×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Archos 101 G9 1GHz 8GB Zwart Review

Door T.Struik 2 januari 2012, laatste update op 11 mei 2012, 9.187 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Vrij veel harde waar voor niet al te veel geld
  • Ruime aansluitmogelijkheden (HDMI)
  • 'Uitbreidbare' modem
  • Rubberen voetjes
  • Kickstand

Minpunten

• Display flikkert een keer als je hem zacht neer laat ploffen
  • Afwerking niet overal op en top, drukken op achterkant kraakt wat.
  • Accu indicator werkt matig

Sub-beoordelingen

Na mijn eerste tabletreview van de Sony Tablet S is dit het begin van mijn tweede tablet review van de Archos 101 G9. Met deze Archos (spreek uit als Arcos, dus geen Argos) heb ik wat testjes gedaan die ik graag wil delen. Hier heb ik wat foto's en mini video's van gemaakt die mijn punten verhelderen. Ik ben geen afgestudeerd fotograaf, maar ik heb de foto's en video's zo goed mogelijk geprobeerd te maken.
Archos is een merk dat zich op de tabletmarkt niet profileert als high-end tabletbakker, maar meer als aanbieder van budget tablets (hoewel de Turbo versies natuurlijk wel al meer die richting uitgaan). Zij begeven zich wat meer in het lagere prijssegment. In deze review geef ik mijn visie weer en zal ik waar mogelijk ook de keuze aan de lezer zelf geven om te bepalen wat mooier of beter is. Aan het eind van deze review zal dus ook blijken of deze budgettablet een positie heeft tegenover de duurdere tablets. Kortom is goedkoop een goede-koop?
In deze review probeer ik vooral met consumentenogen naar het product proberen te kijken. Mocht je achteraf nog vragen hebben dan kun je uiteraard reageren onderaan de pagina.

Inhoud van deze review:

• Keyfeatures
  • Inhoud van het verkooppakket
  • Ontwerp en indeling
  • Android 3.2
  • Geteste hardware
  • Displayvergelijking
  • Slot

De features van de Archos G9 zijn niet heel opvallend. Het wijkt niet veel af van andere recente tablets mijns inziens. Enige wat mij twijfelachtig lijkt is het RAM.
  • Texas Instruments OMAP 4 ARM CORTEX A9 at 1GHz
  • 512 MB werkgeheugen
  • 8 GB intern geheugen + micro-SD uitbreidbaar
  • 10.1 inch scherm, 1280 x 800 LCD TFT capacitief (Active matrix)
  • Micro-USB aansluiting (host)
  • USB aansluiting (slave) voor Archos modem
  • Android 3.2.1

Eerder schreef ik bij de Sony Tablet s dat ik de inhoud van de doos wat karig vond. Ik moet zeggen dat ik met Archos blij verrast was te zien wat de doos aan inhoud had.

Allereerst moet ik zeggen dat de USBstick die op de foto staat niet standaard bij het geheel hoort, je kunt deze er los bij kopen. Omdat ik hem wel heb, heb ik hem er toch even bij gelegd ;).
Het pakket bestaat uit:
  • De tablet zelf,
  • Drie soorten stekkers,
  • Een transformator,
  • Een USBkabel,
  • En wat gidsjes e.d.
Op de foto kun je zien dat de lader minimaal bestaat uit drie delen. Een stekker naar keuze (afhankelijk van waar je woont), de transformator en de USBkabel. Los van het feit dat deze accessoires er hoogstwaarschijnlijk bijzitten omdat het een internationaal verkooppakket is en niet regionaal, vind ik deze extra stekkers en USB-datakabel wel erg prettig. Bijvoorbeeld handig voor op vakantie :). Wat dit betreft ben ik erg te spreken over Archos.
In de doos van de USBmodem tref je aan:
  • De modem,
  • en een handleiding aan,
, meer dan voldoende lijkt mij :).

De Archos 10.1 G9 vind ik een goed uiterlijk hebben, het is geen schoonheid, maar voor die ¤300,- vind ik het er toch best aardig uitzien. Zelf vind ik niet dat het er vanaf spat, dat het een budgettablet is. Het product is volledig van plastic, gespoten in grijs/zilver, dit komt redelijk degelijk over. Het apparaat voelt in de hand ook niet verkeerd aan, ik moet zeggen dat een aluminium behuizing wel wat steviger aanvoelt. Bij normaal gebruik voldoet deze materie prima. Wanneer er wat kracht op de behuizing wordt uitgeoefend merk je wel dat vooral aan de achterkant het materiaal lichtjes wat kraakt. Echter ook weer niet zo dat je mijns inziens van een slechte bouw kan spreken. Buiten dat ik probeer het nu uit, maar verder zie ik in het dagelijks gebruik weinig aanleiding om bewust op de tablet kracht uit te oefenen zoals ik gedaan heb.
Het is wel zo dat wanneer je duwt op de achterkant van de tablet, en je duwt wat forser dan geeft het display op die plek een witte vlek. Dit is gebeurd nog wat gemakkelijker als je de dummy van het modemslot verwijderd en daar drukt. Om dit echt te kunnen zeggen vond ik het wel zo fair om dit ook uit te proberen op andere tablets. Immers waarom zou je het hier zeggen als de meeste andere tablets het ook hebben? Ik heb de proef op de som genomen. Op een iPad 2, HTC Flyer, LG Optimus Pad, Samsung Tab 10.1 en een Blackberry Playbook. Alleen bij de LG en de Blackberry werden dus vlekken tijdens de druk op de achterkant zichtbaar. Vraag je hierbij af wanneer je dit in dagelijks gebruik doet en wat je voor een bepaalde prijs mag verwachten? Feit blijft dat de vlekken zichtbaar werden. Ook bij lichtjes neer laten ploffen op de rubberen voetjes krijg je zo'n vlek in beeld.
De afwerking van de behuizing is zichtbaar minder dan de duurdere tablets. Als je goed kijkt zie je het beeldscherm scheef in de behuizing is gezet:

Groot exemplaar.

De groene lijn heb ik zo recht mogelijk op de behuizing proberen te zetten. De rode lijn loopt op de onderkant van het display. Vooral aan de rechterzijde van het display zie je de rand van de behuizing lopen. Aan de hand van de rode lijn zie je dus dat het display iets scheef in de behuizing zit.

De afronding van de behuizing rond het scherm is niet geheel netjes, het lijkt er op dat de ronding in de hoek niet goed is mee gefreesd, of dat de rechte lijnen tot de hoek niet mooi zijn afgewerkt:

Aan de voorzijde van het apparaat bevindt zich:
  • Frontcamera (beeldbellen) 0,9 Megapixel
  • Display 800 LCD TFT 1280x800 (WXGA)
Het scherm van de Archos is wat betreft gevoeligheid dik in orde. Het scherm reageert snel en accuraat. Af en toe merk je dat de tablet het wat lastig heeft om de bewegingen op het scherm bij te benen, meer niet. De randjes om het scherm zijn alleen wel van die randjes die volgens mij wel een plekje waar vuil tussen gaat zitten. Over de kwaliteit van het scherm lees je hieronder meer.
De foto's van de frontcamera van de G9 zijn niet goed, ik had ook niet veel anders verwacht. De kwaliteit is erg mager, zie zelf:

Wat me opviel is dat wanneer je de camera gebruikt en de sensor detecteert een beweging, gewild of ongewild, en het scherm wordt geroteerd, dan crasht de camera. Een moment zie je sneeuw en de camera sluit af. Een minpuntje, mogelijk autoratote uitschakelen bij de camerafunctie?

Aan de linkerzijde:
  • Microfoon
  • 3.5 mm koptelefoonaansluiting
  • Mini-HDMI aansluiting
  • Indicatie-led
Wat betreft extra aan te koppelen apparaten en andere media is er veel mogelijk. De aan/uitknop vind ik echter wat traag reageren ten opzichte van het scherm. De knop ansich is wat lomp maar het is wel een fijne knop, ik houd niet zo van die priegelige knopjes. Verder dat laadde de Archos het scherm meerdere keren in twee delen: eerst het bovenste deel en vervolgens het onderste, in landscape modus welteverstaan.

Aan de rechterzijde zitten:
  • Volumerocker (harder/zachter)
Aan de bovenzijde zitten:
  • Geen functies
Aan de onderzijde zijn te vinden:
  • Stabiliteitsvoetjes voor kickstand (twee maal)
Aan de achterzijde bevinden zich:
(van rechtsboven naar linksonder)
  • Uitbreidingsslot voor modem
  • Speaker
  • Kickstand
  • Vier rubberen voetjes
Wat betreft de kickstand is dit een nuttige toevoeging. Op deze manier kun je een film kijken, boeken lezen, als fotolijstje gebruiken of je tablet met andere taken belasten zonder hem constant vast te moeten houden. De kickstand is niet oneindig stabiel, echter als je gewoon behouden met het apparaat werkt kun je hem goed bedienen in kickstand. Het touchscreen is gevoelig genoeg om het te kunnen bedienen in deze stand.
De rubberen voetjes vind ik een kleine maar waardevolle toevoeging. Het voorkomt het beschadigen van de achterkant van je tablet en het geeft het apparaat grip als je hem ergens neerlegt. Ik gebruik een tablet vaak door hem op een tafel of bureau neerlegt. Het lijkt zo simpel en logisch die voetjes, maar op een iPad of een Samsung Tab 10.1 vind je deze voetjes niet. Dit natuurlijk geheel los van wat de verdere pro's en cons zijn om die voetjes wel te monteren en wat jezelf vindt, ik vind ze in ieder geval erg handig!
Door te drukken op de achterkant hoor je het apparaat wat kraken, een afknapper. Ik kon er niet geheel uitkomen of dit nu acceptabel is bij een tablet voor een dergelijke prijs.

Dongle
De dongle die ik erbij had is een Dongle van Alcatel (hoe kan het ook anders zou ik bijna zeggen;)).
De Dongle is best plat en heeft één indicatieledje. Aan zowel de boven- als onderzijde is een 'klepje' van de dongle te schuiven. Aan de onderzijde is een simkaart te plaatsen. Het andere klepje moet verwijderd worden om de dongle goed in de tablet te laten passen. De dongle past vrij goed in het chassis van de tablet op de plek van de insteeksleuf achterop de tablet, jammer is alleen dat de indicatie led van de Archos dongle in de tablet onzichtbaar is, maar wel werkt:

Helaas zit er wel een kleurverschil tussen de dongle en de tablet designtechnisch niet echt sterk.
De mogelijkheid om je wifi tablet later uit te kunnen met 3G vind ik een goede optie. Immers zijn er genoeg tablets waar deze mogelijkheid er niet is, kortom eens Wifi, altijd een wifi tablet. Ik heb door middel van een USBverlengkabel geprobeerd om een andere dongle aan te sluiten op de slave- en de hostpoort. De KPN Modem 904 (Option), deze werd wel gevoed, de leds gingen aan, maar werkte helaas niet. De Archos dongle kun je kopen voor circa ¤50,-.
Wat ook mooi meegenomen is dat de dongle ook werkt op een laptop of computer. Hierdoor kun je hem 'multifunctioneel' inzetten en geef je je ¤50,- niet uitsluitend uit voor je tablet, maar heb je er meer aan. 16,3 MB op de dongle is gebruikt om een installatie te draaien en de benodigde software op je computer te installeren. Bij mij werkte dit op en top in combinatie met mijn KPN simkaart:

Als de dongle in de tablet zit dien je wel eerst enkele instellingen te maken bij instellingen/draadloos en netwerken, zo gepiept.

Op de Archos 101 G9 zit Android 3.2.1. Het startscherm is erg standaard en onderscheidt zich nauwelijks van andere merken. Eerder vertelde ik dat de Sony Tablet S half Nederlands, half Engels is. Ik zie bij de Archos dit verschijnsel ook terug. Echter lijkt het hier minder te spelen dan bij de Sony? Voorgeïnstalleerde applicaties kom ik gelukkig niet veel tegen. Ik heb Angrybirds en nog wat applicaties geïnstalleerd om de tablet uit te proberen en te benchmarken. De benchmarks tref je hieronder aan. De tablet werkt redelijk smooth. Her en der valt een hort en stoot op. Bijvoorbeeld het wisselen van 'bureaublad verloopt niet 100% smooth. Echter werkt de Archos over het algemeen genomen vrij smooth en doet hij niks onder qua werking aan bijvoorbeeld de Sony Tablet S. De ingebouwde speaker kun je benutten middels de muziekspeler die via mediaserver bibliotheken kan raadplegen. De speakerkwaliteit is gemiddeld. Zoals bij vele speakers gaat de geluidskwaliteit omlaag naarmate het volume omhoog gaat.
Gedurende het gebruik heb ik twee keer een firmware-update aangeboden gekregen. Deze is uitsluitend via wifi te downloaden en de tablet moet even aan het elektronische voedsel gezet worden. Deze updates gingen exact zo en probleemloos zoals bij de Tablet S. Na afloop merkte ik niet verbetering in het één of ander, nu moet ik ook zeggen dat ik geen changelog bekeken heb.
Wat mij opviel is dat de batterij indicator van de Archos niet erg klopte, ik vermoed dat dit softwarematig een foutje is. Na de updates was er echter op dit vlak geen verbetering. Hij kon soms laden en na een uur slechts 3% verder geladen zijn :s? Het gaat hier om een nieuwe accu in een nieuw apparaat. Mogelijk dat alleen dit exemplaar dit heeft. Als ik de lader er vervolgens uittrok sprong hij een keer van 7% naar 51%? Maar tijdens het verwijderen van de lader geeft de tablet wel het geluidje dat de accu bijna leeg is, zeg jij het maar? Uiteindelijk bleef de 51% in beeld gehandhaafd en qua duur leek dit ook redelijk te sporen.
Standaard onderaan links heb je de vorige, home en openstaande app toets. Rechts heb je statusiconen en tijd. Niet veel spannends maar zoals bij de meeste tablets.
Tot slot een aantal benchmarks van de Archos, de Quadrant is niet geheel een goede vergelijking met de toestellen die er verder in het rijtje staan, toch zet ik hem er ven bij. Gezien ik de Archos niet kon rooten voor een screenprint, heb ik een foto van het display gemaakt:

Quadrant Standard (score =1787)

Antutu (score =4777)
(twee foto's doordat de tablet het beeld niet volledig kon weergeven op één pagina)

Onderstaand ook even een schemaatje van de opstarttijden. De Archos G9 blijft op dit vlak nauwelijks achter op concurrenten.

Met de onderstaande apparaten is de Archos 101 G9 getest, direct of indirect, van links naar rechts, van boven naar onder:
  • LG 32LV375S
  • HDMI kabel
  • Sony Ericsson Arc LT15i
  • Archos modem
  • Sandisk Cruzer USB
  • KPN modem
  • Logitech flat keyboard
  • Icidu universaL USB ADAPTER (incl. USB female to male)
  • Sandisk 2 GB micro-SD
  • Micro USB naar USB
  • mini HDMI naar HDMI
  • Logitech VX Nano

Niet getoond op de foto:
  • Mede8er 500X Samba NAS server
  • Linksys wrt54GL
Draadloze muis
Allereerst probeerde ik de Archos G9 te bedienen met een draadloze muis van Logitech, de VX Nano. Deze muis werkte prima het betreft een kwestie van plug and play. Er zijn dus geen additionele instellingen vereist. De muis is aangesloten door de Nano ontvanger in een USB naar micro USBkabel te steken en de micro-USB in de poort van de Archos te doen. Deze kabel is erg handig, maar wordt niet standaard bijgeleverd. De rechtermuisknop met bijbehorende functies zoals men in Windows gewend is, zijn niet beschikbaar. Hieronder een kort filmpje met de werking van de VX Nano op de Archos G9:

Bedraad toetsenbord
Het Logitech Ultraflat keyboard is middels dezelfde USB naar micro-USB kabel aangesloten aan de Archos gekoppeld. Het toetsbord is echter bedraad. Het toetsbord werkt ook op plug and play basis zonder extra instellingen. Met het toetsenbord kun je ook de tablet deels bedienen. De pijltoetsen werken hier om door het menu te gaan en enter om iets te openen. Ook hiervoor een kort filmpje, je kan zien dat je met het toetsenbord door een website kan navigeren:

Remote functie en en Mediacenter/ Samba NAS server/HDMI
Indien je een telefoon hebt die op Android draait heeft Archos een applicatie gemaakt die ervoor zorgt dat je je telefoon als afstandbediening kan gebruiken. Deze applicatie werkt op wifi basis, dus beiden apparaten dienen op hetzelfde draadloze netwerk aangesloten te zijn. Je dient eerste de functie te activeren via instellingen> Draadloos en Netwerken>Extern beheer. Hier vind je ook de code die je in moet voeren op je Android toestel bij de Archos remote applicatie. Ik heb gelijk de proef op de som genomen door de afstandbediening/Sony Ericsson Arc te gebruiken en een videofragment af te spelen vanaf mijn mediacenter/Samba NAS server. Deze film heb ik vervolgens middels een mini-HDMI naar HDMI-converter via een HDMI-kabel op de LG televisie gepresenteerd. Dit werkte niet smooth. Leuk was alleen dat het wel werkte!

Hier ook even een filmpje over het presenteren van een HD film vanaf de tablet (SD kaart) op de LG televisie. Dit middels dezelfde mini HDMI naar HDMI-converter en via dezelfde standaard HDMI-kabel. Dit werkte perfect. Niks op aan te merken:

Sony Ericsson Arc LT15i
Eerder koppelde ik mijn Sony Ericsson Arc aan de Sony Tablet S, zonder resultaat. Ook deze keer koppelde ik de Arc op de micro-USB hostpoort van de Archos G9. Grappig om te zien was dat er de mogelijkheid werd geboden om in de galerij alle foto's vanaf te exporteren naar de Archos. In het onderstaande filmpje zie je de uitwisseling. De werkelijke foto's laat ik niet zien, maar het werkt weldegelijk. Ook leuk om te zien is dat de Arc geladen wordt via de hostpoort. Dit alles doe ik middels de micro usb naar usb convereter met daarin een usb naar micro usb kabel te stoppen:

Sandisk Cruzer 16 GB
Ook bij deze tablet heb ik een usbstick geprobeerd aan te sluiten. Wederom via de micro naar usbconverter. Dit werkte. Echter niet op plug and play basis. Je moet de usbstick echter wel eerst koppelen via instellingen, dan pas kun je de stick benaderen. Daarna werkt het prima. De koppeling wordt in het volgende filmpje geïllustreerd:

Voor het vergelijken van het display van de Archos G9 heb ik gebruik gemaakt van de Samsung Galaxy Tab 8.9. Tijens de vergelijking heb ik de tablets ingesteld op meest heldere/sterkte kleurweergaves en op beiden tablets dezelfde kleur of hetzelfde kleurpatroon weergegeven. Ik heb geprobeerd om tijdens het schieten van de foto's zoveel mogelijk dezelfde kijkhoek aan te houden. Om duidelijk te laten zien wat ik vergelijk een klein schemaatje met belangrijke info over de displays van de twee tablets. Ik ben geen beroepsfotograaf, maar heb geprobeerd de foto's zo goed mogelijk te nemen zie hieronder en concludeer zelf.

Connectiviteit

Mobiele data verbinding
Nadat de 3G stick van Archos (Alcatel) geïnstalleerd was en de instellingen voor activatie bij instellingen>Draadloos en netwerk aanstond werkte het internet prima sites laden gaat snel genoeg voor mijn doen (exacte snelheden niet gemeten).

Wifi
De tablet van Archos beschikt over een 802.11 b/g/n wifichip. De volledige snelheid en het bereik waar de N standaard theoretisch voor staat heb ik niet kunnen testen gezien mij WRT54GL een G router is. De comptabiliteit tussen de Archos en de router bleek prima, wat betreft snelheid bleek de verbinding mogelijk niet snel genoeg tijdens het streamen van de HD video vanaf mijn Mede8er. Verder werkte wifi prima en probleemloos.

GPS
GPS functie heb ik nauwelijks gebruikt. Alleen even Google Maps gestart om de snelheid van een verbinding met de satellieten te aanschouwen. Met wifi aan ging dit binnen 20 seconden. De nauwkeurigheid op bij Google Maps bleek in orde.

Het display in de G9, een Multi-domain vertical alignment (MVA), is niet te vergelijken met een PLS scherm of IPS scherm. Echter is het een stuk beter dan het standaard TN scherm.

Witvergelijking
Bij de witkleuren is te zien dat de Archos een vrij aardige witkleur laat zien. Echter ten opzichte van de Samsung is het niet perfect wit.

Zwartvergelijking
Wat mij opviel is dat de archos bij zwarte kleuren meer neigt naar grijze en/of donkerblauwe kleuren. Je ziet dat de Tab 8,9 een veel intensievere zwart weergave laat zien.

Kleurvergelijking
Om de kleuren er goed op te krijgen was best lastig. Vooral de roodweergave kon ik moeilijk en juist in beeld brengen. Hierdoor laat ik twee foto's zien. Één van recht van boven. De ander van opzij. Van bovenaf is de rood van de Tab 8,9 niet goed te zijn zoals de kleur werkelijk is. Het verschil wordt wel beter weergegeven op de foto die vanaf de zijkant is gemaakt. Ook al is er geen sprake van een loodrechte kijkhoek, toch geeft deze zijkant foto de werkelijkheid vrij goed weer. Je ziet dat er een soort grijzige waas zit over het scherm van de Archos, dis zie je in werkelijkheid ook. Kwalitatief blijft de Archos hier dus iets achter.

Kortom wat display betreft merk je wel dat het hier om een apparaat gaat dat niet al te duur is, ervan uitgaande dat je betaalt voor wat je krijgt ;).

Gebruiksduur accu
Zoals ik wel vaker zeg vind ik dit een lastig punt om hier iets concreets te vertellen. Zoals jullie weten is accuduur van veel verschillende factoren afhankelijk. Omdat de accu indicator nogal eens vreemd wil doen zoals ik eerder zei is het wat lastig peilen hoelang je met een accu nog kan doen. Bij gemiddeld gebruik (beetje internetten, spelletjes spelen uur per dag) kom je makkelijk aan de tweeënhalve dag. Maar dit is dus lastig uit te drukken. Je voelt tijdens het laden de tablet wel iets warmer worden aan de achterkant. Tijdens gebruik is dit nauwelijks aan de orde.

Gebruiksgemak & betrouwbaarheid
Op het punt van gebruiksgemak vind ik het apparaat goed te handelen, vast te pakken en te bedienen. Ik vind de tablet zeker niet te dun. In landschape kun je je handen mooi links en rechts naast het display houden. Op tafel dienen de rubberen voetjes zeker het gemak. De aansluitingen en uitbreidingen zitten op vrij goede plekke. Enig puntje is dat wanneer je de originele lader gebruikt en je een micro-SD kaart in het slot hebt je deze tijdens het laden niet kunt verwijderen. Lastig? Oordeel zelf, voor die prijs? wat ik zelf ook als gebruiksgemak ervaar is de dongle die gewoon in het chassis verzonken is en niet ernaast hangt of uitsteekt. Intern is misschien nog mooier maar als je eerst gewoon een wifitablet koopt..
Wat betreft betrouwbaarheid ben ik redelijk te spreken over de tablet. Grootste minpunt is dat de accu-indicator niet werkt. Hierdoor kon ik er dus nooit op vertrouwen hoelang ik nog voort kon met de acculading, erg lastig. Verder geen spontane reboots gehad.

Ik benader deze tablet als product op zich. Echter vind ik het wel zo eerlijk om de prestaties van de tablet in verhouding tot de prijs te zien en tot de prijs en prestaties van andere producten. Je dient jezelf vooral af te vragen wat wil, wat zoek je? Dit product heeft mijn inziens een zeer goede prijs ten opzichte van de prestaties. Wat betreft scherm zie je de prijs wel terug, 'What you see is what you get' , maar verder vind ik het product wat prijs betreft en wat je krijgt zeker in orde.

Alles bij elkaar, kijkend naar de prijs/kwaliteitsverhouding, ben ik zeker te spreken over de Archos G9. Ik vind het zeker geen slecht product. Op meerdere fronten scoort de tablet gemiddeld of boven gemiddeld ten opzichte van andere tablets, eerlijk is eerlijk, soms ook niet. Je hoeft deze tablet niet te kopen als je er allerlei uitgebreide dingen mee wilt doen (hoewel dat ook vrij redelijk zou kunnen denk ik). Ook niet als je een uiterst stijlvolle tablet zoekt, hoewel ik hem ook niet lelijk vind hoor. Maar ben je opzoek naar een niet al te dure tablet, ben je niet heel hoog eisend en wil je er gewoon op kunnen internetten en een no-nonsense product hebben waar je ten behoeve van de prijs op enkele fronten iets inlevert? Dan heb je aan deze Archos G9 zeker een goede!

Changelog
22-03-2013: opmaakaanpassingen en dode linkje vervangen

Heb jij ook een Archos 101 G9 1GHz 8GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Top review, hier heb ik wat aan, bedankt! Je hebt zeker de 5 sterren verdiend.
Uitgebreide review! Persoonlijk vind ik de inhoud van de doos eigenlijk wel minimaal: een tablet, lader en gidsje..... (niet dat het erg is, maar ook niet meteen rijkgevuld te noemen)

Overigens is er aan de hoeken van deze plastic behuizing waarschijnlijk niets gefreesd hoor, zal gewoon (spuit)gietwerk zijn.

Ik vind de doos onder de tablet op de fotos erg afleidend en niets toevoegen, de fotos op zich zijn top, zeker voor een onafgestudeerde fotograaf ;)

Ook mis ik eigenlijk je algemene indruk en feel van het apparaat.. werkt het allemaal een beetje vloeiend? Angry birds? Zoomen? Zou je hem aan mensen aanraden?

[Reactie gewijzigd door S0epkip op 2 januari 2012 18:52]

Ik heb gelijk nog eens goed gekeken. Maar het is echt gefreesd. Gewoon te rechtlijnig en te breed voor het display, dus niet een goede afwerking.

Wat betreft inhoud van de doos denk ik dat je het wel een klein beetje rijk gevuld kunt noemen. Je moet het rijk gevuld natuurlijk een beetje met een korreltje zout nemen ;), maar ik vergelijk het met de Sony Tablet S. Ten opzichte daarvan krijg je twee extra stekkers en een datakabel. Vind ik best wel wat uitgebreider en ook echt meerwaarde.

Zoomen en het smooth draaien gaat redelijk goed, heb ik kort beschreven. Her en der tref je een hort en stoot aan maar niet hinderlijk veel. Daarbuiten zie je bij het unlocken dat de tablet in twee delen het scherm, laadt, mogelijk wat traag.

De feel met het apparaat is er slechts een beetje. Ik bedoel het is geen design hoogstandje en de materie is ook niet heel bijzonder. Vergeet dat de werking daarentegen, ten opzichte van de prijs, erg goed is.

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 2 januari 2012 19:16]

Hele uitgebreide review
Goede review zeg, 5 sterren!

Vraagje: bij welke winkel heb je die Archos tablet gekocht? Anders had je misschien terug kunnen gaan, of hebben alle tablets van dit model zo'n slechte bouwkwaliteit?
Ik heb het ook bij een ander geprobeerd, die had hetzelfde. Je noemt het slecht, ik ben er nog niet geheel uit of je het nu slecht moet noemen of goedkoop.
Zeer nette review.

Ik ga zeker ook de "Sony Tablet S" review nog lezen.

5 sterren, TOP
mooi en uitgebreid review TOP, 5 sterren zeker verdient! :)
Heb zelf ook de 101 G9 sedert 2 weken en kan daar het volgende over opmerken:
Direct na 1e maal opstarten werd gelijk gemeld dat er een update aanwezig was. Dit dus maar uitgevoerd.
Wellicht door de update kom ik de problemen met de accu indicator niet tegen, die wordt bij mij gewoon "goed" aangegeven.
Zelf gebruik ik geen 3g, maar heb wel de poort opgengezet in de software. Wie schetst mijn verbazing dat op die poort een "gewone" 16Gb USB stick herkend werd en ook gewoon werkte. Komt er dus op neer dat je het geheugen met maximaal 2 x 32Gb uit kunt breiden (1 mini sd en 1 USB stick). Op zich meer dan genoeg denk ik.
Flikkeren van het scherm bij het neerleggen heb ik niet kunnen constateren. En geloof me ik heb dat een aantal malen kritisch uitgetest.
De afwerking is idd niet helemaal perfect, maar goed, daar betaal je ook (niet) voor. Dat de behuizing "plastic"aanvoelt klopt, maar is voor mij meer een persoonlijke voorkeur of je daar problemen mee hebt.
Uiteindelijk krijg je "alle waar naar zijn geld". De tablet is, in vergelijking een voor het doel goed apparaat.
Uiteraard lof voor jouw heldere review.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013