Merk en serie Acer, Aspire
Toetsenbordindeling Qwerty
Schermdiagonaal 15,6"
Schermresolutie 1366x768 (WXGA Wide)
  Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 5749-2334G50MI Review

Door MrBreaker 21 september 2012, laatste update op 2 november 2012, 10.986 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Licht.
  • Batterij duur.
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding.
  • Adapter is relatief klein.

Minpunten

• DVD-drive ejectknop heb ik moeten modificeren voordat deze correct werkte.
  • Voor extra geheugen moet de hele laptop open i.p.v. alleen een klepje.
  • Opletten met neerzetten van laptop bij het gebruik van de adapter door de haaksestekker.
  • Geen release notes/changelog bij (bios) updates

Sub-beoordelingen

IndexNaar reacties

Acer Aspire 5749-2334G50MI
InleidingTerug naar de index

Ik heb deze laptop gekocht om naast mijn tablet, smartphone, HTPC en PC's op andere verdiepingen te gebruiken in de woonkamer en toch zonder omwegen (b.v. RDP, Teamviewer, ect.) een volwaardig (Intel) systeem ter beschikking te hebben.

Voor mij is vooral de prijs van de laptop de bepalende factor bij de keuze geweest. Ik ben dan ook opzoek gegaan naar de meeste value for money in de prijsklasse tot ¤ 500,-. Zodoende ben ik op dat moment op de Acer Aspire 5749-2334G50Mi uitgekomen voor een prijs van ¤ 449,- bij de Informatique.

VerpakkingTerug naar de index

Bij de afhaalbalie van de Informatique kreeg ik dit koffertje in mijn handen gedrukt:
Koffertje

De laptop en accessoires zitten goed verpakt in deze verpakking. Het koffertje laat zich zo makkelijk vervoeren en geeft voldoende bescherming.

In de verpakking zit:
  • De Acer Aspire 5749-2334G50Mi;
  • 6 cells battery;
  • De voeding;
  • Een snelstart folder;
  • Een garantie paspoort.
Wat opvalt is dat er geen (herstel) CD/DVD in de verpakking zit (who cares?).

AdapterTerug naar de index

De adapter van de Acer is lekker compact en dus makkelijk in een laptoptas/koffer op te bergen.

Hij doet zijn werk met elke ingangsspanning vanaf 100 Volt tot 240 Volt AC, bij een frequentie van 50 tot 60 Hz. De uitgangsspanning is 19 Volt DC. De uitgangsstroom is gespecificeerd op 3,42 Ampère. De adapter heeft een vermogen van 65 Watt.

De aansluitstekker voor de laptop is haaks, wat een nadeel is/kan zijn als je de laptop optilt. Als je de laptop na het tillen weer neerzet terwijl de haakse-stekker dan naar beneden is verschoven, dan zet je de laptop op de stekker. Hierdoor kan de aansluiting in de laptop en/of de stekker zelf stuk gaan. Bij het verplaatsen van de laptop: Opletten dus!

De afmetingen van de adapter bedragen 9,5 cm bij bijna 5 cm:
De adapter

BatterijTerug naar de index

Erg positief is de accuduur van de laptop. Deze gaat bij gemiddeld gebruik zo'n 6 uur mee (terwijl deze door Acer op 4 uur is gespecificeerd). Ook is de accu weer snel opgeladen.

AansluitingenTerug naar de index

Wat opvalt is dat alle aansluitmogelijkheden aan de twee zijkanten van de laptop zitten (op de hoofdtelefoon en microfoon aansluiting na), waarbij ik persoonlijk de USB aansluiting (1 links en de andere 2 rechts aan de voorzijde van de 2 kanten) onhandig geplaatst vind. Ik had liever alle aansluitingen aan de achterzijde van de laptop gehad, maar dat is persoonlijk.

Overzicht aansluitingen links (van links naar rechts=> power-input, VGA, LAN, HDMI & USB):
Aansluitingen links

Overzicht aansluitingen rechts (van links naar rechts=>USB, USB, DVD-drive & Kensington-slot sleuf):
Aansluitingen rechts

De hoofdtelefoon en microfoon aansluiting zitten aan de linker voorzijde van laptop, wat ik daarvoor een prima positie vind:
Hoofdtelefoon en microfoon aansluiting

Bijna in het midden van de voorkant zit een SD-kaart lezer:
SD kaartlezer

BeeldschermTerug naar de index

Het scherm gaat soepel open en dicht en heeft geen vergrendeling op het scherm zitten. Persoonlijk ervaar ik dat als positief.

Het beeldscherm heeft een resolutie van 1366 x 768 pixels. Klein nadeel van het beeldscherm is dat hij nogal spiegelt. Bij zonlicht kan dit (erg) vervelend zijn. Maar ja dat heb je als je geen mat beeldscherm neemt.

Over de weergave van het beeldscherm heb ik verder geen op of aanmerkingen, het werkt gewoon en de kijkhoek is redelijk groot (l.b. voor een laptop).

WebcamTerug naar de index

De laptop heeft ook een webcam (ik gebruik nooit een webcam) met een resolutie van 640 x 480 pixels (VGA, 0.3 MP) en die geeft goed beeld (voor een webcam met deze spec's). Ook bij (erg) weinig licht. Hier een voorbeeld van een webcamshot van mijn meterkast, bij weinig licht:
Webcamshot van mijn meterkast bij weinig licht
De webcam zit in het midden van de bovenrand van het beeldscherm. Hierdoor is de webcam zelf niet verstelbaar en dus zul je de hoek van je beeldscherm moeten aanpassen om de webcam te richten.

SpeakersTerug naar de index

Het geluid van de luidsprekers in de laptop is goed en iets wat aan de zachte kant.

De speakers zitten in het zwarte gedeelte net boven het toetsenbord (zie hier).

Persoonlijk vind ik het jammer dat het volume van de luidsprekers met behulp van de functie toets bediend moet worden. Mijn voorkeur heeft een toegewijde toets.

Subjectieve ervaringenTerug naar de index

De Acer Aspire 5749-2334G50Mi bevalt me uitstekend. Deze Acer is precies wat ik ervan verwacht had. De voor geïnstalleerde Windows 7 Home Premium x64 draait erg soepel en vlot. Alles (op de ejectknop van de DVD drive na, dwz zonder DVD-drive modificatie) werkt naar behoren.

Wat ik persoonlijk een nadeel vind is het toetsenbord. Je moet erg opletten op de plaatsing van je handen op het toetsenbord doordat de markeringspunten op de letters F en J net te laag zitten, waardoor je ze niet of slecht voelt. De toetsen zijn ook vrij groot met een afmeting van 15mm x 15mm, wat niet helpt om de markering makkelijker te detecteren ;-). Maar dit zal met enige gewenning wel beter worden, hoop ik... Ook moet je de toetsen goed indrukken omdat ie anders niet alle aanslagen registreert.

Foto van de markering op de F en J:
Toets markeringen

Dit is de toetsenbord indeling:
Toetsenbord indeling
Handig is het numerieke gedeelte aan de rechterkant van het toetsenbord, wat het geklier met een functie toets overbodig maakt voor numerieke invoer.

Een groter nadeel is de ejectknop van de dvd-drive:

Je moet de ejectknop erg hard indrukken voordat de drive open gaat. Ik kies er dan ook vaak voor om dit via de Windows verkenner te doen "Uitwerpen". => Inmiddels heb ik de drive gemodificeerd en heb NIET het idee dat het probleem met de ejectknop exemplarisch is. Na deze modificatie werkt de ejectknop perfect!

Om de Acer eventueel te herstellen naar de fabriekswaarde (om Windows terug te kunnen zetten) levert Acer zijn eigen "eRecovery Management" hiermee kan je herstel DVD's branden. Jammer hiervan is dat je de DVD's daadwerkelijk moet branden. Ik had dan ook liever een optie gezien om de DVD's als ISO op te kunnen slaan, zodat je ze zou kunnen branden op het moment dat het echt nodig is.

TouchpadTerug naar de index

Het touchpad van de Acer werkt erg fijn. Hij is redelijk aanrakingsgevoelig (wat mij betreft precies goed).Handig is de scrollbar (aan de rechterkant van het touchpad), zodat je zonder muis toch makkelijk kunt scrollen:
Scrollen met het touchpad

Het is een multitouch touchpad en heeft hierdoor ook ondersteuning voor "gestures". Zo kun je "pinchen" of "reverse pinchen" om in of uit te zoomen. Dit werkt goed en is een grappige toevoeging op de oeroude touchpad (Apple bedankt ;-) ).

WifiTerug naar de index

De wifi verbinding werkt goed en heb over het ontvangst geen rare dingen opgemerkt. Overal door het huis waar ik met andere wifi apparaten ook ontvangst heb, heb ik dat met deze Acer ook. Wel heeft de Acer een net iets beter ontvangst als een gemiddeld wifi apparaat b.v. mijn Sony Ericsson Arc S.

Deze afbeelding geeft de wifi-ontvangst van de Acer weer:
Wifi ontvangst van de Laptop

Deze afbeelding geeft de wifi-ontvangst van de Sony Ericsson (op dezelfde plaats als de Acer) weer:
Wifi ontvangst van een Sony Ericsson Arc S

Warmte en geluidsproductieTerug naar de index

Het geluid wat de laptop produceert is vrij weinig, dus lekker stil.

Ook wordt de laptop niet erg warm bij constant gebruik, hier een overzicht nadat de laptop 3 uur (middelmatige belasting) in gebruik is:
Speccy overzicht

BloatwareTerug naar de index

Helaas staat er wel (erg) veel bloatware op de Acer voor geïnstalleerd waarvan sommige (erg) lastig te verwijderen zijn. Een schone Windows her-installatie heeft dan ook mijn voorkeur.

Hier volgt de lijst met bloatware/fatware:

Productivity:
  • Acer ePower Management1
  • Acer eRecovery Management
  • Adobe® Flash® Player 10.3
  • Adobe® Reader® 10.x
  • AUPEO! (US only)
  • Bing™ Bar
  • Internet Explorer 9
  • Microsoft® Office Starter 2010: Includes limited-functionality Microsoft® Word and Excel with advertising; no PowerPoint or Outlook. Buy Office 2010 to use the full-featured software. (except Japan)
  • New York Times Reader (US only)
  • newsXpresso™
  • NOOK for PC (US only)
  • Norton™ Online Backup
  • Windows Live™ Essentials1
Security:
  • McAfee® Internet Security Suite Trial14
  • MyWinLocker®1 (except China, Hong Kong)
Gaming:
  • Acer Games powered by WildTangent®1 (except China, Hong Kong, Japan, Korea)
  • Fooz Kids
Web links and utilities:
  • Acer Identity Card
  • Acer Registration
  • Acer Updater
  • eBay® shortcut1 (Australia, Austria, India, Ireland, Netherlands, Philippines, Poland, Russia, Singapore, Switzerland, US, CA, UK, FR, ES, IT, DE, MX only)
  • Netflix shortcut1 (Canada, US only)
Windows 7 prestatie indexTerug naar de index

Prestatie index van Acer Aspire 5749-2334G50Mi zoals vanuit de fabriek geleverd:
Prestatie index van Acer Aspire 5749-2334G50Mi zoals vanuit de fabriek geleverd

DVD-drive modificatieTerug naar de index

Omdat de ejectknop van de DVD-drive niet lekker werkte en ik geen zin had om met mijn laptop hiervoor terug naar de winkel te gaan (is geen onoverkomelijk probleem), heb ik besloten om het probleem zelf te verhelpen.

Het frontje van de DVD-drive zit geklikt op de drive zelf en is eenvoudig te verwijderen.
Nu blijkt dat de 'pawl' van het frontje van de drive net te kort is, waardoor de knop (erg) diep ingedrukt moet worden:
Pawl is te kort

Dit is eenvoudig op te lossen, door een mylar (nu ff niet bij de hand dus tijdelijk ff een paar tapies over elkaar geplakt) op de microswitch van de drive te plakken:
Mylar plakken

Nu reageert de eject-knop zoals het zou moeten:

4 GB geheugen uitbreidingTerug naar index

Omdat het tot mij doordrong dat 4 GB extra geheugen voor mijn laptop maar ¤ 22,- was, kon ik deze kans niet onbenut laten...
Dus naar de Informatique en daar deze module opgehaald:
Compatible geheugen uitbreiding

Het plaatsen van deze geheugen uitbreiding in de Acer gaat nogal omslachtig. In plaats van een te verwijderen klepje bij de geheugenslots, moet bij deze laptop heel de achterkant van de laptop worden geschroefd (de achterkant is één geheel en heeft geen klepjes).

Deze foto van de binnenkant laat zien dat er alleen nog plaats is voor een geheugenuitbreiding:
Acer PWB

Nadat het geheugen geplaatst is, blijkt dit zeer de moeite waard. De laptop reageert na de uitbreiding nog iets vlotter. Bijkomend voordeel is dat ik nu een virtual kan draaien met 4 GB virtueel geheugen en dan ook nog steeds 4 GB voor de host over heb... Zowel voor de host als de virtual blijkt dit een verademing. Startte de virtual eerst nog enigzins langzaam op en kon je merken dat je op een virtual zat te werken, dat is nu verleden tijd. De virtual en host zijn nu erg "snappie" & responsive.

Prestatie index bij 4 GB geheugen uitbreiding, dus 8 GB interngeheugen totaal:
Prestatie index @ 8 GB
Afdruk prestatie index

BIOS updateTerug naar de index

Ik was opzoek naar de audio driver van de laptop (i.v.m. een herinstallatie), daarbij kwam ik op de site van Acer een nieuwere BIOS tegen.

De door mij gebruikte BIOS versie was 1.05 en op de site van Acer stond versie 1.08. Wat er in deze update anders/verbeterd was, is niet te achterhalen, want een changelog of release notes zijn nergens te bekennen.

Vooral deze melding op de site van Acer nodigt niet uit om de update uit te voeren:
Waarschuwing

In principe is het dus kiezen tussen: 'Don't fix what ain't broken' of 'Het laatste is het beste en dan krijg/heb ik support (immers 'gebruikt u de laatste versie?')'.

De update kan in Windows of in DOS worden uitgevoerd. Ik heb voor de Windows update gekozen. De update uitvoeren is een kwestie van de executable uitvoeren. Wat ik daarbij een beetje eng vond, is dat het programma direct na het starten zonder conformatie te vragen uit zichzelf de update ging uitvoeren...

Na de bios update is tot mijn verbazing in de laptop nu merkbaar sneller (Windows start sneller op en applicaties draaien soepeler). Omdat ik geen benchmark heb gedraaid met versie 1.05 van het bios, heeft het weinig zin om dat nu alsnog te doen (immers ontbreekt dan de referentie). Wel heb ik de Windows prestatie index opnieuw gedraaid. En die is één tiende beter geworden:

Windows prestatie index met bios versie 1.08

ConclusieTerug naar de index

Over smaak valt niet te twisten...

Deze laptop bevalt erg goed (zelfs na de dvd-drive perikelen, ik moet hier wel bij opmerken dat ik zelf technicus ben).

Inmiddels ben ik al erg gewend geraakt aan de toetsenbordindeling (na één week) en dat is dus geen onoverkomelijk probleem gebleken. Wel is het erg opletten of het toetsenbord al je aanslagen registreert, het missen van de aanslagen door het toetsenbord vind ik erg irritant.

Een aanrader is een 4 GB geheugen uitbreiding. Niet dat de laptop dat nodig heeft, want af fabriek zijn de prestaties van de Acer al erg OK, maar voor ¤ 22,- kon ik de uitbreiding niet laten. Na de geheugen uitbreiding is de laptop nog vlotter.

Ik vind het jammer dat Acer geen release notes/ changelog geeft bij (bios) updates.

Twee (grote) minpunten van deze laptop vind ik:
1) De dvd-drive (ejectknop werkt erg slecht => die heb ik gemod.), want ik ben wel van mening dat dit gewoon vanuit de fabriek goed moet werken;
2) Het toetsenbord registreert niet alle aanslagen, waardoor je erg moet opletten of alles dat je intypt ook daadwerkelijk is geregistreerd (vooral de 'T' en 'S' werken erg slecht).

Verder bevalt deze Acer laptop mij uitstekend!

P.s. stemmen op deze review mag :+ , opbouwende kritiek/tips is/zijn welkom.

ChangelogTerug naar index

Changelog
DatumChange
21-01-2012review geplaatst.
25-01-2012review (tekst) bijgewerkt, en video's embed.
01-02-2012Adapter tekst aangepast
21-09-2012Bios update toegevoegd, conclusie aangepast.

Heb jij ook een Acer Aspire 5749-2334G50MI?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Hey hm ik weet niet wat er met jou laptop is maar,, ik heb de 5750 en mijn vrouw precies die wat jij hebt.. Hoe kan je in hemelsnaam de F en de J missen? er zit zelfs voor blinde een verdikte streep op zodat je zelfs in een dark room die 2 niet kan missen hahaha... Ik denk dat jou knopje van de dvd drive kapot is, want khoef um maar amper aan te raken en hij gaat open, zowel bij die van me vrouw als mij.

Dus jou negatieve eigenschappen kloppen niet voor deze laptop, ik zou het maar bij de winkel na laten kijken..

Verder ben ik ook zeer tevreden over de laptop, kan tegen redelijke stoten, is inderdaad snel, batterij duur vind ik ook overdreven lang: die van me vrouw en mij altijd goed getraind en gaat zo'n 8 uur mee bij normaal gebruik! not bad voor een 6cell battery

Over de USB poorten.. Heb je al gezien hoe je scherm open klapt? die valt over de achterkant, als jij er usb poorten had zitten waren ze snel kapot geweest denk ik wanneer er een muis of wat dan ook in zat. Dus daar is over nagedacht door Acer :D

Nogmaals ga even terug naar de winkel voor je F en J toets + de dvd drive want dat hoort niet zoals jij verteld, deze laptop verdient 0 negatieve eigenschappen

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 21 januari 2012 19:16]

Als de dvdspeler meer naar voren geplaatst zou zijn, kunnen de usb poorten naar achter. Daarmee is een laptop fijner in gebruik... Niet alleen volgens MrBreaker maar ook volgens mij:)
@whitewidowNL,

Bedankt voor je opmerkingen. Ik zal dan wel erg dunne vingers hebben of de toetsen zijn zo groot, maar dat durf ik nu niet hard op te zeggen want voor ik het weet klopt ook dat niet ;-) (oooo, jammer het staat er al, nou ja die backspace-toets vinden is nog steeds lastig, omdat ik ook al moeite heb met de F en J).

Gelukkig klapt mijn scherm niet, dus dat heeft die van mij dan weer voor op die van jullie ;-)

Ik ben met je eens dat het een erg fijne laptop is, ook ben ik het met je eens dat MIJN laptop 0 negatieve eigenschappen zou moeten hebben ;-)
laat jij hem dicht als je hem gebruikt.? als je hem helemaal open doet dan zie je dat er weinig ruimte is, of ze moeten de usb poort in de accu maken..

Edit: de backspace heb ik zelf ook vaker last van gehad, dit doordat het een volledig toetsenbord is incl numpad zit dat allemaal vrij dicht op elkaar, mja kan je min of meer ook zien voordat je hem koopt eigenlijk ;), ik denk dat het toch een kwestie van wennen is.

Je hoeft niet een dvd te branden voor herstel als je wilt, dat is al gereserveerd op je hdd. Ik denk dat die dvd min of meer bedoelt is voor een back-up zoals acronis true image, norton-ghost etc.. Maar goed nooit in dat programma van acer gekeken, wel vaker hersteld naar fabrieksinstellingen (zonder dvd)

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 22 januari 2012 01:26]

Als je het scherm open doet dan gaat het scherm idd over de achterkant van de laptop heen. Echter zegt dit niets over mijn voorkeur dat ik graag alle aansluitingen aan de achterzijde van mijn laptop heb.

"Maar goed zo te zien kan je niet tegen commentaar? Maak dan geen review aangezien ik het juist positief bedoelde en enige (positieve) uitleg wilde geven."
Is helemaal geen discussie waard. Dus nogmaals bedankt voor je opmerkingen en je nieuwe.

Ik kies er eigenlijk altijd voor om ISO's (of in dit geval DVD's en ISO's) te bewaren van een laptop/PC (als ik de keuze heb uiteraard). Dit kan uitkomst bieden als je HDD defect is. En in het verleden dacht ik op veilig te zijn gegaan door een image van de schrijf te maken, maar die was op geen mogelijkheid te herstellen op een nieuwere grotere HDD (is wel een verhaal van 12 jaar terug) en heb nu met de huidige image tools b.v. Acronis alleen maar positieve ervaringen, maar IMHO it's better to be safe than sorry ;-)
Dat klopt, is leuk als je hdd defect is waar ook je back-up op staat, ik maak ook inderdaad systeem images via Acronis Home. Gaat goed.
Al nagevraagd bij de winkel over je disk drive?
Die van jouw gaat dus wel open, zoals ik de eerste keer op de eject-knop druk in het filmpje?

Ik heb het frontje van de drive gehaald en het probleem getackeld

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 24 januari 2012 16:46]

Ja hoor die van ons ''springt'' gelijk open voor min 2 cm. Je drukt het knopje inderdaad gewoon normaal ( goed ) in, maar is ook niet moeilijk ;).. Wanneer ik hem op die manier indruk ''springt'' die gelijk open zoals ik net zei. En niet zo (raar) als bij jou

Dat is natuurlijk ook een oplossing, al zou ik dat niet doen vooral als de laptop net nieuw is.. Waarom ga je niet terug naar de winkel dan? Heb je nu een laptop net nieuw zonder frontje omdat je je dvd drive niet goed open krijgt ? haha..

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 24 januari 2012 18:11]

Uhhh... Ja, je hebt een punt. Daarna heb ik het frontje weer terug gezet. Nu reageert de eject knop van de dvd-drive beter als nieuw :-)

Terug naar de winkel zie ik niet zitten want dat kost me een hoop tijd, met de mogelijkheid dat de laptop omgeruild moet worden of erger nog... opgestuurd moet worden. En mocht er echt nood aan de man zijn dan is deze mod altijd weer ongedaan te maken zonder schade of wat dan ook.
Dat klopt, zelf zie ik dat ook nooit zo zitten want 9 van de 10x sturen ze die op enja bij Acer kan je verwachtten wel een tijdje je laptop kwijt te zijn, en dat voor een disk drive maar goed, geld blijft geld: en dat heeft de laptop gekost. Natuurlijk moet je het zelf weten maar ik kan je alleen zeggen dat het een fabrieksfoutje is en dus niet normaal.

Gelukkig werkt hij beter zo. Misschien wat kolen erbij gieten!
Sinds de mod. hoef ik ook niet meer zo specifiek op de ejectknop te drukken maar gaat de drive al open als ik mijn vinger langs de ejectknop haal.

Ik ben er content mee!
Gelukkig begrijpen jij en het toetsenbord elkaar nu beter _/-\o_

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013