Terug naar Reviews

HP Pavilion dm1-4000sd Review

Door erwin.heukels 9 april 2012, 8.971 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• praktisch even groot als een netbookje, maar toch de specs van een budget laptop
  • net dat beetje extra resolutie op het scherm van 1366x768 (WXGA Wide)
  • kan overweg met 1080p 60fps H264 video uit mijn videocamera
  • (let op: NIET alle formaten!, bijv 1080p MKV AC3 gaat haperen)
  • goed betaalbaar ten opzichte van de luxere ultrabooks

Minpunten

• toetsenbordje heeft geen backlight
  • beeldscherm glossy en weinig flexibel bij verschillende invalshoeken
  • wordt warm aan de processor kant
  • [update 18-3-'12]- bouwkwaliteit scharnieren matig

Sub-beoordelingen

Na een paar jaar trouwe dienst kon mijn MSI Wind u100 netbookje het niet meer allemaal aan wat ik wilde. Tijd dus voor een upgrade. Mijn spec's waren niet te ingewikkeld:
- moet 1080p 60fps video aankunnen van mijn full HD videocamera
- en dan niet alleen afspelen, maar ook kunnen bewerken (hoeft niet flitsend, maar wel kwalitatief goed)
- net iets hogere resolutie dan de 1024x600 van een 10,1" schermpje
- en toch draagbaar / bescheiden in omvang blijven
- via HDMI op mijn LCD-tv aan kunnen sluiten
- en dan ook nog eens voor een 'dubbeltje op de 1e rang'

Toen de MediaMarkt een 19% BTW-actie had dus kogel door de kerk gejaagd en de keuze gemaakt tussen een 3-tal AMD E-450 netbookjes met 12" schermpjes (Asus 1025-nog iets, een samsung en de HP dm1). Na wat wikken-en-wegen is het dus de HP geworden (Samsung was ook mooi, maar net weer wat duurder en de Asus vond ik wat minder in look-n-feel). Later bleek uit meerdere benchmarks/vergelijkingen dat de DM1 ook prima keuze was (net iets sneller dan de Asus in de meeste testen).

Na paar dagen installeren en configureren dus even mijn eerste bevindingen op een rij:
- alle verwachtingen rond verwerken van 1080p 60fps zijn waargemaakt, mits je de video afspeelt met de Windows Mediaplayer. Afspelen via Quicktime verloopt niet soepel. Ook de Windows Live Photo Gallery speelt videobestanden tijdens een slideshow wel af, maar als je dit fullscreen doet gaat ie toch haperen.
Ik ben er in elk geval blij mee, want kan nu prima mijn SDHC kaartje uit de videocamera trekken en direct op TV afspelen (H.264 mp4 1080p 60fps video). Ook bewerken met de simpele windows movie maker gaat prima. Is weliswaar geen iMovie, maar doet wat het moet doen en kan met wat geduld een prima full HD filmpje uitspugen.
[EDIT 21-feb-2012]zie reacties: er blijken bij bepaalde video-formaten toch problemen. bij het afspelen van een Blue Ray rip in 1080p MKV AC3 formaat trekt de GPU het blijkbaar niet of wordt niet goed aangestuurd. Zowel de Media Player als XBMC krijgt hem niet vloeiend afgespeeld

- formaat en behuizing zijn erg netjes. geeft gevoel van kwaliteit. ook de Beats-audio speakertjes zien er prima uit en geven een stukken beter geluid dan mijn vorig netbookje. de matgrijze behuizing is wel een magneet voor vette vingerafdrukken. had juist verwacht dat dat minder zou zijn dan de meeste hoog-glans behuizingen, maar ook hier moet je dus niet vies zijn van vettigheid of af en toe poetsen

- HDMI koppelen op TV gaat ook keurig fullscreen, dus zonder zwarte balken en dergelijke. heerlijk plug-n-play

- enige 'gemis' is dat het toetsenbordje niet backlt is, dus in het donker moet je wel 10-vinger blind tiepen

- ook valt het me op dat de linkerkant (bij de luchtkoelopeningen van de processor) aardig op temperatuur komt. is niet direct storend, maar is duidelijk hoger dan lichaamstemperatuur

- de resolutie van het beeldschermpje is stukken plezieriger dan het vorige netbookje, maar het scherm zelf verwacht wel dat je hem precies recht voor je snufferd hebt staan. onder een andere kijkhoek vallen kleuren echt weg....

- accuduur kan ik nog weinig van zeggen, maar is meerdere uren achter elkaar dus ook weer een vooruitgang. accu is wel mooi plat geďntegreerd dus de laptop heeft geen rare uitstulpingen
[EDIT 21-feb-2012] heb nu wat meer 'praktijkervaring'. Accu gaat enkele uren mee, maar bij intensief gebruik zeker geen volledige dag. Aangezien dit voor mij de privé laptop is, is dat ook geen probleem want gebruik hem met name 's avonds en in het weekeinde en dan kan dat lang genoeg zonder aan de lader te moeten. Maar als je dus een hele dag zonder lader op school wilt kunnen werken ofzo, dan is de accu wellicht te licht...

Conclusie: Weliswaar is het geen ultrabookje waar dan toch weer 2 a 3x zoveel extra neergelegd moet worden, maar ik wilde ook geen flitsende SSD, maar genoeg capaciteit om mijn hele iTunes en videobibliiotheek mee te zeulen. Kortom: voor 326,- ben ik weer heppie met mijn upgrade!

[update 21-feb-2012]check zeker ook de reviews van de dm1-4100ed. Dit is praktisch een identieke setup en daar staat ondertussen veel handige feedback in (oa hoe ik zelf mijn harddisk van 500Gb 5400rpm heb omgewisseld naar 620Gb 7200rpm, 8Gb gemonteerd en XP 64bit geinstalleerd

[update 22-feb-2012]
foto's bijgevoegd

[update 18-mrt-2012]voor reparatie retour naar HP ivm lamme scharnieren
Balen! Ben juist zo blij met mijn net-/notebookje en dan heb ik na ruim een maand een fysiek probleem met de scharnieren. Het scherm kan vrij circa 2cm heen en weer bewegen en sluit niet meer in 1x goed af. Gisteren zelf al even voorzichtig de afdekkapjes onder de achterste rubbers los gehad en gekeken en wat blijkt? De scharnieren lijken onverwoestbaar van buiten, maar dat is allemaal schone schijn. Ze zijn namelijk hol van binnen en daar zit dan een klein metalen scharniertje waar je zelf met geen mogelijkheid bij komt.

Dus originele geheugen en originele harde schijf weer netjes terug geplaatst en vandaag langs de MediaMarkt Arena. Keurig geholpen bij de servicedesk en kreeg te horen dat dat wel vaker voorkomt met dit type scharnieren en dat hij hiervoor toch echt terug moet naar HP. Ben 'm nu dus paar weekjes kwijt :-(
Uiteraard zal ik review verder bijwerken zodra probleem hopelijk weer snel opgelost is.

Nu maak ik me overigens stiekem wel een beetje zorgen over de levensduur van de DM1. Heb m nog maar een ruime maand en berg m altijd keurig op in een prima caselogic NetBook tas die er speciaal voor gemaakt is. Ofwel, zelfs met voorzichtig gebruik ging het mis. Laten we hopen dat bij montage in de fabriek de scharnieren niet goed vastgezet waren en het nu voorgoed vastgezet wordt!

[update 9-4-2012]In de reacties al vermeld dat de DM1 keurig binnen 2 weken door MediaMarkt hersteld is van de lamme scharnieren en alles zit nu weer keurig op zijn plek. De scharnieren zelf worden er natuurlijk niet sterker van, maar alles voelt weer 'zoals het hoort'. Ben nu wel wat extra voorzichtig met openen en sluiten van het scherm, want wil dat het laptopje nog wel een tijd meegaat ;)

Over scherm gesproken; in mijn reacties en de tweakers review zelf lees je ook dat het glossy scherm niet altijd even fijn is, helemaal als je buiten wilt werken. Hiervoor heb ik op eBay voor ca. 10,- een anti-glare folie aangeschaft en moest toen natuurlijk wel een paar weekjes wachten tot die uit China thuisbezorgd werd. Uiteraard goed de tijd nemen om de folie zonder stof eronder strak te plaatsen en moet zeggen dat het best een flinke vooruitgang is. In de reacties tref je al een paar links naar wat before-and-after foto's.

Heb jij ook een HP Pavilion dm1-4000sd?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Hi Erwin,

Ik ben (mede door jou review) tot aanschaf van deze netbook overgegaan.

Moet zeggen ben 99,9% tevreden, ik krijg alleen nog geen 1080P afgespeeld.

heb de blue ray rip van "The rise of the planet of the apes" gedowload maar hij blijft schokken. Heb hem op netstroom gezet en alle prestaties op 100% aangezet.

Heb jij nog tips?

Btw, ook met een HDMI naar mijn TV aangesloten maar heb dan het zelfde probleem.
hmmm... ik heb hem geprobeerd met de 1080p 60fps H264 mp4 bestanden die mijn videocamera uitspuugt en dat gaat prima. Wel valt het me op dat de eerste paar seconden van elk filmpje even 'stotteren' en daarna loopt de film vloeiend door.

Ook ben ik er achter gekomen dat het sterk uitmaakt welke player je gebruikt. Als ik mijn bestanden 'dubbelklik' en ze fullscreen laat afspelen door Windows Live Photo Gallery dan gaan ze inderdaad schokken. Ook de Quicktime Player kan er niet goed mee overweg.
Als ik hetzelfde bestand dan afspeel in de Windows Mediaplayer dan loopt 'ie supersoepel en kan ik hem prima editen in Windows Live Movie Maker. (dit staat overigens ook in mijn review).

Overigens heb ik nu ook XBMC geinstalleerd en dan draaien de filmpjes ook keurig naar verwachting. Blue Ray rips heb ik eigenlijk niet direct voor de hand dus geen ervaring mee.

Oorzaak van het stotteren is mij niet duidelijk. Wellicht dat niet elke player de hardware acceleratie van de Radeon GPU gebruikt?

Heb jij al eens geprobeerd om de blue ray rip af te spelen via de Mediaplayer of XBMC?
Hi Erwin,

Toen ik de post had geupload las ik idd dat je Mediaplayer hebt gebruikt, ik gebruik zelf VLC.

Zal straks eens kijken of XBMC/Mediaplayer de film wel soepel afspelen.

Hoop alleen wel dat de extensie wordt ondersteund door beide mediaspelers.

keep you posted;)
ik ben de rip waar je het over had ook aan het binnenslurpen dus zal nog wel update geven hoe die op mijn speler afspeelt...

[EDIT]duurde even, maar de 11Gb is binnen... helaas... bij mij 'stottert' ie ook, zowel in XBMC als in Media Player (moest hiervoor wel eerst een codec pack installeren, maar ook daarmee draaide hij helaas niet soepel). Blijkbaar is deze 1080p kwaliteit toch te heftig?

@epic_gram: ik heb het in de review verwerkt.

[Reactie gewijzigd door erwin.heukels op 21 februari 2012 21:40]

Het probleem zit niet aan welke film je kijkt, je moet gewoon hardware video acceleratie aanzetten in VLC.

in VLC, ga naar extra -> voorkeuren -> invoer en codecs. Vink daar "GPU-versnelling gebruiken" aan.

Als het daarna nog niet goed werkt, is wellicht het station waar je je film hebt opgeslagen niet snel genoeg. SD kaart bijvoorbeeld kan er wel moeite mee hebben. Zet het bestand dan eerst op je HDD en speel het daarna nog een keer af. :)

edit: wellicht handig om deze informatie ook in de review te verwerken erwin. :)

[Reactie gewijzigd door epic_gram op 21 februari 2012 18:53]

Kon het niet laten om even verder te zoeken. Op de site van AMD kun je de system monitor downloaden (vereist wel .NET framework) en dan nagaan wat de CPU/GPU doen bij afspelen van het videobestand. 3-maal raden... de 2 CPU cores draaien op 100%, maar de GPU staat beetje idle te draaien... blijkbaar doet de codec die de MKV 1080p container draait geen efficient beroep op de GPU....

[IMG]http://i182.photobucket.c...orscreenprint1080pMKV.png[/IMG]

overigens wel vreemd dat de 2 cores op 825Mhz gaan draaien ipv 1650Mhz :?
gekke is dat de schaal eerst op 1650Mhz stond en vanaf het starten van de film in WMP terugsprong naar 825Mhz.

Overigens gaat het via XBMC niet veel beter...
[IMG]http://i182.photobucket.c...screenprint1080pMKV-2.jpg[/IMG]

in dit geval blijft de monitor wel op 1650Mhz per core staan en gaan ze niet tot 100%, maar zijn wel aardig aan de bak. Ook nu doet de GPU praktisch niets maar blijft afspelen nog steeds stotteren

[Reactie gewijzigd door erwin.heukels op 22 februari 2012 22:00]

Ik herken dit erg goed. Ik heb hem sinds zaterdag en al bij het afspelen van een filmpje in flash in Chrome met nog een aantal ander open tabbladen schiet de CPU naar dikke 100% met de nodige lawaai erbij.

GPU heb ik niet kunnen testen nog maar ligt voor de hand dat deze net als hierboven gemeld het wat rustiger aan doet.

Is er inmiddels een oplossing voorhanden?
Check even de updates in de post zelf. Oplossing bij mij was de K Lite codec met MEGA pack downloaden en met DXVA enabled instellen. Doet wonderen!
Afspelen kan wel degelijk zonder stotteren, je moet alleen wel de juiste afspeelmethode kiezen. Onderstaande plaatjes zijn van een 1080p mkv film met de Catalyst 12.1 driver en mlayer met vaapi ondersteuning. Op 1.65 Ghz is er ongeveer 20% CPU gebruik, op 0.82Ghz heeft de processor maar 30% CPU gebruik. Voor de duidelijk heb ik een terminal opengezet, als je op de achtergrond via SSH meekijkt dan krijg je ongeveer hetzelfde resultaat. Het is dus wel degelijk mogelijk. De open source Ati drivers hebben trouwens geen XvbA ondersteuning dus je zult de officiele Catalyst drivers moeten gebruiken. Op zich zou dit geen probleem zijn alleen de open source drivers zijn van veel betere kwaliteit alleen missen weer de vaapi ondersteuning.

hmmm.... interesting! heb zojuist de catalyst 12.2 preview package geinstalleerd en kan nu wel zonder stotteren afspelen in Win 7 64Bit Mediaplayer.

heb toen wel de system control monitor ernaast gehouden en zie dat de 2 cores er behoorlijk aan moeten trekken (tussen de 65% en 100% van 1650Mhz) maar dat de Radeon GPU praktisch niks lijkt te doen (ergens tussen de 2 en 7%). En dat lijkt dan met name om de windows spullenboel bezig te houden, niet voor de video zelf.

met video ENcoding loop ik tegen vergelijkbare problemen aan. Heb al 2 pakketten geprobeerd (Movie Director en Movie Maker MX Plus) die claimen speciaal voor de AMD geoptimaliseerd te zijn, maar op de een of andere manier is bijv. de 'hardware encoding' lichtgrijs omdat nog Avivo / Media Codec Package. Deze heb ik gedownload en geinstalleerd maar helaas... optie blijft grijs...

lijkt dus toch nog niet helemaal in orde...

heb ook al via apparaatbeheer de drivers van de verschillende apparaten laten refreshen maar claimen allemaal up-to-date te zijn....
Misschien een tip. Probeer eens Media player clasic (www.codecguide.com). Download de Mega codec pack. Tijdens de installatie wordt gevraagd of je DXVA wilt gebruiken. Vink dit aan. Hierbij wordt zoveel mogelijk via de GPU gedaan.

Ik gebruik deze codec pack plus player al jaren en vind het persoonlijk de fijnste door de brede codec ondersteuning.
Thanks! Ik had het K-lite codec pack al wel draaien, maar blijkbaar niet het MEGA pack met de DXVA optie. Als ik dezelfde 1080p BRrip van Planet of the Apes weer draai met Classic Media Player draaien de 2 cores met '2 vingers in de neus' op zo'n 30% en heeft de GPU ook geen uitschieters boven de 25%. Soepel dus!

Alleen het renderen van een eigen stukje video gaat er nog niet sneller mee, dus hier is het helaas nog geen oplossing voor.
Thanks. Ik had het wel gelezen echter niet opgeslagen in mijn geheugen :$. Ik kreeg drie opties voor het DXVA. Ik heb de optie "native" gekozen. Moet het morgen als ik wat meer tijd heb wat verder testen.
@erwin.heukels: Even een vraagje: Kan jij mij vertellen of de HP dm1-4000sd een glossy ( glanzend ) scherm heeft, zo ja; Heb je daar last van in verlichte kamer, zon? :) :?
Funny your asking today _/-\o_

ben al paar dagen ziek thuis en lag vanmiddag op bed in het zonnetje een 1080p filmpje te kijken die nu overigens prima afspeelt. Thanks again Freedomfighter!
O ja, ook goed om te vermelden dat dit dus zonder aansluiting op 220v dus op de accu was en in de HP optimized energy profile. heb AMD sysmonitor nog even laten meedraaien en zowel de cores als de GPU kwamen eigenlijk niet boven de 40-50% uit dus draaide alles als een zonnetje.

Alleen toen viel me vanmiddag dus wel op dat het glossy beeldscherm dus in het zonnetje reflecteert als een spiegel! Of ik daar last van heb.... tsjaa.... heb nog steeds lekker genoten van het filmpje dus heb me er niet door laten tegenhouden. heb wel meerdere keren met het laptopschermpje lopen kantelen om de invalhoek aan te passen, want die is van dit scherm ook niet echt optimaal. Kortom: beeldscherm is geen topkwaliteit...

Zal er nog eens over nadenken of ik zo'n anti-glare folie zal monteren. die zijn niet zo duur en deden op mijn archos G9 tablet ook wonderen...

[EDIT]Direct maar even daad-bij-het-woord gevoegd; op ebay.nl trof ik een folie voor ca 10,- dus heb die net besteld. zal een update toevoegen aan de review om toelichting te geven of dit wel/niet bevalt.Link naar ebay.nl

[Reactie gewijzigd door erwin.heukels op 16 maart 2012 21:56]

Dankjewel voor de snelle reactie! _/-\o_ Internet was er een beetje onduidelijk over of het een anti-glare scherm zou zijn. :P
Ivm losgeschoten scharnieren van het beeldscherm retour naar HP. Zie review zelf voor uitgebreide update....
prima service van de MediaMarkt Arena; vanochtend emailtje dat de DM1 weer klaar was en vanmiddag opgehaald. eerst uiteraard weer mijn eigen HDD en 8Gb geheugen SODIMMetjes erin en alles draait weer soepel

bij opstarten kreeg ik een melding dat Catalyst graag wilde upgraden naar 12.3 dus ook dat proces verloopt helemaal vanzelf.

helaas de anti-glare folie nog niet thuisbezorgd gekregen dus die update houden jullie nog tegoed.
De accu heb ik nu een aantal weken kunnen testen en deze gaat ongeveer 6.5 uur mee tijdens licht kantoorwerk. Wat internetten, libreoffice documenten typen en een paar updates installeren. Dit is onder Linux, met de ondemand scheduler, het scherm op 50% helderheid en met een paar energiebesparende tips van powertop geimplementeerd.
En hoe is de anti reflectie folie op je scherm? Ben erg benieuwd.
Helaas. Laptop staat bij HP voor reparatie van de scharnieren van het scherm. Zodra ik 'm weer terug heb zal ik review van de folie posten met foto's voor/na
Lang verwacht, toch gekomen... Gisteren bezorgde de postbode de enveloppe uit China. Keurig stevig ingepakt, alhoewel wel veel plakband, maar gelukkig alles open gekregen zonder beschadigingen.

Folie plakken is een secuur klusje (door schade en schande wijsworden heet dat) dus vanochtend even lekker de tijd en rust om dat goed te doen. Beeldscherm eerst supergoed schoon gemaakt. Ditmaal extra voorzichtig dat er zo min mogelijk druk op de scharnieren kwam, want ik wil 'm niet nog eens paar weekjes terugbrengen naar de MM :-(

Echt veel ervaringen heb ik nog niet want de zon moet nog doorbreken dus zodra dat zover is zal ik nog wat extra foto's schieten. Onderstaande foto's zijn vanochtend geschoten in de keuken en geven een aardig idee van het resultaat.... hierbij wat foto's voor/na:

[IMG]http://i182.photobucket.c...nner/dm1_antiglare_07.jpg[/IMG]
[IMG]http://i182.photobucket.c...nner/dm1_antiglare_09.jpg[/IMG]
[IMG]http://i182.photobucket.c...nner/dm1_antiglare_11.jpg[/IMG]
Scharnieren zijn nog goed bij mij...notebook maakt alleen constant herrie, en af en toe slaat de fan dan ook nog eens (extra) hard aan ertussendoor. Daar wil ik wat aan doen....

Ik wil HP CoolSense gebruiken maar ik kan dat alleen maar aan en uit zetten, verder geen scherm waarin je verschillende instellingen kunt kiezen. Heeft iemand dat wel kunnen vinden?

Hoe kun je hem onder linux stiller krijgen?
Onder Linux geen idee, maar onder Win7 kun je in de startbalk 'cool' typen en dan HP CoolSense starten. Dan krijg je een scherm waarin je kunt kiezen uit 3 opties (coolest, performance optimized en quietest) voor zowel stationary (ik neem aan ingeplugd op AC-net) als mobile (ik neem aan op de Accu) mode.

Populair: Tablets Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Apple Sony Games Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013