Merk en serie Nokia, Lumia
Gsm-besturingssysteem Windows Phone/Mobile
Telefoonmodel Bar
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Door T.Struik 4 januari 2012, laatste update op 30 juli 2012, 29.497 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snelheid
  • Scherp en mooi scherm
  • Windowsphone.com
  • Nokia Rijden/GPS
  • Basisfuncties zijn eenvoudig in gebruik
  • Nokia Music
  • Camera
  • Bijgeleverde case
  • Skydrive

Minpunten

• Software moet her en der nog wat gefinetuned worden
  • Soms wat onoverzichtelijk en daarmee iets gebruiksonvriendelijk
  • Enkele logische functies ontbreken
  • Geen massa-modus optie, verplichting tot Zune
  • Niet erg te customizen

Sub-beoordelingen

Om deze review en mijn visie op het toestel wat toe te lichten heb ik onderstaand enkele toestellen die ik hiervoor in gebruik had/heb opgesomd:
Momenteel heb ik een Sony Ericsson Arc, daarvoor de Sony Ericsson X10 en de Nokia N86 (nog steeds in gebruik, fantastisch ding en camera), HTC Touch Pro II (Windows Mobile 6.1 & 6.5), Nokia N82, HTC Tytn II (Windows Mobile 6) en de Nokia N95. Om deze reden zal ik ook vaak de vergelijking met één van deze toestellen maken. Een reden tot aanschaf heb ik niet, ik heb het toestel gekregen van Nokia om te testen na een informatie- en testmiddag @ MS HQ. Neemt niet weg dat ik er erg blij mee ben. Typisch genoeg werd ik door Tweakers ook nog ingeloot in het panel. Toen maar bedankt, kan een ander zonder die ervaring ermee spelen.

Hardware
In de doos bevinden zich:

• Nokia Lumia 800, ingebouwde 1450 Li-Ion accu
  • Datakabel (onderdeel van de lader)
  • 230v stekker (hieraan koppel je de datakabel en heb je een lader)
  • Nokia headset 3.5 mm

• 720p filmopname
  • Microsoft Windows Phone 7.5 Mango
  • Micro SIM kaart
Ontwerp en indeling
Aan de voorzijde van het toestel bevinden zich drie toetsen (vlnr, vonb);

• Terug toets (touch sensitieve toets)
  • Windows/menu (touch sensitieve toets)
  • Zoektoets (Bing) (touch sensitieve toets)
  • Scherm, AMOLED, Nokia ClearBlack, capacitief touchscreen, 16M kleuren 480 x 800 pixels, 3.7 inch
  • Lichtsensor en proximitysensor rechtsboven

• Aan/uit- vergrendelingsknop
  • Camerashutterkey
Aan de onderzijde zitten;

• Speaker/microfoon
Aan de bovenzijde bevinden zich;

• 3.5 mm audio jack
  • Afgedekte micro USB aansluiting
  • Afgedekte insteekslot micro SIM
Aan de achterzijde zijn te vinden;

• Camera: Carl LZeiss 8 megapixel 3264x2448
  • Dual LED flitser
Scherm
Het display is een 3,7 inch AMOLED capacitief touchscreen, met Nokia Clear Black technologie en 252 ppi. Ter vergelijking: De samsung Galaxy S II heeft: 217 ppi, de IPhone 4S: 330 ppi en de HTC Sensation XL: 199 ppi. Onderaan het scherm zitten nog drie touch-sensitieve toetsen voor vorige, menu en zoeken.
Het scherm is erg gevoelig en reageert daardoor snel maar ook precies, absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld de N97. Daarnaast is de kleurweergave ook erg helder en de kleuren zijn erg intensief. Bij deze telefoon is zwart ook écht zwart dankzij de Nokia Clear Black technologie. Voordeel hieraan is dat de uiterste zwartwaarde behalve echt zwart is ook geen energie verbruikt! De sensitiviteit van het scherm is behoorlijk goed, echt erg gevoelig. De reactie op de aanraking van het toestel is ook razendsnel. Ook de multitouch werkt snel en accuraat. Hier wordt geen verschil in gemaakt of ik hier nu over de randen van het scherm spreek of het midden, ook de buitenkanten zijn even gevoelig maar wat betreft weergave even scherp. Kortom wat het scherm betreft heb ik niks te klagen. Om een indruk te kunnen geven zie je hieronder een vergelijking tussen enkele telefoons die ingesteld staan op uiterste helderheid van het scherm. Van links naar rechts liggen; Nokia N86, Sony Ericsson X10, Sony Ericsson Arc, Samsung Galaxy S II, Nokia Lumia 800. Bij de zwart- en wit waarden doet de Nokia niks onder aan verschillende kleuren ten op zichte van de SGS II. Ook de kleurweergave is bij de Lumia soms beter dan de S II. Kijk en oordeel zelf. Eerst even wat scherminformatie over de toestellen:

Witkleur vergelijking

Zwartkleurvergelijking

Kleurenvergelijking

Design, bouwkwaliteit en afwerking
De Nokia Lumia 800 heeft een vrij eentonige vorm. Ronde zijkanten vlakke voor- en achterkant, waarbij het scherm bollend op de voor kant 'ligt'. De onder- en bovenkant zijn vlak afgewerkt. Ik heb veel positieve reacties op het ontwerp. Zelf moet ik nog een beetje wennen aan het design. Ik houd er wel van als het design iets heeft, zo had de Sony Ericsson X10 een bollende achterkant en de Sony Ericsson Arc een hollende achterkant, maar de Nokia Lumia 800 is wat dat betreft een vrij statisch ontwerp.

Het toestel ligt prettig in de hand, het materiaal, poly-carbonaat voelt ook stevig aan. Het geeft het idee dat je ook wat in je hand hebt door het gewicht: 142 gram. Ter vergelijking de HTC Sensation weegt 148 gram en de Samsung Galaxy S II 116 gram. Dee laatst genoemde vind ik mede door het gewicht en het materiaal niet echt fijn aanvoelen. Bij de Lumia 800 heb je ook echt gevoel wat in je hand te hebben, maar niet té zwaar. Deze Nokia is net als bijvoorbeeld de HTC Desire S en de HTC Legend een unibody, nu niet van een metaal soort maar van stevig plastic. Het woord 'plastic' klinkt misschien wat goedkoop, maar het voelt echt degelijk aan. Deze materiaalsoort, poly-carbonaat, wordt ook gebruikt in/bij CD's, ski/val- helmen, veiligheidsbrillen, etc, sterk dus. Verder bolt het scherm van gorilla glas wat boven het toestel uit, ziet er goed uit!

De afwerking oogt erg goed. Hier heb ik alleen wel enkele positiefkritische opmerkingen. Zelf vind ik de hoekige hoeken aan de onder- en bovenkant niet echt een goede keuze. Het is een manier van omgaan, maar bij de standaard gebruiker zie ik die hoeken al ingedeukt met allerlei putten door het vallen(ondanks het stevige materiaal en de case), althans de hoeken lijken me daar erg gevoelig voor, ga het niet testen uiteraard ;). Gelukkig is de micro-usb aansluiting afgedekt . Deze aansluiting zit naast de micro-SIM. Als je de simkaart erin doet of uit haalt moet je ook de micro-usb afdekkapje er af halen, niet erg handig, maar ook geen al te groot issue.

Al met al is de bouwkwaliteit een sterk punt van dit toestel. Ook de afwerking van dit toestel is op de magere opmerkingen na niet mis te noemen. Wat betreft het design ben ik nog niet echt overtuigd. Graag had ik een apart detail gezien zoals ieder toestel zo een beetje zijn kenmerk heeft. Anders beredeneerd is het strakke moderne design van de Lumia 800 juist het detail wat ik mis.

Featureset/software
Windows Phone 7.5 Mango
Het startscherm van de Nokia Lumia 800 is gevuld met zogenaamde tiles, oftewel tegels. Deze tiles zijn zo ontworpen dat na het unlocken van het screen (door de aanknop in te drukken) de doorsnee meest belangrijke functies van de telefoon gelijk te bedienen zijn. Dnk aan de belfunctie, de contactpersonen, berichten, e-mail, etc. deze tiiles zijn naar smaak in te richten. De meeste zijn vierkant, enkele rechthoekig ( 2x een vierkant). Wil je een uitgebreide lijst van applicaties/functies druk je op het pijltje rechts in beeld. Je ziet dan een rits met programma's die direct te kiezen zijn. Staan er in die lijst meer dan 20 items dan verschijnt er een letterblok, waarop alle letters waarmee de functies uit de lijst mee beginnen staan die klikbaar zijn. Tik de letter en je krijgt dus al die apps met de betreffende letter, handig.
De statusbar bovenin beeld toont standaard de tijd en eventueel als het toestel offline draait dat dit geactiveerd is. Tegen mijn verwachting in zijn onder andere de batterijstatus en de verbindingsindicator niet standaard te zien, je moet hiervoor eerst de balk 'naar beneden scrollen'. Dit vind ik en minpuntje toon dit gewoon altijd. Of dit te wijzigen is heb ik nog niet gevonden.
Het startscherm is te blokkeren en automatisch blokkeren/dimmen en indien gewenst ook met een pincode. Hier kun je een delay instellen zodat je dus niet bij iedere seconde dat het display uitgaat direct de pincode weer moet intikken.
Als het scherm geactiveerd wordt na het dimmen zie je de tijd en datum, door het omhoog schuiven van het scherm activeer je het scherm. Je veegt als het ware een laag weg van het scherm.
Het leuke is dat ik er en der nog kleine trekje van Windows Mobile zichtbaar zijn ;-).

Personen
Contactpersonen zijn vanaf een andere telefoon middels bluetooth eenvoudig over te zetten naar de Lumia, alle contacten tegelijk. Hier vond ik wel een foutje:

Bij personen is een cluster van de contactpersonen met bijhorende gegevens als e-mailadres, 06 nummer, etc. te vinden. Hier vind je ook personen van Twitter en Facebook en Windows Live. Dit is ook als tile in te stellen. Het ziet er op zich goed uit, mogelijk dat het wennen is maar het overzicht ontbreekt voor mij enigszins. Dit vergelijk ik dan bijvoorbeeld met mijn N86. Overigens kreeg ik voor deze handeling mijn SE Arc op geen enkele wijze gekoppeld met de Lumia? Verder is het organiseren, althans bij mij, van deze contactpersonen lastig. Zeker voor koppeling met de Windows Live ID contactpersonen is het een beetje een rommeltje dat eerst georganiseerd moet worden. Het zoeken van contactpersonen werkt prima en vloeiend. Wat ik wel jammer vind is dat er groot boven de contacten 'personen' staat, maar hierdoor het veld waar de contactpersonen door scrollen kleiner is. Had dat woord 'personen' wat kleiner gemaakt en daarmee de overzichtelijkheid ruimte gegeven. Het is maar iets kleins maar toch. Verder is hier ook de messenger functie is hier ingebouwd. Deze is echter matig in gebruik en niet overzichtelijk. Mogelijk doordat ik anders gewend ben, op dit punt ben ik wel teleurgesteld

Camera
Foto
De Lumia 800 camera start echt snel op, een fijn punt van dit toestel, Ik spreek over ong. 1,5 seconden. Het toestel fotografeert op verschillende resoluties: 8 MP 4:3, 7 MP 16:9, 3 MP 4:3, 2 MP 16:9. Daarnaast is er een breed arsenaal aan extra opties om de camera naar wens in te stellen. Een greep van de opties: contrast, verzadiging, scherpstelmodus, ISO, Witbalans, effecten en nog meer. De cameraknop werkt fijn. Half indrukken is zoals bij zo velen, focussen en volledig indrukken is vastleggen. Hieronder een paar voorbeelden. Deze is niet met de ideale belichtingsituatie genomen.

De foto's zijn geen hoogstandje, maar voldoen qua kwaliteit. Zover ik nu heb kunnen ontdekken zijn van uit het fotoalbum de foto's vreemd genoeg niet direct te versturen via bluetooth. Wel zijn de bestanden eenvoudig en snel te versturen naar Skydrive. Naar het zeggen van Microsoft's zou een gebruiker aardig wat gigabytes kunnen gebruiken hier. De camera wordt ondersteund door een dual LED. Foto's worden hierdoor in een donkere omgeving iets beter. Zelf gebruik ik liever nooit een flits, alleen als het een xenon is. Overigens zijn de foto's direct naar skydrive te uploaden. Echter als ik de foto vanaf daar naar me pc wil downloaden, lukt dat niet met de resolutie waarmee de foto ge-upload is.

Video
Het maken van video's heb ik maar kort geprobeerd. Het filmen kan op 720p en VGA, het eerste formaat moet mijns inziens nu bij toestellen die in de (sub) top willen horen standaard moet zijn. De kwaliteit van de video's vind ik erg goed. Daarbij is de reactiesnelheid (lees, vertraging) in het beeld minimaal. Ook hier is de snelheid van het toestel te merken. Ook hier zijn verschillende instellingen als verzadiging, autofocus en contrast te regelen. Ik heb geen voorbeeldvideo kunnen uploaden.

Frontcamera
De Lumia 800 beschikt niet over frontcamera. Wat mij betreft een goede zet. Het maakt de telefoon goedkoper in prijs en het aantal mensen dat een frontcamera gebruikt is echt te verwaarlozen. als je het mij vraagt een goede.

Extra software
Tot nu toe heb ik maar enkele extra apps geïnstalleerd. Onder andere de Tweakers.net app. Ik probeer via een omweggetje nu een file browser te installeren zoals je op S60 en Windows Mobile had, dat m,is ik wel. Eerlijk is eerlijk, het aanbod van apps is hier zeker minder dan b.v. Android of iOS. Microsoft en Nokia beloven dat het aanbod nog zeker sterk uitgebreid wordt. Ook Whatsapp is voor Windows Phone beschikbaar, weliswaar een beta, de officiële realease zal in januari liggen, maar echt een musthave voor een hedendaags OS. Hiernaast zijn andere bekende apps als die van de NS, buienradar en nu.nl ook voor dit platform beschikbaar. Een handige app is connectivityshortcut. Hiermee krijg je een tile voor wifi, bluetooth, datverbinding en flightmodus, handig. Wel vind ik dat vergeleken bij Android er nog best veel betaald is. Nu alleen nog via creditcard, maar daar komt verandering aldus Nokia & Microsoft. Onder andere premium SMS wordt mogelijk. Daarnaast zitten er niet zoals bij mijn Arc een load aan irritante preinstalled applicaties die je op een standaard ROM niet kunt deleten of kwijt kan.

Connectiviteit
Gsm
De Nokia 800 geeft continue goed bereik, ook waar mijn Arc dat eerder nauwelijks had (er waren bij het toestel eerder probleempjes met het bereik bekend). Hier valt dus niks over aan te merken en over te zeggen. Wel kan ik melden dat de gesprekskwaliteit zeer goed is en echt niet te wensen over laat. Uiteindelijk koop je je telefoon toch om te bellen ;).

SA-GPS/ Navigatie
Bij de meeste telefoons die met GPS uitgerust zijn hebben ook A-GPS. Dit is een klein pakketje data via internet met informatie wat de lijn van de satellieten is in de komende uren. Hierdoor kan de GPS module sneller een fix krijgen.
In de Nokia Lumia 800 is SA-GPS geïntegreerd, onder telefoons iets nieuws. Geciteerd houdt dit het volgende in: '' Het is een algoritme (=ingewikkelde wiskundige formule) gemaakt die in staat is om met een klein beetje informatie (wat dus live ontvangen is van de satellieten) te extrapoleren naar de toekomst. Ze weten dan heel snel al waar de andere satellieten moeten hangen en daarmee heb je assisted GPS. Je weet dan binnen enkele seconden al redelijk nauwkeurig waar je bent.''
Dit SA-GPS blijkt mijn Lumia 800 werkelijk goed te ondersteunen met het vinden van een
fix. Door de dag heen op verschillende plekken heb ik in luttele seconden een fix met satellieten.
Als navigatieprogramma zit er Nokia Rijden op de telefoon. Niet alle programma onderdelen zijn vooraf geïnstalleerd zodat ik eerst ruim 220Mb aan data moest downloaden voordat ik hem kan gebruiken. Maar dan heb je ook wat! Dus zeer snel een fix, up-to-date kaartmateriaal en een uitstekende weergave. Mooie drie dimensionale weergave en wenteling rondom je locatie werkt erg mooi! Nokia Rijden is nog niet volledig offline based. Dit komt volgens Nokia nog wel. Ook heb je nu Nokia Kaarten en Nokia Rijden. De laatste is voor navigatie turn-by-turn. De andere is meer te beschouwen als verkenning van de kaart en positie bepaling. In de toekomst worden de applicaties samengevoegd en worden de namen Engelstalig.

Wifi
Het verbinden met wifi lijkt redelijk als dat op Android het basisprincipe verbinden met het netwerk is altijd de kern. Dit werkt dik in orde. Na het dimmen van het display wordt de netwerkverbinding verbroken. Na het ontgrendelen van het display is deze ook weer in een mum van tijd hersteld. Niks op aan te merken, het werkt zoals het zou moeten werken.

Accuduur
Ik gebruik het toestel nu twee dagen vanaf woensdag vroeg in de middag tot vandaag (10-11-11 22:30) dit heb ik gered met één accu. Het gebruik is gemiddeld, niet intensief. Hier vergelijk ik naar een hedendaagse smartphone. De prestaties van de accu dusver vind ik prima te noemen. Het toestel beschikt ten behoeve van de gebruiksduur van de accu ook enkele besparingsopties om de accu langer mee te laten gaan. Deze besparingsopties schakelen enkele functies uit om de stand-by tijd te verlengen. Bellen en bijvoorbeeld sms'en en e-mailen blijft wel nog steeds mogelijk.

Gebruiksgemak
Het OS op zich werkt fijn. Soms vind ik de menustructuur wat wennen en niet erg overzichtelijk. Alles met elkaar is mijn oordeel hierover is een voldoende. Kijk ik naar het ontwerp van het toestel en de ergonomie vind ik die niet top, het toestel ligt goed in de hand maar als er bijvoorbeeld items in de rechterbovenhoek geselecteerd moet worden en je bedient het toestel met één hand dan is het niet comfortabel selecteren. Totaal gezien zeg ik niet dat het toestel hier erg goed op scoort maar ook niet slecht.

Stabiliteit, betrouwbaarheid
Na twee dagen gebruik blijft het toestel nog steeds snel en gevoelig reageren. Het draait echt goed en is NIET meer te vergelijken met het oude Windows Mobile! Het toestel is bij mij één keer spontaan uitgevallen, hoe dat kwam en of ik het bijvoorbeeld zelf deed (?) is een vraag waar het antwoord onduidelijk op is. In de loop van de tijd dat ikl het toestel gebruik zal ik hier meer over kunnen zeggen, maar ik moet zeggen dat ik hierover een goed gevoel heb bij dit toestel.

Windowsphone.com
Het is een beetje te vergelijken met het Sense van HTC. De website oogt (nog) niet erg overzichtelijk maar biedt functionaliteiten om je telefoon bij verlies te localiseren toestel, over te laten gaan, te vergrendelen of te wissen.
Daarnaast kun je via de site je apps beheren, dit stelt nog niet veel voor het betreft vooral toevoegen of verwijderen. De site werkt goed, maar is op sommie pagina's behoorlijk onoverzichtelijk.

Nokia music
Nokia Music heeft niet erg mijn interesse en daarom ga ik er niet te diep op in. Volgens Nokia kun je er 6 uur muziek per week downloaden, niet per nummer te selecteren, maar categorie, de categorie (pop, rock) is later te wijzigen. Ik heb het geprobeerd en het werkt erg goed, mooie bijkomstigheid. Klanten willen immers steeds vaker een toestel dat aan zoveel mogelijk wensen voldoet en waar nog weinig aan toegevoegd moet worden. Echter denk ik dat het niet echt goed is voor mensen met een datalimiet (ik heb nog een FUP van 1,5 GB voor ¤7,50 :p).

Zune
Ik heb het wel geïnstalleerd maar nog niet gebruikt. Je kan met deze applicatie op je computer muziek uitwisselen tussen je pc en telefoon. Gebleken is dat Zune de enige manier van bestanden overzetten is tussen de telefoon en de computer. Een massa-modus optie om via Windows de computer te benaderen als opslagruimte station is niet mogelijk. Dit ervaar ik als een groot nadeel. Het werkt op deze manier minder makkelijk en ik houd er niet van als mij geen keuze word geboden , maar iets opgelegd wordt.
[b]Edit: na wat zoeken heb ik door een regedit toch mijn Lumia 800 zichtbaar in Windows gekregen als massamedium:

Ik moet zeggen dat deze manier van werken voor het overdragen van data mij erg goed bevalt! Buiten dat is de bestandsoverdracht razendsnel!

XBOX
De Lumia biedt ook allerlei mogelijkheden in combinatie met een XBOX gezien mijn interesses hier helemaal niet liggen ga ik hier ook verder niet op in.

Office mobile
Zoals bij Windows Mobile zit ook op de Lumia een Office versie. als je het mij vraagt vind ik dit weer een erg fijne mogelijkheid die ik altijd erg waardeerde op mijn HTC's met Windows Mobile. Je kan hier documenten aanmaken, bekijken of bewerken. Het gaat hier om Word, Powerpoint, Excel en Onenote. De werking hiervan is snel en eenvoudig. Ook hier is een mogelijkheid tot synchronisatie met Skydrive. Hartstikke handig!

Geen SDkaart
De Nokia heeft net als bijvoorbeeld de iPhones geen plek voor een SD kaart om het opslaggeheugen uit te breiden. Zelf heb ik aan een 4 GB SD kaart voldoende om me muziek op kwijt te kunnen. Als je het mij vraagt is dit dus geen gemis, zeker gezien de 16 GB interne opslagcapaciteit. Naast dat heb ik de SD kaarten nauwelijks gebruikt om gegevens over te wisselen met andere telefoons die een (micro) SD slot hebben. Ik koppelde mijn telefoons altijd via de usb kabel aan de pc om bestanden over te dragen. Missen doe ik het dus absoluut niet. Ik zal dit dus ook niet noteren als een minpunt.

De prijs vind ik gezien concurrerende toestellen toch best gunstig, ¤485,-, pricewatch 09-11-11. Kijk naar b.v. de HTC's en Samsungs, etc. Omdat ik hier verder niks mee te maken heb gehad laat ik het ook hierbij.

Alles bij elkaar ben ik erg tevreden met het toestel. Vooral naar Microsoft kijkend op software gebied hebben ze echt iets nieuws neergezet. Dit met de mooi applicaties van Nokia, als navigatie, die zij reeds ontwikkeld hadden en op mijn N86 altijd goed werkte. Nu is het Windows Phone natuurlijk niet geheel nieuw, toch ziet het er op de Nokia belovend uit. Her en der moet de software nog wel gefinetuned worden, maar daar heeft Android b.v. ook last van gehad, evenals iOS een enkele keer.
Wat betreft Nokia zie ik dit als een goede zet om op Windows Phone over te gaan. Immers Symbian heeft haar beste tijd wel gehad en is echt end of life. Of Windows Phone een betere keuze is dan Android zal moeten blijken. Mijns inziens is de Lumia i.c.m. Windows Phone een mooi resultaat, echter verwacht ik niet dat er bijvoorbeeld veel (high-end) HTC gebruikers of iPhone bezitters over zullen stappen.
Een betere formulering is dat dit een stap is in de goede richting om weer een weg omhoog te banen, voor vooral Nokia. De combinatie met Microsoft maakt een product dat ik zeker de moeite waard vind en echt vernieuwend is. Het is als een overstap van Symbian naar Android weer eens wat nieuws en platform met toekomst.

Update 14-12-2011:Vorige week een update gehad ik zit nu op OSversie 7.10.7740.16. De volgende punten zouden verbeterd zijn:
  • Verbeterd wisselen tussen helderheidsinstellingen
  • Opladen verbeterd.
  • verbeterde geluidskwaliteit
  • Verbeterde notificaties
  • Gebruikmakend Exchange 2003 beter ondersteund
  • Nokia Music
Opladen gaat nu inderdaad iets sneller, en bij het wijzigen van de display helderheid is aangepast.
Van de andere opties heb ik nog weinig kunnen merken.
Verder merk ik dat mijn 800 bij het wisselen van flightmodus naar online modus nog wel wat moeite heeft soms en dan reboot? Op deze fout na vind ik het OS verder erg stabiel!

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Negatieve eigenschappen:
Software moet her en der nog wat gefinetuned worden
Her en der wat onoverzichtelijk en daarmee iets gebruiksonvriendelijk
Op sommige plaatsen ontbreken enkele logische functies
Kan je misschien wat meer vertellen over het laatste wat je hier noemt?

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 11 november 2011 16:23]

Op sommige plaatsen ontbreken enkele logische functies, zo is een foto vanuit het fotoalbum niet zo eenvoudig te delen via bluetooth, als je het mij vraagt een misser.
Ook de algemene indeling van het homescreen is niet echt te customizen. Zoals b.v. de notificatiebar. Dat zijn twee voorbeelden daarvan. Daarnaast een spelfoutje ontdekt.
Ja ik was net in het cafe, maak een mooie foto ermee :*)
Vervolgens wil iedereen de foto kan ik hem niet verzenden met bluetooth |:(
Wtf? Dat ga ik zeker nog ff in mn review zitten want dat slaat echt nergens op!
Kan je nou helemaal niet een foto verzenden via bluetooth, of kon je het niet vinden? In de reactie boven jou van Cendris_Fisher staat namelijk "niet eenvoudig te delen via bluetooth".
Maar wie deelt er nou tegenwoordig foto's via bluetooth? Dat doe je toch gewoon via MMS, Whatsapp, Facebook, email of wat dan ook?
Ik deel regelmatig foto's via bluetooth. Dit om de kwaliteit van de foto te behouden ;). Whatsapp en Facebook verkleinen de foto vaak.
Dat is het punt niet. Eerst kon het wel (S60 & WinMo), daarnaast heb ik er een hekel aan als mij opgelegd wordt hoe ik iets moet gaan doen, ik wil vrij zijn in mijn keuzes en wil zelf bepalen hoe ik iets doe, het is geen freakin' communisme hier... ;(
Precies, dus Zune gebruiken is gewoon verplicht...
(het is niet verplicht maar zo lijkt het wel, want je kunt niet anders)

@Mocro, het is mij nog niet gelukt ;-)
dankjewel voor je reactie Xm0ur3r.

Wel jammer aangezien ik erg eraan ben gehecht om me N8 altijd in sync (:SMS/Fotos/Video's/Doc's) te houden met me laptop (ingebouwd bluetooth) . Of is dit een optie die wel mogelijk is? Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Je kan je toestel zelfs draadloos laten syncen met je laptop. Dit is een functie in Zune. Daarnaast werkt WP7 met Live-ID's. De accounts die daarbij horen kunnen bijvoorbeeld via een hotmail-outlook connector weer met elkaar gesynchroniseerd worden. Zo blijft al je data met elkaar in verbinding.

Ik ben nog nooit zo gesynchroniseerd geweest sinds ik een wp7 toestel heb :D
Goede overzichtelijke review, leest lekker weg. De foto's met de vergelijkingen maken het wat mij betreft af. Je hebt er duidelijk werk van gemaakt en daarom ook 5 sterren. Her en der zitten er wat kleine spelfouten, maar dat is ook niet gek met zoveel tekst ;)

Je geeft aan dat je niet echt overtuigd bent van het design. Volgens mij ben je 1 van de eerste reviewers die niet overtuigd is van het design. Een apart/kenmerkend detail vind ik toch overduidelijk het scherm, maar dat is mijn mening uiteraard.

Wordt dit nu overigens je dagelijkse telefoon?
Bedankt voor je waardering!
Na zoveel tikken verloor ik het overzicht inderdaad een beetje ;). Het design is iets persoonlijks inderdaad, mogelijk is het gewoon modern ofzo en moet ik er nog wat wennen :p?

Wat bedoel je over het scherm? (heb het stukje wat aangepast want het klopte na wat knippen en plakken voor de plaatsing niet helemaal meer zoals mijn intentie was/is. Wat is daar kenmerkend aan?

Ik ga wel proberen het mijn dagelijkse telefoon te maken, maar zo'n overstap vind ik altijd lastig. Heeft even z'n tijd nodig ;).

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 11 november 2011 20:57]

Met het scherm bedoel ik dat het licht bollend is en dat het doorloopt in de behuizing. Moet ik er wel bij zeggen dat ik het toestel nog niet in het echt heb gezien (alleen foto's van reviews) dus kan zijn dat het dan wellicht niet zo opvalt.
Hoe schat jij de kans op beschadigingen door dat bolle scherm?
Kan is aanwezig, Nokia zegt echter dat de kans op beschadigingen verminderd is door het gorilla glass.
Btw, wat je zegt over het scherm! Op foto's vind ik het scherm er ook niet echt uitzien, maar het ziet er zo anders uit in real-life ;-) Het scherm is heerlijk, ziet er gewoon cool uit en je ziet nauwelijks iets van die bolling, geloof me: Het is prachtig ;-)
Twee kleine spelfoutjes in het kopje 'stabiliteit, betrouwbaarheid'. ;)

Verder prima review, ben benieuwd hoe WP7 gaat aanslaan bij het grote publiek.
Heb de twee foutjes verwerkt, bedankt!
Nog een aantal, je schrijft overal Gb waar het GB moet zijn lijkt mij zo (tenzij hij maar 2GB intern geheugen heeft, 8Gb=1GB). Bedankt voor je review!
Beste review tot nu toe (er zijn er momenteel een stuk of 8). Ik heb zelf een n82 gehad en het starten van een foto gaat nagenoeg op dezelfde manier. (Schuifje vs. opname knop) Wat vind je van de foto kwaliteitverschillen op een pc scherm als ze beide op dezelfde resolutie zijn gemaakt? In vind de kwaliteitfoto's van de n82 vaak wel mooier dan met de Samsung Wave. Wil dus graag weten of het met de Lumia nog beter is geworden met de kwaliteit of dat het is blijven steken.
De kwaliteit van de N82 waren en zijn voortreffelijk. Nog steeds spijt van dat ik dat toestel inruilde voor m'n N86. De foto's van de Lumia heb ik nog niet heel erg goed kunnen vergelijken met andere Camerafoons. Op de computer vind ik ze goed, maar niet overweldiging of iets dergelijks. Ik weet ook niet 1 2 3 welke foto's van m'n Nokia N82 komen gezien m'n Nokia verleden.
Jammer dat je niet weet welk foto's van dat toestel kwamen om te kunnen vergelijken. Wat goed dat ik niet de enige ben die de camera van de N82 prijst.

Ik zal de sites in de gaten houden waar foto's van de Lumia worden gepost.
Geweldige review :) De toevoeging van vergelijkingen met eerdere toestellen vond ik erg prettig (en al helemaal de kleuren-op-scherm-weergave :D echt top! )

5-sterren!
Supercomplete review. Kleine details ivm:
Nokia Music
Je kan inderdaad in Mix Radio uit meer dan 80 genres kiezen, waarin je 6u aan muziek kan beluisteren. Het downloaden van die streams om ze offline te beluisteren, zal later dit jaar kunnen. De streams worden wekelijks geupdate.
SD Kaart: op je toestel kan je idd al heel wat kwijt met 16GB geheugen. Je kan echter ook de SkyDrive gebruiken om bestanden op te slaan in de cloud (en/of te delen).
Veel plezier nog met het toestel!
Mvg,
@Jurthys
Nokia Nederland
Mooie review,
alleen vraag ik me af of de berekening met de PPI wel correct is? Beschikte de Lumia niet over een PenTile-scherm?

Ik weet niet wat ik momenteel van WP moet denken (heb nu een GS2), het ziet er allemaal leuk uit en het werkt ook goed, maar ik zie niet echt de toegevoegde waarde t.o.v. dat andere gesloten systeem.

Ik denk dat Nokia gewoon eentje van de vele WP7-makers wordt, wat geen goede ontwikkeling is. Dit toestel heeft niet echt een "wow"-factor zoals bijvoorbeeld mij GS2 had.

De tijd zal het ons leren zeker? :-)
Heb je de Lumia 800 al in 't echt gezien en in je handen gehad?
Een GS2 heeft geen IMHO geen wow factor.
Ik moet de Lumia 800 nog in het echt zien, maar ik denk dat de Lumia 800 en N9 juist weer smartphones zijn die na meer dan 3 jaar een wow factor geven bij het algemene publiek.
Er valt inderdaad over te discussieren, maar ik zie geen extra waarde tegenover andere wp7-telefoons, helemaal niet nu de nokia apps ook geript zijn.

Wat ik bedoel met wow is de algemene snelheid, scherm,... Dat toen mijn gs2 juist uit was niet geevenaard was. Het was de enige android waar alles vloeiend verliep. Bij deze nokia is er niet iets echt om naar uit te kijken.
Niet mee eens . Ik vond een GS2 niets bijzonders en zeker de looks met het kunststof maar zo zo. WP7 is al vloeiend snel (HTC Trophy). Met de looks van de Lumia 800 icm met het CBD heb je wel de aandacht. Voor menigeen iets om naar uit te kijken.
Ah ja, dus omdat jij apps jat dan is er geen extra waarde.
De PPI berekening is absoluut correct en het is inderdaad een (AMOLED) pentile scherm

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 13 november 2011 21:09]

Ik heb het wel geïnstalleerd maar nog niet gebruikt. Je kan met deze applicatie op je computer muziek uitwisselen tussen je pc en telefoon. Zelf vind ik gewoon de filebrowser van windows hier prima voor.
Ik begrijp hieruit dus dat Zune niet per se nodig is om muziek/filmpjes op de 800 te zetten?
Dat is onjuist, dat moet dus wel met Zune, zie ook http://www.microsoft.com/...-files-with-my-phone.aspx

WP7 OS is gesloten, dus je kan deze niet aansluiten via bijv. USB en door de inhoud bladeren zoals bij bijv. een USB stick.
Is dit serieus waar, er zit dus geen massa-modus optie (zoals alle Nokia's tot nog toe)? Dit betekent dat ik geen data van mijn pc (draaiend op Ubuntu) naar een Lumina kan kopiëren. Als dit waar is vind ik dit wel een groot nadeel aan windows phone.

Los van linux vind ik onder Windows ook fijner om gewoon de file explorer te gebruiken om files te kopiëren.
Voor 9 euro kan je je device unlocken via een app die te downloaden is in de marketplace. Dan kan je hem gebruiken als massaopslagdevice. Maar de Zune software schijnt heel lekker snel en soepel te werken, dus ik zou het zeker een kans geven onder Windows ;)
Schijnt>? Nou zeker niet man! Ik heb zelf ook de Lumia 800 en zune en je bent uren bezig om er een filmpje op te zetten, en dan moet je daarvoor ook nog alle mappen toevoegen waar je filmpjes in staan die je er op wilt zetten om die mappen vervolgens eerst nog te laten doorzoeken door zune en als hij na een kleine 5 minuten klaar is met scannen van de mappen en alle filmpjes heeft weergegeven die mogelijk zijn om er op te gooien kun je beginnen met synchroniseren... Wat dus uren gaat duren... |:(
Toevoegen van apps werkt btw wel gewoon fijn.

Maar ja de rest van mijn klachten komt nog in mijn review dus ik hou op...
Is dit een oplossing die alleen werkt in combinatie met Windows of werkt dit ook met linux distro's? Ik overweeg om deze mobiel aan te schaffen, als ik de mobiel niet met linux kan gebruiken is dat voor mij een reden om de telefoon links te laten liggen.

Is bekend wat de reden voor deze beperking is?
Jammer, maar goed om te weten, thanks
Door een paar aanpassingen in het register blijkt het toch mogelijk:
Ik heb de optie niet getest voorafgaand, het was meer een aanname n.a.v. S60 en Windows Mobile waar dit wel mogelijk was. Deze aanname was niet juist blijkbaar. Ik heb het nu dus geprobeerd en de massa-modus optie is niet mogelijk, Zune is dus vereist, een groot nadeel....

Edit: na wat zoeken heb ik een truc gevonden door een regedit toch je toestel als massa-opslagruimte te zien in Windows!

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 13 november 2011 20:16]

Leuk maar aan de andere kant ook verre van optimaal. Op het werk (geen admin) lukt dit bijvoorbeeld niet of als je snel even iets wilt overzetten van je toestel op de computer van een vriend moet je al gaan regediten... Het blijft toch een nadeel.
In dit opzicht blijf ik toch grote voorstander van de 'vrijheid' van Android.

Goede en zeer uitgebreide review! Grtn

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities