plaats van aan de zijkant zoals bij de Arc! Minpuntje vind ik dat bij de Arc de middelste (home) knop ook te gebruiken was om het scherm te activeren. Deze knop was sneller en makelijker te bedienen dan de aan/uit-knop. Bij de Xperia S is deze homeknop niet te gebruiken om het scherm te activeren.

Wat ik hieraan jammer vind is dat dit pas echt af was als deze icoontjes ook werkelijk de toetsen waren, dit is echter niet zo, de hele kleine zilveren puntjes boven de icoontjes zijn de werkelijk toetsen. Ik vind deze toetsen wat stug en niet heel erg goed reageren, helaas.

Aan de linkerzijde:
  • Micro-usb aansluiting
Deze micro-usb aansluiting is mooi verzonken in het chassis van de telefoon, ook een beschermklepje ontbreekt niet, wat mij betreft een standaard, maar op de Arc ontbrak deze. Op de X10 zat dit beschermklepje wel (wat gammel weliswaar), maar hier ziet een degelijk klepje op, kortom terug van weggeweest. Uiteraard kun je via deze poort verbinden met de computer en ook de telefoon laden.

Je vindt aan de rechterzijde:
  • Cameratoets
  • Volumerocker
  • Micro-HDMI aansluiting
Gelukkig ontbreekt ook hier geen afdekklepje voor de micro-HDMI poort. Zoals in mijn reviews van de Sony Ericsson Xperia Arc en de Xperia X10 te lezen is, was de cameratoets bij beide toestellen lastig te bedienen. Het is goed om te zien dat, nu Sony, daar iets mee gedaan heeft. De cameratoets van de Xperia S is een hele verbetering. Ik vind de werking nog niet helemaal optimaal, maar al veel beter dan bij de eerder genoemde toestellen.

Aan de onderzijde bevinden zich:
  • Oogje voor keycord
  • Microfoon
Aan de bovenzijde van de telefoon zie je de volgende items:
  • Aan/uit-toets
  • 3.5mm audiojack
Bij de Sony Ericsson X10 zat de audiojack aan de bovenzijde, als je het mij vraagt een praktische plek. Het verbaasde mij dan ook dat de Arc de audiojack aan de rechterzijde had zitten, zo niet handig als je muziek luistert en je telefoon in een binnenzak zit... Ik was dan ook blij dat de Xperia S de jack weer aan de bovenkant heeft.

Aan de achterkant zie je:
  • Camera, 12 MegaPixels, 4000x3000 pixels
  • LED-flitser
  • Speaker
Voor deze reviews heb ik weer wat telefoons verzameld om het één en ander te vergelijken. Voordat ik het één en ander aan foto's laat zien vind je hieronder een overzichtje van de telefoons waarmee ik vergelijken heb. Het blijft een beetje appels met peren vergelijken, maar dan weet je een beetje hoe. Wat opvalt is dat de Sony Xperia S de telefoon is met het hoogste ppi, hoger dan de iPhone 4S. Kijk en trek je eigen conclusie. Er zitten 3 vergelijkingen bij, zwart, wit en kleuren. Soms is een goede foto van boven lastig, dan is de foto gemaakt onder een andere hoek. Dan is het beeld wat vertekend ten opzichte van de situatie dat je er boven kijkt, maar illustreert het wel het verschil, vandaar soms de foto uit een andere hoek. Van links naar rechts zijn het de Nokia Lumia 800, iPhone 4S, Sony Xperia S en de Sony Ericsson Arc.
Onder de achterklep zit een geïntegreerde batterij. Ook kun je hier de micro-SIM plaatsen. Plaatsen gaat prima, verwijderen iets lastiger gezien de hele sim onder een ijzeren klemmetje zit, had handiger gekund.
Wat betreft de speaker, ik ben geen geluidsexpert, maar ik vind het geluid op redelijk hoog niveau nog steeds goed te noemen.

Wit vergelijking

Zwartvergelijking

Kleurvergelijking
Bij de kleuren was het het lastigste om goed vast te leggen welke telefoon nou goed presteerde, de kleuren zijn met het oog anders dan op de foto's vastgelegd. Desondanks laat ik toch twee (enigszins verkleurde) foto's zien.

Als je het overall bekijkt vond ik zelf dat de Lumia, puur wat betreft weergave het beste presteerde, gezien echtheid en intensiviteit van kleuren. Ook niet gek met een AMOLED scherm. Wat betreft kleurweergave vond ik de Xperia S niet top. Deze laatstgenoemde heeft voor beeldbewerking Mobile Bravia Engine. Dit is een softwarematig beeld optimalisatieproces. Deze engine is voor wat betreft batterijbesparing uit te zetten. Zelf vind ik het verschil niet heel groot, met of zonder. Het verschil is lastig te laten zien omdat het met screenshots en/of foto's lastig te zien is. Deze engine zou zorgen voor ruisvermindering, meer kleurdiepte en intensievere kleuren, scherper beeld en contrastverbetering.
Niet ongenoemd mag natuurlijk het HD scherm van de Xperia blijven. Dit was voor mij echt een WOW factor. Het scherm is zo zuiver en scherp, zoiets zag ik nu voor het eerst in een telefoon. Je merkt het vooral aan de statusbalk, de plek waar de wat gedetailleerdere elementen staan, bijvoorbeeld de H van de verbindingsindicator, wat een verschil met bijvoorbeeld de Arc. Jammer is dat de Xperia s het verhaal niet compleet maakt met een verbluffende kleurweergave, maar het is dan ook geen AMOLED scherm.

De Xperia S heeft een 12 MegaPixel camera aan boord, met een zogenaamde Exmor-R beeldsensor . Deze Exmor-R beeldsensor was ook al in de Arc te vinden. Deze Exmor-R beeldsensor kan in omstandigheden met weinig licht toch nog redelijke plaatjes schieten. De lichtgevoeligheid van deze sensor zou twee keer zo hoog moeten zijn als die van conventionele beeldsensoren. Deze conventionele sensors houden door de metalen bedrading licht tegen. Je kan natuurlijk twisten over de vergelijking, maar hieronder zie je een foto gemaakt met twee telefoons in dezelfde situatie en houding. Let vooral op de linkerhoek van de foto.

Foto Nokia Lumia 800

Foto Xperia S, Exmor-R lens

Uiteraard heb ik ook wat foto's geschoten overdag in een bewolkte situatie. Deze foto's zien er vrij goed uit, oordeel zelf.

Groot exemplaar

De camera biedt verder aardig wat opties. Uiteraard kun je resoluties instellen en wel in de volgende formaten:
  • 12 MP 4:3
  • 9 MP 16:9
  • 2 MP 4:3
  • 2 MP 16:9
Daarnaast kun je wat flitserinstellingen maken samen met wat rode ogen reductie en dergelijke. Niet geheel onbelangrijk is de zelfontspanner, hoewel ik dat altijd een beetje dubieuze optie vind, zou dit toestel nog wel zelfstandig neergezet kunnen worden en heeft deze optie nut. Verder zijn er ook mogelijkheden voor smileydetectie, geotagging (krijgen van een fix hiervoor lukt gemiddeld binnen een paar seconden) knoppeninstellingen en sluitergeluid. Opties die redelijk standaard zijn. Wel een leuke toevoeging is 'Fast capture / Snel starten'. Deze optie is maar een klein detail, maar wel bruikbaar. Met deze optie kun je de shutterkey zo instellen dat je bij een actiemoment snel je telefoon kan pakken en snel een foto kan nemen. Herken je het ook niet dat er een moment zich voordoet dat ideaal is om vast te leggen, maar eer je je telefoon hebt en je camera is opgestart dat het moment al voorbij is? Dit is voorbij met Fast capture. Met deze optie kun je instellen dat wanneer je de shutterkey indrukt de telefoon de camera start, dit vooral in de standbymode. Kortom is je telefoon vergrendeld, dan toch kun je de camera starten. Volgens de belofte van Sony heb je binnen 1,5 seconde een foto vastgelegd. Je kunt instellen dat je met een druk op de knop de camera start, maar ook de camera start en gelijk een foto maakt. Op zich een handige feature, maar broekzak foto's (zoals bij de Samsung E series van 9 jaar terug makkelijk kon) lijken voor de handliggend, maar zijn bij mij nog niet voorgevallen. Van deze feature heb ik een kort filmpje. Eerst stel ik de telefoon in en dan gebruik ik de telefoon.

Fast capture

Op de telefoon is Android 2.3.7 geïnstalleerd. Voor week 14/15 staat als het goed is 4.0 ICS gepland, spannend dus. Deze Android versie draait redelijk smooth op de 1,5 Ghz dual-core processor van Qualcomm. De processor wordt ondersteund door één GB aan werkgeheugen. Het totaal aan opslag is 32 GB, waarvan ruim één GB beschikbaar voor opslag van apps. Verder wordt er 25 GB weergegeven dat beschikbaar is voor opslag van muziek en dergelijke.

Voorgeïnstalleerd staan er al wat fragmenten op. Naast deze fragmenten zijn er ook wat apps en games voorgeïnstalleerd wat mij betreft onnodig. Zoals bekend zijn deze niet te verwijderen, jammer. Ook ontbreekt het Timescape voor de sociale contacten integratie niet. Wat mij een klein beetje tegenviel was dat de widget met de opties om GPS, wifi, geluid etc. niet meer met één druk op de knop te bedienen is direct vanuit het openstaande blad. Bij de vorige versie van deze widget kun je hem gewoon direct bedienen, nu druk je er op, komt de widget naar voren, kun je hem bedienen, maar gaat hij niet automatisch weer weg, kortom meer handelingen, minder gebruiksgemak. Verder krijg je bij het laden van de telefoon een bericht als de telefoon vol is, bij mijn Arc was dat niet zo. Het bericht luidt zoiets als: 'Verwijder de lader uit het stopcontact om energie te sparen'. Ook kun je bij een nieuw aangesloten apparaat instellingen maken om acties te ondernemen bij het aansluiten van dat specifieke apparaat. Handig dus. Ook de gebruikelijke screenshot mogelijkheid van Sony is ook hier aanwezig. Uiteraard heb ik ook wat benchmarks gedraaid met deze Sony de resultaten waren zeker niet teleurstellend, je ziet ze hieronder. Ze zijn gemeten na ieder een cleanboot. Let wel het is retailsample software, geen final.

Nenamark, derde positie, 37.6 FPS

Quadrant Standard, 3174 pts

Antutu, 6632 pts

Connectiviteit
Bluetooth
Wat betreft bluetooth zag ik iets nieuws ten opzichte van mijn Sony Ericsson Arc. De Xperia S heeft bluetooth 2.1. Bluetooth moet na het aanzetten ook nog op zichtbaar gezet worden. Dit werd bij mijn Arc en veel meer Android toestellen voor 120 seconden gedaan, of je dat nu wilde of niet, 120 seconden. Bij de Xperia S viel het me op dat je deze zogenaamde 'time-out' nu zelf kan instellen. Voor een korte periode, meerdere minuten, maar ook de altijd aanzetten behoort tot de mogelijkheden. Wat mij betreft erg prettig.

Wifi
Draadloze LAN internetverbinding heb ik niet uitvoerig getest. Uiteraard kun je met mijn favo app 'ES file Explorer' andere apparaten als een mediacenter benaderen. Zo kan ik een video bekijken die op mijn mediacenter staat. Werkt prima en niet veel anders dan ik gewend ben als op mijn Arc. Wat mij wel opviel is dat de Xperia S veel tijd nodig heeft om met een netwerk te connecten. Na een uitgeladen cleanboot testte ik met zowel de Arc als de Xperia S vanaf dezelfde positie, met dezelfde instellingen, met hetzelfde netwerk. De Arc was structureel verbonden in circa 8 seconden met het WLAN. Verbazingwekkend genoeg lukt het de Xperia S meerdere malen niet om te verbinden met het netwerk beneden de 16,1 seconden. Op zich geen major problem, maar vind, zeker op het moment dat je het nodig hebt, dat extra wachten een beetje irritant. Ik gebruik mijn toestellen nogal eens in flightmodus, wifi internet gebruik ik dus best vaak.

DLNA
Zoals ik eerder merkte bij de Sony tablet S was dit een apparaat dat maar half DLNA ondersteunend was. Gelukkig bleek dit niet bij de Xperia S. Ik heb geprobeerd om een video via het WLAN naar een LG TV te sturen, pushing genaamd. Dit verliep erg smooth, ook grotere bestanden draaiden prima. Dit was mogelijk zonder extra apps te installeren. Zie hieronder:

Hierna probeerde ik met de LG tv een video te openen die op de Xperia S staat, pulling genaamd. Mijn verwachting was dat dit niet kon. Leuk om te zien was dat ik het verkeerd had en dit gewoon prima werkte. Kortom je kan video's opslaan op deze Sony, naar vrienden gaan en dit afspelen als de betreffende TV DLNA ondersteund, verder zonder poespas, geweldig toch?

HDMI
HDMI is wat mij betreft niet een zeer bijzondere feature. Toch laat ik even zien dat ik een game speel op de LG tv vanaf de Xperia S. Als je de HDMI-kabel aansluit geeft de telefoon al aan of je over wilt schakelen naar mediamodus. Je kunt via je TV dan door een deel van de content van je Xperia S browsen leuk gedaan. Ook het draaien van games gaat prima. Naar verluid zou het zelf mogelijk moeten zijn om met verschillende Xperia modellen en de Sony tablet S tegen elkaar te kunnen gamen, dit heb ik niet kunnen proberen.

GPS
Wat betreft GPS zit het wel goed met de Sony. Voor mij is het acceptabel als een telefoon binnen de 30 seconden met de satellieten is verbonden bij open hemel. De ene telefoon slaagt daar sneller in dan de ander. De Xperia S was verbonden binnen 29 seconden tijdens een eenmalige test met wifi. Echter was de daarop volgende 20 seconden de positiebepaling niet erg nauwkeurig, na deze tijdseenheid was de nauwkeurigheid in orde. Oké dus. Ik ga hier ook niet verder op in.

Zoals de meeste van jullie zullen weten staat NFC voor Near Field Communication en zal bij velen bekend zijn van onder andere het project van de Robabank om 'met je telefoon te betalen/ te pinnen'. Ook is er een proef geweest om zo een kroket uit de muur af te rekenen. Kortom NFC is voor veel toepassingen bruikbaar en veel merken in de mobiele telefonie implementeren deze NFC chips in nieuwe modellen, zo ook Sony in de Xperia S. Ik moet zeggen dat dit mijn eerste NFC toestel is, echter ben ik niet erg onder de indruk van de werking. Je moet het toestel echt op de tags leggen eer hij gedetecteerd wordt. Kortom wat is near? Mijn inziens is dit dus zéér near, near,niet echt de bedoeling vind ik. Ik vraag me dan ook hoe de werking zal zijn als mensen een siliconen case om de telefoon doen. NFC lijkt heel veel op het RFID (radio frequency indentification) een techniek die bijvoorbeeld in de logistiek veel gebruikt wordt. Zo kunnen bijvoorbeeld inkomende en uitgaande goederen getaged worden met een RFID chip en zo automatisch bij de voorraad ingeboekt worden door de lezer waar ze langs gaan. Met deze NFC chips kunnen verschillende acties gedaan worden. Het onderstaande filmpje illustreert dat:

De berichten die mij bereikten zeiden dat er in de retailversie van de Xperia S twee van deze tags meegeleverd. Bij mijn retailsample zaten geen 'Smarttags' bijgeleverd. Met de echte Smarttags heb ik dus niet kunnen testen, dus de werking zoals in het filmpje geïllustreerd, heb ik niet kunnen ervaren. Ik heb een aantal simpele tags, waar de mogelijkheden wat beperkter zijn. De werking lijkt wat dit betreft wel enigszins op QRcodes bij mijn tags. Je leest informatie uit en aan de hand daarvan wordt er een actie ondernomen of je informatie getoond. Ik merkte al dat (niet geheel onverwacht) niet alle tags herschrijfbaar waren, er zaten er twee bij die read-only zijn. Het zijn tags in passieve modus, dat wil zeggen ze zijn hetzelfde als RFID-tags. De chips zien er zo uit:

De voorgeïnstalleerd tagapplicatie biedt helaas geen herschrijfmogelijkheden, dit was een beetje jammer. Ik heb daarvoor NXP tagwriter gedownload hiermee zijn herschrijfbare tags eenvoudig te wijzigen. Zo zie je hieronder. Eerst activeer ik NFC, dan wijzig ik de tag, je kan dan zien wat er eerst op stond en wat er opgezet wordt en daarna controleer ik of het wijzigen gelukt is.

Ik heb ook even gekeken of mijn OV-chipkaart een reactie opwekt bij het trachten te lezen van NFC chips met de Xperia S. Dit was het geval, maar veel meer dan dat kon ik niet doen. Ik moest eerst de kaart formatteren zo gaf de app aan. Laat ik nou niet zoveel trek hebben om mijn reisproduct te deleten :').

Enig minpuntje vond ik dat radio's als wifi en bluetooth zijn in flighmodus te activeren. Bij de NFC module kreeg ik een fout als ik deze activeerde in vliegtuigmodus, bugje? Dit maakt het mijn inziens net niet af. Volgens mij moet dit toch technisch mogelijk zijn zoiets te realiseren. Ook het onderstaande filmpje illustreert het nog eens de werking van NFC.

Music unlimited
Dit is een dienst van Sony waar muziek en entertainment te verkrijgen is. Het gebruik zou de eerste 30 dagen gratis zijn. Helaas was deze dienst voor Nederland nog niet beschikbaar.

Geen SD
Zoals meerdere telefoonmerken hedendaags doen, volgt Sony hier ook in. De Xperia s heeft geen plaats voor een geheugenkaart. Zoals ik eerder heb kunnen ervaren met de Nokia Lumia 800 mis ik de geheugenkaart totaal niet. Allereerst heeft de Xperia S natuurlijk al 32 GB intern geheugen. Bijkomend vinden mijn argumenten voor het ontbreken van de geheugenkaart onder meer grondslag in het feit dat ik zelf maar weinig opslagcapaciteit nodig heb. Maar vraag je het mij mis ik die geheugenkaart dus niet.

Accuduur
In de afgelopen dagen heb ik de Sony redelijk intensief gebruikt. De accu hield het met gemak 1,5 dag uit. Niks mis mee wat mij betreft. Dit zegt echter niet veel, het ligt er natuurlijk aan hoe je de telefoon gebruikt hoelang de accu meegaat. Hecht hier dus niet al te veel waarde aan.

Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak vind ik ten opzichte van andere Android telefoons niet erg veel anders. Ieder merk geeft Android natuurlijk een andere schil. Bij de Sony's zie je hier minder van terug dan bijvoorbeeld de Sense-schil van HTC. Zoals gezegd vind ik de widget wat minder praktisch. Het plaatsen van de audiojack aan de bovenzijde en de indicatie LED aan de voorzijde vind ik een verbetering ten opzichte van de Arc, het vergroot het gebruiksgemak. Wat betreft de bluetooth time-out zie ik ook een verbetering in de gebruiksvriendelijkheid. Het zijn niet grote stappen tegelijk maar de kleine details maken het wel tot een grote verbetering. Als ik kijk naar ergonomie zijn de toetsen goed te bedienen met één hand. Dit vind ik ook een belangrijk punt. Alleen de aan/uit toets is niet makkelijk met één hand te bedienen, je moet vanuit 'bedieningshouding' je hand eerst verplaatsen. Probleem? Absoluut niet, ik merk het slechts op. De telefoon is ook beter als camera te gebruiken ten opzichte van de Arc. Dit door de verbeterde shutterkey, maar ook door de dikte van het toestel.

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Het design van de Xperia S wat rechthoekig. Waar in de Arc en de X10 de heuse 'Human curves' te zien waren, kan ik deze bij de Xperia S niet echt ontdekken, best jammer, ik vond deze best prettig in de hand liggen.
Waar de Arc van een redelijk plastic en glad materiaal gemaakt was, welke ik zeker kon waarderen, valt de Xperia S wat betreft de achterkant terug op het materiaal van de X10, wat minder als je het mij vraagt. Dit stukje materiaal is wat stroef en lastig schoon te maken, in case of. Hier staat wel tegenover dat de telefoon zeer stevig aanvoelt.

Stabiliteit, betrouwbaarheid en prijs
Wat betreft stabiliteit en betrouwbaarheid heb ik in het gebruik van de Xperia S in de afgelopen geen hobbels ondervonden. Geen vastlopers, uitvallers en dergelijke. Een paar dagen is natuurlijk nog niet een enorm goed evaluatiemoment, maar toch. Voor nu ben ik in dit punt tevreden.
In de Pricewatch staat de Xperia S nu voor ¤427,-, gezien kwaliteit en wat je krijgt voor dat geld vind ik dit een zeer goede prijs. Voor een korte periode vind ik de Xperia S nu behoren tot het echte high-end segment. Met de introductie van de Arc vond ik dat niet zo. Of de Xperia S hier lang stand houdt weet ik niet, immers zijn de One X en de Galaxy S III al op komst.

Al met al ben ik bijzonder opgewekt over het toestel dat Sony neer heeft gezet. Het gaf mij bij het aanzetten voor de eerste keer echt een WOW idee. Dit door vooral het display. Ik ben wat betreft prestaties erg tevreden met het toestel en vind Sony in het high-end segment weer terug op de markt, dit is lang geleden mijns inziens dat Sony een dergelijke positie met een dergelijk toestel heeft bereikt. Ik zou het toestel dan ook zeker aanraden aan anderen. Het enige wat ontbreekt is de quad-core processor, dat had het hele plaatje afgemaakt. Verder ben ik echt dik tevreden met het toestel en blij verrast met deze prestatie van Sony. Tot slot is het zeer zeker mogelijk dat in de final retailversie van de Xperia S enkele foutjes en/of softwarematige minpuntjes weggenomen zijn.

Pluspunten

• HD scherm
  • Draait smooth
  • NFC
  • DLNA
  • Cameratoets
  • Fastcature
  • Aantal punten gebruiksgemak verbeter t.o.v. SE Arc

Minpunten

• De touchsensetive toetsen zijn een beetje stug
  • Her en der kon gebruiksgemak wat beter
  • Enkele voorgeïnstalleerde apps
  • Geen Android 4.0 (ICS) fabriek-af
Algemene beoordeling Score: 4

Reviews door de redactie

Uitstekende review Tim! Lekker uitvoerig, goed geschreven, hier zat ik op te wachten. _/-\o_
Geen android 4.0 kon ook erbij als een negatieve eigenschap. Iedereen vond in het algemeen dat Sony wel gewoon zelfs een stock rom veel goeds zou doen.
Eens, noteer ik niet bij stil gestaan, verlies het overzicht soms bij zo'n grote review [;)]
Top review van een top toestel! Nog een paar opmerkingen: is het mogelijk om de plaatjes wat te verkleinen? Daarnaast is het misschien beter om vette ipv cursieve letters voor de titels te gebuiken.
Was al druk aan het resizen. Ik probeer het vet als 'overkoepelend' te gebruiken en cursief als daar onder hangend. Zoals 'connectiviteit' is het hoofdonderwerp, met daaronder items als bluetooth, wifi, GPS etc.
Nette review! Maar er is één foutje in het Display gedeelte, de Xperia S heeft geen WhiteMagic scherm. De Xperia P is op dit moment de enigste met het nieuwe display.
Ah daarom, :') ik merkte al weinig verschil, zoals ik schreef 8)7
Top review.. maar de camera heeft 12MP toch? :)
Klopt, bovenin featureset stond het wel, bij de 'achterzijde' niet, tikfoutje ;)
Het is echt wachten (voor mij alleszins) op een telefoon van Sony die alle features bundelt van de S, P & U. Jammer dat je NFC niet kon testen met de echt tags die Sony meelevert. Verder nette review, afgezien van dat ene foutje over de techniek die Sony hanteert voor het display van de S.
Nette review. Ik denk, gezien de activiteit op GoT, dat er tal van tweakers zijn op een dergelijke review zaten te wachten.
Twee tips echter: Er staan redelijk wat lappen tekst in waarvan ik denk dat die beter leesbaar zouden zijn als ze beter in (sub)alinea's worden opgedeeld. Bij de foto's waar je de weergave van de beeldschermen vergelijkt is het misschien handig te vermelden in welke volgorde de toestellen liggen, dit is nu niet helemaal duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 4 maart 2012 23:54]

Ik snap je punt, zelf vind ik grote lappen ook niet erg fijn. Ik vond echter dat ik al te veel subkopjes had en heb daarom niet alles weer onderverdeeld. Grote lappen achtte ik onontkomenlijk.
Verder de volgorde van de toestellen staat vermeld in het stuk boven de eerste display foto. Het vermelden ervan bij iedere foto leek me wat onnodig, of niet?
Je hoeft er niet per se witregels van te maken. Zelfs shift+enter (subalinea's) zouden helpen.

Ah, ik zie het nu. Ik keek eerst naar de direct bovenstaande tabel en zag dat daarvan de volgorde niet overeenkwam met de foto's. In het snelle lezen had ik het stukje met de volgorde daarboven gemist.
Voor mensen die het snel doorlezen is een onderschrift bij de (eerste) foto misschien handiger. Andere optie is het stukje tekst met volgorde naar beneden verplaatsen direct boven de eerst foto. "Van links naar rechts ziet u...:"
Mooie review en complimenten voor de snelheid waarmee hij geplaatst is.
Ikzelf wacht nog even op de ICS update voordat ik besluit hem aan te schaffen
Moest je SmartTags toch willen testen: je kan ze zelf schrijven. SmartTags zijn ook maar simpele read-only tags met de volgende URI's:

For the red tag: semc://liveware/A1/1/NT1/2/smarttags1
For the blue tag: semc://liveware/A1/1/NT1/1/smarttags1
For the white tag: semc://liveware/A1/1/NT1/4/smarttags1
For the black tag: semc://liveware/A1/1/NT1/3/smarttags1

Kan je zelf schrijven met NXP TagWriter!

Ander vraagje: waarop verschilt de kleurweergave tussen de Xperia S en de Xperia Arc? Mij lijkt het zwart zwarter te zijn en de kijkhoeken zien er ook beter uit. Verkies je de hardwareknopjes (back, home, menu) van de Arc boven de capacitieve knopjes van de Xperia S?
Het zwart is meer zwart inderdaad, de Arc is wat blauwig, de Xperia zwarter of heel donkergrijs. Je weet dat je met een LCD nooit een AMOLED kan evenaren, maar ik hoopte toch stiekem op wat betere resultaten, immers er zij. Concurrenten van de S die wel AMOLED bieden.
In sommige filmpjes kun je zien dat ik meerdere keren op de capacitieve knopjes moet drukken, een minpunt heb ik aangegeven dat ik de knopjes wat stug vind. Op dit punt zou ik hardwarekeys preferere. Mogelijk is het gewoon wennen hoor ;-).
Hm.. ivm die knopjes: ik vraag me af of dit beter zou werken op de Experia P. Daar bevinden de effectieve 'buttons' zich op die transparante balk (je moet dus echt op het ikoontje drukken). Bij de S en de U zijn het die kleine puntjes boven de transparante balk.

Update: volgens Xperiablog is dit inderdaad het geval \o/

[Reactie gewijzigd door pleinolijf op 5 maart 2012 12:38]