Merk en serie MSI, Gaming Series
Laptoptype Notebook
Toetsenbordindeling Qwerty
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

MSI Gaming Series GT780DX-273NL Review

Door relex28 31 januari 2012, laatste update op 31 januari 2012, 758 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Gamen is top
  • Accu is super
  • Toetsenbord

Minpunten

• Blue ray eject
  • Key plaatje beetje los
  • Lawaai fans

Sub-beoordelingen

Ervaring sinds eind november 2011 IK ZIE NU PAS DAT ER EEN SUPER REVIEW IS :'(

In een eerdere review die ik op tweakers geplaatst heb een hele tijd geleden veel kritiek op ontvangen , ik ga op alle punten mezelf proberen te verbeteren en sta uiteraard open voor kritiek. Dit is dus mijn eerste echte review!

De aanschaf van deze laptop kwam voor mij onverwacht, ik heb voorheen een Asus x77jq gehad en hier was verder niets mis mee, aangezien mijn Pa een nieuwe laptop nodig had heeft hij de Asus genomen en heb ik deze gehaald.

Eerste indruk
De eerste indruk die je krijgt is wow! Een grote doos met daarin een gaming muis en een tas om de laptop in mee te nemen. De laptop is 17,3 inch zoals mijn vorige laptop alleen is deze een behoorlijk stuk dikker 55mm op precies te zijn . Het gewicht is ook een factor die meteen opvalt met zijn 3,9 kilo is het een baksteen.

Laptop zelf

Uiterlijk
What a beauty! Een anti glare scherm voorheen een glare mooi aluminium palm rest en de bovenkant is ook van aluminium. De rest van de laptop bestaat uit plastic, en voelt degelijk aan behalve dan dat bij de soft Keys (hoe het ook heet) het plastic mee veert en niet helemaal goed vast zit!

Keyboard
Een heerlijk keyboard van steelseries, dit is echter wel wennen, want hij typt wat zwaarder dan de meeste keyboards, hierdoor komt het redelijk vaak voor dat je denk een letter getypt te hebben maar er geen letter op het scherm staat ( ik ben niet zo van het rammen ). Ze hebben met een bepaalde “golden triangle” rekening gehouden, dit zou het meest effectief zijn voor het gamen.

Ook hebben ze een windows key weggelaten vergeleken met andere laptops, wederom in het kader van gamen. Dit kan fijn zijn in mijn geval is het wel een gemis ik gebruik hem wel eens.

Tevens is het mogelijk het toetsenbord is allerlei kleuren in testellen hier ga ik net verder op in gezien de hoeveelheid aan mogelijkheden

BluRay
De bluRay speler heb ik geprobeerd hij werkt prima, alleen duurt het een hele tijd eerdat hij gaat afspelen, dit is zowel met een normale dvd als een bluRay. De eject knop is een groot gemis deze zit boven in de soft Keys ge´ntrigeerd.

Trackpad
Het trackpad is een beetje raar na mijn mening hij werkt prima alleen scrollen is niet te doen deze zit aan de rechterkant maar reageert niet zoals het hoort zoals je op het plaatje kunt zien moet je niet helemaal aan de rechterkant zijn want dan doet hij niets. Ook is er een mogelijkheid deze de deactiveren via een hardware matige toets handig tijdens het gamen.

Turbo
De turbostand is wel leuk wanneer je een headset op hebt, maar niet wanneer je in een publieke ruimte bent als voorbeeld, wat een kabaal de fans gaan op volle toeren draaien en de CPU word overgeclocked voor een beetje extra pit. De koeling is subliem te noemen voor een laptop met dit kaliber!

Bluetooth
Deze gebruik ik niet wel even kort getest en werkt prima.

P1
Dit is een Key die programmeerbaar is voor alles en nog wat, ik maak hier echter geen gebruik van.

Media pro
Deze gebruik ik wanneer ik een film aan het kijken ben en/of serie, wat deze toets in principe doet is het scherm feller maken de kleuren ietwat scherper en het geluid ietwat harder.

Geluid
Super! Ik heb nog nooit zo een super geluid uit een laptop horen komen, MSI heeft THX te danken aan een super geluidsysteem incl. sub woofer!.
Accu
Een goede 9 cells accu waarmee je op energie stand tot zeker 5 uur kunt halen gamen zonder accu si helaas niet mogelijk, gezien de hoeveelheid stroom de GPU GTX 570 nodig heeft. Wat ik ook moet opmerken is dat wanneer je film (1080) moet je op accu overschakelen op hoge prestaties anders trekt hij het simpelweg niet.

SSD en HDD
De SSD is een luxe waardoor de laptop in een rap tempo alles uitvoert en opstart. Wanneer je na een bepaalde tijd iets wilt doen op de HDD dan staat deze uit en moet deze eerst weer opstarten wederom voor een betere accu duur.
Gamen
Hier kom ik later nog een keer op terug met eigen resultaten heb hier helaas nu geen tijd voor maar komt nog wel!

Heb jij ook een MSI Gaming Series GT780DX-273NL?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Huh? Ik heb toch behoorlijk wat spul zitten kijken op deze notebook op de accu (720P en 1080P) en dat liep allemaal prima. 1080P playback is ook niet zo heel spannend, dat trekt m'n singlecore Celeronnetje met Intel GMA 4500je ook al zonder problemen.
Zal waarschijnlijk liggen aan het programma waarmee gekeken wordt. Soms gebruikt men nog VLC zonder GPU-ondersteuning e.d., dan wordt het opeens een stuk zwaarder om te draaien.

Ik raad altijd Media Player Classic Home Cinema aan, maar sommige mensen gebruiken liever bijvoorbeeld Windows Media Player en dan krijg je soms speelproblemen.

Hoe dan ook, nette review en leuke laptop.
Het is trouwens Bluray, niet Blue Ray.
tja, zelfs zonder hardwareacceleratie trekt dit ding 't nog vrij makkelijk hoor, het is een 2630QM die erin zit, dat ding is echt wel snel genoeg. En ook op accu doet die 570m hardwareaccelratie nog prima.
Heb 't zelf getest onder MPC-HC en VLC. De standaard WMP gebruik ik eingelijk nooit.
ik heb het even geprobeerd en media player classic cinema werkt stukken beter ;) merci

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013