Merk D-Link
  Bekijk alle specificaties

D-Link DIR-655 Review

Door Pruts0r 14 december 2010, laatste update op 2 november 2012, 37.743 views

D-Link DIR-655

Pluspunten

• 802.11n standaard (11b 11g 11n compatible)
  • Gigabit ethernet
  • Uitgebreide webinterface (met help)
  • UPnP en QoS werken uitstekend met Skype, Bitorrent, etc.
  • Zeer stabiel - blijft weken werken zonder reset, zelf bij intensief torrent verkeer.
  • Redelijk geprijd

Minpunten

• Quick Install CD werkt alleen onder windows.
  • Blauwe LEDs zijn erg fel 's nachts - en knipperen naar gelang de netwerkactiviteit voortdurend.
  • Soms kleine problemen met de remote management over https.
  • Router moet voor sommige redelijke simpile instellingsveranderingen gereboot worden.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4

Dir-655 HW-Rev: A2. Dir-655 HW-Rev: A4 + Firmware Version: 1.31EU

De Doos en installatie
De doos bevat een (witte) D-Link DIR-655 router, de drie bijbehorende (witte) antennes een korte (blauwe) CAT5 netwerk kabel van 1.5m een adapter (~2.5m snoer) en een quick installation guide met een garantie boekje.

De doos. Laten we hopen dat 11n ready niet net zoiets als Vista ready wordt :)

De installatie CD is helaas alleen geschikt voor Windows, maar natuurlijk is alles wat de wizzard doet is ook mogelijk via de web interface (maar toch vervelend voor onervaren Mac gebruikers). De CD bied o.a de mogelijkheid internet verbinding (DHCP, Static, PPPoE, etc) en het wireless netwerk te configureren. Voor het wireless moet de SSID worden opgegeven en kan worden gekozen uit geen, WEP of WPA encryptie waarna een sleutel kan worden ingevuld. Wanneer WPA wordt geselecteerd wordt de router automatisch op WPA/WPA2 ingesteld echter voor de beste wireless prestaties moet later handmatig alleen WPA2 worden ingesteld (maar voor mij werkt de combo WPA/WPA2 prima). Tevens kan ook een channel worden geselecteerd of de keuze aan de router overlaten (die op basis van de al aanwezige netwerken in de buurt een channel kiest met zo min mogelijk interferentie). In latere versies van de firmware is de mogelijkheid toegevoegd voor 2 gescheiden draadloze netwerken, welke beide met WPA2 kunnen worden beveiligd - handig om de Internet verbinding met de buren te delen!

De router, de HW1 revisie heeft groene LEDs en de HW2 rev. en hoger hebben blauwe LEDs. Vanaf de 1.03 firmware kan de magic button worden gebruikt.

Features en vormgeving
De router ziet er strak en wit uit, kan aan de muur worden geschroefd (schroeven bijgeleverd) gewoon worden neergezet of met een plastikje standje op zijn kant worden neergezet. De reset knop is zoas gewoonlijk een klein gaatje aan de achterkant maar de router kan ook softwarematig worden gerest. De Dir-655 beschikt over een magische "reserved" knop aan de zijkant. Vanaf de 1.03 firmware moet die voor de Wi-Fi Protected Setup dienen (eenvoudig een USB stick op de USB poort van de router aansluiten, op de knop drukken en vervolgens de stick in Windows computer steken om die automatisch te configureren zonder keys in te voeren [de USB poort is dus geen printserver o.i.d.]).

Verder wat algemene features:
  • Standaarden: IEEE 802.11n (2.0 draft), 802.11g, 802.11b, 802.3, 802.3u
  • Beveliging: WPA/2-Personal, WPA/2-Enterprise, 64/128-bit WEP
  • Wireless: mogelijkheid tot 2 aparte draadloze netwerken (2 SSIDs) met aparte beveiliging.
  • Signaal sterkte: tot 108Mbps (11g 2 channels), 54Mbps (11g 1 channel), 11Mbps (11b) [en 270Mbps (11n 2 channels) - 130Mbps (11n 1 channel)

Geen gebrek aan setup wizzards :).

De webinterface
De interface is snel, uitgebreid, met goede beschrijven en nuttige "Helpful Hints...". Er zijn echter zoveel opties/categorieën dat het soms even zoeken is (sommige online reviewer klagen hierover). Echter de basis instellingen kunnen heel makkelijk via wizzards worden ingesteld. Een aardige feature is de mogeljikheid zowel als admin en als user (met verschillende passwords) in te loggen. Op deze manier kunnen gebruikers/familie/werknemers wel de router benaderen (statistics en diagnose) maar geen cruciale instellingen veranderen. Ook is het sinds Firmware versie 1. De support pagina van de router is zeeer uitgebreid en bevat een waslijst aan heldere informatie. Een beknopt lijstje van andere opties is:
  • Port Forwarding (preconfigured voor http tot Wake-On-Lan)
  • Application Rules (preconfigured van AoE tot Xbox Live)
  • QOS Engine (automatisch traffic shaping, Uplink Speed wordt automatisch vastgesteld, werkt goed met Skype en Bittorrent, en high demand sites als youtube)
  • Verder Network Filter, Access Control, Website Filter, Inbound Filter, Firewall Settings (per dag, uur, ip, etc)
  • Wirless: Advanced Wireless, WISH, Wi-Fi Protected Setup
  • Advanced Network (met UPnP)
Technische specificaties

Een afbeelding zegt meer dan 1000 worden toch? :)

De prestaties
Getest: snelheid, range (11b en 11g only) in WPA/WPA2 tenzij anders vermeld. Dit betreft een stress test met 3 actieve pcs (uTorrent, HTTP, YouTube), grote packets (32kB) en 120 herhalingen iedere 1000ms. Mijn inziens simuleert dit precies de omgeving waarin een dergelijk router gebruikt zou worden (iig bij mij thuis).

Wired 100 - Wired 1000
  • Latency: 4ms (0ms-5ms)
  • Single Packets: 4-20Mbps
  • Packet stream: 7-30Mbps
  • Average: 16Mbps
  • Installatie CD: Alleen voor Windows, maar toch niet echt nodig.
  • Wired: uitstekend gigabit ethernet
  • Wireless: goed met 11g WPA/WPA2 (beter 802.11n met WPA2). Mogelijkheid tot 2 gescheiden wireless networks; ook het 'guest' network kan met WPA2 worden beveiligd.
  • Snelheid: uitstekend, zelfs met honderden simultane verbindingen (P2P)
  • UPnP: uitsekend, Skype, Bitorrent werkt from-the-box.
  • Settings: zeer uitgebreid, je zal niet snel iets niet kunnen instellen.
  • Security: gescheiden user and admin accounts, mogelijkheid tot instellen image captcha login.
Kortom een zeer uitgebreide router die bovenmodaal presteert en waar de gemiddelde tweaker veel plezier aan kan beleven. En mocht je er ooit nog iets aan verprutsen kun je altijd aanspraak maken op de 11 jaar garantie _/-\o_ (support via een van onderstaande links).

Update 14-12-2010: na al deze jaren nog steeds veel plezier van deze router, erg stabiel (uptime gemeten in maanden) en nog steeds erg snel (25Mb/s internet verbinding kan makkelijk volledig belast worden). In juni 2010 zelfs nog een exemplaar gekocht voor een ander adres, simpelweg omdat qua prijs/kwaliteit verhouding deze router nog steeds met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt. Ook wordt de router na al deze jaren nog prima ondersteund middels firmware updates.
Update 14-12-2010
Routers nog steeds in gebruik, en nog steeds tevreden. Beoordelingen aangepast in lijn met featuresets en prijzen router anno 2012.
Werkt nog steeds prima met 3 laptops aangesloten via LAN, 1 laptop via wifi, 2 tablets en 3 smartphones. Sinds ik geen (stabiliteits) problemen heb met de huidige firmware (1.31EU) en er geen secuity problemen mee lijken te zijn heb ik deze sindsdien ook niet geupgrade.

Handige links:
D-Link Support and Product Registration Portal
D-Link FTP Server met laatste firmware en handleidingen
Officiele pagina van D-Link
DIR-655 Emulator

Heb jij ook een D-Link DIR-655?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-148048+113+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Omdat ik te lui om een volledige review te schrijven (petje af voor de jouwe ;)). Een paar opmerkingen:

De 'update firmware' knop in de router instellingen pagina lijkt niet echt te werken, ik heb hier nog nooit firmware mee gevonden terwijl ik al wel handmatig 3 keer de firmware heb geupgrade (1 keer was naar beta-firmware dus dat telt niet).

Ik had hiervoor de standaard routers van dutchweb (een coppejet) en de standaard telfort router (Zyxel - dat onding wat gratis is te vinden is in Vraag en Aanbod ;)) als ook een Sweex router.. en al deze routers heb ik me mateloos aan geirriteerd door het gebrek aan features en/of doordat ze bij flink wat torrent verkeer finaal onderuit gingen. Deze router kan aardig wat 'misbruik' weerstaan, ik heb als een malloot lopen downloaden met een stuk of 40 torrents tegelijktijdig, 500 connecties per torrent toegestaan... en het loopt als een trein, dankzij QoS kan je dan zelfs nog gewoon rondbrowsen.

En zoals je al aangeeft zijn er inderdaad wel heel veel opties - maar goed, we zitten op tweakers.net dus dat kan enkel als voordeel worden beschouwt toch? ;)

Nadeel aan deze router vind ik dat de shareport alleen onder windows te gebruiken is, zover ik begrijp draait er toch al een linux variant op.. waarom hebben ze deze USB poort dan niet via SAMBA beschikbaar gemaakt zodat je zowel printers als schijven onder zowel windows als linux als mac kunt gebruiken? Gemiste kans lijkt me, op dit minpuntje na niks anders dan vol lof over deze router.
Zo'n lange review, zoveel specs, zoveel reacties en nog kan ik nergens het flash en ram geheugen vinden :)

Mensen die openwrt of dd-wrt willen om bijv. psybnc of andere daemons te draaien willen dit weten. Verder lees ik dat dit ding een usb-port heeft. Je zou dus met JFFS2 en een usb-stick een NAS kunnen bouwen, dit zijn toch dingen die ik erbij zou vermelden, naast elementaire specs als het flash-geheugen.
Als ik heel eerlijk ben vind ik dat usb verhaal een beetje misleidend. Er wordt namelijk geimpliceerd dat je hiermee een printerserver of een NAS hebt maar dit is maar deels waar. De connectie naar printer of data media gebeurt namelijk via 'shareport'. Dit is een stukje software dat een virtueele usb poort creert op je pc die direct verbonden is met de usb poort van de router. Dit leid ertoe dat als iemand in het netwerk verbonden is met die poort, andere mensen geen toegang hebben. In mijn optiek een beetje beperkt eigenlijk, zeker in het geval je het voor een NAS door moet laten gaan....

@Pruts0r
Ik las overigens ergens dat deze functie wel beschikbaar is voor mac, maarja daar heb je met linuxbak weinig aan natuurlijk
Ik heb deze router gisteren ook gekocht met de reden dat je er een printer op aan kon sluiten. Ik wist van de DIR-635 dat je de SharePort-software nodig had (die heel erg inflexibel is) om een printer via die USB-poort te kunnen gebruiken maar de verkoper van de MediaMarkt verzekerde mij dat dat met de DIR-655 niet het geval was en dat dat dan echt een gedeelde printer op je netwerk is. Helaas heeft ie dus gewoon onzin verkocht want ook met deze router heb je SharePort nodig.

Het nadeel daarvan is dat maar 1 computer tegelijkertijd een printer kan gebruiken en die ook handmatig weer moet vrijgeven voordat een andere computer kan printen. Bovendien hebben we hier thuis ook een laptop met Ubuntu dus dan heb je sowieso geen ruk aan dat hele SharePort-gebeuren. Ik ga dus zsm dat ding terugbrengen en m'n geld terugvragen.
Deze 'elementaire specs' kon ik niet makkelijk op het internet terugvinden, en wat ik vond (4MB flash, 8MB of 16MB RAM (o.a. hier)) kon ik niet verifiëren daarom heb ik dit er ook niet ingezet. Verder is deze informatie ook niet echt relevant daar dit model incompatibel is met de openwrt en dd-wrt firmware, zie ook de dd-wrt wiki en de openwrt wiki.

De USB port Shareport functionaliteit is later middels een firmware update (1.31) toegevoegd en zou het theoretisch mogelijk moeten maken printer en usb-storage devices te delen, echter (van de router's help pagina):
Device drivers and the D-Link USB Network Utility must be installed on each computer that will use the device.
Het gaat hier om een Windows only utility en aangezien ik GNU/Linux draai kan ik dit niet (makkelijk) testen. Mijn advies is, als je echt een NAS wilt draaien zou dan een betere oplossing. De DIR-655 is hier niet voor ontworpen.

[Reactie gewijzigd door Pruts0r op 17 december 2010 01:43]

Misschien een domme vraag, maar hier komt hij:
- Kan deze router 3 pc's gelijktijdig op internet laten surfen en games laten spelen?
- Kan deze router digitale tv aan?

We willen hier thuis een nieuwe router aanschaffen omdat de onze nogal vaak reboot wanneer we met twee gelijktijdig een game proberen te spelen...

Alvast bedankt!
Uit persoonlijk ervaring kan ik vertellen dat deze router zonder problemen het verkeer van meerde personen die aan het gamen zijn zonder latency issues kan afhandelen. Zelfs met een torrent aan op de achtergrond, terwijl iemand een youtube HD video aan het kijken is merk je nauwelijks vertragingen in de latency. Let wel: het gamen gebeurt via de kabel en niet via het draadloze netwerk - alhoewel dat theoretisch wel zou kunnen is het voor de beste latency nooit verstandig.

Wat betreft digitale TV, deze vraag begrijp ik niet helemaal. Nee, je kunt deze router niet op je TV aansluiten en er TV mee kijken. Maar als je bedoelt "kun je met deze router online (digitale) TV bekijken", ofwel kan deze router X MB/s aan om streaming video weer te geven? Dan zou ik zeggen, ja dat is best mogelijk. Een continue downstream van 22Mb/s is geen probleem en ik vermoed dat 50Mb/s ook nog makkelijk zou kunnen.

Restarten doe ik bijna nooit. Misschien eens in de 3 maanden. Ik heb echter wel commentaar gelezen over mensen die hier problemen mee hebben. Meestal ligt dit aan een ongelukkig combinatie van firmware en hardware. Zelf heb ik Firmware Version: 1.31EU en Hardware Version: A4. Deze combinatie werkt geweldig.
Ik heb deze router ook en ik ben er in principe heel tevreden over, maar hij loopt bij mij regelmatig vast. Zodra ik met meer dan 50~80 MBit ga downloaden (dus niet LAN, maar WAN), dan loopt hij binnen 5 minuten vast. Na heel veel geklooi met firmwares (wat niets uitmaakte) heb ik nu de MTU op 900 gezet ipv 1500. Hij lijkt nu minder vaak vast te lopen, maar voor Xbox live moet ik minimaal 1364 (oid) hebben, dus ik moet steeds switchen, erg vervelend.

Mijn gok is dat het een ontwerpfoutje is en dat een buffer overloopt o.i.d. en dat hij daardoor vastloopt. Als iemand anders met 120MBit internet dit probleem niet heeft, dan zal het wel aan mijn apparaat liggen, maar ik vraag het me af.
Heb je geprobeerd of het help om:
- alle ' log' faciliteiten in de router uit te schakelen
- een DMZ voor de betreffende PC in te stellen
- de firewall geheel uit te schakelen

Ik moet zeggen dat ik geen WAN verbinding van 50-80Mb/s heb om het uit te testen maar ik kan alleen zeggen dat ik mijn router voor de volledige 40Mb/s die ik heb makkelijk 10 uur continue kan belasten (als ik data overhaal van mijn werk naar thuis) zonder dat er gekke dingen gebeuren.
Ik vraag me wel af op welke manier je download. Ik zelf heb ervaring met een modem/router combinatie apparaat welke er in het begin altijd uit klapte zodra ik met torrents aan de slag ging. Heeft vermoedelijk te maken met het vele aantal connecties die een torrent-client probeert op te zetten.
Een 50-80Mb/s torrent verbinding zal ongetwijfeld in vele honderden openstaande connecties kunnen resulteren - daar heb ik de router nooit echt goed op getest. Ik download meestal maar 1-2 torrents per keer, en ben al blij als ik 1-2 MB/s haal, laat staan 10! De enige manier waarop ik op een betrouwbare manier mijn WAN verbinding met 40Mb/s kan belasten is een SFTP verbinding naar mijn werk. Maar dat is op z'n max maar een paar connecties - niet honderden. Het zou interessant zijn om te weten of dit inderdaad zijn probleem is en of dit gewoon een hardware matige limiet van de router is - er zit natuurlijk geen Core i5 in dat ding :)
Thanks voor de snelle antwoorden. Ik maak geen gebruik van Torrents. Hooguit nieuwsgroepen, maar dat is sporadisch. Het is meer voor mijn werk van bijv. MSDN.
Firewall heb ik al eens uitgezet, dat maakte geen verschil. DMZ en logs ga ik nog even proberen, ik hoop nog snel even voor mijn vakantie (ik ga overmorgen weg), ik kom er zeker nog even op terug.

Edit: Overigens blijft het wel werken met 40MBit, maar zelfs met een MTU van 900 kan de router vastlopen (maar wel veel minder vaak)

[Reactie gewijzigd door dfader op 28 juni 2011 16:05]

Ik hem het gekocht voor 70,00 euro bij cd romland in breda (webwinkel) en een switch van het zelfde model en merk voor 30,00 euro en het gaat als de brandweer. _/-\o_
Maak nu al een tijdje gebruik van de router en ik moet me aansluiten bij bovenstaand verhaal. Ik gebruik mijn verbinding hoofdzakelijk voor torrentdownloads en ook bij uitzonderlijk veel download met veel individuele connecties draait het apparaat stabiel door. Dit is overigens op een kabel verbinding. Er hebben wel een enkele keer andere mensen gebruik gemaakt van wifi, maar dat was puur om om een paar pagina's te bezoeken dus over bereik en snelheid kan ik weinig zeggen.

De firmware update functie doet het bij mij ook niet trouwens, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee. Vind het alleen wel jammer dat voor bepaalde delen van de wereld nieuwere (stabiele) firmware versies uit zijn dan hier. Wat dat betreft lopen we hier inmiddels 7 maanden achter.
De firmware is overigens wel beschikbaar als beta, maar dit schijnt zo instabiel te zijn daar kun je beter niet aan beginnen : http://forums.dlink.com/index.php?topic=16160.0
Ook al lopen we hier dan iets achter, het gaat maar om wat kleine bugfixen, daar heb Ik tot op heden helemaal niets van gemerrkt. In tegendeel zelfs, in mijn ogen is het gewoon een wereldapparaat, absoluut een aanrader!
De review zojust nog even geupdate met features die zijn toegevoegd (middels firmware updates) sinds de eerste versie van deze review. Changelog:
  • Mogelijkheid tot 2 gescheiden draadloze netwerken (2 SSID's) die elk te beveiligen zijn met WPA2 (dus niet dat het guest netwerk geheel onbeveiligd is ofzo). Erg handig om je verbinding met anderen (de bovenburen bijvoorbeeld) te delen. Instellen van bandbreedte per netwerk is alleen niet mogelijk, maar natuurlijk ook maar zelden nodig.
  • Mogelijkheid tot login te beveiligen met een extra image captcha (tegen geautomatiseerde pogingen om je wachtwoord te achterhalen).
  • Enkele links geupdate (waren wat verouderd).
Wil iemand de vermogenopname van deze router meten (in Watt)? Is voor mij een erg belangrijk gegeven. Liefst door een lamp van 40 Watt of iets dergelijks ook mee te meten. Dan twee metingen maken. Een met de router aan en een met router uit. Dan zie je het verschil in vermogensopname.
Zo'n meting is beter dan zonder zo'n extra belasting omdat je dan in het begin van de "schaal" zit en de afwijking (meestal) groter is. Alvast bedankt.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. In de productspecs staat:
CONSERVES ENERGY
+ Automatically powers down ports that have no link
+ Budgets power output for different Ethernet cable lengths
+ Includes wireless LAN scheduling, which can shut down your wireless network when not in use for further power savings
+ Reduces energy consumption by using an Energy Star® qualified power adapter
Als ik hier op moet af gaan, zou ik denken dat ie best zuinig is.

[Reactie gewijzigd door antonboonstra op 16 oktober 2009 19:28]

Ik heb deze router inmiddels ook zelf aangeschaft en op 21 oktober aangesloten, omdat mijn Asus WL520G wat kuren begon te vertonen. Ik heb zowel mijn Asus router als de D-Link router aan een plugwise meter gehangen. Ondanks dat de D-Link sneller is (Gigabit en N vs 100Mbit en G) en drie antennes heeft, is deze wel 2 W zuiniger. Als actueel verbruik wordt 4,20 W aangegeven en dat is bij 1 PC aangesloten op een gigabit LAN poort en 1 PC via Wireless LAN.

Plugwise screenshot

[Reactie gewijzigd door antonboonstra op 22 oktober 2009 20:25]

Ik weet dat de review nog niet af is maar het is veel werk en mijn tijd is beperkt, ik zal het zo snel mogelijk updaten.

[update] de testresultaten met de 1.02 firmware gepost .... 1.03 firmware volgt

Overigens ter informatie. De 1.04 en 1.05 firmware is voor het US model en het is niet aan te raden deze proberen op een Europees model te installeren (voiding warranty).

[Reactie gewijzigd door Pruts0r op 8 september 2007 21:04]

Als je hem had geupdate naar 1.03 had er wel REV A2 gestaan. De 1.02 is al vrij oud.
Tevens had ik last van reboots met 1.02.
De router draait hier bijna 4 maanden met 1.03 en super stabiel.

Verder prima review, leuk om te zien dat mensen er flink de tijd voor nemen ;)

Enige wat ik mis in de router is een VPN server, maar dat zal niet iedereen nodig hebben ;)
En dat je vaak moet rebooten voor een aanpassing in de webinterface.
Dat vermoeden had ik inderdaad al. De reden dat ik hem eerst getest heb met de 1.02 firmware is omdat ik de router zo gekregen heb en ze dus kennelijk nog de "oude" firmware verkopen en ik wilde graag proberen het verschil te testen tussen de verschillende versie. Ik heb zoveel verhalen gelezen over hoe een firmware upgrade een enorme vooruitgang van de prestaties opleverde, nu wil ik eindelijk eens zien of dat klopt. Ik heb mijn firmware inmiddels geupdate dus zeer binnenkort :).

De VPN server is inderdaad iets dat niet iedereen mist, maar er zijn andere modellen die dat ondersteunen. Natuurlijk is er er standaard VPN passthrough dus je kunt altijd je eigen server draaien ... volgens mij ook een stuk veiliger. Het vaak rebooten in de webinterface kun je volgens mij omzeilen door te kiezen voor reboot later en pas als je alle wijzigingen hebt gemaakt die je wilde maken echt rebooten. Ik vind dat een briliante oplossing vergeleken met andere oude routers die ik had (SMC 2804, Linksys WRT54G (ja helaas v5 7.00.4)).

Ik vind het ook een top router en ik ben er erg blij mee.

Mag ik je vragen wat jou ervaringen zijn m.b.t de wireless (range). Gebruik jij 802.11n kaartjes of gewoon .11g?
Ik gebruik me laptop met Intel 11g, dus qua snelheid kan de router veel sneller.
De range is prima maar ik zit ook niet echt ver van de router af, ook niet als ik in de tuin zit.
Meter of 5-6 max. Tevens gebruik ik maar 2 antennes ipv. ik hou de range liefst zo klein mogelijk.

Een VPN server zit inderdaad in andere routers wel, maar de performance was dat triest en was de meerwaarde alleen de VPN server.
Bij deze router is alles gewoon heerlijk snel, dan maar geen VPN, je moet keuzes maken ;)
Ik gebruik nu inderdaad een interne VPN server, qua veiligheid maakt het niet uit, misschien is een interne server zelfs wel iets minder veilig.

LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True