Acer Aspire 5750-2434G50MN Review

Door chrismi 2 januari 2012, laatste update op 2 januari 2012, 2.205 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Goeie CPU
  • Veel video-memory; 1845MB
  • HDD is groot zat
  • Mooi design

Minpunten

• Fel scherm (is aan te passen)
  • 4GB ram (is makkelijk te upgraden)
  • Accu is wat minder

Sub-beoordelingen

Ik heb deze laptop nu een paar weken;

Ik heb hem besteld via internet; bij Coolblue; daar was hij toen het goedkoopst.
Toen ik hem uit de doos haalde, zat er eerst een andere doos omheen, waar een sticker met een waarschuwing van de accu op zat en het zegel van Acer. Als je die doos openmaakt zit de doos van de laptop erin. Weer met het zegel van Acer. In die doos zit de laptop; de accu en de lader, de lader heeft een klein "kastje" dus makkelijk mee te nemen.

Als je de laptop open doet zitten overal van die beschermings-stickers die ik er meestal meteen aftrek omdat ik het lelijk vind, ook zit er zo'n velletje wit zacht papier (???) tussen het scherm en het toetsenbord. Zoals vele fabrikanten doen; zit er natuurlijk rechtsonder het toetsenbord een sticker met algemene specificaties. Ook zo'n Intel Core i5 stickertje en een Windows 7 stickertje. De aan/uit knop zit helemaal links-bovenaan vlak tegen de rand en tegen de speakers aan.
Er zit een blauw ledje in die brand wanneer de laptop aanstaat.

Bij de eerste keer opstarten vraagt hij zoals gewoonlijk wat instellingen en installeert hij wat software. Daar is hij ongeveer een kwatiertje mee bezig. Daarna kun je de laptop gebruiken. Je krijgt er gratis een kwartaal McAfee-Internet Security bij, dat kun je gebruiken maar je kunt ook gewoon McAfee deinstalleren.

Het processorverbruik ligt niet hoog, gemiddeld rond de 30-40 %. Als je veel programma's draait hoger natuurlijk. Het hoogte wat ik ooit heb gezzien was 73%; toen deed ik een spel, was ik iets aan het downloaden met Bittorrent, voerde ik een Skype-Gesprek, en stond Twitter in de Firefox browser open. Zelf vond ik dat nog goed want mijn vorige laptop draaide dan voor geen meter. Zelf heb ik hem nog nooit op de volle 100% zien draaien, dus een prima CPU.

Qua RAM geheugen valt het ook mee, net als met de CPU heb ik hem op z'n hoogst tussen de 70-80% zien gebruiken. Als het gebruik onder de 80% zit, zit je nog goed. Zelf ga ik binnen een paar maanden upgraden naar 8GB RAM; wat voor ongeveer 20 kan. Er zit slechts 1 plaatje van 4GB DDR3-SODIMM in dus je hoeft maar 1 plaatje van 4GB te kopen in plaats van 2.

De HDD is groot zat, 500GB dat eigenlijk 447GB is, is meer dan genoeg voor mij. Ik heb er nu wat liedjes, films en wat games op staan en ik zit nog steeds boven de 300GB aan vrije ruimte.

Op internet staat dat de laptop met een volle accu 4 uur meegaat; bij mij is dat ongeveer 2,5-3,5 uur. Ik vind het geen groot probleem want hij staat toch bijna alleen op mijn bureau aan de lader; maar als je in de trein van Groningen naar Den Haag zit, en je moet er de hele tijd achter... Dat gaat denk ik moeilijk.

Het scherm is gewoon "normaal". 15.6" was het minimum voor mij, zelf zou ik 17.3" mooier vinden maar 15.6" was voldoende. Standaard staat hij op z'n felst, wat erg slecht is voor het scherm. Natuurlijk zet ik hem wat minder fel omdat het beter is voor het scherm en minder energie kost en het is prettiger voor je ogen. Er zit 1845 MB aan video-memory in, terwijl op de sticker 1760MB staat.

Conclusie:

Een erg mooie laptop; mooi design, degelijke specificaties, goeie CPU, nette prijs (479, daar heb ik hem voor) en veel mogelijkheden, zeker een aanrader!!!

Heb jij ook een Acer Aspire 5750-2434G50MN?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Kan je hier bijv. Battlefield3 op spelen?
En maakt ie veel geluid als je dan games speelt?
Nouja als je laptop vrij intensief gebruikt dan blaast hij behoorlijk. Ik heb een headset op dus ik hoor dat vrijwel niet. En qua battlefield 3 betreft:

De 64 bits-versie van Windows 7 is het aanbevolen besturingssysteem, samen met een quad-core processor, 4 gigabyte RAM-geheugen en een DirectX 11-videokaart met een gigabyte aan werkgeheugen, zoals een Geforce GTX 560 of een ATI Radeon 6950. De game vereist 20 gigabyte aan vrije hardeschijfruimte.

Het zou inprincipe kunnen, teminste, deze laptop heeft het minimum wat hij nodig heeft.
Alleen de processor is wat minder aangezien deze 2 cores en 4 threads heeft.
Ik zou wel aanraden om 4 gb extra RAM geheugen bij te bestellen.
Aangezien de processor wat minder is.

GTA IV draait bij mij prima, maar je moet er wel even voor zorgen dat je geen andere programmas draait wanneer je aan het gamen bent...
is de Acer Aspire 5750G-2434G50MN dan misschien een betere optie ?
is die qua specs niet zowat precies hetzelfde:

Alleen de videokaart is beter, het zou handig zijn voor de games, maar de CPU en het aantal GB's RAM-geheugen is hetzelfde. Ik denk idd dat deze iets beter overweg kan met BF3, gewoon puur omdat hij een betere videokaart heeft...
deze laptop heeft wel een geheugenkaart lezer, wat niet in de specs staat

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013