Hoofdcategorieën
Device Settings
Canon EOS 5D Body

Canon EOS 5D Body review door vavoem

Body met 13 megapixels
SKU: 0296B041AA, EAN: 8714574972169, T.net ID: 124037

Review door vavoem, dinsdag 11 november 2008 - views: 10.548

25K karma
Algemene beoordeling Score: 3 Featureset Score: 4
Ergonomie Score: 4 Snelheid en automatiek Score: 2
Beeldkwaliteit Score: 5 Bouwkwaliteit Score: 3
Batterijduur Score: 3 Uitbreidbaarheid Score: 5
Prijs Score: 2  
Gebruikt in combinatie met: Onder besturingssystemen:
  • Windows XP en Windows Vista
Ervaring met één exemplaar, sinds juni 2007

Note:
De 5D was bij introductie een echte top camera maar in de digitale wereld raken dergelijke apparaten erg snel achterhaald en of verouderd. Inmiddels is het het oudste lid van de Canons EOS D familie en op pensioen gerechtigde leeftijd, tijd voor wat nieuw jong bloed. Inmiddels is de pensoenering bekend en zal het doek eind 2008 begin 2009 vallen als de voorraad kanalen zijn opgedroogd. Zijn opvolger de 5D Mark II is met de kina 2008 aangekondicht maar niet beschikbaar voor eind november.

De voorraden zijn inmiddels aan het opdrogen en de prijs is pittig gestegen en niet intressant meer met een prijs boven die van de opvolger.

De Canon EOS 5D:
Of had hij misschien beter de Canon EOS 30Ds kunnen heten.
Technisch zijn deze twee op bijna alle vlakken gelijk en is het grote verschil de grotere sensor en een tragere AF die niet scherp kan stellen in de extra FOV. Dit omdat de AF overgenomen is uit de 20D met als toevoeging 6 hulp sensoren in het midden die standaard uitstaan.

Gebruiksgemak en bouw kwaliteit:
Het menu is gelijk aan dat van de 20D/30D qua opzet. Zelf vind ik het menu wat minder en prefereer ik het menu van de 350D of 1D series (nu ook op de xxD series sinds de 40D). De knoppen zijn goed geplaatst en liggen in geen enkele opzicht in de weg. De grote draai knop op de achterkant heb ik altijd aan staan en werkt prima en erg plezierig. Het zelfde geld voor die van de 30D. Verder zou ik graag wat meer persoonlijke voorkeuren willen instellen naast die ene C1 had ik graag nog C2, C3, C4 en C5 gehad.

Ik gebruik naast de 5D ook een 350D en een 30D. De bouw is vergelijkbaar met die van de 30D. Echter voor dit geld (¤ 2300 begin 2007) zou iets van water en stof werende afdichting niet mogen missen op een body in dit segment helemaal als je na gaat dat Nikon dit wel heeft op een D200/D300/D700 en nu ook op een EOS 40D en de instappers van enkel andere merken.

Stof is mijn grootste ergernis. Vooral op deze body. Ik heb een breedscala aan lenzen en wissel vaak. De grote sensor lijkt als een extra grote magneet te werken. De sensor wordt veel vaker vies als de 350D en de 30D tezamen en die hebben pittig meer draai uren en klicks op de teller staan. Domweg omdat dit mijn oudste D-SLR’s zijn. Hoewel de zoeker van de 350D bijna dicht zit van het stof hoef ik de sensor zelden schoon te maken dit is zo geheel anders bij de 5D die heeft een schone zoeker maar de sensor moet ik vaak met de rocket air en butterfly kwasten ontdoen. Kennelijk komt er intern ook veel los en ik verdenk hierbij sterk de zachte bekleding van het spiegel huis. Ik verbaas me er nog steeds over dat er niet meer fabrikanten zijn die het zelfde doen als bij de Sigma SD14. Bij de SD14 zitten sluiter en sensor achter een afdicht glas. Dit glazen filter wat buiten het scherpstel bereik licht. Staat vergenoeg weg waardoor licht langs de stof deeltjes en op de sensor valt. Het filter wordt ook niet staties, trekt dus niks aan en schoon maken is nog veel makkelijker te doen en niet direct nodig. Als deze delen geheel stof en water dicht opgeborgen zouden zitten heb je hier geen last van.

De optionele Grip is erg prettig om te hebben maar heeft lang niet prettige grip als die van een 1D serie of de analoge broeders als een EOS 33 of EOS 5. Hij is voor veel handen te groot grof en vierkant. Maar het biedt wel meer comfort en gemak als zonder helemaal voor portretwerk en trouwreportages.

Beeldkwaliteit:
Natuurlijk is de fotograaf erg belangrijk maar uitgaande van de zelfde fotograaf en omstandigheden en lenzen. De geleverde kwaliteit is in mijn ogen niet veel beter dan een 350D of 30D (zeker op prijs prestatie nivo) met gebruik van de zelfde lenzen. Als ik de zelfde opname maak met de zelfde lens op de zelfde afstand met de 350D, 30D en 5D dan de 5D opname uitsnijd tot een gelijke uitsnede als die van de crop camera’s. Dan is er geen of nauwelijks verschil waarneembaar van ISO 100 tot ISO 800. In de hogere ISO waarden scoord de 5D wel zichtbaar beter. Het grote voordeel is natuurlijk bij groothoek dat je opname ook echt groothoek is wel merk je dan meteen meer onscherpte en fignetteringing in de hoeken ondanks de dure L lenzen. Die onscherpte in de hoeken bemerk ik niet of minder op de analoge broeders. Ook lijkt de detaillering bij veel en weinig contrast bij de nieuwe generaties (40D, 400D/450D 1D(s) MK III serie) beter te zijn als van de 5D. Niet zo heel gek als je nagaat dat er weer een paar jaar ontwikkeling/verbetering in het productie proces van de sensors zit.

Batterij levensduur:
De levens duur is goed echter wel minder als i.c.m. de 30D. Doormiddel van een Grip kun je dit verdubbelen en is dan meer dan toerijkend.

Auto Focus snelheid:
Als het goed is is het goed en snel zeker i.c.m. de 70-200 F2.8 IS, maar minder als van de 30D. Ik ben niet tevreden over de precisie van de AF. De 9 punts AF zit veel teveel geconcentreerd in het midden en lijkt dan wel het zelfde als die van de 20D/30D maar dan met 6 hulp punten rond de middelste. De scherp stel punten haden naar wel wat verder uit elkaar mogen liggen nu liggen ze op de grens met het centraal gelegen vlak van de gulden regel en de 4 middelste. De 4 hoeken links rechts boven en onder bevatten geen scherp stel punten je zult hier voor mandmatig moeten scherp stellen. (truckjes als scherpstellen en dan bij draaien werken slecht bij groothoek objectieven) Scherpstellen op iets dat buiten het midden licht levert een veelvuldige zoek actie op van het AF, terwijl op de 350D en 30D het met de zelfde lens bijna altijd pats raak is op de buitenste punten. (Wellicht dat het aan mijn exemplaar licht)

Zie voor de duidelijkheid de plaatjes het eerste is hoe het nu is de 2 hoe ik graag een Fullframe AF zou zien de 3 zou ik ook al erg happy mee wezen. (laatste twee zijn het AF van een Nikon D300)

Flitsers:
Die heeft deze helaas niet. Zijn analoge voorganger had deze nog wel, je moet voor deze dus altijd een externe flitser gebruiken. Uiteraard is een externe beter dan een ingebouwde maar een ingebouwde kan toch soms verdraait handig wezen vooral als je niet altijd je hele uitrusting mee wilt zeulen.

Zoeker:
De zoeker is groot en helder. Alles staat er op wat je nodig hebt en is duidelijk te lezen behalve ISO waarden die mist helaas. Erg prettig vind ik het verwisselbare matglas. Zelf gebruik ik veel het raster matglas.

ISO verhouding:
De ISO ruis verhouding is zeer goed. Heel weinig ruis op hoge ISO waarden. Vooral de verlaging naar ISO 50 en verhoging naar 3200 zijn erg prettig alhoewel de ruis bij hoger als 1600 toch best wel pittig is maar minders als die van de 350D en 30D.

Alternatieven:
Een good old film SLR of voor slechts 5 mile meer dan de 5D heb je een 1Ds MK III. Er is dan nu wel een Nikon D3 maar die staat qua prestaties en prijs tussen de 1Ds MK III en 1D MK III.
En ja dan is sinds 1 Juli 2008 de Nikon D700 verschenen maar dat is qua over al prestatie een full frame tegen hanger van de 1D MK III of een begrenste D3 in een compactere body alla D300.
Qua prijs zit hij op het niveau waar de 5D 2 jaar heeft rond gehangen. Zet je deze tegen een 5D qua prestatie is dat een slak tegen een haas. Dat betekend dat de Opvolger in iedergeval van goed huize moet wezen.

5D MK II Update in 2007?!?:
Wat mij betreft had deze camera al een update-je mogen hebben voor de PMA 2007 toen hij 1,5 jaar oud was. Weater sealing alla Nikon D200, Sensor cleaning op de zelfde sensor net als bij de 400D en 1D MK III. En een Betere AF met schepstel punten binnen de extra FOV met kruis link sensoren (net als huidige 40D) 14 bit digic III beeld processor en 5FPS was dan wel mogelijk geweest.

Voor zowel de 30D als de 5D zou ik graag permanent de ISO in de zoeker zien wat naar mijn idee met een simpele firmware update zo is geregeld. Canon waneer komt deze firmware update??

Met deze simpele ingrepen waar ze de techniek al voor in huis hebben had deze camera nog wel een poosje mee gekunt. Helaas is dit niet gebeurd wegens gebrek aan concurentie kon Canon de 5D nog 1,5 jaar langer uitmelken want het alternatief is analoog schieten of een veel duurdere 1Ds MKII/III kopen. Jammer dat Nikon zo lang heeft gewacht met het uit brengen van de D3 en D700 en dat Sony er nog langer overdoet terwijl zij Nikons sensors bakken.

Samengevat:
Te duur voor zijn prestatie en een beetje een Dino aan het worden onder de D-LRS wegens gebrek aan concurentie! Voor de prijs dat dit toestel kost: matig! Echter met de huidige prijzen word hij weer aantrekkelijker maar dan nog is 1500 euro een hoop geld voor techniek die gebasserd is op die van de 20D met een 1Ds achtige sensor. Moet je kiezen tussen een Nikon D700 of een EOS 5D zou ik zeggen neem de Nikon. Heb je nog even geduld wacht dan op de opvolger wellicht met een verbeterde versie van de 1Ds MK II sensor of een verbeterde versie van de huidige 12,8. Meer scherp stel punten. Met name over een groter deel van de zoeker (Hij heeft al 1 hoofd met 6 hulp in het midden daar heeft hij er geen acht extra voor nodig) Behalve de sensor gewoon een good old 20D/30D maar dan met een goede full frame sensor. Als enige alternatief voor een 1Ds serie.

Anno 2008 wat ik nu graag in de opvolger zou zien:

16,7 Mpixel sensor (verbeterde 1Ds MKII versie)
21 Punts AF met sensoren in de extra FOV
5 FPS / 3 FPS (als 30D)
Sensor cleaning (als 400D/450D/40D/1D serie)
14 Bits Digic III (16 bits Digic IV zou leuk zijn)
3” LCD met 966.000 punten ipv huidige 230.000 (als Nikon D300/D700/D3)
LCD bescherm kap (alla Nikon)
Permanente ISO in zoeker
Dynamic crop waardoor burs ook toe neemt met 2 standen middelste 12Mpixel 7fps en nog even meer 8Mpixel 9 fps center crop (vergelijkbaar met de Nikons)

Inmiddels is de 5D Mark II uitgebracht. Veel van mijn gewenste punten zijn verbeterd. Helaas is het AF een beetje maagertjes gebleven met name het ontbreken van punten in of nabij de extra FOV. De logica om hem een betere versie van de 1Ds MK III tegeven ontgaat me een beetje behalve dat het een antwoord is op de Sony A900. Als aspirant koper had ik liever een verbeterde 16,7 gehad met een hogere fps (6FPS) en een uitgebreider AF net als Nikon in de D700 ook een pro AF heeft zitten. Dan zou hij ook minder in de weg staan voor de 1Ds Mark III
Negatieve eigenschappen:

Scherpstelpunten te dicht bij elkaar en teveel in het midden.
Geen ISO warden in zoeker
Te weinig personlijke presets bij shooting mode
Geen stof/vocht dichte behuizing
Geen stof filter
Trekt veel stof aan en intern materiaal zorgt ook voor veel stof deeltjes.
Prijs/prestatie

Positieve eigenschappen:

Full frame (17mm is 17mm en geen 28mm)
Degelijke bouw body (extern)
Groot zoeker beeld"
Verwisselbaar Matglas


Reacties

«  1  2  »

Ik maak veel foto's met de 350D, maar heb zelf voor een weekend kunnen spelen met de 5D.
Als ik nu terugkijk op de foto's vind ik ze een stuk ' aantrekkelijker' lijken dan de 350D. Al is dit dan subjectief, zou het te maken kunnen hebben met de DOF op een fullframe anders is dan de gecropte versie ?

De 5D is in augustus 2005 aangekondigd. Het is niet echt realistisch dat ze een jaar later al een opvolger aankondigden... DAT zou pas uitmelken zijn....Dat de concurrentie nu toevallig geen full frame camera uitbrengt is niet echt Canon's probleem.

Er zijn zat alternatieven en ze hebben met de 5D een topcamera uitgeleverd welke zeer hoge kwaliteit leverde tegen de fractie van een prijs van de 1Ds. Daarmee konden bijvoorbeeld veel studiofotografen ook de overstap naar full-frame maken.

Wat de vergelijking met een 350D betreft: bekijk je shots op hogere ISO waarden nog eens een keertje goed, zou ik zeggen....toch wel een ander niveau.

[Reactie gewijzigd door gratis_vodka op woensdag 18 juli 2007 16:15]


Waarom schrijf je geen review van de camera, deze mis ik hier...

FF geeft kleinere DOF. Als je dus foto's wilt maken met het onderwerp los van de achtergrond, dan is FF beter, want de DOF is kleiner bij iedere brandpuntsafstand...


@ vlaag

Je moet dan natuurlijk wel de zelfde plaatjes schieten als je met de 350D dan kun je ze goed vergelijken. En picture syle op standaard laten.

@gratis vodka

De 5D was inderdaad een top camera die nu op dit moment gedateerd is. Door hem een kleine update te geven in 2006 zou hij meer waar voor zijn geld bieden. Je ziet ook in alle bladen dat de Nikon's met name de D200 boven de 5D word geplaatst terwijl deze qua prijs dichter tegen de 30D aan ligt. De 5D word ook in de bladen afgerekend op zijn prijs prestatie wat ik dus terecht vind. Je ziet ook dat Canon het daar zelf mee eens is omdat er inmiddels al ruim een jaar een cash back op zit. Tot eind dec 2006 zelfs 300 euro.

En met het uitmelken doel ik met name op de meer prijs van alle duurdere body's 5D 1D serie. Dat grotere stukje silicium kost echt niet zoveel meer en dat beetje rubber ook niet. Tel voor de grap eens 2x 400D + 1x1V aan prijs bij elkaar op dan heb je meer techniek en materiaal bij elkaar als een 1DsMKII maar voor de heft van de prijs. Als je begrijpt wat ik bedoel. Dan is het hogere segment dik overprijst en dat kan ook makkelijk want er is geen concurrentie.

Ook wel grappig heb je 12,8 wel eens gedeeld door 1,6 dat is namelijk 8. Dus als je een foto maakt met een zelfde lens op de zelfde afstand heb je een gelijke detaillering. Echter met dat verschil dat je bij een 5D dan meer er om heen ook vast legt.

Ook wel grappig heb je 12,8 wel eens gedeeld door 1,6 dat is namelijk 8. Dus als je een foto maakt met een zelfde lens op de zelfde afstand heb je een gelijke detaillering. Echter met dat verschil dat je bij een 5D dan meer er om heen ook vast legt.
Dit verhaal van je klopt niet omdat die cropfactor 1 dimensionaal is. De breedte van de van een FF is 1,6 keer zo groot, maar de hoogte ook. De sensoroppervlakte is dus 2,56 keer zo groot. Als de 5D maar 1,6 keer zoveel pixels heeft wil dat dus zeggen dat de pixeldichtheid kleiner is dan op een 350D en dus zou theoretisch gezien de 350D meer detail vast moeten kunnen leggen. Echter de lagere pixeldichtheid resulteert weer in minder ruis.

In al je 'reviews' valt me op dat ik vrijwel geen info krijg over het te reviewen produkt. Je vervalt in een opeensomming van wat jij goede camera's en lenzen vindt.

Ik zou zeggen: uithuilen en opnieuw beginnen bij de basis te weten een beschrijving van jouw ervaringen met de Canon 5D!

Nog steeds is de 5D een prachtige camera. Een betere sensor dan de 30D of 350D en de andere in die series. Veel minder ruis, erg belangrijk bij hogere ISO waardes. Veel betere kleurverzadiging.
En waarom een goed model opleuken met zaken die de foto op zich niet beter maken zoals Live View - - dust reduction - - etc?
Als ik licht op stap wil neem ik mijn 20D, maar ik werk 10 keer liever met mijn 5D. De resultaten daarvan zijn zonder enige nabewerking bijna klaar voor presentatie.

Full Frame,

Ehh Canon de enige en de Nikon D3 dan?

Nikon D3: Die komt net om de hoek kijken en is in geen geval een concurrent te noemen van de 5D eerder een tussen stap tussen de 1D MK III en de 1Ds MK III. Het begint nu langzamerhand te komen maar ze zijn wel erg traag in de full frame markt. Nu Sony een 25 Mpixel full frame sensor heeft aangekondigd kunnen we rond de kina wel wat meer verwachten maar dan voornamelijk in de hoge prijs regionen als de 1Ds MK III maar niet als de 5D concurrent Tenzij de D3 sensor ook in een goedkoper model zal komen.

@watervin: De 5D is qua beeld wel beter dan een 350D en een 30D maar slecht fractioneel (en dan tegen welk prijsverschil) en bij ISO 100 is het niet of nauwelijks te zien. De ruis verhouding van de nieuwere generaties (40D 400/450D 1D serie) is gewoon beter door nieuwere technieken o.a. lager stroom verbruik van de sensor. De 5D heeft nu geen enkele concurrentie in prijs en prestatie omdat hij de enige is in zijn segment, maar dat wil niet zeggen dat hij niet verouderd is ten opzichte van de andere segmenten. Zijn concurrent zou de Nikon D300 kunnen zijn als we de crop even vergeten.

TIP:
Als je de camera uitzet dan staat er geen spanning/stroom op de sensor dan zal deze knoert van een sensor niet zo gauw stof aantrekken, houd de camera met de opening naar beneden als je van lens wisselt :D
«  1  2  »
Inlog formulier

Je moet inloggen om te kunnen reageren. Als je nog geen account hebt kan je je hier registreren.

Onveilig slotje Gebruik regulier loginformulier om in te loggen via beveiligde verbinding.

Reactie formulier
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011