Samsung Galaxy S WiFi 5.0 8GB Wit Review

Door mr32 15 oktober 2012, laatste update op 15 oktober 2012, 18.259 views

Samsung Galaxy S WiFi 5.0 8GB Wit

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Scherm
  • Geringe maar actieve community op XDA-developers
  • Verwachte Jelly Bean ROM

Minpunten

• Geen HDMI aansluiting
  • Sommige apps kunnen niet worden ge´nstalleerd omdat het geen telefoon is (tenzij het geroot is)

Geluidskwaliteit Score: 5

Ik was op zoek naar een apparaat wat tussen een Smartphone en een tablet in zat. Ik wilde geen smartphone, aangezien ik nooit bel of sms en ook zeker nooit overal online hoef te zijn. Een tablet viel eigenlijk ook af, gezien die buiten mijn budget vielen.
Ik zat zelf te denken aan een alternatief van de populaire iPod Touch van Apple. Zelf heb ik niet zo'n hoge pet op van Apple, dus ik had liever iets anders. Ik kwam met toeval dit apparaat tegen, wat eruit zag als een smartphone, en gebruikt kon worden als een tablet gezien zijn grootte. Daar komt nog bij dat ik hem voor een hele mooie prijs heb kunnen bestellen bij Midi-Media; Voor maar Ą180,- !
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, je krijgt veel meer waar voor je geld dan je krijgt met een iPod Touch.

Algemene uitrusting
De Samsung Galaxy S Wifi 5.0 (of de Galaxy Player 5.0) heeft – zoals de naam al zegt – een 5 inch capacitief touchscreen. Onder de glasplaat zit een WVGA TFT-LCD scherm. Dit is meteen het eerste verschil met de 4 inch versie en de smartphone variant, die – achtereenvolgens – een Super LCD en een Super-Amoled display hebben.
Verder is het vrij standaard uitgerust. Het bevat een VGA frontface camera, een 3.2 megapixel camera op de achterkant met een LED-flitser. Aan de binnenkant zitten een Wifi-b/g/n chip, (linaire) Acceleratie sensor, Magnetisch veld sensor (3 assen), OriŰntatie sensor, Zwaartekrachtssensor, rotatiesensor, Bluetooth v3 en een FM ontvanger
Qua knoppen hebben ze het rustig gehouden. Dat is precies hetzelfde als alle galaxy toestellen: Een on/lock knop, een volume knop en de home knop. Daarnaast zitten nog twee tiptoetsen voor het menu en de terug knop. Opvallend is dat de 3,5mm Jackplug aansluiting aan de onderkant zit. Wat makkelijker zit in de broekzak als je muziek aan het luisteren bent. Je hoeft het toestel er dan niet onhandig in frommelen. Verder heeft het nog een micro-usb aansluiting, die gebruikt wordt door de oplader en de usb kabel.
Dan de wat technischere systeem gegevens. Samsung heeft er zijn eigen Hummingbird (S5P-C111) 1gHz single core processor in gestopt in combinatie met 377mb RAM. De accu (een li-ion) heeft een capaciteit van maar liefst 2500mAh, wat goed is voor flink wat vermaak!
De opslagcapaciteit is varierend van 8 tot 16gb en kan met maximaal 32gb worden uitgebreid. Van het intern geheugen moet wel 2gb worden afgetrokken vanwege het systeem.
Het ge´nstalleerde systeem is uiteraard Android Froyo (v2.2.2) en kan d.m.v. Samsung Kies worden geupdatet naar Gingerbread (2.3.5).
Een leuke toevoeging is dat hij ook nog eens in het zwart verkrijgbaar is. Wat opvallend is, aangezien de dat met de eerste generatie Galaxy S telefoons dat niet het geval was.

Beeldkwaliteit
Het beeldscherm is van zeer goede kwaliteit, ondanks het een VGA scherm is met 'maar' 800x480 pixels. De kleuren zijn in volle helderheid erg mooi en natuurlijk. Er heerst geen zweem over het scherm, wat je met soms wel eens met andere schermen hebt. De resolutie had van mijn part wel iets hoger gemogen. Aangezien het scherm bijna even groot is als de Samsung Galaxy Note die een resolutie heeft van 1280x800 met een 5.3 inch scherm. Desalniettemin is het scherm geweldig om spelletjes op te spelen, films op te kijken of andere activiteiten op uit te voeren.
Het touchscreen reageert als alle andere Samsung smartphones en tablets. Direct. Hij ondersteunt multitouch met maximaal 4 aanraakpunten; Wat genoeg is.
Het scherm heeft verder een uitstekende kijkhoek, iets wat mij echt verbaasde. Met volle helderheid kun je vanuit een bepaalde hoek erg goed werken, en de kleuren verbleken alleen maar een beetje. Geen zweem of kleurveranderingen.
Verder vraag je je vast af, is dit ding net zo onhandig groot als de Note? Ja en nee. Dit scherm kan niet bedient worden met ÚÚn hand, tenzij je hele grote handen hebt. Het fijnste werkt dan ook – wat een verrassing – met twee handen.

De globale niet exacte kijkhoek op volle helderheid

Geluidskwaliteit

Dit apparaat – ik weet nog steeds niet hoe ik het moet noemen: een smartphone, tablet of semi-tablet – wordt door Samsung vooral gepromoot als een multimedia device. Veel anders kun je er ook niet mee. Samsung overdrijft hiermee zeker niet mee. Je zou misschien gedacht hebben dat dit gewoon een smartphone zonder gsm module is. Nee dat is het zeker niet. Samsung heeft wel degelijk aandacht besteed aan de geluidskwaliteit, en die is hoorbaar anders in vergelijking met andere smartphones met dezelfde oortjes. De voorge´nstalleerde muziekspeler bevat een equalizer van SoundAlive. Deze equalizer is goed. Echt goed. Je hebt de mogelijkheid om hem op diverse modi te zetten. Hieronder hebben we bijv: Auto, Normal, Vocal, Instrument, Tweeter, Big Bass, cafe, Concert en twee user presets. Ik gebruik vooral de Auto mode, die per nummer bepaalt welke preset er geschikt is voor de af te spelen track. In bijna alle gevallen kiest hij de beste. De geluidsweergave van Samsungs eigen in-ear oortjes (die je er standaard bij krijgt) is in combinatie met de equalizer perfect en gebalanceerd.
De geluidskwaliteit van de stereospeakers op de achterkant is acceptabel. Niet geschikt om muziek mee te luisteren, maar perfect om spelletjes mee te spelen of een een filmpje te bekijken. Deze speakers kunnen flink wat geluid produceren maar klinken niet te schel. Een vooruitgang is er zeker wel.

Bouwkwaliteit en afwerking
Daarover mag ik ook niet klagen. Het is weliswaar een blok plastic met een glazen plaat over het scherm, maar dat neemt niet weg dat dit apparaat ongelooflijk stevig en solide aanvoelt. De witte achterkant kan er niet af, waardoor de accu (waarschijnlijk) niet vervangbaar is. De achterkant is wel wat gevoelig voor vetvlekken. Net als het scherm. Een microvezel doekje of een brillen doekje is dan ook geen overbodige luxe. Na een potje Fruit Ninja is het wel degelijk nodig om het even schoon te maken. Bij een lage helderheid van het scherm zijn de vetvlekken wel hinderlijk.
Dan heb je nog het afscherm klepje voor het micro-SD slot. Bij veel apparaten is dat een fragiel klepje, wat na twee keer openen op afbreken staat. Hier hebben ze een degelijk afdekplaatje gemaakt, wat vastgeklikt zit in de behuizing.

Performance
Tegenwoordig is de performance van tablets en smartphones ook een belangrijke categorie met de reviews. Je zou zeggen bij het zien van de specificaties dat dit apparaat niet geweldig presteert op grafisch gebied, met maar een 1gHz single core processor en maar 377mb geheugen. Toch moet ik zeggen dat dit apparaat wel degelijk beter presteert dan de Samsung Galaxy S II, Note en LG Optimus 2x speed.
Ten eerste gaat het scrollen veel vloeiender. Bij de zojuist genoemde apparaten heb je wel eens last van een hapering. De reden hiervoor kan ook komen omdat ik gebruik maak van een redelijk strak afgestelde Easy Task Killer, die alle onnodige achtergrond apps regelmatig de nek omdraait.
Dan de games. Ik heb zelf nog geen games ontdekt waar dit apparaat moeite mee had. Af en toe heb je wel wat lag, door achtergrond apps. Dat is natuurlijk het gevolg van het ontbreken van een tweede core en extra werkgeheugen. Je kunt er mee multitasken, maar er is een grens.
Gelukkig komt die lag maar zelden voor. Hier een mooi voorbeeld. Dit apparaat is in mijn vriendenclub de enige die Linerunner zonder enkele vertraging kan draaien. Die anderen hebben de LG optimus 2x speed en de Galaxy S II. Met diverse benchmarks valt dit apparaat wel duidelijk door de mand. Daar scoort hij ronduit slecht. Maar een benchmark zegt niks over het gebruiksgemak en de snelheid bij normaal gebruik. Hier de resultaten van diverse benchmarks:
AnTuTu Quadrant
S WiFi : 3036 1811
S 1: 3007 2270
S 2: 5941 3831

Software
Dit toestel is (zoals gebruikelijk met Samsung) uitgerust met Android Froyo, die geupdated kan worden naar Gingerbread. Samsung levert het af met zijn Touchwiz interface, iets wat helemaal niet slecht werkt, en erg overzichtelijk is. Verder worden er diverse apps voorge´nstalleerd, die ook niet te verwijderen zijn (bloatware). Onder deze apps vallen: Google's eigen apps, Allshare, Thinkfree Office, Samsung Apps, Social Hub en Samsung TV Remote.
Samsung heeft keurig alle smartphone apps eruit gehaald, bijv. de apps die nodig zijn om te bellen en te sms'en. Helaas is dat niet heel erg zorgvuldig gebeurd. Ze zijn voor het zicht verwijderd, maar onderhuids merk je ze nog wel. Easy Battery Saver meldt dat na een halve dag gebruik 60 tot 70% van de accucapaciteit wordt verbruikt door “Cell Standby”. Na even googlen kom je erachter dat dat een onderdeel van Android is dat continu wacht op inkomende telefoon of sms berichten. De enige manier waarop dat kan worden voorkomen is door het toestel te rooten en de apk files die daar verantwoordelijk voor zijn handmatig te verwijderen. I.v.m. de garantie heb ik dat nog niet gedaan.
Daar komt nog bij dat je sommige software niet eens kan installeren. Voorbeelden hiervan zijn apps als de nieuwe Go Locker. Sinds die ondersteuning voor telefoon berichten hebben, kan het niet ge´nstalleerd worden, omdat het geen berichten kan ontvangen. Dit zul je met meer apps tegenkomen. Als je deze via een omweg download (just google it O-) ) werken de apps gewoon goed. Ook omdat hier geen gyroscoop in zit, kunnen apps als Froggy Jump niet worden ge´nstalleerd, ook deze app werkt gewoon als je het apk bestand installeert.
Als laatste hierover wil ik nog zeggen dat het nog onduidelijk is of Samsung de eerste Galaxy serie een update gaat geven naar Android ICS. Ik zelf hoop het wel heel erg, aangezien dat wel eens een performance boost zou kunnen betekenen.

Mobiliteit en Accuduur
Dit toestel heeft hetzelfde probleem als de Samsung Galaxy Note. Hij zal niet in elke broekzak passen. De behuizing is ook relatief dik, vergeleken met andere toestellen. Dit komt toch op een dikke 10mm. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het scherm en de accu die aanwezig zijn. Het is het dan ook wel waard, want zowel de accu als het scherm doen het erg goed. De accu gaat lang mee. Ik kan er gemiddeld 2 dagen op doen, met regelmatig gebruik. Als android wat verder uitgekleed wordt (met name de cell standby) kan dit nog wel eens wat meer worden. Opladen gaat via Samsungs eigen oplader, die voor alle Galaxy toestellen gebruikt wordt.

De nieuwe Galaxy Player?
Zoals je eerder al op Tweakers.net hebt kunnen lezen, gaat Samsung binnenkort een nieuwe versie van de Galaxy Player in de verkoop zetten. Nu is de vraag: "Wat vind jij, vind je dat we moeten wachten met de aankoop?" natuurlijk wel een erg logische vraag na het lezen van het artikel.
De aanpassingen die Samsung heeft gemaakt zijn niet zo groot als de overstap van Galaxy S 1 naar Galaxy S 2. De behuizing verandert bijna niet (bij de witte variant wordt de voorkant ook wit). Wat er wel verandert is de processor, wat hoogst waarschijnlijk een Exynos gaat worden, wat een rappe 1GHz dual-core van Samsung zelf is. Deze wordt op dit moment ook al toegepast in de andere S/Note enz. toestellen. Verder krijgt de camera een update (van 3.2 naar 5MP) en krijgt het een minimum geheugen van 32GB (en 64GB). De uiteindelijke prijs wordt verwacht tot rond de Ą300,-.
Ik ben hier heel kort over. Het is veel te duur. Op dit moment is deze huidige versie nog voor op z'n minst Ą100 goed koper te koop (Ą180 is het laagst), en het enige verschil is een dual-core processor en een betere camera. Daar hoef je van mij niet voor met een nieuwe versie aan te komen zetten. Voor de camera heb je net zo goed een echte compact camera, en de processor verbeterd alleen het multitasken... Ik zeg: kopen nu het nog kan!

Rooten
Ondertussen heb ik dit toestel ook geroot. Voor diegenen die niet weten wat het is: Rooten lijkt voor de meeste mensen op jailbreaken. Je geeft jezelf meer vrijheid op het OS. Met Android gaat dat een stap verder dan dat het met iOS kan. Met Android geef je jezelf Root (superuser) rechten, wat eigenlijk hetzelfde is als de 'su' of 'sudo' functie in Linux systemen.

Het was nog een hele klus om dit voor elkaar te krijgen op dit toestel, aangezien het niet zo'n enorme community heeft als de GT-I9000 (Galaxy S 1). Daarnaast werd het me nog eens extra bemoeilijkt omdat ik het systeem had laten updaten naar versie 2.3.6. Vanaf die versie werken programma's als SuperOneClick (die bijna alle toestellen kunnen rooten zonder moeite) niet meer. Uiteindelijk moest de Kernel en eventueel de ROM dus via Odin3 (flash tool voor Samsung Galaxy toestellen) geflashed worden. Omdat ik graag Whatsapp wilde draaien op dit toestel, moest er ook gelijk een custom ROM opgezet worden.

Na een dagje puzzelen is dit allemaal uitstekend verlopen. Ik heb er een RJ kernel op draaien met de WT ROM. Maar, wat zijn nu de voordelen van Rooten met dit apparaat, want je laat er wel je garantie mee vallen...

Dit is heel simpel. Dit toestel heeft een 5inch scherm met een resolutie van 480x800. Beetje laag voor zo'n scherm als je het vergelijkt met toestellen als de Note die een resolutie van 1280x720 hebben voor een schermdiagonaal van 5.3" (correct me if I'm wrong ;) ). Als je root rechten hebt, kun je de pixeldichtheid virtueel verhogen. Android wordt dan wijsgemaakt dat het scherm groter is, en wordt dan op een andere resolutie ingesteld. Het grote voordeel hiervan is, dat er dus ook meer op het scherm past.

[EDIT]: Dit toestel draait ondertussen op Android 4.0.4 (alias ICS). Het werkt veel sneller dan Gingerbread (2.3.x), en spellen als Dead Trigger draaien zijn zelfs speelbaar! Camera en hardware acceleratie werken niet (Chrome werkt dus niet), en flash krijg ik ook niet aan de praat. Linkje naar de ROM
http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000010.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000006.jpg
Vergelijking van de twee resoluties. De eerste heeft een resolutie van 480x800, de tweede van 576x960.
http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000009.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000002.jpg
Ten tweede wordt er nu enige aandacht aan de processor besteed. SetCPU stelt op dit moment de CPU multiplier in op diverse snelheden voor diverse omstandigheden. De kloksnelheden worden in rust (scherm uit) terug gebracht naar 100 tot 400 MHz (950mV tot 1050mV) en in actie tussen 100 tot 1200MHz (max 1300mV). En het verschil is te merken, in zowel de batterij duur (die bij normaal gebruik nu veel langer meegaat) als reactiesnelheid. Apps starten net iets sneller op, de galerij laadt zijn foto's net iets sneller enz. Als je veel spelletjes speelt, is de batterij wel sneller leeg...

http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000004.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000012.jpg
SetCPU en LCD Resolution

[EDIT 15 oktober 2012]: Ik heb ondertussen een uitleg geschreven over hoe je dit toestel kunt rooten en whatsapp moet installeren. Hiervoor verwijs ik naar mijn reactie op deze review. Het goede nieuws is dat de devs op XDA-developers.com erin geslaagd zijn Jelly Bean te laten booten. Op dit moment zijn ze druk bezig om het stabiel te krijgen, en om alle toeters en bellen (denk aan bluetooth, camera) aan de praat te krijgen. Dit is als ongelooflijk goed nieuws te beschouwen, want de huidige android versie (2.3.6) is gewoonweg traag vergeleken met ICS of nog niet eens te spreken of wat het met JB zou kunnen zijn!

Overige informatie
Het apparaat wordt geleverd in een klein wit doosje. In het doosje zit het volgende:

• Het toestel
  • Samsungs eigen in-ear oortjes met 3 paar verschillende opzetstukjes
  • De oplader
  • Usb naar Usb-micro kabel
  • Garantie handleiding
  • Korte handleiding

Kortom:
Dit apparaat is perfect voor iedereen die geen duur abonnement wil afsluiten maar toch van Androids pracht en praal wil genieten. Voor deze prijs (Ą180) krijg je enorm veel waar voor je geld. Door de lage schermresolutie is het wat minder geschikt om echt tablet werk mee te doen. Sites zijn goed te bezoeken, maar om een tekst document vol te schrijven voldoet deze resolutie echt niet. Verder is de geluidskwaliteit overduidelijk beter dan alle andere portable media players die ik in mijn leven ooit heb gehoord. Echt een aanrader voor de Apple haters, en de android lovers!
En mocht je de resolutie irritant vinden, dan is een root zeker een aanrader, want het maakt het gebruik van dit toestel vele malen leuker!

Overige Foto's & Video's

Hieronder zijn een viertal foto's te vinden. Ik heb er meer, dus als je ze wilt zien, laat het horen! Ook vragen en/of opmerkingen zijn altijd welkom.

Verder hier nog op aanvraag van banemus een filmpje van de gaming performance:

Heb jij ook een Samsung Galaxy S WiFi 5.0 8GB Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-172072+112+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Voor zover heb ik al je stappen zorgvuldig gevolgd, maar mn MP4 werkt niet goed meer. Het downloaden van de ROM voor WhatsApp lukt nog, maar ik krijg het bestand niet op mn MP4.
De MP4 blijft continu herstarten, zowel aangesloten als niet aangesloten op de pc.
Ik heb een back-up gemaakt volgens het menu van de kernel (oid, ik ben nog niet zo bekend met rooten), maar hij wou vervolgens niet nog een back-up op de SD-kaart maken.
Wat nu? Het enige dat ik nu nog met mn MP4 kan is naar het kernel-menu en daar een beetje rondkijken...
Hoi, dit kan zijn omdat er op dat moment geen ROM in het geheugen staat, waardoor hij direct in Recovery Mode reboot. Het weigeren van het maken van de backups is simpel op te lossen door het eens te proberen met een andere of grotere SD-kaart, daarnaast kunnen ook diverse wipes en fixes (kijk eens in het advanced menu) het nodige aan problemen oplossen. Helaas is je beschrijving niet duidelijk genoeg om het precieze probleem te kunnen aanstippen, daar heb je iets meer informatie voor nodig... Veel succes, en laat maar weten wanneer je hulp nodig denkt te hebben.
he bedankt voor de snelle reactie. Maar is inmiddels gelukt. Had het kernel bestand zoals aangegeven al zelf uitgepakt.
Nu is toestel geroot, whatsapp geinstalleerd maar helaas geeft hij dan nog steeds aan tablets worden momenteel niet ondersteund.
Bij jou deed hij het wel. enig idee. Ik heb voor de rest je verslag keurig gevolgd.

groet Andre
Om zeker te zijn dat Whatsapp zou moeten werken zou je het volgende kunnen proberen: Installeer deze app en kijk of er een vrij lange cijfercode uitkomt (ik dacht 15 cijfers). Is dit niet het geval, dan is er bij de installatie van de ROM iets niet goed gegaan.

Tijdens het installeren van de ROM, moet je gaan voor de custom installation, en moet je vooral de device ID hack niet overslaan. Ik durf met een grote zekerheid te zeggen dat het daar is fout gegaan. Veel succes, en mocht het nog niet werken, hoor ik het graag van u!
hallo

heb de kernel gedownload maar hij ziet geen tar bestand in odin?
Enig idee wat ik verkeerd doe?
Mag ik vragen welke kernel u precies wilt installeren?
Bedankt voor de duidelijke beschrijving Hoe dit apparaat te flashen.

Vraagje: na het flashen van mijn speler zoals beschreven werken mijn instellingen en back toets niet meer waardoor ik niet meer kan navigeren. Heb jij een idee wat daarvan de oorzaak is en hoe ik dit kan verhelpen?
Waarschijnlijk werkt de menu knop ook niet? Wat je kunt proberen is Noisyfox' button patch te flashen. Als die niet werkt is het een fout van de ge´nstalleerde ROM. Het is sowieso een systeemfout, aangezien het flashen geen invloed zou moeten hebben op de onderdelen.
Het is prima dat je de iPod Touch niks vindt, maar zoals ik lees en zie doe jij dingen die een Apple gebruiker nooit zal doen, en hoeft te doen rooten, cpu overklokken, font size instellen, gelukkig neemt Apple al dit soort dingen uit handen. Simpel weg omdat dit soort dingen niet nodig zijn.

Ik wil een auto waarmee ik van A naar B kom, ik wil niks hoeven te tunen.
Dat klopt, eeder zijn eigen smaak natuurlijk, het is niet voor niets dat de iPods, iPhones en iPads zo populair zijn geworden: het werkt namelijk gewoon. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat dit geen prima alternatief is, ook voor degene die toch willen dat het gewoon werkt. Je kunt er immers gewoon dezelfde dingen mee doen als een iPod, het hoeft allemaal niet... ;)
Hoi Allemaal,

Hierbij even een wat uitgebreidere reactie betreffende het Rooten van dit apparaat. Ik heb op dit moment niet de beschikking tot een eigen website, dus doe ik het maar even zo.

Voor je hieraan begint moet je jezelf natuurlijk eerst afvragen ˇf je wel wilt rooten. Garantie vervalt als je toestel geroot is!

Wat zijn de voordelen?
  • Je hebt volledige controle over je apparaat
  • Je kunt snellere custom ROMs installeren die meer mogelijkheden bieden en beter preseteren dan Samsungs ROM
  • Je kunt je ROM helemaal aanpassen naar jou smaak, met eigen (boot)animaties, thema's, enz.
  • Je kunt veiliger werken, door bijv. een ad-blocker te installeren en regelmatig backups te maken met Titanium Backup
Wat heb je nodig?
  • Een Windows of Linux computer (ik leg het uit met Windows als systeem)
  • Je usb-drivers voor de Galaxy S WiFi, dit door Samsung KIES te installeren of door deze te installeren
  • Je toestel met een werkende micro-usb kabel (heel belangrijk!)
  • Geduld en geen vrees }>
  • Een goed opgeslagen backup van AL JE GEGEVENS
Daar gaan we dan!
Eerst nog een kleine noot voor we gaan beginnen. Ik leg hier de moeilijke variant van uit. Waaorm? Heel simpel, omdat dit de enige oplossing was die bij mij werkte. Er zijn meer mogelijkheden om dit te doen, maar die werken geen van alle bij de laatste firmware van de Internationale versie (met fysieke home knop). Heb je die update (naar 2.3.6) niet ge´nstalleerd? Kijk dan eerst of dit werkt...

Heb je je systeem wel geupdatet of werkt de vorige variant niet?, dan kun je hier gerust verder lezen. Om te beginnen moet je eerst Odin3 installeren. Odin is een kleine applicatie die speciaal voor Samsung toestellen is ontwikkeld, en om informatie rechtstreeks naar het intern systeem geheugen te schrijven. Het is een enorm krachtig programma, dus volg mijn aanwijzingen goed op, want fouten willen we absoluut niet hebben!

Voor we beginnen, gaan we eerst de kernel bestanden downloaden. De kernel bevat Clockworkmod, wat een uitgebreidere recovery mode is. Met deze recoverymode kun je ROMs installeren, verwijderen, partitioneren, backuppen enz. Er vanuitgaande dat iedereen de Internationale variant heeft (de YP-G70) gaan we het volgende bestand downloaden. Download hier de 'Kernel r14 (Odin)'. Dit zou een .tar bestand moeten zijn.

Open Odin3 in administrator mode. Sluit je apparaat aan je computer en schakel het uit. Als alles goed is, kun je je apparaat in download mode gaan zetten. Download mode is een mode die Samsung gebruikt om de ROM te updaten ed, en waar de community 'misbruik' van maakt om in het intern geheugen te komen }> . Om hierin te komen, houd je de volume - (de onderste dus) en de power/lock knop ingedrukt. Uiteindelijk zou er een gele driehoek moeten verschijnen op het scherm. Dit betekend dat alles klaar is om te flashen. Als het eerste vakje in Odin3 geel is, ben je er helemaal klaar voor.

Zet een vinkje in het vakje PDA en klik op de knop die erachter staat. Open het bestand wat je zojuist gedownload hebt. Raak verder geen enkele andere instellingen aan. Klik op START om te gaan flashen, na wat bloedstollende seconden/minuten zou het eerste vakje groen moeten kleuren met de tekst Succes, en zou het apparaat moeten rebooten.

Je hebt nu met succes Rumirands kernel geflasht. Hier zul je in eerste instantie geen ergen in hebben, aangezien het een kernel is, en geen ROM. Nu gaan we dus de eerste ROM flashen, met behulp van ClockWorkMod (CWM). Aangezien het voor de meeste mensen het doel is, om WhatsApp te installeren, gaan we beginnen met een ROM die daar voor is aangepast (met de deviceID hack, zonder die hack is het niet mogelijk om Whatsapp te installeren).

Download WT's ROM. Sla dit bestand op je interne geheugen, of je sd-kaart van je apparaat (ongeveer 200mb). Zorg er opnieuw voor dat je al je bestanden geback-upt hebt, het is erg vervelend als je je gegevens kwijt zou raken als het fout gaat (intern geheugen en SD-kaart worden niet geformatteerd, maar zekerheid boven alles!). Sluit je apparaat weer af, en start hem opnieuw op in Recovery Mode, dit doe je door je Volume + (de bovenste) en je power/lock knop ingedrukt te houden tot het Samsung logo verschijnt. Na een aantal seconden krijg je de interface van CWM te zien.

Nu wordt het even serieus. Dit proces heb ik al honderden keren gedaan, het moet namelijk voor de installatie van welke ROM dan ook gebeuren. Navigeren in CWM doe je d.m.v. de volume + en - knoppen. Selecteren doe je met je Powerknop of home knop (de laatste is niet aan te raden, omdat die problemen kan veroorzaken, vraag me niet waarom!).
Voor je iets gaat doen, kun je nadenken of je een systeembackup wilt maken, dit doe je door naar 'backup and restore' te gaan, en te backuppen naar je (interne) sd-kaart. Mocht het fout gaan, kun je je vorige systeem eenvoudig weer terug zetten.
Om te beginnen doe je een data/factory reset. Dit gooit je hele systeempartitie leeg. Vervolgens leeg je je Cache partitie. Hierna ga je naar het menu 'advanced', waarin je je Dalvik cache leegt. Als je dit allemaal gedaan hebt, kun je je ROM gaan flashen.

Ga terug naar het hoofdmenu, en navigeer naar 'install zip from sdcard'. Zoek je zip bestand die je gedownload hebt (in internal sd-card of sd-card) en geef aan dat je die echt wil installeren.

Nu zal de installer (niet aanwezig bij elke ROM) starten. Handel alles af, zorg daarentegen wel dat je de custom setup kiest, anders mis je de implementatie van je deviceID hack (of IMEI hack). Na de reboot kun je via de site van whatsapp whatsapp downloaden en installeren. Alles spreekt voorzich vanaf hier.

Als je vervolgens naar een andere ROM wilt (heel begrijpelijk, ik heb ze allemaal al zo'n beetje geprobeerd :) ), zorg dan dat je met Titanium Backup een backup van whatsapp maakt. Hierdoor kun je whatsapp gewoon blijven gebruiken, ongeacht of er een IMEI nummer aanwezig is.

Veel succes! en mochten er vragen zijn, kun je die altijd stellen. ROMs kun je vinden op XDA-developers.com. Op dit moment zijn ze zelfs bezig met Jelly Bean, die hoogst waarschijnlijk snel gaat komen als ROM (ookwel Cyanogenmod 10)! Ik zou zeggen: kijk er eens rond, want er is veel leuk speelgoed te vinden!

mr32
Hoef je alleen maar die ROM te installeren om whatsapp te kunnen downloaden of vooraf nog meer?
Sorry als ik nu dom overkom hoor maar als je alleen dat hoeft te doen denk ik dat het moet lukken. :$
Mweeeh ik baal echt!
Ik wil dit toestel zooo graag hebben, maar ik baal echt dat je niet kunt whatsappen.
En aangezien het door bijna iedereen afgeraden wordt om hem te rooten..
Ik vind het echt heel jammer! :(
Geen idee waarom ik dit vertel maar ik wou het gewoon even kwijt ofzo denk ik.
Heeft iemand verder nog advies of zoiets?
Of iemand die toch uit wil leggen hoe je moet rooten? Vast heel lastig om uit te leggen maarja ik wil het echt heeel graag

[Reactie gewijzigd door MoniekM op 6 oktober 2012 00:16]

Ik zal zo snel mogelijk een uitleg plaatsen voor het rooten van dit toestel. Als je niet weet hoe je dit moet doen, kan dit er er heel lastig en gevaarlijk uitzien. Maar als je doet wat je moet doen,heb je snel succes!
Het is me gelukt hoor. Ik moest inderdaad custom kiezen. En dan ID hack kiezen en
I900 kiezen bij iets anders. SUPER BEDANKT. met deze mogelijkheid is de samsung
galaxy s wifi 5.0 wat mij betreft weer wat meer waard
Mag ik je 1 tip meegeven? Ik maak van die whatsapp installatie een backup met titanium backup en sla die ergens ook op je pc op. Mocht je ooit naar een andere rom gaan, zit je niet zonder whatsapp, want titanium backup zet de instellingen ed. gewoon terug! Ookal is er geen IMEI nummer, whatsapp blijft dan gewoon werken :D
Ik kan me herinneren dat ik moest kiezen tussen custom en nog iets en ik weet niet meer welke ik genomen heb, ik zal het opnieuw doen en dan custom kiezen

LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True