Merk Huawei
Besturingssysteem Google Android 4.0
Schermdiagonaal 7"
Schermresolutie 1280x800 (WXGA)
  Bekijk alle specificaties

Huawei MediaPad 10 FHD Zwart Review

Door Sailorman 13 februari 2012, 5.951 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Design
  • Android 3.2
  • Geen bloatware
  • Prestaties
  • 3G ondersteuning

Minpunten

• Camera
  • Gebrek aan tactiel onderscheid power button en volume knoppen
  • Niet opladen via USB
  • Accuduur beneden gemiddeld in prijs categorie
  • Opslagcapaciteit beneden gemiddeld in prijs categorie
  • Weinig/geen accessoires verkrijgbaar

Sub-beoordelingen

Waarom:
Ik wilde graag een ipad, dit was de perfecte aanvulling geweest op de bestaande "Apple ecosfeer" in mijn huis. Helaas heeft de ipad een voor mij onhandig formaat (vierkant) en vind ik 10 inch te groot. Had Apple een 7 inch ipad in het assortiment gehad dan had ik deze zeker aangeschaft. Dus op zoek gegaan naar the next best thing.

Eisen:

• portability: handzaam formaat (7 inch), licht gewicht en 3G ondersteuning
  • bouwkwaliteit: apple-like, dus liefst aluminium. Stevig en duurzaam.
  • software: minimaal Android 3.0 (Honeycomb), makkelijk te rooten en bij voorkeur ook een actieve community op xda developers.
De RIM Playbook vond ik interessant maar het gebrek aan apps en het feit dat het apparaat pas volledig functioneel is als je hem koppelt aan een BlackBerry maakte het voor mij een no-go.
Ik heb ook nog nagedacht over een Ipod Touch maar deze mist 3G functionaliteit en ik vind het scherm toch te klein.

De Huwawei Mediapad kwam als beste keus uit de vergelijkingen die ik heb gemaakt op internet. Enige nadeel is de beperkte batterijduur van het apparaat. Voor de rest voldoet dit model aan al mijn eisen. Dus besteld via tabletcenter.nl en tot mijn verrassing werd het apparaat binnen 24 uur na bestelling notabene op mijn werk adres bezorgd. Top service!

Eerste indruk:
Het doosje is erg klein, marginaal groter dan de doosjes waar mobiele telefoons tegenwoordig in verpakt worden.
Maak je het doosje open dan ligt de tablet er bovenop, beschermd door een dun laagje folie. Verder vind je in het doosje het absolute minimum aan accesoires: een oplader, een micro-USB kabel en een beknopte startershandleiding. Geen beschermhoesje, poetsdoekje of iets dergelijks.
Er zijn voor dit merk nauwelijks after-market accesoires verkrijgbaar via de normale kanalen. De enige hoes die tabletcenter.nl aanbiedt voor dit model blijkt volgens de reviews niet goed te passen. Een meegeleverde beschermhoes, al is het maar een goedkoop neopreen ding, was geen overbodige luxe geweest.

De tablet zelf stelt in eerste oogopslag absoluut niet teleur. Het design is strak en minimalistisch. Geen knoppen aan de zichtzijde van het apparaat., alleen wat poorten aan de linker en rechterkant, een power knop en een volume rocker aan de bovenzijde. Het enige zichtbare aan de zichtzijde is verder het oogje voor de front-facing camera in de linker bovenhoek. Het apparaat heeft een aluminium unibody-design en heeft veel weg van een uitvergrote HTC smartphone. De achterkant wordt onderbroken door 2 driehoekige afdekkapjes van zwart plastic met een stroeve, rubberachtige coating. In een van de klepjes zit de lens van de 5 megapixel camera. Het andere klepje is verwijderbaar en hierachter kunnen een SIM-kaart en een micro-SD kaart ingestoken worden.

De look en feel is premium. De bouwkwaliteit voelt absoluut goed. Dit voelt niet als een goedkoop Chinees product.

Software:
De Mediapad is standaard uitgerust met Android Honeycomb 3.2. Huwawei heeft Android vrijwel geheel plain vanilla gelaten. Geen Sense, TouchWiz of andere flauwekul. Echt een verademing. Het apparaat bevat vrijwel geen bloatware. Er zijn 3 games voorgeinstalleerd: Angry Birds, Asphalt 6 en een golf-game. Verder zit er een eenvoudige office-app op. Daarnaast tref je de standaard Android apps aan. De user experience is daardoor wel heel kaal. In eerste instantie heb je niet het idee een krachtig media-consuming device in handen te hebben. De homescreens zijn vooral erg leeg, geen widgets behalve de standaard analoge Android clock.

Het instellen en personaliseren is verder een standaard Android aangelegenheid. De menu's zijn in Honeycomb wel iets anders als in de smartphone versies van Android maar dit wijst zichzelf. Kwestie van je Google-account instellen, je favoriete apps ophalen uit de market en je mail-accounts synchroniseren. Een andere achtergrond e.d. is allemaal vrij eenvoudig in te stellen. Ik heb de homescreens snel leeggemaakt en voorzien van widgets voor nieuws, browser favorieten, kalenderitems, enz. Verder kan je de apps en widgets die je zelf wil hebben installeren via de market.

Tijdens dit personaliseren (wat ik persoonlijk altijd een van de leukste dingen vind bij een nieuw apparaat) valt het op dat de Huwaei altijd snappy reageert. Het wisselen tussen homescreens, de app-drawer enz. gaat zo vloeiend als je van Android mag verwachten (dus: altijd nog net een tikje minder vloeiend dan op een iOS apparaat). Ik heb geen vertragingen ervaren, alles gaat lekker snel.

Enige punt van kritiek is het on-screen toetsenbord. Huawei heeft er om onbegrijpelijke redenen voor gekozen om een eigen makelij on-screen toetsenbord te installeren. Hier valt niet mee te werken. Het apparaat blijft regelmatig secondenlang hangen na het indrukken van een toets. Kies je als invoermethode het standaard Android toetsenbord dan functioneert het weer prima.

De browser werkt prima en snel. Pagina's laden snel in, scrollen gaat zonder vertraging. Standaard wordt er gebruik gemaakt van tabbladen. De bookmarks die je instelt komen weer terug in de bookmark-widget die je op je homescreen kan zetten. Ik heb ook Opera Mobile geinstalleerd maar merk nauwelijks verschil tussen Opera of de standaard browser. Flash lijkt goed te werken, ik heb hier geen problemen mee ervaren.

Toevoeging 13-02-2012:
De software update functie via de instellingen op de tablet zelf blijft categorisch aangeven dat het apparaat up to date is. Huawei heeft via desite site al wel een aantal (kleine) updates aangeboden. Inmiddels is er ook al een gelekte 100% functionele ICS ROM uit. Deze ROM is nog niet stable en bevat her en der nog wat cosmetische foutjes. Ik draai hem zelf al enkele weken en het bevalt prima.

Zie verder deze thread op XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1395259

Ergonomie
Ik vind het 7-inch formaat perfect. Het apparaat is niet zwaar, ook niet na lang gebruik en laat zich gemakkelijk vasthouden op de bank of in bed. In landscape formaat kan ik prima het apparaat vasthouden en dan met mijn duimen typen. Ik ben gewend om te werken met kleine schermen (heb nu een Macbook Pro 13 inch en daarvoor altijd 10 inch netbooks gehad). Omdat deze tablet heel portable is en het browsen op internet bijna laptop-like is voor mijn gevoel gebruik ik mijn macbook veel minder. Portrait mode vind ik minder handig. Omdat het apparaat veel langer is dan breed vind ik de balans dan net niet prettig.

Nadelen zijn er wel: het is volstrekt onduidelijk wat nu onder, boven, links en rechts is bij dit apparaat. Daarom heb ik regelmatig dat ik hem aanzet en dat het beeld dan op zijn kop staat en niet terugdraait. Apps die voornamelijk voor smartphones gemaakt zijn kunnen hier niet goed mee om gaan en gaan de ene keer plotseling in portrait mode of staan dan weer op z'n kop. Dit heb ik voornamelijk bij apps als Spotify en Appie van Albert Heijn. De Kindle E-reader app wil alleen in landscape werken in niet in portrait. Voor het lezen is portrait mode juist fijner. Bij apps die specifiek voor Honeycomb zijn gemaakt speelt dit probleem veel minder maar deze moet je met een vergrootglas zoeken in de market.

Verder is de look en feel van de powerbutton exact gelijk aan die van de volume rocker. Dit leidt er toe dat ik het apparaat heel vaak op standby zet terwijl ik eigenlijk het volume harder of zachter wilde zetten. Huawei had hier een tactiel verschil in aan moeten brengen.

Het scherm is helder en de kleuren komen scherp en natuurlijk over. Ik heb het apparaat nog niet buiten in daglicht gebruikt dus ik kan nog niet veel zeggen over gebruik in daglicht. Wat verder bijzonder is is dat je via de instellingen het scherm kan schakelen tussen normale resolutie en hoge resolutie. In hoge resolutie zijn alle icoontje en teksten net te klein om er fijn mee te werken. Het scherm is verder een enorme vingervlekkenmagneet.

Overige features
Het is mij volstrekt onduidelijk waarom dit soort apparaten met een camera uitgerust moeten worden. Op een smartphone is het begrijpelijk en handig maar foto's maken met een tablet ziet er belachelijk uit. Bovendien is de kwaliteit van deze 5 megapixel camera niet best. Doordat er niet is voorzien in een flitser is de camera het grootste gedeelte van de tijd onbruikbaar. Fabrikanten kunnen deze nutteloze feature beter achterwege laten. Het eventueel scannen van barcodes e.d. kan ook prima met de 1.3 megapixel front-facing camera.

3G werkt prima. Ik heb een SIM-kaart van T-Mobile en de dekking is natuurlijk afhankelijk van de provider maar ik heb wel het idee dat het bereik een stuk beter is met deze tablet dan met de USB-stick (overigens ook van Huawei) die ik hiervoor gebruikte. Het Wifi-bereik is verder prima.

Deze tablet heeft verder een beeld output in de vorm van een micro-HDMI aansluiting. Ik heb hiervoor geen kabel dus ik kan daar verder niets zinnigs over zeggen.

De speakers van deze tablet zijn simpelweg slecht. Nu kan je van zo'n dun apparaat natuurlijk niet veel verwachten maar het geluid is onluisterbaar slecht, knerpt en snerpt en klinkt zwaar gecomprimeerd. De speaker ga je dus echt niet gebruiken. Op een goede (Grado Sr60i) koptelefoon via de 3,5 mm uitgang klinkt het geluid echter wel gewoon goed en vol. Het geluid is wat bass-heavy. Getest via de koptelefoon en via een versterker. Voor onderweg is wat extra bass altijd wel lekker. Er is geen equalizer aanwezig in de instellingen om dit te compenseren.

Toevoeging 01-01-2012:
Het probleem met het geluid blijkt te liggen aan een instelling. Standaard staat SRS virtual surround aan op deze tablet. Wanneer je rechtsonder op het notificatiegebied klikt kun je op het SRS icoontje klikken en vervolgens deze functie uitzetten. Het geluid klinkt dan normaal. Nog steeds erg dun en iel maar meer "on par" met andere soortgelijke apparatuur.

Accu
Wat handig is om te melden dat deze tablet met de huidige software versie niet kan laden via de USB-aansluiting, alleen met de meegeleverde oplader. Op XDA is een topic waar mensen melden dat het wel gelukt is om dit werkend te krijgen met een gelekte software update echter gaat het laden via de USB-poort extreem traag en geeft het batterij icoontje dan geen "charging" indicatie. Ik vind dit een nadeel aangezien je nu dus bijna verplicht bent om een extra oplader mee te nemen.

Qua accuduur vermoed ik dat de opgegeven 6 uur is bij 6 uur continue gebruik omdat ik bij normaal dagelijks gebruik wel een werkdag haal op 1 acculading. Toen ik de tablet binnenkreeg zat ik er natuurlijk in het begin veel mee te spelen en toen viel het wel op dat de acculading binnen een half uur van 100% naar 84% was gedropt. Andere apparaten in deze prijsklasse hebben meestal wel een hoger opgegeven batterijduur.

Je krijgt een 7 inch tablet die aanvoelt als een compleet en af product. De look en feel van het apparaat is prima, het ontwerp is goed, de bouwkwaliteit en het scherm zijn goed. Het feit dat er een standaard Android versie zonder skinning op zit vind ik persoonlijk een pre. Nadeel kan zijn dat de accuduur toch beneden gemiddeld is voor apparaten in dezelfde prijsklasse. Het feit dat je deze tablet dan niet on the road op kan laden met een micro USB kabel is dan ronduit onhandig. Puntjes als de slechte on board camera en wat ondoordachte dingetjes zoals de power knop zijn zaken waar ik persoonlijk prima mee kan leven. Als je op zoek bent naar een 7 inch tablet die de normale plastic-feel overstijgt kan ik deze mediapad van harte aanraden.

Toevoeging:
Via Ebay heb ik deze deze hoes besteld. Deze hoes is praktisch en bied prima bescherming. Ik verwacht wel dat hij binnen een jaar versleten is. De prijs is er dan ook naar.

Heb jij ook een Huawei MediaPad 10 FHD Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik heb dit apparaat nog nooit in het echt gezien, maar als ik naar de foto's kijk is toch prima te zien wat boven en onder is aan de camera? De camera bevindt zich namelijk altijd bovenaan.

En een andere vraag: zijn dit de volume en power knoppen waar je het over hebt?

Zo ja dan hebben ze idd niet goed nagedacht over dat punt.

Prima review trouwens! ;) Mocht je deze willen uitbreiden dan kan je nog foto's toevoegen en evt iets meer in-depth gaan op zaken als het Office pakket (wat een door hun gemaakt programma zou zijn)
Bedankt voor de feedback.
Het office packet heb ik nog niet echt gebruikt. Ik heb er 1 keer een excel bestand van het werk in geladen en dat werd op zich wel afgebeeld maar alle formules etc. waren volledig door elkaar gegooid.
In het dagelijks gebruik zou je zeggen dat je door de camera altijd kan zien wat onder en boven en links en rechts is maar dit is toch vrij subtiel en er zijn apps die het toch klaarspelen om net andersom te openen dan ik de tablet vast heb. Wordfeud werkt trouwens alleen maar in portrait.
Foto's wordt aan gewerkt (zodra ik klaar ben met het jailbreaken van mijn Apple TV :-) )
Wat voor beeldscherm heeft deze tablet? IPS?
is het ook mogelijk om deze tablet uit china te laten komen, zonder tussenkomst van winkels hier?
ondersteunt het ook phone calls, sms en mms of niet?
Niet out of the box. Inmiddels zijn er diverse geroote ROM's uit (zowel gingerbread als ICS) waar je een apk op kan installeren waardoor je wel kan bellen en sms'en. Ik zie alleen niet in waarom je zou willen bellen met een tablet :-) Zie deze thread op XDA-developers.
Ik heb nu ook een paar dagen deze tablet, en ik moet zeggen dat ik er ook zeer tevreden over ben. Het enige is de accuduur. Ik kom van een oudere 10", en die ging toch wel een stuk langer mee. Ik heb Bluetooth en 3G uit staan en volgens mij ook de GPS (uit gevinkt dat deze gebruikt moet worden voor locatiebepaling). Maar ik denk dat ik met mijn gebruik er hooguit 2 dagen mee doe, waar ik voorheen 1 week, maar vaak nog langer met een lading deed. Maar daar is mee te leven.
Nu nog afwachten tot de officiŽle ICS uitkomt.

PS. Ik zie nu de update op HWI van de Samsung 7.7 tab, en ook die heeft een beroerde accuduur. Ik voel me weer een beetje beter ;)

[Reactie gewijzigd door buzzbuzz68 op 22 februari 2012 11:53]

Bedankt voor deze uitgebreide review! Mede hierdoor heb ik zelf ook de Mediapad aangeschaft.
Mooie review!

RE: "Er zijn voor dit merk nauwelijks after-market accesoires verkrijgbaar via de normale kanalen. "
Inderdaad. Echter, via ebay.nl zijn echter wel veel accessoires te vinden. Autoladers, houders, tasjes e.d.
In Duitsland en de UK wordt deze tablet ook veel verkocht. Veel DE en UK-handelaren bieden accessoires aan. Zoek met "Huawei MediaPad"
@Sailorman. bedankt voor deze review. Onderaan in je review noem je een hoes die je via eBay had aangeschaft ( link )
Ik ben ook op zoek naar een geschikte hoes en ben erg benieuwd hoe deze hoes jou tot nu toe bevalt.
Ik heb deze tablet al geruime tijd geleden verkocht :-)
Wat ik je kan vertellen is dat de hoes mij wel heel goed beviel want hij paste heel goed en zag er mooi uit, maar dat ik hem niet heel degelijk vond. Ik verwacht dat ik er hooguit een jaar mee had kunnen doen en dat hij dan uit elkaar was gevallen.
bedankt voor je reactie :-)

Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013