Gigaset N300A IP Review

Door stock 23 november 2011, laatste update op 23 november 2011, 2.840 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Het is een degelijk apparaat, met een overvloedig aantal VoIP providers profielen en support.

Minpunten

• zeer vreemde firmware support, aangezien de sofware voor de N300A-IP een GNU LGPL OpenSource Licentie heeft. Het is niet mogelijk een firmware bestand te downloaden, flashen gaat alleen direct vanaf profile.gigaset.net/device . Het profiel "Other Provider" werkt niet.

Sub-beoordelingen

Kwaliteit Score: 4

De reden voor aankoop van dit VoIP basis station was voor mij om het als een
IP-telefoon device toe te voegen op m'n FritzBox 7340 met VDSL van XS4ALL.
Echter ik krijg de N300A-IP met geen mogelijkheid aangemeld op de FB 7340.

Om dat te doen moet je eerst een z.g. VoIP profile laden. Hiervoor kies je dan
Nederland -> "Other Provider" en vervolgens kies vul je het ip-nummer van
je fritz box (192.168.178.1) in als sip-server. Maar dat werkt dus niet.

Een andere mogelijkheid is om het VoIP profile van Nederland -> XS4ALL te downloaden
op de N300A-IP en dan i.p.v. sip.xs4all.nl weer 192.168.178.1 in te vullen.
Maar dat werkt nog steeds niet.

Of er dan uberhaubt nog wel een poging wordt gedaan om de Gigaset te registreren
op sip poort 5060, vulde ik het ip-nummer in van mijn linux server in, waar ik
de ssh server ook op poort 5060 had geconfigureerd. Tot mijn verbijstering
constateerde ik dat er geen enkele poging wordt gedaan om naar poort 5060
verbinding te maken, zoals bleek uit inspectie van /var/log/auth.log ....

Er is dus wat raars aan de hand met deze N300A-IP Gigaset. Ongetwijfeld zal het
wel werken met een directe sip verbinding naar providers als VoipBuster en XS4ALL,
maar dat is juist net niet de bedoeling.

Robert Stockmann
mailto:stock@stokkie.net
06-81561745

Heb jij ook een Gigaset N300A IP?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Echter ik krijg de N300A-IP met geen mogelijkheid aangemeld op de FB 7340.
In de FB7340 draait een SIP-client en geen SIP-server. Logisch dat je de SIP-client van de N300A-IP niet op de FB7340 aangemeld krijgt.

Heb je de N300A-IP nog wel bij een SIP-provider aangemeld gekregen? Hoe zijn daarbij je ervaringen?

De FB7350 heeft een geintegreerd DECT-basisstation, beweert het persbericht. Het is de bedoeling dat je de DECT handsets rechtstreeks daarop aanmeld. De N300A-IP is in jouw geval overbodig.
Ik gebruik al jaren een FB7170 met drie VOIP accounts. In de FB voer je je SIP accounts op (bv voipstunt e.d.) en maak je een Dial Plan.
In de N300a hoop ik dat je precies hetzelfde kunt, daar ik overweeg zo'n ding te kopen. Dit ivm een overstap naar ZIggo en dan is mn FB te langzaam:(
Je kunt prima een IP-telefoon aanmelden op de de FritzBox, je moet echter wel eerst een SIP-account aanmaken op de box.
Dit doe je als volgt:
Op de webif van de box ga je naar Telephony >> Telephony devices >> (knop) Configure new device. Kies voor Telephone >> LAN/WLAN, (knop) next >> kies password en gaan.
Als je 2 schermen openhoud, 1 voor Siemens en een voor Fritzbox, kun je direct verder met registratie.
Als je een iPhone of android hebt, kun je ook die koppelen via app, dat is eenvoudiger.

Daarnaast is bericht van hb1964 is overigens terecht, specifieke reden waarom je voor deze opstelling kiest? In principe kun je het apparaat zelfs aan een van de FON-poorten kunnen koppelen.
Dit is toch geen serieuze review, maar meer een klaagzang op een mislukte installatie. Het is een prima product namelijk en werkt ook samen met Fritzox.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013