Merk Asus
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Asus K53SV-SX380V Review

Door YKaliber 9 juli 2012, laatste update op 14 mei 2014, 5.711 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Stevige behuizing;
  • Haast onverwoestbare GPU;
  • 56160 mWh accu;
  • Chiclet keyboard;
  • Die "affengeile" aan/uit-knop.

Minpunten

• Resolutie scherm
  • Chiclet keyboard
  • Geen USB 3.0
  • Positie FN-"geluid/licht"

Sub-beoordelingen

Met veel plezier gebruik ik sinds oktober dit jaar de Asus K53SV-SX380V. Nu was er in de eerste instantie geen noodzaak voor mij om überhaupt een laptop te kopen, maar wat is het toch een goede aanschaf geweest. Even voor de duidelijkheid, dit is mijn eerste ervaring met een product van Asus. Ik ben zoals ze het zeggen in het Engels "flabbergasted". Ik hoorde veel goede geluiden over dit merk en hun laptops en toen de BCC er een mooi bedrag voor vroeg, was de knoop al gauw doorgehakt. De bovengemiddelde specs hielpen, naast de scherpe prijs, voor een glimlach die ik nog steeds op mijn gezicht draag. Want wat heeft deze 15,6" Asusje namelijk onder de motorkap? Voor de goede orde:

- Intel Core i7 2630QM @ 2,0 Ghz (Turbo @ 2,9 Ghz)
- NVIDIA GeForce GT540M (2GB DDR3 @ 672 Mhz Core & 900 Mhz Memory)
- 6GB DDR3 (SODIMM @ 1333 Mhz)
- 500GB Seagate 5400rpm HDD

Dit als punten die voor deze review van belang zijn. Voor een complete lijst:
pricewatch: Asus K53SV-SX380V

Waarom ik het alleen bij de eerder genoemde 4 punten heb gehouden? Ten eerste had ik geen zin om alles hier neer te kladden ( :P ) en ten tweede zijn deze 4 punten het geen waar ik, op zijn zachts gezegd, het meest heb mee zitten klooien. Haha, de helft klopt nu niet meer, want een paar dingen heb ik al veranderd/ge-overclocked etc. ect. maar hier later meer over.(tjah, als tweakert kruipt het bloed waar het niet gaan kan)

Het eerste gebruik

Het eerste wat mij opviel was de tekst op de doos: "Printed with SOY INKT".

Het moge duidelijk wezen, de afdruk op de doos is van hetzelfde plantje als waarmee tofoe, sojasaus en veevoer word gemaakt. Een leuke gedachte. Na een wilde uitpaksessie was de doos met alle boekjes (tekst met uitleg over Asus Worldwide Waranty e.d. (registratie hiervoor word gevraagd!)) boven op mijn kledingkast gegooid en ik bleef over met een laptop en lader. En nu komt een van de punten van de laptop die ik letterlijk na het eerste gebruik "affengeil" vond. Het geluid, die klik, de kracht die je moet zetten, het design, het indicatielampje... oh my effing God, het aan/uit-knopje. :D Dat klopt jah, het f*cking AAN/UIT-knopje!! Neen, de Altec Lansing speakers of chiclet keyboard of de multi-gesture touchpad en aluminium behuizing liet ik links liggen. De aan/uit-knop van de Asus K53 is gewoon de shizzle; geen discussie. Punt.

Maar goed, nadat ik de "affengeile" aan/uit-knop indrukte duurde het minder dan 20 minuten voordat de Asus helemaal gebruiksklaar was. Een van de eerste pop-ups die je voor je neus krijgt is de vraag om de Asus te registreren. Zo gezegd zo gedaan. Serienummer + e-mail opgegeven en je kan de komende 12 maanden gebruik maken van de Global Waranty. Dus als je toevallig in Noord-Korea zit en ene communist heeft je Asus gebombardeerd, geen nood, Asus schiet je te hulp! :9 Dat dit gebeurd is 1 op nooit, maar het is een fijne gedachte om te weten dat je voor hardware gerelateerde problemen letterlijk overal geholpen kan worden.

Het eerste wat ik deed nadat de laptop klaar was met installatie was het maken van de systeemherstelschijven. Een programma van Asus vraagt hier al om nadat je hebt opgestart. Weet wel, je hebt minimaal 5 DVD's nodig hiervoor. Ik maakte de restoredisks zonder alle Windows updates. Eigenlijk wel handig om deze eerst van tevoren te downloaden om daarna de restoredisks te maken, maar dit maakte voor mij weinig uit. Weet wel dat het aantal DVD's op loopt naar 6 stuks als je eerst alle Windows updates download. De back-up duurt ruim 2 uur, dus aansluiten op netvoeding is een must!

Asus K53SV-SX380V 2.0

Zoals ik eerder al zei, downloadde ik geen enkele update voordat ik de back-up schijven maakte. Ik had iets anders in petto. Toevallig had ik ergens nog een Kingston 96GB SSD liggen die zat te verstoffen in een desktop die al een tijdje op non-actief stond. Dus een format en een harde schrijf transplantatie later zat ik mijn Asus al weer te herinstalleren, 3 uur na aanschaf. Heerlijk. :P

Wat een SSD doet met een laptop/desktop hoef ik niet uit te leggen. Dat mijn Asus nu aanvoelde alsof het de hele tijd in warp speed verkeerde, was een logisch gevolg. Naderhand heb ik nog tests uitgevoerd, wat betreft de afsluit/opstarttijd in seconden d.m.v. een restart-timer:

- Seagate 500GB 5400rpm HDD @ 74,7GB: 129 sec.

- Kingston V+100 96GB SSD @ 57,9GB: 24 sec.

Gebruikte timer gehaald van de volgende website:

Nu wel iets in context plaatsen. De SSD is inmiddels wat voller, er zit nu namelijk 74,7GB aan data op. Raar hé? De HDD heeft hierbij ook net zoveel data. De data op de HDD is namelijk gekloond. Of dit effect heeft op de snelheid van de HDD, keine ahnung, maar het kan wel wellicht betekenen dat anderen snellere zo niet tragere tijden zullen behalen. Samen met Steam, BitTorrent en allerlei andere programma's die ik bij boot-up laat starten, is de herstarttijd +/- 32 sec.
Even een uistapje naar iets anders dan de restart-time, want wat bij mij een grote vraagteken heeft achtergelaten is het gebruik van Windows Verkenner. Of dit lag aan de Kingston of aan de SATA-poort van de Asus, geen idee. Maar een paar dagen nadat ik de SSD had geïnstalleerd merkte ik op dat Windows Verkenner idioot vaak crashte. Het scrollen door foto's/documenten zorgde er al voor dat Windows Verkenner zichzelf afsloot voorafgaand aan "Windows Verkenner werkt niet meer, er word gezocht naar een oplossing". Alles herstelde zich hierna meteen weer, maar het was ongelooflijk irritant. Een paar dagen de kat uit de boom gekeken, geen effect, het bleef zich voordoen. Windows nogmaals geïnstalleerd, geen effect. Windows Verkenner bleef crashen. Ok, ouwe harde schijf erin, niks aan de hand. WTF? Ok, dan maar weer de SSD erin. Double WTF?!? Probleem opgelost?!?! Heel raar als je 't mij vraagt. Maar sinds 6 weken heb ik *klopt af* geen crashes meer.

Asus K53SV-SX380V 2.1

Een kleinere upgrade deed ik met het intern geheugen. Er zit standaard 6GB DDR3 intern geheugen in de laptop, bestaande uit een 4GB strip van Elpida en een 2GB strip van Hynix. Beiden geklokt @ 1333mHz. Aangezien ik veel aan foto-/videobewerking doe, was 6GB al genoeg, maar voor mijn gevoel zat het niet goed en had ik liever twee geheugenstripjes van hetzelfde makelaardij. Introducing 2 x 4GB ICIDU. Waarom ICIDU? Het waren de geheugenstripjes die ik het snelst kon krijgen, klaar. MyCom had ze direct op voorraad en ik had geen zin om te wachten op een Corsair, Kingston of Crucial latjes. Nu gebruik ik Firefox die het geheugen gebruikt als buffer. Kheb van alles aan staan, eigenlijk te veel, maar ik ging van 76% terug naar iets onder de 50%. Daarnaast ging de Windows Prestatie Index van 7,5 naar een 7,6. Geen extreem verschil, maar voor het gevoel is het ook gewoon fijn om te weten dat je het maximale uit je laptopje haalt (8GB is een maximum voor dit moederboard)

De GT540M

Dit alles wat betreft upgraden die je kon doen met hardware componenten. Nu blijkt Asus ook een producent te zijn van grafische kaarten. De reverence komt van NVIDIA, maar wellicht dat het met een sausje van Asus eroverheen het leuk kan worden. Nu heb ik al ervaring in het overclocken van een grafische kaart. De MSI GTX460 Twin Frozr II uit mijn oude desktop heb ik al eens onderworpen aan een overclocksessie met redelijke resultaten. Maar wat ik uit deze GT540M kon peuteren vind ik haast ongelooflijk. Of ik heb een monster van een sample, of NVIDIA neemt iedereen zwaar in het poepertje door vanuit de fabriek al onderclockte kaartjes te leveren. Maar goed, in de basis, even een simpele vergelijking:

- GeForce GT 540M: Core 672; Shader 1344; Memory 1800 (900 x 2); 128 Bus; TDP Watt 32-35; GF108
- GeForce GT 550M: Core 740; Shader 1480; Memory 1800 (900 x 2); 128 Bus; TDP Watt 32-35; GF108
- GeForce GT 555M: Core 590; Shader 1180; Memory 1800 (900 x 2); 192 Bus; TDP Watt 30-35; GF106

Alle GPU's zijn gebakken op 40nm met DDR3 geheugen. Het grootste verschil tussen de drie zit 'm in het feit dat de GT550M alleen hoger geklokt is dan de GT540M en dat de GT555 slechts een grotere geheugenbus heeft (zeg ik 't goed?) dan de andere twee.

Zie hieronder voor een vergelijking van alle mobile GPU's uit de 500-serie:

NVIDIA heeft in deze lijst gemiddelde resultaten genomen uit 3DMark Vantage. Uit het tabelletje kan je ruwweg afleiden dat een "gemiddelde" GT540M een score van 4500 punten haalt waarbij een GT550M op de 5000 grens zit. De eerder genoemde snelheden zijn niet voor niks op die waarden ingesteld. Volgens de fabrikant heb je op die snelheid de beste performance/zuinigheid. Heel erg handig als je werkt op de accu, maar met de 120W voeding eenmaal aangesloten... haha... Let the OC'ing begin!

Nu heb ik meerdere runs gedaan met 3DMark Vantage, 11 in totaal. De eerste run deed ik zonder de voeding aangesloten, op Power4Gear High Performance. Leuke naam. Zeg maar voorgeprogrammeerde modi van Asus zelf. Hiernaast heb je ook Power4Gear Entertainment, Quit Office en Battery Saving. Enige die ik gebruik zijn High Performance, Entertainment, zeg maar de "Gebalanceerd" van Windows en Battery Saving. De modi spreken voor zich. Maar goed, weer even terug naar 3DMark Vantage.

De behaalde score van de 1e run @ 672/900: 4469

Best knap als je 't mij vraagt. De score die NVIDIA zelf opgeeft op hun website worden hiermee ongeveer bevestigd. Nu werd het tijd om de voeding aan te sluiten en het echte werk te laten beginnen. Gebruikte OC-programma is 't welbekende MSI Afterburner. Zoals gepast met een grafische kaart, is het 't beste om stap voor stap de waarden te verhogen, met als eerste de core clock. Ik begon met de 2e run direct bij 750/900. Waarom 750/900? Simpel. De GT550M kan al met gemak 740/900 aan; net als de GT540M dezelfde code, GF108, wat kan hier mis gaan?

De behaalde score van de 2e run @ 750/900: 5116

Verdacht getal als je 't mij vraagt. Lijkt wel de waarde die NVIDIA zelf al had opgegeven voor een standaard GT550M. Benchmark draaide vlekkeloos, geen misvormingen/artifacts of wat dan ook. Tijd om de snelheid steeds een stap op te voeren.

De behaalde score van de 3e run @ 775/900: 5233

De behaalde score van de 4e run @ 785/900: 5286

De behaalde score van de 5e run @ 800/900: 5337

De behaalde score van de 6e run @ 825/900: 5452

Temperaturen na deze run

Eerlijk is eerlijk, na dit punt begon ik 'm een beetje te knijpen. De temperatuur liep tegen de 80 C aan van de graka, alsmede voor de processor. De TDP van de Intel Core i7 2630QM ligt op 100 C, daar was nog ruimte, maar van bijvoorbeeld m'n ouwe MSI GTX460 weet ik dat 80 C aan de hoge kant is. Voordat ik verder ging besloot ik om te kijken naar een laptopkoeler. Zeg hallo tegen de Logitech Cooling Pad N200. USB powered, plug&play. Tijd om verder te gaan met het OC'en.

De behaalde score van de 7e run @ 835/900: 5517

De behaalde score van de 8e run @ 850/900: 5538

Zoals te zien, is er bij de laatste 2 runs weinig verschil. Terwijl er tussen 825 en 835 nog wat winst was te boeken, is er tussen 835 en 850 een stuk minder te halen. Ik besloot de core wat terug te clocken naar 847 om nu verder te gaan met 't memory

De behaalde score van de 9e run @ 847/933: 5636

Kijk eens aan, bijna 100 punten erbij gesnoept :D Tijd om er nog wat bij te gooien.

De behaalde score van de 10e run @ 847/967: 5677

Wat eerst de goeie kant leek op te gaan met een plusje van ~100, werd ik bij de 10e run teleurgesteld. Slechts 41 punten erbij? :/ Daarnaast was het iets van 2:30 en had ik geen zin meer om het steeds stapje voor stapje op te voeren en te wachten op 3DMark Vantage. Ik had slaap dus ik beloofde mijzelf om nog één run te doen om daarna te gaan slapen. Bij de laatste 4 runs had de N200 zichzelf bewezen. De temperatuur bleef onder de 80 C, zowel voor de graka als processor. Bij mezelf dacht ik zo van "F*ck it, Als de graka 't niet aankan crasht de driver waarna ik toch weer verder kan". Voor de laatste keer zette ik alle onnodige toepassingen uit, schoonde 't bureaublad op en zette ik via Geavanceerde Instellingen in 't Systeem-menu de instellingen op "Beste prestaties". Het was tijd voor een suicide-run.

De behaalde score van de 11e run @ 847/1066: 5902

Ik zat letterlijk met ongeloof naar mijn scherm te staren. Ik was zoals ze in 't Tsjechisch zeggen "zmatený". Kon dit wel kloppen? :| Nee, het stond er echt. Weg was mijn slaap. Ik keek even terug naar de hoogste score. :> OMFG. Daar stond 5902?!?!?! Ik verwachtte niet veel, maar inene de hoogste score in 3DMark Vantage had ik he-le-maal niet verwacht. Zeg maar een van de redenen waarom ik voor deze laptop onder 't kopje "Prestaties" 5 sterren heb gegeven. 847/1066 is niet een waarde die je 24/7 kan draaien, maar dayumn! Zomaar ff de hoogste score van alle laptops met een Intel Core i7 2630QM en een GT540M. Asus, I take my hat off for you. _/-\o_

*** EDIT 9-7-2012 ***

Aangezien ik de laptop nu alweer een paar maanden in mijn bezit heb, maar ook omdat Nvidia nieuwe/betere drivers heeft uitgebracht, toch maar weer een suicide-run gedaan. In de tussentijd zijn er meerdere mensen geweest die hun set-up naar hogere hoogtes wisten te pushen... maar er is altijd baas boven baas :P De temperatuur van de processor bereikte 92 C, acht graden hoger en de CPU zou zijn max. bereikt hebben. Maar desalniettemin een verbrijzeling van de oude score, alsmede de (nu) oude topscore van 6027. Dames en heren, zie hier (insert engelenzang op de achtergrond):

De behaalde score van de 2e suicide-run @ 847/1066: 6079

Het loont dus echt om nieuwe drivers te installeren. Een verbetering van de oude score met 3%! Bovendien een opsteker Asus. Het blijkt maar weer dat het gebruik van hun componenten in deze laptop zorgt voor een continu resultaat wat betreft snelheid en betrouwbaarheid. Asus, once again, I take my hat off for you. _/-\o_

Vergelijkingen & Geklaag

Technisch gezien is het een ijzersterk product. Er is alweer een nieuwere uit, de Asus K53SV-SX838V: pricewatch: Asus K53SV-SX838V
De voornaamste verschillen zijn:
- Intel Core i7 2670QM t.o.v. de Intel Core i7 2630QM (2,0Ghz ~ 2,9Ghz t.o.v. 2.2Ghz ~ 3.1Ghz);
- 8GB DDR3 t.o.v. 6GB DDR3 intern geheugen;
- 640GB HDD t.o.v. 500GB HDD;
- 1x USB 3.0

De eerste drie verschillen zijn nog wel te overzien/te overbruggen, maar USB 3.0 maakt de K53SV-SX838V tot een zeer complete laptop. Maar goed, dat Asus hier mee zou komen kon ik twee maanden van tevoren niet weten. Maar puur gekeken naar de specs zijn het allebei retesnelle laptops. Wel één saillant detail, de K53SV-SX838V heeft wel minder grafisch geheugen. 1 GB DDR3 i.p.v. 2GB DDR3. Toch nog iets om tevreden mee te zijn :) Als ik nú de overweging zou nemen (zonder laptop), zou ik voor 100% voor de K53SV-SX838V gaan. Maar met de behaalde resultaten in 't achterhoofd met deze K53SV-SX380V, no way. Dan maar geen USB 3.0.

Is er dan eigenlijk niks te klagen over de K53SV-SX380V? Nou, helaas wel. Ze zijn niet dermate storend waarbij ik de neiging krijg om de laptop uit het raam te gooien, maar toch. Iets waar ik me in het begin aan ergerde waren de posities van de volume knop. Om het volume omlaagg te doen dien je de FN+F11 knop te gebruiken en FN+F12 voor een hoger volume. Waarom ergens midden in het toetsenbord? Waarom niet op de plekken van de boven/beneden/links/rechts-knoppen? Is veel intuïtiever. Hetzelfde voor de achtergrondverlichting. FN+F5 om te dimmen en FN+F6 om het helderder te maken. Nu leer je hier mee leven, maar het kon beter.

Iets wat ook naderhand naar voren komt is 't chiclet keyboard. Ok, het tikt heerlijk, zolang je geen lange nagels laat groeien. Nu heb ik niet altijd een nagelknipper in de buurt, maar doordat 't chiclet keyboard zo laag is glij je als het ware over het toetsenbord. Maar alleen als je nagels netjes en wel zijn getrimd. :9

En last but not least, de resolutie van het scherm. Nu wist ik dat er een 1366 x 768 resolutie scherm in zou zitten, maar 1600 x 900 zou beter zijn geweest. Ja ja, moest ik maar meer uitgeven. De N-serie van Asus heeft Full HD schermpjes. Voor wie niet kunnen leven met een reflecterend glossy scherm, ga voor een Asus uit de N-serie. Mat, Full HDD, maar ook duurder.

Om het verhaal even af te ronden. De Asus K53SV-SX380V zal voor iedereen een geweldige aanschaf zijn. De i7 die erin zit i.c.m. een 56160 mWh accu i.c.m. (en in mijn geval) een SSD zorgt voor een werktijd van ruim 5 uur. Stevige behuizing, stil, koel en dan ook nog een aan/uit-knop van epische proporties. Of alle andere 380'jes ook zo goed overclocken met de GT540M, geen idee. Met het oog op de toekomst verwacht ik niet dat deze laptop snel zal degraderen. Als Asus hun producten een net zo goede levensduur geeft als overclockpotentieel, dan denk ik dat ik nog veel plezier zal beleven aan deze laptop.

*** UPDATE 1: Foto's toegevoegd; 4 december ***

*** UPDATE 2: Meer foto's toegevoegd; 9 december ***

*** UPDATE 3: Topscore herovert in 3DMark Vantage ***

Heb jij ook een Asus K53SV-SX380V?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Hele goede (tweaker-)review! Van mij krijg je vijf sterren!
Fijn om te horen dat de review bevallen is :P
Even serieus, kun jij me helpen met mijn GT540M overclocking? Heb namelijk i5-2410M (2,3GHz)
Voordat je begint met het een en ander raad ik je aan om jezelf wat in te lezen in het overclocken van grafische kaarten of OC'ing in zijn algemeen. Paar programma's die je van tevoren al kan installeren zijn:

- HWMonitor; om de temperatuur van je processor e.d. in de gaten te houden; jouw i5-2410 mag bijvoorbeeld max. 100 C worden, maar voor grafische g=kaarten kan je 't beter bij 80 C houden.
- MSI Afterburner: OC-programma om je grafische kaart mee te overclocken. Wat ik behaalde met mijn grafische kaart, hoeven niet de waarden te zijn die jij ook kan halen. Elke chip/sample is net weer een tikkeltje anders.

Voor mijzelf draai ik 24/7 op 740/900. Als je je laptop loskoppelt van de voeding is het aan te raden om alles weer terug te clocken. Sipt namelijk veel energie van je accu ;)
Ik snap de helft van alle termen en handelingen niet, aangezien ik echt een noob ben m.b.t. nou eigenlijk alles wat je met je laptop gedaan hebt, maar ik heb t wel allemaal in een ruk gelezen. T was net een glorieuze voetbal voetbalwedstrijd. Dacht ik dat t niet beter kon verdomme 7-0, komt er nog een goal bij ja 8-0!

props! en ook F*KiN veel karma, als ik ergens de knop kan vinden.
Hahahah, daar doen we 't voor ;) Kvind het leuk om in een review een kleine spanningsopbouw te doen, leest het lekkerder weg :P
Goed, spannend review! Ik heb gister de K53SV-SX838V gekocht. Zou jij me misschien via DM kunnen helpen om w7 opnieuw te installeren zodat alle meuk eraf is en hij dus sneller wordt. Ik vind hem namelijk niet zoveel sneller op dit moment vergeleken met mijn andere notebook van 4 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door thijssiee94 op 29 januari 2012 19:07]

[Reactie gewijzigd door Rikke1990 op 27 november 2012 14:59]

Echt een top revieuw! Alles is zeer netjes en duidelijk uitgelegd!

Ik heb exact dezelfde laptop, maar dan met 8GB Kingston geheugen (1333Mhz), en als extratje een 128 GB SSD samsung 830. (ik heb mijn DVD-Rom vervangen voor een 12.7 bracket voor een extra hdd slot!)

Opstart tijd is bij mij ca. 15 seconden. (van bios tot windows)

Ik wil binnenkort mijn videokaartje ook proberen te overclocken naar 750/900.

In jouw geval heb jij MSI aftherburner gebruikt, maar kan ik exact hetzelfde doen met de Nividia overclock tool? (Met deze drivers schijn je ook goed te kunnen overclocken)

Graag jouw mening hierover.
MSI Afterburner en de Nvidia Overclock Tool doen uiteindelijk hetzelfde. Echter, MSI Afterburner vind ik gewoon makkelijker werken. Wat betreft het overclocken, doe het met stapjes en hou de temperatuur van je processor en GPU in de gaten. De i7-2630QM mag maximaal 100ºC worden en 85ºC is een goed maximum voor de GT 540. Let wel, het overclocken kan hogere temperaturen geven als je je laptop langer gebruikt. De koelpasta in onze Asus is goed voor normaal gebruik, maar ikzelf heb nu inmiddels Arctic Cooling MX-4 onder mijn CPU en GPU.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb mijn koel pasta al eerder vervangen voor een ander soort (betere warmte geleider) koel pasta. Deze heb ik op zowel de GPU als op de CPU geplaatst. En met de "nog" normale specs draait ie al ca. 8 graden koeler vergeleken met het oude pasta. (wat zal het doen met overclocken? :D)

Ik zal beide tools eens gaan uitproberen!

Ik houd jullie op de hoogte! :)
update:

iK heb inmiddels mijn ssd (samsung 830 128GB, in een extra bay ipv dvd speler!) in mijn laptop zitten. Op deze manier heb ik een snelle laptop door de ssd, en veel opslag door de hdd. Na dit alles ben ik bezig gegaan met overclocken.

Net zoals de tweaker al aan gaf kan je dit kaartje gemakkelijk overclocken!
iK heb het zowel met msi aftherburner geprobeerd en met met de nividia overclock tool.
Tijdens lang gamen (3-4 uurtjes) )heb ik de gekozen voor 775 900.

Hiermee draait de gpu als een zonnetje in games!
Gpu wordt zo uit mn hoofd 70-72 graden en de proccesor ongeveer 72 graden. (en dit na 3-4 uur gamen!)

Al met al ben ik dus heel blij dat ik dik een jaar geleden voor deze notebook ben gegaan! Jammer van de usb 3.0 dat onbreekt, maarja ik gebruik hem voornamelijk voor gamen en school, dus usb 3.0 is niet eens echt nodig! Het zijn altijd kleine bestandjes dat ik overzet, so who cares?

Het is (zoals de tweaker al aan gaf) verstandig dat je na aanschaf direct een clean install doet. Dit scheelt veel ruimte, maar ook veel snelheid!

tip: wil je een ssd als opstart schijf? Koop via ebay (gratis verzendkosten!) een sata naar sata 12.7 universal hdd bay en vervang hiermee je dvd speler. Op deze manier kan je goedkoop veel snelheid krijgen! Kijk naar een goedkope ssd van 60 gb ofzo en je bent voor ongeveer 50-60 euro klaar voor alles! monteren is een eitje!

Nogmaals bedankt voor de goede revieuw!

[Reactie gewijzigd door Rikke1990 op 9 januari 2013 12:58]

Kan je anders ff een link geven naar de pagina waar jij de HDD bay hebt gekocht? Is misschien handig als andere gebruikers ook de DVD drive van hun Asus willen verruilen voor een harde schijf. ;)
Hallo,
eerst en vooral echt chapeau met je schitterende review. Ik weet dat hij intussen al wat ouder is maar heb net een nieuw laptopje gekocht op 2dehands. Dit is echter wel de nieuwere versie met de usb 3.0 en de iets nieuwere proccessor. Ik genoot gewoon echt bij het lezen van de review. Ik heb echter wel nog een vraagje, de ssd die je hebt bijgevoegd aan je systeem, waas daar een aparte ruimte voor of heb je zoals de gebruiker hierboven een hdd bay gekocht? indien de tweede optie, is eender welke bay mogelijk?
Alvast bedankt voor de respos, en bedankt voor de schitterende review!
Rob
Bedankt voor de complimenten :D Deze review is inderdaad ruim twee jaar oud, de laptop heb ik inmiddels weer verkocht, maar toendertijd had ik gewoon de bestaande HDD verruilt voor de SSD. De DVD-drive had ik gewoon nodig. Nu kan je al voor ¤ 150,- al hele goeie 256GB SSD's kopen. Deze serie heeft gewoon een SATA-600 erin zitten dus gaan met de banaan :)

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013