Merk en serie Philips, Fidelio
Frontspeaker vermogen (RMS) 4W
Kleuren Zwart
Bijzonderheden Micro-USB, Bluetooth versie 2.1 of hoger.
  Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio AS111 Dockingstation voor Android (Zwart) Review

Door Torrentus 17 december 2011, laatste update op 17 december 2011, 10.120 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Android FlexDock
  • Design
  • Nachtlamp 'halo'
  • Goede geluidsweergave
  • Goed werkende applicatie
  • Automatische update tijd
  • Storingsvrij

Minpunten

• Design Fidelio app

Sub-beoordelingen

Muziekweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 4

Hallo Tweakers,

Ik wilde graag mijn ervaringen met dit product met jullie delen, mede omdat ik er zo ontzettend enthousiast over ben. We hebben vast allemaal wel gehoord dat het afgelopen jaar geen topjaar voor Philips is geweest, maar als ik nu hun innovatieve productportfolio bekijk, heb ik er alle vertrouwen in dat dat dit jaar weer helemaal rechtgezet gaat worden.

Ik heb dit product dus besteld, en het staat inmiddels op mijn nachtkastje. Eerste reactie toen het product uit de doos kwam, is toch wel dat het een rg mooi vormgegeven wekker is. Er is ontzettend goed over nagedacht over het ontwerp. Het nachtlampje is bijvoorbeeld gewoon echt indrukwekkend.

Er wordt niet alleen aan design, maar ook aan functionaliteit gedacht, gelukkig. Zo is het geluid wat uit het product komt beter dan de gemiddelde wekker. Kanttekening moet ik hier wel maken; Echte audiofielen zullen misschien niet helemaal tevreden zijn met het geluid. Maar goed, het is een wekker. Ik had hiervoor een JBL On Time wekkerstation, en het geluid van de Philips is veel krachtiger, dat ondanks de bluetooth verbinding.

Op de wekker zit natuurlijk de Android 'Flexdock', een erg innovatieve functie waardoor het apparaat met nagenoeg alle Android telefoons overweg kan. Als de telefoon op de wekker staat, staat hij erg stevig, en de flexdock is ook netjes uitgevoerd, d.w.z: Het is niet onnodig groot om de compatibiliteit te garanderen, nee, het is mooi klein weggewerkt, en je ziet hem eigenlijk nauwelijks nog als je telefoon gedockt is.

AS111

Verder wil ik nog toevoegen dat het apparaat geheel storingsvrij is opgebouwd. d.w.z.; Bij mijn vorige alarmclock, waar mijn mobiel gewoon naast lag 's nachts, schrok ik midden in de nacht nog wel eens wakker van de typische 'GSM' geluiden die door de boxen van mijn (uitstaande) wekkerradio kwamen. Deze storingen waren erg hard. Dat is met deze Fidelio niet aan de orde!

Goed, het product (lees: de hardware), is dus dik in orde. Geen enkele op- of aanmerking tot nu toe. Mocht dat, na langer gebruik, nog volgen, dan zal ik dat uiteraard even toevoegen hier.

De Fidelio app is nodig om je telefoon aan de dock te connecten. Zonder moet volgens mij ook kunnen, via een gewone Bluetooth-Audio verbinding, maar dan mis je een aantal extra features, zoals bijvoorbeeld het automatisch updaten van de tijd van je wekker aan de hand van de tijd op je mobiel, en de wekkerfunctie zelf natuurlijk. De AS111 heeft (hardwarematig) een snooze-knop die (uiteraard) weer gelinkt is aan de Fidelio app, en waarmee je je nog een keertje lekker om kan draaien.

Met de app kun je via TuneIn naar internetradio luisteren, met SongBird naar je lokale muziek luisteren, of wekkertonen (Kerkklokken, Aziatisch Bos, Gewoon bos of zee) selecteren. Je kunt bovendien een Analoge of Digitale klok weergeven en het laatste weerbericht wordt netjes op je scherm weergegeven.

Het Design van de Fidelio-app is ok, maar had m.i. gebruiksvriendelijker en mooier gekunt. Op mijn Galaxy SII lijkt het een beetje alsof de resources (afbeeldingen) van te lage resolutie zijn en uitgerekt worden.

In tegenstelling tot deze afbeelding is de interface gewoon geheel Nederlands.
Meer informatie over de app, zie hier

Al met al ben ik ontzettend tevreden met de wekker. Ik vind het zeer positief dat je de mogelijkheid hebt om het licht (dat als een 'halo' onder je dock vandaan komt') te dimmen of uit te schakelen. Ik houd er niet van als er zo'n gloeiende lamp naast je hoofd hangt als je wilt slapen, een van de grootste redenen (Naast de android dock natuurlijk) om mijn vorige JBL On Time af te danken (Dat was gewoon een soort blauwruimteschip).

Mochten jullie nog vragen aan me willen stellen over dit product, dan ben ik altijd beschikbaar om ze beantwoorden ;-)

Heb jij ook een Philips Fidelio AS111 Dockingstation voor Android (Zwart)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Kan je de wekker functie ook gebruiken zonder een telefoon?
Goede vraag, maar nee, dat is niet mogelijk. Tijd instellen is nog nt mogelijk zonder telefoon, maar ook dat is erg omslachtig. De telefoon is eigenlijk echt vereist.
Dat is jammer. De wekker functie op mijn LG Optimus 2x wil het wel eens niet doen. Factory reset gedaan en de wekker op de ignore lijst gezet van mijn tast killer lost het probleem niet op.

Daarom zocht ik een wekker voor de nachtkastje. Dit apparaat leek mij wel wat, wekker, music player en lader in n. Ben bang dat een brakke telefoon te veel invloed heeft op de Philips Fidelio.
Gelukkig levert Philips de veel stabielere Fidelio app mee, die zelf een wekker-interface heeft, en dat loopt helemaal buiten je stock clock app om. De dock wt dat er een wekker actief is (er verschijnt ook een wekkericoontje), en als gevolg daarvan zorgt de dock ervoor dat de bluetoothverbinding niet meer te verbreken is, en/of deze automatisch weer opgebouwd wordt als je hem disabled op je telefoon.
Ziet er goed uit en fijn om te lezen dat je er zo enthousiast over bent.
Zelf wacht ik nog even op de AS141. Die vind ik er net wat mooier uitzien en heeft een wat grotere speaker.
Wat ik erg jammer vindt is dat je geen radio in kan stellen als wekker, van oorsprong noemen ze het ook een wekkerradio!!!!!!!!!!

Ook is het erg vervelend dat het geluid snel oploopt als de wekker afgaat, dit is volgens mij niet aan te passen, met als gevolg dat als je in diepe slaap bent het hele huis wakker is...

Dat kan ik beamen. Inderdaad een (groot) gemis, maar wederom een kwestie van software. Ik verwacht dat e.e.a. met een update wel in orde komt binnenkort. :)
Dat kan ik helemaal niet begrijpen. De bedoeling van een wekker lijkt me toch dat hij je wekt? Als jij in een diepe slaap bent, zou ik maar blij zijn dat hij harder gaat op den duur, anders blijf je slapen, en mis je misschien een belangrijke afspraak. Bij mij loopt het volume niet 'snel' op, maar gewoon heel geleidelijk.
Dus eigenlijk schiet het product zijn doel voorbij, wat de kwaliteit is van de wekmuziek is niet zo boeiend want je wordt tenslotte net wakker, dit is dus ook gewoon mogelijk met je telefoon. Enige pluspunt is dat het een mooie oplader is voor op je nachtkastje, maar wel duur voor 80 eurotjes
Ieder zo zijn mening, ik vind het (voor 59,- Bol.com) een prachtige wekker, mooi om naar te kijken, ideaal om je mobiel mee op te laden en perfect geluid. Ik gebruik hem als WEKKER, en als RADIO. gewoon als radio zonder wekfunctie dus, en het geluid is daarvoor zker goed genoeg. Een losse radio krijg je niet voor minder dan 35,- op het internet, en dan is de kwaliteit een stuk minder dan wat deze Philips produceert: Ik ben zeer tevreden :)
Voor 59 euro krijg ik hem niet gevonden bij Bol.com

Ik heb ook een Galaxy S2 en was eigenlijk benieuwd wat de totale hoogte is als de telefoon gedocked is?

Zo zie ik in alle plaatjes dat het scherm aan is, maar ik mag aannemen dat het scherm na enige tijd uit gaat.
Nee, klopt. Ze hebben helaas de prijs verhoogd. Scherm gaat inderdaad gewoon uit, afhankelijk van de dimtijd die ingesteld is op je SGSII. Hoogte is ongeveer 11 centimeter met SGSII erop. ;)
Is het dus niet mogelijk om met je eigen gekozen muziek op je telefoon wakker te worden? Of begrijp ik dat verkeerd?
Verkeerd begrepen ;) Dat is mogelijk. Wl je eigen nummers, net je eigen radiostation.
Edit: Ik zou zeggen download de Fidelio app even uit de market. Dan kun je het zelf testen :)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 24 januari 2012 17:17]

mooie review! Ik mis alleen 1 ding: een foto van die lamp onderin? Ben ik wel benieuwd naar.
En is er een ingebouwde fm radio of gaat dat ook via de mobiel?
Er is geen ingebouwde fm, helaas. Dat gaat dus via je mobiel. Ik zal volgende week even een foto voor je maken, geen probleem.
dat is jammer, dan ga ik denk ik toch voor de philips as141.
iets groter, iets duurder, maar wel een ingebouwde fm radio.
en mijn htc one x lijkt mij er beter op te passen.
ben alsnog wel benieuwd naar die foto :)
Je bent redelijk enthousiast over dit apparaat, maar als ik de reacties in de Google Play Store lees over apparaat en app dan is men er verre van gelukkig mee. Sterker nog, de algemene tendens is: 'schaf het aub niet aan' , 'zou niet moeten mogen', en meer van dat soort reacties.
Op zich is je review best ok, maar ik kies er toch voor dit in theorie aardige apparaat niet aan te schaffen.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013