Sonos Play:5 Zwart Review

Door PWM 24 november 2011, 50.430 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede prijs
  • Geluid top
  • Installatie kinderlijk eenvoudig, letterlijk
  • Fijne bediening met apps op alle platformen
  • Modulair systeem

Minpunten

• Echt waar, geen
  • 24-11-2011: Zoals ook in de reactie aangegeven, kan er 1 negatief punt worden genoemd, namelijk dat je Spotify Premium nodig hebt als je Spotify wil gebruiken. Ik had hem niet als minpunt, aangezien ik Premium al had.

Sub-beoordelingen

Muziekweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Mid- en hoogweergave Score: 5

Ik kan mij niet heugen zo'n tevreden review geplaatst te hebben. Voor mensen die zoeken naar negatieve ervaringen, je kan stoppen met lezen. De Play: 5, in combinatie met de Sonos Bridge, is de beste aankoop die ik ooit heb gedaan, period.

EDIT: Nu ook een Play 1 in de collectie als toevoeging productreview: Sonos Play:1 review door PWM

Waarom Sonos

Ik was op zoek naar audio voor in de woonkamer, en de enige eis was dat het alles in 1 moest zijn. Aangezien ik voorzien ben van redelijk wat apparatuur (samen met mijn vrouw hebben we 2 Ipads, 2 Androids en 2 laptops), was de Sonos de logische keuze. Aangezien je hem kan besturen vanaf elk van bovenstaande apparaat is dit wel heel handig.

Installatie

Ik ben nog steeds sprakeloos, en dat meen ik serieus. Dit type eenvoud is totaal nieuw voor mij. Om de Sonos wireless te bedienen, waardoor er alleen stroom richting de unit gaat, is er een klein kastje nodig aan de router. Deze Sonos Bridge kwam samen met mijn Play 5. Ik heb de hele installatie met mijn Ipad 2 gedaan.

De spullen kwamen in stevige dozen, goed verpakt. Ik heb de bridge aan mijn router gehangen, en de Play 5 aan de stroom in de kamer. De Sonos app op mijn Ipad meldde dat ik op een knop op de Bridge moest drukken, direct nadat ik dat deed, gaf hij aan dat het was gelukt. Vervolgens een knop op de Play 5, en weer direct resultaat. En verder? Verder niets, dit was het. Ongelooflijk eigenlijk, minder dan 1 minuut werk. De andere Ipads/Androids/Windows hoef je alleen maar aan de Play 5 te koppelen. Wederom, minder dan 1 minuut werk. Nooit een product gehad met deze eenvoud.

Bediening

Ik gebruik de Play 5 voor Spotify en Radio. Beiden worden bediend door 1 app, die zeer gebruiksvriendelijk is. Spotify is volledig ge´ntegreerd in deze app. Klikken en spelen, meer is het niet. Er is niets meer te zeggen, alles werkt zoals het hoort.

Geluid

De Play 5 vult mijn kamer. In de toekomst (lees: heel snel) zal er een uitbreiding plaats vinden naar de slaapkamer en keuken, wat waarschijnlijk Play 3 systemen zullen zijn. Deze worden op dezelfde manier bediend, uit dezelfde app. De bridge ondersteund 32 apparaten dus ik kan nog even door ;)

Ik ben geen audiofiel, maar heb bijvoorbeeld in mijn auto (Audi) wel 14 B&O speakers, 2 B&O Subwoofers en een flinke versterker, allemaal af fabriek. Wat dat betreft ben ik dus wel wat gewend. De Sonos doet niet onder, en voldoet aan al onze wensen.

Dus....

Wat een geweldig systeem, ook omdat het modulair is. Mijn vrouw was ook direct enthousiast over het systeem, en bediend hem ook zonder problemen, ondanks dat ze een beetje technofoob is. Wederom, kudos voor Sonos. Voor het setje was ik 400,- kwijt, in mijn ogen een koopje. Uitbreiden kan met de Play 3 (los 269,- in PW) en Play 5 (349,- in PW), die je ook nog met elkaar kan koppelen voor stereo effecten.

Voor elk huishouden een aanrader :)

Heb jij ook een Sonos Play:5 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Leuke positieve review, ik gebruik de Sonos vaak op mijn werk (APR) en ik ben erg weg van het geluid, wij hebben dan 2 units staan, een Play 5 en een Play 3 die elkaar samen geweldig versterken en dan is de opstelling nog geen ruk ook. De Sonos app werkt ook erg prettig op mijn iPhone en het aansluiten ging ook redelijk goed. De enige speaker die toch nog een klasse hoger ligt is de B&W Zeppelin, maar daar ligt de prijs dan ook weer aanzienlijk hoger van.
Mooie review.

Let wel op: om Spotify te kunnen gebruiken moet je Spotify Premium hebben, kost 10 euro per maand. Wij wisten dat niet (is ons ook nergens verteld en imho niet echt duidelijk op de Sonos website) en dat was (de enige) tegenvaller. Verder een topapparaat! (Zoneplayer 90 hier)
Dat je premium nodig hebt staat zeer duidelijk op de website als je spotify klikt.
ik heb zelf een ZP90 en een play 3 en het is inderdaad top.
Leuke review. Zelf ben ik fan van het alternatief van logitech (squeezebox) werkt op praktisch dezelfde manier maar hierbij hebben de speakers een display en controls maar weer mindere geluidskwaliteit denk ik. Wel leuk om af en toe wat over de concurrent te lezen!
Ik heb een Sonos ZP90 en een Logitech Smart Radio. Terwijl ze deels in een zelfde categorie vallen zijn ze mijns inziens niet te vergelijken. De software van Sonos is geweldig en draait probleemloos. De Logitech software is de reden dat ik deze apparatuur niet aanraad: dramatisch.

On topic: leuke review en inderdaad, de Sonos spullen zijn top. Wat ik wel als minpunt zou aanmerken is de prijs. Deze is aan de hoge kant voor het gebodene.
Goede review! Enige waar ik het niet helemaal mee eens ben is je vrouw een technofoob noemen, terwijl ze een iPad en Android telefoon heeft :P Is toch niet helemaal mijn definitie ;)
Aardige review. Geluid is natuurlijk hyper subjectief maar ik vind de S5 (heb er twee, naast een ZP120/Dali IKON5, een ZP90/Marantz SR7002/Phonar P5EdMa en een ZP90/HK6100) ruk klinken. Standaard staat LOUDNESS aan wat naar mijn mening onaangenaam, stoterig en vermoeiend klinkt. Als je het geluid wat aanpast naar je eigen smaak is het naar mijn mening nog steeds niet aan te raden er lekker een avondje naar te luisteren.

De S5 lijkt op het eerste oor dynamisch en ruimtelijk maar als je wat langer luistert blijkt dat hij dat bewerkstelligt door laag en hoog op te pompen, ongeacht de instelling van je EQ. Nu mag je van een apparaat van deze prijsklasse geen Hifi verwachtingen hebben maar ik luister netto liever muziek via mijn Soundblaster Xfi i.c.m. Logitech Z-2300 dan via de S5. Afgezet tegen de grootte van de behuizing kan het apparaat trouwens wel een beste keel opzetten. Voor achtergrondmuziek/streaming tijdens het werk of in de garage vind ik het een prima koop hoewel ik me voor kan stellen dat een Play:3 voor dat doel prijstechnisch een interessantere keuze is.
Ik neem aan dat hij ook aangesloten kan worden op je tv zodat het echt alles vervangt?
heel late reactie van een andere 5 eigenaar. Ja dat kan. Op de 5 zit een line in ingang waardoor je ook de tv kan aansluiten. In de software kan je ook nog aangeven hoeveel versterking er dan plaats dient te vinden. (bij een computer is dat meestal meer dan bij een TV)

Werkt prima maar is beperkt tot stereo geluid dat wel. Voor meer heb je een Sonos soundbar nodig want die ondersteund toslink
Ik ben op zoek naar een muziek systeem en dit lijkt mij een waanzinnige optie, maar stoor jij je niet aan het feit dat hierbij netspanning noodzakelijk is? Sommige vergelijkbare apparaten, bijvoorbeeld die van bose, werken ook op een accu. Dat is voor mij wel een zwaar wegend punt.
Maar die systemen staan allemaal op zich. Deze zijn te koppelen, en vlekkeloos vanuit 1 app te bedienen. Toevallig heb ik wel op alle punten netstroom voorhanden, kwam goed uit ;)
Bedankt voor de positieve review en dat je tijd en moeite hebt genomen om je bevindingen te delen! :)

Wat ik me na het lezen nog af vraag: Gaat het muziek afspelen allemaal via de Sonos app?

Ik heb bijv meerdere machines met muziek in iTunes en luister vaak radio via iTunes.
Kan dat ook naar Sonos gestreamd worden? Met name de het radio luisteren via iTunes vraag ik me af.

Of is het idee dat je dan mbv een AirPort Express via AirPlay speelt en die AirPort op de Sonos aansluit?
Eerlijk, geen idee. Ik heb niets met Itunes. Ik weet wel dat er een iTunes knop,in de Sonos app zit, maar dat is dan ook alles.
Ik heb iets verder ge-googled en kom op Apple discussions een aantal reacties tegen die beweren dat je radio stations in iTunes via AirPlay kan streamen. Iig vanaf een macbook, imac computer. Of dat ook betekend dat iTunes implementatie op andere iDingen dat ook kunnen, kan ik niet direct vinden.

Bron: https://discussions.apple.com/message/16955832#16955832

In dat geval zou je een AirPort express kunnen aansluiten op de Sonos en de iTunes radio stations kunnen streamen naar Sonos. (Als aanvulling op wat Sonos zelf al aan radio stations biedt.)

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013