Merk en serie Asus, Intel Z68
Socket 1155
Aantal sockets 1
Form Factor ATX (Standard)
  Bekijk alle specificaties

Asus P8Z68-V PRO Review

Door Zen!th 3 november 2011, laatste update op 3 november 2011, 2.294 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Overclockbaarheid
  • Design
  • Features/aansluitingen
  • Bios erg overzichtelijk/handig
  • Auto overclock
  • On-Board Bluetooth
  • On-Board iGpu

Minpunten

• Instabiel met 1.65v ram (of je moet de memory controller willen slopen)
  • Compatibiliteit met 1.65v ram (hier bij opletten met aanschaf ram!!)
  • Turbo modus lastig uit te zetten
  • 1e geheugen poort niet bruikbaar met oversizede CPU koeler (V6GT)

Sub-beoordelingen

Layout Score: 4

Algemene beoordeling
Box kwam binnen, samen met mijn voeding, ram en cpu.
Allereerst de doos van het moederbord opgemaakt, gekeken en gevoelt.
Eerste indruk is positief, het voelt stevig aan (in tegenstelling tot mijn "oude" Asus P5K SE/EPU).
Verpakt in antistatische zak (zoals het hoort) en losse bijgeleverde onderdelen zijn gescheiden verpakt van het moederbord.
Bijgeleverde onderdelen
- IO Shield
- SLI bridge
- 4 x Sata kabels (met clipje voor vastzetten)
- 2x sata3.0gb/s 2x sata 6.0gb/s (6.0gb/s kan gebruikt worden voor 3.0gb/s maar andersom niet!)
- USB 3.0 back panel (aansluiten op moederbord)
Na inbouwen gelijk maar even geprobeerd, een kijkje in de bios genomen.
Ziet er erg classy uit, alle opties zijn overzichtelijk en makkelijke te vinden.
Perfecte kleur combinatie, zwarte printplaat met "baby" blauwe heatsinks en poorten.
Power-on en Bios Reset knop op het moederbord. TPU en EPU fysieke switches.
Ledjes voor de POST. Rode ledjes, zijn een beetje verwarrend (bij rood is de eerste gedachte dat er iets niet goed werkt) maar in dit geval; ROOD = GOED 8)7

Featureset
Kleine opsomming van de features.
- Socket 1155
- 4x DDR3 Geheugen slots. (XMP moet aangezet worden wil je systeem stabiel lopen met 1.65v RAM, maar dat is niet aan te raden voor je geheugen controller!!)
- 1x PCI-e x16, 2x PCI-e x8 (ziet er uit als x16), 2x PCI-e x1, 2x PCI.
- Bluetooth
- Backpanel (1x HDMI, 1x DVI, 1x VGA, 4x USB 2.0(zwart) 2x USB 2.0(rood) 2x USB 3.0(blauw), Bluetooth, Gigabit Ethernet, 7.1 HD audio.
- TPU/EPU switches, ledjes voor POST controle bij start-up.
- iGPU,
- Asus Auto overclock (target speed bij Bios Default met Core i5 2500k = 4.3GHZ (ram 1645mhz)

Erg compleet geheel, veel features voor deze prijs. BIOS is makkelijk en overzichtelijk.
Met E.Z Flash is het TE simpel om je BIOS te updaten.

Layout
Design ben ik helemaal weg van, zwarte printplaat met blauwe Heatsinks, aansluitingen en poorten.
Dual Channel RAM makkelijk in te bouwen, blauwe slots is voor de eerste 2 reepjes, de zwarte slots voor de andere 2 reepjes.
Eerste slot is onhandig geplaatst in combinatie met een oversizede CPU koeler, een V6GT in mijn geval.
Ledjes zijn goed zichtbaar geplaatst (Mem-OK!, CPU-PowerOK! en BIOS) zijn alle 3 goed zichtbaar ook met grote koeler/videokaart.
De Socket zit iets meer naar het midden geplaatst waardoor het inschroeven handig gaat (ook met CPU koeler al bevestigd).
PCI-e sloten zitten naar mijn idee niet handig geplaats, de onderste zit te laag, waardoor met SLi/CrossFire de USB aansluitingen niet gebruikt kunnen worden.

Prestaties
Na windows installatie gelijk even een Windows Experience index gedaan (niet dat dat veel zegt)
- 7.6 : Processor: Calculations per second
- 7.9 : Memory (RAM): Memory operations per second
- 7.9 : Graphics: Desktop performance for Windows Aero
- 7.9 : Gaming graphics: 3D business and gaming graphics performance
- 5.9 : Primary hard disk: Disk data transfer rate
Heaven Unigine gedraait(2min), daar viel de FPS me eerlijk gezegt tegen!
Prime95 aangezet (volgens CPU-z werd de 4.3ghz bereikt) even kijken hoe dat liep.
De temps vielen mij mee, en ik begon al blij te worden met men nieuwe PC.
Na ongeveer 5 min Prime95 kreeg ik ineens zo'n geweldig, heerlijk, shiny blauw scherm. ging de pc uit, en rebooten!

Dat was me wel een domper op het geheel, maar na optimistisch doorgaan (met de hoop op een eenmalige random bluescreen) bleven de bluescreens binnenstromen.
Na een zoektocht over internet/tweakers forums, bleek dus dat de voltage van de RAM op 1.55 ongeveer bleef hangen, terwijl de 1.65v toch wel moest om stabiel te blijven op 1645mhz.
XMP even aan gezet, en de TurboV Modus uit (zodat de volt/clocks wat stabieler bleven)

Na twijfel heb ik toch maar RMA aangevraagd, en andere RAM besteld (Low Voltage).
Dit loopt met standaard bios clocks perfect, 4.3 ghz is een net lekker clock, hoewel de CPU fan dan af en toe iets harder gaat draaien (wat heel irritant is).

Ondanks dat kleine probleempje met de RAM voltage ben ik blij met de prestaties, de TPU doet zen werk snel zodra er wat meer gevraagd word.
En de EPU (energy saving) werkt ook goed met een idle geheel.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Stabiliteit viel me dus tegen doordat de RAM voltage niet omhoog gegooid werd.
Met XMP (Extreme Memory Profile) aan bleef mijn systeem wel stabiel, maar die 1.65v geeft dus na verloop van tijd een brakke memory controller.
Heb toch maar Low Voltage RAM besteld, wat na een paar uurtjes BF3/Heaven/Prime95 lekker loopt.

Betrouwbaarheid kan ik weinig over zeggen, ik heb tot nog toe alleen maar Asus moederborden gehad, dus kan in vergelijking niets daarover zeggen.
De betrouwbaarheid van de Memory Controller is dus wat minder, want een hoop mensen hebben die defect als de XMP te lang gebruikt word (3-4 maanden)

Overklokbaarheid
Het overclocken gaat heel simpel met dit bord, dit gaat door middel van TurboV.
Dit houd in dat de standaard clock gewoon aangehouden word 3.3ghz.(i5 2500k)
Maar zodra de CPU wat meer benaderd word springt de cpu naar een clockspeed van 4.3ghz.
De Bios Default target speed van de CPU TurboV modus is 4.3 ghz, die word met Low Voltage ram gewoon gehaald, zonder problemen of instabiliteit.

De ram word standaard op 1645mhz geclockt met TurboV aan, wat dus onstabiel is met 1.65v RAM zonder XMP enabled. Met XMP enabled word die 1645 mhz zonder problemen gehaald.
Er zijn behoorlijk wat CPU phases aanwezig, wat dus duid op een betrekkelijk goede volt overclock voor de CPU.
Het is natuurlijk geen Rampage Extreme (I-IV) maar qua prijs/kwaliteit is het overclocken goed voor elkaar bij dit bord.

Compatibiliteit
Compatibel met Second Generation i5 en i7 (en toekomstige Ivy-Bridge).
De ATX formfactor past in de meeste kasten(medium/full tower), dus wat dat betreft geen problemen.
Het moederbord is standaard niet volledig compatibel met 1.65v ram (hiervoor moet XMP ge-enabled worden, wat slecht is voor de Memory Controller, dus 1.5v RAM is aanbevolen)

Bij mij werden na de installatie een hoop onderdelen niet herkend (bluetooth, gigabit ethernet, chipset, en GPU)
Na handmatig drivers downloaden/installeren waren die problemen opgelost.

Ondersteuning door fabrikant
Geen idee, ik probeer mijn problemen eerst zelf op te lossen, daarna pas RMA, en daarna pas naar de fabrikant.
Doorgaans is de Site e.d. van Asus lichtelijk brak. Het drivers downloaden deel is goed voor elkaar.
Ook de E.Z. Flash mogelijkheid voor Bios updaten werkt perfect! (gewoon de .rom downloaden van de Asus site, op de C:\ gooien, rebooten, in de bios E.Z. Flash starten en de .rom aanvinken.

Voor ongeveer 160,- aangeschaft, ben tevreden over de kwaliteit.
Dus dit bord is zijn geld zeker weten wel waard!

Een goed bordje, stijlvol design, handige layout.
Ben er erg blij mee, en ga men geplande 2 jaar van gebruik wel volmaken met dit onderdeel.
Een aanrader voor mensen met een niet al te hoog budget, in combinatie met een 2500k een goed geheel!

Heb jij ook een Asus P8Z68-V PRO?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Puike review. Zit er zelf net ook aan te denken dit bord te kopen. :) En bedankt voor de tip over die 1.5v DIMMs!
Thanks :d Ja, ik werd zelf gek van die bluescreens, dus elk probleem waar k tegen aan loop (ook in de toekomst) gooi ik bij de review:)
Mooie review. ****
Ik ben ook trotse eigenaar van dit Asus bord wat verder perfect werkt.
Had wel last van dat hij de bios bleef resetten (Instellingen waren in orde). Terwijl de batterij en jumper settings goed waren, later verdween het euvel automatisch weer.

Verder geen enkel probleem gehad met het RAM geheugen. Bij het activeren van Asus Optimal Mode (In de bios geactiveerd) ging het RAM naar 1645 MHz op 1.65v (Kingston HyperX DDR3-1600) Wel behoorlijk irritant was dat de bios naar de eerste keer in Asus Optimal Mode een probleem had met het overclocken van de CPU (i7 2600K) wat naar de tweede keer wel goed ging.

En u hebt inderdaad gelijk dat de CPU fan telkens zeer irritant in toerental toe neemt dit is te verhelpen in AI Suite II. (Staat op de meegeleverde driver CD)
Bedankt :d

Bios reset ie alleen met updaten (E.Z. Flash) bij mij.

Nou ik heb nu ook geen problemen, maar met die 1.65v ram schijnt de mem controller niet optimaal te werken.
En aangezien ik 2 jaar toch wel minimaal vind om dat ding te laten leven, ga ik liever voor het zekere en dan 1.5v ram gebruiken.

Die Ai Suite II heb ik, maar als mijn pc dan warmer word, gaat hij niet harder blazen.
Dus naar die Ai Suite II moet ik nog even kijken voor goede instellingen, ik laat ook liever dingen zoals temperaturen e.d hardware matig geregeld worden, dan weet je zeker dat het werkt :9
Dus naar die Ai Suite II moet ik nog even kijken voor goede instellingen
Je kan in de bios kiezen tussen Power Saving, Normal en Optimal mode. Waarschijnlijk is 'Normal' voor jou de beste keuze, want dan regelt de bios dit zelf. Je kunt de CPU fan ook apart regelen door gebruik te maken van CPU Q-Fan Control. Hierbij kun je kiezen tussen Standard, Silent, Turbo en Manual. ;)
Welke DIMMs heb je nu gebruikt? De Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9, neem ik aan? Ik zie het niet op de QVL staan, overigens.
Ik gebruik nu inderdaad die Vengeance, die QVL is onzin, daar staat van 1 merk doorgaans maar 1 bepaalde serie op. Die Dominator heb ik geRMA't, kon ik zo inruilen voor die Vengeance zonder problemen.
Hmm, heel erg toevallig dat ik deze review tegenkom, ik heb namelijk precies dezelfde Dominators (1600C9), en ben van plan om vandaag de i7 + Z68-V PRO aan te schaffen... Heeft elk moederbord hier nou last van? Ik heb deze Dominators zo'n twee maanden geleden gekocht, zou zonde zijn als ik ze nu alweer moet verkopen! Als ik het zo lees is er geen andere oplossing voor? 1.65v is toch niet zo'n hoog voltage? Ik had hiervoor 2.1v?
Sandybridge ondersteund "officieel" maar 1.5v ram.
Door XMP aan te zetten gebruikt je moederbord de voltage die door de ram gehanteerd word, in dit geval dus 1.65v. Waardoor er dus wat meer van de Mem Controller gevraagd word. Dit kan in principe geen kwaad bij moederborden la Rampage Extreme kwaliteit :9

Maar weinig borden(memory controllers) hebben een lange levensduur met XMP aan.
Ik waag persoonlijk de gok niet, hoewel een vriend van me al een maand of 3 XMP aan heb staan zonder problemen.

Had je hiervoor 2.1v op sandy-bridge? of op iets van C2D/Q?
De productie lijn van Sandy-bridge kan namelijk minder volt behappen o.i.d.

P.S. ik heb dit ook van forum's, en in intel's tabellen staat dat 1.5v recommended is.
Daar baseer ik dus men "kennis" op :P
De 2.1v was op een C2Q 6600.
Ik lees inderdaad topics vol over deze discussie, en zie ook dat G.SKILL bijvoorbeeld wel 1.6v memory aanbiedt speciaal voor de Sandybridge, zie ook http://gskill.com/products.php?index=357

Wat als ik de Dominators nou op 1333Mhz en 1.5v laat staan? Met de Q8300 die ik nu heb, staat hij immers ook op 1333Mhz en dat verschil met 1600 ga je echt niet merken met games etc, als ik de andere topics hierover goed begrijp: http://www.tomshardware.c...-bios-settings-asus-p8z68
Zoiets dacht ik al :) had eerst ook 1.9 op men Q6700.
1.57volt is geloof ik de recommended maximum van Intel.
Het verschil tussen 1333 of 1600 merk je totaal niet.
RAM en CPU clocken met elkaar mee, hieronder even een opsomming van mijn CPU speeds en waarop mijn ram dan komt.
- 1.6GHZ (100x16) @ 1066mhz (idle)
- 3.3GHZ (100x33) @ 1333mhz (stock)
- 4.3GHZ (103x42) @ 1645mhz (turboV enabled)
Dus het geen je kan doen is TurboV uitzetten. dan komt de mhz van de ram als het goed is niet boven de 1333mhz uit.

Doorgaans is je pc sneller als je ram 1:1 of 2:1 staat met je cpu.
Sneller als dat je de ram gewoon op 1600mhz heb staan, en dan 2:1.(nogiets).
En die P8Z68-V Pro zoekt zelf de perfecte verhoudingen op, maar dan kan hij dus op 1600mhz oid uitkomen als hij dat de beste verhouding vind!
Dat van je RAM geheugen vind ik vreemd , ik draai nu m'n 3e jaar XMP 1.65V met OD'ed Corsair Dominators op een 1366 setup en bij mij werkt alles nog perfect. Heb ik gewoon geluk gehad of is dit enkel bij 1155 setups een probleem?
Dat is inderdaad alleen bij 1155 het probleem.
Ik had eerst S775, en de ram voltage op 1.9 ofzo en dat doet het ook al 3 jaar zonder problemen.
Die 1.5v is dus echt specifiek voor S1155 setups!
Leuk MB,, alleen zat na ik nog geen 5 maanden met een kapotte geluidschip. :( "nieuw" MB gekregen, heeft daar nooit op gewerkt.. Heb er maar een externe kaart in gezet..
Heb de 2600K erin, tot 4,4Ghz overklokken (met die tool van ASUS) maar dan wordt et brak, uitvallen en opnieuwopstarten enzo.. Zou dat te maken hebben met het geheugen?
Ik heb de onboard geluidskaart met de eerste keer opstarten al uitgezet in de bios, had een los Creative kaartje toen (nog steeds).

Heb mijn 2500k nu bijna 3 jaar OC op 4.4 GHz staan, probleemloos. Eens in de maand een bluescreen net nadat ik op "shutdown" klik.

Kan aan je CPU liggen, of aan je geheugen. (welke ram heb je?)

Ik ga er vanuit dat je 1.5v ram hebt in dit geval? als je je CPU overclockt gaat je ram MHz mee, kan zijn dat dit hoger is dan dat ie leuk vind met 1.5v ;)

Populair: Tablets Gamecontrollers Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013