Merk en serie Motorola, RAZR
Gsm-besturingssysteem Android
Telefoonmodel Bar
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Motorola RAZR Razr (XT910) Zwart Review

Door CLB 30 december 2011, laatste update op 30 december 2011, 34.139 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Zie review hierboven

Minpunten

• Zie review hierboven

Sub-beoordelingen

Motorola Razr

En dan ook hier een kleine sum-up van ervaringen, truc'jes en eigenaardigheden van de Razr..

Ik heb deze Androiddevice aangeschaft omdat:
  • Design vind ik heel chique, mooi en afgewerkt
- 8MP camera met 1080P filmmogelijkheden
- 1,3MP frontcamera om te videobellen
- BlueTooth, WiFi, DNLA, MotoCast

Bijzonderheden:
- Gebruik gemaakt van staal en kevlar in de body
- Scherm bevat een laag Corning Gorilla Glass
- Spatwaterdicht, stofvrij en bestand tegen kogels (ja echt :+ )
- Slechts 7,1mm dun, dunste in telefoonland

• Belkwaliteit
  • Motocast
  • Muziek en video
  • Webbrowsing
  • GPS (Global Positioning System)
  • Camera
  • Rootacces
  • Software-updates
  • Conclusie

Inhoud van de doos
- De inhoud van de doos is vrij standaard voor Motorola en bij m'n Milestone kreeg ik precies het zelfde. De inhoud bestaat uit wat handleidingen, garantieformuliertjes, USB-kabel, USB-oplader voor in het stopcontact, cheapass headsetje en een telefoon. Geen CD met drivers gehad.. Ansich beetje gek maar alles staat vast wel online en alles is tegenwoordig plug and play... Maar Motorolasoftware wat ik wel bij m'n Milestone kreeg wordt hier dus niet bijgeleverd, ook wel online te vinden, maar toch geen CD =p Motorola Razr

Aansluitingen en eerste indrukken
-Als we een rondje om het toestel maken, zien we dat het toestel echt dun is.. Aan de bovenkant zit een verdikking omdat daar verschillende aansluitingen nodig zijn, zoals micro-USB, micro-HDMI en de headsetjack. Het gedeelte daar is daar om en nabij 10mm dik. De rest van de telefoon is zo'n 7mm dik. Persoonlijk ben ik nooit van dun, want dun is breekbaar imho, maar dat ligt toch echt aan de gebruikte materialen. Samsungs kunnen mij niet bekoren door hun plastic uiterlijk (en ja ik weet dat het sterk is) maar dit is toch wel een geheel andere klasse. Met een chassis van aluminium en kevlar in de body is deze Razr toch echt goed afgewerkt. Met Gorilla Glass op de voorkant noem ik nog een groot pluspunt!
Motorola Razr
Het gewicht ligt met gebruik van deze materialen op 127 gram, zo'n 40 gram minder dan de Milestone.
Aan de rechterzijkant zit boven aan de powerbutton en daaronder zit een volumerocker voor vol + en -
De onderkant van de Razr bevat geen aansluitingen. Aan de linkerkant aan de onderkant van zit een verborgen klepje, wat open moet, zodat daar de micro-SD en micro-simkaart kunnen worden geplaatst.. Voor de rest is deze kant ook vrij van aansluitingen. De verdere afwerking van de device is subliem.. Goed gekozen materialen, alles sluit naadloos op elkaar aan, de aansluitingen liggen ietwat verzonken. De twee microfoons en de luidsprekers zijn goed in het toestel geintegreerd en de paar zilveren elementen (motorola embleem op de voorkant, powerbutton op de rechterzijkant) geven hem nog een extra chique teintje wat wel zo leuk is. Wat foto'tjes van deze aansluitingen aan alle kanten...

Motorola Razr
Ook zit er een notificatieled in het toestel voor gemiste oproepen, smsjes, emails, whatsappberichten, Wordfeudberichten enzovoort enzovoort.. Er wordt gezegd dat het een driekleuren ledje is, maar ik heb nu al tig kleuren gezien.. getest met 'Led Color Tester' en heb gezien: wit, geel, blauw, cyaan, wit, roze, paars, rood en groen.. Dus dat is gewoon wel heel goed geregeld! Ik zoek nog wel een camera-flash applicatie, zodat ik een zaklampje heb.. En dan het scherm, dat is een 4,3" Super Amoled scherm met 'Advanced' technologie.. Wat dat inhoud, weet alleen Motorola en ik zeg 'marketing'. Doesn't matter, het scherm ziet er gewoon goed uit, ik heb geen last van groene waas (zie verderop in de review in de 'scherm' sectie) en de eerste indrukken zijn gewoon heel goed. Qua grootte is het even wennen en in vergelijking met andere (Android)telefoons is die redelijk aan de maat, maar door de dikte (ik kan beter spreken over 'dunte') van het apparaat is dat geen enkele no-go om hem niet in je zak te kunnen doen.
ZTE Blade, Samsung Galaxy S Plus, Motorola Razr, HTC Legend & HTC Wildfire S

De eerste boot-up
Set-up
- Eerste keer de powerbutton indrukken resulteert in een opstartende Razr met een 'dual core technology' logo'tje wat echt, echt rood is.. Niet te oversaturated, maar wel duidelijk dat het een Super Amoled scherm betreft. Daarna krijg je enkele vragen, over taal, instellingen, WiFi netwerk. Tevens kun je verschillende accounts aanmaken.. Accounts voor Gmail, Email, Hotmail, Linkedin, FaceBook, MotoCast en noem het maar op.. Als je echt social media horny bent, kun je alleen maar blij zijn met al deze zut =p
Scherm
- Het scherm is dan het eerste wat je ziet als de set-up is doorlopen en je ziet goed dat het een Super Amoled scherm is! Goed in de vorm van 'de kleuren spatten van het scherm af' maar zijn niet zo oversaturated als ik persoonlijk vind bij de verschillende Samsungtoestellen. Natuurlijk is dit ook een kwestie van de brightness instellen.. In de eerste reviews die uitkomen van de Razr wordt gepraat over een 'groene wass' die te zien is op het scherm, helemaal bij lage brightness... Persoonlijk heb ik daar geen last van.. Of dat ligt aan mijzelf, aan mijn toestel, aan het feit dat ik brildragend ben of ik misschien geen groen zie? Geen idee.. Voor mij is het scherm van 4,3" met zijn qHD resolutie een verwelkoming en weer een stap beter dan het scherm wat ik had in mijn Motorola Milestone en in mijn ZTE Blade (wat een OLED-versie is) dus hulde voor Motorola. Dat het een PenTile matrix heeft, stoort mij persoonlijk niet.. Uiteraard zijn er nog betere schermen met een betere pixel- layout, hogere resolutie, wat echt heus nog wel een stukje smoother zal zijn, maar dat is de next step en dit scherm voldoet voor mij prima!
In de reviews die te vinden zijn over dit toestel wordt er soms gesproken over een groene waas die over het beeldscherm ligt.. En dan vooral op lage brightness van het scherm. Persoonlijk heb ik daar geen last van, zoals ook te zien is in bovenstaand en onderstaand filmpje. Zelfs op 10% geeft mijn beeldscherm nog wit aan als wit en is er geen groene waas te zien. In het Motorola Razr topic was er een andere user die dit wel weer ervaarde dus ja het is een hekel punt.. Helaas heeft diegene zijn Razr alweer teruggestuurd, anders hadden we kunnen vergelijken of kunnen kijken of hij er misschien een ander type scherm in had zitten. Mijn scherm heeft als typenummer: 6.5.1-73_SPU-9 (volgens mij)
Andere Razr-users melden dat ze geen groene waas hebben bij hun Razr, ook niet bij lage helderheid. Screen info Motorola Razr
Op het internet wordt er gezegd dat als je bij de 'build date' van het toestel kijkt (staat onder settings) en daar staat dat het toestel na 26 oktober 2011 is geproduceerd je geen tot weinig kans hebt op groene waas. Heb je een toestel wat op 26 oktober 2011 is geproduceerd of er voor dan heb je een pre-release versie van de Razr en dus meer / grotere kans op groene waas. De mijne is van 29 oktober, dus no problemo! In het Razr-topic zijn ook verschillende polls gestart over deze kwestie, so check them out!

Geheugen
- Ik ben daarna even snel de instellingen ingedoken om te kijken hoeveel geheugen ik vrij had.. Standaard komt de Razr met 16GB intern geheugen en tot mij verbazing bleek dat er 3,66GB vrij was voor het installeren van games / applicaties en 'slechts' 8GB werd gezien als 'media storage' Als ik dat bij elkaar op tel kom ik nog steeds op 11,5GB.. Er is dus maar liefst 4,5GB gereserveerd voor het Android OS en ook de Webtop-applicatie, vrij veel als je het mij vraagt maar het zal wel nodig zijn..
Met 2GB voor applicaties en games heb je al veel te veel ruimte en dat krijg je al nooit vol.. Had er dan 1GB van gemaakt en had er 12GB intern geheugen voor gemaakt ofzo.. maarja gelukkig is er nog de micro-SDHC kaartsleuf zodat er altijd geheugen kan worden toegevoegd, easy, simpel, snel en cheap.

Androidversie
- De telefoon wordt geleverd met androidversie 2.3.5 en er is een update naar Android 4.0 Ice Cream Sandwich beloofd.. Deze zal (hopelijk) in het begin van 2012 worden uitgerold, zodat we kunnen genieten van de extra power van deze androidversie d.m.v. hardwarematige acceleratie. Tevens zit er een skin over Android heen die door Motorola is gemaakt.. Of het nu nog wel of niet 'MotoBlur' heet doet er niet toe, het is er gewoon.. Maar ik vind het persoonlijk totaal niet storend, nergens te zien of zo overduidelijk aanwezig zoals andere skins.. Wat je er op de Razr van merkt is dat de menu's, lijntjes, laadbalkjes enzovoort een lichtblauwe kleur hebben (op mijn Motorola Milestone was het bijvoorbeeld geel) (wat op Android 4.0 ICS lijkt), er zijn enkele applicaties geinstalleerd door / voor Motorola (GoToMeeting, MotoPrint, MotoCast en Smart Actions) en de icoontjes in de notificatiebalk zijn iets aangepast t.o.v. standaard Android 2.3.. Uiteraard is het gebruiken van homescreens aangepast, is de launcher aangepast en weer iets anders dan andere fabrikanten, maar aangezien ik een andere launcher gebruik, heb ik met heel die sectie niks te maken =) En alles is geheel persoonlijk natuurlijk.

Belkwaliteit
Motorola staat bekend om zijn zeer goede belkwaliteiten in mobiele telefoons en bij de Razr is dat gelukkig niet anders. Alles werkt voortreffelijk, het geluid is helder en vol en de personen aan de andere kant van de lijn hebben niks te klagen. De standaard dialler op de Razr heeft ondersteuning voor nummerherkenning.. Hoe ik het precies moet benoemen weet ik niet, maar het komt er op neer dat als je een nummer intypt je gelijk de contacten te zien krijgt die matchen met dat (gedeelte van het) nummer, erg fijn. Ook de speaker(functionaliteit) werkt voortreffelijk en er komt duidelijk, helder en vol geluid uit.
De speaker zit op de achterkant aan de bovenkant van het toestel en de speaker die wordt gebruikt tijdens het bellen (gewoon met de telefoon aan je oor) zit uiteraard aan de voorkant. De Motorola Razr bevat twee microfoons die beiden aan de onderkant van het toestel zitten, eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant van het toestel. Deze laatstgenoemde wordt ook gebruikt tijdens het filmen.

Motocast
- MotoCast is prachtige software wat Motorola heeft ontwikkeld en je kan er eigemlijk twee dingen mee;
De inhoud van uw telefoon synchroniseren: Synchroniseer uw muziek, foto’s, video’s, podcasts en afspeellijsten van iTunes of Windows Media Player. Maak een back-up op iPhoto en iTunes van de foto’s en video’s op uw apparaat. Verplaats uw bestanden eenvoudig van uw mobiele apparaat naar uw pc of andersom. MotoCast maakt automatisch een update van de software van uw apparaat zodat u altijd beschikt over de meest recente Android-software op dit laatst genoemde mobiele apparaat.

Het werkt via USB, dus bedraad, en je kunt dan synchroniseren, backuppen en updaten...
MotoCast via USB - Synchroniseren, backuppen en updaten...

En je kan ook draadloos gebruik maken van MotoCast en zo al je media streamen:
Uw media overal streamen: Maak uw eigen privécloud. Stream muziek en video’s rechtstreeks van uw computer naar uw mobiele apparaat via wifi en 3G-netwerken. Uploaden of synchroniseren is niet nodig.
MotoCast via WiFi / 3G - Streamen van media(content)...

Kwestie van downloaden voor de PC, instellen welke mappen je wilt kunnen inzien via Motocast, accountje aanmaken en klaar. Naar de MotoCast mappen op de Razr en hop naar elke map die je wilt en streamen maar.. MKV's, avi's, mp3'tjes, mp4's, wmv's lukt allemaal zeg. En nog snel ook, best nice!

Muziek en video
- De standaard muziekplayer van de Razr vind ik erg mooi en overzichtelijk. Qua design is het een redelijk simpel, dat had wat flashier gemogen maar that's it. Als je een MotoCast-ID hebt aangemaakt, zie je in de muziekplayer ook al je albums van je gelinkte computers, erg mooi. Uiteraard zie je ook de albums die het interne geheugen of op de microSD-kaart staan. Bij elk album is er een mogelijheid om meer informatie op te zoeken, waarbij je dan bijvoorbeeld andere nummers van de artiest kan zien, foto's van deze artiest ziet of een discografie kan opvragen. Ook is het mogelijk om terwijl nummers spelen de songteksten te zien (zo kun je dus meezingen als je de tekst nog niet goed kent) Wat wel weer een kleine Androidirritatie is, is dat je ook je mapjes met beltonen, notificatiegeluidjes of alarmgeluidjes ziet, maar dit is simpel en snel op te lossen. Door naar de desbetreffende map te gaan via een file-explorer op de telefoon en in die bepaalde map (waarvan je de inhoud dus niet wilt zien in de muziekplayer) een .nomedia file aan te maken, zul je de content van deze map niet meer in de muziekplayer zien.
De standaard videoplayer is erg basic en kan helaas erg weinig formaten aan, vind ik persoonlijk erg jammer, want met zulke kracht en zo'n scherm is het immens tof om films te kijken.. Dus dat wordt even kijken naar een andere videoplayer die wel meerdere filmformaten / codecs aan kan. Uiteraard kun je wel via MotoCast films kijken in allerlei formaten, maar dan moet wel weer desbetreffende computer online zijn. Ik heb enkele 1080P trailers van YouTube geript en op de Razr bekeken en dat is echt fe-no-me-naal!!!! Alles verloopt zo smooth en het beeld is gewoon mooi dat het echt wel tof is om een filmpje te kijken. Samen met het redelijke speakertje op de achterkant is een filmpje kijken echt een plezier. Tevens kun je ook gewoon oordopjes aansluiten op de 3,5mm headsetjack wat ook erg goed werkt.

Webbrowsing
- Daarna even WiFi ingesteld op het thuisnetwerk en dat werkt allemaal voortreffelijk, snel en ik blijf een goed signaal houden. Ik woon in een oud niet al te groot huis, dus heb geen last van signaalverlies door muren of vloeren ofzo, maar toch, fijn dat het goed werkt. Daarna het internet getest.. Gekeken naar de groene waas bij witte websites en tevens mijn bookmarks weer opgezocht en gebookmarked.. Wel staan er zo'n 15 bookmarks standaard in de Razr, iets waar ik persoonlijk niks aan heb.. Ook stonden er 5 bookmarks gelocked, wat inhoud dat je ze niet zo 1,2,3 kan verwijderen. Uiteraard wist ik dit al bij vorige Motorola's dus wist ik ook wat de oplossing was. Installeer 'bookmark sort & setup', start het programma'tje en verwijder ook deze 5 bookmarks =) Zo clean, top! De browser werkt voor de rest zeer smooth, snel, alles is responsief en werkt goed. Pinch and zoom, dubbeltappen, kleine linkjes aanklikken.. Ja alles werkt echt smooth.. Ook flash op websites werkt goed, bij bijvoorbeeld Tweakers.net. Ook YouTube (online via het www) gechecked en ook daar werkte alles goed, snel en opzienbarend goed. Filmpjes in HQ bekijken, no problemo. Maar ik weet niet of dat dan echt 720P / 1080P is of gewoon nog steeds 480P, zodoende heb ik ook wat trailers, filmpjes geript in 1080P (.mp4'tjes) en op de Razr gezet en dat speelt allemaal smooth af.. Zal later op de dag nog een filmpje maken, maar dat scherm... Ik kan me bijna niet voorstellen dat 720P schermen er nog beter uit gaan zien! Natuurlijk is dat wel zo en dat is alleen maar goed, maar ik overleef dit zeker!
Er zit standaard ook een tethering-applicatie op de Motorola Razr, erg aangenaam, werkt goed en snel.

GPS (Global Positioning System)
Net zoals elke smartphone op de markt, bevat de Razr ook een GPS-module, waarmee GPS-signalen kunnen worden opgevangen en je zo kunt navigeren met behulp van verschillende navigatie-applicaties. Voor deze test heb ik enkele programma'tjes gebruikt om te kijken hoe snel en goed de GPS werkte op de Razr. Ik ben begonnen met het installeren van 'GPS Test Plus' een programma waar over wordt gezegd: The GPS Test Plus app for Android is a utility that shows basic GPS information read from your phones internal GPS. Zodoende kon ik vaststellen, dat de Razr genoeg satellieten vind, kan gebruiken en hij deze ook snel had gevonden. Naast mijn Razr lag mijn ZTE Blade die met hetzelfde programma telkens tussen de 4 en 6 sattelieten kon zien of kon gebruiken, erg netjes van de Razr dus.
GPS Test Plus
Daarna heb ik enkele navigatie-applicaties geprobeerd waaronder Google Navigatie om te navigeren met de Razr en dit verliep (zoals verwacht) ook geheel vlekkeloos. De fix werd snel gevonden en werd goed vastgehouden, tijdens de gehele route die ik heb afgelegd. Geen problemen dus. Daarna heb ik nog de freeware applicatie, MapDroyd geinstalleerd en ook bij deze applicatie werd de GPS fix snel gevonden en de gehele tijd vastgehouden. Voor de rest is er weinig op de GPS van de Razr aan te merken. Je zet hem aan, start het gewenste programma en enkele seconden later are you ready to go!

Camera
De camera van de Motorola Razr heeft een 8MP lensje en er is in Full HD mee te filmen, wat natuurlijk allemaal goed klinkt. In de camera-applicatie zijn verschillende instellingen te vinden. Zo kan er gekozen worden voor verschillende fotoresoluties (slechts 2: 8MP en 6MP), verschillende filmresoluties (1080P, 720P, DVD, VGA en QVGA), er kan gekozen worden voor verschillende effecten (normaal, zwart-wit, negatief en sepia), er kunnen verschillende scenes gekozen worden (auto, portret, landschap, sport, nachtportret, sunset en macro), er zijn verschillende modussen aanwezig (single shot, panorama, multi-shot en timer), de witheid is in te stellen, er kan gekozen worden voor flash aan, flash uit of automatische flash, er kan gekozen worden voor een van de twee camera's (back of front) en als laatste kan er geswitched worden tussen fotostand en filmstand. Alle hieronderstaande foto's zijn geschoten met een normaal effect, automatische scene, single shot modus en witheid op de helft en autoflash... Als ik deze foto's zo zie moet ik helaas toch concluderen dat de camera erg magere prestaties aflevert en dit toch wel het grootste minpunt van de Razr is. De foto's zijn flets, korrelig en van een matige kwaliteit.
Het filmen in 1080P of 720P is ook niet van een superieure kwaliteit wat ik ook erg jammer vind.

Als je over onderstaande foto's hoovert zie je meer informatie zoals MP, flash, zoom enzovoort

6MP 6MP met flash in totaal duister

6MP 6MP met flash

8MP 0% zoom

8MP 50% zoom

8MP 100% zoom

Voor alle originele geschoten foto's en filmpjes verwijs ik je naar *HIER*

Ik zal nog wat spelen met instellingen en dergelijke om er zo betere foto's mee te kunnen maken, maar met alles op standaard instellingen ben ik niet overtuigd van de camera van de Razr. Tevens vind ik het een gemis dat er geen hardware camerabutton is. Nu moet je via het scherm een foto maken wat kan leiden tot beweging. Het scherm wordt ook gebruikt voor touchfocus, wat dan wel weer leuk is en goed werkt. Als je iets in beeld ziet waar je op wilt focussen, klik je daarop op je scherm en er wordt automa- tisch op gefocust voordat je de foto afklikt. Als de camera gefocust heeft is het een kwestie van klik en klaar, instant. Hopelijk komt er nog een goede firmware update zodat de camera ook op standaard- instellingen een stuk beter gaat presteren. Erg jammer, want dit zijn gewoon minputen natuurlijk!
Het geluid wat wordt opgenomen door de Razr is wel duidelijk, helder en vol en klinkt gewoon goed.

Benchmarks
- Uiteraard zijn we niet voor niks Tweakers en heb ik ook wat bekende benchmarks laten draaien. In de reviews op Tweakers.net worden er drie testen gebruikt: SmartBench, GLBenchmark en CaffeineMark 3

• 10x SmartBench: 3923 voor de Productivity Index en 2889 voor de Games Index waarmee het zich kan meten met de huidige top van toestellen en hier de Exynos'jes van Samsung ver achter zich laat *yeah*

• 5x GLBenchmark: 3300 voor GLBenchmark Egypt waarbij alleen de Samsung Galaxy S2 er nog steeds met kop en schouders bovenuit steekt.. Wel is er een kleine aanmerking bij te maken dat, dat scherm 'slechts' 800x480 pixels heeft, dus de werkelijke scores bij een gelijke resolutie iets dichter bij elkaar zouden liggen. Er worden 2200 punten gescoord bij GLBenchmark PRO. Ook hier staan enkele toestellen boven de Motorola Razr, maar ook deze toestellen hebben een 800x480 resolutie. Ook kreeg ik een melding 'vsync limited' in beeld.. dus wat dat inhoud en of dat negatieve gevolgen heeft gehad voor de benchmark? Shoot me! Misschien hoort het? Wel moet ik zeggen dat ik niet precies weet of ik het allemaal goed gebenched heb.. want er zijn zoveel mogelijkheden in dat programma =p

• 10x Caffeinemark 3: 8507 punten. En daarmee staat het bovenaan in de lijst van deze benchmark, helemaal met de resolutie van 960x540 pixels. Voor de rest mag de redactie van Tweakers.net lekker benchmarken, bij mij gaat het toch vooral om de overall feeling van een device en zeggen wat statische benchmarks me vrij weinig en vind ik het alleen maar leuk om te doen voor jullie natuurlijk =)

- Ik heb enkele games geinstalleerd en dat werkt allemaal voortreffelijk.. Angry Birds, Fruit Ninja, Guns' 'n Glory, Carcassone, Catan, Dead Runner, Doodle Jump, Farm Frenzy, MiniGore, Oregon Trail of Pinball HD for Tegra, spelen geweldig, zien er prachtig uit en laten de kracht zien van deze device.. Om Pinball HD op te starten op de Blade duurt het denk een minuutje voordat ik kan spelen, bij de Razr seconden.

Accuduur
- Ik heb de accuduur anderhalve week in de gaten gehouden en kan zeggen dat het mij persoonlijk goed bevalt. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik zelf elke nacht mijn telefoons oplaad, maar dat red de Razr bij mij dan ook makkelijk. Telefoon ging nagenoeg elke dag rond 08.00 uit de lader en met email die elke 5 minuten synchroniseert, WhatsApp gebruik, soms een YouTube filmpje en redelijk veel gesurf op het internet redde ik het makkelijk tot ik weer naar bed ging (00:00 uur) De displayhelderheid staat hierbij op 'automatisch', WiFi stond nagenoeg altijd aan (ook als ik buiten het bereik van een WiFi netwerk was) en er werd regelmatig verwisseld van WiFi naar 3G naar 2G naar 3G enzovoorts. Ik kan dus wel stellen dat de batterijduur van de Razr genoeg moet zijn om hem 1 dag redelijk intensief te gebruiken! De standby-tijd van het apparaat is wel echt subliem.. Zonder verdere aanpasssingen (zoals het sluiten van applicaties, of het opzetten van verschillende profielen) heeft hij een keertje 72 uur achter elkaar op mijn bureau gelegen terwijl er slechts 22% accuduur verging, chapeau dus! Ik had niet verwacht dat hij enkele dagen mee zou gaan, dat kan geen enkele huidige smartphone (met mijn gebruik dan) Als je wat mindert op het WhatsApp of minder browset zoals ik altijd doe, dan durf ik wel te stellen dat de twee dagen haalbaar is. Motorola heeft wel software meegeleverd met de Razr in de vorm van 'Smart Actions' waarover ze zelf zeggen: This unique application lets you take control and mastermind your phone's settings and actions in an infinite number of combinations. It’s your life, let Smart Actions optimize your phone around it. Als we hier nog wat mee gaan spelen en wat profielen aanmaken, dan is de accuduur van de Razr goed voor een dag in het multimedia-leven van heden ten dage en dat is natuurlijk wel fijn!

Onscreen keyboard
- Bij deze Razr ben je alleen aangewezen op een onscreen toetsenbord en dat bevalt me tot nu toe erg goed.. Natuurlijk zijn er third party keyboard te installeren, maar standaard staat er ook Swype op, versie 3.25.91.34494 om precies te zijn , wat ik al gebruikte op mijn Motorola Milestone en ZTE Blade. Werkt allemaal erg goed.. Enige opmerking daarbij is dat ik de gebruikte skin lelijk vind, maar dat is weg te werken door een losse .apk te installeren natuurlijk. Jammer dat er geen keuze is voor een Swype-skin.

Bootloader
- En er zijn heel veel Tweakers die 'persé geen telefoon willen zonder unlocked bootloader' en dit en dat en zus en zo... Mij maakt het niet heel veel uit, ik ben niet echt van custom roms en tweaker.. Alhoewel ik wel meer plezier van m'n ZTE Blade heb gekregen toen ik er een custom rom op zette dus wie weet.. Desalniettemin ziet het er goed uit voor de bootloader aangezien die unlockable zijn / worden, altijd fijn.
Tevens is de source code van de Razr released ook altijd fijn: 'Droid Razr source code released'

Rootacces
De Razr's die in Nederland worden uitgeleverd hebben als System Version 651.73.18.XT910.NonEFIGSRetail.en.EU. Deze zijn nog niet 1,2,3 gelijk te rooten dus het is nodig om deze System Version eerst te flashen naar 651.73.23.XT910.Retail.en.EU, die wel weer te rooten is...

Check de Razr-thread op XDA: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1363
De sourcecode is released: http://www.androidcentral...razr-source-code-released
Alle onderstaande informatie komt van het grote www, dus alles is voor eigen risico, dus let goed op!

b.o.n.s zijn manual hoe een System Version 651.73.18.XT910.NonEFIGSRetail.en.EU Razr te rooten:
  • Ga naar dit topic op XDA
  • Download en installeer RSD Lite 5.6
  • Download en installeer MotoHelper_2.0.53_Driver_5.2.0 driver
  • Download het genoemde 'fastboot' bestand, genoemd in de post op XDA
  • Pak het fastboot bestand uit.
  • Start RSD als administrator en open de xml file uit het bestand dat je uitgepakt hebt
  • Toestel via recovery* opstarten en dan AP Fastboot selecteren.
  • Sluit dan je Razr aan, check even of RSD je toestel ziet door op 'Show Device' te drukken.
  • Dan kan je starten en duurt het echt een tijd voordat alles is gedaan.
    Toestel reboot, duurt ook lang, maar uiteindelijk gaat ie het bestand uitpakken (zie je icoon).
  • Daarna start het toestel op en zit je op System Version 651.73.23.XT910.Retail.en.EU
  • Nu gaan we naar de volgende stappen om de Razr die net geflasht is te rooten
en de POWER button. VOL - is scrollen en VOL + is selecteren van de optie
  • Installeer de USB-drivers (heb je al als het goed is om de System Version te flashen)
  • Download Zergrush V2-pack made by Doomlord
  • Pak deze package uit
  • Zet USB-debugging aan, in settings - applicaties - development
  • Verbind de Razr met de computer via micro-USB kabel
  • Run de Runme.bat file die te vinden is in het Zergrush V2-pack made by Doomlord
  • En dan hebben we ook rootacces op de Motorola Razr

• Ga naar dit topic op XDA
  • Download en installeer RSD Lite 5.6
  • Download en installeer MotoHelper_2.0.53_Driver_5.2.0 driver
  • Download het genoemde 'fastboot' bestand, genoemd in de post op XDA
  • Pak het fastboot bestand uit.
  • Toestel via recovery* opstarten en dan AP Fastboot selecteren.
  • Dan kan je starten en duurt het echt een tijd voordat alles is gedaan.
  • Daarna start het toestel op en zit je op System Version 651.150.1.XT910.Retail.en.EU
  • Nu gaan we naar de volgende stappen om de Razr die net geflasht is te rooten
  • Download Zergrush V2-pack made by Doomlord
  • Pak deze package uit
  • Zet USB-debugging aan, in settings - applicaties - development
  • Verbind de Razr met de computer via micro-USB kabel
  • En dan hebben we ook weer rootacces op de Motorola Razr
Omdat we daarna nog een update.zip moeten flashen, moet de root natuurlijk behouden blijven:
  • OTA RootKeeper uit de Market te downloaden
  • De root met dit programma te backuppen
  • Het OTA-bestand / update.zip *hier* te downloaden
  • Deze gedownloade .zip zet je in de root van je SD-kaartje
  • Het toestel in de recovery modus* opstarten
  • Selecteer 'install from update SD card'
  • Selecteer 'update.zip' en flash deze update
  • Reboot je Razr gewoon normaal
  • OTA RootKeeper starten en de root weer restoren
  • Rebooten en klaar
en de POWER button. VOL - is scrollen en VOL + is selecteren van de optie

En dan heb je dit bij toestelinformatie staan:

System Version651.73.23.XT910.Retail.en.EU651.150.1.XT910.Retail.en.EU
GAS_EMEA_USASPDRRTGB_P039
Buid Number6.5.1-73_SPU-116.5.1-150_SPU-12
Build date Fri Nov 18 17:19:48 CST 2011Mon Nov 14 14:17:29 CST 2011

Software-updates
- Op 29 december 2011 heeft Motorola een update uitgebracht voor de Motorola Razr, met changelog:
• New Evernote™ application - Save your ideas, things you like, things you hear, and things you see.
• Camera - General improvements to camera performance
• New Smart Rule Trigger - 'Motion Detection'
• Security features - Added new security features in the Google™ Android™ release
• Phone stability - Improvements on call performance and Bluetooth® connectivity
• Localisation improvements
• Wi-Fi performance and stability - General improvements to Wi-Fi connectivity

Deze heb ik uiteraard ook geïnstalleerd dus sinds eind december ben ik gechanged:

System Version651.73.23.XT910.Retail.en.EU651.73.30.XT910.Retail.en.EU
GAS_EMEA_USASPDRRTGB_P042
GAS_EMEA_USASPDRRTGB_A019
Buid Number6.5.1-73_SPU-116.5.1-150_SPU-M1-2
Build date Fri Nov 18 17:19:48 CST 2011Wed Dec 7 22:22:14 CST 2011

Ik ben vooral benieuwd naar de camera-upgrade en kom hier over een aantal dagen nog op terug!

- In het begin van de review vermeldde ik waarom ik voor de Razr had gekozen
  • Design vind ik heel chique, mooi en afgewerkt
  • Out of the box Swype-invoer en Swype-licentie
  • Notificatie-LED in verschillende kleuren, I'm addicted
  • MotoCast software, waarbij je allerlei media kunt streamen
  • Blijft denk erg exclusieve phone in telefoonland
Na dit alles zo opgesomt te hebben heb, kan ik maar één conclusie trekken en dat is: *WHOOOOT*
Het toestel is prachtig afgewerkt, bevat een mooi groot scherm, heeft goede hardware aan boord, geeft nergens hickups in applicaties, werkt snel in applicaties, games, benchhmarks en de browser, MotoBlur is nergens irritant aanwezig en het is voornamelijk wat andere kleurtjes and that's it en de GPS heeft snelle fixes die goed worden vastgehouden. Helaas is de camera wel het minpunt aan deze Razr naar mijn mening en ik hoop dan ook dat er zo snel mogelijk een firmware-update aan komt die dit gaat verhelpen. Vooralsnog is dit toch wel echt een device waar je u tegen moet zeggen, want minpunten vind ik bijna niet.. Als ik dan nog wat anders moet noemen dan de camera is het een microsimkaart die in het toestel moet, iets wat je misschien snel over het hoofd ziet.. Persoonlijk moet ik ook wat wennen aan het 4,3" scherm maar ik word toch steeds verliefder en raak er steeds meer aan gewend... zeker omdat alles gewoon erg goed bij elkaar past.. Nu nog Android 4.0 ICS en een witte Razr en hmmm *;

Pluspunten:
Pluspunt Afwerking van het apparaat, robuust, netjes, clean
Pluspunt NotificatieLED'je met meerdere kleuren
Pluspunt Scherm, groot, hoge resolutie, goede kleuren, werkt erg goed
Pluspunt > 3,5GB voor de installatie van applicaties / games
http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif Belkwaliteit is van Motorola kwaliteit, dus zeer goed
http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif MotoCast wat werkt op dit toestel
Pluspunt Web-brow-sing +++++++++++, werkelijk waar een groot genot!
Pluspunt Tetherapplicatie out-of-the-box
Pluspunt GPS, snelle fixes die goed worden vastgehouden
Pluspunt Snelheid en kracht van het toestel is erg goed / hoog
Pluspunt Speaker functioneert zeer goed, tijdens muziek, film en telefoongesprekken
Pluspunt Standaard out of the box Swype-licentie
Pluspunt Unlocked bootloader bij de EU versies
Pluspunt Rootacces is mogelijk via wat omwegen

Puntjes van aandacht:
Puntje van aandacht' 16GB geheugen: 8GB intern,
4GB voor apps / games en 4GB voor Webtop / Android
Puntje van aandacht' Weinig ondersteunde videoformaten,
mja that's Android (en we hebben wel weer MotoCast)
Puntje van aandacht' Beloofde update naar ICS, wanneer..
Puntje van aandacht De skin over Android, zeer persoonlijk
Puntje van aandacht Gebruik van microsimkaart
Puntje van aandacht 4,3" is een kwestie van persoonlijke smaak
Puntje van aandacht Accuduur is altijd zeer gebruikersafhankelijk
Puntje van aandacht Batterij is niet verwijderbaar

Minpunten:
Minpunt Camera is van matige kwaliteit bij foto's en video's
Minpunt Ontbreken van een hardware camerabutton

VRAGEN? SHOOT ME!

-Geschreven op basis van Android 2.3.5-
Review'tje wordt nog uitgebreid met andere aspecten, testen en nieuwe footage in de vorm van foto's en filmpjes

Heb jij ook een Motorola RAZR Razr (XT910) Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Nette review. Alleen vind ik je invulling van positieve en negatieve eigenschappen wel érg flauw.

Over de driekleurenled: Meestal wordt daarmee een RGB-led bedoeld, intern 3 kleuren, maar door het tegelijk aanzetten van die 3 interne LED's op verschillende intensiteiten kunnen veel meer kleuren geproduceerd worden. Wel een verwarrende naamgeving inderdaad.
Doe ik altijd zo en neem ik mee in de review zelf!

Inmiddels ook daadwerkelijk geupdatet, zo dat ook jij weer blij bent en het voor iedereen echt duidelijk is. Kost veel tijd zo'n review'tje, terwijl deze niet eens heel erg uitgebreid is, maar
dat volgt in de loop der tijd wel met aanvullingen, kopjes, inhoudsopgave enzovoort =)
Ja ik heb zelf ook wel eens kort wat geschreven gaat inderdaad meer tijd in zitten dan je zou denken. Mn eerste reactie was misschien ook wat onderkoelt. Zeker in deze tweede versie is het gewoon al een indrukwekkende review. Petje af!
Nu zie iktrouwens inderdaad je positieve en negatieve punten, mijn eerdere kritiek vervalt.
je hebt wel een hekel aan samsung he ;)
Uhm nee... hekel zeker niet, maar ik vind dat de meeste Samsungs grote minpunten
hebben ja =) Daar ga ik hier in de reacties niet verder op in, maar dat is wel duidelijk ja =)
mooi review,

nog nooit zo'n mooie phone review gezien vandaar *****
En er moet nog heel wat bij :)
Zeer goede review! Heb sinds vandaag de telefoon ook (de Franse versie, woon in Spanje, dus dan heb je dat), en ben er heel tevreden mee.
Werd op het werk aangeleverd, en had meteen een hoop collega's die aan het meekijken waren, en de reacties zijn positief.
Ik moet alleen nog wachten op mijn nieuwe microsim, de providers hier zijn niet zo snel, maar heb al een 32GB kaarje erin gedaan, en ben aan het spelen ermee over de wifi.
Veel plezier ermee!
Thank you =) Ja mooie device heh!
Succes met de microsim, dat komt vast en zeker!

Hoe zit het met jouw ervaringen qua 'groene waas'?

[Reactie gewijzigd door CLB op 15 november 2011 19:26]

Prima review...
Alleen jammer dat je (nog) niets hebt vermeld over de batterij!... misschien vond je dit niet nodig omdat deze het volgens jou naar behoren volhoudt? Ik vind dat dit ook zo zou moeten zijn gezien de grootte ervan (1.780mAh), echter blijkt uit andere reviews (elders) dit een nadelig puntje van de telefoon te zijn. Oftewel... wat is jouw ervaring m.b.t. de batterij?.. ik bedoel: je hebt enkele benchmarks uitgevoerd, wat multimedia-dingetjes gedaan (streaming e.d.) én spellen gespeeld! (of had je 'm de gehele tijd aan stroom hangen?) Ben benieuwd...
Ik wil een stuk schrijven over de batterij, that's for sure, maar na 3 dagen kan ik daar niks
goeds over schrijven zoals ik ook al zei in de review: en over de batterij kan ik nog niks nuttigs zeggen, aangezien ik nu nog in de ontdek- / speelfase zit dus het niet goed kan controleren..
De reviews die jij leest zijn van de Amerikaanse Droid-versie waarbij LTE veel batterij vreet.
In eerste instantie lijkt alles goed te zijn qua batterijduur, maar zoals ik al zei, kan ik daar op dit moment nog geen goed oordeel over vellen dus dat volgt tezijnertijd wel, net als GPS enzo.

[Reactie gewijzigd door CLB op 15 november 2011 16:44]

PS... zie zonet dat je het toestel een dag van tevoren bij "Vraag en aanbod" hebt geplaats? Uhm... die begrijp ik even niet zo goed... uit je review blijkt toch wel dat je het een aangenaam toestel vind, maar hij staat daarentegen ook in de verkoop? Hmm :?
En wat staat er in m'n advertentie:
Reden van verkoop is toch de grootte van 4,3" wat mij niet echt aanstaat.
Ben nog wel wat aan het twijfelen en ga hem morgen nog aan de tand voelen.
Misschien word ik echt 100% overtuigd, misschien niet en dan mag die dus weg =)

En morgen is vandaag, dus getest, 4,3" is nog steeds redelijk groot, alhoewel ik er wel aan
begin te wennen en als er een goed bod geplaatst word mag die eventueel weer weg..
Jij bent heel erg positief. Ben je wel kritisch genoeg is mijn vraag? Op deze site is de beoordeling eerder negatief. http://www.theverge.com/2...otorola-droid-razr-review
Uhm so? Ik link in m'n review zelfs naar verschillende reviews..
The Verge heeft imho een gaar model met en groenig scherm.. wat mijne niet heeft.
Dit probeer ik duidelijk te laten zien in de 20 minuten film die ik geschoten heb met het toestel en waar ik (en velen anderen met mij) het totaal niet zien. Tevens ga ik in bij 'het scherm' op de groene waas, maar die constateer ik dus echt niet, zeker weten. Voor de rest is er gewoonweg niks aan te merken op het scherm, het toestel, de bouwkwaliteit of wat dan ook.. De accu kan wat tegenvallen of de camera.. En die heb ik beide nog niet getest, wat zo snel mogelijk zal volgen...

Voor de rest is elke review erg persoonlijk. De review van de reviews: Archos 101 G9: voor een duppie op de eerste rang? was ook erg negatief, maar werd door iedereen afgefakkeld als *onzin*

Dit is mijn mening en mijn ervaringen, of jij mij niet kritisch genoeg vind.. jouw vraag..

[Reactie gewijzigd door CLB op 15 november 2011 19:43]

Grappig dat je zo positief bent over de led :) dit is namelijk 'standaard' onderdeel van Android, alleen om de een of andere hele vage reden zit het zelden tot nooit op Samsung en HTCs terwijl het voor mij sinds android dag 1 een pure must is, ik kan niet meer zonder :) (en heb dus een hele collectie motorola's (dext, milestone, milestone2 en straks de 3).
Erg fijn dat moto nu weer 'levert' aan nederland en mensen er weer in contact komen :)
(al mijn motos door de jaren heen steeds uit uk & hongkong moeten importeren)
Ik had (dezelfde) LED op de Motorola Milestone en gebruikte hem voor van alles:
- Groen was een emailtje, geel was een WhatsApp berichtje, blauw was een smsje van
iedereen behalve m'n meisje, roze was een smsje van m'n meisje en dus niet van de rest
en een wit ledje was van Wordfeud. Toen overgestapt op de ZTE Blade die dat niet meer
had... helaas.. En nu heb ik er weer eentje.. Klein dingetje, maar o zo fijn, dus een pluspunt =)
mooie en uitgebreide review,mijn vraag,dit of iPhone 4g?
ik ben eigenlijk een apple hater,andere sugesties dan 2 twee zijn ook welkom
Tsjaa dat is toch geheel persoonlijk.. Je hebt ook nog de
HD2, Evo 3D, Sensation, Sensation XE, Sensation XL, Samsung Galaxy S2.. :P
iPhone 4 niet nemen dan!
iOS is gesloten, en als je al niet zo'n pet op hebt van Apple zou ik het afraden ;)
grootste minpunt van alle iphones is het onmogelijke woordenboek, het corrigeert terwijl je niet wil dat het corrigeert of maakt er een heel ander woord van.
Dit kun je direct uitzetten bij de opties, heb ik tenminste gedaan, zo moest ik nog wel een paar opties wijzigen voor alles een beetje werkte zoals ik gewend was van Android :) Ben nog steeds wel erg gelukkig met mijn toestel, heb overigens een iPhone 4 16GB
Hier heb je flink wat tijd in gestoken, een top review! van mij krijg je de volle 5 sterren. Het enige dat ik nog kan bedenken om toe te voegen is een foto genomen onder slechte licht omstandigheden.
:) Er moet nog wel wat meer bij, maar dat komt ook zeker wel:
  • Belkwaliteit, het is tenslotte niet voor niets een telefoon
  • GPS testen, navigeren, Google Maps en die soort praktijken
  • Nog wat met de camera spelen en eventueel wat foto's erbij inderdaad
  • Batterij- / accuduur bekijken, testen, zo goed mogelijk beschrijven
  • Stukje schrijven over het aansluiten op een PC icm drivers en dergelijke

[Reactie gewijzigd door CLB op 16 november 2011 15:34]

Zeker als je die dingen erbij hebt geschreven kan er weinig meer bij :) Al is de review nu al geweldig, dus van mij krijg je ook de volle 5 sterren.

In maart houdt mijn telefoonabonnement op, dus moet ik ruim van tevoren een nieuw toestel uitkiezen (ik heb na 2 jaar een BlackBerry wel weer gezien). De Razr staat zeker op mijn verlanglijst, en deze review bevestigt het eigenlijk wel.

Ik ken de groene AMOLED-waas wel. Mijn Cowon S9 mp3-speler (ook alweer uit eind 2008) heeft een van de eerste AMOLED-schermen, en die heeft bij de laagste helderheid een goed zichtbare groene waas. Bij hogere helderheid is het niet meer storend. Het is iets wat je gewoon van tevoren moet uittesten, maar welke winkel heeft de Razr voor het grijpen liggen?

Ik heb altijd een vast QWERTY-toetsenbord gehad, dus ik zal moeten wennen aan het onscreen toetsenbord. Kun je iets zeggen over het typgemak van de Razr, ten opzichte van andere touchtypers zoals de Galaxy S (II) en de iPhone 4? Ik kan op de iPhone redelijk uit de voeten, maar ik typ desondanks nog vaak mis. Is dat gewoon wennen, heb jij dat ook gehad in het begin? Ik weet nog dat de eerste HTC-toestellen die ten tijde van de iPhone 3G (zonder S) uitkwamen rampzalige touchtoetsenborden hadden, je typt continu mis. Het is inmiddels wel (flink) verbeterd, maar hoe goed werkt het nu? Wellicht weet me dat te overtuigen om niet blind te staren naar toestellen met vast QWERTY-toetsenbord EN Android, want die zijn er echt niet veel.

O en een belangrijk detail: de notificatie-LED. Ik heb het ook op mijn BB Bold 9700, en heb 4 euro betaald voor een app die kleuren toekent aan verschillende e-mailadressen, sms, whatsapp en facebook. Ik wil niet meer anders, het is zo handig! Je ziet gewoon op afstand of je je telefoon moet pakken om die langverwachte e-mail op je werkadres te lezen, of dat er een onbelangrijk facebookbericht is waar je geen tijd voor hebt. Bestaat zoiets voor Android ook? Want als de Razr zo'n led heeft, dan moet je 'm natuurlijk gebruiken. Al kost de app 8 euro, dan is dat nog altijd 8 euro goed besteed!
Zeker als je die dingen erbij hebt geschreven kan er weinig meer bij.
Dan is het volgens mij ook wel weer klaar inderdaad =)
Het is iets wat je gewoon van tevoren moet uittesten,
maar welke winkel heeft de Razr voor het grijpen liggen?
Momenteel geen eentje, of de Coolblue winkels heel misschien...
Ik heb altijd een vast QWERTY-toetsenbord gehad,
dus ik zal moeten wennen aan het onscreen toetsenbord.
Just like me, ik had altijd een Motorola Milestone (wel anders dan een Blackberry natuurlijk maar toch), daarnaast een ZTE Blade, wat alleen onscreen toetsenbord had en daar wen je gauw genoeg aan, helemaal icm de grootte van het scherm =) Ikzelf vind Swype ook een verwelkoming en gebruik dat al een hele tijd, werkt goed. Ten opzichte van andere toestellen is er niks meer op aan te merken, maar alle schermen zijn tegenwoordig ook capacitief en nagenoeg hetzelfde in mijn ervaring. Blindstaren moet je, je zeker niet.. Als dit toetsenbord je niet bevalt, installeer je een ander. En er zijn genoeg toetsenborden op de market, Better Keyboard, Swype enzovoort.
Bestaat zoiets voor Android ook?
Er zijn genoeg applicaties waarin je alles in kan stellen qua notificatie(ledjes)
Je hebt ook verschillende applicaties die het zelf kunnen instellen. Zo kun je bij bijvoorbeeld Handcent SMS je ledje voor smsjes instellen.. Bij WhatsApp weer voor WhatsApp enzovoort..
Maar er zijn ook applicaties die dit voor verschillende apps kunnen volgens mij =)
Jammer dat ik bovenstaande reactie niet naar boven mag modden :+

Bedankt voor de informatie, daar heb ik zeker wat aan!

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013