Samsung Galaxy S WiFi 5.0 8GB Wit Review

Door mr32 15 oktober 2012, laatste update op 15 oktober 2012, 17.168 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Scherm
  • Geringe maar actieve community op XDA-developers
  • Verwachte Jelly Bean ROM

Minpunten

• Geen HDMI aansluiting
  • Sommige apps kunnen niet worden ge´nstalleerd omdat het geen telefoon is (tenzij het geroot is)

Sub-beoordelingen

Geluidskwaliteit Score: 5
Veelzijdigheid Score: 4

Ik was op zoek naar een apparaat wat tussen een Smartphone en een tablet in zat. Ik wilde geen smartphone, aangezien ik nooit bel of sms en ook zeker nooit overal online hoef te zijn. Een tablet viel eigenlijk ook af, gezien die buiten mijn budget vielen.
Ik zat zelf te denken aan een alternatief van de populaire iPod Touch van Apple. Zelf heb ik niet zo'n hoge pet op van Apple, dus ik had liever iets anders. Ik kwam met toeval dit apparaat tegen, wat eruit zag als een smartphone, en gebruikt kon worden als een tablet gezien zijn grootte. Daar komt nog bij dat ik hem voor een hele mooie prijs heb kunnen bestellen bij Midi-Media; Voor maar Ą180,- !
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, je krijgt veel meer waar voor je geld dan je krijgt met een iPod Touch.

Algemene uitrusting
De Samsung Galaxy S Wifi 5.0 (of de Galaxy Player 5.0) heeft – zoals de naam al zegt – een 5 inch capacitief touchscreen. Onder de glasplaat zit een WVGA TFT-LCD scherm. Dit is meteen het eerste verschil met de 4 inch versie en de smartphone variant, die – achtereenvolgens – een Super LCD en een Super-Amoled display hebben.
Verder is het vrij standaard uitgerust. Het bevat een VGA frontface camera, een 3.2 megapixel camera op de achterkant met een LED-flitser. Aan de binnenkant zitten een Wifi-b/g/n chip, (linaire) Acceleratie sensor, Magnetisch veld sensor (3 assen), OriŰntatie sensor, Zwaartekrachtssensor, rotatiesensor, Bluetooth v3 en een FM ontvanger
Qua knoppen hebben ze het rustig gehouden. Dat is precies hetzelfde als alle galaxy toestellen: Een on/lock knop, een volume knop en de home knop. Daarnaast zitten nog twee tiptoetsen voor het menu en de terug knop. Opvallend is dat de 3,5mm Jackplug aansluiting aan de onderkant zit. Wat makkelijker zit in de broekzak als je muziek aan het luisteren bent. Je hoeft het toestel er dan niet onhandig in frommelen. Verder heeft het nog een micro-usb aansluiting, die gebruikt wordt door de oplader en de usb kabel.
Dan de wat technischere systeem gegevens. Samsung heeft er zijn eigen Hummingbird (S5P-C111) 1gHz single core processor in gestopt in combinatie met 377mb RAM. De accu (een li-ion) heeft een capaciteit van maar liefst 2500mAh, wat goed is voor flink wat vermaak!
De opslagcapaciteit is varierend van 8 tot 16gb en kan met maximaal 32gb worden uitgebreid. Van het intern geheugen moet wel 2gb worden afgetrokken vanwege het systeem.
Het ge´nstalleerde systeem is uiteraard Android Froyo (v2.2.2) en kan d.m.v. Samsung Kies worden geupdatet naar Gingerbread (2.3.5).
Een leuke toevoeging is dat hij ook nog eens in het zwart verkrijgbaar is. Wat opvallend is, aangezien de dat met de eerste generatie Galaxy S telefoons dat niet het geval was.

Beeldkwaliteit
Het beeldscherm is van zeer goede kwaliteit, ondanks het een VGA scherm is met 'maar' 800x480 pixels. De kleuren zijn in volle helderheid erg mooi en natuurlijk. Er heerst geen zweem over het scherm, wat je met soms wel eens met andere schermen hebt. De resolutie had van mijn part wel iets hoger gemogen. Aangezien het scherm bijna even groot is als de Samsung Galaxy Note die een resolutie heeft van 1280x800 met een 5.3 inch scherm. Desalniettemin is het scherm geweldig om spelletjes op te spelen, films op te kijken of andere activiteiten op uit te voeren.
Het touchscreen reageert als alle andere Samsung smartphones en tablets. Direct. Hij ondersteunt multitouch met maximaal 4 aanraakpunten; Wat genoeg is.
Het scherm heeft verder een uitstekende kijkhoek, iets wat mij echt verbaasde. Met volle helderheid kun je vanuit een bepaalde hoek erg goed werken, en de kleuren verbleken alleen maar een beetje. Geen zweem of kleurveranderingen.
Verder vraag je je vast af, is dit ding net zo onhandig groot als de Note? Ja en nee. Dit scherm kan niet bedient worden met ÚÚn hand, tenzij je hele grote handen hebt. Het fijnste werkt dan ook – wat een verrassing – met twee handen.

De globale niet exacte kijkhoek op volle helderheid

Geluidskwaliteit

Dit apparaat – ik weet nog steeds niet hoe ik het moet noemen: een smartphone, tablet of semi-tablet – wordt door Samsung vooral gepromoot als een multimedia device. Veel anders kun je er ook niet mee. Samsung overdrijft hiermee zeker niet mee. Je zou misschien gedacht hebben dat dit gewoon een smartphone zonder gsm module is. Nee dat is het zeker niet. Samsung heeft wel degelijk aandacht besteed aan de geluidskwaliteit, en die is hoorbaar anders in vergelijking met andere smartphones met dezelfde oortjes. De voorge´nstalleerde muziekspeler bevat een equalizer van SoundAlive. Deze equalizer is goed. Echt goed. Je hebt de mogelijkheid om hem op diverse modi te zetten. Hieronder hebben we bijv: Auto, Normal, Vocal, Instrument, Tweeter, Big Bass, cafe, Concert en twee user presets. Ik gebruik vooral de Auto mode, die per nummer bepaalt welke preset er geschikt is voor de af te spelen track. In bijna alle gevallen kiest hij de beste. De geluidsweergave van Samsungs eigen in-ear oortjes (die je er standaard bij krijgt) is in combinatie met de equalizer perfect en gebalanceerd.
De geluidskwaliteit van de stereospeakers op de achterkant is acceptabel. Niet geschikt om muziek mee te luisteren, maar perfect om spelletjes mee te spelen of een een filmpje te bekijken. Deze speakers kunnen flink wat geluid produceren maar klinken niet te schel. Een vooruitgang is er zeker wel.

Bouwkwaliteit en afwerking
Daarover mag ik ook niet klagen. Het is weliswaar een blok plastic met een glazen plaat over het scherm, maar dat neemt niet weg dat dit apparaat ongelooflijk stevig en solide aanvoelt. De witte achterkant kan er niet af, waardoor de accu (waarschijnlijk) niet vervangbaar is. De achterkant is wel wat gevoelig voor vetvlekken. Net als het scherm. Een microvezel doekje of een brillen doekje is dan ook geen overbodige luxe. Na een potje Fruit Ninja is het wel degelijk nodig om het even schoon te maken. Bij een lage helderheid van het scherm zijn de vetvlekken wel hinderlijk.
Dan heb je nog het afscherm klepje voor het micro-SD slot. Bij veel apparaten is dat een fragiel klepje, wat na twee keer openen op afbreken staat. Hier hebben ze een degelijk afdekplaatje gemaakt, wat vastgeklikt zit in de behuizing.

Performance
Tegenwoordig is de performance van tablets en smartphones ook een belangrijke categorie met de reviews. Je zou zeggen bij het zien van de specificaties dat dit apparaat niet geweldig presteert op grafisch gebied, met maar een 1gHz single core processor en maar 377mb geheugen. Toch moet ik zeggen dat dit apparaat wel degelijk beter presteert dan de Samsung Galaxy S II, Note en LG Optimus 2x speed.
Ten eerste gaat het scrollen veel vloeiender. Bij de zojuist genoemde apparaten heb je wel eens last van een hapering. De reden hiervoor kan ook komen omdat ik gebruik maak van een redelijk strak afgestelde Easy Task Killer, die alle onnodige achtergrond apps regelmatig de nek omdraait.
Dan de games. Ik heb zelf nog geen games ontdekt waar dit apparaat moeite mee had. Af en toe heb je wel wat lag, door achtergrond apps. Dat is natuurlijk het gevolg van het ontbreken van een tweede core en extra werkgeheugen. Je kunt er mee multitasken, maar er is een grens.
Gelukkig komt die lag maar zelden voor. Hier een mooi voorbeeld. Dit apparaat is in mijn vriendenclub de enige die Linerunner zonder enkele vertraging kan draaien. Die anderen hebben de LG optimus 2x speed en de Galaxy S II. Met diverse benchmarks valt dit apparaat wel duidelijk door de mand. Daar scoort hij ronduit slecht. Maar een benchmark zegt niks over het gebruiksgemak en de snelheid bij normaal gebruik. Hier de resultaten van diverse benchmarks:
AnTuTu Quadrant
S WiFi : 3036 1811
S 1: 3007 2270
S 2: 5941 3831

Software
Dit toestel is (zoals gebruikelijk met Samsung) uitgerust met Android Froyo, die geupdated kan worden naar Gingerbread. Samsung levert het af met zijn Touchwiz interface, iets wat helemaal niet slecht werkt, en erg overzichtelijk is. Verder worden er diverse apps voorge´nstalleerd, die ook niet te verwijderen zijn (bloatware). Onder deze apps vallen: Google's eigen apps, Allshare, Thinkfree Office, Samsung Apps, Social Hub en Samsung TV Remote.
Samsung heeft keurig alle smartphone apps eruit gehaald, bijv. de apps die nodig zijn om te bellen en te sms'en. Helaas is dat niet heel erg zorgvuldig gebeurd. Ze zijn voor het zicht verwijderd, maar onderhuids merk je ze nog wel. Easy Battery Saver meldt dat na een halve dag gebruik 60 tot 70% van de accucapaciteit wordt verbruikt door “Cell Standby”. Na even googlen kom je erachter dat dat een onderdeel van Android is dat continu wacht op inkomende telefoon of sms berichten. De enige manier waarop dat kan worden voorkomen is door het toestel te rooten en de apk files die daar verantwoordelijk voor zijn handmatig te verwijderen. I.v.m. de garantie heb ik dat nog niet gedaan.
Daar komt nog bij dat je sommige software niet eens kan installeren. Voorbeelden hiervan zijn apps als de nieuwe Go Locker. Sinds die ondersteuning voor telefoon berichten hebben, kan het niet ge´nstalleerd worden, omdat het geen berichten kan ontvangen. Dit zul je met meer apps tegenkomen. Als je deze via een omweg download (just google it O-) ) werken de apps gewoon goed. Ook omdat hier geen gyroscoop in zit, kunnen apps als Froggy Jump niet worden ge´nstalleerd, ook deze app werkt gewoon als je het apk bestand installeert.
Als laatste hierover wil ik nog zeggen dat het nog onduidelijk is of Samsung de eerste Galaxy serie een update gaat geven naar Android ICS. Ik zelf hoop het wel heel erg, aangezien dat wel eens een performance boost zou kunnen betekenen.

Mobiliteit en Accuduur
Dit toestel heeft hetzelfde probleem als de Samsung Galaxy Note. Hij zal niet in elke broekzak passen. De behuizing is ook relatief dik, vergeleken met andere toestellen. Dit komt toch op een dikke 10mm. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het scherm en de accu die aanwezig zijn. Het is het dan ook wel waard, want zowel de accu als het scherm doen het erg goed. De accu gaat lang mee. Ik kan er gemiddeld 2 dagen op doen, met regelmatig gebruik. Als android wat verder uitgekleed wordt (met name de cell standby) kan dit nog wel eens wat meer worden. Opladen gaat via Samsungs eigen oplader, die voor alle Galaxy toestellen gebruikt wordt.

De nieuwe Galaxy Player?
Zoals je eerder al op Tweakers.net hebt kunnen lezen, gaat Samsung binnenkort een nieuwe versie van de Galaxy Player in de verkoop zetten. Nu is de vraag: "Wat vind jij, vind je dat we moeten wachten met de aankoop?" natuurlijk wel een erg logische vraag na het lezen van het artikel.
De aanpassingen die Samsung heeft gemaakt zijn niet zo groot als de overstap van Galaxy S 1 naar Galaxy S 2. De behuizing verandert bijna niet (bij de witte variant wordt de voorkant ook wit). Wat er wel verandert is de processor, wat hoogst waarschijnlijk een Exynos gaat worden, wat een rappe 1GHz dual-core van Samsung zelf is. Deze wordt op dit moment ook al toegepast in de andere S/Note enz. toestellen. Verder krijgt de camera een update (van 3.2 naar 5MP) en krijgt het een minimum geheugen van 32GB (en 64GB). De uiteindelijke prijs wordt verwacht tot rond de Ą300,-.
Ik ben hier heel kort over. Het is veel te duur. Op dit moment is deze huidige versie nog voor op z'n minst Ą100 goed koper te koop (Ą180 is het laagst), en het enige verschil is een dual-core processor en een betere camera. Daar hoef je van mij niet voor met een nieuwe versie aan te komen zetten. Voor de camera heb je net zo goed een echte compact camera, en de processor verbeterd alleen het multitasken... Ik zeg: kopen nu het nog kan!

Rooten
Ondertussen heb ik dit toestel ook geroot. Voor diegenen die niet weten wat het is: Rooten lijkt voor de meeste mensen op jailbreaken. Je geeft jezelf meer vrijheid op het OS. Met Android gaat dat een stap verder dan dat het met iOS kan. Met Android geef je jezelf Root (superuser) rechten, wat eigenlijk hetzelfde is als de 'su' of 'sudo' functie in Linux systemen.

Het was nog een hele klus om dit voor elkaar te krijgen op dit toestel, aangezien het niet zo'n enorme community heeft als de GT-I9000 (Galaxy S 1). Daarnaast werd het me nog eens extra bemoeilijkt omdat ik het systeem had laten updaten naar versie 2.3.6. Vanaf die versie werken programma's als SuperOneClick (die bijna alle toestellen kunnen rooten zonder moeite) niet meer. Uiteindelijk moest de Kernel en eventueel de ROM dus via Odin3 (flash tool voor Samsung Galaxy toestellen) geflashed worden. Omdat ik graag Whatsapp wilde draaien op dit toestel, moest er ook gelijk een custom ROM opgezet worden.

Na een dagje puzzelen is dit allemaal uitstekend verlopen. Ik heb er een RJ kernel op draaien met de WT ROM. Maar, wat zijn nu de voordelen van Rooten met dit apparaat, want je laat er wel je garantie mee vallen...

Dit is heel simpel. Dit toestel heeft een 5inch scherm met een resolutie van 480x800. Beetje laag voor zo'n scherm als je het vergelijkt met toestellen als de Note die een resolutie van 1280x720 hebben voor een schermdiagonaal van 5.3" (correct me if I'm wrong ;) ). Als je root rechten hebt, kun je de pixeldichtheid virtueel verhogen. Android wordt dan wijsgemaakt dat het scherm groter is, en wordt dan op een andere resolutie ingesteld. Het grote voordeel hiervan is, dat er dus ook meer op het scherm past.

[EDIT]: Dit toestel draait ondertussen op Android 4.0.4 (alias ICS). Het werkt veel sneller dan Gingerbread (2.3.x), en spellen als Dead Trigger draaien zijn zelfs speelbaar! Camera en hardware acceleratie werken niet (Chrome werkt dus niet), en flash krijg ik ook niet aan de praat. Linkje naar de ROM
http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000010.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000006.jpg
Vergelijking van de twee resoluties. De eerste heeft een resolutie van 480x800, de tweede van 576x960.
http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000009.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000002.jpg
Ten tweede wordt er nu enige aandacht aan de processor besteed. SetCPU stelt op dit moment de CPU multiplier in op diverse snelheden voor diverse omstandigheden. De kloksnelheden worden in rust (scherm uit) terug gebracht naar 100 tot 400 MHz (950mV tot 1050mV) en in actie tussen 100 tot 1200MHz (max 1300mV). En het verschil is te merken, in zowel de batterij duur (die bij normaal gebruik nu veel langer meegaat) als reactiesnelheid. Apps starten net iets sneller op, de galerij laadt zijn foto's net iets sneller enz. Als je veel spelletjes speelt, is de batterij wel sneller leeg...

http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000004.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/shot_000012.jpg
SetCPU en LCD Resolution

[EDIT 15 oktober 2012]: Ik heb ondertussen een uitleg geschreven over hoe je dit toestel kunt rooten en whatsapp moet installeren. Hiervoor verwijs ik naar mijn reactie op deze review. Het goede nieuws is dat de devs op XDA-developers.com erin geslaagd zijn Jelly Bean te laten booten. Op dit moment zijn ze druk bezig om het stabiel te krijgen, en om alle toeters en bellen (denk aan bluetooth, camera) aan de praat te krijgen. Dit is als ongelooflijk goed nieuws te beschouwen, want de huidige android versie (2.3.6) is gewoonweg traag vergeleken met ICS of nog niet eens te spreken of wat het met JB zou kunnen zijn!

Overige informatie
Het apparaat wordt geleverd in een klein wit doosje. In het doosje zit het volgende:

• Het toestel
  • Samsungs eigen in-ear oortjes met 3 paar verschillende opzetstukjes
  • De oplader
  • Usb naar Usb-micro kabel
  • Garantie handleiding
  • Korte handleiding

Kortom:
Dit apparaat is perfect voor iedereen die geen duur abonnement wil afsluiten maar toch van Androids pracht en praal wil genieten. Voor deze prijs (Ą180) krijg je enorm veel waar voor je geld. Door de lage schermresolutie is het wat minder geschikt om echt tablet werk mee te doen. Sites zijn goed te bezoeken, maar om een tekst document vol te schrijven voldoet deze resolutie echt niet. Verder is de geluidskwaliteit overduidelijk beter dan alle andere portable media players die ik in mijn leven ooit heb gehoord. Echt een aanrader voor de Apple haters, en de android lovers!
En mocht je de resolutie irritant vinden, dan is een root zeker een aanrader, want het maakt het gebruik van dit toestel vele malen leuker!

Overige Foto's & Video's

Hieronder zijn een viertal foto's te vinden. Ik heb er meer, dus als je ze wilt zien, laat het horen! Ook vragen en/of opmerkingen zijn altijd welkom.

Verder hier nog op aanvraag van banemus een filmpje van de gaming performance:

Heb jij ook een Samsung Galaxy S WiFi 5.0 8GB Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goede en gedetailleerde review. Ik weet nu wat deze Galaxy S aan mogelijkheden in zich heeft. De foto's zijn duidelijk. Waar gebruik jij deze mini tab voor als je er niet mee kunt bellen?
Internetten, muziek, filmpjes, eigenlijk alles wat je doet als je niet belt met een smartphone.
Ik heb een Synology NAS, kun je die daar ook mee sturen/bedienen? En muziek en films streamen, lukt dat ook? Geen HDMAI maar wel een klassieke mini jack; is de "S" ook te koppelen aan een HiFi installatie. En zo ja hoe is de kwaliteit van het geluid dan?
Synology heeft een serie apps voor diverse onderdelen van zijn systeem (foto's, muziek, bestanden). Ik heb nooit geprobeerd films te streamen vanaf de NAS.

Ik koppel de "S" :P regelmatig aan mijn eigen micro-HiFi set (JVC UX-G38), en ik moet zeggen dat de kwaliteit me zeker niet tegenvalt. Op grotere installaties heb ik het nooit geprobeerd.
Mooi review, alleen is het in het begin een beetje rommelig. Maar niet mis :).

Hoe zit het met rooten, of durf je dat niet?
Dankjewel voor je reactie!
Over het Rooten: dat zou ik eigenlijk maar al te graag willen doen, het probleem is alleen dat Samsung waarschijnlijk de garantie laat vervalkent op geroote apparaten. En aangezien hij nog maar 2 maanden oud is, leek me dat nog niet zo'n goed idee...
Jep bij het rooten vervalt garantie. Maar je kan altijd nog terugdraaien. En er zijn tot nu toe nog geen problemen bevonden met rooted devices icm garanties dacht ik.
tot je toestel niet meer inschakelt door een defecte power switch of een defect scherm etc
Bij de meeste electronica vervalt de garantie als je veranderingen aanbrengt, zoals andere firmware (behalve bij officiele updates) Dus is het niet aan te raden!

Goede, uitgebreidde review!
nu dat galaxy 70 plus is aangekondigt, denk je dat dit apparaat nog steeds een goede keus is? Of zou men beter wachten voor die nieuwere versie?
Ik heb een extra stukje tussen gezet waarin aandacht wordt besteed aan de nieuwe versie. Hopelijk geeft dat antwoord op jou vraag!
Dank je wel voor je antwoord :)

Wat je er misschien ook bij kon zetten is dit:
de galaxy 5.0 heeft ongeveer een jaar geduurt tegen het hier uitkomt, dus is de vraag hoelang zal het duren voor die nieuwere versie?

Maar waarschijnlijk ga ik de 5.0 wel halen, de prijs is vrij laag. Alleen heb ik een beetje schrik dat het niet veel games gaat aankunnen. ( Ik zou het niet kopen voor games alleen maar het is altijd een leuk extratje :) )
Wil je wat zien? Dan ga ik de camera zoeken als je dat wilt... Zeg maar welke games je wilt zien.
euhm op de moment weet ik nog niet welke games er allemaal op zijn, laat anders eens de zwaarste tonen die je hebt/weet? gta 3? en heb ook ergens een gear of war ripoff tegen gekomen.

Cool dat je het wilt doen :) thx!
Ik zal kijken of ik komend weekend al aan de gang kan. Ik hou je op de hoogte!
hmm kan je ook eens kijken hoe flash er op werkt, aub?

Dit is 1 van mijn favoriete games en zou tof zijn moest het daarop ook goed werken. :)
Een enorm goede buck for money. Ik ga hem niet halen, omdat het een Samsung is, maar ik moet echt toegeven dat dat ding gewoon veel beter is dan iTouch of de Archos 43 die ik nu als PMP gebruik(naast mijn Lumia 800).
Ik neem aan dat je de nieuwe variant bedoelt? :?
Nee, bedoel gewoon deze. De nieuwe variant is idd gewoon te duur...
Ik zie op een site een goedkope silicone hoesje te koop. Volgens mij is het vooral een opberghoesje en niet ÚÚn waarmee je het apparaat kan bedienen.

Op youtube is er een hoesje te zien waarmee je de Galaxy 5.0 WiFi wel gelijktijdig kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 9 maart 2012 13:14]

Bedankt voor je duidelijke review. Sinds enkele dagen heb ik er nu een en het is inderdaad een mooi apparaat , zeker voor de 179 euro die ik ervoor betaald heb.
Wat ik me afvraag:is het de moeite waar om de firmware te upgraden?
En met moeite bedoel ik dan nog meer dan ik er nu al gehad heb om Samsung
Kies installeren (wat een ramp) en te communiceren. Heb het nu op 3 verschillende PC's met W7 premium, XP, en W7 start geprobeerd met updates, herniewd installeren en al.
Verbinden ? ho maar. En wat duurt dat installeren lang!!! nog niet eerder meegemaakt deze n software ellende. De onoverzichtelijke Samsung site en ondersteuning idem en als je op Kies googled lees je niet anders.
Ik begrijp die enthousiasme voor Samsung niet.. Als je dergelijke ervaring hebt ga je de volgende keer toch serieus over een alternatief nadenken.Een betere reclame voor Apple is niet denkbaar.
Maar goed alle waar naar z'n geld en ook zonder upgrade doet 'ie het maar Samsung voor mij niet meer.
Hartelijk dank! Ik had in het begin ook wat moeite met Kies, beetje vreemd geval. Na wat avonden prutsen was ik erachter gekomen dat je via de instellingen --> Wireless and network --> USB settings het toestel tijdelijk op "Samsung Kies" moet zetten eer hij wat doet met het aansluiten (vraag me niet waarom die instellingen op die plaats staan |:( ) . Daarna werkte alles vlekkeloos bij mij, en kon ik zonder problemen de firmware upgraden.

Wel een tip trouwens, het scheelt wel iets in performance van Android zelf, en niet alle apps ondersteunen die oude versie niet meer...
Bedankt voor je tip. Verbinding wat betreft massa-opslag had ik wel. De instelling bij Wireless network/usb settings heb ik nu ook geprobeerd maar helaas ook geen resultaat.
Ik zal t.z.t. nog wel eens proberen op de andere twee computers met XP en 7 starter waarop het eerder eveneens niet lukte. Settings op "KIES" zetten had ik al eerder ergens gelezen maar waar die instelling stond niet. Verschilt blijkbaar per apparaat of versie.Maar daar had het eveneens niet geholpen.
Google maar eens op KIES en je staat verbaasd van de velen met dit probleem.
De helpdesk kent geen probleem met Kies en wil me wel telefonisch met mij achter PC behulpzaam zijn maar met mijn ervaring met deinstalleren, herinstalleren en nog wat vreemde zaken die daar op volgen en het duurt ontzettend lang. Liever niet, ik heb er al
veel te veel tijd en energie in moeten steken en laat het voorlopig maar zo.
Misschien is het een kwestie van geluk of je pc-configuratie als het wel lukt maar
vreemd blijft het dat Samsung die zich als A-merk profileert hiermee weg komt.
Ik denk niet dat ik nog een keer in Samsung stap.
Voor tweakers met veel tijd en die het leuk vinden van alles aan het apparaat te "tweaken""OK maar de standaardfunkties horen het gewoon te doen.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013