Sony Ericsson Xperia arc S LT18i Grijs Review

Door MrBreaker 2 september 2012, laatste update op 23 oktober 2012, 14.834 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Mooie snelle telefoon;
  • Makkelijk bestanden delen (via Wi-Fi);
  • Vscreen makkelijk afb en videos op ext. scherm;
  • Android;
  • Filmen in 720P => werkt goed;
  • Is te rooten.

Minpunten

• Speaker en koptelefoon;
  • Haakse mirco usb stekker, hierdoor kan je snel de micro-usb poort slopen;
  • Camera valt tegen vs Nokia N85 (met name in het donker).

Sub-beoordelingen

Voorwoord
Naar de index

Ik heb mijn Sony Ericsson Arc S nu bijna één jaar in gebruik. Na deze telefoon ongeveer twee maanden te hebben gebruikt, heb ik een eerste versie van deze review gemaakt.

Mijn doel van deze review was/is een korte maar duidelijke indruk van deze telefoon te geven.

Ik bespreek in deze review de GingerBread (GB) versie van Sony Ericsson (tenzij anders aangegeven).

Inmiddels (30-8-2012) heb ik de review herschreven/aangepast en bijgewerkt met mijn ervaringen van het afgelopen jaar met deze telefoon.

Doordat ik deze review aangepast heb, kan het zijn dat een zin niet lekker loopt en/of dat je taalfouten tegenkomt. Indien je zo'n fout spot, stel ik het zeer op prijs om dit via een DM te vernemen.

Door op 'Sony Make Believe' te klikken in de banners, ga je (terug) naar de 'Index' van deze review. Ik hoop alles zo duidelijk mogelijk beschreven te hebben. Heb je op/aanmerkingen en/of vragen, dan lees ik die graag en zal mijn best doen deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Index
Naar reacties

Terug naar de index

Na 2 jaar tevreden een Nokia N85 gebruikt te hebben, mocht ik mijn abo verlengen en een andere telefoon uitzoeken.

Omdat iedereen al met een Iphone, Samsung of HTC loopt en ik een Andriod telefoon op het oog had viel Nokia helaas af :( en ook een Iphone, Samsung of HTC .

Ik heb voor de Sony Ericsson gekozen vanwege de degelijkheid van het merk (net als Nokia). Zo kwam ik uit op de Xperia Arc S (wat is het toch een plaatje om te zien _/-\o_ ).

Deze telefoon lijkt (bijna) alles in huis te hebben om de perfecte smartphone te zijn. Hij is snel, door Android (erg) customizeable, heeft HDMI output en voor de rest alles wat je vandaag de dag aan connectivity bij een smartphone mag verwachten.

Op een FM transmitter na. Dat gaat niet samen met Android?

Vormgeving
Terug naar de index

Ik vind de telefoon erg mooi vormgegeven.

Het is een mooie slanke telefoon met een groot scherm (4.2 inch).

De achterkant heeft een lichte buiging en hierdoor ligt de telefoon lekker in de hand. Wel blijven er snel vingerafdrukken achter op de achterkant van de telefoon.

Hier een overzicht van wat, waar zit op de telefoon:
Overzicht Sony Ericsson Arc S
Gebruiksgemak
Terug naar de index

Omdat deze Sony Ericsson een Android telefoon is met de schil van Sony Ericsson er overheen, is alles redelijk vergelijkbaar met andere Android telefoons.

Een probleem waar ik tegenaan gelopen ben is de setup van Sony Ericsson. De setup van de Arc S wordt gestart na het voor de eerste keer inschakelen van de telefoon (of na een factory reset). De setup is niet te voltooien en loopt vast. Je kan daar wel omheen, maar ik vind dit wel erg slecht. Ik verwacht dat Sony Ericsson dit soort zaken wel test voordat ze een telefoon in de markt zetten. Met de komst van firmware versie 4.0.2.A.0.62 is dit probleem opgelost en loopt de setup niet meer vast.

Ook staat er een app op het toestel die OTA (Over The Air, dus zonder tussenkomst van een computer) firmware updates zou moeten kunnen verwerken. Bij het uitvoeren van deze app geeft hij aan dat het toestel over de laatste firmware beschikt. Sluit je het toestel aan op de computer, dan blijkt er wel nieuwere firmware beschikbaar... 8)7 Dit is natuurlijk niet de bedoeling, zo heeft de OTA app van Sony Ericsson weinig zin!

Al met al is dat alles niet echt een probleem. Maar het is zeker geen dummie approach.

Sony Ericsson levert diverse eigen en 3th party app's op de telefoon:
Sony Ericsson & 3th party bijgeleverde apps Sony Ericsson & 3th party bijgeleverde apps

Persoonlijk vind ik dat de apps van Sony Ericsson toegevoegde waarde hebben (een enkeling uitgezonderd). Mocht je een app niet willen gebruiken dan behoort over het algemeen de-installeren van de app. niet tot de mogelijkheden. Dat vind ik jammer en kost je dan dus (kostbare) ruimte.

Batterij
Terug naar de index

De batterij heeft een capaciteit van 1500mAh.

Bij normaal gebruik van de telefoon houdt hij het 1 tot 2 dagen uit. Als ik er de hele dag mee speel (Wi-Fi, GPS, films kijken, enz) moet ik hem 1,5 keer per dag laden. Ik vind dat matig tot redelijk.

Dit is het batterij gebruik van een dag gemiddeld met de telefoon spelen:
Batterij gebruik bij gemiddeld telefoon gebruik

Een batterij met een grotere capaciteit had IMHO geen overbodige luxe geweest... Het zal wel een kwestie van concessies ten opzichte van het ontwerp zijn geweest :'( .

Bedieningstoetsen
Terug naar de index

De 'back', 'home' en 'menu' toets laten zich goed bedienen en voelen degelijk aan. Dat is anders met de power, camera en volume toets. Deze zijn naar verhouding erg klein uitgevoerd en vooral de volume toets laat zich niet makkelijk bedienen. Hiervoor heb ik dan ook deze app geïnstalleerd en die zo geconfigureerd:
Volume control app

Scherm
Terug naar de index

Zoals aangegeven kom ik vanaf een Nokia N85, daarom heb ik ook geen lange ervaring met apenglas ;) and all that kind of fancy stuff... En ook deze Sony Ericsson heeft geen apenglas, wel fancy stuff ;) .

Het scherm is erg duidelijk en goed af te lezen in (bijna) alle licht omstandigheden. Ook de Bravia engine doet zijn werk erg goed en zorgt voor mooie weergave.

Het capacitieve scherm reageert perfect op aanraking en is vier multitouch:
Capacitieve scherm is vier multitouch

Na een jaar intensief gebruik zit er één putje in het midden van het scherm (met dank aan mijn zoon van één jaar oud die het nodig vond om zijn eetlepel even op mijn telefoon te gooien, vanaf de andere kant van de tafel :( ) en er zitten twee lichte krasjes aan de bovenkant van het scherm. Hoe de twee krasjes erop komen heb ik echt geen idee van. Zelf vind ik dat ik altijd erg zorgvuldig met mijn spullen om ga en ik gebruik ook twee hoesjes. Een 'tweede huid' hoesje ter bescherming tegen schade bij vallen en stoten tijdens gebruik (gelukkig is dit nog niet voorgekomen) en een opberghoesje om de telefoon in op te bergen om hem veilig mee te nemen als ik onderweg ben.

De registratie van de aanraking werkt ondanks het putje en de twee krasjes nog steeds goed.

Conclusie: Ik had liever wel apenglas...

Functionaliteit
Terug naar de index

Wat erg handig is van de Arc S, is dat je bestanden draadloos (via Wi-Fi) op de sd-kaart van je telefoon kunt zetten gewoon door middel van de Windows verkenner i.c.m. Sony Ericsson PC Companion (getest onder Windows 7, x86 & x64), dit werkt erg makkelijk en goed.

Helaas is ook hierbij de setup een probleem. Pas na 4 keer de setup draaien is de koppeling gelukt. Ook vind ik het jammer dat je per sé de software van Sony Ericsson moet gebruiken om bestandsdelen via Wi-Fi werkend te krijgen.

Persoonlijk had ik liever gewoon smb/cifs willen kunnen instellen, overigens heb ik ook smb/cifs/webdav/ftp apps geprobeerd, maar deze doen onder voor koppeling van Sony Ericsson, verschil zit vooral in snelheid, stabiliteit en gebruiksgemak => de koppeling van Sony Ericsson is veel sneller en stabieler dan de door mij geteste webdav/smb/cifs/ftp apps. Ik heb er ongeveer 15 getest.

Handig is LiveWare van SE. Zo kun je instellen dat bijvoorbeeld Spotify gestart wordt als de hoofdtelefoon aangesloten wordt:
LiveWare LiveWare

Verder is het een Android en heb je overal wel een app voor... Dus met de functionaliteit zit het verder wel goed.

Tip: Kijk eens naar Vscreens. Dat is echt een geniale app van Sony Ericsson.

Geluidskwaliteit
Terug naar de index

De geluidskwaliteit (media-geluid, dus niet het geluid van de telefoonspeaker) is redelijk.

De ingebouwde speaker geeft mooi, goed geluid, alleen als je het toestel vasthoud (met één hand aan de onderkant) of ongelukkig neerlegt (niet op een volledig vlakke ondergrond, er zit namelijk een lichte buiging in het toestel, waardoor de speaker vrij blijft bij het neerleggen van het toestel), dan wordt de speaker geblokkeerd. Daardoor klinkt het geluid voor geen meter meer.

De bijgeleverde koptelefoon klinkt erg schel, je kunt beter een andere koptelefoon gebruiken/kopen. In het jaar dat ik de telefoon nu gebruik ben ik toch de bijgeleverde koptelefoon gaan gebruiken:

Bijgeleverde headset
Het voordeel van de bijgeleverde koptelefoon is vooral dat je de knop in het snoer kunt gebruiken om bij het gebruik van de media-player, tracks te skippen.

De telefoonspeaker (voor telefoon gesprekken) is perfect, kraakhelder en kan lekker hard.

Degelijkheid
Terug naar de index

Over het algemeen voelt het toestel erg robuust en solide aan.

Een minpunt vind ik de bijgeleverde HAAKSE (@Sony waarom?) micro usb stekker. Je moet erg goed opletten dat je de mirco usb-poort niet sloopt (komt vooral doordat de stekker haaks is).

Ook kraakt de batterij cover op één plek (opgelost door het gebruik van een hoesje). Persoonlijk stoor ik me hier niet aan en is echt alleen als je op de rechter onderkant van de achterkant drukt.

Veel vervelender is dat de behuizing op willekeurige plaatsen spontaan, zonder aanwijsbare oorzaak breekt. Ter info: Mijn telefoon is nooit gevallen en heeft ook nooit knel gezeten. Zo is de behuizing van mijn Arc S gebroken bij de proximity sensor:
Barst bij proximity sensor

De behuizing van de Arc S van mijn vrouw is aan de zijkant spontaan gebroken:
Behuizing zijkant gebroken

Het breken van de behuizing (ten minste bij de proximity sensor) is een fabrieksfout en door Sony Ericsson erkend. Sony Ericsson repareert deze fout onder garantie. Persoonlijk vind ik het breken van de behuizing niet zo'n groot probleem, dat ik voor reparatie van dit probleem mijn telefoon weken moet missen en maar moet zien wat je terug krijgt. Dan maar een gebroken behuizing...

Camera
Terug naar de index

Foto's maken met de Arc S is ok en foto's kunnen gemaakt worden in 16:9 verhouding (ja sorry, dat had mijn N85 niet). Wel zijn de foto's in het donker minder mooi als die van een Nokia N85. De camera kan foto's maken met een resolutie van 8 MP (4:3), of 6 MP 16:9. Qua instellingen, zijn de meest gangbare en meer instellingen aanwezig. Hier een voorbeeld 16:9 foto @ 6MP:
Demo foto Arc S @ 6 MP
Bekijk hier meer voorbeelden van foto's en/of te maken instellingen.

Leuk is de 720p video opname mogelijkheid, de 720p films zijn van mooie vloeiende kwaliteit (alleen onder GB):

Wi-Fi
Terug naar de index

De Wi-Fi verbinding werkt goed en ik heb over het ontvangst geen rare dingen opgemerkt. Overal door het huis waar ik met andere Wi-Fi apparaten ook ontvangst heb, heb ik dat met de Sony Ericsson Arc S ook. Wel is het bereik van de SE iets minder dan van mijn Acer laptop...

Deze afbeelding geeft de Wi-Fi-ontvangst van de Sony Ericsson (op dezelfde plaats als de Acer) weer:
Wi-Fi analyzer

Deze afbeelding geeft de Wi-Fi-ontvangst van de Acer weer:
Wi-Fi ontvangst Acer laptop

GPS
Terug naar de index

Over het GPS ontvangst kan ik kort zijn:

GPS werkt zoals je dat vandaag de dag van AGPS mag verwachten (dus direct een goede fix).

Ook navigeren gaat uitstekend, zowel met Google Navigatie, als met Sygic doet de GPS module perfect zijn werk.

ICS
Terug naar de index

Een ieder die Android (een beetje) geek is hoor je over ICS. Sony Ericsson heeft voor haar Xperia 2011 modellen toegezegd deze te gaan updaten naar ICS. Als Sony Ericsson woord houdt, dan zou de Xperia Arc S volgens de planning begin april 2012 van deze update worden voorzien. Ik kan niet wachten...

29-4-2012, 01:45 uur:
Het lange wachten eindelijk beloond! Via de Sony PC companion was het eindelijk mogelijk om de ICS update te installeren. Na een kleine 25 minuten, was de update voltooid. Opvallend, dat (bijna) alle user data bewaard blijft. Ook blijven alle apps geïnstalleerd, erg netjes! Wat me tot nu toe opgevallen is, het ontbreken van de contactenlijst widget (is ook niet meer standaard aanwezig) en de toggle widgets, voor bluetooth, Wi-Fi, enz. De toggle widgets zijn nog wel aanwezig en kunnen eenvoudig terug geplaatst worden.

Ik heb ICS nu een paar uur op de telefoon draaien en alles lijk tot nu toe goed te draaien => review update hierover volgt...

ICS voorbeeld

Ik heb de ICS release nu 3 weken in gebruik. Tot nu toe bevalt de ICS release redelijk. Ik heb overigens wel de telefoon een factory reset gegeven en alles opnieuw geïnstalleerd, omdat sommige apps toch niet meer werkte zoals dat de bedoeling was (b.v. 'Volume control' liet de screen-overlay niet meer zien, na de herinstallatie wel). Wat echt mateloos irritant is aan de ICS release, is dat ik mappen heb gemaakt en dat de icoontjes in de mappen erg vaak spontaan gehusseld worden:
Zoek de app
Zo blijf je zoeken naar je app's, wellicht een Zweeds of anders Japans spel: 'Zoek de App!' =>'Sök i App!' => 'Appを検索' O-) .

Regelmatig worden geopende en actieve applicaties spontaan afgesloten. Dat gebeurt overigens ook vaak met de Xperia Galerij, waarna deze direct weer start, maar niet in dezelfde focus die hij had bij het spontaan afsluiten.

Wat echt super is aan ICS is dat je de media-player kunt bedienen vanuit het lock-screen:
Media player te bedienen vanuit het 'lockscreen'

Verder heeft de ICS release nauwelijks toegevoegde waarde en eigenlijk werkt de Gingerbread versie beter op de Sony Ericsson Arc S.

Custom ROM's
Terug naar de index

De afgelopen maanden heb ik heel wat (ICS) ROM's versleten. Van Acronium tot FXP en alles wat je eigenlijk op XDA tegenkomt. Eigenlijk zijn ze het allemaal net niet (IMHO). De oorzaak van dit probleem zit hem waarschijnlijk in het feit dat de basis ICS ROM van Sony niet OK is (hierbij is FXP een uitzondering).

De reden om van de ICS 'stock' ROM af te wijken was 'het geheugen probleem' en het spontaan verwisselen van app. iconen in mappen.

In alle stock gebaseerde ROM's bleef dit probleem (was natuurlijk ook wel te verwachten). Voor mij rede om telkens een andere ROM te proberen.

Eenmaal bij FXP aangekomen, ben ik daar toch even blijven hangen. In de basis is zijn de ROM's van FXP erg fijn en werken goed. Een (klein) nadeel van FXP is dat de HDMI uitgang van de telefoon niet gebruikt kan worden. Maar ja dat weet je van te voren, want: Wat wel en niet werkt staat netjes aangegeven.

De reden dat ik toch van FXP ben afgestapt is dat de camera opnamen haperen en dat is toch jammer als je iets wilt filmen:

Dus terug naar GingerBread, waar alles wel werkte... Eenmaal terug is vooral het instellingen menu weer erg wennen. Filmpjes schieten gaat weer perfect en dat is toch handig met kleine kinderen...

Terug naar de index

Zoals in de inleiding aangegeven, heb ik deze Sony Ericsson gekozen vanwege de degelijkheid van het merk. Sony Ericsson heeft mijn vertrouwen toch een beetje beschaamd. Het achterwege blijven van een deugdelijke ICS release en het spontaan breken van de behuizing is mij tegen gevallen.

Ik neem het Sony Ericsson vooral kwalijk zich van te voren in te dekken, door aan te geven dat 'de ICS release niet zo stabiel is als de GB release en dat Sony Ericsson adviseert om de GB release te blijven gebruiken'. Inmiddels zijn we al weer een half jaar verder en een stabiele ICS release is erg nog steeds niet...

Toch ben ik tevreden met mijn Sony Ericsson Arc S. Hij blijkt in het dagelijks gebruik een erg fijne en behulpzame smartphone. Eigenlijk heeft de ICS release IMHO niet echt toegevoegde waarde anders dan dat je de media-player kunt bedienen vanuit het lock-screen. De Gingerbread release werkt beter dan de ICS release op de Arc S.

Het is handig dat er een actieve community (XDA) custom ROM's ontwikkeld voor (o.a.) deze telefoon.

De bouwkwaliteit is echt beroerd, zo breekt de behuizing spontaan op diverse plekken en dat is niet exemplarisch of te wijten aan het gebruik.

Verder is het een fijne telefoon.

P.s. stemmen op deze review mag :+ , opbouwende kritiek/tips is/zijn welkom.

Changelog

Changelog
DatumChange
26-01-2012Review geplaatst.
29-04-2012ICS ervaring toegevoegd.
17-05-2012Meer ICS ervaringen toegevoegd.
30-08-2012Custom ROM's & voorwoord toegevoegd, layout & conclusie edit.
01-09-2012Taalfouten & slecht lopende zinnen getracht te minimaliseren. Scherm tekst aagepast.
02-09-2012Geluidskwaliteit tekst aagepast.
09-09-2012Video toegevoegd.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia arc S LT18i Grijs?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung