Merk D-Link
Verbinding (Ethernet) 4x Ethernet 1Gbps
  Bekijk alle specificaties

D-Link DIR-655 Review

Door Pruts0r 14 december 2010, laatste update op 2 november 2012, 37.376 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• 802.11n standaard (11b 11g 11n compatible)
  • Gigabit ethernet
  • Uitgebreide webinterface (met help)
  • UPnP en QoS werken uitstekend met Skype, Bitorrent, etc.
  • Zeer stabiel - blijft weken werken zonder reset, zelf bij intensief torrent verkeer.
  • Redelijk geprijd

Minpunten

• Quick Install CD werkt alleen onder windows.
  • Blauwe LEDs zijn erg fel 's nachts - en knipperen naar gelang de netwerkactiviteit voortdurend.
  • Soms kleine problemen met de remote management over https.
  • Router moet voor sommige redelijke simpile instellingsveranderingen gereboot worden.

Sub-beoordelingen

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4

Dir-655 HW-Rev: A2. Dir-655 HW-Rev: A4 + Firmware Version: 1.31EU

De Doos en installatie
De doos bevat een (witte) D-Link DIR-655 router, de drie bijbehorende (witte) antennes een korte (blauwe) CAT5 netwerk kabel van 1.5m een adapter (~2.5m snoer) en een quick installation guide met een garantie boekje.

De doos. Laten we hopen dat 11n ready niet net zoiets als Vista ready wordt :)

De installatie CD is helaas alleen geschikt voor Windows, maar natuurlijk is alles wat de wizzard doet is ook mogelijk via de web interface (maar toch vervelend voor onervaren Mac gebruikers). De CD bied o.a de mogelijkheid internet verbinding (DHCP, Static, PPPoE, etc) en het wireless netwerk te configureren. Voor het wireless moet de SSID worden opgegeven en kan worden gekozen uit geen, WEP of WPA encryptie waarna een sleutel kan worden ingevuld. Wanneer WPA wordt geselecteerd wordt de router automatisch op WPA/WPA2 ingesteld echter voor de beste wireless prestaties moet later handmatig alleen WPA2 worden ingesteld (maar voor mij werkt de combo WPA/WPA2 prima). Tevens kan ook een channel worden geselecteerd of de keuze aan de router overlaten (die op basis van de al aanwezige netwerken in de buurt een channel kiest met zo min mogelijk interferentie). In latere versies van de firmware is de mogelijkheid toegevoegd voor 2 gescheiden draadloze netwerken, welke beide met WPA2 kunnen worden beveiligd - handig om de Internet verbinding met de buren te delen!

De router, de HW1 revisie heeft groene LEDs en de HW2 rev. en hoger hebben blauwe LEDs. Vanaf de 1.03 firmware kan de magic button worden gebruikt.

Features en vormgeving
De router ziet er strak en wit uit, kan aan de muur worden geschroefd (schroeven bijgeleverd) gewoon worden neergezet of met een plastikje standje op zijn kant worden neergezet. De reset knop is zoas gewoonlijk een klein gaatje aan de achterkant maar de router kan ook softwarematig worden gerest. De Dir-655 beschikt over een magische "reserved" knop aan de zijkant. Vanaf de 1.03 firmware moet die voor de Wi-Fi Protected Setup dienen (eenvoudig een USB stick op de USB poort van de router aansluiten, op de knop drukken en vervolgens de stick in Windows computer steken om die automatisch te configureren zonder keys in te voeren [de USB poort is dus geen printserver o.i.d.]).

Verder wat algemene features:
  • Standaarden: IEEE 802.11n (2.0 draft), 802.11g, 802.11b, 802.3, 802.3u
  • Beveliging: WPA/2-Personal, WPA/2-Enterprise, 64/128-bit WEP
  • Wireless: mogelijkheid tot 2 aparte draadloze netwerken (2 SSIDs) met aparte beveiliging.
  • Signaal sterkte: tot 108Mbps (11g 2 channels), 54Mbps (11g 1 channel), 11Mbps (11b) [en 270Mbps (11n 2 channels) - 130Mbps (11n 1 channel)

Geen gebrek aan setup wizzards :).

De webinterface
De interface is snel, uitgebreid, met goede beschrijven en nuttige "Helpful Hints...". Er zijn echter zoveel opties/categorieën dat het soms even zoeken is (sommige online reviewer klagen hierover). Echter de basis instellingen kunnen heel makkelijk via wizzards worden ingesteld. Een aardige feature is de mogeljikheid zowel als admin en als user (met verschillende passwords) in te loggen. Op deze manier kunnen gebruikers/familie/werknemers wel de router benaderen (statistics en diagnose) maar geen cruciale instellingen veranderen. Ook is het sinds Firmware versie 1. De support pagina van de router is zeeer uitgebreid en bevat een waslijst aan heldere informatie. Een beknopt lijstje van andere opties is:
  • Port Forwarding (preconfigured voor http tot Wake-On-Lan)
  • Application Rules (preconfigured van AoE tot Xbox Live)
  • QOS Engine (automatisch traffic shaping, Uplink Speed wordt automatisch vastgesteld, werkt goed met Skype en Bittorrent, en high demand sites als youtube)
  • Verder Network Filter, Access Control, Website Filter, Inbound Filter, Firewall Settings (per dag, uur, ip, etc)
  • Wirless: Advanced Wireless, WISH, Wi-Fi Protected Setup
  • Advanced Network (met UPnP)
Technische specificaties

Een afbeelding zegt meer dan 1000 worden toch? :)

De prestaties
Getest: snelheid, range (11b en 11g only) in WPA/WPA2 tenzij anders vermeld. Dit betreft een stress test met 3 actieve pcs (uTorrent, HTTP, YouTube), grote packets (32kB) en 120 herhalingen iedere 1000ms. Mijn inziens simuleert dit precies de omgeving waarin een dergelijk router gebruikt zou worden (iig bij mij thuis).

Wired 100 - Wired 1000
  • Latency: 4ms (0ms-5ms)
  • Single Packets: 4-20Mbps
  • Packet stream: 7-30Mbps
  • Average: 16Mbps
  • Installatie CD: Alleen voor Windows, maar toch niet echt nodig.
  • Wired: uitstekend gigabit ethernet
  • Wireless: goed met 11g WPA/WPA2 (beter 802.11n met WPA2). Mogelijkheid tot 2 gescheiden wireless networks; ook het 'guest' network kan met WPA2 worden beveiligd.
  • Snelheid: uitstekend, zelfs met honderden simultane verbindingen (P2P)
  • UPnP: uitsekend, Skype, Bitorrent werkt from-the-box.
  • Settings: zeer uitgebreid, je zal niet snel iets niet kunnen instellen.
  • Security: gescheiden user and admin accounts, mogelijkheid tot instellen image captcha login.
Kortom een zeer uitgebreide router die bovenmodaal presteert en waar de gemiddelde tweaker veel plezier aan kan beleven. En mocht je er ooit nog iets aan verprutsen kun je altijd aanspraak maken op de 11 jaar garantie _/-\o_ (support via een van onderstaande links).

Update 14-12-2010: na al deze jaren nog steeds veel plezier van deze router, erg stabiel (uptime gemeten in maanden) en nog steeds erg snel (25Mb/s internet verbinding kan makkelijk volledig belast worden). In juni 2010 zelfs nog een exemplaar gekocht voor een ander adres, simpelweg omdat qua prijs/kwaliteit verhouding deze router nog steeds met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt. Ook wordt de router na al deze jaren nog prima ondersteund middels firmware updates.
Update 14-12-2010
Routers nog steeds in gebruik, en nog steeds tevreden. Beoordelingen aangepast in lijn met featuresets en prijzen router anno 2012.
Werkt nog steeds prima met 3 laptops aangesloten via LAN, 1 laptop via wifi, 2 tablets en 3 smartphones. Sinds ik geen (stabiliteits) problemen heb met de huidige firmware (1.31EU) en er geen secuity problemen mee lijken te zijn heb ik deze sindsdien ook niet geupgrade.

Handige links:
D-Link Support and Product Registration Portal
D-Link FTP Server met laatste firmware en handleidingen
Officiele pagina van D-Link
DIR-655 Emulator

Heb jij ook een D-Link DIR-655?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik weet dat de review nog niet af is maar het is veel werk en mijn tijd is beperkt, ik zal het zo snel mogelijk updaten.

[update] de testresultaten met de 1.02 firmware gepost .... 1.03 firmware volgt

Overigens ter informatie. De 1.04 en 1.05 firmware is voor het US model en het is niet aan te raden deze proberen op een Europees model te installeren (voiding warranty).

[Reactie gewijzigd door Pruts0r op 8 september 2007 21:04]

Als je hem had geupdate naar 1.03 had er wel REV A2 gestaan. De 1.02 is al vrij oud.
Tevens had ik last van reboots met 1.02.
De router draait hier bijna 4 maanden met 1.03 en super stabiel.

Verder prima review, leuk om te zien dat mensen er flink de tijd voor nemen ;)

Enige wat ik mis in de router is een VPN server, maar dat zal niet iedereen nodig hebben ;)
En dat je vaak moet rebooten voor een aanpassing in de webinterface.
Dat vermoeden had ik inderdaad al. De reden dat ik hem eerst getest heb met de 1.02 firmware is omdat ik de router zo gekregen heb en ze dus kennelijk nog de "oude" firmware verkopen en ik wilde graag proberen het verschil te testen tussen de verschillende versie. Ik heb zoveel verhalen gelezen over hoe een firmware upgrade een enorme vooruitgang van de prestaties opleverde, nu wil ik eindelijk eens zien of dat klopt. Ik heb mijn firmware inmiddels geupdate dus zeer binnenkort :).

De VPN server is inderdaad iets dat niet iedereen mist, maar er zijn andere modellen die dat ondersteunen. Natuurlijk is er er standaard VPN passthrough dus je kunt altijd je eigen server draaien ... volgens mij ook een stuk veiliger. Het vaak rebooten in de webinterface kun je volgens mij omzeilen door te kiezen voor reboot later en pas als je alle wijzigingen hebt gemaakt die je wilde maken echt rebooten. Ik vind dat een briliante oplossing vergeleken met andere oude routers die ik had (SMC 2804, Linksys WRT54G (ja helaas v5 7.00.4)).

Ik vind het ook een top router en ik ben er erg blij mee.

Mag ik je vragen wat jou ervaringen zijn m.b.t de wireless (range). Gebruik jij 802.11n kaartjes of gewoon .11g?
Ik gebruik me laptop met Intel 11g, dus qua snelheid kan de router veel sneller.
De range is prima maar ik zit ook niet echt ver van de router af, ook niet als ik in de tuin zit.
Meter of 5-6 max. Tevens gebruik ik maar 2 antennes ipv. ik hou de range liefst zo klein mogelijk.

Een VPN server zit inderdaad in andere routers wel, maar de performance was dat triest en was de meerwaarde alleen de VPN server.
Bij deze router is alles gewoon heerlijk snel, dan maar geen VPN, je moet keuzes maken ;)
Ik gebruik nu inderdaad een interne VPN server, qua veiligheid maakt het niet uit, misschien is een interne server zelfs wel iets minder veilig.
Overigens kun je in de router via Tools - Wireless kijken naar de verschillende wireless client kijken en zien hoe snel ze vebonden zijn, bij mij:

MAC Address IP Address Mode Rate Signal (%)
00XXXXXXXXXX 192.168.0.193 11g 54 82
00XXXXXXXXXX 192.168.0.199 11g 48 82

Ik weet dat de signal schommelt tussen de 90% en 70% voor laptops die een verdieping en een kamer hoger staan.

Dat is toch best aardig niet?

Verder lukt het me vaak om met Skype tot 70% van mijn maximale upload (125kB) te krijgen (webcam) en met mijn vorige routers sprong ik al een gat in de lucht als ik ooit eens 30% haalde, meestel bleef ik hangen rond een magere 8kB. De combinatie QoS en UPnP lijkt goed te werken met Skype! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Pruts0r op 17 september 2007 23:22]

[update] Link toegevoegd gevonden in de review van de "andere" DIR-655.

ik zit al een tijdje naar deze router te kijken en hoor veel positieve dingen erover. er is echt nog 1 puntje wat ik mij afvraag of deze router dat ondersteunt, jumboframes.

ik kom nogal tegenstrijdige berichten tegen, de ene site presenteert hem al capable, de ander maakt geen melding (dlink site zelf) en op andere plekken lees ik weer dat ie het niet ondersteund.

kun jij mij als bezitter uit de onzekerheid halen?
Ik ben niet echt bekend met "jumbo frames" maar ik kan de MTU in de router instellen van 128 tot 1500 en niet hoger, als dat is wat je bedoelt.

[link: jumbo frames information]

Het maximum wat ik er uit kon krijgen is:
Pinging 192.168.0.1 with 4068 bytes of data:
Reply from 192.168.0.1: bytes=4068 time=5ms TTL=64

Een byte verder en ik krijg een time out.

[Reactie gewijzigd door Pruts0r op 8 december 2007 23:56]

Ik heb deze router ook net aangeschaft na het lezen van deze review, echter werkt de installatie cd onder vista bij mij niet?? Er staat toch echt op de doos Vista Certified??
Handmatig doet mijn wireless ook niets, ik heb de wizzards gevolgd en alles ingesteld (SSID kanaal en wpa2 etc.) maar als ik dan bij Wireless Status kijk dan zegt ie Active maar de rest is leeg.
Dus geen SSID en geen WPA etc. Iemand enig idee wat ik fout doe of ben vergeten?
De installatie CD heb ik nooit geprobeerd, of misschien een keer maar dan werkte het vast niet, die dingen zijn over het algemeen vrij waardeloos en alleen bedoeld voor mensen die er echt geen verstand van hebben.

Je kunt gewoon inloggen op de router en daar alles instellen. Aangenomen dat je dat hebt gedaan, voor zover ik dat kan opmaken uit je commentaar, probeer het dan even handmatig, en niet via de wizzards.

Zoals hier te zien is het wireless vrij eenvoudig om in te stellen,
DIR-655 Emulator
Heb dit kastje (nou ja, de grijs/zilver/zwarte voorganger 'rangebooster' geheten) ook eens gekocht en gebruikt om wireless in een hotel te regelen. Ging prima, goed signaal, vanuit de receptie naar de 4e verdieping, alhoewel het daar wel wat zwakker werd.

Jammer echter dat er geen gigabit ethernet op zit, dat weerhoudt me voorlopig voor aanschaf voor eigen gebruik. Misschien het volgende model in deze reeks?

Overigens snap ik die hoge prijs niet. Ik weet ze ergens voor 75 euro. Ze waren juist eerst 99 euro en werden daarna al snel goedkoper.

[Reactie gewijzigd door prettyblue1 op 31 januari 2008 15:03]

je weet ze ergens voor 75?
legaal?

dan zou ik graag willen weten waar dat is, want ik zie ze niet voor minder dan 130 euro.
Ik weet niet waar jij ze kan halen voor onder de 100 euro hebben 0 webshopts het op dit moment.

Tevens vergis je denk ik in model. Deze heeft wel gigabit hoor.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 20 juni 2008 21:33]

Ik gok dat er een nieuwere FW versie nu is? Gisteren de mijne binnengehad:
HW versie A03, FW versie 1.10EU

Edit: niet handig reageren op een oud bericht dat ineens weer actueel wordt gezet :P

[Reactie gewijzigd door RUFFNECK op 31 januari 2008 21:44]

'prettyblue1 zegt "Jammer echter dat er geen gigabit ethernet op zit..."
Volgens de D-Link info zit er toch Gigabit ethernet op?
mjwah dat is misschien waarom hij ze voor 75 euro kan kopen alleen dan heeft hij 4 x 100mbit i.p.v. 1gbit ?
@t Reviewer bedankt voor de review, en ook voor die octoscope link --> ik heb het gelezen en deze router kwam overal het beste uit de tests --> ik wou eerst een wrt350N kopen maar die presteert toch slechter, dus heb nu besloten deze Dir 655 te kopen, is nog is 15 euro goedkoper dan die linksys ook. :)
Interessante review, met name de snelheid ligt nog behoorlijk hoog. Wat bedoel je eigenlijk met bittorrent werkt from-the-box? Zit er eenzelfde functie op dat je torrents direct op je externe schijf kunt laten downloaden?
Nee, ik bedoel dat als je een bitorrent programma gebruikt dat universal plug and play ondersteunt (UPnP), oftewel zo'n beetje ieder bittorent programma out there dan werkt dat meteen. Met UPnP boort je bittorent programma als het ware gaten in de firewall van de router om zo de maximale snelheid te kunnen behalen.

Oftewel UPnP ondersteuning, out of the box. En voor de mensen die daar geen prijs op stellen is het altijd nog prima handmatig in te stellen.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities