Merk en serie Freecom, Silver Store
Met HDD/SSD Nee
Verwisselbare harde schijf Ja (hot-swap)
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Freecom Silver Store 2-Drive NAS Review

Door Obiter dictum 9 december 2012, 21.805 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Tonido
  • Solide behuizing
  • Stil
  • HDD's eenvoudig te swappen
  • SAMBA

Minpunten

• Tonido is uitgekleed
  • Torrenclient
  • Geen mogelijkheid LED'jes uit te schakelen

Sub-beoordelingen

9. Torrents
10. Netwerkprotocollen
11. Voorlopige conclusie
12. Toegang tot de NAS van buiten het netwerk: Tonido
13. Tonido: De SSN's kracht en zwakte tegelijkertijd?
14. Conclusie

1. Inleiding
Alweer enige tijd geleden heb ik een review geschreven van Freecom’s Dual Drive Network Center (DDNC). Deze NAS had ik in huis gehaald in de hoop hem een aantal taken te kunnen laten verrichten, waaronder in elk geval backups maken, eenvoudig en veilig toegang tot mijn data van buiten het netwerk, het downloaden van torrents en het streamen van films naar mijn mediaspeler. Zoals is gebleken uit de review en de eindscore van de NAS is dit allemaal hopeloos mislukt. En het lijkt erop dat Freecom mee heeft gelezen.

Niet lang geleden werd ik door Freecom benaderd. Ze hadden een opvolger uitgebracht, en naar eigen zeggen zou hij de door mij gereviewde DDNC doen verbleken. Of ik zin had om mezelf te overtuigen. Ik heb hierover nagedacht, en heb toegezegd een review te schrijven onder twee zeer strikte voorwaarden; ongeacht mijn mening over de nieuwe NAS blijft hij in mijn bezit, en Freecom heeft geen enkele invloed op totstandkoming of inhoud van de review. Freecom lijkt vertrouwen te hebben in haar jongste NAS want ze ging snel akkoord. Hiermee wil ik dus twee dingen bij voorbaat aangeven. Ja, ik heb deze NAS gekregen ter review. Maar nee, dit betekent niet dat ik extra mild zal zijn. Integendeel. Na de teleurstelling die DDNC heet, verwacht ik na de grote woorden van Freecom dat deze nieuwe telg, de SilverStoreNAS (SSN), de teleurstelling ruimschoots goedmaakt. Mijn verwachtingen zijn hoog, mijn blik zeer kritisch. Hou je vast, want het is tijd om diep te gaan in Freecom’s SilverStore.

2. Unboxing
Freecom heeft mij de Drive-in Kit opgestuurd; de versie zonder harde schijven. Dat is geen probleem, want ik had nog 2 schijven van 1 terabyte per stuk die stof lagen te happen in de DDNC over. De doos van de SSN heeft het over “user friendlynes” en “anywhere, anytime acces” tot je bestanden. Daar scheelde het nogal aan bij de DDNC, dus ik ben benieuwd. Met het uitpakken van de SSN valt gelijk een aantal radicale wijzigingen op; de schijven worden nu aan de vóórkant geswapped in plaats van aan de achterkant, en, *o praise the lord*, er is geen sleuteltje meer nodig om de drives te swappen! Verder freest Freecom de behuizing nog steeds uit één blok aluminium wat de SSN zowel voor het oog als voor het gevoel tot een zeer solide geheel maakt. De vier indicatorledjes zijn gebleven, de hoeken wat ronder. De SSN is met zijn 16cm hoog een stukje lager dan de DDNC, en een heel klein slagje breder. De USB 3.0 poort aan de voorkant zal zeer zeker van pas komen, maar de voorganger van de SSN was netter afgewerkt aan de voorzijde omdat daar geen HDD-trays zichtbaar zijn.
Behalve de SSN vinden we in de doos een adapter met verwisselbare stekkers voor Engelse en continentale stopcontacten, een UTP-kabeltje, een CD-rom en een quick-startguide.

Links zie je de voorloper van de SilverStore; iets hoger, met iets mooier afgewerkte voorkant

3. Algemene informatie
De SSN weegt, inclusief twee harde schijven, 2440 gram. Aan de voorkant zien we de indicatorledjes, USB 3.0 poort, aan/uit knop en HDD-trays. Aan de achterzijde vinden we stroomaansluiting, fan, USB 2.0 poort en UTP-aansluiting. Het maakt een logisch geheel.

Zoals gezegd heb ik de Drive-In kit en moesten de HDD’s dus nog geplaatst worden. Het sleutelloze hot-swapsysteem werkt snel, maar doet wat fragiel aan door de keuze voor plastic. Bij het uittrekken van de lades moet je toch wat kracht zetten, en dat doe ik liever niet op dun plastic. Mocht je HDDhouder afbreken, dan moet je immers hopen dat Freecom coulant genoeg is om je een nieuwe toe te sturen; zonder HDDhouder is je SSN nutteloos en los zal je geen nieuwe houder kunnen kopen. Een stalen constructie had mij hier meer aangesproken, en de keuze voor plastic staat haaks op het verder zeer solide uiterlijk van de SSN.

Wat wel enorm in het voordeel spreekt van de SSN is het vernieuwde systeem waarmee je de HDD in zijn houder bevestigt. In plaats van schroefjes te gebruiken is hier gekozen voor een slim, praktisch en buitengewoon snel “kliksysteem”. De HDD’s zitten er goed in vast, en je hebt geen gepiel met schroefjes. Erg handig!

En de wazige foto van het jaar award gaat naarrrr.... Anyway, bij mijn wijsvinger zie je (hopelijk) dat het plastic palletje wat teruggetrokken kan worden om de HDD in de houder te bevestigen

4. Technische informatie
De processor heeft een hoognodige update gekregen. De Marvel 8623 heeft de ARM926EJ-Sr5 vervangen en maakt de NAS merkbaar sneller. Het beschikbare geheugen is verdubbelt naar 128mb DDR3 geheugen. De SSN wordt verkocht in versies van 2, 4 en 6 terabyte, of zonder harde schijven. Deze laatste is voor de geldbewuste Tweaker nog steeds de beste keuze; de goedkoopste 2TB versie kost 150 euro meer dan de Drive-in Kit en voor dat geld heb je behoorlijk wat meer opslag als je zelf de schijfjes aanschaft.

De SSN heeft twee USB poorten, waarbij de USB 3.0 poort handig aan de voorzijde is geplaatst. Op het moment van schrijven is een USB 3.0 geheugenstick in bestelling, dus een update om hiervan de prestaties te meten volgt spoedig! Wat in elk geval in het voordeel van de SSN spreekt is de plaatsing van de frontsidepoort. Aangezien er regelmatig externe schijven, usbsticks etc. aan de NAS worden gehangen heb je in elk geval geen gerommel aan de achterkant meer.

Freecom belooft goede werking onder Windows, Mac en Linux. Onder Windows 7 x64 zal hij hier gebruikt worden.

5. De SSN in gebruik
Het eerste wat opvalt als de SSN in wordt geschakeld is de stilte. Waar de DDNC te rumoerig was om in een slaap(studenten)kamer ’s nachts aan te laten staan, is de SSN tegen het fluisterstille aan. Met een absolute stilte hoor je hem heel zachtjes zijn werk doen, maar er hoeft slechts een heel licht achtergrondgeluidje te zijn of de SSN wordt overstemd. En dat is voor mij cruciaal, omdat hij zijn werk doet in mijn slaap- studeer- eet- en werkkamer in één. Sinds de SSN aan is gezet, is hij dan ook niet meer uit geweest terwijl de DDNC écht uitgezet moest worden om een goede nachtrust te kunnen pakken. Hulde voor de grote stap voorwaarts dus!
Dat gezegd hebbende; de LED’jes zijn in het kader van diezelfde nachtrust ondertussen wél voorzien van een subtiel doch doeltreffend laagje isolatietape.

Na even rondgeklikt te hebben blijkt alles goed plug&play te zijn. De SSN wordt herkend in mijn netwerk, en ik hoef verder geen aanpassingen te doen om vanaf mijn PC direct toegang te krijgen tot de SSN. Na de eerste keer inloggeven wordt een wachtwoordwijziging geforceerd (waarvoor hulde!) en je bent good to go! De SSN slaat default je data op als JBOD als er één schijf in zit, en in RAID1 als er twee schijven in zitten. Mocht je willen switchen tussen de verschillende mogelijkheden dan kan dat vrij eenvoudig, maar maak een backup want al je data zal verloren gaan.

6. De Webinterface/GUI
De SSN is te gebruiken via een webinterface. Deze verschilt weinig van de webinterface van de DDNC, al zijn de vertalingen dit keer in orde gemaakt en heeft het een algemene oppoetsbeurt gehad. Wereldschokkend zijn de veranderingen echter niet, en zij zijn meer van esthetische aard dan dat Freecom voor een geheel nieuwe GUI is gegaan. En dat is jammer, want de GUI verbleekt bij oplossingen zoals OpenMediaVault. Wel komt de SSN responsiever over dan zijn voorganger, zijn de verschillende opties en instelmogelijkheden logischer plaatsgegeven en is het bij lange na niet meer het drama wat het was. Ook zijn de vertalingen in orde gemaakt, hoewel her en der nog kleine flarden Engels te vinden zijn bij een Nederlandse taalinstelling. Desondanks is de SSN erg goed werkbaar in het Nederlands, en de snelheid waarmee je door de menu's heenbladert is prettig te noemen.

De ondertussen bekende Freecom Webinterface

7. Het maken en gebruiken van shares in combinatie met verschillende gebruikers
Het aanmaken van shares, en het verdelen van toegangsrechten hiervan gaat praktisch nog op dezelfde manier als bij de DDNC, alleen is het eeuwige wachten op het verversen van de pagina verholpen. Shares en rechten zijn natuurlijk een belangrijk onderdeel van het gebruik van een NAS en dat het eenvoudig is in te stellen spreekt dan ook in het voordeel van de SSN. In no-time was de SilverStoreNAS ingesteld zoals ik hem hebben wil; mijn eigen grote share, een gedeelde share voor mijn huisgenoten en beide huisgenoten nog een relatief kleine private share.

Een overzichtje van de shares, screenshot uit de "klooiperiode", dus voor de oplettende Tweaker; het klopt dat de shares niet gelijk zijn aan mijn huidige set-up

8. Backupmogelijkheden
Over backups gesproken; eens kijken wat de SSN in huis heeft. Onder het kopje “backup” blijkt dat er drie mogelijkheden zijn; USB to NAS, NAS to USB en NAS to NAS. Is het dan niet mogelijk om automatisch bepaalde mappen van je PC te backuppen? Het lijkt er niet op. Dat is wel een erg groot minpunt; ik had juist gehoopt op een automatische, periodieke backup van bijvoorbeeld “mijn documenten”. Dit lijkt helaas niet tot de mogelijkheden te horen, en het gebrek hieraan is groot minpunt. Weliswaar is het met gebruik van SAMBA, waarover later meer, natuurlijk eenvoudig om handmatig bestanden te backuppen, maar ik mis de volledig automatische real-time of, als dat niet mogelijk is, periodieke backupmogelijkheid van vooraf gedefinieerde lokale mappen.

Edit @ zondag 13 november
In een zoektocht naar een manier om toch goede backups te hebben ben ik uitgekomen op de ingebouwde backupmogelijkheden in Windows 7. Dit gecombineerd met het gebruik van SAMBA om de SSN als netwerkschijf te gebruiken levert een snel ingestelde, dagelijkse backup op van mappen of bestanden die je zelf kunt kiezen. Omdat het dagelijks is, ben ik dus een heel eind in mijn wens om automatisch backups te hebben van de bestanden en mappen die ik belangrijk acht.

9. Torrents
De torrentfunctie is simpel en doeltreffend. Hij heeft praktisch géén opties, maar na het openen van de betreffende poort op mijn router werkt het even snel als uTorrent op de PC. Extra opties om de torrentcliënt te kunnen tweaken zou fijn zijn, helemaal omdat ik heb gezien wat efficiënt tweaken van Utorrent kan opleveren aan snelheidswinst. Maar dat is niet het enige nadeel aan een karige Torrencliënt. Niet zichtbaar is welke bestanden zich bevinden in de Torrent, waardoor de bij films en series vaak meegeleverde preview niet te checken is, en je dus op goed geluk zult moeten aannemen dat de kwaliteit van de download in orde is. Ook zijn verschillende torrents niet per stuk te prioriteren, nog de bestanden die zich in een enkele torrent bevinden.
Desnodanks werkt de cliënt op de SSN in de kern goed, en waarschijnlijk zullen er gebruikers zijn die de eenvoud ervan op prijs kunnen stellen. Snelheden worden realtime weergegeven, wat prettig is. Voor mij blijft het gebrek aan meer uitgebreide opties echter een doorn in het oog.

10. Netwerkprotocollen
De meest in het hoog springende netwerkprotocollen die de SSN ondersteunt zijn FTP, Linux Network (NFS), Apple Network Service en SAMBA. Deze laatste is voor mij relevant omdat de SSN, zoals gezegd, onder Windows wordt gebruikt. Hoewel ik tot op heden met het protocol onbekend was, was heel kort inlezen in de materie een eye-opener. Kort gezegd komt het op het volgende neer; in “deze computer” heb ik mijn eigen Share van de SSN toegevoegd als netwerkschijf. Windows behandelt de schijf als ware het een interne schijf, wat navigeren door je SSN enorm eenvoudig en vertrouwd maakt. Ook worden in programma's, zoals Word, de NAS op die manier als opslaglocatie weergegeven als je een bestand opslaat. Daarnaast worden de op de SSN aanwezige audio- en videobestanden door een simpele dubbelklik gestreamd naar je PC. Dit alles is erg natuurlijk, erg makkelijk. Bijkomend voordeel is dat door gebruik te maken van SAMBA mijn huisgenoten, die allebei een kleine share hebben gekregen, ook snel en op vertrouwde wijze toegang hebben tot hun eigen, en onze gedeelde share.

"Deze computer", incl. netwerkschijf.

11. Voorlopige conclusie
De SSN is bijgeschaafd en opgepoetst. Duidelijk moge zijn dat de DDNC het fundament vormt van de SSN, en dat Freecom niet verder heeft willen gaan dan een extra verdieping op het gebouw waar een mooie nieuwbouw wat mij betreft, met name op grafisch gebied, op zijn plaats was geweest. Ja, er is aan gewerkt. Vertalingen zijn stukken beter, maar flarden Engels ben ik alsnog her en der tegengekomen.

Op hardwaregebied heeft de SSN een behoorlijke boost gekregen, en kan met de nieuwe processor en het DDR3 geheugen alle taken klakkeloos aan. Hoogtepunt was dat ik zonder problemen simultaan kon downloaden, kopiëren en video streamen. Het laat zien dat de gebruikte hardware weliswaar niet revolutionair is, maar ruim voldoende geoptimaliseerd om alles aan te kunnen wat je van de SilverStoreNAS kunt verlangen. De stille fan maakt het geheel af, en de solide aluminium behuizing is gelukkig gebleven. Don't fix it if it ain't broken, en do when it is lijkt het motto geweest te zijn.

Dit alles illustreert dat Freecom weliswaar goed heeft zitten sleutelen om het product op veel punten te verbeteren, maar de drive om, wederom met name qua GUI, iets revolutionairs neer te zetten en zich voor eens en altijd te positioneren in de NAS-markt te zetten heeft ontbroken. Al met al is het een goede NAS, die in tegenstelling tot de DDNC ook daadwerkelijk gebruikt wordt, en logisch en duidelijk is in gebruik.

Zoals bleek is de SSN aangesloten op mijn PC, die van mijn huisgenoten en hebben wij allen naast eenvoudig toegang tot een gedeelde share ook allen een privé-share. Het aansluiten van mijn Mediaspeler op het netwerk bleek voldoende om ook die, na invoering van gebruikersnaam en wachtwoord uiteraard, toegang te geven tot de SSN. Films en muziek worden snel en makkelijk gestreamed van SSN naar de speler, óók als de SSN onder load is van bijvoorbeeld kopiëren of downloaden. Dat maakt dat bijna al de doelstellingen zijn gehaald. Hoe zit het met die laatste cruciale eis; het benaderen van de SSN van buiten het netwerk?

12. Toegang tot de SSN vanaf buiten het netwerk: Tonido
En die eis verdient een eigen hoofdstuk. Meerdere zelfs. De oplettende lezer had het tabje rechtsonderin misschien al gezien. Freecom heeft er, kort gezegd, voor gekozen om alle acties die neerkomen op het toegang verkrijgen tot bestanden op de SSN overgelaten aan een stukje software waar ik nog niet mee bekend was; Tonido.
Als je de eerste keer klikt op de “Tonido” tab, wordt gevraagd een gebruikersnaam en wachtwoord te kiezen. Vanaf dat moment kan je op elke locatie, op elk moment je SSN benaderen door te surven naar “gebruikersnaam.freecomnas.com”. En dat werkt lekker! De GUI is nog een stuk responsiever dan die van de SSN zélf, logisch vormgegeven en intuïtief. Het is mogelijk om gasten tot vooraf bepaalde bestanden toegang te geven met eenvoudig op te zetten gastaccounts en muziek is vanuit de browser te streamen door de jukeboxsoftware. Voor je fotocollectie geldt dat de Tonidosoftware thumbnails aanmaakt, wat het navigeren weer een stukje eenvoudiger maakt. Door middel van logs is bij te houden wie, wanneer, welke bestanden heeft benaderd wat het gevoel van veiligheid helpt verhogen. Ga ja naar het adres vanaf je eigen computer, dan wordt dit herkend en zal het verkeer van en naar de SSN intern in het netwerk blijven, wat natuurlijk prettig is voor de uploadsnelheid.

Tonido startpagina

Tonido jukebox

Eenvoudig gastaccounts aanmaken om (tijdelijk) bestanden te delen

Ook via de browser van mijn HTC Desire is op deze manier de SSN eenvoudig te benaderen, maar er is ook een aparte app voor, die het geheel een stukje stroomlijnt en toch prettiger blijkt te werken dan de browser. Streamen van muziek gaat ook hier weer goed, en zelfs het streamen van andere media zoals videobestanden werkt prettig.

Wat screenshots van de Tonido website gehaald van de Android App- dus niet van mijn eigen telefoon. Vrijwel identiek, dus maakt niet uit :).

Al met al was ik met het geheel erg content; de SSN is stil, vanaf elke locatie eenvoudig benaderbaar en eenvoudig in het netwerk in te stellen. Weliswaar is hard- noch software wereldschokkend verbeterd, de verbeteringen die gedaan zijn hebben de SSN een grote stap laten zetten ten opzichte van haar voorganger. Waar de DDNC hier al maanden niets ligt te doen, kan ik me na enkele weken gebruik haast niet meer voorstellen zonder mijn nieuwe SSN te kunnen.

Tonido voegt een hoop toe, en ik heb me erop betrapt vaker dan eens een albumpje via Tonido vanaf de NAS te streamen naar mijn PC in plaats van lokaal de bestanden te openen, omdat het zo toch wat sneller ging.

Hoewel het er in mijn huidige studentenhuis te vroeg voor is, zie ik grote mogelijkheden in mijn eerste koophuis. Tonido maakt het mogelijk om bijvoorbeeld via een redelijk klein touchscreenpaneel in, laten we zeggen, de keuken makkelijk je volledige muziekcollectie te streamen. Lokaal hoeft dan immers alleen maar een browser te draaien. Foto’s op elk moment benaderen, wat mij betreft is de SSN met Tonido wat de DDNC had moeten zijn!

13. Tonido – De SSN’s kracht en zwakte tegelijkertijd?
De grote kracht van de SSN is dus de Tonido software. Maar tegelijkertijd is het de grootste zwakte van de SSN. Want recentelijk heb ik eens rondgekeken op de site van Tonido, en de software zoals Tonido hem maakt bekeken. En wat blijkt; Freecom heeft de software zodanig aangepast dat er van de oorspronkelijke Tonido haast niets meer over is. En dat is een doodzonde!
Allereerst is ervoor gekozen om functies die Tonido standaard heeft, maar al in de Firmware van Freecom zitten, niet meer in Tonido te laten. Dat heeft ten gevolg dat je regelmatig zit te wisselen tussen Tonido en Freecom’s Firmware. En dat niet alleen; Tonido doet het gewoon beter. Vergelijk bijvoorbeeld de Torrenclients van beiden; boven hebben we die van de SSN gezien, hieronder die van Tonido.

De torrencliënt van Tonido, de niet-Freecom versie

Hetzelfde geldt voor de Jukebox. Zeker; over de Jukebox die wordt meegeleverd op de SSN ben ik tevreden, dat heb je gelezen. Hij doet wat hij moet doen, anytime, anywhere. Maar als we vervolgens kijken wat Tonido standaard geeft, en ogenschijnlijk willens en wetens uit de Freecomversie van Tonido is geschrapt dan doet dat toch even zeer. Op het eerste gezicht, en dit is niet met zekerheid te zeggen omdat Tonido lokaal op mijn PC draait, heeft Tonido zelfs een volwaardige backupcliënt die de SSN zo wanhopig mist.

De Tonido Jukebox, de niet-Freecom versie

Daarnaast is Tonido met plugins naar eigen wens in te stellen, bijvoorbeeld met een alternatieve torrentclient of alternatieve jukebox. Wederom functionaliteit die de SSN niet biedt.
Waarom heeft Freecom besloten om het zo mooie, stabiele en uitgebreide Tonido uit te kleden tot er net genoeg over is om de SSN tot volwaardig NAS te maken? In het kader van consistentie van GUI snap ik de keuze wel; Tonido heeft een grafische facelift gehad waar je “U” tegen zegt om beter aan te sluiten bij de GUI van de SSN. Maar om eerlijk te zijn; Tonido is mooier. Tonido doet het beter. Had niet iemand bij Freecom op moeten staan en zeggen; “Heren, dít is hoe onze NAS software eruit moet zien! Neem het in licentie, en schrap ons eigen werk!”. Natuurlijk, er zullen heel wat manuren in Freecoms GUI zitten, en het voldoet. Maar het kan simpelweg niet bij blijven als je het naast Tonido legt. Tonido had dan ook niet aangepast moeten worden aan Freecom, Freecom had zich aan moeten passen aan Tonido!

14. Conclusie
Het was een roerige review, maar zo heb ik de SilverStore in gebruik ervaren. Het wisselde van opluchting, naar teleurstelling, naar opluchting. De SSN is een NAS die, met uitzondering van het maken van backups, in principe alles doet wat ik van een NAS verlang. De Drive-In Kit is gunstig geprijsd en hardwarematig ruim goed genoeg voor alle denkbare taken. Het is echter een upgrade, een doorontwikkeling waar softwarematig de tijd rijp is voor een revolutie. Ik kan niet meer zonder de SSN, en Tonido draait als een trein. Toch doet het zeer om te zien hoe de GUI had kúnnen zijn, en wat het geworden is. Freecom, geef je gebruiker bij de volgende FW-update de vrijheid om Tonido te installeren zoals Tonido hoort te zijn, en mijn volgende NAS koop ik zeker weer bij jullie! Tot die tijd is de SilverStore een NAS die alles is en alles doet wat ik verlang. In tegenstelling tot wat het geval was bij de DDNC zal de SilverStore géén stof happen, integendeel, hij wordt haast dagelijks meer en meer gebruikt. En naar tevredenheid! Toch doet elk gebruik van de SilverStore een klein beetje zeer, met de kennis van Tonido in het achterhoofd. Als ik torrent aanzet ben ik blij. Toch wéét ik dat ik een voortgangsbalkje had kunnen zien. Dat ik de bestanden had kunnen zien, de torrent prioriteit had kunnen geven. Maar dat die mogelijkheid mij, om mij onbegrijpelijke redenen, ontzegd is.

Freecom. Jullie hebben met de SilverStore een adolescente NAS gebouwd die goed met de concurrentie bij kan blijven. Maar dat kan beter. Met de samenwerking met Tonido hebben jullie voor jezelf de mogelijkheid in het leven geroepen de concurrentie achter je te laten! Het is een grote, gewaagde stap, dat snap ik, maar hij is het waard. Geef jullie SilverStore de laatste stap naar volwassenheid; vergeet jullie eigen GUI en zet vol in op Tonido.

Update december 2012:
Momenteel gebruik ik de SSN alleen nog maar via Samba; Downloads gaan er via de PC heen, wat vervolgens naar mijn Raspberry Pi wordt gestreamd middels XBMC. Voor een dergelijke toepassing is de SSN ideaal en ik heb er to-taal geen omkijken meer naar :).

• raspberry pi

Heb jij ook een Freecom Silver Store 2-Drive NAS?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ongelooflijk uitgebreid een leuke persoonlijke benadering en het leest fijn weg.
Ik word ook gek van de lechte reviews met teveel aandacht!
5 sterren.
Mooie review!
Voor mij persoonlijk missen er nog 2 puntjes:
- In je vorige review vielen de prestaties wat tegen (overdracht snelheid). Is dat nog steeds het geval?
- Bij een NAS is het verbruik volgens mij ook een belangrijk punt, kan je daar iets over zeggen? (als je geen mogelijkheid tot meten hebt, hebk niks gezegd ;) )
Thx! Voor wat de overdrachtssnelheden betreft; dit gaat stukken sneller en is zeker geen probleem meer. Binnenkort wordt de review uitgebreid met wat concretere resultaten, maar mijn cat6 netwerkkabel kabelbreuk had en deze vervangen is met een nog rondslingerende cat5, is het niet representatief om een gigabitnas op snelheid te beoordelen als de kabel de bottleneck is. Ik kan je wel vertellen dat hij de cat5 kabel in elk geval volledig benut.

Stroomgebruik is inderdaad een belangrijk punt, maar helaas heb ik geen mogelijkheid om dit te meten. De techspecs van Freecom zélf zeggen echter het volgende;

Stand-by/uit: 0,028 A - 0,34 W / Max. ca. 2 A - 24 W /
Gebruik: ca. 1,2~1,4 A - 15 W / Inactief: 1 A - 12 W

Ik vrees dat je het dus even zult moeten doen met de productinformatie :)
Beste Obitur dictum

Een mooie review, maar je laat me wel schrikken. Ik heb deze freecom Nas inmiddels aangeschaft om te kunnen backuppen vanuit meerdere computers in het thuisnetwerk.
Ik moet het geheel nog installeren , aansluiten. Op de cd-rom erbij( een 2tb nas) zit nero backitup, ik neem aan niet alleen als trial-software. Je schrijft over Samba, dat de netwerkschijf automatisch als een deel van het netwerk ziet en dus direct benaderbaar is. Moet je dan de backup met Nero en samba laten uitvoeren of is het echt niet mogelijk? En hoe zit het dan met sync-software tussen de Nas en de computers?
Hallo Harrie,

Schrik vooral niet, nergens voor nodig, je hebt een prima NAS gekocht! De CD-rom met Nero heb ik er niet bij gekregen, maar dat is misschien omdat ik van freecom een non-retail versie heb ontvangen.

Overigens is er uiteraard wel lokaal (dus op de pc) draaiende third-party software om periodiek een backup van lokale mappen via Samba weg te schrijven naar de NAS, maar persoonlijk ben ik van mening dat dit NAS-side zou moeten gebeuren, en dan ook als het even kan niet periodiek maar real-time.

Gewoon aansluiten, even mee klooien (en mss zelfs je ervaringen óók even delen aan je medetweaker) en als je aan e.e.a. gewend bent merk je vanzelf dat het allemaal gewoon goed werkt!
Ik heb op basis van dit artikel ook een Silverstore NAS van freecom gekocht. Het spijt me dat ik de dissonante stem in het geheel moet zijn, maar ik heb me zelfs speciaal geregistreerd om te melden hoe slecht dit toestel is.

DIT IS EEN GIGANTISCHE MISKOOP.

- De handleiding vermeld niet dat je enkel lege schijven kan gebruiken, dus die twee 1TB schijven die ik uit de mac pro gerecupereerd had kan ik niet gebruiken voor ik ze formatteer. Vind ik wel een omweg voor, maar dat wou ik toch graag op voorhand weten.

- Hij maakt ontzettend lawaai. Constant een geknars van een draaiende schijf, (geen eknars van kapotte onderdelen hoor) dus dat zoemen waar de schrijver van dit artikel het over heeft, is bij mij toch veel en veel luider.

- Onbegrijpbare software. Ik ben van de DIY generatie, ik weet heus wel hoe je dingen kan vinden op je computer.Maar als ik de wazige site van Tonido en Freecom open moet doen om nietszeggende handleidingen te lezen en dan nog niets van resultaat te zien, dan haak ik af. Ik besef dat deze site vooral bezocht wordt door fervente computertweakers voor wie een NAS aansluiten en de software gebruiken makkelijker is dan een eitje bakken, maar ik wil dat niet meer doen. Ik wil duidelijkheid en eenvoud, dat is met dit ding niet haalbaar.

- En dan nog wel het ergste. Freecom reageert niet op mijn mail. Ik begrijp dat andere forumgebruikers onmiddellijk reactie kregen, ik dus niet. Ik vroeg hen heel simpel of het mogelijk was dat ik mijn toestel niet in het netwerk zag omdat ik een reeds beschreven schijf gebruikte. Geen reactie. Heb je het forum al eens bekeken? Ik hoopte daar een antwoord te vinden. Maar vragen worden daar ook niet beantwoord. Ik merk helemaal niets van de service die hier opgehemeld wordt. (gelukkig voor jullie kregen jullie die service wel)
Dank je wel, ik ga ermee aan de slag
Je vind de Tonido software erg mooi.
En vind het erg jammer dan Freecom niet volledig Tonido ondersteunt.
Ik snap het allemaal...
Maar dan zou je eigenlijk gewoonweg een Tonido Plug moeten aanschaffen.
Ok, die heeft misschien enkele nadelen t.o.v. deze Freenas (geen twee schijven enz).
Maar wel de voordelen van 'volledig Tonido'...
De Tonido software is inderdaad een waardevolle aanvulling op de Freecom software, maar het is erg aangepast om consistent te zijn met de GUI van Freecom. En dat vind ik jammer, omdat ikzelf Tonido kaal, dus zoals bijvoorbeeld op de Plug draait, mooier en prettig vindt.
Ook helaas, geen gebruiker aanpassingen zijn mogelijk. Geen SqueezeCenter, geen ssh, telnet, FreeNAS etc :(. Jammer :(
Goede review,
makkelijk leesbaar, zeer overzichtelijk.
Waar haal je het geduld vandaan? ;)

Wat ik zo belangrijk vind, is de aanwezigheid van support in:
Samba, AD, iSCSI Target, NFS, WebDAV, Time Machine, AFP, en; Jumbo frames.

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 22 november 2011 01:22]

Ik probeer al een tijdje uPNP aan de praat te krijgen, maar dat werkt niet. De Public share is zichtbaar, maar in de inhoud niet. Echt een teleurstelling.

[Reactie gewijzigd door Emelnl op 3 december 2011 15:56]

Hey,

ik zit beetje te kijken voor een extra opslag methode omdat me laptop ruimte gebrek heeft,
nu zag ik je review (wat overig goed en duidelijk is geschreven) dat er een torrent client in zit.
al gebruik ik geen torrent dus was mijn vraag,
kan je ook nieuwsgroepen programma's gebruiken op de nas? (Zoals Sabnzbd)

en hoeveel TB kan de nas aan? (ivm 2 schrijven nog thuis liggen maar das te klein 1,5tb)
Hey Niels,

Allereerst bedankt voor het compliment :). Het is een 2-bay nas, er kunnen met andere woorden twee 3,5" schijven in. Momenteel zijn de grootste (mainstream) schijven 2 terabyte per stuk, en die slikt de nas zonder problemen. In totaal zou er dus maximaal 4 terabyte in kunnen.

Voor wat betreft de nieuwsgroepen; ik gebruik ze zelf niet en heb ze ook nooit gebruikt, dus zeker weet ik het niet. Het lijkt er echter op dat de NAS ze niet ondersteunt. Wil je dit 100% zeker weten, bel Freecom even :). (en reply het antwoord dan ook even, is die vraag direct voor iedereen uit de wereld)
Beste Niels,

Bedankt voor het bericht daarover.
Helaas is deze functie niet in de Freecom Silver Store ingebouwd, sorry.

Bijgaand vindt u meer informatie over dit product.
Er bestaat op dit moment geen speciale compatibiliteits lijst voor het product.
In de SilverStore passen alleen maar S-ATA (of S-ATA-II enz.) harde schijven met 3.5”.
Onze ontwikkel afdeling heeft getest tot 2x3TB.
Vooral mag de stroom opname uiteraard niet meer zijn dan de ingezette externe AC-adapter aan vermogen heeft.
De meegeleverte stroomvoeding is een 12V/4.0A type.
In Freecom producten zijn S-ATA HDDs verbouwd van kwaliteitsmerken zoals HITACHI, Western-Digital en SAMSUNG.
Er zijn tot nu toe geen problemen met de Samsung Spinpoint serie vermeldt hier.
Helaas kan ik niet precies zeggen welk type op een gegeven moment wordt ingezet in de productie ...
Wordt niet ondersteund dus :(
jammer, En tot 6TB opslag kan je erin stoppen. dan is die vraag mocht die nog komen ook eruit,

Naja met 1tb schrijfje en 1 500gb schrijfje kom ik niet aan de 6TB :P

PS: ze hebben wel hele snelle e-mail response :O
10:46 mailtje gestuurd
11:06 Reactie ontvangen
Bedankt voor je review, heb hem ook aangeschaft mede je review ;)
5 sterren!

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneiPhone

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013